توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مهمترین عوامل آموزشگاهی كه بر پیشرفت تحصیلی مخصوصا” در درس ریاضیات مؤثرند دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مهمترین عوامل آموزشگاهی كه بر پیشرفت تحصیلی مخصوصا” در درس ریاضیات مؤثرند  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مهمترین عوامل آموزشگاهی كه بر پیشرفت تحصیلی مخصوصا” در درس ریاضیات مؤثرند،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مهمترین عوامل آموزشگاهی كه بر پیشرفت تحصیلی مخصوصا” در درس ریاضیات مؤثرند :

مهمترین عوامل آموزشگاهی كه بر پیشرفت تحصیلی مخصوصا” در درس ریاضیات مؤثرند ، عبارتنداز :
1- روابط معلم و دانش آموز
2- مهارت معلمان
3- شرایط آموزشی و امتحانات مطلوب تحصیلی
4- ارزشیابی

5- كتابهای درسی و مواد آموزشگاهی
6- ناهماهنگی برنامه و روشها و روشهای آموزشی
7- آماده كردن درس و نمره دادن
8- تقویم و ساعت آموزشی
9- فضای كلاس و تسهیلات مدرسه
10 – انتظارات مدرسه از دانش آموزان
11- تعویض مكرر معلمان
12- دوری مدرسه (( فاصله خانه تا مدریه ))

1- روابط معلم و دانش آموز :
آموزش بدون ایجاد رابطه معنایی نخواهد داشت . اولین هدف

معلم باید برقرار كردن رابطه ای دوستانه و حمایت كننده با دانش آموزان باشد . باید به یاد داشت كه هر گونه برخورد با دانش آموزان در تقویت یا تضعیف تصور آنه نسبت به معلم مؤثر است . بنابراین تلاش برای رابطه مثبت با دانش آموز باید همه اوقات معلم و دانش آموزان را در بر بگیرد .

اجتناب از تنبیه شدید مكرر :
معلمانی كه مایلند رابطه خوبی با دانش آموزان داشته باشند برای آموزش رفتار مناسب نباید بر تنبیه متكی باشند . اغلب تنبیه ها با هدفی فراتر از خجالت دادن و ناراحت كردن دانش آموزان در نظر گرفته می شوند . برخی از معلمان كه خود مایل به تنبیه دانش آموزان نیستند . از والدین كودك كی خواهند تا آنها را به دلیل رفتار نامناسب در مدرسه ، تنبیه كنند كه در نتیجه رابطه معلم و والدین با دانش آموز دچار اغتشاش می شود .
به جای اینكه از والدین بخواهیم تا آنها را تنبیه كنند بهتر است كاری كنیم تا والدین با امر آموزش فرزند خود درگیر شوند .
دوری كامل از راهبردهای تنبیه شاید دشوار باشد . معلمان باید چگونگی استفاده از روش های انضباطی و تنبیه های خفیف را بیاموزند . در واقع تنبیه باید بیشتر از آن كه واقعی باشد ، نمادی باشد . یكی از راههای تنبیه خفیف استفاده از روش محروم كردن است .
به طور مثال وقتی دانش آموزی بامدادش به پشت شاگرد دیگر را كه در جلو او نشسته است می زند ، معلم می تواند آرام به او نزدیك شود و مدادش را بگیرد و به او بگوید((می توانی مدادت را در آخر وقت كلاس از من بگیری ))

1-1- اجتناب از شوخی :
منظور این است كه نباید با دانش آموزان بدرفتار از عبارات تمسخر آمیز استفاده كرد .

2-1- پرهیز از پیش داوریهای غیر منصفانه :
اولین گام برای پرهیز از اینگونهموارد آن است كه معلم باید

صادقانه به آنچه باور دارد اعتراف كند ، زیرا اگر آنها را انكار كند نمی تواند دانش آموزان خود را از عواقب ناخوشایند آن دور دارد . پس از آن معلم باید تلاش كند تا بین دانش آموزان خود تفاوت نگذارد . روابط خصوصی معلم با برخی از دانش آموزان بسیار زیان بار است . زیرا دیگر دانش آموزان را نوعی تبعیض می شمارند .
معلمی كه به ریاضی علاقه مند است با دانش آموزان علاقمند به ریاضی ، بیشتر رابطه برقرار می كند . حال آنكه معلم مسئولیت حرفه ای دارد و باید با همه شاگردان رابطه داشته باشد .

3-1- ثبات داشتن و بخشنده بودن :
دانش آموزان معلمی می خواهند كه رفتارشان پایدار و قابل پیش بینی باشد . معلمی كه یك روز رفتاری دوستانه و روز دیگر رفتاری غیر دوستانه دارد ، موجب می شود كه دانش آموزان از در میان گذاشتن مشكلات خود با وی تردید داشته باشند . حتی دانش آموزی كه در روز قبل مشكلی در كلاس ایجاد كرده اند باید بتواند روز بعد به راحتی به سر كلاس بیایند .

4-1- اجتناب از روابط وابستگی زا :
معلمانی كه به وضوح برای برقراری ارتباط مثبت با دانش آموزان خود تلاش می كنند ، باید مراقب باشند كه یكی از حادترین دشواریهای وابستگی ، وابستگی بیش از حد و اندازه برخی از دانش آموزان به تأیید و تمجید معلمان است .
یكی از راههایی كه می توان به میزان وابستگی دانش آموزان پی برد این است كه آنها موفقیتهای خود را به معلم این دانش آموزان بر این باورند كه علل موفقیت شان بیرون از خودشان است . معلم از طریق ارزش دادن به دانش آموزان به خاطر عملكرد های مطلوب
می تواند آنها را در شناسایی عوامل اصلی موفقیت خود یاری كند . مثلا” دانش آموزی در جمع كسرها مهارت كسب كرده باشد ، معلم می تواند به او بگوید : (( توجه خوب دیروز تو به درس در یادگیری و حاضر جوابی امروزت مؤثر بوده است . ))
همچنین دانش آموزی باید بیاموزد تا شكست هایشان را به عدم تلاش و نه عدم توانایی نسبت دهند . اگر دانش آموزی در امتحان شكست خورد ، نباید شكست خود را انكار كند بلكه باید آن را بپذیرد . اما لازم است آنرا از عدم تلاش خود بداند .

2- مهارت معلمان :
بطور كلی معلمانی كه در نظر دانش آموزان سخت گیرترند ، معلمانی كه توانایی برقراری سریع نظم را در كلاس درس دارا هستند ، معلمانی كه به طور منظم از كارهای خود ارزیابی می كنند ، و به آنچه دانش آموز یاد گرفته ، در برابر همه آنچه باید یاد می گرفت ، به درستی واقفند . و به دانش آموزانی كه مطالب را در بار نخست یاد نگرفته اند ، فرصت فراگیری مجدد را می دهند ، در حرفه معلمی خود موفق ترند .

1-2- آگاهی از مهارتهای آموزشی و اصول تربیتی :
معلم باید از فنون و مهارتهای آموزشی آگاهی داشته باشند و تنها ایمان و تعهد ایمان و تعهد ، كافی نیست . معلمی كه از این فنون و اصول تعلیم و تربیت و مسائل روانشناسی عمومی كودك اطلاعاتی ندارد ، ممكن است با اخلاص كامل و بانیت پاك ، ولی با یك برخورد حساب نشده و نسنجیده با شاگرد او را به سرنوشتاری تلخ دچار كند .
2-2- تسط بر درس :
این نیز از وظایف و مهارتهای معلم است . زیرا معلم نقش تعیین كننده ای در سرنوشت كودكان و شاگردان خود دارد و علاوه بر تأثیرات ایمانی و اخلاقی

كه بر روح و روان ایشان می گذارد ، در بالا بردن توان علمی و شكل دادن به وضعیت فكری آنان نیز بسیار مؤثر است .
لازمه ایفای این نقش بسیار مهم ، بالا بودن توان علمی و تسلط كامل بر درس تااولا” ، مطالب آموخته شده به شاگردان صحیح باشد و ثانیا” هیچگونه ابهامی در مسائل و مطالب آن علم برایشان باقی نماند .
اگر معلم ، به صورت عمیق بر رشته تعلیمی خود تسلط نداشته باشد شاگردان نیز عمیق نخواهند شد .معلم برای تسلط بر درس باید در راه بالا بردن توان علمی خود بكوشد . توقف در یك حد از دانش و آگاهی برای معلم نقص بزرگی است . او باید بازمان و پیشرفت علوم بر دانش خود بیفزاید .

3-2- دارا بودن طرح و برنامه درسی :
یك عامل مؤثر در ترغیب شاگردان به فعالیتهای درس ، طرح و برنامه درسی معلم است ; طرحی كه در آن وقت كلاس تقسیم و تنظیم شده باشد ، تا به مسائل مختلف همچون پرسش از درسهای گذشته بررسی نوشته ها و تكالیف شاگردان ، ارزیابی آنان به وسیله امتحانات ناگهانی و ;;.. رسیدگی شود .
خوب است معلم طرح خود را برای بچه ها در اولین جلسه مطرح كند كه این امر موجب اهنمیت دادن بیشتر آنان به ماده درسی خواهد شد .

4-2- ایجاد انگیزه درسی :
یك عامل مؤثر در بی رغبت بودن از شاگردان به درس ریاضیات انگیزه نداشتن است كه معلم می تواند با معرفی درس و شناساندن جایگاه آن درس در بین علوم دیگر و تأثیر آن در زندگی ، این انگیزه و هدف را ایجاد كند . اگر شاگردان هدف از یادگیری درس مورد نظر و فایده آن را بداند و بشناسند با رغبت بیشتری آن را دنبال می كنند .
5-2- لازمه نظارت بر فعالیتهای كلاس و خارج از كلاس دانش آموزان ارتباط مستمر با آنان است . در صورتی كه معلم ارتباطی احترام آمیز و صمیمی باشاگردان

داشته باشد ، وی را بر امور درسی و غیر درسی خود ناظر خواهد گرفت .
علاوه بر ارتباط روحی و معنوی با شاگردان ایجاد ارتباط بین محیط درس و خانه و اجتماع به وسیله تماس با والدین آنها در نظارت بهتر و دقیقتر معلم مؤثر است .

3- شرایط آموزشی و امكانات مطلوب تحصیلی :
عدم امكانات و تسهیلات مطلوب آموزشی یكی دیگر از عوامل افت تحصیلی دانش آموزان است . كمبود معلمان مجرب و توانا در انتقال مطالب و موضوعهای درس به دانش آموزان ، وجود ضعف در روشهای تدریس و تكیه بر محفوظات ، تراكم جمعیت در كلاس ، فشردگی برنامه های درسی و كمك آموزشی ، دوری مدرسه از محل سكونت و دهها مسئله دیگر در مورد شرایط مطلوب آموزشی و امكانات و تسهیلات تحصیلی از عوامل قابل توجه در ایجاد و افت تحصیلی است .

4- ارزشیابی :
ارزشیابی یا امتحان به معلم این امكان را می دهد تا در حین آموزش یا بعد از پایان بخشی از كتاب دانش آموزان را ارزیابی كند متأسفانه دانش آموزان امتحان را به عنوان وسیله تهدید كننده یادگیری می دانند كه منجر به اضطراب امتحان در دانش آموزان می شود . عدم توجه به پاره ای اصول ارزشیابی ، منجر به روشهای غلط ارزشیابی می شود . كه اجرای این روشها ، چیزی جز افت كمی و كیفی تحصیلی به دنبال ندارد .

اغلب سؤالات فرایند های عالی ذهن مانند درك و فهم ما به كار بستن ، تجزیه و تحلیل ، تركیب و ارزشیابی را مورد سنجش قرار نمی دهند . غالب معلمان در مدارس ابتدایی تنها به پرسش های آخر فصل و یا سؤالاتی را كه خود مطرح می كنند بسنده می كنند كه این خود باعث حفظ طوطی وار تنها قسمتهایی از كتاب توسط دانش آموز می شود .
5- كتابهای درسی و مواد آموزشی :
هر جا كمبود كتاب و مواد آموزشی وجود دارد پیشرفت تحصیلی پایین تر است . در فیلیپین وقتیتعداد كتاب درسی دوره ابتدایی از یك كتاب برای 10 دانش آموز به یك كتاب برای دو دانش آموز تغیر یافت درصد قبولی دانش آموزان از 50 به 70 درصد طی یك سال تحصیلی افزایش پیدا كرد .
در مورد مواد آموزشی امكان دسترسی دانش آموزان به كتاب ها از طریق كتابخانه مدرسه نیز مطرح است ، مطالب فولر ( 1967 ) نشان می دهد كه هر چه تعداد كتاب هایی كه در گوشه اتاقهای درس قرار داده می شود بیشتر باشد میزان پیشرفت دانش آموزان در خواندن بیشتر خواهد بود .

6- ناهماهنگی برنامه ها و روشهای آموزشی :
برنامه های درسی اگر با نظر كارشناسان و روانشناسان تربیتی تهیه و تنظیم شوند در مطالب به طور واضح خالی از ابهام باشد از عقب ماندگی احتمالی شاگردان جلوگیری خواهد كرد.روش های تدریس نیز باید به تفاوت های فردی وشناخت كامل دانش آموزان به كار رود .

7- آماده كردن درس و نمره دادن :

دانش آموزان معلمانی كه برای آماده ساختن درس و همچنین نمره دادن تكالیف درسی و كار كلاس دانش آموزان وقت می گذرانند نسبت به معلمانی كه این كار را انجام نمی دهند نتایج بهتری كسب می كنند .

8- تقویم و ساعات آموزشی :
هر چه كشوری بتواند ساعات مفید بیشتری را در مدرسه به دانش آموزان اختصاص دهد ، در صورتی كه متناسب با علائق و روند رشد دانش آموزان باشد ، توفیق و موفقیت بیشتری به دست خواهد آورد . تعداد روزهای مفید سال تحصیلی بین كشورها از 120 روز تا 240 روز در نوسان است و تعداد ساعات آموزشی می تواند بین 4000 تا 1000 ساعت در نوسان باشد . ( ماشینی 1370 )
تعطیلات سالانه آموزشی در بلغارستان 8 هفته ، در گینه نو 9 هفته در فرانسه 16 هفته ، در ژاپن 17 هفته ، در اندونزی 20 هفته و در كویت حدود 18 هفته و در كشور خورمان ایران 20 هفته است . ( زارع ، 1374 ص 26 )
تكالیف درس نیز مورد اهمیت اند . دانش آموزانی كه تكالیف درسی بیشتری انجام می دهند در مقایسه با بقیه موفق ترند .

9- فضای كلاس و تسهیلات مدرسه :
دمای مناسب یكی از ضروریات یك كلاس درس است

و در غیر این صورت می تواند به عنوان یك متغیر مزاحم مانع توجه دانش آموزان به معلم و درس شود . بنابراین یك كلاس درس باید از دمای مناسب در فصول سال بهره مند باشد . اگر فضای كلاس برای نشستن و راه رفتن مناسب نباشد ، همچنین اگر فضای كلاس نور كافی نداشته باشد و یا تابلوی كلاس طوری نصب شده باشد كه همه به راحتی نتوانند از آن استفاده كنند منجر به افت آموزشی خواهد شد . در مورد نقش تراكم كلاس ( تعداد دانش آموزان كلاس ) مطالعات نشان می هدهد كه در كلاس های كم تراكم ، موفقیت دانش آموزان بیشتر نیست ، مگر آنكه كلاس كمتر از 15 نفر باشد كه در این صورت امكان آموزش انفرادی فراهم می شود . همچنین می توان اظهار داشت كه میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در كشورهای صنعتی در كلاس های بیشتر از 45 نفر و در كشورهای در حال توسعه در كلاس های بیش از 55 نفر كاهش می یابد . جالب توجه است كه در مقایسه تطبیقی انجام شده بین دانش آموزان پایه ینجم 15 كشور ، كره با تراكم 60 نفر در كلاس و ژاپن با 42 دانش آموز در كلاس ، رتبه اول را به دست آورده اند . بنابراین آنچه در پیشرفت دانش آموزان نقش مهمی ایفا می كند ، تراكم كلاس نیست بلكه چیزی است كه در كلاس اتفاق می افتد . در مورد كلاس های با تراكم بیش از 60 دانش آموز هیچ مطالعه ای در دسترس نیست و به نظر می رسد كه عدد 60 را بتوان به عنوان تراكم حداكثر به حساب آورد ، مشروط برآنكه اتاق درس به اندازه كافی باشد و معلم قبلا” با شیوه تدریس در این گونه شرایط آشنا شده باشد . ( ماشینی ، 1370 )

10 – انتظارات مدرسه از دانش آموزان :
بخشی از شكستهای تحصیلی درس ریاضیات و دروی دیگر به ناسازگاری كودكان با توقعات و انتظارات مدرسه ارتباط دارد . در شكستهایی هم كه شخصیت دانش آموز منشأ اصلی نیست ، نقش علت معین را به خود می گیرد . به بیان دیگر

انتظارات مدرسه تاكنون نتوانسته است با برخی از شخصیتهای كودكان سازگار شود . سازگاری مدرسه با شخصیتهای كودكان یا نوجوانان باید از را ملاقات دانش آموز و معلم و با برداشتن گامهایی از سوی طرفین به جانب دیگر ، صورت گی

رد و در این راه (( همسویی )) ابتكار عمل را در مدرسه در دست گیرد . ( لوگال ، ترجه شجاع ، 1374 ص 8 )
گاهی علت افت تحصیلی دانش آموز انتظار عدم موفقیت و پیش داوری های غلطی است كه معلم از دانش آموز دارد ، معلم در اولین برخورد با دانش آموزان خود سعی می كند با پیش داوری های خود ، آینده تحصیلی آنها را پیش بینی كند .
مطالعات نشان داده است كه این پیش داوریها بر میزان پیشرفت و یا شكست درسی دانش آموزان مؤثر است . به این صورت كه اگر یك دانش آموز را كه نمرات متوسطی از درس ریاضیات دارد ، به یك معلم مصرفی كنیم و به او بگوئیم تیزهوشان است و نمرات درختانی خواهد آورد ، خود این دادن نگرش در ارتباط و رابطه معلم با دانش آموز تأثیر خواهد گ

ذاشت و باعث پیشرفت درسی وی خواهد شد . نتیجه اینكه معلمان باید از پیش داوری منفی در مورد یك فرد جدا بپرهیزند . زیرا خود این پیش داوری شاید منجر به شكست او بیانجامد . ( بیابانگرد ، 1378 ص 223 )

11- تعویض مكرر معلمان :
تعلویض مكرر معلمان در طول سال تحصیلی و ناتوانی بع

ضی از دانش آموزان به منظور سازگاری با روش تدریس و خصوصیات معلم ممكن است بویژه در مقاطع ابتدایی منجر به افت تحصیلی شود .

12- دوری راه مدرسه :
مسافت بسیار زیاد بین خانه و مدرسه دانش آموزان و یا طولانی بودن ساعات آموزشی در طول روز باعث می شود كه آنها خستگی بسیار زیاد را روزانه تجربه نمایند و این خستگی به مرور موجب بی علاقگی و دلزدگی آنها به درس و مدرسه می شود . لذا توصیه می شود كه حتی الامكان نزدیكترین مدرسه برای تحصیل دانش آموزان انتخاب شود كه برخی بزرگان امروزی گفته اند : نزدیكترین مدرسه بهترین مدرسه برای دانش آموز .
كمبود معلم با صلاحیت و آموزش دیده :

یكی دیگر از عواملی مؤثر در افت تحصیلی ریاضیات دانش آموزان دوره ابتدایی كمبود معلمان با صلاحیت و آموزش دیده می باشد .
اكثر معلمان مدارس ابتدایی با وسایل كمك آموزشی درس ریاضیات آ

شنایی چندانی ندارند . و آنها كه این وسایل را می شناسند چون طریقه استفاده از آن را نمی دانند و عملا” چنین آموزشهایی ندیده اند ، به استفاده از این وسایل چندان رغبتی نشان نمی دهند . این مسأله باید هشداری برای مراكز ضمن خدمت باشد تا با برگزاری دوره های ضمن خدمت در رابطه با شیوه های عملی استفاده از وسایل آموزشی درس ریاضیات و همین شیوه های ساخت وسایل ساده این درس راه را برای استفاده معلما

ن از وسایل آموزشی ، با رغبت و علاقه هموار سازند . و بدنبال آن زمینه یادگیری همراه با تفكر و فهم دانش آموزان را فراهم كرده به یادگیری دائمی دست پیدا كنند .
همانگونه كه در كشورهای دیگر نیز اینچنین گامهایی برای آموزش بهتر برداشته
شده است در ژاپن معلمان راهنما و سرپرستانی كه در قلمرو فن آوری آموزشی فعالیت دارند .
نرم افرازهای آموزشی را طراحی می كنند و به آموزگاران آموزش می دهند كه چگونگی فعالیتهای آموزشی را طراحی ، اجرا و ارزشیابی كنند .
در كشور مالزی مراكز آموزش ضمن خدمت معلمان بهره گیری از فن آوری آموزشی را در برنامه های آموزشی خود مورد تأكید قرار داده اند .

مقاومت بعضی معلمان در برابر تفكرات جدید و
روشهای جدید تدریس :

این قضیه بیشتر به معلمینی بر می گردد كه سن آنها گذشته و سابقه ای بیش از بیست سال دارند . و بیشتر بر همان روشهای گذشته كه حتی خودشان آموزش دیده اند تأكید دارند .
در تدریس بیشتر از روش سخنرانی بهره می برند و وسایل كمك آ

موزشی در كلاس درسشان جایی ندارد و حتی گاهی آنها را مخل در امر آموزش می دانند و خیلی به ندرت از وسایل كمك آموزشی استفاده می نمایند .
كلاس درس این معلمان خشك و خشن است . به نظر این معلمان دانش آموزان فرمان برداران محض هستند و فقط باید آنچه را كه معلم می گوید انجام دهن

د و خود هیچ گونه نظری ندهند . بیشتر بر حافظه تأكید دارند و جنبه های عملی و عینی و كاربردی درسها را به دلیل وقت گیر بودن آن كنار می گذارند . طول مدت تدریس این معلمان زیاد و بر عكس یادگیری دانش آموزان كم وضعیف است و معلم و شاگرد هر دو خسته می شوند . بنابه دلایل فوق دانش آموزانی كه در كلاس درس اینگونه معلمان حاضر می شوند اكثرشان دچار افت تحصیلی خصوصا” در ریاضیات خواهند شد .

بی توجهی والدین نسبت به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان :

تعدادی از والدین در شهرها و اكثر والدین در روستا به علل مختلف از قبیل علل اقتصادی و معیشتی نسبت به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خود نقش بی طرف ایفا می كنند و نسبت به آن
بی توجهند . و این حالت در حالی است كه اگر والدین در این زمینه توجه بیشتری نمایند ، قطار پیشرفت جامعه كه موتور اصلی آن دانش آموزان هستند با سرعت بیشتری به حركت خود ادامه خواهد داد و با نقایص كمتری روبرو خواهد شد .
نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی بالاخص در درس ریاضیات :
تحقیقات متعدد نشان می دهد كه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان كه والدین آنها افرادی آگاه و باسوادند و بهتر به راهنمایی آنها می پردازند بیشتر است . والدین با شناخت بیشتر از شیوه های صحیح تعلیم و تربیت بهتری می توانند به یاری فرزندان خود بشتابند .
راهنمایی تحصیلی به معنی انجام دادن بخشی از كارها و تكالیف دانش آموز نیست . كمك به او به این طریق باعث می شود تا او نتواند بخشی از مطالب را به خوبی بیاموزد .
نكته دیگر در این زمینه این است كه عده ای فكر می كنند حفظ ك

ردن مطالب ریاضی یا درس دیگر و یا رونویسی به تنهایی تكالیف مهمی است . در صورتی كه هدف اساسی آموزش و پرورش ، ایجاد و پرورش خلاقیت و قدرت تجزیه و تحلیل در دانش آموزان است . متأسفانه یكی از مشكلات اساسی نظام آموزشی تأكید بیش

از حد بر روی پرورش حافظه و حفظ كردن است .
باید به دانش آموزان كمك كرد تا مطالب درسی را خوب بفهمند و بتوانند به زبان خودشان بیان كنند . مهمترین نقشی كه والدین در زمینه راهنمایی تحصیلی فرزندان خود می توانند داشته باشند ایجاد محیطی آرام و مساعد برای مطالعه و انجام تكالیف است . یادگیری در شرایطی بهتر صورت
می گیرد كه در آن محیط آرام باشد و محركهای مزاحم از جمله تلویزیون ، بازی سایر كودكان و سروصداهای دیگر كمتر باشد .
همچنین والدین می توانند به جای خرید اشیای غیر ضروری برای دانش آموزان كتابهای كمك درسی ، غیر درسی و وسایل كمك آموزشی تهیه كنند .

سرانجام والدین باید سعی كنند با دادن مسئولیتهای مختلف در حد توان دانش آموزان احساس مسئولیت پذیری و عزت نفس آنها را تقویت كنند . تا نسبت به تدریس معلم نیز احساس مسئولیت كرده ، و تكالیف خود را درست تر انجام داده وقت بیشتری را صرف یادگیری كنند .

تأثیر تغذیه و بهداشت در یادگیری درس ریاضیات :

درس ریاضیات از دروسی است كه در هنگام تعلیم و آموزش دی

دن و حتی آموزش دادن احتیاج به شادابی خاصی دارد .
اصولا” امروزه معلمین برای تدریس درس ریاضی ساعات اولیه حضور در كلاس را
در نظر می گیرند ، اگر دلایل آن را بررسی كنیم می بینیم كه در این موقع هم فكر دانش آموز آماده است و هم پس از یك استراحت كامل در اول صبح دارای یك شادابی خاص است . و روح و روان او از هر نظر آمادگی بیشتری دارد .
بر هیچ كس پوشیده نیست كه افرادی كه دارای

وضعیت روحی و روانی و جسمانی مناسبی نباشند به خوبی نمی توانند فكر خود را متمركز نمایند . و یادگیری در آنان به خوبی انجام نمی شود . از یكی از عوامل مختلف اختلال در یادگیری درس ریاضیات در كودكان ، بهداشت و تغذیه نامناسب و وضعیت بد روحی و روانی بچه هاست .
نوع تغذیه و بهداشت و مراقبتهایی كه از كودك می شود ، مستقیما” در رشد او
اثر می گذارد . سوء تغذیه و بخصوص كمبود پرتئین ، موجب كندی رشد وزن و حجم مغز
می شود . در نتیجه دانش آموزی كه از كمبود تغذیه و بهداشت در رنج باشد مسلما”در یادگیری كلیه دروس دچار مشكل خواهد بود ، چه برسد به یادگیری درس ریاضی ، پس
به طور خلاصـه می تـوان گفت كه نـابرابری امـكانات تـربیتی و تخـصصی در واقـع از خـانواده آغاز
می شود . و خانواده ها باید زمینه های مناسب بهداشتی و روانی و تغذیه ای را برای فرزندان فراهم آورند تا فرزندانشان به راحتی و درستی بتوانند ادامه تحصیل دهند و معلمین هم هنگام تدریس و دادن تكلیف به بچه ها به این مقوله توجه كافی داشته باشند .

تأثیر آموزش پیش دبستانی در پیشگیری از شكست :

در مبارزه با مسئله شكست تحصیلی ، آموزش و پرورش پیش دبستانی ، چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ پرورشی نقش اساسی دارد . رشد جسمی و روانی كودك از آغاز تولد تا 6 سالگی ، با آهنگی سریعتر از سالها و مراحل بعد انجام می گیرد . در 3 سال اول زندگی شبكه اعصاب و مغز كودك كه البته متأثر از عوامل زیست شناختی و روانی است ، به سرعت نمو می كند . شوق یادگرفتن و آموختن در این سنین جلوه ای خاص دارد . ولی شكوفایی آن وابسته به محیط خانوادگی و محیط آموزشی مدرسه است . در ای

ن سالها كودك بسیار كنجكاو است . ولی اگر به پرسشهای او پاسخهای قانع كننده ای داده نشود ، به تدریج كنجكاوی او پژمرده می شود .
آموزش و پرورش پیش از مدرسه ، تفاوتهای ناشی از محیط اجتماعی و فرهنگی را كه خود زمینه شكست تحصیلی را فراهم می كند ، تخفیف می دهد .
بسیاری از بررسیها نشان می دهند كه كودكانی كه پیش از ورود به دبستان در كودكستان تحت تعلیم و تربیت بوده اند ، در پایه های اول دوره ابتدایی نسبت به سایرین پیشرفت تحصیلی بیشتری دارند .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir