توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن

مقدمه
بخش نخست : ماهیت وجایگاه حقوق تطبیقی
تلقی حقوق تطبیقی بعنوان یک روش علمی
تلقی حقوق تطبیقی به عنوان یک دانش مستقل حقوقی
حقوق تطبیقی به عنوان یک برنامه آموزشی
بخش دوم : آموزش حقوق تطبیقی
وضعیت آموزش حقوق تطبیقی در ایران
نظام مطلوب آموزش حقوق تطبیقی با توجه به تجربه برخی کشورهای اروپایی
برخی نکات مهم در آموزش حقوق تطبیقی
نتیجه
منابع

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن

[1] – داوید، رنه : نظام های بزرگ حقوقی معاصر، ترجمه آقایان دکتر حسین صفایی، دکتر محمد آشوری، دکتر عزت الله عراقی(تهران:مرکز نشر دانشگاهی، 1369)، ص

2 – Kahn -Freund, O.: Comparative Law as an Academic Subject, Law Quarterly Review, Vol.40, 41,

3- de Cruz, P.: Comparative Law in a Changing World

London/Sydney, 1999, p

4 – Gutteridge, H.: Comparative Law: An Introduction to the Comparative Method of Legal Study and Research.CambridgeUniversity Press,

5 – Kiekbaev, Djalil I.: Comparative Law: Method, Science or Educational Disciplineی, Electronic Journal of Comparative Law, Vol.7.3 September

6- Szabo, I.: Sravnitelnoye Pravovedeniye (Kritika Sovremennoy Burjuaznoy Teorii Prava).Moskva, 1969, p.Quoted by Kiekhaev, DjalilI.: 8 – Sacco, R.: Legal Formants: A Dynamic Approach to Comparative Law (Installment I of II), American Journal of Comparative Law, Vol

9 – Samuel, G.: Comparative Law and Jurisprudence, International and Comparative Law Quarterly, Vol

10 – Ancel, M.: Metodologicheskiye Problemy Sravnitelnogo Prava, in Ocherki Sravnitelnogo Prava, ed

11 – Rheinstein, M.: Teaching Tools in Comparative Law: A Book Survey, American Journal of Comparative Law, Vol

12- Chodosh, H.E.: Comparing Comparisons: In Search of Methodology, Iowa Law Review, Vol

13 – Ewald, W.: Comparative Jurisprudence (I): What Was It Like to Try a Rat, Pennsylvania Law Review, Vol

15 – Tur, R.H.S.: The Dialectic of General Jurisprudence and Comparative Law, Juridical Review, 1977, p

249; 16 – Kamba, W.J.: Comparative Law: A Theoretical Framework, International and Comparative Law Quarterly, Vol

17 – rücü, E.: Critical Comparative Law: Considering Paradoxes for Legal Systems in Transition, Electronic Journal of Comparative Law, Vol

18 – Pfersmann, O.: Le droit comparé comme interprétation et comme théorie du droit, Revue international de droit comparé, Vol

20- Steenhoff, Gert: Teaching Comparative law, Comparative Law Teaching, vol 6.4 ELECTRONIC JOURNAL OF COMPARATIVE LAW, (December 2002),

The Status of Comparative Law and The Necessity of Changing in Teaching it

مقدمه

تا دهه های اخیر، مطالعه تطبیقی در رشته حقوق، عمدتاً از نظر تحقیقات تاریخی یا فلسفی در زمینه حقوق و یا کمک به اصلاح و تقویت نظام حقوقی ملی مورد توجه قرار می گرفت و از این رو افراد معدودی با انگیزه های شخصی در این عرصه فعالیت داشتند(داوید، 1369)

با تحولات عظیم و گسترده ای که در دهه های اخیر در عرصه بین المللی و در ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رخ داد، سرنوشت ملت ها به گونه ای فزاینده در هم تنیده شد و سطح روابط آنها به نحوی ارتقاء یافت که می توان روابط بین المللی اتباع کشورها را با روابط شهروندان ایالات یک کشور فدرال در چند دهه قبل مقایسه نمود

گسترش روابط ملت ها با یکدیگر و بروز مسائل حقوقی جدید در این رابطه، ضرورت آشنایی آنها با حقوق یکدیگر را به حدی رساند که مطالعه تطبیقی حقوق به یکی از عناصر ضروری مطالعات حقوق تبدیل شد و فراتر از آن جنبشی تحت عنوان « یکنواخت سازی [1]»حقوق با هدف تسهیل روابط اتباع کشورهای مختلف با یکدیگر به تدریج شکل گرفت

اگر تا دو دهه قبل هنوز در مورد ضرورت مطالعات تطبیقی در عر صه حقوق تردیدهایی وجود داشت، امروزه حقوقدانی را نمی توان یافت که اهمیت حقوق تطبیقی را انکار نماید، در واقع، جریانهای قوی همکاری های بین المللی در نیمه دوم قرن بیستم که در کنار پیشر فتهای علمی و فناوری و تغییرات در حیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع رخ داد، وحدت کشورهای اروپایی در اتحادیه اروپا، تحول علمی بزرگی تحت عنوان « حقوق اروپایی » و تفکر نظم حقوقی نوین اروپا، حقوق تطبیقی را به جزء گریز ناپذیر برنامه آموزشی دانشکده های حقوق در بسیاری کشورهای دنیا بویژه اروپا و آمریکا تبدیل کرد.با این حال هنوز در مورد جایگاه مطالعات تطبیقی، روش انجام مطالعه و نحوه آموزش حقوق تطبیقی بحث های فراوانی وجود دارد

هدف این مطالعه، بررسی موارد فوق و پیشنهاد اصلاح در نظام آموزش حقوق تطبیقی در دانشکده های حقوق کشور است که در دو بخش شامل بررسی جایگاه حقوق تطبیقی و آموزش حقوق تطبیقی ارائه می شود

بخش نخست : ماهیت وجایگاه حقوق تطبیقی

علیرغم آنکه حقوق تطبیقی، طی چند دهه اخیر، موضوع بحث های داغ دانشگاهی و مدافه علمی بوده است، هنوز در مورد جایگاه آن در ساختار علوم قضایی معاصر، ابهاماتی وجود دارد

از آغاز پیدایش حقوق تطبیقی در اوایل قرن بیستم میلادی، حقوقدانان تطبیقی همواره با این پرسش اساسی مواجه بوده اند که حقوق تطبیقی را باید در نفس خود یک « علم » دانست یا یک روش علمی و یا یک برنامه آموزشی ؟

در این مبحث به بررسی دیدگاههای مختلف در موضوع فوق می پردازیم

الف : تلقی حقوق تطبیقی بعنوان یک روش علمی

برخی از حقوقدانان، حقوق تطبیقی را صرفاً یک روش مطالعه علمی یعنی روش تطبیقی می دانند

به اعتقاد لین دسته از حقوقدانان،به مدد بکارکیری روش تطبیقی است که امروزه شناخت کلیات و خصوصیات نظامهای حقوقی مختلف دنیا میسر شده است

از جمله نویسندگان طرفدار این دیدگاه می توان به Pollock ، David، Gutteridge، Patterson ، Grossfeld، Kahn-Freund و Szabo اشاره کرد

در دهه های 1950، 1960و1970، گرایش غالب در بین حقوقدانان تطبیقی، تردید در وجود علم حقوق تطبیقی و تلقی آن به عنوان یک روش مطالعه علمی بود

استدلال این دسته از حقوقدانان این بود که اگر بخواهیم حقوق تطبیقی را یک دانش مستقل به حساب آوریم چه چیزی موضوع آن را تشکیل می دهد ؟ به همین خاطر به عنوان یک امر مسلم، گفته می شد که حقوق تطبیقی فقط عبارت است از روشهای متنوع تحقیقات حقوقی(Kahn,1966, de Cruz, 1999 –(Freund

نتیجه این دیدگاه آن است که حقوق تطبیقی به عنوان روش مطالعه، صرفاً به مقایسه ومقارنه بین نظام های حقوق مختلف می پردازد

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir