توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت دارای 152 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت

فصل اول : کلیات
چکیده
مقدمه
1-1بیان مسئله
1-2اهمیت پژوهش
1-3اهداف پژوهش
1-4سوالات پژوهش
1-5تعریف مفاهیم
1-6تعریف رسانه هاو انواع رسانه ها
1-7مقایسه رسانه های ارتباط جمعی بایکدیگر در ارتباط با مخاطبان
1-8تعاریف مختلف ازرسانه های آموزشی توسط دانشمندان
1-9رسانه های ارتباط جمعی وجامعه
1-10رسانه های ارتباط جمعی و قشر بندی اجتماعی و توسعه فرهنگی
1-11توزیع رسانه های ارتباط جمعی در جهان
1-12رسانه های ارتباط جمعی
1-13انواع رسانه های ارتباط جمعی به روش دیگر
1-14ارتباط جمعی یا عمومی
فصل دوم
2-1تاریخچه رسانه ها
2-2پیدایش سینما،رادیو و تلویزیون
2-3تاریخچه پیدایش روزنامه ها
2-4سینما ،پیدایی و نظور آن
2-5تئاتر و مخاطبان
2-6تئاتر در شرق
2-7تئاتر در قبل از اسلام
2-8تئاتر پس از اسلام
2-9پژوهش در ارتباطات
2-10صدا و سیما و تعلیم و تربیت
2-11نقش رسانه های ملی در کشور های همسایه ایران
2-12نقش رسانه های غرب در تعلیم و تربیت
2-13نقش رسانه های ملی در جهان
2-14خلاصه ای از رسانه های آموزشی در ایران و جهان
2-15تئوریهای وسایل ارتباط جمعی یا رسانه ها
2-16مکتب مارکسیسم کلاسیک
2-17نظریه ی اقتصاد سیاسی رسانه ها
2-18مطالعات فرهنگی توده
2-19مکتب فرانکفورت
2-20نظریه های مربوط به مخاطبان رسانه ها:نظریه ی استحکام
2-21نظریه ی دو مرحله ای رسانه ها
2-22نظریه ی تزریقی رسانه ها
2-23نظریه ی برجسته سازی رسانه ها
2-24نظریه ی نیاز جویی رسانه ها
2-25نظریه ی وابستگی مخاطبان
2-26نظریه ی موزاییکی رسانه ها
2-27نظریه ی سیستمی
2-28دیدگاههای پیشگامان رسانه ها
2-29دیدگاه دیویدرایز من
2-30دیدگاه مارشال مک لوهان
2-31وظایف رسانه ها
2-32نقش تفریحی رسانه ها
2-33نقش های خبری رسانه ها
2-34نقش های همگن سازی رسانه ها
2-35نقش آگاه سازی رسانه ها
2-36نقش تعلق اجتماعی رسانه ها
2-37دیدگاه های افراطی رسانه ها
فصل سوم : روش تحقیق
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1تلویزیون
4-2یونسکو و رادیو و تلویزیون
4-3نقش رادیو و تلویزیون در آموزش
4-4تاثیر تلویزیون بر خانواده
4-5استفاده از تلویزیون در آموزش و پرورش
4-6نقش آموزشی تلویزیون
4-7تحقیق یک ایرانی درباره رادیو و تلویزیون و نقش تربیتی آن ها
4-8اینترنت(ویژگی ها ، کارکردها،مزایا)
4-9معایب اینترنت
4-10موقعیت ایران و ملل در حال توسعه در شبکه اینترنت
4-11نقش اینترنت در تعلیم و تربیت
4-12نقش اینترنت در دنیای نوجوانان
4-13نقش تلفن همراه در تعلیم و تربیت
4-14تلفن همراه در مدارس ایران
4-15فرهنگ سازی استفاده از تلفن همراه توسط آموزش و
پرورش
4-16یادگیری از طریق تلفن همراه
4-17رویکرد های یادگیری مبتنی بر تلفن همراه
4-18منظور از یادگیری تلفن همراه چیست؟
4-19از تلفن همراه چه چیزی میتوانیم یاد بگیریم؟
4-20برخی مزیت ها و محدودیت ها ی یادگیری تلفن همراه
4-21نتیجه گیری دربا ره تلفن همراه
4-22ماهواره چیست؟
4-23نحوه کار ماهواره ارتباطی
4-24تاریخچه ، مزایا و معایب ماهواره
4-25موقعیت ایران و ملل در حال توسعه در استفاده از ماهواره
4-26آموزش از طریق ماهواره و تجربه های جهانی
4-27توانایی کاربردآموزش از طریق ماهواره در کشور چین
4-28سینما و تئاتر و نقش تربیتی آن ها
4-29سینما و تلویزیون
4-30سینما و تلویزیون دو پدیده متمایز
4-31سینما و تلویزیون در برابر یکدیگر(رقابت درونی)
4-32نقش تربیتی سینما
4-33مذهب و سینما
فصل پنجم
5-1نتیجه گیری
5-2 پیشنهادات
5-3محدودیت های پژوهش
5-4 خلاصه
5-5منابع و ماخذ
چکیده به زبان لاتین

بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت

1 آل گیلانی، ترو، تکنیک سینما تهران،1331شمسی، انتشارات شهریار
2 آلبرپیرو فرفاندترو، تاریخ مطبوعات جهان،1363ه ش ،ترجمه ی دکترهوشنگ فر خجسته تهران. انتشارات پاسارگاد
3 احدیان ، محمد، مقدمات تکنولوژی آموزشی،1374 ، انتشارات بشری تهران
4 احدیان، محمد، اصول تکنولوژی آموزشی،1374، انتشارات بشری تهران
5 اسدی ،دکترعلی،مقدمه ای بر جامه شناسی رسانه های همگانی،1358 ه ش،تهران:پژوهشکده ی علوم ارتباطی و توسعه ی ایران
6 ارجمند، جمشید، مروری بر تضاد های سینما و تلویزیون و تاثیر متقابل این دو به یکدیگر
7 اقبالدوست، نادر، سال تحصیلی76-75استفاده از پایان نامه کارشناسی ارشد تحت عنوان نقش تکنولوژی درآموزش و 36-پرورش،
8 بردبار، محمد حسن ، در آمدی بر حقوق ارتباط جمعی ،1380، انتشارات ققنوس تهران
9 بیضایی، بهرام ، نمایش در ایران ، 1344تهران کاویان
10 پائو، لوفریده، آموزش ستمدگان ،1358 ،ترجمه احمد بیرشک و سیف الله راد تهران خوارزمی
11 پری ، گونتر، 1384، مترجم مینو نیکو.روش های تحقیق رسانه ای اداره کل پژوهش های سینما تهران
12 پیترز، (جی.ام.ال)، سینما و نوجوانان، ترجمه ابراهیم رشید پور تهران موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی
13 دادگران ،سید محمد، مبانی ارتباطات جمعی تهران، 1387 ،انتشارات فیروزه چاپ یازدهم
14 رزاقی ، افشین، نظریه های ارتباطات اجتماعی ،1385 ، نشر آسین تهران
15 رشید پور، ابراهیم ، وسایل ارتباط جمعی و رشد ملی، 1348، تهران (انتشارات)موسسه ی مطالعات و تحقیقات اجتماعی
16 رشید پور، ابراهیم.آیینه های جیبی آقای هاک لوهان،1353 تهران انتشارات رادیو تلویزیون ملی ایران
17 ساروخانی، باقر، جامعه شناسی ارتباطات، 1386 ، انتشارات اطلاعات تهران
18 ساروخانی ، باقر ، جامعه شناسی ارتباطات، 1378 ،چاپ هشتم ص 45 و 49 انتشارات اطلاعات
19 روزنامه کیهان شماره 19313 پناهیان
20 سیسیلیافون فی لیتزن،کاتاریتا بولت، 1384 ،مترجم معصومه عصام، کودکان و رسانه هامرکز مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران تهران
21 شرایبرر،(ژان لویی)، نیروی پیام، 1355ترجمه ی سروش حبیبی. تهران انتشارات رادیو تلویزیون ملی ایران
22 شیلر، هربرت،1377 ، مترجم احمدمیرعابدینی، وسایل ارتباط جمعی و امپراتوری آمریکا، انتشارات صدا و سیما تهران
23 کازنو ،ژان.جامعه شناسی رادیو و تلویزیون،1354 ه ش، ترجمه ی جمشید ارجمند، 1354 ه ش ،تهران انتشارات رادیو و تلویزیون ملی ایران
24 کازنو، ژان،قدرت تلویزیون ترجمه ی علی اسدی، 1366تهران موسسه انتشارات امیر کبیر
25 کازنو، ژان، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، 1365، ترجمه ی باقر سارو خانی منوچهر محسنی تهران انتشارات اطلاعات
26 کازنو ، ژان ، قدرت تلویزیون ، 1364 ، ترجمه علی اسدی انتشارات امیر کبیر تهران
27 کیا ، علی اصغر، ارتباطات جمعی و روابط بین الملل ، 1381 ، انتشارات آن.تهران
28 مارک پاستر،ترجمه غلامحسین صالحیار، عصر دوم رسانه ها،1377، انتشارات موسسه ایران
29 محسنیان، مهدی ارتباط شناسی ،1369 ه ش، 608 صفحه، تهران انتشارات سروش
30 محسنیان راد ، مهدی ، ارتباط شناسی، 1379، جلسه سوم ص 30 تهران انتشارات سروش
31 معتمد نژاد،دکتر کاظم، وسایل ارتباط جمعی ، 1371 ه ش ،انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی تهران
32 معتمد نژاد ،دکتر کاظم ،روش تحقیق در محتوی مطبوعات، 1356 ه ش ،تهران انتشارات دانشکده علوم، ارتباط اجتماعی
33 مندراس، هنری، 1349، مترجم باقر پرهام، مبانی جامعه شناسی، انتشارات امیر کبیر تهران
34 موفقیان، دکتر ناصر، چند گزارش در زمینه تکنولوژی آموزشی، 1353،تهران
35 مولانا، حمید ، 1371، مترجم یونس شکر خواه.جریان بین المللی اطلاعات، مرکزمطالعات و تحقیقات رسانه ها تهران
36 مهدی زاده ، سید محمد ، نظریات ارتباطات اجتماعی ،1378، تهران دانشگاه علامه طباطبایی
37 مولانا ، حمید ، « گذ راز نوگرایی » ،1371 ، ترجمه یونس شکر خواه ص 124 انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها تهران
38 ورنرسورین، جیمزتانکارد،1386 ‌،ترجمه ی علیرضا دهقان، نظریه های ارتباطات، انتشارات دانشگاه تهران
39 هواکو، جرج 1، جامه شناسی سینما، 1361 ه ش ، صفحه 222، ترجمه بهزاد تورانی تهران، نشر آینه
40 هیات، فیروز،روزنامه نگاری و تاریخ آن در جهان ، 1333 ه ش 81 صفحه ،تهران:کانون معرفت
41 مجلات تکنولوژی آموزشی سال های85-86-87 انتشارات وزارت آموزش و پرورش
42 -مجله سروش سال یازدهم مرداد 1368 شماره 479 تلویزیون : رسانه و رفتارش نوشته پیتر کانراد ترجمه مهرداد عروی ص
43 استفاده از اینترنت ،کانون اندیشه قم، ایران و جامعه اطلاعاتی

چکیده

- رسانه های مکتوب مانند کتب و مجلات و روزنامه ها بعد از اختراع صنعت چاپ و خط پا به عرصه وجود نهادند و با گذشت زمان وسعت آنها رو به افزایش نهاده است . این رسانه ها ابتدا در جهان اسلام با کیفیت هر چه بیشتر و بهتر ظهور کرد ولی متاسفانه باگذشت زمان از کیفیت آنها کاسته شده است ولی همین رسانه ها در جهان غرب و اروپا از غنای علمی برخوردار است که نشأت گرفته از کتب معتبر در اسلام است

با پیشرفت علم و تکنولوژی ، رسانه ها نیز گسترش یافته و از کیفیت زیادی برخوردار شده است. بعد از رسانه ها ی مکتوب ، در طول یکی دو قرن گذشته رسانه های جدیدی همچون تلفن و ضبط صوت و گرامافون و برخی رسانه های آموزشی دیگر همچون اسلاید پا به عرصه ی وجود نهاده است

بعد از رسانه های فوق رسانه هایی همچون تلویزیون و رادیو و سینما ابتدا در جهان غرب و اروپا به وجود آمد که امروزدر طول نزدیک به یک قرن در سراسر دنیا ، این رسانه ها بعنوان مهمترین رسانه و مهمترین رسانه در تعلیم و تربیت مطرح بوده و هستند

علم و صنعت همچنان در حال پیشرفت است که همراه آن دستاورد های مهمی در ظهور برخی دیگر از رسانه بوجود آورده است که می توان به ظهور اینترنت و ماهواره و کامپیوتر و نقش و کاربرد بسیار مهم آن دردنیای امروز اشاره نمود

مقدمه

انسان در زندگی اجتماعی و در برخورد با غیر خود نیاز  شدیدی به ارتباط دارد و تنها از این طریق است که نیاز های فردی و اجتماعی خود را برآورده می کند .انسان از همان آغاز برای برقراری ارتباط و رساندن پیام خود به دیگران شیوه های گوناگونی را به کاربرده است.از اشارات ،کلمات و اشاره های رمزی اولیه گرفته تا استفاده از پیشرفته ترین و در عین حال پیچیده ترین وسایل ارتباطی مدرن امروزی از قبیل رسانه ها و وسایل ارتباطی که درطول تاریخ دارای سرعت بسیارکندو ناچیز بوده اند و در عصر حاضر تحول چشمگیری یافته اند

پیام هایی که توسط رسانه ها رد وبدل می شود درابعاد مختلف سیاسی ،اجتماعی ،اقتصادی،نظامی و فرهنگی و; است .مخاطبان این پیام ها افراد و گروههایی در سطوح مختلف فرهنگی،اقتصادی ،و اجتماعی اند که در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی در سراسر جهان پراکنده اند

چنانچه گفته شد تمام سعی و تلاش رسانه های جمعی ،رسیدن به اهداف و مقاصدی است که در عین حال هر کدام به نحوی دارای رنگ و صبغه تربیتی هستند ،زیرا این رسانه ها در اموری نظیر رشد شخصیت افراد درابعاد مختلف ،ایجاد ارتباط بین افراد جامعه ،کمک به افراد جامعه ،کمک به افراد در فرآیند سازگاری با جهان متغیر پیرامون و;دخالت دارند.چرا که به نظر می رسد نظام تعلیم و تربیت بیش از هرزمان دیگری نیاز به تغییرات اساسی و بنیادین دارد .لذا با توجه به تغییر نوع نگرش مخاطبین امرتعلیم و تربیت ،خواسته ها و انگیزه های ایشان برای دستیابی به اهداف و آمال ،این تغییرات ناگریز با گذشت زمان خود نمایی خواهد کرد

از طرف دیگر با وجود اندیشه ها و جمجمه های فرهنگی مختلف که از سوی رسانه های غالب جهان بی محابا به حیطه ی آموزش و تربیت هجوم می آوردبه نظر می رسد ، باید ازهمین رسانه ها درجهت تحکیم بنیانهای تعلیم و تربیت استفاده کرد تا مهارت های پذیرش حقایق و اتخاذ  تصمیمات اجتماعی و خانوادگی معقول و بهنگام را درتفکر و فضای حقیقی جامعه نهادینه ساخت تا با ار تقاءسطح فکری و فرهنگی خانواده ها ،معضلات و مشکلات ناشی از تأثیرات سوءرسانه ها به حداقل رسیدهو رفتارها وهنجارهای مثبت بالقوه به فعالیت نزدیک شود وبی شک این امر تنها پوشش کافی اطلاعات و دوری از یک جانبه نگری و تعمبق روش های نوین سالم و کاربردی ،استفاده از رسانه ها در امر تعلیم و تریبت میسر خواهد بود

لذا در این پژوهش سعی شده است با استفاده از منابع موجود در راستای تنویر و تشریح معانی و معایب رسانه های مختلف ( دیداری – شنیداری – مکتوب ،گفتاری ، روایی و ;) بر روند آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان گامهایی برداشته شود. چرا که گستردگی رسانه ها در دنیای کنونی وتأثیر مستقیم آن بر روند رفتارهای اجتماعی دانش آموزان و فرزندانمان ، مطالعه و پژوهش بسیاری را می طلبد

بیان مسأله

در سالهای گذشته رسانه ها بسیار محدود بود ولی با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، رسانه ها نیز گسترش یافته و قلمرو وسیعی را تشکیل می دهند. ابتدا رسانه های مکتوب در حد ابتدایی شکل گرفت و سپس رسانه های دیگر ظهور کرد.زمانی بود که کتاب به عنوان مهمترین وسیله ی ارتباطی در میان ملل مختلف دنیا مطرح بوده است؛ ادیان آسمانی و پیامبران ، این سفیران الهی ، پیام خود را با کتاب و تعلیم آن به مردم آغاز کردند و رسالت برخی از این پیام آوران با کتاب و وحی شروع شده است . کتابهایی همچون زبور داود(ع) و انجیل عیسی(ع) و تورات موسی(ع) و قرآن پیامبر اسلام(ص)نمونه هایی از کتب و بعنوان مهمترین وسیله ارتباطی در آن زمان مطرح بوده است که نقش بسیار مهمی در تربیت پیروان هر مکتب به دنبال داشته است و با پیشرفت علم دامنه رسانه ها وسیعتر شده و وسایلی همچون روزنامه و مجلات نیز به آن اضافه شد که در آگاهی و تربیت مثمر ثمر بوده اند . در طول دو قرن گذشته بشر با رسانه های نسبتاً پیشرفته همچون رادیوو تلفن پا به عرصه وجود نهاده است و بعد از آنها بتدریج رسانه های پیشرفته ای همچون تلویزیون و سینما بوجود آمد که نقش بسیار مهمی در تربیت و تعلیم مردم بر عهده گرفتند. این وسایل ابتدا در کشور های غرب و اروپایی ظهور کرد که به تعلیم مردم پرداخت .ولی امروزه این رسانه های مهم در عرصه تربیت و آموزش علمی خانواده ها و مردم نقش بسیار مهمی ایفا کرده و می کند و دامنه رسانه ها به همین تعداد محدود نشد و در طول نیم قرن رسانه هایی همچون کامپیوتر- اینترنت و اخیراً ماهواره نیز که بسیار پیشرفته است ، به آن اضافه شد

در این پژوهش بر آنیم تا نقش مثبت و منفی هر رسانه و عوامل مخرب هرکدام را ذکر نموده ومهمترین رسانه را در تربیت مردم گوشزده نموده، مواظب باشیم که گرفتار عوامل مخرب آن نشویم  و غرورما رابر آن وادار نکند که با شعار مفید بودن علم ، گول علم بشر را نخوریم. زیرا هر چیزی که تولید می شود ممکن است مطلقاً مثبت و سازنده نباشد هر چند که عوامل مثبت داشته باشد ! باید از عوامل منفی آن نیز با خبر شد و از آن به نحوه مطلوب و درست استفاده کرد تا از انحراف و هلاکت خودداری شود

اهمیت پژوهش

با توجه به ارزش تعلیم و تربیت در نظام هستی و تأثیر آن بر حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی خانواده ها و جامعه ، به نظر می رسد وجود و تعمیم رسانه ها در راستای ایجاد تحول درنظام تعلیم و تربیت ، امری انکار ناپذیر و چه بسا ضروری است .چرا که عدم شناخت رسانه ها در کارگیری آنها در مقاطع زمانی مختلف از سوی کودکان و نوجوانان بدون حضور و نظارت مربیان و خانواده ها ،بی شک اثرات نامطلوبی را نیز به همراه خواهد داشت که در صورت ساده انگاری و بی توجهی ممکن است در دراز مدت با یک فاجعه ی تربیتی و آموزشی روبرو شویم ،اما آنچه که مهم است با توجه به اطلاع رسانی های موجود و شناخت نسبی مسؤولان امر آموزش و تربیت ،حوزه ی فعالیت رسانه ها قابل پیش بینی و ارزیابی است. هرچند این حوزه ها با گسترش ابزارهای ارتباطی نرم افزاری و ماهواره ای ،کمی مشکل به نظر می رسد ؛اما آنچه که اهمیت دارد توجه مربیان و معلمان و به خصوص خانواده ها به تأثیر نامطلوب این رسانه ها در کنار خاصیت آموزش دهی و تعلیم فراگیر و گسترده ی علوم مختلف می باشد . برخی بر آنیم تا ضمن معرفی وسایل ارتباطی در حیطه رسانه ها و بررسی اثرات مثبت و مخرب آنها ،به پاسخ های منطقی و معقول در خصوص استفاده و یا عدم بکارگیری رسانه ها دست یابیم .چرا که ارتباط انگاره ای برای سنجش افرادو وسیله ای برای تغییر در سطح رفتار است که شامل تبادل اطلاعات وچگونگی معنی بخشیدن به این اطلاعات است که تفاوت در زمینه های ارتباطی به خصوص با حضوررسانه های مختلف با توجه به آگاهی طرفین در جهت ایجاد رابطه ی بهتر و یا کاهش کیفیت آن ، کمک می کند

مسؤولیت مهم و خطیر هزاران معلم ایرانی که درمدارس به تربیت  نونهالان و نوجوانان مشغول هستند، مثل سایر معلمان دنیا ، در این است که بتوانند به نوآموزان آگاهی –اطلاعات و مفاهیم ،مهارت ها،و از همه مهمتر ارزشهائی را انتقال دهند که کودک بوسیله آنها بتواند در فردای زندگی عضو مفید و مؤثری برای خود و جامعه ای باشد ، خود را دریابد و در راستای استعداد های بالقوه خویش گام بردارد و آنها را بصورت بالفعل در آورد

همانطوریکه طلایی تا در دل زمین است و بصورت خام است، دارای قیمتی است .حال هر قدر روی این ماده اولیه کارشود ، بر قیمتش افزوده می شود .دانش آموز هم به طریق اولی همین طور است هرچه بیشتر با او کارشود  و به تعلییم و تربیت او پرداخته شود، ارزش انسانی او بالاتر خواهد رفت . به عبارتی دیگر می خواهیم ببینیم یک معلم از چه طریق می تواند متن و موضوع درس خود را به شاگردان به نحو بهتر و مؤثرتری انتقال بدهد ودر این انتقال مواد و وسایل سمعی و بصری و بخصوص تکنولوژی آموزشی چه نقشی را در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بازی می کند ؟و به چه صورت به معلم کمک خواهد کرد؟

از آنجا که معلم می تواند با آشنایی فنون و روش های تدریس از طریق کاربرد رسانه ها و مواد آموزشی سبب انتقال بهتر یادگیری به دانش آموزان گردد، لذا این تحقیق با صرف جمع آوری چنین اطلاعاتی انجام شده است . در نتیجه اطلاعات این مجموعه در درجه اول برای معلمانی که تدریس علوم مختلف را بر عهده دارند مفید خواهد بود

اهداف کلی پژوهش

اهداف کلی

1- معرفی انواع رسانه ها و نقش مهم رسانه ها در تعلیم و تربیت آحاد مردم جامعه .

2- آشنایی با انواع رسانه های آموزشی و نقش آنها در تعلیم و تربیت مقاطع سه گانه

 3- شناخت رسانه های آموزشی بعنوان وسیله مؤثر در پیشرفت تحصیلی آینده سازان جامعه .

4- مقایسه رسانه ها و سهم هر کدام در تعلیم و تربیت مردم جامعه .

5- آگاه شدن از چگونگی استفاده مطلوب و ایجاد فرهنگ سازی در نحوه ی کاربرد رسانه های آموزشی و ملی

 

 

اهداف جزئی

1- آشنا شدن با موثر ترین رسانه ملی وتأثیر مهم آن در آموزش و پرورش

2- پی بردن به اثرات مخرب ناشی از برخی رسانه ها از جمله ماهواره و اینترنت و سینما

3- آشنایی با اثرات مثبت صدا و سیما در تربیت احاد مردم بعنوان یک رسانه ی عمومی و فراگیر

4- توجه به اهمیت سینما در تربیت جوانان

5- توجه به اهمیت کامپیوتر در تربیت خانواده

سؤالات پژوهش

1- آیا حقیقتاً رسانه ها تربیت صحیح و مطلوبی را برای کودکان و خانواده ها به ارمغان خواهند آورد؟

2- آیا تا به حال برای ریشه کن کردن یا حداقل تقلیل آثار سوء رسانه ها تدابیری اندیشیده شده است؟

3- آیا در حقیقت این مراکز مجازی موازی که بسیار گسترده تر و فعالتر از مدارس رسمی عمل می کند ، متولی یا سرپرستی دارند؟

4- آیا آثار رسانه ها در تربیت اخلاقی و اجتماعی امروز ملموستر و محسوس تر از گذشته نشده است؟

در این پژوهش تا حد امکان به سوالات فوق پاسخی علمی و منطقی داده خواهد شد

تعریف مفاهیم : تعلیم و تربیت و رسانه ها

تعریف تعلیم : این واژه در لغت نامه دهخدا به معنی بیاموختن – بیاگاهانیدن ، آموختنی ، آگاهانیدن ، کسی را چیزی آموختنی ، آموزانیدن و ;. آمده است ( لغت نامه دهخدا – انتشارات مؤسسه لغت نامه دهخدا تهران )

تعلیم کوششی است که معلم برای انتقال معلوماتی خاصّ به شاگردان خود بکار می برد و عمدتاً به مهارت و خُبرگی معلم و نوع محتوای درسی که علم به انتقال آن می پردازد ، بستگی دارد . فقط ارائه معلومات نظری یا عملی است که در موقع تدریس از جانب معلم به شاگردان انتقال می یابد .( فلسفه تربیت : ابراهیم زاده . عینی . انتشارات ) «گریستو فرجنگبز1» محقق دانشگاه هاروارد معتقد است که : (نفوذی که محیط خانواده ، تلویزیون وغیره دارند از نفوذ مدرسه بیشتر است )

تعریف جامع از آموزش و پرورش : آموزش و پرورش عبارتست از شیوه عمل و اعمال روش در گسترش علم و فن و فرهنگ و انجام برنامه های از پیش اندیشیده شده و آینده نگر آموزشی در چارچوب سازمانهای انطباق یافته با سازمانی اقتصادی و اجتماعی . «امیل دورکیم »2تعریفی از آموزش و پرورش از دیدگاه جامعه شناسی ارائه می دهد او معتقد است آموزش و پرورش فعالیتی است که توسط نسل های بزرگسال بر روی نسلهایی که هنوز وارد زندگی اجتماعی نشده  اند ، صورت می گیرد و هدفش ایجاد و رشد پاره ای از ویژگی ها و اوضاع و احوال جسمی ، فکری و اخلاقی است که جامعه سیاسی و بطور کلی محیط خاص کودک از آنان انتظار دارد . گروهی از جامعه شناسان نیز آموزش و پرورش را مترادف با اجتماعی شدن یا فرهنگ پذیری بکار می برد

( جامعه شناسی آموزش و پرورش ص 55 )

تعریف یونسکو از آموزش و پرورش : آموزش و پرورش دارای چهار محور زیر است : آموزش و پرورش به منزله یک نماد و فرآیند تربیتی ، محتوای تربیتی و محصول اعمال تربیتی است

تعریف رسانه  و ا نواع آن

رسانه ها شامل افراد ، ابزار – یا موقعیتهایی هستند که بوسیله آنها پیام ارائه می شود . بنابر این تعریف : معلم ، کتاب درسی، اسلاید، ناطق، تخته سیاه ، فیلم ، کامپیوتر و ماهواره همه رسانه خوانده می شوند

انواع رسانه ها   

 انواع رسانه های آموزشی

1- مواد دیداری غیر شفاف – این مواد عبارتند از : انواع تصاویر ، کتابها، ( خود آموزها و غیره ) ، مجله ها ، راهنماهای مطالعه چارتها ، نمودارها، نقشه ها ، پوستر ها و کاریکاتورها       ( مقدمات تکنولوژی آموزشی ، ص 126 محمد احدیان )

2 – مواد شنیداری ( فقط صدا ) – که عبارتند از : نوار شنیداری ( حلقه ای ، کاست ، کارتریج صفحه ، رادیو ، تلفن و کارت شنیداری)

3- مواد شنیداری – دیداری غیر شفاف ( ترکیبی از 1 و2 ) که عبارتند از : کتاب همراه با نوار یا صفحه و سایر مواد چاپی همراه با مواد شنیداری

4- مواد دیداری شفاف ( ثابت ) که عبارتند از : اسلاید ها ، فیلم ها،  استریپها و طلقهای شفاف

5- مواد شنیداری – دیداری شفاف ( ثابت ) – که عبارتند از فیلم ، استریپ ناطق ، انواع اسلایدها با نوار یا صفحه )

6- مواد شنیداری – دیداری متحرک – که عبارتند از : فیلم متحرک ناطق و فیلم ویدئو

7- مواد دیداری متحرک که عبارتند از : فیلم متحرک صامت ( همراه با زیرنویس یا نوشته )

8- سه بعدی ها  که عبارتند از : اشیاء واقعی ، ماکتها ، مدلها و برشها

9- منابع انسانی و موقعیتها که عبارتند از : دعوت از افراد ، گردش علمی ، نقش آفرینی و غیره

10- کامپیوترها که عبارتند از : انواع کامپیوتر و ترمینالهای گوناگون با ابزارهای نمایش

11- ماهواره ها – که شامل انواع قمرهای مصنوعی و ماهواره های ارتباطاتی و ماهواره های تلویزیونی

طبقه بندی رسانه ها : طبقه بندی رسانه ها بیشتر بدین دلیل انجام می گیرد که تصور می شود اگر رسانه ای ویژگی خاصی را دارا باشد این رسانه می تواند در خدمت به هدفی قرار گیرد که مستلزم همان ویژگی است . مثلاً یادگیری تکلیفی که مستلزم تمیز دادن اشکال است رسانه ای را که از حس دیدن استفاده می کند ، بکار می گیرد یعنی رسانه دیداری

 ( نقش تکنولوژی در آموزش و پرورش – نادر اقبال دوست ص 109 )

مقایسه رسانه های ارتباط جمعی با یکدیگر در ارتباط با مخاطبان

« مکالوهان » در کتاب شاخص خود به نام « وسایل ارتباط جمعی » و چند اثر دیگر ، وسایل ارتباطی « گرم » را در مقابل وسایل ارتباطی « سرد » قرار می دهد. بر این اساس به آن دسته از داستانهای خنده آوری « گرم » گفته می شود که مفهوم آن تماماً در داستانی که نقل می شود، موجود است . به داستانهائی « سرد » گفته می شود که مفهوم آن تنها در صورتی آشکار می شود که تلاشی در جهت درک آن از ناحیه شنونده به عمل آید . به همین ترتیب  وسایل ارتباطی گرم مانند « خط الفبائی ، چاپ ، رادیو و سینما» پیامهای خود را به نحو کامل ارائه می دهند و درست مانند آهن سرخی می مانند که نقش خود را بر جای می گذارند و حال آنکه وسایل ارتباطاتی سرد مانند « گفتار، الفبای تصویری، داستانهای مصور، تصاویر متحرک ، تلفن و تلویزیون » ارائه کننده پیامهای ناقص هستند و تلاشی ذهنی خاصی را از طرف شخص گیرنده لازم دارند . ( کازنو- ژان . قدرت تلویزیون ص 219 )

سطح نظام های اجتماعی : پژوهشهای این سطح در قالب نظامهای سیستماتیک برنامه توسعه و در جنبه های گوناگون انجام گرفت که هم اکنون نیز ادامه دارد. ( نوروزی – داریوش 73 ص 25 )

تعاریف مختلف از رسانه های آموزشی توسط دانشمندان

رسانه به مفهوم وسیله ارتباطی است. این کلمه در زبان انگلوساکسون1 به معنی شدن است و معنی آن بطور کلی جریان انتقال از طریق وسایل ارتباط است .کمیته فنی اصطلاحات فنی در فرانسه در جلسه 24 نوامبر 1971 کلمه media را به مفهوم  وسایل ارتباطی و حاملهای متنوع پذیرفت. ( کازنو- ژان 1- 7 ص 65 )

رسانه در تعریف به حاملهای پیام بین مرکز پیام گیرنده و پیام گفته می شود. ( فردانش )

« گاینه» رسانه آموزشی را چنین تعریف می کند : (رسانه ترکیبی است از چیزها که برای انتقال ارتباط یا سایر محرکهای آموزشی به یادگیرنده مورد استفاده قرار می گیرد)

اصطلاح یادگیری یا تعلیم بوسیله رسانه برای تشخیص و تفکیک یادگیری بوسیله رسانه در برابر یادگیری از راه کسب تجربه مستقیم بکار می رود . این اصطلاح اولین بار توسط « برونر واکسون » بکار رفت

« هاشم نعمتی» رسانه آموزشی را چنین تعریف می کند: (کلیه امکاناتی است که می تواند شرایطی را در کلاس بوجود آورد که تحت تأثیر آن شاگردان بتوانند اطلاعات و رفتار و مهارتهای جدیدی را با درک کامل بدست آورند). ( نعمتی ، هاشم 68 ) « دیویس» از رسانه ها بر اساس اهمیت حضور در فرایند یادگیری و تدریس طبقه بندیی دارد که بدین صورت است : 1- رسانه های اختیاری یعنی رسانه هایی که معلمان در صورت دسترسی و وجود بودجه لازم می توانند در صورت تمایل بکار برند

2- رسانه های ضروری : که معلم برای تحقق بخشیدن هدفهای مورد نظر آنها را بکار گیرد . تمهید بودجه و زمان لازم جهت استفاده از این رسانه ها الزامی است ( نعمتی ، هاشم – 68 )

«ژان کازنو»1 در مورد نقش وسایل ارتباط جمعی در شکل گیری رفتار اجتماعی عقیده دارد که رادیو و تلویزیون ، مطبوعات و آگهی ، به دو صورت مختلف می توانند ما را به مشارکت ضمنی برانگیزند و به موجب اصلی که بیان شد احتمالاً اعتقادات ما را دگرگون سازند . اول وسوسه مقاومت ناپذیر رسانه های همگانی است که ما را به نوعی گرفتار می کند و به مشارکت می کشاند. برای مثال ،بسیاری از روشنفکران بعد از آنکه سوگند یاد کرده بودند که هرگز تلویزیون نخرند ، بالاخره در برابر اصرار اعضای خانواده خود تسلیم شدند و تلویزیون خریدند و با این کار موضع خود را تغییر دادند و نقش دیگری جز آنچه قبلاً تظاهر می کردند به عهده گرفتند. یا اگر شخصی روزنامه ای را که با افکار او مطابقت ندارد ، مشترک شود در این صورت توانسته است سدی را در برابر عقاید مخالف که در ذهن خود ساخته است ، بشکند

دوم : سیلاب اطلاعاتی که بوسیله رسانه های همگانی جاری می شود بتدریج تمامی جامعه را در خود غرق می کند و افراد هم که خواهی نخواهی در این جو اطلاعاتی تنفس می کنند از این اطلاعات تغذیه می کنند و بتدریج در جریان امور قرار می گیرند و این اطلاعات را برای سایرین بازگو می کنند . حتی اگر فقط بعضی از آن را هم باور کنند، باز هم مجبور می شوند با مسایل سیاسی روز درگیر شوند. تمامی این عوامل هر چند نامحسوس و مبهم ، بر رفتار ما اثر   می گذارند. ولی اثر آنها آنقدر آرام و  سطحی است که نمی توان القاء فکر به صورت خشن آن تلقی کرد

وسایل ارتباط جمعی یا رسانه ها اساس سنتهای گذشته را متزلزل می سازند و ارزشهای جدیدی بوجود می آورند و انواع تازه ای از موسیقی ، نمایش و عقاید سیاسی را به آنها عرضه           می دارند. امروز مسلم شده است که در سراسر جهان هر فرد یا هر دهکده ای که به رادیو یا مطبوعات دسترسی دارد ، وجه نظرهای جدیدتری دارد، مترقی تر است و نقشهای جدید را سریعتر از کسانی که به این وسایل دسترسی ندارند ، می پذیرد . به عقیده وی نیز وسایل ارتباط جمعی نمی توانند بطور مستقیم در طرز تفّکر مردم تغییر ایجاد کنند و انتشار هر نوع فکر یا عمل نو در جوامع جهان دوم بیشتر با مباحثات و گفتگوهایی که افراد رو در رو انجام می دهند، بستگی دارد

-krectofrgnkbz

-amildorkem.  

-anklosakson

-gan kazno

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir