توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله طراحی سازمان دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طراحی سازمان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله طراحی سازمان

تاریخچه و سیر تحول سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان  
هدف :  
سازمان چیست ؟  
اهمیت سازمان  
ابعاد طرح سازمان  
ابعاد ساختاری  
ابعاد محتوایی  
نمودار سازمانی  
نمودارها انواع مختلف دارند  
طراحی واحدهای سازمانی  
وابستگی درونی سازمانی :  
انواع وابستگی :  
طرح ریزی سازمان  
اندازه سازمان  
سازمان های کوچک  
مسیر قهقرایی و کوچک شدن سازمان  
ساختار و استراتژی  
ساختار مبتنی بر نوع وظیفه  
ساختار مبتنی بر نوع محصول  
ساختار مبتنی بر منطقه جغرافیایی  
نشانه هایی از ضعف ساختاری  
نتیجه  
خلاصه  
پرسش  
منابع و مأخذ  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله طراحی سازمان

تئوری و طراحی سازمان / ریجار دال دفت ترجمه علی پارساییان ، محمد اعرابی / تهران دفتر پژوهش های فرهنگی /

اصول مدیریت / علی رضائیان / تهران سازمان مطالعه و تدوین ( سمت)         

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله طراحی سازمان

شکل گیری سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان یک فرآیند تکامل بوده است این سیستم ها در واقع تکامل یافته سیستم های عملیاتی هستند که در دهه های 1960 تا 1970 میلادی توسعه یافتند. ایده ای که در سال 1970 توسط شرکت SAr شکل گرفت به یکی از مهمترین محصولات نرم افزاری جهان تبدیل شد و رویکرد سازمان های بزرگ را نسبت به پیاده سازی و استفاده از سیستم های اطلاعاتی تغییر داد. رواج سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان به دهه 1990 بر می گردد و در دهه 1990 به خاطر قیمت بالای سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان و ریسک ناشی از پیاده سازی این سیستم ها شرکت ها و سازمان های بزرگ تنها بخش ها و مدون هایی از سیستم برنامه ریزی منابع سازمان را نصب و راه اندازی می نمودند . فروش سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان در اواخر دهه 1990 به اوج خود رسید . ولی در ایران نخستین تلاش ها برای ایجاد یک سیستم اقتصادی در هیأت دولت ایران جهت برنامه های اقتصادی با فکر و ایده و تلاش های «‌ابوالحسن ابتهاج » شروع شد و در سال 1316 به تشکیل شورای اقتصاد در ایران انجامید که وظیفه تعیین شده برای آن تهیه « نقشه اقتصاد » کشور بوده . حدود 6 سال بعد در سال 1323 دولت دقت اقدام به تأسیس شورای عالی اقتصادی کرد به این ترتیب تجربه تهیه برنامه توسعه اقتصادی در ایران در سال 1326 به درخواست دولت ایران توسط شرکت مهندسین مشاور « مورسین نودسن » جهت ارائه به بانک جهانی برای دریافت وام از آن بانک تهیه شد

در 5 مهر ماه سال 1327 اداره ای به نام دفتر کل برنامه به ریاست دکتر حسین شرف نفیسی تأسیس گردید و در 26 بهمن ماه 1327 عنوان سازمان برنامه پیدا کرد


هدف

تحقیق درباره صدها سازمان موجب می شود تا به دانشی دست بیابیم که بتوان بدان وسیله بر میزان اثر بخشی سازمان های دیگر افزود زیرا تئوری سازمان ها سیر تکاملی دارد. و از یک سو سرعت تغییرات در دنیا به بی سابقه افزایش یافته است . که بیشتر مدیران و سازمان های کنونی با این پدیده دست و پنجه نرم می کنند. ما در این مقاله می خواهیم ابتدا از اینکه سازمان چیست ، اهمیت آن در جامعه و برای فرد را توضیح بدهیم و در مورد ابعاد ساختاری و محتوایی و حتی نمودارهایی که در جهان متداول است بحث کنیم

و کسانی که تا به حال در مورد این مقوله مقاله ای نوشته اند دکتر رضا منصوری و شرکت پردازش سیستم های مجازی در تهران هستند که ابتدا کسان دیگری نیز در این مورد مقالات متعددی نوشتند اما در زمینه سازمان مدیریت به این مورد می توان اشاره کرد

در پایان مقاله یک نتیجه گیری کلی از موضوع مورد بحث می شود


سازمان چیست ؟

مشاهده یک سازمان کار چندان ساده ای نیست ما شاهد این هستیم که ساختمان های بلند و آسمان خراش چون قارچ سراز دل خاک شهرهای بزرگ و مراکز عمده تجاری بیرون می آورند و هر روز بلندتر می شوند ما یک شیشه نوشابه یا یک کارگر صمیمی را هم می بینیم ولی کل سازمان در ابری از ابهام پوشیده به صورت تجویدی و انتزاعی است و امکان دارد اجزای آن در نقاط مختلف پراکنده باشند ما از این جهت به وجود سازمان ها پی می بریم که آنها هر روز با ما در تماس هستند

سازمان هایی مثل کلیسا ، بیمارستان دارای ویژگی ها و وجوه مشترک اند در این متن سازمان به صورت زیر مورد توجه قرار می گیرد

1- یک نهاد اجتماعی است 2- مبتنی بر هدف می باشد 3- ساختار آن به صورتی آگاهانه طرح ریزی شده است و دارای سیستم های فعال و هماهنگ است 4- با محیط خارجی ارتباط دارد

در سازمان رکن اصلی این نیست که مجموعه ای از سیاست ها و رویه ها ارائه گردد. سازمان از افراد و رابطه ای که با یکدیگر دارند تشکیل می شود هنگامی که افراد برای انجام وظایفی ضروری در جهت تأمین هدف ها با یکدیگر روابط متقابل برقرار می کنند سازمان به وجود
می آید

سیستم های مدیریت کنونی به اهمیت منابع انسانی توجه می شود و تازه ترین روش ها به
گونه ای طرح ریزی می شود که اختیارات بیشتری به کارکنان واگذار شود و آنها بتوانند از فرصت ها و استفاده های بیشتری ببرند در تأمین هدف های عمومی مطالبی جدید بیاموزند و نقش فعال تر به عهده گیرند . مدیران به صورتی آگاهانه و مدبرانه ساختار سازمانی را شالوده ریزه منابع سازمانی را بدان شیوه هماهنگ می کنند تا بتوان به صورتی راحت تر هدف های سازمان را تأمین کرد

اهمیت سازمان

سازمان ها به شکل های مختلف در اطراف ما وجود دارند ولی نقش سازمان چیست ؟ چرا سازمان اهمیت دارد؟ در نمودار زیر هفت دلیل در مورد اهمیت سازمان برای فرد و جامعه ارائه شده است

1) برای دستیابی به هدف ها و نتیجه های مورد نظر منابع لازم را تهیه و تأمین می کند

2) کالاها و خدمات را به صورتی کارا و با راندمانی بالا تولید و ارائه کند

3) نوآوری را تشویق و تسهیل نماید

4) از کامپیوتر و تکنولوژی های نوین استفاده کند

5) خود را با عوامل محیطی در حال تغییر وفق دهد و بر آنها اعمال نفوذ کند

6) به آنچه مورد نظر مالکان ، مشتریان و کارکنان شرکت است ارج نهد و براندش آنها بیافزاید

7) بکوشد تا با چالش های حاصل از ناهمگونی نیروی کار دست و پنجه نرم کند مسائل اخلاقی را رعایت نماید و موجب انگیزتر ، تشوق ، هماهنگی کارکنان شود

همچنین سازمان می تواند کالاها یا خدماتی را که مصرف کنندگان طرفدار آنها هستند به
قیمت های رقابتی تولید و عرضه کند می کوشند از راه های نوین و خلاق استفاده کنند سازمان می تواند خود را با شرایط محیط که به سرعت در حال تغییر است وفق دهد و از سوی دیگر بر عوامل محیطی اثر بگذارد

ابعاد طرح سازمان

دیدگاه سیستمی بر این اساس قرار دارد که در درون سازمان فعالیت های دائمی و پویا در جریان است گام بعدی برای درک سازمان این است که به ابعاد ی از سازمان توجه شود که بیان کننده ویژگی های خاص سازمان هستند این ابعاد به همان صورت سازمان را تشریح می کنند که شخصیت و ویژگی های فیزیکی معرف افراد هستند

ابعاد سازمانی به دو گروه محتوایی و ساختاری طبقه بندی می شوند. ابعاد ساختاری بیان کننده ویژگی های درونی یک سازمان هستند آنها مبنایی به دست می دهند که می توان بدان وسیله سازمان ها را اندازه گیری و با هم مقایسه کرد. ابعاد محتوای معرف کل سازمان هستند مثل اندازه گیری یا بزرگی سازمان ، نوع تکنولوژی ، محیط و هدف های آن . آنها معرف جایگاه سازمان هستند و بر ابعاد ساختاری اثر می گذارند. ابعاد محتوایی می توانند مبهم باشند زیر آنها نشان دهنده سازمان محیطی هستند که ابعاد ساختاری در درون آنها قرار می گیرند برای ارزیابی و درک زمان هر دو بعد ساختاری و محتوایی ضروری است. ابعاد سازمان با یکدیگر رابطه متقابل ( تعامل) دارند و برای تأمین هدف ها یکی از اینها خود را دیگری وفق می دهد

ابعاد ساختاری

 

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir