توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله ارزش سخن دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارزش سخن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ارزش سخن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ارزش سخن :

ارزش سخن
اشاره
بررسی تاریخ تحول زندگی انسان نشان دهنده آن است كه « زبان» به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌‌ترین عامل ارتباطی، نقش مهمی در انتقال تجربه‌ها، عواطف و اطلاعات داشته است و از این رودیگران از پیمودن مسیرهای طی شده معاف شده و این

بر سرعت پیشرفت و ترقی بشر افزوده است.
از سوی دیگر نحوه این ارتباط ، عوامل دیگری بوده كه توانسته بر كیفیت، تأثیر و نفوذ آن بیفزاید. بدین معنا كه هر اندازه كلام از منطق، عاطفه، صداقت، صراحت و روشنی بیشتری برخوردار بوده،به همان میزان نیز بر نفوذ آن بر مخاطب یا مخاطبان افزوده شده است.
این ویژگی قرن‌ها، همچنان پابرجا مانده، لیكن در دهه‌های اخیر، علاوه بر ارتباطات بین فردی درمحیط‌‌ های شخصی، دامنه خود رابه ادارات و سازمان‌ها نیز وسعت داده است و در این میان روابط عمومی‌ها بیش از سایر بخش‌های یك سا

زمان، نیازمند برخورداری از این ویژگی‌ها و فنون آن هستند. مقاله حاضر، این مهم را مورد بحث قرار داده است.
نگاهی گذرا به تعاریف روابط عمومی و وظایف مختلف

ی كه برای این واحد سازمانی در نظرگرفته شده، به سهولت ما را با فراوانی واژه‌های به كار رفته چون : تفاهم ،‌پیام، ارتباطات، رابطهو تبلیغ رو به رو می‌‌كند كه همه آن‌ها بر اهمیت نقش « ارتباط» تأكید و تكیه دارد . به عنوان مثال در تعاریفی روابط عمومی چنین معرفی می‌شود: « داشتن رابطه خوب با دیگران»1 ، «انجام كار خوب و مفید و بیان و تبلیغ این اقدامات»2، « سلسله اقداماتی برای ایجاد ارتباط و حسن رابطه و تفاهم و آشنایی به منظور جلب همكاری‌ مراجعه كنندگان، مشتری‌ها و عموم»3، و یا « تلاش ها و اقدامات آگاهانه و برنامه ریزی شده و سنجیده برای استقرار و كسب تفاهم متقابل بین یك سازمان و گروه‌های مورد نظر آن» .4

بدین ترتیب مشاهده می‌شود كه در روابط عمومی، « ارتباطات» نقش بسیار مهم و كارآمدی دارد. از این رو شایسته است در مورد مهارت‌های لازم ارتباطی بحث و گفت و گو شود، لیكن قبل از آن ارایه تعریفی از « ارتباطات» ضروری است. در این زمینه گفتنی است كه صاحب نظران دانش ارتباطات انسانی، به طرق مختلفی با این واژه برخورد كرده و هر یك به جنبه خاصی از آن تكیه داشته‌اند. به طور مثال پروفسور دین بارنلوند، ارتباطات را كلمه‌ای كه بیانگر ا

یجاد معنی است، تعریف می‌‌‌كند.5 « دكتر علی اكبر فرهنگی» در كتاب « ارتباطات انسانی» ، اظهار می‌دارد كه گروهی معتقدند ارتباطات با تفهیم و سرو كار دارد و گروهی دیگر عقیده دارند كه ارتباطات به فهم معنی نیازمند است لیكن وی می‌نویسد: « ارتباطات، تفهیم و تفاهم و تسهیم تجارب و دانسته‌های خود با دیگران است.»
از سوی دیگر ارتباطات در جامعه انسانی وظیفه مهمی را بر عهده دارد كه از آن جمله است:
1 – وظیفه پیوستگی: بسیاری از ما از این رو به ارتباطات رو می‌آوریم تا به دیگران بپوندیم و خود را با دگرگونی‌هایی كه از آن حادث می‌شود، سازگار كنیم.
2 – وظیفه اطلاعاتی و استدراكی: موجب افزایش استدراك از طرف مقابل یا افزایش اطلاعات می‌شود.
3 – وظیفه تأثیر گذاری : گاه انسان به منظور تحت تأثیر قرار دادن دیگران، تحمیل سلیقه یا عقیده و یا اثبات حقانیت خود برای دعوت دیگران از آن طریق استفاده می‌‌كند.
4 – وظیفه تصمیم گیری: اخذ تصمیم نیازمند كسب اطلاعات است و ارتباط بین افراد این وظیفه را بر عهده می‌گیرد.
5- وظیفه تصدیق: در برگیرنده پذیرش مداوم یا غیر مداوم یك تفكر، باور، رفتار، محصول، تصمیم و غیره است. به عبارت دیگر از طریق ارتباطات سعی در منطقی كردن تداوم یا توجیه در گستگی برخی از دگرگونی‌ها كه در قبل، مورد پذیرش ما قرار گرفته‌اند، می‌‌كنیم.
به هر حال، تلاش پی در پی صورت می گیرد تا در نهایت یك ارتباط مؤثر برقرار شود. یعنی فرستنده پیام بتواند، منظور خود را به طور كامل به گیرنده پیام برساند و این نیازمند م

هارت‌هایی است كه برخی از آن‌ها عبارت است از:
1 – صحبت از روی آگاهی
اولین شرط برای داشتن ارتباط فوق، سخن گفتن از روی آگاهی و اطلاع است. همان گونه كه می‌دانیم، هر مقدار آگاهی انسان ازموضوعی بیشترباشد، بهتر و زیباتر می‌تواند درباره آن صحبت كند و بر عكس هر اندازه اطلاع وی كم و اندك باشد، به همان میزان به ابهام، كلی گویی و پراكندگی صحبت او اضافه می‌‌شود. در واقع آگاهی، بر قدرت استدلال م

ی‌افزاید. چنانكه آورده‌اند: « هركس از قوه استدلال بهره‌مند تر باشد، مدعای خود را بهتر در اذهان جای می‌دهد، هر چند به زبانی روستایی سخن گوید و علم بلاغت نیاموخته باشد.»6 لذا امتناع شنونده و ارضاء و جوابگویی صحیح به چون و چراهای او،رابطه‌ای مستقیم با قدرت استدلال و توانایی گوینده و آگاهی وی به موضوع و مقتضیات كلام دارد.
2 – استفاده از سند و مدرك
برای آن كه سخن ما مقبول و مطلوب شنونده قرار گیرد، پسندیده است تا در صحبت‌هایمان به جا و مناسب از سند و مدرك معتبربهره گرفته وسخن خود را با كلمات نغز تزیین كنیم. آن چنانكه گفته‌اند. « همان طور كه در سازندگی یك بنا، به آرایش‌ها و عوامل تزیینی نظیر گچبری، آینه كاری، گل آرایی و … احتیاج است تا آن ساختمان صورتی زیبای مطلوب یابد و شایسته زندگی و پسند ارباب ذوق شود، در سخن گفتن نیز زینت هایی لازم است تا سخن گوینده، رنگ هنر به خود گیرد و از حرف‌‌های عادی متمایز شود.7
3 – استفاده نكردن از شایعه
عدم ایجاد شایعه و درمیان نگذاشتن سخنانی كه از واقعیت دور است ، بر ارزش كلام می‌‌افزاید. باید توجه داشت كه اگر محور اصلی و زمینه عمده صحبت بر شایعه استوار باشد، ترویج گوینده به عنوان فردی رویایی كه به دنبال موضوعات عبث می‌‌باشد معرفی شده و مردمان سخن اورا به چیزی نمی‌خرند.
4 – دوری از بیان واقعیات غیر قابل درك
همان طور كه می‌دانیم، گاه حجم و عمق واقعیت بیش از ظرفیت ذهنی و روانی افراد است، به همین دلیل اگر تصور شود كه صحبت‌های گوینده ممكن است مورد قبول شنونده قرار بگیرد،‌بهتر است از طرح‌ آن خود داری شود تا از ارزش سخن كاسته نشود.چنانكه آمده است: « هر چه گویی راست گوی و لكن راست به دروغ مانند مگوی كه دروغ به راست مانند به از راست به دروغ‌ همانا كه آن دروغ مقبول بود و آن راست نامقبول پس ازراست گفتن نامقبول بپرهیز ت

ا چنان نیفتد كه مرابا امیر … افتاد.»8
5 – توجه به محدوده فكر و اطلاعات شنونده
این عامل در كنار مورد فوق، مجموعه گویایی است از یك واقعیت كه گاه سخن ممكن است، در حد اطلاعات طرف مقابل نباشد و یا او به دلیل برخورداری از كم سوادی، تعصب، خرافات و یا جبهه‌گیری و تجاهل نتواند یا نخواهد حقیقتی را بپذیرد و سپس در رفتار و افكار خویش تغییری به وجود آورد. از این رو سخن باید به فراخور اطلاعات و فهم شنونده آن مطرح شود، تا مف

ید افتد.
6 – مودبانه گفتن:
بهره گیری از ادب در ارایه مطلب به ارزش و بهاء آن می‌افزاید. بحث و گفت و گو ر در گستره ادب نگه می‌دارد و سبب آن می‌شود تا طرف مقابل نیز از همان شیوه استفاده كند و بدین ترتیب حرمت ها حفظ شود. چنانكه شیخ اجل سعدی می‌فرماید: « بزرگش نخوانند اهل خرد/ كه نام بزرگان به زشتی برد.» 9

7 – استفاده از شیوه درست سخن گفتن
سخن گفتن یك هنر است و برای آن ویژگی‌هایی چون: شمرده سخن گفتن، استفاده از كلمات مناسب، مؤدب گفتن، دوری از پراكنده گویی و ابهام و …را بر می‌شمارند و بر خوش آهنگی كلمات تأكید می‌كنند . بدین معنی كه كلمات خوش آهنگ عامل مؤثری در جذابیت و زیبای سخن است و نقش اصلی‌شان آن است كه القاء پیام را به ذهن شنونده صحیح‌تر و سریع‌تر عملی سازد و در ایجاد فضای ادراكی و عاطفی مشترك بین شنونده و گوینده كمك كند، به گونه‌ای كه خوش آهنگی و زیبایی كلمات و توازن جملات نیز وسیله ساز انفعالات شنونده است. در این خصوص گفته اند: « لفظ باید قالب معنی باشد، همچنان كه كفش برای پا و جامه برای تن، اگر كوچك‌تر یا بزرگتر از اندازه باشد، تن به رنج است. در سخنی اگر لفظ وافی به معنی نبوده و نقص و قصور آن باشد، مراد معلوم نشود و اگر لفظ بیش از معنی باشد آن نیز ملالت می‌آورد.10

8 – بهره گرفتن از نظر مخاطب
این روش از جمله بهترین و مؤثرترین شیوه‌های حفظ و تقویت ارتباط است بدین معنا كه سخنان وی برای نمایاندن حقیقت و مفاهیم به خودش مورد استفاده قرار گیرد و از استدلال‌های وی برای قانع كردنش استفاده شود.
9 – اجازه صحبت به شنونده دادن
یكی از علت‌هایی كه از میزان توجه مخاطب می‌‌كاهد و بردامنه توج

ه او تأثیر منفی می‌گذارد، عدم اجازه سخن گفتن از جانب گوینده است . در واقع مخاطب نیز باید فرصتی برای اظهار نظر داشته باشد تا نسبت به ادامه ارتباط تمایل نشان دهد. حال اگر فردی با چنین وضعیتی روبرو شود و آن‌ گاه كه سخن می‌‌‌گوید، احساس كند به حرف‌هایش توجهی نمی شود بالطبع هر سخنی بر وی بی‌اثر خواهد بود . زیرا اغلب ما علاقه‌مندیم كه دیگران در مقابل گفته‌ها و اعمال ما عكس العمل نشان دهند و هیچ كس بی‌اعتنایی را دوست ندارد، زیرا بی‌اعتنایی باعث سلب اطمینان می‌شود و این امر ممكن است به حدی برسد كه طرف مقابل را از ادامه ارتباط منصرف كند.
10 – بهره گرفتن از رفتارهای غیر كلامی
آدمی علاوه بر حرف زدن، از طریق حركات چهره، سر، دست، چشم ، طرز ایستادن و نگاه كردن نیز به ایجاد ارتباط و بیان احساس می‌پردازد و بدین ترتیب عواطف قوی‌تری را به شنونده منتقل و او را به ادامه گفت و شنود ترغیب ویا از آن منصرف می‌كند . احساس خوشنودی حاصل از این موقعیت بر تقویت ارتباط می‌افزاید.

11 – سئوال كردن
پرسش و كنجكاوی نسبت به موضوع مورد گفت و گو، علاقه به مطلب را می‌رساند و نیز بر تمایل گوینده به ادامه سخن می‌‌افزاید. به عبارت دیگر، زمانی كه احساس كند مطلب مورد صحبت به علاقه شنونده نزدیك است وی نیز علاقه بیشتری به ح

فظ ارتباط به خرج می‌دهدو این بر تأثیر پیام بر طرفین می‌افزاید.
12 – گوش كردن
یكی از مهم ترین موانع برقراری ارتباط مؤثر، عدم درك پیام از دو ط

رف ارتباط است. بنابراین كسی كه از نظر ارتباطی دارای مهارت است باید به گونه‌‌ای عمل كند كه ارسال كننده پیام احساس كند، او منظورش را

فهمیده است كه شرط این فهمیدن، درست گوش كردن است.
این موارد، مختصری بود از مهارت‌های ارتباطی كه از جمله نیازهای فردی روابط عمومی‌ها محسوبن می‌شود امید است این ارتباطات زمینه تفهیم، تفاهم و تسهیم تجارب و دانسته را فراهم كرده و موجب پیشبرد امور روابط عمومی‌ها شود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir