توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بازاریابی ویروسی دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بازاریابی ویروسی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بازاریابی ویروسی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بازاریابی ویروسی :

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یك استراتژی بازاریابی است كه مردم را به بازگو كردن پیام بازاریابی شما به دیگران، بر می انگیزد. این امر می تواند باعث جلب توجه بسیار زیادی به خدماتی كه ارائه می كنید و یا محصولاتی كه تولید می كنید باشد. جلب توجهی تصاعدی!

یك نفر به دونفر می گوید ، آندو به چهار نفر می گویند، آن چهار نفر به هشت نفر می گویند و ; .
بعنوان مثال ، در بازاریابی توسط پست الكترونیك ،اگرeMail شما شامل عنصری باشد كه دریافت كننده را به فرستادن آن پیام به دیگران ترغیب كند ، شما یك بازاریابی ویروسی ان

جام داده اید.

بازاریابی ویروسی به نرخ بالای تبادل بین اشخاص بستگی دارد. اگر درصد زیادی از دریافت كنندگان پیامی ، آنرا به تعداد زیادی از دوستان خود ارسال كنند ، رشد ارسال آن پیام بسیار قابل توجه خواهد بودو به طبع اگر تعداد تبادل كم شود ، رشد با شكست روبرو خواهد شد.

مسابقات ، رای گیری و نظر سنجی ، بازی و حتی لطیفه از فرم های دیگر بازاریابی ویروسی هستند.
اگر شما به 100 نفر eMail بفرستید و فقط 25% از آن افراد صرفا” به یك نفر از دوستان خود پیام شما را منتقل كنند ، شما براحتی پیام خود را به 25 نفر دیگر رسانده اید. 25 نفری كه ممكن بود هیچ وقت پیام شما را دریافت نكنند. شما با استفاده از بازاریابی ویروسی مشتریان بیشتری جلب خواهید كرد.

ویروس، یک پوشش پروتئینی است که شامل مواد ژنتیک است. ویروس حمله کننده از پوشش پروتئینی خود برای اتصال به یک سلول سالم استفاده می کند. اولین بار که اتصال محکم و قابل اطمینانی صورت پذیرفت، ویروس مواد ژنتیک خود را وارد سلول سالم می کند و به صورت دائمی د.ان. ای (D.N.A ) سلول میزبان را تغییر می دهد. یک ویروس نسبتا مؤثر می تواند سلول میزبان را تبدیل به یک کارخانه تکثیر ویروس کند.

از همین خاصیت ویروس در بحث بازاریابی ویروسی استفاده می شود.بازار یابی ویروسی با تبدیل شبکه اینترنتی مشتریان و مشترکان به ماشین عظیمی که خبرها را دهان به دهان پخش می کنند، شرکت را در معرض دید همه قرار می دهد. پیام تبلیغی یک شرکت با استفاده از ترغیب مشتریان به معرفی آن شرکت به دوستان و آشنایان می‌تواند به طور چشمگیری افزایش یابد. در واقع شرکت از مشتریان خود برای انجام کار استفاده می کند و مشتری با هر بار استفاده‌، بی اختیار فروشنده محصول شرکت می‌شود. اگر درصد زیادی از دریافت کنن

دگان پیام، آن را به تعداد زیادی از دوستان خود ارسال کنند، رشد ارسال آن پیام بسیار قابل توجه خواهد بود و به طبع اگر تعداد تبادل کم شود، رشد با شکست مواجه خواهد شد.
شرکتهایی از جمله یاهو، هات میل و آ.او.ال از این روش استفاده می کنند . این شرکتها از طریق پیامهایی در برنامه های پست ا لکترونیک برای خود تبلیغ می کنند. بر اس

اس این

روش هر نامه ای که توسط خدمات پست ا لکترونیک این شرکتها صادر می شود، حاوی پیام تبلیغاتی مختصر و مفیدی است، یعنی به تعداد نامه هایی که مردم با استفاده از خدمات این شرکتها بین هم مبادله می کنند، این پیامها هم توزیع می‌شود. از آنجا که این پیامها بدون فعالیت و دخالت مستقیم این شرکتها توزیع می شود و در تمام مکاتبات بین افرادی که نشانی الکترونیک خود را از این شرکتها اخذ کرده اند، منتشر می شود، به این شیوه بازاریابی، ویر

وسی راهبردی می گویند.
به عبارت دیگر ، بازار یابی ویروسی ، استراتژی است که افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق می کند و ایجادکننده امکان رشد ترویجی در نمایش و نفوذ پیام است.
بازار یابی ویروسی دو بینش ارائه می‌دهد:
ـ اول اینکه: دنیایی که در آن بازاریابان می توانند با هزینه های تقریبا معادل صفر مشتری ایجادکنند.
ـ دوم: پیشنهاد می کند که ارتباطات ازحالت ” بازاریاب- مصرف کننده” به

طرف” مصرف کننده- مصرف کننده” جا به جا شود.در واقع، بیشترین قدرت در فروش محصولات و ایده ها از طریق بازاریاب به مشتری صورت نمی گیرد، بلکه از طریق مشتری به مشتری انجام می شود.
این نوع بازاریابی به سه دلیل این روزها محبوبیت یافته است:
1) شبکه های اجتماعی کاملا به سمت وب حرکت کرده اند. اکنون بخش بزرگی از دوستان و اعضای خانواده هر شخص روی خط است یا به زودی به آن متصل می شود.
2) تماس شخصی بر روی وب تقریبا به صورت رایگان است. هر شخص می تواند در عرض کمتر از یک روز با صد نفر ارتباط برقرار کند و هر کدام از این صد نفر نیز به نوبه خود می توانند با بیش از صد نفر دیگر ارتباط برقرار سازند. در واقع هرم ارتباطی می تواند در مدت یک روز سا

خته شود.
3) تأثیر شبکه نقش مهمی را ایفا می کند. همانطور که افراد بیشتری ثبت نام می کنند، آنها می توانند با گروه بزرگتری ارتباط برقرار کنند و به زودی تعداد کل به صورت تصاعدی افزایش می یابد.
شرکتها می توانند از راههای زیر، مشتریان خود را برای انجام کارهای شرکت برانگیزند:
ـ خدمات یا مفاهیم ارزشمند
ـ تشویق مالی ( درشکل رقابت و مسابقه یا برنامه های حق و حساب)؛
ـ احساس تشخص به علت همراه بودن با نام و نشان تجاری شرکت؛
ـ سرگرمی ( انیمیشن، کارت پستال و …. ).
انواع بازاریابی ویروسی
انواع بازاریابی ویروسی به شرح زیر است:
ویروسی ارزشی: در این حالت افراد تجربیات با کیفیت خود را با دیگران سهیم می شوند.
فرد الف محصولی را امتحان می کند و آن را خوب می‌یابد. پس او به فرد ب می گوید که او نیز این محصول را امتحان کند. سایتهای هات میل، آمازون، یاهو و کتابهای هری پاترهمگی مثا لهایی از این نوع بازاریابی هستند. در این حالت محصولات باید به اندازه کافی خوب باشند تا منجر به ترغیب افراد شوند. در واقع استفاده از این جمله که ” این موضوع را برای دوستان خود به‌صورت رایگان ارسال کنید” یک محصول را ویروسی نمی کند، بلکه آنها فقط به استفادهنند گان اجازه می دهد تا درباره محصولات خوب با دیگران صحبت کنند.
ویروسی حیله ای : افراد به دلایل زیادی‌، ازطریق تشویق دیگران سعی در فروش محصول می کنند.
فرد الف سعی می کند تا فرد ب را متقاعد کند که محصول را امتحان کن

د، زیرا ممکن است در صورت استفاده فرد ب از آ ن محصول، فرد الف پاداشی دریافت کند. در این حا لت استفاده کننده بایستی احساس کند که پاداش ارزشمند است و اینکه محصولات به اندازه کافی خوب باشند که برای نارضایتی احتمالی دیگران بتوان ریسک کرد. به عبارت ساده ، زمانی که محصولات به اندازه کافی با کیفیت نیستند ، افزودن پاداش ممکن است منجر به واکنش شدید استفاده کننده در برابر فروش شود.
ویروسی حیاتی : افراد می خواهند تا در تجربیات خود با کسانی شریک شوند که به محصولات معین و ویژه ای نیاز دارند. فرد الف می خواهد در تجربه یک محصول با فرد ب شریک شود و فرد ب نیاز به محصول دیگر دارد و الی آخر. نرم افزارآکروبا ت و سا یت ای بی (eBay) مثالهایی از این دسته اند. در این حالت استفاده کننده است که بایستی احساس کند که آن تجربه و محصول ارزشمند است تا علاوه بر ایجاد تغییر در خود شخص ، دلیلی برای ارسال آن به دیگران نیزداشته باشد.
ویروسی مار پیچی: افراد می خواهند تا در تجربیات شاد، و یا جالب با دیگران شریک شوند.
فرد الف می خواهد تجربه خود را با فرد ب در میان بگذارد، به خاطر اینکه او فکر می کند که فرد ب نیز آن موضوع را مثل خودش شاد ، و یا جالب می داند. ذکر این موضوع
ویروسی نا خوشایند: افراد به دیگران درباره تجربیات منفی خود هشد

ار می‌دهند.
فرد الف محصول را امتحان می کند و در می یابد که محصول خیلی بدی است‌. سپس او مانع استفاده فرد ب از این محصول می شود. کسی که محصولاتی با کیفیت پایین ایجاد می‌کند که مطابق با نظر و سلیقه استفاده کننده نیست. یا محصولاتی که استفاده

کننده حالت مزورانه‌ای را در آن محصول مشاهده می‌کند، این نوع ویر

وس را ایجاد می‌کند_
مطابق با آ نچه ذکر شد برای ویروسی ساختن بایستی نوع آن را در نظرداشت. شرکتها باید سعی کنند تا نیازها و خواسته های استفاده کنندگان خود را شناسایی و برا

ی برآورده ساختن و ارضای آ ن نیازها و خواسته ها، محصولاتی را ایجاد کنند که منجربه یک تجربه مثبت دراستفاده کننده شود. مطابق با بررسیهای صورت گرفته به طور متوسط استفاده کنندگان بر خط، دوازده نفر دیگر را از تجربه خرید خود آگاه می‌کنند و این پویایی، قدرت بازاریابی ویروسی است.
مشکلات بازاریابی ویروسی
در اینجا لازم است تا به مشکلات اساسی و کلیدی که در بازاریابی ویروسی مطرح می شود، نیز اشاره ای داشته باشیم :
کنترل نام و نشان تجاری: یکی از مشکلاتی که در بازاریابی ویروسی وجود دارد این است که شرکت کنترلی بر روی نام و نشان تجاری خود ندارد. شرکت نمی‌داند که در آینده چه کسی قصد برقراری ارتباط را دارد. در نتیجه، بسیاری از پیامها ممکن است توسط افرادی غیر از مخاطبان هدف به پایان برسد.علاوه بر این، در بعضی موارد افراد ممکن است، پیام را تعدیل یا چیزی را به آن اضافه کنند که این باعث ادراک متفاوت افراد از نام ونشان تجاری شرکت شود، چیزی که مورد نظر شرکت نبوده است .
رشد بدون نمودار( نگاره) : بازاریابی ویروسی می تواند به مسیرهای رشد غیر قابل پیش بینی منجر شود. برای مثال، درسالهای اخیر هات میل یکی از تهیه کنندگان پیشروی پست الکترونیک در هندوستان است. این موضوع که چنین رشدی مورد انتظار

شرکت بوده یاخیرواینکه حتی اصلا شرکت خواستار این رشد بوده یا نه، بدرستی مشخص نمی شود. به‌هر حال بسیاری از افراد در هندوستان ارسال پست الکترونیک را به دوستان خود شروع کرده‌اند‌. چنین مسیرهای رشدی ممکن است منجر به تغییرات ناگهانی و غیر منتظره در مسیر استراتژیک شرکت شود که می تواند به صورت معمایی حل نشده در آید.
فقدان سنجش و اندازه گیری: شرکت همیشه نمی

تواند فردی را که پست های الکترونیک را دریافت می‌کند و آنچه را که وی انجام می دهد، پیگیری کند. در بسیاری از موارد مشخص کردن اینکه چه افرادی خدمات شرکت را انتخاب کرده‌اند، از طریق تکنیک‌های بازاریابی ویروسی امکان‌پذیر نیست. بنابراین پیگیری و اندازه گیری این موضوع دشوار است.
تهدید روابط شخصی: اگراین نوع بازاریابی به صورت ضعیفی عمل کند، این نوع بازار یابی می تواند درابعاد وسیع باعث خدشه دار کردن موقعیت بازاریاب شود. دریافت یک پست الکترونیک تجاری توسط یک دوست به طور نا خواسته، می‌تواند روابط فرد را با شخصی که این نامه را برایش ارسال کرده است، تضعیف کند که این موضوع ممکن است باعث از دست دادن یک دوست و عصبانیت از بازاریاب شود که این پیام نا خواسته را برای فرد ارسال کرده است.
شرکتهایی که قصد اجرای برنامه های بازاریابی ویروسی را دارند، بایستی این مشکلات را در نظر داشته باشند و برنامه هایی را برای غلبه بر آنها طراحی کنند.

برخی از راهکار های غلبه بر این مشکلات درزیر آمده است:
1) ایجاد نام و نشان تجاری بسیار قوی که تحمل تعبیر و تفسیر ها را داشته باشد و یا ابداع رهیافت و راهکاری که فاقد نام ونشان تجاری باشد.
2) ا نتخاب و استفاده کردن از ویروسی که دارای ارزش زیادی است و محدود ساختن روابط.
3) آشنایی و شناخت قوانین و مقررات وآموزش طرفداران شرکت.
4) گسترش، تنظیم و هدف گیری در مورد ویروس هایی که دارای ارزش هستند.
آنچه مسلم است بازاریابی ویروسی یک هدف نیست، بلکه بخشی از استراتژی جامع بازاریا بی شرکت است. در واقع، اگر هدف عمده فعالیتهای پست الکترونیک، ایجاد نام و نشان تجاری است به منظور تحقق این هدف، می توان از بازاریابی ویروسی استفاده کرد.
نتیجه گیری
سخن آخر، درک این موضوع ضروری است که اگر چه

ممکن است شرکتی مهارت و زبردستی خاصی در ارائه پیامهای مهم را داشته باشد و همه قوانین ومقررات مربوط به پست الکترونیک را نیز در نظر داشته باشد، ولی مهمترین مسئله این است که اگر مصرف کننده از سایت بازدید کند و چیزی کمتر از انتظار خود را مشاهده کند، شرکت در امر بازاریابی ویروسی موفق نخواهد شد و بایستی جدی تر به این قضیه نگاه کند. در واقع، شناسایی و بر آورده ساختن خواست مصرف کننده به عنوان مهمترین عامل موفقیت در این نوع بازاریابی محسوب می‌شود.

اینترنت رسانه ای خارق العاده

در كنار رادیو، تلویزیون و سینما باید قبول كنیم كه اینترنت خارق العاده ترین رسانه در دهه اخیر است دریایی بیكران از اطلاعات به اشكال مختلف، از متن گرفته تا تصویر، صوت و فیلم. دستیابی و اتصال به آن سریع و راحت است و یادگیری و كار كردن با آن برای آنان كه علاقمند و مستعد هستند، سهل است و آسان. اینترنت پنجره ای است گشوده رو به سوی دنیا، در تمام زوایا، چون دوربینی كه می تواند 360 درجه و تمام جهات حركت كند، اینترنت می تواند آنچه كه در دورترین نقاط این گستره پهناور اتفاق افتاده و یا در حال روی دادن است را براحتی به نمایش گذارد. این «رسانه» قوی، اكنون نه تنها دریای عظیمی از اطلاعات است كه اخیراً به بازاری فعال برای انواع و اقسام داد و ستدها، بین تجار (B2B) و یا بین تجار و مصرف كنندگان (B2C) تبدیل شده است. بازاریابی، اكنون فعالیتی است كه بدون استفاده از امكان

ات و تسهیلات و خدماتی كه اینترنت فراهم می آورد، قطعاً یك یا چند چرخَش لنگ می زند. بنابر این، در كنار سایر فعالیت هایی كه تجار برای شناساندن، تبلیغ و در نهایت فروش محصول و یا خدمات خود در فضای واقعی دارند، حرفه ی تازه ای به نام بازاریابی اینترنتی Internet / Web Marketing می تواند افق های تازه ای را فراروی تجار تولیدكنندگان و فراهم آورندگان خدمات مختلف بگستراند. در اینجا نیز، هدف از بازاریابی ایتنرنتی، كشف و در اختیار گرفتن بازارهای جدید و بالا بردن فروش است.

اگر چه اصلا نمی خواهم از اهمیت و ارزش وجود تصاویر، صوت و یا ویدیو بر روی اینترنت ذره ای بكاهم، اما، اكنون باید بپذیریم كه اینترنت، با توجه به تاریخچه و نجوه شكل گیری و پیدایش آن و همینطور روندتداوم، رشد و گسترش روزافزون فن آوری ها و فعالیت های آن – از آنجا كه اطلاعات در ابتدا و اوایل شكل گیری اینترنت تنها به صورت متن (TEXT) عرضه می شد – كماكان رسانه ای متنی و نوشتاری است. بنابر این، در هنگام كار با اینترنت – چه به عنوان یك كاربر عادی مثلا در جستجوی اطلاعات و چه به عنوان تاجری كه می خواهد محصول یا خدمات خود را بر روی اینترنت به فروش برساند و یا بازاریابی كند، بایستی اصول، قواعد و قوانین مرتبط با نگارش حرفه ای مورد تاكید قرار گیرد. در این راه، شناسایی و شناختن مخاطبین و مشتریان بالقوه و ارتباط برقرار كردن با آنان به شیوه ای درست و كاملا حرفه ای، اولین و مهمترین گام

ها در آغاز یك فعالیت بازاریابی اینترنتی به شمار می آید. اینجاست كه برخورداری از یك سایت اینترنتی به خودی خود نمی تواند برای صاحب سایت موفقیت به همراه آورد. سایت، بدون بازدید كننده، یعنی سایت، بدون فروش و ناموفق. ایجاد ترافیك برای یك سایت، یعنی جلب مخاطبین هدف، یعنی حیات آن سایت، یعنی حركت به سوی موفقیت، برای موفقیت. بدون شناخت هدف، تفكر عمیق، تعیین استراتژی و پیاده سازی استراتژی های موفق بازاریابی بر روی اینترنت، نمی توان جلب توجه كرد و نمی توان ترافیكی برای سایت ایجاد كرد،

نمی توان موفق شد.

پشت صحنه ی اینترنت همه آن چیزی كه صاحبان صنایع می خواهند (چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی / چه خارج از اینترنت و چه بر روی اینترنت) تنها یك چیز است: «توجه». بر روی اینترنت، جلب توجه باید كرد تا باقی ماند. این امر، بیشترین انرژی را می طلبد كه برای دستیابی به آن باید سخت كار كرد، حوصله به خرج داد، راه های مختلف را امتحان كرد و نهایتاً پیش به سوی اهداف از پیش تعیین شده گام برداشت. موفقیت یك سایت اینترنتی، امری اتفاقی نیست كه یك شبه صورت گیرد. رسیدن به مشتریان هدف، ارتباط برقرار كردن با آنان و حفظ آن روابط ایجاد شده و توسعه شبكه فعال مشتریان بالقوه و بالفعل، كاری است كه بیشترین انرژی را می طلبد. بر روی اینترنت، همه می خواهند توانایی نشر داشته باشند، چرا

كه از این طریق، شاید بتوانند، طیف گسترده تری از مخاطبین هدف را به سمت و سوی خود بكشانند، چرا كه «جلب توجه مردم و یا مخاطبین هدف» مقصود نهایی استراتژیست های اینترنتی و صاحبان سایت می باشد.

در اینترنت دست بالای دست بسیار است هزاران میلیارد

حرف و كلمه و جمله، تصویر، كلیپ های صوتی و تصویری، میلیاردها صفحه وب و میلیونها سایت اینترنتی فعال، هزاران هزار نفر بر روی اینترنت، این بازار مجازی پر سر و صدا، فریاد می زنند: «از ما بخرید به نفع شماست …» «سری هم به ما بزنید!»، «از سایت ما بازدید كنید!» «اینجا را كلیك كنید!» ، «به ما ملحق شوید!» … «همین حالا! فقط با یك كلیك!» – اما برای اینكه صدای شما در میان این همه سر و صدا شنیده شود، تنها بایستی خلاقیت داشت و نوآوری! داد و بیداد راه انداختن در این بازار مكاره بی در و پیكر و بی انتها، آنقدر ها خلاقانه نیست، همانطور كه بی كار نشستن و منتظر ماندن هم سودی ندارد. بایستی كلیشه ها را شكست و ساختارهای تازه ای را خلق كرد و بر اساس استراتژی های نوین امكانات رشد و گسترش فعالیت های تجاری را فراهم آورد. ابتدا باید آموزش دید و سپس آموزش داد. باید آموخت و سپس پیاده سازی كرد. فكر باید كرد و استراتژی باید داد.

در پیش كاربران مبتدی و ساده اینترنت آنهایی كه جز استفاده از خدمات ارتباطاتی آن (پست الكترونیك و اتاق های گفتگو و …) آنقدر ها سر و كاری با اینترنت ندارند، وقتی صحبت از بازاریابی ویروسی و استراتژی های آن می شود، باید انتظار این را هم داشت كه كمی شوكه شوند، پوزخندی بزنند و یا شاید حتی قدمی عقب بگذارند و بگویند«یك بیماری اپیدمیك دیگر» یا اگر با كامپیوتر و برنامه های آن كمی بیشتر آشنا باشند با تعجب بگویند : «ویروس نویسی! استراتژی؟» – اما حرفه ای های اطلاعات و اینترنت، خیلی خوب این اصطلاح را می شناسند، شاید برخی از آنها بلافاصله بخواهند مثالهایی از Hotmail و Mirabilis (همان شركت اسرائیلی كه ICQ میان 12 میلیون كاربر اینترنتی از همه جا بی خبر رایج كرد!) بیاورند.

گفتیم كه بر روی اینترنت «اقدام به جلب توجه مردم» كار ساده ای نیست. گفتیم كه بر روی اینترنت «خلاقیت حرف اول را می زند.» و اشاره كردیم كه در همه جا و

از جمله بر روی این فضای مجازی گسترده «فكر باید كرد، استراتژی باید داد» – حال سوال این است: با كسانی كه می گویند «استراتژی یعنی كشك! كاری كه من به تو می گویم را انجام بده» چه باید گفت و چه باید كرد؟ هفت سال پیش، در سال 1996، دو دوست، در شركت JavaSoft, Inc.، شركتی كه ابزارهای بانك اطلاعاتی مبتنی بر وب ارائه می دادند، طرحی را در ذهن خود می پروراندند، همان چیزی كه بسیاری از ما امروز آن را به عنوان «اولی

ن سرویس پست الكترونیك رایگان بر روی وب» – HotMail – می شناسیم. مدل كاری و حرفه ای كه بخوبی بر روی اینترنت می نشست و با آن جفت و جور می

شد. تا اینجای كار می توان گفت HotMail كار چندانی انجام

نداده بود، یك سرویس رایگان، در میان سایر سوریس های رایگان و در كنار آنها، برای جلب توجه مردم راه اندازی شده بود و امیدوار بود كه بتواند در میان كاربران اینترنت رایج شود. اما چنین چیزی به خودی خود، بدون تفكر و بدون تعیین استراتژی های تبلیغاتی

و بازاریابی نمی توانست موفق شود. تبلیغات و بازاریابی از جمله مواردی هستند كه هزینه های بسیار و انرژی های بسیاری می طلبند كه برای شركت كوچك و جمع و جور JavaSoft امری ناممكن می نمود. برای همین، لازم بود كه با یك استراتژی كارا، بازاریابی HotMail با هزینه ای به مراتب كمتر از سایر رقبا و به گونه ای سریع و گسترده آغاز شود. این

موضوع،آن دو دوست یعنی سابیر باتیا Sabeer Bhatia و جك اسمیت Jack Smith را به نزد فردی به نام تام دریپر Tom Draper كشاند. دریپر استراتژی موفقی را به آنها پیشنهاد كرد كه بعدها به نام بازاریابی ویروسی Viral Marketing شناخته شد. بر اساس این استراتژی، دریپر به HotMail پیشنهاد كرد كه در انتهای هر نامه ای كه از سوی كاربران ارسال می شود یك جمله كوتاه اضافه شود : «پست الكترونیك رایگان خود را از HotMail بگیرید! – یا به عبارت بهتر با زبان خودشان Get your free email at HotMail P.S. – نام HotMail لینك است به سایت HotMail . این پیشنهاد، در آن زمان، یك موضوع بسیار بحث برانگیز بود چرا كه معلوم نبود كاربران Hotmail آن عبارت یا جمله تبلیغی را در انتهای نامه های كاملا شخصی خود تحمل كنند یا نه. شخصا یادم هست وقتی كه جزو اولین كاربران HotMail بود، اضافه شدن آن جمله را با كنجكاوی دنبال كردم و پس از مدتی طرح دقیقا كارا و استراتژیك و پشت صحنه آن را درك كردم. HotMail فقط آن عبارت P.S. (پی نوشت) را حذف كرد و با هر Email ارسالی از سوی كاربران، بازاریابی را به صندوق پستی گیرندگان می فرستاد. موفقیت HotMail در جلب توجه مردم و جذب سریع و انبوه مخاطبین و كاربران اینترنتی موجب شد كه در ظرف كمتر از یك سال و نیم میلیونها مشتركی داشته باشد كه با میل خود از خود اطلاعات با ارزشی در اختیار HotMail قرار داده است. این م

وفقیت، موفقیت دیگری برای آن دو دوست به ارمغان آورد: با ازدیاد روزافزون كاربران، مایكروسافت، هات میل را با مبلغ بسیار بالایی (به روایتی 400 میلیون دلار) خرید

اری كرد.

در حقیقت «بازاریابی ویروسی» به استراتژی های گفته می شود كه افراد را به انتقال یك پیام بازاریابی به دیگران ترغیب و تشویق كند. امروز، هفت سال از زمان تولد «بازاریابی ویروسی» می گذرد، دیگر وقت آن است كه «بازاریاب ویروسی» ما به مدرسه برود … باید دید كه استراتژیست های اینترنتی چه راه یا راهها و استراتژی هایی برای موفقیت سایتهای اینترنتی می دهند. باید دید «جك»ها و «اسمیت»ها چه می گویند، ما اگر جایی بگوییم : «استراتژیستیم» میگویند «یك كمی از خودت تعریف كن!»

خرید و فروش جهانی بخشی از یک فرآیند اجتماعی است. این فرآیند نه تنها دربرگیرنده تعاملات تک به تک شرکت با مشتریانش است بلکه شامل تبادل گسترده اطلاعات بین افراد پیرامون مشتری است. این فرآیند اجتماعی می تواند با اقدامات سنجیده ی

یک مدیر بازاریابی تبدیل به گونه ای از بازاریابی به نام بازاریابی ویروسی شود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir