مقاله تكامل وب و مقایسهء ابزارهای جستجو در اینترنت دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تكامل وب و مقایسهء ابزارهای جستجو در اینترنت کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تكامل وب و مقایسهء ابزارهای جستجو در اینترنت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
تكامل وب و مقایسهء ابزارهای جستجو در اینترنت
چكیده
این مقاله تكامل وب را در رابطه با وب و فناوریهای بازیابی اطلاعات بررسی میكند. در این بررسی بین عناصر مختلف وب در زمینهء نمایهسازی و صفحات جستجوی وب وجه تمایز وجود دارد. ده ابزار اصلی و مهم وب براساس معیارهای انتخاب و تعداد اتصالها با یكدیگر مقایسه و ارزیابی شدهاند. ابزارهای جستجو مانند راهنماها و موتورهای جستجوگر نیز مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتهاند.
كلیدواژه : وب، راهنماهای جستجوگر، موتورهای جستجوگر
مقدمه
كلمه اینترنت مخفف “Interconnected Networks” و به معنی شبكههای بههممرتبط است. اینترنت سیستمی برای توزیع و تبادل اطلاعات در سطح جهان است كه براساس آخرین آمار موجود در حال حاضر 226 كشور به آن متصل هستند. این مجموعه به همراه فناوریهای ساده كاربردی، سبب كاهش هزینهء نشر الكترونیكی شده است (1).در هر صورت، وب یك عنصر منسجم و واضح مستقل نیست، بلكه دو عنصر مجزای وب وجود دارند: وب قابلرویت و دیدنی، و وب نامرئی و غیرقابل رویت(2).
برای فهم كاربرد این دو عنصر و برای ارزیابی اطلاعات ضرورت دارد كه از موضوع خارج شویم و ببینیم چگونه صفحات وب تولید میشوند.
دو نوع صفحهء وب وجود دارند: استاتیك و دینامیك.
صفحات وب استاتیك توسط طراح وب، در خدماتدهندهء وب نصب میشوند و برای هر كس و هر چیزی كه وب سایت را مشاهده كند قابل دسترساندو هر تغییری هم باید به صورت دستی انجام شود.
صفحات وب دینامیك توسط رایانه با بهكارگیری دستورهای یك زبان دستنوشته(1) و اغلب «سیجیآیجاوا»(2)كه به عنوان پلی بین سرویسگرهای پروتكل انتقال ابرمتن (3) و كاربران وب عمل میكند، ایجاد می شود.
دستورهای یك زبان دستنوشته، نتایج را در یك صفحهء خالی وب جا میدهند و به كاربر، صفحهء وب دینامیك را ارائه میدهند. صفحات وب استاتیك اطلاعات عام و كلی را برای كاربر تهیه میكند، در حالی كه صفحات وب دینامیك، اطلاعات منحصربهفرد را برای كاربر تهیه مینمایند. صفحات وب استاتیك برای همهء كاربران قابل رویتاند و در دسترس می باشند.
صفحات وب دینامیك صفحات وب استاتیك
توسط رایانه تولید میشوند دستی تولید میشوند.
اطلاعات منحصربهفرد است اطلاعات عام و كلی است
قابل نمایهسازی نمیباشند اكثر آنها قابل نمایهسازی هستند
اولین مطالعه در موسسه تحقیقاتی «انئیسی» در پرینستون آمریكا در دسامبر سال 1997 نشان داد كه صفحات وب قابل رویت، حداقل 320 میلیون صفحهء وب را شامل میشوند، در حالی كه دومین مطالعه تخمین زد كه تعداد صفحات وب رشد كرده و به 800 میلیون صفحه در فوریه سال 1999 رسیدهاند. در هر صورت، اكثر ناشرین اطلاعاتشان را بر روی وب به وسیلهء پایگاههای اطلاعاتی بزرگ توزیع میكنند. این اطلاعات اساسا جنبه تجاری دارد (2).
موتورهای جستجوگر(4) و راهنماهای وب
2 1 راهنماهای وب
چه تفاوتی بین راهنمای وب و موتور جستجو وجود دارد؟
راهنمای وب:
الف. فهرستی از سایتهای وب كه از قبل تعیین شدهاند، میباشد؛
ب. توسط ویراستاران جمعآوری شده؛
ج. براساس موضوع و عنوان طبقه بندی شده؛
د. انتخابی است.
با توجه به این كه راهنماهای وب توسط افراد جمعآوری میشوند, تصمیمگیری دربارهء كیفیت محتوای هر یك از سایتهای وب قبلا انجام شده است. در نتیجه راهنماهای وب در اینترنت بسیار مورد مراجعه قرار میگیرند، زیرا كاربران به دنبال موضوعات خاصی در اینترنت هستند كه این راهنماها، نقطهء شروع خوبی در تشخیص بهترینها در وب میباشند.
در كاربرد راهنماهای وب، كاربر میتواند در بین فهرستهای راهنما حركت نماید. راهنماهای اصلی وب همچنین اجازهء عبور از دیگر موتورهای جستجو را هم میدهند. مثلا بزرگترین راهنمای وب، یعنی «یاهو»، اجازهء عبور از موتور های جستجوی دیگر را میدهد.
سایتهای وبی كه به وسیلهء راهنمای وب نمایهسازی شدهاند، به علت روند تكمیل به صورت دستی، در آن راهنماها باقی میمانند؛ مگر این كه به احتمال بسیار ضعیف به صورت دستی حذف شوند. در حالی كه وجود دائمی یك لیست یا یك فهرست در موتور جستجو همیشه ضمانت نمیشود، اما ساختن و حضور دائمی یك فهرست در یك راهنمای وب مثل «یاهو» امكانپذیر میباشد.
2 2 موتورهای جستجوگر
وقتی كه یك موتور جستجوگر را به كار میبرید، كاربر، پایگاه اطلاعاتی سایتهای وب را جستجو مینماید. همه موتورهای جستجوگر دارای سه جزء تركیبی هستند:
الف. «اسپایدرها»(5)كه سایتهای وب را بررسی میكنند،
ب. فهرستها و نمایه پایگاه اطلاعاتی؛
ج. نرمافزار بازیابی اطلاعات.
2 . 2 .1 اسپایدرهای موتورهای جستجوگر
پایگاه اطلاعاتی موتورهای جستجوگر ابتدا توسط «اسپایدرها» ساخته میشود و توسط موتورهای جستجوگر به مأخذ اصلی اعزام میشود.«اسپایدرها» برنامههایی هستند كه وب را به دنبال صفحات جدید وب جستجو مینمایند، كلمات را نمایهسازی میكنند و اتصال را به صفحات برقرار مینمایند، سپس كلمات نمایهشده را با آدرسی كه به یك صفحهء وب یا هر منبعی كه بر روی وب جهانی و به طور كلی اینترنت قرار دارد اشاره مینماید,(6) مقابله میكنند.
2 2 .2 نمایهء پایگاه اطلاعاتی موتور جستجو
این بخش عنصر اصلی از هر موتور جستجو است. این همان چیزی است كه كاربر به دنبال آن است. در طی سال 1998 تعدادی از تولیدكنندگان موتورهای جستجو آغاز به كار كردند. این شركتها نمایهها را مطابق با معیارهای گوناگون ساختند. بطور مثال می توان از نمایهء «دایركت هیل» و «گوگل» (7) نام برد و نیز «نمایهء نامهای حقیقی» (8) كه شركتها را قادر میسازد واژههای كلیدی خود را برای حمایت از محصولات خود ثبت نمایند.
2 . 2 . 3 . نرمافزار بازیابی اطلاعات
تمامی موتورهای جستجوگر، نرمافزار مختص به خود برای پاسخگویی به سوالات دارند.
موتورهای جستجوگر مطابق با قوانین مشابه به شرح زیر عمل مینمایند: هر سایت وب شامل كلمات یا واژههایی است كه سوءال كاربر را با آنها مقابله میكند. و در صفحهء نمایش، به صورت فهرستوار نمایش میدهد و با توجه به سوال كاربر و ارتباط موضوعی، فهرستی از مطالب را طبقهبندی مینماید. تفاوت مختصری در چگونگی كار الگوریتمها بین موتورهای جستجو وجود دارد، كه دلیلی بر این مدعااست كه كاربران، با یك پرسش واحد, از موتورهای مختلف نتایج متفاوتی را كسب مینمایند. در هر صورت، دلیل مهم دیگر اختلاف نتایج جستجو، نسبت پایین همپوشانی، در بین موتورهای جستجوگر میباشد.
3 . پورتالها
«پورتال»(9) ها سایتهای وبی هستند كه خود عرضهكنندهء خدمت خاصی نیستند، ولی مراجعین را به صورت ساده و دوستانه به اطلاعات و سایتهای موردعلاقهشان هدایت میكنند. «پورتال» ها نقاط اصلی برای راهبردهای تجارت الكترونیكی هستند و به تدریج از سال 1994 به وسیلهء سه نوع شركت اینترنتی به وجود آمدند. این شركتها كه نقش اساسی در توزیع زنجیرهء اطلاعاتی برای كاربر ایفا میكنند به شرح زیر میباشند:
الف. تولیدكنندگان خدمات اینترنتی(10)
ب. سایتهای جستجو(11)
ج. تولیدكنندگان مرورگر(12)
سایت «اكسایت»(13) نمونهای كه از یك سایت پورتال موفق است(1).
4 توسعه و تكامل فناوری جستجو
همهء ما تكامل زندگی بشر بر روی كره خاكی را به خاطر داریم. همانطور كه همگی ما میدانیم، شكلهای مختلف زندگی سلولی برای مدتهای بسیار طولانی قبل از تكامل زیستی وجود داشته است. در هر صورت هنگامی كه به این نقطه از تكامل دست یافتیم، تغییرات به فرم سازمانیافتهء آن در مدت زمان كمتری به انجام رسید.
همین مطلب برای فناوری جستجوی وب نیز صادق است. با تاكید بر روی پورتالیزیشن و تجارت الكترونیكی، اولین نسل سایتهای جستجو، عملاً و به تدریج فراموش شدند و این در حالی است كه آنها تا سالهای متمادی، حكومت اصلی را به عهده داشتند؛ اما بدلیل این كه نتوانستند خودشان را با تغییرات محیطی وفق بدهند، فراموش گردیدند و انواع جدیدی از تولیدكنندگان جستجو به بهرهبرداری رسیدند.
4 .1 موتورهای جستجوی ماورا
موتورهای جستجوی ماورا(14) به كاربر این امكان را میدهند كه از میان موتورهای جستجوی متعدد و راهنماهای وب به طور مقارن و همزمان، جستجو نماید (2و3).
محبوبترین موتورهای جستجوی ماورا به شرح زیر میباشند:
– Dogpile ( www.dogpile.com )
– Mamma ( www.mamma.com )
– 2Q ( www.2q.com )
– Infind ( www.infind.com )
– Insleuth ( www.isleuth.com )
– Surfy ( www.surfy.com )
– Webtaxi ( www.webtaxi.com )
4 .2 نسل اول موتورهای جستجو كه توسط سایتهای وب بصورت«اسپایدر», نمایهسازی را ایجاد كردند، انبوهی از واژهها و كلمات را تجزیه و تحلیل نمودند. راهنماهای وب به طور دستی گردآوری شدند و از آوریل 1998 مورد بهرهبرداری قرار گرفتند: یكی از این راهنماها به نام «دایركت هیل»(15)یك حركت ریشه ای را آغاز كرد و اصلاحاتی انجام داد و روش خود را «راه سوم»(16) نامید.
این راهنمای وب ادعا میكرد كه در زمان جستجو، كنترل با كاربر است و نتایج به صورت طبقهبندی شده بر روی سایت وب نمایان میشوند. این موتور جستجو، آنچنان كه ادعا میكرد نتوانست خدمات منحصربهفردی را ارائه نماید. بنابراین موتور جستجوی دیگری به نام «هاتبات»(17)به جای آن تولید شد (2).
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0