توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله اقتصاد سیاسی، حاکم بر شرکتهای ایرانی دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله اقتصاد سیاسی، حاکم بر شرکتهای ایرانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله اقتصاد سیاسی، حاکم بر شرکتهای ایرانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله اقتصاد سیاسی، حاکم بر شرکتهای ایرانی :

اقتصاد سیاسی، حاکم بر شرکتهای ایرانی

یكی از پیامدهای رشد و توسعه، تاثیر متقابل مسائل اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و ارزشهای اجتماعی بر یكدیگر است. بنابراین واحدهای اقتصادی به جای داشتن عملكرد صرفاً اقتصادی، به صورت نهادهای چندمنظوره بایستی با این ویژگیها در بازارهای رقابتی داخلی و خارجی شركت جویند و مطابق با ضوابط و استانداردهای ملی و بین المللی به فعالیتهای خود ادامه دهند. در تئوری های مربوط به فرایند سیاسی فرض بر این است كه سیاستمداران به دنبال حداكثر كردن ثروت خود می باشند. مشاركت در این فرایند سیاسی مستلزم تقبل هزینه هایی می باشد. در این تحقیق با هدف تعیین نوع اقتصاد

فعال در ایران، و همچنین در صورت وجود هزینه های سیاسی، بررسی ارتباط آن با اندازه شرکت، دو فرضیه بشرح” شرکتهای ایرانی در محیط اقتصاد سیاسی فعالیت می نمایند” و ” بین اندازه شرکت و هزینه های سیاسی در شرکتهای ایرانی ارتباط وجود دارد” مورد بررسی قرار گرفته است. ملاک هزینه های سیاسی، فرضیه هزینه های سیاسی مطرح شده توسط” واتز

و زیمرمن” بوده است. جهت تعیین اندازه شرکت نیز از شاخص خالص دارایی های شرکتها استفاده شده است. جامعه آماری و بعد زمانی این پژوهش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1385 الی 1387 می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های کسب شده، از آزمون همبستگی استفاده شده و از طریق مدل بندی رگرسیون، مدل همبستگی بین هزینه های سیاسی و اندازه شرکت برای شرکتهای بزرگ و کوچک ارایه گردید. طبق یافته های این تحقیق

، شرکتهای ایرانی با تحمل انواع هزینه های سیاسی همچون مالیات، بیمه، برپایی همایش ها، کمک به ورزش و ;، در محیط اقتصاد سیاسی فعالیت می نمایند. همچنین، برخی از این هزینه ها توسط مدیریت واحد اقتصادی قابل کنترل و برخی دیگر نیز بر اساس قوانین دولتی، تکلیفی بوده و خارج از توان کنترلی مدیریت واحدهای اقتصادی است که طبقه بندی مربوط به قابلیت کنترل یا غیر قابل کنترل بودن هزینه های سیاسی ارائه گردید. یافته های تحقیق همچنین نشان دهنده وجود ارتباط معنی دار بین اندازه شرکت و هزینه های سیاسی است. بر این اساس همه شرکتهای ایرانی بدون توجه به اندازه آن(بزرگ / کوچک) مشمول هزینه های سیاسی می گردند.

کلمات کلیدی: خط مشی های حسابداری، اقتصاد سیاسی، هزینه های سیاسی، فرایند سیاسی، قیمتگذاری کالا و خدمات، اندازه شرکت
مقدمه و هدف
تحولات چند سال گذشته در ایران، شامل آزادسازی اقتصاد و رونق بورس اوراق بهادار، باعث گردیده كه مباحث مختلف وظایف اجتماعی و سیاسی واحدهای اقتصادی، مدیریت هزینه، كارایی بازار، بررسی آثار مالی تحولات اقتصادی وسیاسی بر بازارهای مالی مورد توجه قرار گیرد. یكی از پیامدهای رشد و توسعه، تاثیر متقابل مسائل اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و

ارزشهای اجتماعی بر یكدیگر است. بدین ترتیب، مدیریت بنگاههای اقتصادی دیگر صرفاً افزایش سودآوری یا تولید كالا را تنها هدف خویش ندانسته، بلكه موضوع هایی همچون پرداخت حقوق عادلانه به كاركنان، رعایت كیفیت تولیدات، آلودگی محیط زیستء برپایی سمینارهاء مشاركت در انتخاباتء حمایت از ورزش و سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی را نیز باید رعایت كنند. براساس فرضیه هزینه های سیاسی که توسط “واتز و زیمرمن” ارایه گردیده ، سیاستمداران این قدرت را

دارند که با استفاده از سیاستهای توزیع دوباره ثروت شرکتها از مسیر مالیاتها، کمکها ،اعانات ، بیمه و غیره، منابع شركتها را تحت تاثیر قرار دهند(Watts&Zimmerman,1990,131). همچنین یکی از عوامل موثر بر ثروت مدیران ،پاداش های نقدی می باشد. تغییرات در جریان نقدی می‌تواند بوسیله مالیات، مقررات ویژه و اطلاعات مربوط به هزینه های سیاسی تحت تاثیر قرار گیرد(عالی ور،1382،32). بنابراین مدیران مجبورند مواردی را که بر روی شرکت تاثیر خواهند گذاشت را شناسایی و در نظر

گرفته و در صورت امکان آنها را کنترل نمایند. هزینه های سیاسی، آن نوع هزینه هایی هستند که برای تداوم فعالیت و حیات موسسه تجاری بنا به الزامات قانونی و عرفی و محیط اقتصادی ضروری میباشند( Watts&Zimmerman,1978,112). این قبیل هزینه ها یا به واسطه اعمال قانونی و مصوبات قانونی و یا از طریق فشارهای سیاسی به شرکتها تحمیل میگردد. ا

ز این قبیل هزینه های سیاسی می توان به مالیات، بیمه ،هزینه ناشی از بذل و بخشش مدیریتی، کمکهای بلاعوض به اشخاص و ارگانها و نهادها، کمک به ورزش و تیمهای ورزشی، حقوق گمرکی صادرات، هزینه برپایی سیمنارها و کنفرانسها، هزینه حفظ محیط زیست، هزینه یک در هزار و دو در هزار، هزینه توسعه فضاهای آموزشی، پرداختی به اتحادیه های کارگری و سایر مراجع رسمی و غیر رسمی اشاره کرد. مالیاتها یكی از اقلام اساسی در سبد هزینه های سیاسی است( Watts&Zimmerman,1977,53). روشهای حسابداری تعیین كننده سود، بعضا با روشهای مالیاتی تعیین سود یكسان میباشد، اگر چه در موارد زیادی با هم تفاوت دارند. بنابراین اثرات مالیاتی روشهای حسابداری در انتخاب آنها موثر است و در

اینگونه موارد مدیران شركتها ممكن است برای گزینش روش كاهنده سود وارد مذاكره بیشتری شوند. برای طبقه بندی شركتها به بزرگ و كوچك ، معیارهای مختلفی وجود دارد كه برخی از آنها عبارتند از حجم دارایی ها، سهم بازار، صنعت مورد عضویت، بازده سرمایه، تعداد كاركنان و تعداد سهامداران(Kim&Lio& Rhee,2003,55). بر اساس این فرضیه هر چه شركت بزرگتر باشد به احتمال بیشتری مدیران شركت اقدام به گزینش رویه های حسابداری می نمایند كه درآمد گزارش شده را از دوره فعلی به دوره آتی موكول نمایند. در تئوری های اقتصادی مربوط به فرایند سیاسی فرض شده است كه سیاستمداران به دنبال حداكثر كردن ثروت خود می باشند(Zimmerman,1983,119). بر اساس این فرضیه فرایند سیاسی رقابت برای انتقال

ثروت می باشد. مالیاتها و مقررات از طریق خدمات دولتی، یارانه ها، تعرفه ها و غیره باعث جابجایی ثروت می شود. مشاركت در این فرایند سیاسی بدون هزینه نیست و مستلزم تقبل هزینه های كسب اطلاعات است. در نتیجه شركتها برای ادامه فعالیت خود به اجبار می بایست با مقامات مسول مذاكره كنند و آنها را برای تداوم فعالیت خویش توجیه نمایند. روشهای حسابداری مورد استفاده در شركتها دارای پیامدهای اقتصادی بوده و بر توزیع ثروت موثر است. در شركتهای سهامی افراد به امید افزایش ثروتشان سرمایه گذاری میكنند. مردم از سیاستمداران انتظار دارند كه از منافعشان پشتیبانی كنند و برای همین منظور هم به پای صندوق رای می روند و به نمایندگان مجلس یا رئیس جمهور رای می دهند. بنابراین منطق حكم میكند كه در فرایند سیاسی، مقرراتی (شامل مقررات حسابداری) برای پشتیبانی از منافع مردم وضع

شود(Patten,1991,297). از طرفی خود سیاستمداران می خواهند كه ثروت خود را حداكثر نمایند و از این رو در پی گسترش حوزه نفوذ خود هستند. بنابراین حسابداری نیز مشمول فرایند سیاسی خواهد شد و انتظار می رود كه سیاستمداران اعمال برخی روشهای حسابداری را اجبار كنند. قیمت محصولات بسیاری از شركتها توسط دولت یا نمایندگان دولت تعیین می شود. بنابراین شركتهایی كه هزینه های سیاسی بیشتری را تحمل می نمایند، این انتظار را دارند كه قیمت محصولات یا خدمات آنها كه توسط دولت تعیین می گردد، انتظارات آنها را برآورده سازد(Ikin,2003,12). در پژوهش بعمل آمده توسط

“پانچا پاكسان و مك كینون” استرالیایی، از معیارهای “سهم از بازار، صنعت مورد عضویت ، بازده سرمایه، تعدادكاركنان، تعداد سهامداران، گزارشگری مسئولیت اجتماعی و میزان پوشش خبری” برای بررسی ارتباط آن با هزینه های سیاسی استفاده نمودند. تجزیه و تحلیل عوامل فوق نشان داد كه سهم بازار ، تعداد كاركنان، تعداد سهامداران ،گزارشگری اجتماعی و پوشش خبری ، همه دارای اثر مشابهی بر هزینه های سیاسی هستند(Panchapakesan& Mckinnon,1992,71). در مطالعه “گودفری و جونز ” به عنوان “اثرات هزینه های سیاسی برهموارسازی سود” مبنای سهم بازار استفاده گردیده است. مطالعات بالا نشان دادند كه محیط های اقتصادی با هزینه های سیاسی بالا آنهایی هستند كه یا بسیار زیر نفوذ قوانین

دولتی بوده و یا اینكه تحت مداقه شدید عمومی می‌باشند(Lim& Mckinnon,1993,189). مطالعات “گودفری و جونز” نشان می دهد كه شركتهایی كه در بخشهای بانكداری، مالی، تحقیقاتی، بنیادی و خدمات شهری فعالیت می نمایند، هزینه های سیاسی بیشتری را نیز متحمل میگردند.”دیگان و هالام” طی مطالعه انجام شده خود اعلام كردند كه شركتهایی كه دارای سهم بیشتری از بازار مربوط به صنعت خود می باشند به احتمال خیلی زیاد هزینه های سیاسی و مداقه عمومی بیشتری

خواهند داشت. در این مطالعه سهم بازار بر اساس جمع كل دارایی ها محاسبه شده است(Deegan&Rankin,1996,50). “زیمرمن” رابطه نرخ مالیات بر درآمد شركتها را مورد بررسی قرار داده و ارتباط آن با اندازه شركت را بر اساس فروش مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید كه ارتباط بین اندازه شركت و نرخ مالیات در طول زمان و میان همه صنایع یكسان نیست(Milne,2001,3). با توجه به موارد یاد شده، هدف اول این تحقیق، تعیین فعالیت یا عدم فعالیت شرکتهای ایرانی در محیط سیاسی است. این مورد با بررسی وجود یا عدم وجود هزینه های سیاسی در شرکتهای نمونه، استنتاج می گردد. هدف فرعی در زیرمجموعه هدف اصلی اول، طبقه بندی هزینه های سیاسی به قابل کنترل و غیرقابل کنترل توسط مدیریت واحد اقتصادی می باشد. بررسی ارتباط هزینه های سیاسی با اندازه شرکت، هدف دوم این تحقیق است. برای دستیابی به اهداف این تحقیق دو فرضیه بشرح” شرکتهای ایرانی در محیط اقتصاد سیاسی فعالیت می نمایند” و ” بین اندازه شرکت و هزینه های سیاسی در شرکتهای ایرانی ارتباط وجود دارد” مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است. ملاک هزینه های سیاسی، فرضیه هزینه های سیاسی مطرح شده توسط” واتز و زیمرمن” بوده است. جهت تعیین اندازه شرکت نیز از شاخص خالص دارایی ها استفاده شده است.
موارد و روشها
در طی سال 1387-1385 كه قلمرو زمانی این پژوهش می باشد، با مراجعه به بورس اوراق بهادار تهران، تعداد 329 شركت وجود داشت كه بدلیل عدم ارائه صورتهای مالی توسط بعضی از شركتها، پژوهشگر توانست 320 شركت كه اطلاعات آنها برای بعد زمانی پژوهش كامل میباشد را به عنوان جامعه آماری گزینش نماید. برای تعیین اندازه شرکت، خالص دارایی های

کل شرکتهای جامعه آماری برای سه سال مورد بررسی، استخراج و سپس میانگین آن محاسبه و به عنوان شاخص تقسیم بندی شرکتها به بزرگ و کوچک قرار گرفت. شاخص محاسبه شده مبلغ 489،426،495،372 ریال می باشد. میانگین محاسبه شده، با میانگین خالص دارایی های سه ساله هر یک از شرکتهای جامعه آماری مورد مقایسه قرار گرفت. هر یک از

شرکتهایی که میانگین خالص دارایی های آن بیش از میانگین خالص دارایی های کل شرکتهای جامعه آماری بود به عنوان شرکت بزرگ و در غیر این صورت به عنوان شرکت کوچک در نظر گرفته شدند. با توجه به نتایج حاصل، تعداد 64 شركت به عنوان شركتهای بزرگ و 256 شركت نیز به عنوان شركتهای كوچك شناسایی گردید. میانگین سه ساله خالص دارایی ها و طبقه بندی شرکتهای نمونه آماری به بزرگ و کوچک بشرح جدول شماره (1) می باشد:
جدول شماره (1): میانگین سه ساله خالص دارایی ها و طبقه بندی شرکتهای نمونه آماری به بزرگ و کوچک(به میلیارد ریال)
نام شرکت میانگین

خالص دارایی اندازه شرکت نام شرکت میانگین
خالص دارایی اندازه شرکت نام شرکت میانگین
خالص دارایی اندازه شرکت
کاربراتور ایران 76 کوچک داروسازی ابوریحان 106 کوچک فنرسازی خاور 265 کوچک
سیمان مازندران 155 کوچک دوده صنعتی پارس 115 کوچک قند هکمتان 19 کوچک

داروسازی روز دارو 36 کوچک شرکت بین المللی محصولات پارس 57 کوچک سرمایه گذاری نیرو 309 کوچک
داروسازی تهران شیمی 123 کوچک شیمیایی پارس پامچال 74 کوچک شیرین دارو 91 کوچک
سیمان ارومیه 160 کوچک کمباین سازی ایران 138 کوچک بوتان 137 کوچک
آهنگری تراکتور سازی ایران 196 کوچک نئوپان 22 بهمن 37 کوچک کمک فنر ایندامین سایپا 114 کوچک

نساجی بروجرد 409 کوچک داده پردازی ایران 156 کوچک قند شیروان- قوچان- بجنورد 145 کوچک
ریخته گری تراکتورسازی ایران 278 کوچک نفت بهران 447 کوچک البرز دارو 117 کوچک
قطعات خودرو سایپا 257 کوچک تولید پلاستیک شاهین 86 کوچک سیمان دورود 124 کوچک
داروسازی فارابی 464 کوچک صنایع سرما آفرین ایران 156 کوچک داروسازی دکتر عبیدی 96 کوچک
الکتریک خودرو شرق 260 کوچک قند نیشابور 94 کوچک سیمان بهببهان 287 کوچک

داروسازی امین 114 کوچک کربن ایران 258 کوچک قند قزوین 89 کوچک
سیمان قاین 139 کوچک آلومتک 201 کوچک سیمان هکمتان 54 کوچک

کشت و صنعت گرگان 354 کوچک شرکت طیف ایران 57 کوچک داروسازی داملران 390 کوچک
مواد اولیه الیاف مصنوعی 339 کوچک داروسازی جابراین حیان 167 کوچک فراورده های تزریقی ایران 42 کوچک
سرمایه گذاری صنعت نفت 279 کوچک شرکت افست 267 کوچک سیمان کارون 193 کوچک

منگنز ایران 58 کوچک پتروشیمی فارابی 206 کوچک پشم بافی توس 57 کوچک
لابراتوارهای رازک 203 کوچک سرمایه گذاری گروه صنتعی ملی 314 کوچک سیمان ایلام 319 کوچک
ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران 75 کوچک تولیدی و صنعتی ایران و غرب 32 کوچک ایران دارو 78 کوچک
تولی پرس 340 کوچک آبسال 357 کوچک تولید مواد اولیه داروپحش 101 کوچک
سالمین 86 کوچک موتوزن 358 کوچک سیمان هرمزگان 524 بزرگ

ایتالران 17 کوچک شیشه قزوین 406 کوچک شیمی دارویی داروپحش 501 بزرگ
سیمان صوفیان 228 کوچک صنایع لاستیکی سهند 66 کوچک صنایع شیمیایی فارس 506 بزرگ
کاشی و سرامیک سعدی 163 کوچک زعال سنگ نگین طبس 41 کوچک پارس دارو 577 بزرگ
جام دارو 298 کوچک کارتن ایران 105 کوچک بهپاک 539 بزرگ

 

آدریت 339 کوچک کنتورسازی ایران 176 کوچک لاستیک کرمان 956 بزرگ
فرآورده های نسوز آذر 387 کوچک شیشه همدان 156 کوچک تراکتورسازی ایران 1459 بزرگ
سیمان کرمان 238 کوچک پارس متال 87 کوچک سرمایه گذاری صنعت و معدن 964 بزرگ
نیلو 205 کوچک سرمایه گذاری توسعه آذربایجان 93 کوچک کارتن مشهد 575 بزرگ

کیوان 91 کوچک ایران یاساتایر و رابر 107 کوچک نیرو محرکه 925 بزرگ
پیام 181 کوچک گسترش صنایع و خدمات کشاورزی 14 کوچک صنعتی بهشهر 847 بزرگ
معادن روی ایران 458 کوچک باما 116 کوچک سرمایه گذاری سپه 702 بزرگ

یک و یک 128 کوچک لعابیران 64 کوچک مس شهید باهنر 639 بزرگ
سامان گستر اصفهان 218 کوچک محورسازان ایران خودرو 368 کوچک ایران ترانسفو 771 بزرگ
شیشه و گاز 161 کوچک صنایع جوشکاب یزد 27 کوچک ایران خودرو 36802 بزرگ
عایق پلاستیک 24 کوچک مجتمع صنایع لاستیک یزد 256 کوچک قطعات اتومبیل ایران 800 بزرگ
سیمان شمال 235 کوچک شهداب 35 کوچک مینو 511 بزرگ

تجهیز نیروی زنگان 18 کوچک داروسازی حکیم 87 کوچک کارخانجات مخابراتی ایران 992 بزرگ
پگاه آذربایجان غربی 48 کوچک روغن نباتی جهان 416 کوچک کابل البرز 896 بزرگ
پلاستیران 252 کوچک پا ک وش 161 کوچک سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران 670 بزرگ

آبفر 59 کوچک سیمان شرق 397 کوچک خدمات انفرماتیک 612 بزرگ
معدنی املاح ایران 108 کوچک کارخانه فارسیت دورود 88 کوچک صنایع دریایی ایران 2091 بزرگ
سولیران 234 کوچک قند مرودشت 43 کوچک روعن نباتی پارس 632 بزرگ
صنعتی و سرمایه گذاری سپنتا 233 کوچک فروسیلیس ایران 162 کوچک شهاب 608 بزرگ
بسته بندی پارس 18 کوچک جوش و اکسیژن ایران 39 کوچک پتروشیمی خارک 2734 بزرگ
بسته بندی ایران 244 کوچک عمران و توسعه فارس 59 کوچک کابل های مخابراتی شهید قندی 1092 بزرگ
لیزینگ ایران 185 کوچک داروساز اسوه 73 کوچک زامیاد 635 بزرگ

پارس سرام 43 کوچک رادیاتور ایران 244 کوچک پتروشیمی اصفهان 2312 بزرگ
شرکت مهندسی فیروزا 115 کوچک قند قهستان 32 کوچک لوازم خانگی پارس 604 بزرگ
ابزار مهدی 87 کوچک کاشی و سرامیک سینا 351 کوچک داروپخش 1469 بزرگ

بهنوش ایران 137 کوچک موتورسازان تراکتورسازی ایران 239 کوچک مهرگام پارس 1224 بزرگ
ویتانا 46 کوچک سرمایه گذاری صنایع بهشهر 116 کوچک شیمی دارو 593 بزرگ
قند بیستون 128 کوچک داروسازی کوثر 173 کوچک

حمل و نقل توکا 37 کوچک کاشی تک سرام 39 کوچک
نسبت شرکتهای بزرگ 20 درصد و نسبت شرکتهای کوچک 80 درصد به کل جامعه آماری بوده است. با سطح معنی داری 5 درصد و استفاده از فرمول نمونه گیری تعداد نمونه از شرکتهای بزرگ 32 شرکت و تعداد نمونه در شرکتهای کوچک 128 شرکت حاصل گردید. داده های این تحقیق شامل خالص دارایی ها و هزینه های سیاسی شرکتهای مورد بررسی به اتکای اطلاعات افشاء شده در صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای مورد بررسی می باشد. بر اسا

 

س اطلاعات بدست آمده در مورد متغیرهای مورد بررسی، از آزمون همبستگی با استفاده از فرمول برای بررسی معنی دار بودن ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته استفاده گردید. مقدار عددی حاصل، از طریق آماره آزمون به فرم محاسبه و پس از توجیه ارتباط، مدل رگرسیونی به صورت کلی ارائه شد.
یافته ها
فرضیه های این پژوهش بر این اساس استوار است كه شرکتهای ایرانی در یک محیط اقتصاد سیاسی فعالیت می نمایند و اینکه بین اندازه شرکت و هزینه های سیاسی ارتباط وجود دارد. اقلام هزینه های سیاسی كه به استناد صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای مورد بررسی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یافت شد شامل، مالیات، حق بیمه، كمك به ورزش، كمك به توسعه فضای آموزشی، هزینه برپایی سمینارها و كنفرانسها، هزینه های حفاظت از محیط زیست،

هزینه یک در هزار و دو در هزار، حقوق گمرکی صادرات می باشد. موارد عنوان شده از اقلام بسیار متداول هزینه های سیاسی در شركتها می‌باشند كه دیگر هزینه های سیاسی به علت كم اهمیت بودن مبلغ و همچنین عدم تكرار آن در همه شركتها، به عنوان سایر هزینه های سیاسی طبقه بندی گردیدند. بر اساس یافته های این تحقیق، شرکتهای فعال در ایران در بعد زمانی تحقیق، هزینه های سیاسی را تحمل می نمایند اما مقدار هزینه های سیاسی در شرکتهای بزرگ به نسبت شرکتهای کوچک بیشتر بوده است که در جدول شماره (2) میانگین هزینه های سیاسی شرکتهای نمونه آماری افشاء شده است.

جدول شماره(2) میانگین سه ساله هزینه های سیاسی شرکتهای نمونه آماری(به میلیون ریال)
نام شرکت هزینه
سیاسی نام شرکت هزینه
سیاسی نام شرکت هزینه

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir