توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله آشنایی با رشته مهندسی کشاورزی دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آشنایی با رشته مهندسی کشاورزی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آشنایی با رشته مهندسی کشاورزی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آشنایی با رشته مهندسی کشاورزی :

آشنایی با رشته مهندسی کشاورزی

دیباچه:
کشور ایران با وجود 37 میلیون هکتار اراضی دارای قابلیت کشاورزی، 18 تا 100 میلیارد متر مکعب منابع آبی قابل استفاده و گسترش و تنوع آب و هوایی در 14 اقلیم گوناگون، پتانسیل بسیار خوبی در بخش کشاورزی دارد. البته برای توسعه این بخش مهم

که به حق آن را محور توسعه اقتصادی کشور تلقی کرده‌اند، باید از کشاورزی سنتی فاصله گرفت و با بهره‌گیری از دانش کشاورزی، به کشاورزی مکانیزه نزدیک شد. دانش و تخصصی که در گرایش‌های مختلف مهندسی کشاورزی آموزش داده می‌شود. این رشته در سه گرایش آب، اقتصاد کشاورزی و ماشین‌های کشاورزی از بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی دانشجو می‌پذیرد.

گرایش آب‌:
هدف‌ این‌ رشته‌ استفاده‌ از آب‌ در کشاورزی‌ است‌. بنابراین‌ یک‌ مهندس‌ آب باید با آب‌ و ویژگی‌های‌ آن‌، طریقه‌ استحصال‌ آب‌، طریقه‌ انتقال‌ آب‌ به‌ محل‌ مصرف‌ و طریقه‌ مصرف‌ آب‌ آشنا باشد و برای‌ تسلط‌ به‌ موارد فوق‌ لازم‌ است‌ که‌ از دانش‌های‌ دیگری‌ از قبیل‌ زمین‌شناسی‌، هواشناسی‌، خاک‌شناسی‌، گیاه‌شناسی‌، طراحی‌ و ساخت‌ تأسیسات‌ آبی‌ و مکانیزم‌ مصرف‌ آب‌ توسط‌ خاک‌ و گیاه‌ اطلاع‌ داشته‌ باشد. به‌ عبارت‌ دیگر این گرایش ‌، علم‌ آب‌ و خاک‌ است‌ و دانشجویان‌ درباره‌ نحوه‌ رساندن‌ آب‌ تا مزرعه‌ توسط‌ کانال‌ها یا لوله‌های‌ انتقال‌ آب‌ و شبکه‌های‌ توزیع‌ آب‌ در زمین‌ زراعی‌، تأمین‌ نیاز محصولات‌ زراعتی‌ و باغی‌ با روش‌های‌ مختلف‌ آبیاری‌، خارج‌ ساختن‌ آب‌های‌ اضافی‌ از پیرامون‌ ریشه‌ به‌ منظور تنفس‌ ریشه‌ گیاه‌ توسط‌ شبکه‌های‌ زهکشی‌ و احداث‌ سدهای‌ انحرافی‌ و خاکی‌ برای‌ آبیاریِ کشاورزی‌ آموزش‌ می‌بینند.

توانایی‌های‌ لازم :
مهندسی‌ کشاورزی‌ دارای‌ 10 گرایش‌ است‌ که‌ در این‌ میان‌ سه‌ گرایش مهندسی‌ آب‌، مهندسی‌ اقتصاد کشاوری‌ و مهندسی‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ از بین‌ داوطلبان‌ گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌ دانشجو می‌پذیرند. به‌ عبارت‌ دیگر در این‌ سه‌ گرایش‌ دانشجویان‌ باید بر دروس‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ مسلط‌ بوده‌ و بتوانند بخوبی‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ کرده‌ و محاسبه‌ کنند و از عهده‌ دروس‌ مهم‌ این‌ رشته‌ از قبیل‌ نقشه‌برداری‌ یا استاتیک‌ برآیند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
در کشور ما کشاورزی‌ محور توسعه‌ شناخته‌ شده‌ است‌ و محور کشاورزی‌ نیز آب‌ است‌. پس‌ باید در این‌ زمینه‌ سرمایه‌گذاری‌ کنیم‌. هر چند که‌ در زمینه‌ منابع‌ آب‌ سرمایه‌گذاری‌ بسیاری‌ خوبی‌ شده‌ است‌ و این‌ سرمایه‌ گذاری‌ ادامه‌ نیز دارد تا جایی‌ که‌ به‌ جرأت‌ می‌توانیم‌ بگوییم‌ که‌ اگر زمانی‌ در مملکتمان‌ پولی‌ برای‌ راهسازی‌ نداشته‌ باشیم‌، حتماً پولی‌ برای‌ استحصال‌ و توزیع‌ آب‌ کنار خواهیم‌ گذاشت‌. بنابراین‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ بازار کار خوبی‌ دارند و در آینده‌ بازار کار

آنها بهتر نیز خواهد شد. در حال‌ حاضر نیز فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ در بخش‌ خصوصی‌، وزارت‌ نیرو، وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، مهندسین‌ مشاور آب‌ و خاک‌، پیمانکاری‌های‌ مختلف‌ و شیلات‌ زمینه‌ کاری‌ دارند. برای‌ مثال‌ در بخش‌ شیلات‌، طراحی‌ استخر برای‌ پرورش‌ ماهی‌ در حیطه‌ کار مهندسین‌ آب‌ است‌.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ آب‌، اقتصاد کشاورزی‌ و ماشین‌های‌ کشاورزی‌:
ریاضیات‌ عمومی‌ ، فیزیک‌ عمومی‌ ، شیمی‌ عمومی‌ ، آمار و احتمالات‌ ، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، هواشناسی‌، آبیاری‌ عمومی‌ ، اقتصاد کشاورزی‌ ، خاک‌شناسی‌ عمومی‌ ، زراعت‌ عمومی، مسّاحی‌ و نقشه‌برداری‌ ، باغبانی‌ عمومی‌ ، عملیات‌ کشاورزی‌، زراعت‌ غلات‌ ، آشنایی‌ با کامپیوتر.

دروس‌ تخصصی‌ مهندسی‌ کشاورزی‌ ـ آب :
استاتیک‌، مقاومت‌ مصالح‌ ، هیدرولیک‌ ، نقشه‌برداری‌ ، طراحی‌ سیستم‌های‌ آبیاری‌ ، اصول‌ زهکشی‌ ، هیدرولوژی‌ آب‌های‌ سطحی‌ ، آب‌های‌ زیرزمینی‌، مهندسی‌ زهکشی‌ ، پمپاژ و ایستگاه‌های‌ پمپاژ، تأمین‌ آب‌ شرب‌ روستاها، مصالح‌ و روش‌های‌ ساختمانی‌، هیدرولیک‌ انهار، طراحی‌ ساختمان‌های‌ انتقال‌ آب‌، حفاظت‌ آب‌ و خاک‌ ، اقتصاد مهندسی‌.

گرایش اقتصاد کشاورزی:
مهندسی‌ اقتصاد کشاورزی‌، قوانین‌ کلان‌ اقتصاد را در بخش‌ کشاورزی‌ پیاده‌ می‌کند تا بتوان‌ از امکانات‌ و منابع‌ موجود بهترین‌ استفاده‌ را کرد و بیشترین‌ سود را به‌ دست‌ آورد. به‌ عبارت‌ دیگر در این‌ علم‌ مسائل‌ اقتصادی‌ در بخش‌ کشاورزی‌ اعمال‌ می‌شود تا با استفاده‌ از منابع‌ موجود اعم‌ از زمین‌، آب‌، کود، بذر، نیروی‌ انسانی‌ و سرمایه‌ حداکثر محصول‌ و حداکثر سود به‌ دست‌ آید. این‌ رشته‌ تلاش‌ می‌کند از یک‌ سو فعالیت‌ کشاورزان‌ و مدیران‌ واحدهای‌ کشاورزی‌ را بهینه‌ کند و از سوی‌ دیگر در بهبود برنامه‌ریزی‌ سیاستمداران‌ و مدیران‌ دولتی‌ در بخش‌ کشاورزی‌ نقش‌ داشته‌ باشد.درباره تفاوت دو رشته اقتصاد گرایش اقتصاد کشاورزی و مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی باید گفت که هر چند دروس اختصاصی هر دو رشته یکی است، اما دانشجویان رشته اقتصاد گرایش اقتصاد کشاورزی پایه رشته تحصیلی‌شان بر علم اقتصاد استوار است و دانشجویان رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی پایه دروسشان بر دانش کشاورزی استوار شده است به عبارت دیگر دانشجوی اقتصاد کشاورزی با دانش کشاورزی و عوامل طبیعی از قبیل آب، خاک و هوا آشنایی لازم را ندارد.

توانایی‌های‌ لازم :
دانشجویی‌ که‌ به‌ کشاورزی‌ علاقه‌ دارد و از کار و فعالیت‌ در مزارع‌ و دامداری‌ها

لذت‌ می‌برد، می‌تواند در این‌ رشته‌ پیشرفت‌ کند چون‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ مهندسی‌ اقتصاد کشاورزی‌ نمی‌تواند از محیط‌های‌ روستایی‌ و قطب‌های‌ تولید کشاورزی‌ فاصله‌ بگیرد و در پشت‌ میز، محاسبات‌ اقتصادی‌ خود را انجام‌ دهد. همچنین دانشجوی این رشته باید در درس ریاضی توانمند باشد تا بتواند به خوبی محاسبه کرده و اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل کند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
متأسفانه‌ در کشور ما جایگاه‌ فارغ‌التحصیلان‌ مهندسی‌ کشاورزی‌ و از جمله‌ مهندس‌ اقتصاد کشاورزی‌ به‌ درستی‌ مشخص‌ نیست‌ و در حال‌ حاضر 40 هزار مهندس‌ کشاورزی‌ بیکار در کشور داریم‌ که‌ از دانشگاه‌های‌ دولتی‌ و آزاد فارغ‌التحصیل‌ شده‌اند. البته‌ این‌ به‌ آن‌ معنا نیست‌ که‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ هیچ‌ موقعیت‌ کاری‌ ندارند بلکه‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ در صورت‌ توانمندی‌ می‌تواند در شرکت‌های‌ خصوصی‌ طرح‌های‌ اقتصادی‌ و کشاورزی‌ ارائه‌ دهد یا در جهاد کشاورزی‌ به‌ برنامه‌ریزی‌ کوتاه‌ مدت‌، میان‌ مدت‌ و بلند مدت‌ برای‌ واحدهای‌ کشاورزی‌ مثل‌ مزارع‌، مرغداری‌ها و کارخانه‌های‌ صنایع‌ غذایی‌ بپردازد یا در مورد علل‌ موفقیت‌ و عدم‌ موفقیت‌ واحدهای‌ مختلف‌ کشاورزی‌ و نحوه‌ سرمایه‌گذاری‌ در زمینه‌ محصولات‌ کشاورزی‌ تحقیق‌ کند.

دروس‌ تخصصی‌ مهندسی‌ اقتصاد کشاورزی :
بازاریابی‌ محصولات‌ کشاورزی‌ ، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان‌، اقتصاد ریاضی‌، اقتصادسنجی‌ ، مدیریت‌ مزرعه‌ ، اقتصاد منابع‌ طبیعی‌ ، تهیه‌ و ارزیابی‌ طرح‌های‌ کشاورزی‌ ، روش‌ تحقیق‌ ، اقتصاد توسعه‌ و سیاست‌ کشاورزی‌، حسابداری‌، اقتصاد تولید.

گرایش‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌:
محاسبه ماشین‌های مورد نیاز برای یک مزرعه و نگهداری و رسیدگی به تعمیرات و برنامه‌ریزی برای زمان و نحوه کار ماشین‌های مورد نظر به وسیله فارغ‌التحصیل این رشته انجام می‌گیرد. به‌ عبارت‌ دیگر مهندسی‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌، کاربرد مهندسی‌ مکانیک‌ در کشاورزی‌ است‌ و هدف‌ آن‌ تربیت‌ کارشناسانی‌ است‌ که‌ بتوانند در زمینه‌های‌ کاربرد، نگهداری‌، تعمیر و ترویج‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌، برنامه‌ریزی‌ منطقه‌ای‌، مکانیزاسیون‌ کشاورزی‌ و مجری‌ و ارزیاب‌ پروژه‌های‌ عملیاتی‌ فعالیت‌ نمایند.

توانایی‌های‌ لازم‌ :
بسیاری‌ از داوطلبان‌ آزمون‌ سراسری‌ تصور می‌کنند که‌ مهندسی‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ همان‌ مهندسی‌ مکانیک‌ است‌ در حالی‌ که‌ این‌ رشته‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ حدفاصل‌ مهندسی‌ کشاورزی‌ و مهندسی‌ مکانیک‌ است و دانشجویان‌ این‌ رشته‌ باید از هر دو علم‌ اطلاعات‌ کافی‌ داشته‌ باشند. همچنین‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ باید در دو درس‌ ریاضی‌ و

فیزیک‌ قوی‌ و توانمند باشند چون‌ دروس‌ این‌ رشته‌ ارتباط‌ زیادی‌ با این‌ دو درس‌ دارد. برای‌ مثال‌ دانشجویان‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ باید از مقاومت‌ قطعات‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ اطلاع‌ داشته‌ باشند. در نتیجه‌ لازم‌ است‌ دروسی‌ از قبیل‌ مقاومت‌ مصالح‌ و استاتیک‌ بخوانند. و باز به‌ همین‌ دلیل‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ از بین‌ داوطلبان‌ گروه‌ ریاضی‌ و فنی‌ انتخاب‌ می‌شوند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
اگر یک‌ مهندس‌ طراح‌ از خواص‌ مکانیکی‌ محصولات‌ کشاورزی‌ اطلاع‌ نداشته‌ باشد، نتیجه‌ کار، کیفیت‌ خوبی‌ نخواهد داشت‌. برای‌ مثال‌ اگر قرار است‌ در یک‌ کارخانه‌ تراکتورسازی‌، تراکتوری‌ برای‌ درو کردن‌ خوشه‌های‌ گندم‌ طراحی‌ شود، باید تیغه‌ کمباین‌ برای‌ بریدن‌ این‌ محصول‌ حساب‌ شده‌ باشد و زاویه‌ برش‌ مشخص‌ گردد و البته‌ این‌ کار در حیطه‌ تخصص‌ مهندس‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ است‌. خوشبختانه‌ در حال‌ حاضر مدیران‌ کارخانجات‌ ساخت‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ نیز به‌ همین‌ نتیجه‌ رسیده‌اند و فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ به‌طور نسبی‌ از فرصت‌های‌ شغلی‌ خوبی‌ برخوردارند.

دروس‌ تخصصی :
استاتیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، دینامیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، ترمودینامیک‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، طراحی‌ اجزای‌ ماشین‌، مواد ساختمانی‌ ادوات‌ کشاورزی‌، تکنولوژی‌ موتور، شناخت‌ و کاربرد تراکتور، ماشین‌های‌ کشاورزی‌ ، برق‌ و الکتریسیته‌.

از آنجایی كه سال ها بحث بیكاری فارغ التحصیلان رشته های كشاورزی به عنوان یكی از دغدغه های بخش كشاورزی مطرح است و هفته هم مزین به بزرگداشت جهاد است ؛ مصاحبه ای با آقای دكتر مجتبی رجب بیگی رییس موسسه آموزش عالی علمی كاربردی جهاد كشاورزی انجام گرفت. ایشان در محدوده این مصاحبه به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در مورد آموزش در بخش كشاورزی پرداخت كه نظر شما خوانندگان محترم را به مشروح این مصاحبه جلب می كنیم.

آقای دكتر ضمن تشكر از حضور جنابعالی در این مصاحبه ، سال هاست كه بحث بیكاری فارغ التحصیلان رشته های كشاورزی به عنوان یكی از دغدغه های این بخش مطرح می شود؛ هر چند كه بحث بیكاری فارغ التحصیلان مختص به رشته های كشاورزی نمی باشد؛ ولی در مقایسه با سایر رشته ها اولین موضوعی كه در این مورد به ذهن خطور می كند وجود گسترده مزارع و مراتع با پتانسیل های بالقوه فراوان در كشور است كه براستی با توجه به این منابع عظیم خدادادی علت این خیل بیكاری چیست؟

برای ورود به بحث سعی می كنم با مقدمه ای كوتاه مطلب را آغاز كنم . در حال حاضر فرهنگ كاردر جامعه، به گونه ای است كه افراد به اشتغال در بخش دولتی تمایل پیدا می كنند . بعضی گمان می برند كه كار یعنی اینكه دریافتی ثابتی در پایان ماه داشته باشند. این تفكر مهمترین مانع در توسعه اشتغال بویژه در بخش كشاورزی است. حتی كسانی كه به كار غیر دولتی مشغول هستند ؛ معتقدند كه برای تامین احتیاجات خودشان و آینده شان و از ه

مه مهمتر منزلت اجتماعیشان حتما باید در بخش دولتی نیز مشغول به كار شوند . به عبارت دیگر دو شغل را برای خود انتخاب می كنند كه در واقع شغل اول همان شغل غیردولتی است .
شكل گرفتن این تفكر در سیاست های كلان و فرهنگ كشور كم كم رسوخ كرده و می توان گفت این پدیده سالیان سال است كه شكل گرفته است. اگر شغل را همچنان این گونه تعبیر كنیم و براساس بحث فرهنگی و سیاست گذاری به سمتی برویم كه تامین امكانات ، آتیه و رفاه را فقط در بخش دولتی جستجو كنیم؛ همچنان با معضل و مشكل بیكاری نه در بخش كشاورزی بلكه در سایر بخش ها مواجه خواهیم بود. این مسئله هم از نظر فرهنگی و اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد. اگر روش ها در جهتی باشد كه كسی كه در بخش غیر دولتی مشغول به فعالیت می باشد از رفاه ، تامین اجتماعی ، آتیه و مستمری و از همه مهمتر منزلت اجتماعی برخوردار باشد و این مسئله در فرهنگ ما غالب شود؛ می توان مشكل را از بین برد .
در بخش كشاورزی متاسفانه این مسئله حادتر است به دلیل این كه كشاورزان ، كشاورززادگان ، دامپروران ، مرغداران و;; نیز ممكن است از نظر منزلت اجتماعی مشكلاتی داشته باشند؛ به عبارت دیگر در سایر كشورها یك كشاورز ممكن است فردی متمكن و از نظر اجتماعی نیز همچون یك بازرگان از وجهه خوبی برخوردار باشد .
فرهنگ سازان ما مانند رسانه ملی باید این فرهنگ را ترویج كنند تا مشاغلی مثل كشاورزی، دامداری ، تولید كننده كرم ابریشم ، زنبور داری و ; دارای منزلتی اجتماعی گردد و نشان دهند كه كشاورز دارای مهارت های زیادی است كه از طریق آن مهارت ها به مكنت خوبی می تواند دست یابد و یك كارآفرین باشد. باید بحث نوآوری و

كارآفرینی در بخش كشاورزی تبلیغ و ترویج شود .
من مجددا بحث را به فارغ التحصیلان فاقد كار می برم به نظر شما مسئول این بیكاری كیست؟
منظور از بیكاری چیست ؟ آیا منظور این است كه شغل دولتی ندارند؟ یا پشت میز نشین نیستند؟ اگر منظور این است می توان گفت این تعبیر مناسب نیست . روح شغل كشاورزی پشت میز نشینی نیست بلكه تلاش و فعالیت در مزرعر بیكاران بیشتری در این زمینه باشیم . از طرف دیگر دانش آموختگان باید مهارت های لازم و كافی را در دانشگاه ها كسب كنند و فقط به مبانی نظری نپردازند. . ترس و عدم اعتماد به نفس بدلیل اینكه دانش آموختگان فاقد مهارت‌های لازم رشته خود می باشند ارمغانی جز بیكاری برای آنها به همراه ن

خواهد داشت . خوشبختانه براساس آمار موجود در حال حاضر بیش از 75 درص

د فارغ التحصیلان رشته های علمی كاربردی بخش كشاورزی به دلیل

كسب مهارت های لازم در حرفه های مورد نظر بخش كشاورزی مشغول بكار

و فعالیت می باشند؛یا به عبارت دیگر شاغل هستند.
شما به دوره های علمی كاربردی اشاره كردید و یكی از مهمترین علل بیكاری فارغ التحصیلان بخش را عدم مهارت كافی ذكر كردید؛ برای رفع این نقیصه چه تمهیداتی اندیشیده شده؟
شاید نظام آموزش های علمی كاربردی و تداوم تقویت این نظام نوپا در كشور بتواند تا حد بسیار زیادی این نقیصه را رفع نماید ؛ به عنوان مثال دانشجویان ما در موسسه آموزش عالی علمی كاربردی جهاد كشاورزی ، مهارت و علم را به موازات یكدیگر فرامی گیرند ، در طول دوره انگیزه‌های لازم به دانشجو داده می‌شود؛ ترس از كار عملی و میدانی از او گرفته می شود و با افزایش مهارت در او اعتماد به نفسش تقویت می گردد؛ نوآوری و كارآفرینی باید در فرد عملا تقویت شود ؛ در طول دوره دانشجو مهارت های لازم را عملا كسب می كند ؛ یكی از ویژگی های كارآفرینی ریسك پذیری است چه موقع فرد ریسك پذیر می شود؟ ، زمانی كه ترسش می ریزد؛ چه موقع ترسش می ریزد؟ زمانی كه تجربه های لازم را در كار خود بدست آورد . به عنوان مثال دانشجویان رشته شیر و فرآورده‌های مواد لبنی كلیه دروس تخصصی خود را در پایلوت هایی كه ازروی كارخانجات بزرگ طراحی شده در طول دوره با حضور عملی خود، فرامی گیرند ؛ تمام موارد و مسائلی كه در یك كارخانه بزرگ ممكن است رخ دهد در این پایلوت می آموزند و خودشان به تنهایی تجربه می كند و بدین وسیله بهترین تجربه و مهارت را كسب می كند .
یكی از محسنات رشته های علمی كاربردی بخش كشاورزی كه در موسسه آموزش عالی علمی كاربردی جهاد كشاورزی انجام می شود ؛ تخصصی بودن رشته ها است مثلا در دانشگاه‌ها یك رشته كلی بنام دامپروری وجود دارد ولی در اینجا به زیر شاخه های رشته دامپروری توجه می شود مانند : زنبور عسل ؛ پرورش طیور، پرورش گاو، پرورش اسب، پرورش گوسفند و بز و ;. پس در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بدلیل اینكه رشته ها به صورت عمومی مطرح می گردند ؛ عرصه و مزارع عملیاتی كمتری را در اختیار دارند و دانشجو مهارت های لازم را در مورد رشته خود كسب نمی كند ؛ در صورتی كه بیش از 60 هزار هكتار عرصه های عملیاتی در

سراسر كشور توسط وزارت جهاد كشاورزی در اختیار دانشجویانش قرار گرفته است .
دانشگاه ها و موسسات آموزشی ما باید روحیه كارآفرینی را در دانشجویان خود تقویت كنند ولی متاسفانه بدلیل اینكه عرصه های عملیاتی آنها محدود است؛ كمتر می توانند این كار را انجام دهند و شاید یكی از علل بسیار مهمی كه آموزش عالی كشور مشاركت دستگاه های اجرایی كشور را طلب كرده همین باشد كه از پتانسیل های وسیع بخش های ذینفع برای

تربیت نیروی انسانی مورد نیاز خود حداكثر بهره‌برداری را بعمل آورند .
یكی دیگر از علل بیكاری فارغ التحصیلان در عدم وجود ارتباط و تعامل فی مابین دانشگاه با بهره بردار و سیاستگذاران بخش كه اغلب دولتی هستند می باشد و این عدم ارتباط به تولید فارغ التحصیل بیكار می انجامد لذا نیاز به یك پیوند و ارتباط بسیار تعاملی و محكم در اینجا وجود دارد.
آقای دكتر اگر فارغ التحصیل مهارت كافی و لازم را در رشته خود داشته باشد و دنبال كار دولتی هم نباشد با دست خالی چگونه می تواند كارآفرین شود؟
در اینجا است كه فرد نیاز به سرمایه و حمایت های مالی دارد؛ خوشبختانه با توجه به تسهیلات،‌منابع و امكاناتی كه توسط منابع دولتی و خصوصی، تعریف شده و در اختیار این دسته از علاقمندان قرار می گیرد؛ می توانند؛ فعالیت خود را در حجم كوچك با همان سرمایه محدود آغاز كنند و بعد كم كم به كارشان رونق دهند؛ به عنوان مثال برای احداث یك گلخانه یا یك دامداری كوچك ، سرمایه آنچنانی نیاز نیست شاید در حد 5 تا ده میلیون تومان بتوان انها را راه اندازی كرد و بعدا با تسهیلاتی كه از منابع اعتباری كشور اخذ خواهند كرد؛ با ایجاد مهارت های بیشتر كار را توسعه دهند . ما نمونه های بسیار زیادی از این نوع فارغ التحصیلان ، كارآفرین در رشته های علمی كاربردی كشاورزی داریم كه با دست خالی شروع كردند و امروز یكی از تولید كنندگان و یا صادر كنندگان محصولات خود در كشور محسوب می شوند و در كنار آن سرمایه مناسبی را بدست آورده اند .
برای آن دسته از فارغ التحصیلان بخش كشاورزی چه باید كرد؟
همانطور كه قبلا عرض شد هیچ فارغ التحصیلی در بخش كشاورزی بیكار نیست مگر آنكه كار را در شغل دولتی جستجو كند و از مهارت و انگیزه كافی هم برخوردار نباشد .
باور ما این نیست كه تعداد دانش آموختگان بخش كشاورزی زیاد است نیاز بخش بیش از این رقم ها است ؛ وقتی براساس آمار اعلام می شود بیش از 80 درصد بهره برداران فاقد آموزش‌های علمی كاربردی هستند ، برای اصلاح این وضعیت و برای دستیابی به یك ر

قم 50 درصدی با توجه به حدود 3/4 میلیون نفر بهره بردار بخش كشاورزی باید دو میلیون كاردان به این جمعیت تزریق شود . پس حالا دو میلیون نفر كجا و چهل تا پنجاه هزار نفر كجا؟ همانگونه كه ملاحظه می فرمایید چقدر با نیاز فاصله داریم ؟
آقای دكتر از برنامه ها و فعالیت های موسسه برای خوانندگان عزیز ما بگویید؟
موسسه آموزش عالی علمی كاربردی وزارت جهاد كشاورزی با هدف ج

وان سازی؛ دانش محوری و كارآفرینی در بخش كشاورزی در سال 71 تاسیس شد و اولین گروه دانشجویان خود را در سال 75 از طریق آزمون دانشگاه جامع علمی كاربردی پذیرش نمود .
در این موسسه ده گروه تخصصی وجود دارد كه مسئولیت نیازسنجی ،‌طراحی ، تصویب و راه اندازی و نظارت بر اجرای دوره های علمی كاربردی را عهده دار می باشند. در حال حاضر 71 رشته در مقطع كاردانی ، 20 رشته در مقطع كارشناسی و 2 رشته در مقطع كارشناسی ارشد طراحی و به تصویب شورای عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری رسیده است.
برگزاری بیش از هفتصد دوره كاردانی و كارشناسی ناپیوسته علمی كاربردی در 60 مركز و پردیس آموزشی متعلق به وزارت جهاد كشاورزی در سراسر كشور و پذیرش بیش از چهل هزار نفر دانشجو را از دیگر فعالیت های این موسسه می توان به حساب آورد.
تكمیل فضاهای آموزشی ، تجهیز و تكمیل آزمایشگاه ها ؛ كارگاه‌ها و پایلوت ها ، تدوین ضوابط و مقررات و آیین نامه های رفاهی ، خدماتی و همچنین تدوین و چاپ بیش از 60 عنوان كتاب برای دوره های علمی كاربردی بخش كشاورزی و نیز اجرای 253 طرح تحقیقاتی و مطالعاتی مرتبط با حوزه كاری موسسه برخی از دیگر فعالیت های مهم بشمار می رود.
آیا برای فارغ التحصیلان رشته‌های كشاورزی تسهیلاتی در نظر گرفت شده است؟
بله به عنوان مثال اگر فارغ التحصیلان رشته های صنایع تبدیلی و تكمیلی بصورت گروهی تعاونی را تشكیل دهند مبلغ قابل ملاحظه ای وام به آنها تعلق می

گیرد و این تسهیلات در طرح های صنایع تبدیلی بیشتر ارایه می گردد چون كشور نیازمند این صنعت است.
در خاتمه مجددا تاكید می كنم؛ اگردانش آموخته بخش كشاورزی مهارت و انگیزه لازم را داشته باشد بیكار نیست. اگر به نوآوران و كارآفرینان بخش كشاورزی دقت كنید مشاهده می شود فرد قبل از هر چیز انگیزه و مهارت لازم را داشته . در سیستم آموزشی سعی گردد تا دانشجویان به سویی هدایت شوند كه در طول تحصیل ، مهارت های لازم را در كنار علوم روز فراگیرند تا انشاءالله شاهد شكوفایی و آبادانی روزافزون كشاورزی میه

ن عزیزمان باشیم .
جناب دكتر رجب بیگی از فرصتی كه در اختیار ما برای مصاحبه قرار دادید

سپاسگزارم.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir