توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله نگرش دانشجویان پیرامون عوامل موثر در ازدواج دارای 67 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نگرش دانشجویان پیرامون عوامل موثر در ازدواج  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله نگرش دانشجویان پیرامون عوامل موثر در ازدواج

چکیده ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

فصل اول

مقدمه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

بیان مسئله پژوهش ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

بیان فرضیه‌های پژوهش ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

هدف پژوهش ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ضرورت پژوهش;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

تعریف مفاهیم پژوهش (تعریف نظری مفاهیم، تعریف عملیاتی مفاهیم) ;;

فصل دوم: دانستنیهای موجود در مورد عنوان پژوهش و پیشینه پژوهش

تاریخچه ازدواج ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

مفهوم ازدواج ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ازدواج در زمان مختلف در ایران ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ازدواج در ایران امروز ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ازدواج در کشورهای مختلف جهان ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

انگیزه، اهداف، فواید و زمان ازدواج در دین اسلام ;;;;;;;;;;;;

ازدواج ازدیدگاه روانشناسی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

عوامل زناشویی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

تحرک اجتماعی و همسر گزینی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

دو متغیر اساسی: سن و ویژگیهای فرهنگی ;;;;;;;;;;;;;;;

انتخاب همسر از دیدگاه فرهنگی ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

عشق در ازدواج ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

همسان همسری;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

مشکلات و موانع موجود بر سر راه ازدواج;;;;;;;;;;;;;;;;

پیشینه پژوهش ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

فصل سوم: روش تحقیق

روش تحقیق ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

گزینش نمونه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

روش نمونه‌گیری ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

جامعه آماری ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

حجم نمونه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

ابزار تحقیق;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

مدت اجرای تحقیق ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

روش آماری ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

فصل چهارم: جمع‌آوری اطلاعات و یافته‌های پژوهش

مقدمه ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

جداول دو بعدی مربوط به سئوالات پرسشنامه ;;;;;;;;;;;;;

فصل پنجم : تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش

استنتاج و نتیجه گیری ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

موانع و محدودیتهای طرح تحقیق ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

پیشنهادات ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

منابع مورد استفاده ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله نگرش دانشجویان پیرامون عوامل موثر در ازدواج

کتب فارسی :

ـ آصفی، آمنه: خانواده و تربیت در ایران، انتشارات مجله مکتب مام، 2536،باقر ساروخانی: مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی خانواده، انتشارات سروش ، 1370،168 صفحه

ـ بهنام، جمشید: جمعیت‌شناسی عمومی، چاپ دانشگاه تهران،

ـ شاملو، سعید: بهداشت روانی، انتشارات رشد،

ـ موقر، رحیم : جامعه‌شناسی خانوادگی، چاپخانه شفق، 1339،254 صفحه

ـ نبوی، بهروز: مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم اجتماع، چاپخانه سترک، چاپ هفتم، 1369،222 صفحه

کتب خارجی:

ـ فروم، اریک: هنر عشق ورزیدن، ترجمه علیزاده، سعدا;، انتشارات گلستانی،

ـ فروید، زیگموند روانکاوی و تحریم زناشویی با محارم، ترجمه صاحب الزمانی، ناصرالدین، انتشارات عطایی،

ـ مالینوفسکی، برانسیلاو: میل جنسی و فرونشانی آن ترجمه ثلاثی، محسن انتشارات امیرکبیر، 2536، 26 صفحه

بخش نخست

تاریخچه ازدواج

اگر از سپیده‌دم تاریخ تا به امروز، زیست انسانها به شکلهای گوناگون معنا یافت، لیکن سخن گفتن در باب منشا و تاریخچه ازدواج و چگونگی پیدایش زندگی زناشویی، امری بس دشوار می‌نمایاند. سئوالاتی نظیر پیدایش ازدواج از چه موقع آغاز گشت و از چه سبب ظهور نمود؟ همواره در نظر محققان و صاحب‌نظران این فن به گونه‌های متفاوتی از یکدیگر رخ می‌نماید که هر کس در اثبات نظرات خود بر دیگری سبقت می‌جوید

آداب و رسوم زناشویی از قبائل بدوی تا به عصر حاضر، سیر تطوری ازدواج با تحولات گوناگون که تا به حال پشت سر گذرانیده است و مجموعه قوانین و مقررات حقوقی که بر روابط زناشویی حاکم است همه موارد یاد شده دال بر گستردگی و عملکرد ازدواج تلقی می‌گردد و به نحوی که هر پژوهشگر محققی در باب تعریف این واژه از زاویه‌ای خاص بدان نگریسته و آنرا به شیوه خود مورد بررسی قرار داده است. اینک ما بیشتر آنرا از روزنه‌ای دیگر می‌نگریم. ازدواج به کسر«الف» و کسر«ال» (اِ . دِ) به جفت نشدن و جفت گرفتن معنا می‌یابد و حتی در عالم شعر نیز این واژه راه‌یافته است به گونه‌ای که به دو کلمه‌ای که در تلفظ به یکدیگر شبیه می‌باشند، اما در عمل به دو معنای متفاوت به کار می‌روند، اطلاق می‌گردد

مانند این شعر: «ای اهل آنشیت در دل گلنار نار»

 «غیر دل بردن تواری ای بست مکار کار»

و در عالم انسانها نیز بدین گونه تحقق می‌یابد، عملی که از پیوند دو جنس مخالف، برای امری مشابه و مشترک صورت می‌پذیرد. «ژوهان ژاکوب بافون» معتقد است. (ریشه لاتین واژه «Marriage ازدواج» مبتنی است بر حاکمیت مادر در عصر کهن که ابتدا به صورت لفظ Matrimonim ) رواج یافت و سپس به واژه«Maprimony» در مبنای زناشویی تغییر شکل داد که از ترکیب دو واژه در (Marriage mofher) نشات گرفته بود و بدنبال تحولات لبه‌ی به لغت «Marriage» تبدیل گشت، «برانسیلا و مالینوفسکی» ازدواج را قراردادی برای بوجود آوردن فرزندان و حفظ و نگهداری آنها می‌خواند به عقیده او ازدواج قبل از هر چیزی «پدری شدن » برای کودک است وی اضافه می‌کند: در تمامی جوامع انسانی و در تمام موارد، بارداری مستلزم ازدواج است اصل موضوع جهان «بودن مشروعیت» معنای وسیعی دارد که تاکنون به اندازه کافی مورد تایید و تصدیق قرار نگرفته در تمام جوامع انسانی تا کنون سنت اخلاقی و قانون؛ گروهی را که از زن و فرزندانش تشکیل شده یک واحد اجتماعی کامل نمی‌شناسد در قانون و اخلاق و آداب و رسوم می‌گوید. خانواده‌ای که مرد نداشته باشد، کامل نیست

«اندره فیلیس» معتقد است: (ازدواج شرکتی است میان دو انسان به منظور تامین نیازها متقابل و زادن و پرورش فرزندان)

جامعه شناس دیگری به نام «سی.سی.هاریس» نقل می‌کند

(ازدواج نهادی است که برای انجام وظایف خانواده بوجود آمده است یعنی تولید مثل و پرورش کودکان و انتقال فرهنگ»

هیچ نهادی نیست که همانند خانواده جهانی و از نظر هدف ثابت و پایدار باشد از این‌رو هیچ نهادی همانند خانواده تحت تاثیر دگرگونی‌های اجتماعی قرار نمی‌گیرد)

خواجه نصیر الدین طوسی، نیز که بر مبنای اصول تدبیر منزل یونانی به طرح مساله ازدواج پرداخته است اینگونه بیان می کند

(حکمت الهی چنان اقتضاء کرد که هر مردی، جفتی بگیرد تا با هم به محافظت منزل و مال اقدام نمایند و هم کار تناسل به توسل ادغام شود)

آقای رحیم موقر درباره ازدواج معتقد است: (ازدواج زن و مرد، اساس خانواده می‌باشد و قانون ناظر بر آن مبتنی بر آن است که خانواده و خویشاوندی زاده زناشویی به حساب آید) کارلسون بعنوان محققی دیگر در کتاب خود تحت «بعنوان انطباق پذیری وارتباط در ازدواج»می‌نویسد : (ازدواج فرایندی است که از کنش متقابل بین دو فرد زن و مرد ) که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده‌اند، مراسمی برای برگزاری زناشویی خود بر پا داشته‌اند و عمل آنها مورد پذیرش قانون قرار گرفته است، (اطلاق می‌گردد). ازدواج به مثابه یکی از تجلیات زندگی اجتماعی برای تولید مثل و ارضای نیازهای جسمی را از طریق تشکیل خانواده، توسط امر زناشویی صورت می‌پذیرد هر چند در جوامع گوناگون به انواع رابطه‌های دو فرد از یک جنس برمی‌خوریم که این پیوندها توسط حرف و سنت و عادت جامعه تسهیل می‌شود. لیکن ازدواج محسوب نمی‌گردد زیرا زناشویی قاعده‌ای است که از برقراری رابطه مقبول اجتماعی میان زن و مرد که با رضایت طرفین یا قیم آنها و تحت نظارت جامعه که در اکثر موارد با ولادت فرزندان کامل می‌گردد، صورت یافته و معنا می‌گیرد. اهمیت اساسی ازدواج در انعقاد قرارداد اجتماعی رخ می‌نماید که مشروعیت روابط میان زوجین را بدنبال دارد. جوامع با تحت کنترل قرار دادن ازدواج از طریق ایجاد محدودیتها و ممنوعیتها روز بقای نسل را امکان می‌بخشد و باعث پیوندهای جسمانی، اجتماعی مشترک در زندگی زوجین می‌گردند اگر چه زناشویی مراسمی که بدنبال دارد در سیر تاریخی خود و ادیان و سیستم‌های حقوقی جوامع مختلف با توجه به تحولات و تغییرات اوضاع اجتماعی جهان همواره پایدار مانده است، لیکن اساس و مینای حقوقی زناشویی با توجه به رویدادهای اجتماع از کشوری به کشور دیگر از تعاریف و عملکردهای متفاوتی برخوردار می‌باشد. این نکته نمی‌تواند اشتراک جوامع در ازدواج را به عنوان یک پدیده جهانی مبلغی نماید، چنانکه هم کشورهای جهان در این امر مشترکند که ازدواج بوجود آورنده پیوندها و ارتباطات اجتماعی تازه‌ای میان افراد است، افرادی که با یکدیگر رابطه‌ای نداشتند و یا روابط میان آنها تا قبل از زناشویی به گونه‌ای ساده خلاصه می‌گشت. بدینگونه است که ازدواج شبکه خانوادگی زن و شوهری را به شبکه‌های دورتری مرتبط می‌کند و دایره روابط خویشاوندی را وسعت بیشتری بخشیده و مشروعیت خود را محکمتر می‌نماید

ازدواج در زمانهای مختلف در ایران

خانواده یکی از هسته‌های جامعه است که بر اساس ازدواج یا خویشاوندی قرار گرفتن است. حیات و خانواده به وسیله وضع سیاسی و اقتصادی جامعه و طبیعت روابط اجتماعی به طور کلی معین می‌شود. خانواده ابتدا به صورت مادرسالاری بوده است یعنی یک خانواده بزرگ مادری وجود داشت یک کمون یا گروه و سپس ازدواجهای دو نفری

در عصر پدرسالاری یک خانواده بزرگ پدری پدیدار شد به صورت یک شوهری، درعین حال زن به صورت دارایی شوهر درآمده با تکامل نظام تولیدی جوامع مختلف به تدریج خانواده‌ها کوچکتر شده و دگرگونی نظامهای اجتماعی وتوسعه حقوق زنان در جوامع متمدن تعدد زوجان از بین رفت. در نیمه دوم قرن بیستم با توجه به پیشرفت به لزوم جلوگیری از ازدیاد جمعیت و بالارفتن سن ازدواج و با انتظاراتی که روابط و نهادهای اجتماعی دستخوش آنهاست خانواده هر چه کوچکتر و محدودتر می‌شود. (آصفی، آمنه، 1352،ص9)

ازدواج در ایران امروز

دگرگونی سریع چون پیدایش شهرهای بزرگ، مهاجرت وسیع در روستائیان به شهر و گسترش وسائل ارتباطی بروز تغییرات همه جانبه‌ای را در امر انتخاب همسر موجب گردیده است. با پیدایش چنین تغییراتی، گزینش همسر نه تنها در فضای شغلی وسیع‌تری امکان پذیر است. با پیدایش چنین تغییراتی، گزینش همسر نه تنها در فضای شغلی وسیع‌تری امکان پذیر گردیده بلکه انسانهایی از گروههای پایین‌تر با دستیابی به مشاغل بالا تحرک حرفه‌ای را تحرک دیگری از طریق گزینش همسر پیوند دارند. گسترش آموزش، از جانبی ازدواجهای انسانها را برانگیخت که هیچگاه در طول قرون با یکدیگر پیوند نبسته بودند و از جانب دیگر، محیطی مساعد جهت ارتقای آزادانه زن و مرد پدید آورده به نظر می‌رسد که اولین شاخص همسرگزینی در ایران، انجام آن با دخالت خاص والدین است. در پرسش‌نامه‌هایی که در کشور اروپایی و آمریکا تکمیل گردیده بود، مستقیما این سوال مطرح می‌شود، همسر خود را چگونه انتخاب کرده‌اید؟ و طرح این پرسش در ایران بدین صورت امکان دارد. آیا شخصا همسر خود را انتخاب نموده‌اید و یا آنکه والدین شما چنین انتخابی را به عمل آوردند؟

ازدواج در کشورهای مختلف جهان:

ازدواج در هر جامعه‌ای نه صرفا بر پایه عشق و محبت و علاقه دو طرفه و نه مطلقا بر پایه مصالح اجتماعی تحقق می‌یابد بلکه در هر کشوری با توجه به شرایط و اوضاع اجتماعی خاص خود در هر دوره و مقطعی عللی بر علل دیگر برتری یافته و یا به موازات یکدیگر حرکت می‌نمایند. ازدواج در جوامع ابتدایی غالبا بر پایه مصالح اجتماعی صورت می‌پذیرفت تا کشش‌ها و خواسته‌های فردی افراد و بعد الزام آن بر توافق طرفین ارجعیت داشته والدین و بزرگان گروه تصمیم‌گیرندگان اصلی ازدواج فرزندانشان بودند و بدینگونه دختران در سن بلوغ شوهر می‌کرده و پسران بعد از گذراندن دوره «آزمایش مردانگی» آماده برای وصلت با زنی می‌گشتند. دریونان ورم قدیم، ازدواج باعث می گشت که زن، خدایان و آتشگاه پدری را ترک کند بدین صورت سلطه پدری از او کاسته می گشت و زن وابسته به شوهر و خانواده او بحساب می‌آمد از این رو مردگان و آتشگاه همسرش را می‌پرستید. به آنان شراب و طعام نثار می نمود. بدینسان بود که ازدواج و مراسم آن، یک امر مقدسی بحساب می‌آمد و این امر چنان از اهمیت برخوردار بود که بقاء نسل به موازات آن ارزش یافت زیر اکسان قرن خود معتقد بودند درحفظ نسل می‌کوشیدند و به این باور اعتقادمسلم داشتند که اگر فرزندی که نداشته باشند در حیات دیگر از مراسم مخصوص مردگان محروم خواهند ماند. در فرانسه نیز همانند یونان مردم قدیم، ازدواج جنبه مذهبی داشت که با وقوع انقلاب 1789 میلادی، باعث شکل‌گیری قوانین طلاق گشت و وصلت میان دو فرد را از جنبه مذهبی تبدیل به جنبه مذهبی-مدنی نمود چرا که هنوز کلیسا و اعتقادات مذهبی، مورد احترام و ارزش عامه مردم قرار داشت و در کنار‌ آن حضور و دخالت دولت باتدوین قانونهایی در این باب کم و بیش جنبه دینی و عبادی آنرا تغییر داد و امر زناشویی از حالت صرفا مذهبی خود، به گونه‌ای دیگر تبدیل گشت. در چنین ازدواج بیش از آنکه پیوند دو فرد تلقی گردد، اساسا امری خانوادگی تلقی می‌گشت که بر پایه تداوم رشته خانوادگی صورت می‌پذیرفت. دختر هنگام ازدواج عضو کامل خانواده همسرش محسوب می‌گشت که وظیفه اساسی خود را بدنیاآوردن پسر برای خانواده همسرش به حساب می‌آورد در صورت مرگ شوهر، زن می‌بایست تا سه سال سوگوار باشد باشد، چنانچه از ضرب‌المثل چنین برمی‌آید: (دوشیزه ماندن آسان است، تاب آوردن بیوگی اما دشوار)مؤیّد شرایط سخت و دشوار آنان بوده است. بعد از سپری شدن 3 سال، زن می‌توانست احترام به ازدواج مجدد نماید. در این هنگام خانواده قبلی همسرش موظف بودند برای زن قبلی پسرشان مردی فقیر انتخاب نمایند تا فرزند حاصل از این پیوند را به فرزندی قبول نمایند و بزرگ کنند و یا در صورت ازدواج عروس قبلی‌شان با مرد دیگری، هدایای آن مرد را به جای ارزش همان هدایای قبلی که برای عروسشان آورده بودند پس گرفته می‌شود در این میان زنان بیوه‌ای هم یافت می‌شدند که به لحاظ اعتقاد به ازدواج با روح نامزدشان تا آخر عمر مجرد باقی می‌ماندند که از ارزش زیادی نیز برخوردار بودند. در ژاپن نیز وضع همانند چین بود ژاپنی‌ها بر این اعتقاد بودند که ارتباط زن و شوهر بعد از مرگ نیز ادامه دارد و به لحاظ ارتباط آنها در جهانی دیگر، جدایی دوفرد نیز عملی می‌نماید بدین صورت، زن پس از فوت همسر قادر به ازدواج مجدد نبود، اما مرد می‌توانست مجدد ازدواج نماید و برای ادامه نسل فرزندانی نیز داشته باشد

انگیزه، اهداف، فوایدو زمان ازدواج در دین اسلام

الف) انگیزه ازدواج، کسی که می‌خواهد ازدواج کند. باید انگیزه‌اش الهی باشد و برای انجام فرمان خداوند علم به این دستور الهی عمل نماید. از سوی دیگر اگر ازدواج کسی از راه حلال و با مال حلال هم باشد، اما انگیزه‌اش غیرالهی می‌باشد این ازدواج به بار نخواهد گشت. (مسائل، شیعه، جلد 14، ص 31) ب) اهداف ازدواج: ازدواج دارای اهداف گوناگونی است از جمله 1ـ انسان و پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: ازدواج کنید تا دودمان خود را ازدیاد نمایند که من روز قیامت به شما نسبت به دیگران افتخار می‌کنم. اگر چه به بچه سقط شده‌ای باشد (مثال الاخبار، ج 3، ص 218) 2ـ آرامش روحی 3ـ تامین غریزه جنسی

ج) فواید ازدواج : ازدواج دارای آثار و فواید مادی و معنوی است. برخی از آنها عبارتند از کسی که ازدواج کند نیمی از دین خود را استوار کرده است، پس باید نسبت به نیمی دیگر، خداترس باشد

د) زمان ازدواج : زمان ازدواج هنگامی است که پسران و به ویژه دختران به بلوغ جنسی رسیده باشند، یعنی در سنی که احساس کنند، باید نیازمندیهای جنسی خود را برآورده نمایند

ازدواج از دیدگاه روانشناسی

 

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir