توضیحات

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت كاروانسراها، مهمانخانه های بین راهی كشور ایران دارای 73 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت كاروانسراها، مهمانخانه های بین راهی كشور ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت كاروانسراها، مهمانخانه های بین راهی كشور ایران

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت كاروانسراها، مهمانخانه های بین راهی كشور ایران

قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت كاروانسراها، مهمانخانه های بین راهی كشور ایران :

اسلاید 1 :

كاروانسراها، مهمانخانه های بین راهی كشور ایران در طی قرون متمادی گذشته بوده و سابقه آن به دوره هخامنشی یعنی بیش از دو هزار و پانصد سال قبل می رسد. در مسیر راه های مهم بین شهری، كاروانسرا ها به فاصله مسافتی كه كاروان در یك روز می توانسته طی كند، ساخته می شده است.

به دلیل خشكی نسبی آب و هوا در بخش عمده ای از كشور ایران و دور بودن شهر ها و آبادی ها از یكدیگر، وجود نقاطی جهت استراحت و تهیه آذوقه در بین راه، امری حیاتی و ضروری بوده و بدون وجود این ایستگاه ها، طی طریق و ارتباط بین مناطق مختلف كشور غیرممكن بوده است.

از آنجایی كه در دوره پیش از اسلام، خصوصاً در زمان پادشاهی هخامنشی، وسعت مملكت ایران بسیار زیاد بوده و كنترل این امپراطوری وسیع احتیاج به خطوط ارتباطی منظم و مطمین داشته، مورخین یونان باستان مانند هرودت و گزنفون از وجود راه های امن و كاروانسرا های خوب در ایران خبر می دهند.

هرودت در مورد راه های امپراطوری هخامنشی می نویسد: «واحد مقیاس راه ها پرسنگ است و به مسافت هر چهار پرسنگ منزلی تهیه شده موسوم به ایستگاه؛ در این منازل مهمان خانه های خوب بر پا گردیده.

اسلاید 2 :

در دوره حكومت اشكانی و ساسانی نیز وجود راه های امن و كاروانسرا های مناسب امری ضروری برای اداره كشور پهناور ایران در این دوره تاریخی بوده است.

خصوصاً از آنجایی كه ایران در مسیر تجارت بین المللی بین خاور دور از یك سو و سواحل مدیترانه و اروپا از طرف دیگر قرار داشته و بخش عمده ای از مسیر تجاری جاده ابریشم از سرحدات شمالی ایران می گذشته، تامین امنیت و رفاه بازرگانان در این مسیر طولانی كه منبع درآمد مهمی برای دولت بوده، امری لازم و ضروری بوده است.

از دوره پادشاهی هخامنشی و اشكانی كاروانسرای شناخته شده ای در ایران باقی نمانده است، ولی از زمان ساسانیان تعداد معدودی كاروانسرا باقی مانده كه الگوی كاروانسرا های بعدی در دوره اسلامی قرار گرفته است.

از قدیمی ترین كاروانسرا های ایران می توان از كاروانسرای دروازه گچ نام برد. پایه ها و بخشی از دیوار های این كاروانسرا كه با سنگ و آهك ساخته شده هنوز باقی است. این بنا دارای یك حیاط مركزی و تعدادی دالان در اطراف حیاط است.

اسلاید 3 :

ماكسیم سیرو در كتاب خود به نام «كاروانسرا های ایران و ساختمان های كوچك میان راه» می نویسد: «در اواخر دوران ساسانی دو نوع كاروانسرا در سرزمین ایران شناخته می شد.

یكی از آنها شامل حیاطی بوده كه در اطرافش یك نوع دالان عریضی برای چهارپایان ساخته بودند مانند كاروانسرای دروازه گچ ;. نوع دوم شامل تالار های مستطیلی است كه در اطراف حیات مركزی قرار گرفته اند و این از خصوصات كاروانسرا های ایرانی است ;. در آن كاروانسرا های نوع اول مسیله اقامت مسافران تقریباً نادیده گرفته شده است.

در دوره اسلامی پلان این دو نوع كاروانسرا به نحو بسیار منطقی ای تلفیق می شود به صورتی كه در اطراف حیاط مركزی، اطاق های كاروانیان و در پشت آنها دالان های عریضی برای نگهداری چهارپایان احداث می گردد و مانند بنای كاخ های اشكانی و ساسانی، در اغلب كاروانسرا ها در اطراف حیات مركزی دو و یا چهار ایوان می سازند.

این سبك كاروانسراهای ایرانی مورد تقلید بسیاری از كشورها مانند پاكستان، افقانستان، هند و نواحی آسیای میانه قرار گرفته است.

اسلاید 4 :

کاروانسرای قلعه خرگوشی یکی از مهم ترین کاروانسراهای دوره صفوی است که بنای آن را به زمان حکومت شاه‌عباس صفوی نسبت می دهند. در واقع، قلعه خرگوشی یکی از همان 999 کاروانسرایی است که به دستور شاه‌عباس در مسیرهای اصلی آن زمان ساخته شده است.

تمام این بنای 80×80 متر از سنگ گرانیت و آجر ساخته شده است. حتی صفه ها، حجره هاه و اصطبل بنا هم سنگی هستند و این شاید مهم ترین دلیل استوار ماندن قلعه خرگوشی تا امروز باشد. در بیابان های این منطقه، معادن گرانیت زیادی وجود دارد و کارگران عصر صفوی، وقتی کاروانسرای قلعه خرگوشی را می ساختند از گرانیت های کوه‌های اطراف استفاده کردند.

اسلاید 5 :

این بنا كه در حوزه استحفاظی اردكان قرار دارد به شماره ثبتی 2236 تا سال 1386 در فهرست آثار ملی ندوشن ثبت گردیده بود كه با تلاش نمایندگی میراث فرهنگی اردكان به فهرست آثار این شهرستان منتقل گردید. این رباط چهار ایوانی بوده و در اضلاع شرق و غرب خود هفت طاق پوش دارد كه مركز ایوان و در هر سوی ایوان سه اتاق دیگر می باشد. در اضلاع شمالی و جنوبی هفت طاق نما دارد كه كه در مركز ایوان ها و در طاق نمای های انتهایی به طویله های پشت اتاق ها راه می یابد.

اسلاید 6 :

این کاروانسرا کاملا داخل طبیعت بکر و وسط کویر قرار گرفته و می‌توان از آن به عنوان یک رصدگاه بسیار  زیبا و مناسب استفاده کرد.نزدیک‌ترین آبادی تا این کاروانسرا در فاصله 7 کیلومتری است که یک روستای تک خانواره است.

از دور این کاروانسرا منظره‌ای بسیار زیبا دارد. داخل آن اتاقک‌های سنگی وجود دارد که محل اتراق مسافرین بوده در ضمن محلی هم برای نگهداری حیوانات وجود دارد. 

اسلاید 7 :

شاید جالب ترین تزئین بنا که در نگاه اول نظرتان را جلب می کند، کتیبه ای است که بر سر در ورودی نصب شده و روی آن به خط “علی رضا عباسی” خطاط معروف عصر “شاه عباس” نوشته شده است. این کتیبه، روی پانزده قطعه سنگ سبز رنگ به طول هشت متر و عرض شصت سانتیمتر و در سه ضلع مدخل نصب شده است.

اسلاید 8 :

این رباط را ازسوی می توان به كارباط یا خان هم نامید وجود پنج برج نما در هر ضلع و حفره های تیر انداز در بالای دیوار ها خود یكی از این دلایل است كه این رباط علاوه بر كاربری خدماتی كاربری نظامی هم داشته است. یكی دیگر از دلایل وجود شاه نشین بر سر درب ورودی می باشد كه هم محل اقامت بزرگان بوده و هم در زمان نبود كاروانی در كارباط محل اقامت كاروان دار و كسانی كه از بنا محافظت می كردند.

اسلاید 9 :

ویژگیهای معماری: این کاروانسرا 2 طبقه و طبقه دوم آن شاه نشین است. در داخل رباط 18 صفه وجود دارد. صفه بزرگ‌تر و صفه دیگری که در قسمت جنوبی قرار دارد، دارای محراب و نماز گاه است.

اسلاید 10 :

در شمال این روستا قلعه‌اى معروف به كاظم آباد وجود دارد كه با خشت و گل بنا شده و به عنوان یك مجموعه دامپرورى و كشاورزى در دوره قاجار و پهلوى اول مورد بهره‌بردارى بوده است. این قلعه كه پلان مربع مستطیل دارد داراى 4 برج در چهارگوشه خود است و تنها ورودى آن در ضلع شرقى قرار دارد؛ وجود حمام عمومى در مجاور بخش مسكونى نشان از اهمیت این قلعه دارد. این مجموعه یكى از معدود سكونتگاه‌هاى زیستى و فعالیتى بر مبناى مناسبات خان محور است كه به عنوان نمونه‌اى نسبتاً سالم قابل بازسازى و بهره‌بردارى با اهداف گردشگرى است.

بعد از تماشاى این قلعه و پس از عبور از سیاه كوه و پشت سر گذاردن پیچ و خم‌هاى مسیر، قصر بهرام در میانه تپه ماهورهایى پراكنده در دامنه كوه، خودنمایى مى‌كند و بالاخره قصر پیدا مى‌شود. این كاروانسرا كه نام عجیب ولى با مسماى قصر بهرام را بر آن نهاده‌اند با سنگ‌هاى سفید مایل به كرم رنگ پوشیده شده است.

برج‌هاى چند وجهى تعبیه شده در گوشه‌هاى بنا و همچنین سردر ورودى آن كه به سمت شمال باز شده و به شكلى استادانه با سنگ تراش خورده نماسازى شده است. حیاط مركزى، حجرات در اطراف و اصطبل‌ها در پشت آن همان پلان قالب كاروانسراهاى ایران است كه البته در این كاروانسرا از ایوان جنوبى نیز به عنوان ورودى به منظور امكان دسترسى سریع به كوه استفاده مى‌شده است كه از ویژگى‌هاى این بنا به شمار مى‌رود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir