توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق بررسی مالی مجتمع صنعتی سیمان دارای 167 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق بررسی مالی مجتمع صنعتی سیمان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق بررسی مالی مجتمع صنعتی سیمان

پیشگفتار
چکیده
فصل اول – کلیات
مقدمه
تعریف موضوع تحقیق
اهمیت و ارزش تحقیق
اهداف تحقیق
کاربرد نتایج تحقیق
سوالات اساسی تحقیق
روش تحقیق
تعریف واژه ها
خلاصه
مباحث فصول بعدی
فصل دوم – ادبیات موضوع
مقدمه
بخش یک – مباحث نظری
سیستم
خرید
اهداف بخش خرید
اصول و موازین پنجگانه خرید
وظایف و مسئولیت های بخش خرید
ارتباط بخش خرید با بخشهای دیگر
فرآیند یا مراحل خرید خارجی
انبار
عنوان
انواع انبارها
جایگاه انبار
اهداف و وظایف انبارها
انواع موجودیهای انبارها
انبارداری
سیستم انبارداری و مزیتهای آن
وظایف انباردار
انتظارات مدیریت از سیستم کنترل انبارها
نکات مهم برای اداره بهینه انبارها
مناسبترین «تعداد اقتصادی» انبارها
طراحی و برنامه ریزی تامین کالا
کدینگ
کدگذاری
فواید کد گذاری
انواع روشهای کدگذاری
موجودی کالا
اهمیت موجودیها
دلایل نگهداری موجودی کالا
هزینه مربوط به موجودیها
مواضع مختلف بخشها و گروههای درون سازمان نسبت به حجم موجودیها
کنترل موجودی
مشکلات عدم تعادل موجودی
مهمترین شیوه های محاسبه قیمت تمام شده موجودی کالا در انبار
سیستم های سفارش کالا در سازمان
بخش دو – پیشینه تحقیق
بخش سه – مشخصات مجتمع صنعتی سیمان آبیک
مروری مختصر بر خط تولید مجتمع صنعتی سیمان آبیک
عنوان
طرح طبقه بندی مشاغل کارخانه
شرح وظایف
خلاصه
فصل سوم – روش تحقیق
مقدمه
کتابخانه
مشاهده
مصاحبه
خلاصه
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل اطلاعات
مقدمه
طراحی انبارها
انواع انبارها در کارخانه سیمان آبیک
مشکلات و خسارت ناشی از طراحی غیراصولی انبارها
حفاظت و ایمنی انبارها
عملیات مربوط به خرید در انبارها
انواع خرید
انواع شیوه ها در خریدهای داخلی
عملیات خرید در تدارکات
تنظیم گزارش خرید
خریدهای خارجی
نحوه خرید مواد اولیه توسط مجتمع صنعتی سیمان آبیک
خریدهای خودسرانه برخی از مسئولین و واحدها
خریدهائی‌ که کالای آنها فاسد شدنی است
خریدهای غیر ضروری و بیش از حد
کنترل کیفیت
استاندارد کردن قطعات
عنوان
قبض انبار
سیستم کدینگ اجناس
مشکلات ناشی از عدم کدینگ
مزایای کدینگ اجناس
شرح کدینگ اجناس
عدم وجود واحدی برای پیاده کردن سیستم کدینگ بطور ثابت
مختصری درباره سیستم اطلاعات مدیریت
عملیات نگهداری و سرویس دهی انبار
عملیات نگهداری در بخش اداری
عملیات نگهداری مربوط به داخل انبار
کنترل موجودی انبار
انواع روشهای کنترل موجودی
محاسبه قیمت تمام شده موجودی کالا در انبار
عدم هماهنگی انبار با واحدهای تولیدی
خلاصه
فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع و مآخذ
ضمائم

بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق بررسی مالی مجتمع صنعتی سیمان

- امیری عقدائی ، سید فتح الله . (1377) . مدیریت در سیستم های خرید و انبارداری نوین . چاپ اول ، اصفهان : انتشارات دانشگاه اصفهان

- انواری رستمی ، علی اصغر . (1378) . سیستم های خرید و انبارداری . چاپ هفتم

- بازرگان ، الهام . (1381) . بررسی سیستم خرید و انبارداری کارخانه ذوب آهن اصفهان . پایان نامه کارشناسی ، موسسه آموزش عالی شیخ بهائی اصفهان

- حافظ نیا ، محمدرضا . (1377) . مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی . چاپ اول ، تهران : انتشارات سمت

- روح پور ، ابراهیم . (1377) . طراحی سیستم خرید و انبارداری در شرکت تولیدی وسایل کودک (توکا). پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد کرج

- زاهدی ، شمس السادات . (1378) . تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم ها . چاپ دوم ، تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

- سامعی ، ابوالفضل . (1373) . بررسی سیستم خرید و انبارداری در شرکت خانه گستر یکم . پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد کرج

- کشاورزیان ، سینا . (1375) . بررسی سیستم خرید و انبارداری کارخانه روغن نباتی جهان . پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد کرج

- مبین ، محمد مهدی . (1374) . طراحی انبار و انبارگردانی کارخانجات شهید باقری . پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد کرج

- محسنی ، علی . (1374) . طراحی سیستم خرید و انبارداری کارخانه ترانسفوری . پایان نامه کارشناسی دانشگاه آزاد کرج

-مک لوید ، ریموند . (1377) . سیستم های اطلاعات مدیریت . ترجمه دکتر مهدی جمشیدیان و اکبر مهدی پور عطاآبادی ، چاپ اول ، اصفهان : انتشارات دانشگاه اصفهان

- نادری ، عزت الله و سیف نراقی. (1372) . روشهای تحقیق در علوم انسانی . چاپ دوم ، تهران : چاپ مهارت

- نبوی ، بهروز . (1376) . مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم اجتماعی . تهران : انتشارات فروردین

- هورن گرن ، چارلز ، هاریسون و رابینسون . (1377) . اصول حسابداری . ترجمه دکتر ایرج نو روش و غلامرضا کرمی . ج 1 ، چاپ دوم ، نشر ترمه

مقدمه :

تحقیقی قابل احترام و ارزش است که بتواند به راحتی منظور و هدف خود رابه مخاطب بیان کند . پس بنابراین محقق باید قلم شیوایی را بکار گیرد و همچنین سعی کند خود تمام اصطلاحات و الفاظ تخصصی که ممکن است تفهیم مطلب را برای مخاطب دچار مشکل نماید خوب تعریف کند و در جای صحیح بکارگیرد

به طور کلی میتوان گفت ادبیات مخصوص یک تحقیق می تواند آنرا جذاب ، مفید و عامه پسند نماید . بگونه ای که حتی دیگران را در انجام تحقیقیاتی در آن زمینه یاری نماید

در تحقیق حاضر واژه هایی به صورت مکرر مورد استفاده قرار می گیرند که از لحاظ بار معنایی نیز واژه های کلیدی به شمار آیند ، بنابراین لازم دیده شدکه توضیحاتی کوتاه در تعریف از این کلمات در اینجا داشته باشیم

در فصل فوق همچنین پیشینه ای از تحقیقات انجام شده در زمینه خرید و انبارداری ارائه می نمائیم . همچنین به معرفی مجتمع صنعتی سیمان آبیک در بخشی دیگر از تحقیق در این فصل خواهیم پرداخت

بخش یک- مباحث نظری:

تعاریف:

سیستم- سیستم عبارت است از مجموعه ای از اجزای به هم وابسته که به علت وابستگی حاکم بر اجزای خود، کلیت جدیدی را احراز کرده ، ضمن پیروی از نظم و سازمان خاص در جهت تحقق هدف معینی که دلیل وجودی آن است، فعالیت کند. مانند سیستم بدن انسان، سیستم آموزشی کشور.(زاهدی،1378)

  هر سیستم از اجزائی به وجود آمده است و هر جز‏ از اجزای نقش ویژه ای را بر عهده دارد. عناصر اساسی سیستم، عبارتند از: درونداد (داده)، فرآیند تبدیل، برونداد(ستاده)و بازخور. سیستم با ترکیبی که گفته شد، از محیطی که درآن محاط شده است تأثیری می پذیرد و برآن اثر می گذارد

   در یک نگرش سیتماتیک به سازمانها، چهار نوع ورودی از محیط دریافت
می دارد، که شامل (مواد، نیروی انسانی، منابع مالی و اطلاعات) است .سازمان این ورودی ها را با دراختیار گرفتن تکنولوژی تبدیل کرده و تغییر شکل می دهد، و سپس آنها را از نو بصورت (کالا و خدمات، سود و زیان، رفتار کارکنان و اطلاعات اضافی) به محیط آورده و در نهایت بر حسب زوجیهای خود، باز خورد لازم را از محیط دریافت می دارد. (عقدائی، 1377)

  در یک طبقه بندی از سیستم آنرا به دو قسم سیستم باز که با محیط خود در ارتباط است و سیستم بسته که با محیط خود ارتباط برقرارد نمی کند در نظر
می گیریم

  هر جزء در سیستم از مسئولیتی مشخص و تعیین شده برخوردار است و عملکرد های خاص هر یک هر چند متفاوت، اما باعث حرکت کل سیستم به سوی هدف می گردد

 خرید – خرید جریانی است که طی آن، خریدار تلاش می کند تا مواد اولیه، قطعات یدکی، خدمات و ملزومات را در بهترین کیفیت، عالی ترین قیمت و مناسب ترین کمیت، از بهترین منابع تهیه و خریداری نماید. (عقدائی، 1377)

 

اهداف بخش خرید:

1-        حمایت از واحدهای عملیاتی مؤسسه از طریق جریان مداوم و منظم مواد و خدمات

2-        به حداقل رساندن زیان ناشی از فساد و از مدافتادگی و سرقت موجودیها در مؤسسه

3-        تهیه و شناسائی و تعیین جایگزینی مطمئن برای عرضه کالاها و مواد و;

4-        بر قرار روابط مداوم و خوب با فروشندگان کالاها تا رفتار حمایتی فروشندگان را موجب گردد

5-        ایجاد هماهنگی کامل با سایر ادارات مؤسسه

6-    کمک در بهبود و توسعه سیاستها و روشهایی که رسیدن به اهداف دیگر را به نازلترین قیمت میسر می نماید

7-        خرید عاقلانه و رقابتی . (انواری رستمی،1378)

اصول و موازین پنجگانه خرید:

بی تردید، یکی از وظایف بخش خرید، تأمین نیازهای مؤسسه بصورت مطلوب در جهت سود آوری بیشتر است. برای دستیابی به این هدف رعایت موارد زیر امری ضروری است

 1-کیفیت مطلوب

عبارت کیفیت مطلوب به مفهوم مناسب بودن محصولات و کالا در جهت مقاصد تعیین شده است. با توجه به این نکته که هرچه کیفیت مرغوبتر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود

 2-کمیت مطلوب

انجام خرید در حجم مناسب در گرو آشنایی کامل با تمامی بخشهای سازمان و نیازهای آن می باشد. خرید به میزان اضافی، سبب افزایش هزینه های انبار داری و راکد شدن بخشی از سرمایه های جاری شرکت می گردد. و خرید به میزان کمتر باعث ایجاد وقفه در خط تولید می گردد

 3-قیمت مطلوب

یکی از مؤثرترین عوامل در خرید، قیمت می باشد

برای دستیابی به قیمت مناسب و معقول، رعایت این موارد الزامی است

الف- تحقیق و مطالعه همه جانبه و گسترده در زمینه قیمتها در سطح بازار

ب- برقرار رابطه ای صحیح، سالم و وسیع با فروشندگان و تولید کنندگان

 4-زمان مطلوب

هدف از خرید، در وقت و زمان مناسب، کاهش تغییرات نامطلوبی است که معمولاً در سطح قیمت، در وضعیتها وزمانهای متفاوت رخ می دهد

 5-منبع مطلوب

از میان فروشندگان، بهترین و مطمئن ترین آنها، یعنی فروشندگانی که نسبت به تعهدات خود پایبند هستند را انتخاب می کنیم . برای دستیابی به یک منبع مناسب باید برنامه های صحیح و مطالعات همه جانبه و عمیقی داشت.(عقدائی،1377)

وظایف و مسئولیتهای بخش خرید:

1-   بخش خرید موظف است، نسبت به خریدهای ضروری سازمان با عنایت به محدودیتهای حاکم بر سیستم اقدام نماید

2-      کسب اطلاعات دقیق، با توجه به نیازهای متفاوت سازمان و نیز نیازهای مصرف کنندگان

3-      واحد خرید نماینده مستقیم و بلامنازع شرکت در مذاکرات خرید و انعقاد قرار دادهاست

4-      مسئولیت تعیین منبع یا منابع خرید به عهده واحد خرید است

5-   بررسی قیمتهای موجود و شرایط دقیق خرید و چگونگی اخذ ضمانتها
( عقدائی، 1377)

 

ارتباط بخش خرید با بخشهای دیگر:

اجزای سیستم سازمان بخشهایی چون مالی، تعمیر و نگهداری، انبارها، تدارکات، تولید و غیره با هم در تعاملند . تبادل اطلاعات بین اجزاء و واحدهای سازمان پایه سیستم اطلاعاتی مناسب بشمار می رود. اطلاعاتی که به بخش خرید
می رسد را می توان به سه دسته تقسیم نمود

الف) اطلاعاتی که از بیرون به بخش خرید می رسد عبارتند از

-           امکانات تولیدی فروشنده

-           منابع تأمین مواد اولیه

-           شرایط عمومی بازار و وضعیت مواد اولیه درآن

-           امکانات حمل ونقل و هزینه های آن

ب) اطلاعاتی که از بخش خرید به قسمتهای مؤسسه می رسد عبارتند از

-           اطلاعات مدیریت از شرایط اقتصادی بازار

-           اطلاعات مربوط به کیفیت به امور تولید

-           اطلاعات مربوط به سفارشات به انبار

-           اطلاعات مربوط به قراردادها به امور حقوقی

ج) اطلاعاتی که از داخل مؤسسه به بخش خرید داد می شود عبارتند از

-           میزان موجودی مؤسسه

-           وضعیت نقدینگی مؤسسه وروند آن بطور طبیعی

-           امکانات حمل و نقل داخلی مؤسسه

-           تصمیمات متخذه توسط، مدیران رده بالا. (انواری رستمی، 1378)

فرآیند یا مراحل خرید خارجی:

مراحل خرید خارجی به شرح زیر می باشد

1-      بررسی نیازمندیها و برنامه ریزی جهت آنها و تهیه برنامه سفارش خرید مناسب

2-      بررسی راه حلها یا گزینه های متعدد( بسازیم،بخریم اگر آری از چه طریقی اجاره کنیم و;)

3-      مکاتبه و تماس با فروشندگان

4-      گرفتن Quotationیا Offerاز فروشندگان

5-      گرفتن پیش فاکتور یا Proforma)Invoice) از فروشندگان

6-      تکمیل فرم درخواست ثبت سفارش در مراکز تهیه و توزیع کالا

7-      بیمه کردن کالا و اخذ شماره اعتبار

8-      تخصیص ارز وگشایش اعتبار و دریافت اسناد حمل طبق توافق

9-      ارسال کالا و ورود آن

10- ترخیص کالا. ( انواری رستمی، 1378)

انبار- به ساده ترین بیان انبار فضا و مکانی است که درآن عمل نگهداری صورت می پذیرد. (عقدائی، 1377)

انواع انبارها :

انبارها را بر مبناهای متعددی دسته بندی می کنند

الف) بر اساس چگونگی شکل ظاهری ساختمان

1-   انبارهای باز- که به صورت فضایی بی حفاظ یا محصور بوده و معمولاً برای نگهداری کوتاه مدت یا بلندمدت،مورد بهره برداری قرار می گیرد

2-      انبارهای کاملاً پوشیده- فضائی کاملاً بسته والبته با رعایت کامل مسائل ایمنی در زمان ساخت

3-   انبارهای سرپوشیده- این انبارها  ، در واقع به صورت سقفی است که بر
پایه هایی مستحکنم استوار بوده و برای حفاظت کالا از آفتاب یا باران و غیره مورد استفاده قرار می گیرد

ب) بر اساس انواع کالاهائی که قرار است در آن نگهداری شود

1-      انبار مواد خام

2-      انبار محصولات ( شامل کالای ساخته شده و در جریان ساخت)

3-      انبار ضایعات

4-      انبار قطعات یدکی. (عقدائی،1377)

 

جایگاه انبار:

سازماندهی سازمانهای مختلف بنابر نیازهای آنها متفاوت است. گاه در بعضی از موسسات انبار مستقیماً زیر نظر مدیر عامل قرار دارد و تحت نظر مدیر انبار نیز انبارهای مختلف مانند: انبار مواد، قطعات، محصولات، ضایعات و ; قرار دارد. در سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی معمولاً واحد انبار تحت نظر تدارکات و یا کارپردازی که خود نیز یکی از واحدهای تابعه امور اداری است انجام وظیفه می نماید. ( انواری رستمی،1378)

اهداف و وظایف انبارها:

برای انبارها اهداف و وظائف زیر را می توان بر شمرد

1-برنامه ریزی و مراقبت جهت حفظ مقدار موجودی هر یک از اقلام کالاهای مورد نیاز سازمان در حد مطلوب خود

2-همکاری و مساعدت در خرید و تأمین و تهیه کالاها و کنترل و دریافت کالاهای خریداری شده

3-نگهداری کالا در انبار به نحو صحیح و تسریع در امر تحویل با رعایت مقررات و دستور العملهای سازمان.(انواری رستمی،1378)

 

انواع موجودیهای انبارها:

موجودیهای انبار را می توان به دسته های زیر تقسیم نمود

1-      مواد اولیه: برای ساخت محصولات که به مواد خام مشهور است

2-   کالای نیمه ساخته(کالای در جریان ساخت): که شامل بهای ناقص دستمزد و مواد و هزینه های سربار ساخت می باشد

3-   کالای ساخته شده: کالاهای آماده برای فروش یا توزیع هستند که ممکن است تهیه شده و یا ساخته شده باشند

4-   اجناس خریداری شده جهت فروش : که در مؤسسات تجاری و توزیع کننده این نوع موجودی بیشتر به چشم می خورد

5-      مواد و لوازم مصرفی: که در تولید غیر مستقیم مؤثرند مثل گریس ،روغن و;

6-      قطعات یدکی ماشین آلات: که جهت تعمیر ماشین آلات و دستگاهها بکار می روند

7-      ابزار آلات: که ابزار کارگاهها برای تولید محصول می باشد

8-      اجناس اسقاطی: اجناسی که مستهلک شده و غیر قابل استفاده اند. ( انواری رستمی،1378)

انبار داری – انبار داری فعالیتی است پر مسئولیت با اهمیتی بسیار که طی آن انبار دار موظف است محصولات و قطعات را دریافت و ورود و خروج مواد را به دقت کنترل و تنظیم موجودی و تحویل به موقع سفارش را با دقت و سرعت عمل انجام دهد.(عقدائی، 1377)

سیستم انبار داری و مزیتهای آن:

1-   شناسائی کالاهای موجود در انبار بنحوی آسانتر و دسترسی راحتتر به کالاها بخصوص در مؤسسات با حجم موجودیهای زیاد و متنوع

2-      تشکیل فایلهای اطلاعاتی دقیقتر در بخشهای مختلف و تسریع در امر ارسال آمار و اطلاعات تصمیم گیریهای مدیریت

3-      دادن اطلاعات دقیق و صحیح به سایر بخشهای مؤسسه و ارتباط سیستماتیک و منظم اطلاعات میان آنها

4-   ایجاد اطمینان خاطر در مدیریت و مسئولین بخشها در صورت وجود سیستم منظم و تصمیم گیری بجا و بموقع متکی بر اطلاعات صحیح وکافی

5-   ایجاد کنترلهای دقیق درسیستم از طریق کنترل دائمی و ادواری موجودیهای انبار و بررسی و رفع مغایرات احتمالی

6-   پایه و اساسی جهت سیستم حسابداری صنعتی می گردد اگر سیستم نگهداری و ثبت میزان رسیده ومصرف مواد صحیح تعبیه شود. (انواری رستمی،1378)

 

وظایف انباردار:

یک انباردار در راستای انجام مسئولیت های خود وظائف زیر را باید انجام دهد

- تحویل اجناس خریداری شده و مورد نیاز سازمان،رسیدگی و بررسی طبق اسناد مدارک اولیه

- صدور برگ درخواست خرید کالا به واحد تدارکات داخلی یا سفارشات خارجی در صورت عدم وجود موجودی

- مراقبت و نگهداری کالاها از سرقت،صدمه، ضایعه، حادثه ناشی از طبقه بندی یا قفسه بندی یا چیدن اقلام در انبار

- صدور قبض انبار پس از دریافت کالا و حواله انبار هنگام تحویل دادن کالا

- بایگانی اسناد و مدارک مربوط به انبار و تعبیه یک کارت برای هر یک از اقلام انبار.(انواری رستمی، 1378)

 

انتظارات مدیریت از سیستم کنترل انبارها:

1-      وجود همکاری بین واحدهای مربوط به خرید، دریافت، آزمایش،انبار و حسابداری

2-      تمرکز یافتن کلیه خریدها در قسمت خرید

3-      به مصرف رساندن مقرون به صرفه مواد و ملزومات

4-      انبار کردن تمام مواد و ملزومات بطرز خاصی که بنحو دقیق و با سرپرستی کامل محافظت گردند

5-      تعیین میزان حداقل و حداکثر موجودی هر جنس بنحویکه از آن حدود تجاوز یا کاهش ننماید

6-   انجام عملیات صحیح در مورد صدور اجناس بطوریکه تحویل آن طبق در خواستهای مصوب در موقع لزوم انجام شود. (انواری رستمی ، 1378)

نکات مهم برای اداره بهینه انبارها:

برای اداره بهتر انبارها و انتخاب سیستم صحیح انبار داری ابتدا می بایست به موارد ذیل توجه و برای هریک، پاسخی روشن و واضح داشت

- به چه تعداد انبار نیازمندیم

- مکان این انبارها باید در کجا باشد

- ظرفیت هر یک از انبارها به چه میزان باشد

- کادر اداری لازم برای آنها، از چه نوع باشد

- از کدام روش حمل و نقل در داخل انبار استفاده کنیم (از قبیل ریل، جاده، لیفتراک و…)

- مناطق تحت پوشش این انبارها کدامند

- روش ارسال کالا باید چگونه باشد

- چه نوع بسته بندی برای کالا مورد نیاز است.(عقدائی،1377)

مناسبترین ‹‹تعداد اقتصادی›› انبارها:

هر چقدر تعداد انبارها بیشتر باشد از یکسو هزینه های حمل و نقل کالاها کاهش و از طرفی هزینه های انبارداری، افزایش می یابند. و به عبارتی رابطه بین هزینه های حمل و نقل با تعداد انبارها دارای نسبت معکوس و رابطه هزینه های انبارداری با تعداد انبارها از نسبت مستقیم برخوردار است

به همین علت برای تعیین تعداد اقتصادی انبارها همواره نقطه تقاطع منحنی(هزینه حمل و نقل ) ومنحنی ( هزینه انبارداری) را به عنوان «نقطه بهینه» میان این دو هزینه انتخاب می کنیم.(عقدائی ، 1377)

طراحی و برنامه ریزی تأمین کالا:

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir