توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات :

چگونگی روش احیا و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات
غیر رسمی دانش آموزان

مقدمه
دانش آموزان به هنگام آسودگی از فعالیتهای تحصیلی خود، بر اساس دلبستگی ها و علایق و استعدادهای فردی خود در پی فعالیت هایی هستند که بتوانند آنان را به دور از الزامات و محدوده مجبوریتهای تحصیلی و خانوادگی، ارضا کرده و موجب شکوفایی توانایی های درونی آنها گردند.
دانش آموزان از آنجا که در سنین رشد و بالندگی هستند

در مقوله اوقات فراغت از اهمیت زیادتری نسبت به طبقات دیگر جامعه برخوردارند و به تبع آن، حساسیت امر نیز به مراتب افزونتر به نظر می رسد.
بدین معنی که در عصر انفجار اطلاعات و گسترش بی حد و حصر تکنولوژی و هیاهوی پیشرفت های صنعتی و اقتصادی؛ غفلت ورزیدن از میلیون ها ساعت اوقات فراغت این قشر عظیم خسارات جبران ناپذیری بر آینده افراد و جامعه در پی خواهد داشت.
در طی سالیان دراز در کشور ما، ارگان ها و سازمان های گوناگونی- علاوه بر وزارت آموزش و پرورش- در این حیطه وارد شده و خود را به عنوان پوشش دهنده بخشی یا بخش هایی از اوقات فراغت جوانان و نوجوانان معرفی نموده اند. لیکن متاسفانه در اکثر موارد یا تاثیری قابل توجه بر جای نگذاشته اند و یا اگر هم تاثیری داشته اند، بسیار کم رنگ بوده است.
البته در جامعه ما معضل غنی سازی اوقات فراغت، بیشتر در شهرها نمود پیدا می کند هرچند در روستاها نیز به شکلی خاص و بویژه در مورد دختران به چشم می آید. خصوصا اینکه در دوره حاضر، تحولات شگرف علمی و پیشرفت های سریع تکنولوژی، تغییرات عمیقی را در زندگی افراد بوجود آورده و با پیدایش طبقات جدیدی از خانواده ها، وضعیت پیچیده تر

و بحرانی تر گشته است. امروزه نیازهای روحی- روانی و عاطفی دانش آموزان بسیار فراتر از سالیان پیش محسوس است. نوع نگاه آنها به خویشتن و محیط پیرامون خود متفاوت تر از گذشته است و به همین دلیل پاسخگویی به این نیازها نیز مشکل تر و نیازمند دقت فراوان می باشد.
از سوی دیگر بهره گیری از ابزارهای پیشرفته و پیچیده تبلیغاتده تر و مقابله با آن را مشکل تر می نماید. این آسیب ها زمانی بیشتر نگران کننده می شوند که کمبر سطح کشور شاهد هستیم. باید اذعان نمود که امکانات و کارکرد سازمان های مسئول در زمینه اوقات فراغت دانش آموزان هرگز توانایی مقابله با آن همه هجوم فرهنگ بیگانگان را نداشته است. بویژه اینکه همگان از هدفی والا یعنی سوق دادن جوانان به یک زندگی متعالی و خداجویانه سخن می گویند.با نگاهی گذرا به تعدد اسامی نهادهایی که همه یا بخشی از فعالیت های خود را به امر غنی ساختن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اختصاص داده اند، اهمیت کار از نظر مسئولین دریافت می شود اما آنچه در عمل اتفاق می افتد ناهماهنگی و عدم سیاستگذاری واحد در اجرای برنامه هاست. یعنی این نهادها هر کدام چون جزایر پراکنده ای هستند که همواره در میان آبهای متلاطم در جا می زنند و چه بسا که صدای همدیگر را نیز نمی شنوند. بدیهی است که در چنین

اوضاع و احوالی حتی اگر یک بخش، کوچکترین اقدامی نیز در راستای وظایف محوله انجام ندهد هرگز به چشم مسئولان نیامده و مسئولیتی نیز متوجه کسی نخواهد شد.
در میان نهادهای متعدد مربوط با اوقات فراغت، رادیو و تلویزیون، مطبوعات و آموزش و پرورش نقشی اساسی تر را برعهده دارند. از این میان دو مورد نخستین در عصر ارتباطات وظایفی بس سنگین تر برعهده دارند که بحث پیرامون آنها مجالی دیگر می طلبد. اما آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت میلیون ها دانش آموز، اهمیت فوق العاده خود را از آنجا کسب می کند که در ارتباط مستقیم با دانش آموزان و خانواده ها بوده و براحتی هم می تواند در ساماندهی و بهینه سازی اوقات خارج از وقت آموزش نیز نقشی حساس و بنیادی ایفا کند.

آموزش و پرورش با برخورداری از بیشترین فضای آموزشی و نیز امکانات گسترده نیروی انسانی، تنها به یک برنامه ریزی اساسی و ساز و کارهای جدی در این زمینه دارد که بتواند با همان امکانات موجود، بیشترین بهره را ببرد. از طرف دیگر وجود سازمانی خاص به نام سازمان دانش آموزی و زیرمجموعه های آن یعنی کانون های فرهنگی- تربیتی در تمام مناطق آم

وزش و پرورش، فرصت فوق العاده ای است که هدف اصلی آن نیز غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان می باشد. این سازمان و کانون ها از پتانسیل بسیار بالایی برای رسیدن به آرمان های مورد نظر برخوردارند که متاسفانه چندین سال است در سردرگمی و ب

لاتکلیفی گرفتار شده و توان اصلی خود را در انجام وظیفه اساسی خود به میزان زیادی از دست داده است. آنچه که در این مورد خاص ضروری می نماید، خانه تکانی جدی در سازمان دانش آموزی و کانون های فرهنگی- تربیتی است تا با یک برنامه ریزی اصولی و اتخاذ تصمیمات کاربردی و رسیدگی مسئولین به مشکلات و موانع موجود، گام های بلندی در راه اصلاح پیکره بیمار این بخش مهم آموزشی و تربیتی برداشته شود.

راههای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان
ضروریت و اهمیت مسئله
جوانان و مسائل آنان موضوعی است كه اهمیت آن بر هیچكس پوشیده نیست زیرا جوانان پایه گذاران فرهنگ آینده سرزمین خویش هستند و حفظ ارزشها یی كه بابهایی گران بدست آمده به عهده آنها می باشد . از میان مسائل متعدد اجتماعی ، مشكلات جوانان از موقعیت برجسته ای برخوردار است تا جایی كه اگر هدایت كنندگان كشور با تمام تلاش شان مسائل جوانان را در درجه اول اهمیت قرار دهند كاری نابجا نكرده اند . همانطور كه می دانیم ی

كی از مسائل جوانان چگونگی گذران اوقات فراغتشان می باشد اگر برای گذران وقت آزاد جوانان هیچ امكاناتی و برنامه ریزی نشده باشد فعالیتهای مسئولین برای شكوفا شدن استعدادهای آنان ، سلامت جسم و روان و كسب مهارتهای گوناگون و ; و بودجه كلانی كه برای پ

یشرفت آنها هزینه شده به هدر خواهد رفت . اوقات فراغت برای همه وجود دارد ولی آن

چه حائز اهمیت است شیوه گذراندن آن است و اگربه انحراف كشیده شود بسیار مخرب و تضعیف كننده فرد و اجتماع می باشد ، اگر در برنامه ریزی ها برای گذران اوقات آزاد تدابیر لازم اتخاذ شود از اتلاف وقت آزاد مخالفت خواهد شد پس اولین قدم شناخت بهترین روش غنی سازی اوقات فراغت جوانان می باشد كه می تواند استفاده صحیح از امكانات اقتصادی

، فرهنگی ، اجتماعی باشد .
با توجه به اهمیت قابل توجهی كه اوقات فراغت در سلامت جسم وروان و كسب مهارت های گوناگون و رشد وتعالی شخصیت در جوانان را دارا می باشد بنابر این می توان گفت اوقات فراغت بهترین و مناسب ترین فرصت برای برخورداری از برنامه و نظم در امور مختلف و پرهیز از آشفتگی و به هدر ندادن نیرو و انرژی و غلبه بر كاهلی و تنبلی است . پس اگر بتوان اوقات فراغت جوانانی كه سنین 14 الی 18 سالگی را می گذرانند با روشهای اصولی و فراهم كردن امكانات مناسب به اوقات فراغتی پر بار تبدیل نمود .
سلامت جوان و نوجوان وبه طبع آن سلامت جامعه را تضمین خواهیم كرد نتایج سودمند این تحقیق نشان می دهد كه داشتن برنامه های هدایت شده و پر بار از طرف مسئولین یا خانواده یا مدارس برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و دور كردن آنها از خطر فساد های اخلاقی تا چه حد مؤثر می باشد .
تحت چه شرایطی و موقعیتی می توان اوقات فراغت بهتری برای جوانان مهیا كرد آیا مسائل اقتصادی و فرهنگی خانواده در این زمینه مهم است اگر خانواده ای از نظر وضعیت اقتصادی مناسب نباشد پس نوجوان نمی تواند از وسایل تفریحی مناسب و یا كتابهای و یا مكانهای ورزشی مناسب جهت گذران اوقات فراغت خود استفاده نماید .

تعریف اوقات فراغت :

تعریف لغوی : در فرهنگ عمید فراغت به معنی آسودگی و آسایش از كار و شغل در فرهنگ دكتر معین فراغت به معنای بی اعتنایی ، وارستگی ، فرصت ،مجال حاصل كردن ،آسوده شدن و به پایان بردن كار ی آمده است .
تعریف واژه فراغت در لغت نامه دهخدا چنینی آمده است : فراغت فراغ فرصت و مهلت . مجال ، آسایش ، آرامی و استراحت ضد گرفتاری از كار و شغل ، آسودگی ، آرامش .
در لغت عربی فراغت به معنی اضطراب است قاموس قرآن : فرغ به معنی دست كشیدن از كار معنی شده است اوقات فراغت با وقت آزاد یا بیكاری ، اوقات مرده متفاوت است وقت آزاد می تواند اعم و اوقات فراغت اخص باشد در اوقات آزاد ، كارها ووظایف متعددی چون خوردن ، خوابیدن ، شست و شو ، دید و بازدید و ; ولی اوقات فراغت اوقاتی هستند كه به میل و اختیار فرد در راه آموختن ، آفریدن ، ساختن ، پژوهش ، تربیت ، مشاركتهای اجتماعی ، گسترش افق فكری و در بسیاری از عرصه های دیگر صرف می شود .

فرهنگ لاروس مفهوم اوقات فراغت را چنین بیان كرده :
سرگرمی ها و تفریحات و فعالیتهایی كه به هنگام آسودگی از كار عادی با شوق و رغبت به آنها می پردازند و این كلمه شاید از لغت schole كه یك ك

لمه یونانی است آمده باشد كه معنی آن با لغت لاتین leisare كه به معنای آزاد بودن ، ارتباط نزدیك دارد
دكتر افروز در باره اوقات فراغت چنین بیان كرده :
اوقات فراغت حساس ترین ارزشمند ترین ، پر بارت

رین اوقات زندگی آدمی می باشد این اوقات همانند شمشیر دو دمی است كه لبه آن می تواند زمینه ساز خلاقیت ، هنر آرایی ، لبه دیگر آن عاملی در جهت گرایش به بزهكاری و آسیب پذیراجتماعی باشد .
جامعه شناسان برای فراغت به معنی امروزی دو شرط قائلند :
اول آنكه فعالیتی باشد فارغ از اجبارهای اجتماعی ، مذهبی ، عمومی كه در آن نوعی گزینش و یا انتخاب آزاد مطرح است .
دوم اینكه كاری كه از آن فرد معیشت خود را تأمین می كند از سایر فعالیتها جدا باشد با توجه به این دو شرط فراغت عنوان نموده كه : فراغت مجموعه ای از

اشتقالات است كه فرد با رضایت خاطر برای استراحت یا تفریح یا به منظور توسعه آگاهی ها و فراگیری غیر انتفاعی و یا مشاركت اجتماعی داوطلبانه ، بعد از رهایی از الزامات خانوادگی واجتماعی بدان می پردازد .
همچنین زمان فراغت را نیز به دو بخش تقسیم كرده اند: 1) زمان كار 2) زمان خارج از كار
زمان خارج از كار خود به چند دسته تقسیم می شود :

زمانی كه ارتباط با كار روزانه دارد مثلا ً اوقاتی كه صرف رفت

و آمد به محل كار می شود زمانی كه برای وضع احتیاجات زیستی ( تغذیه ، خواب ، نظافت ) می گذرد ، بالاخره آنچه را كه می توان فراغت نا مید اموری است مثل مطالعه ، فعالیتهای اجتماعی ، استراحت ، ورزش ، تماشای نمایش و نظایر آنها پس از اوقات فراغت (وقت آزاد ) را با زمانی كه بعد از كار روزانه باقی می ماند نباید اشتباه كرد . باید آن را جزیی از اوقات خارج از كار شمرد كه صرف ارتقاء سطح فرهنگ ، ورزش ، استراحت ، فعالیتهای اجتماعی و ;;.. می شود .
اوقات فراغت برای كمك به حفظ میراث فرهنگی جامعه وایجاد ضابطه برای جامعه از لحاظ فعا لیت های ایام فراغت به نحوی كه مالا ً در پیشبرد سط

ح زندگی و تمدن افراد درجامعه مؤثر باشد .
بهبود سطح زندگی جامعه از طریق ایجاد حس مسئولیت برای كمك به همنوع ، مشخص نمودن امكانات فردی از لحاظ رفاه ، شخصیت ، فعال ، و ابراز هیجانات ارتقاء سطح روابط بشری از طریق بهبود مهارتهای اجتماعی ، تجربیات گروهی و تهذیب عادات و آداب و رسوم و احساسات ، بالا بردن سطح كارایی اقتصادی ، اجتماعی افراد كار برد دارد .
برخی نیز اوقات فراغت را جهت فرار از مشكلات روزانه ، وقت گذرانی ، احساس یك زندگی تخیلی و یا مبارزه با عصبانیت و هیجان ذكر نموده اند ی

ا عنوان شده كه فراغت یك وقت اختیار

ی است یا زمانی است كه شخص بدون قید و تعهد آزاد به انجام امور مورد نظر خود باشد .
روانشناسان در باره اوقات فراغت گفته اند .

یكی از شرایط رشد عاطفی و بلوغ اجتماعی و قدرت همسازی افراد داشتن علاقه پایدار به تفریحات و اشتغالات سازنده ، سودمند بیش ازرغبت نسبت به كار تحصیل است . امروزه یكی از اهداف آن توجه به چگونگی استفاده و گذران اوقات فراغت می باشد .
پیر فرانسوا چنین می گوید : فعالیتهای اوقات فراغت نقش مهمی در جبران كمبودهای عاطفی و روانی دارد چرا كه به جوانان آنچه را كه در خانواده یا مدرسه فرصت ابراز و یا شناساندن آن را نیافته اند امكان ظهور و بروز می دهد ، در اینجا لازم است درباره نوعی محرومیت كه بد بختانه نزد جوانان كنونی فراوان دیده می شده و چاره اندیشی و تدبیر اوقات فراغت را ملزم می گرداند تاكید شود ، و آن محرومیت های ناشی از زندگی تحصیلی است . و این نتیجه همگانی كردن آپ بدون امكانات وو سایل و استاد كافی است . بدتر از همه اینكه شاگردان در معرض خطر شكست نمرات بد ، امتحانات ناموفق و ;. می باشند . بدین ترتیب آنها در اولین سالهای بحرانی زندگی خود با شكست های پیاپی مواجه می گردند بنابر این مهم این است كه دانش آموز در جایی دیگری غیر از مدرسه بتواند این كمبود را جبران نماید این جبران به دو طریق امكان پذیر می باشد :
1- برای فعالیت موضوعاتی انتخاب كردند كه واقعاً مورد توجه بوده و آنها را به خود كشانده و ذوق زندگی به ایشان ببخشد
2- موجبات موفقیت هر چند ناچیز و كوچك را فراهم آورد تا به دانش آموزاجازه دهد به خود بگوید ” هر چند كه دیروز در كلاس موفق نشدم ولی امروز در فوتبال درخشیدم “
بنابر این برای اوقات فراغت باید تدبیر جامعی اندیشید به نحوی كه بتوان به جوانان سلسله ای از تفنن های مورد توجه آنها را با نشانی از موفقیت عرضه نمود بهر

حال مسلم این است كه چگونگی گذران اوقات فراغت از جایگاه ویژه ای در فعالیتهای اجتماعی افراد جامعه برخوردار است و این جایگاه ویژه لزوم توجه مسئولین و سازمانها ی اجرایی را به برنامه ریزی و رهبری این فعالیت ها روشن می سازد و اینكه اگر با این مسئل

ه بطور جدی مواجه نشویم مشكلات فراوانی را ایجاد می نماید .
هر جوان پس از پایان كارهای روزمره و ف جوان با صرف ساعات بیكاری خود در شبانه روز علاوه بر ورزش ، مطالعه ، و بازدید علمی ، تفریحات مفید به امور فنی و صنعتی، هنری ، نجاری ، نقاشی ، موسیقی ،;;;. و كارهای دیگری كه مورد علاقه خود می باشد می پردازد و این جوان كمتر بدبین و مأیوس و عصبانی خواهند بود و این از وظایف وزارت آپ و همكاری وزارتخانه های دیگر است كه با كمك هم و طرح برنامه های مفید خلاء ساعات بیكاری جوانا را پر نمایند .
برنامه های ورزشی منظم و یا مطالعه كتابهای مفید در زمان اوقات فراغت دانش آموزان بسیار مؤثر است عدم برنامه ریزی صحیح در مراكز ورزشی و مراكز علمی ( مطالعه كتاب ) بسیار برای جوانان خطرناك است و عاملی است كه جوانان به سمت فعالیتهای ورزشی گرایش نداشته باشند .
روشی كه می توان راههای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان را بررسی كرد استفاده از نظریات دانش آموزان می باشد می توان از پرسشنامه هایی كه از قبل طراحی و برنامه ریزی شده در اختیار آنان قرار داده و نظریات آنان را در رابطه با گذ

ران اوقات فراغت پرسید .
در تعاریف عملیاتی : ( رفتار قابل مشاهده ) با برنامه ریزی صحیح در اوقات فراغت می توان پیشرفت تحصیلی ، فعالیتهای اجتماعی ، اخلاقی و مذهبی آنان را مشاهده كرد . هر گاه در جامعه ای برنامه ریزی صحیح برای اوقات فراغت جوانان شده باشد جوانان آن جامعه در كلیه فعالیت های روزانه خود موفق و در تمام كارها پیشرفت بسزایی دارند .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir