توضیحات

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت هدفمند کردن یارانه در کاهش فقر دارای 20 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت هدفمند کردن یارانه در کاهش فقر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت هدفمند کردن یارانه در کاهش فقر

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت هدفمند کردن یارانه در کاهش فقر

قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت هدفمند کردن یارانه در کاهش فقر :

اسلاید 1 :

n ” مقدمه :

یارانه به هر گونه پرداخت انتقالی اطلاق می شود كه به منظور حمایت از اقشار كم درآمد و بهبود توزیع درآمد از محل خزانه دولت و هر آنچه كه می تواند به خزانه دولت واریز گردد به صورت نقدی و یا جنسی به خانوارها و تولیدكنندگان كالا و خدمات تعلق می گیرد.

در یك تقسیم بندی كلی می توان یارانه ها را به یارانه كالاهای مصرفی ، یارانه خدمات اجتماعی و یارانه كالاهای واسطه ای برای تولیدكنندگان گروهبندی كرد.

 ( سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، 1380 )

پرداخت یارانه از جمله شناخته شده ترین راه های انتقال درآمد به گروه های كم درآمد جامعه است كه هر كشور در حال توسعه و هم در كشورهای توسعه یافته دارای سابقه طولانی است. ( موسسه مطالعات پژوهش های بازرگانی، 1375 )

ممكن است یارانه به صورت ضمنی و یا آشكار باشد.

در حالت پرداخت ضمنی یارانه به صورت غیر مستقیم و عمدتا توسط تولید كنندگان پرداخت می شود. بدین ترتیب كه تولید كنندگان در ازاء تولید كالا قیمت های پایین تری از بازار آزاد دریافت می كنند.

پرداخت آشكار یارانه نیز خود به 2 صورت عمده اعمال می شود:

یا كالاهای مشمول یارانه با قیمتی پایین تر از قیمت بازار در میان مصرف كنندگان توزیع می شود و یا اینكه كالاهایی توزیع می شود كه حاوی شكلی از توزیع مجدد درآمد بدون اثر قیمتی هستند. ( 1944، Hoffman  & etal  )

در كشور ما نیز سابقه یارانه به قحطی ناشی از جنگ جهانی و تامین غله و نان از سوی دولت مربوط می شود اگرچه این یارانه ها آشكار نبوده اما بخشی از هزینه های آن از سوی دولت تامین شده است. ( موسسه مطالعات پژوهش های بازرگانی، 1375 )

یعنی افزون بر 50 سال است كه بر روی كالاهایی مثل گندم یارانه تعلق می گیرد.

اوایل دهه 50 را می توان نقطه عطفی در پرداخت یارانه دانست در نتیجه به پرداخت یارانه بیشتر اقدام نموده و علاوه بر گندم به كالاهایی دیگر مثل قند و شكر و چای و روغن نباتی نیز یارانه تعلق گرفت. ( موسسه مطالعات پژوهش های بازرگانی، 1375 )

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ به دلیل شرایط خاص لازم بود نقش دولت در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و به ویژه در زمینه های نظارت و كنترل بر شبكه توزیع قیمت گذاری كالاها و حمایت از گروه های كم درآمد و آسیب پذیردر مقابله با فشار تورم و جبران كمبودها افزایش می یابد. در این دوره هزینه یارانه بسیار افزایش یافت به گونه ای كه با وجود شرایط خاص كه پس از خاتمه جنگ حاكم بود و با وجود افزایش شدید جمعیت و تنگنای منابع ارزی و ریالی پرداخت آن از سوی دولت غیر قابل تحمل به نظر می رسید. بنابر این به;      سیاست آزاد سازی و تعدیل اقتصادی، بررسی، حذف یارانه ها و جانشین ساختن آن با نظامی كه بار مالی كمتر و زمان بیشتر به همراه داشته باشد مطرح شد.

البته در سطح جهانی از دو دهه گذشته و به توصیه اكید بانك جهانی و صندوق بین المللی پول مبتنی بر حذف یارانه برای تسریع رشد اقتصادی در جهان سوم بحث پیرامون آن رونق گرفته است. ( موسسه مطالعات پژوهش های بازرگانی، 1375 )

در همین راستا برخی از كشورهای جهان سوم سعی كرده اند تا هزینه یارانه مواد غذایی را كاهش دهند و در این زمینه به موفقیت رسیده اند. ( 1944، Hoffman  & etal  )

به طور كلی هدفمند كردن یارانه عبارتست از تعریف و انتخاب گروه ها یا خانوارها و حتی افراد هدف و توزیع منافع بین آنها لازمه این است كه بتوان گروهی از افراد بر اساس معیارهایی از دیگران متمایز كرد.

هدف هر طرح هدفمند سازی تحویل كالا یا خدمات به گروهی كه نیاز بیشتری به آنها دارند و مثتثنی كردن عده ای می باشد كه توانایی خرید این كالاها یا خدمات را از كانال های خصوصی دارند.  

هدفمند كردن یارانه از طریق 3 مكانیزم قابل تحقیق است: خود هدفمند[1]، هدفمندسازی اداره شده[2] و هدفمندسازی گروه گرا.

مكانیزم خودكار هدفمند كردن مشتمل بر توزیع كالاهایی می باشد كه عمدتا افراد فقیر از آنها استفاده می كنند. البته این مكانیزم لزوما هدفمند كردن اداره شده نیز مبتنی بر انتخاب شكل خاصی از توزیع است. این مكانیزم متضمن برخی از هزینه های اجرایی است كه این هزینه های اجرایی نیز با افزایش صحت و دقت فرآیند هدفمند  سازی افزایش می یابد. ( 1944، Hoffman  & etal  )

روش هدفمند كردن گروه گرا نیز رهیافتی است كه مستلزم تصمیمات جامعه پیرامون شایستگی خانوارها برای مشاركت در برنامه های كمك های غذایی است.

در این رهیافت تصمیمات مبتنی بر اطلاع قبلی از موقعیت امنیتی غذایی هر یك از خانوارها است. (clay & etal , 1999)

[1] Self targeting

[2] Administered Targeting

اسلاید 2 :

n”اهمیت موضوع :

n

اصولا هدفمند كردن یارانه ها به 2 دلیل صورت می گیرد: محدودیت منابع و بودجه دولت و عدم تامین نیازهای اساسی گروه های فقیر انتقادها و مشكلاتی كه پیرامون یارانه موادغذایی ارائه می شود از سه بعد اقتصاد خرد، كلان و اجتماعی _ فرهنگی قابل تامل است در سطح اقتصاد خرد، ضعف در شبكه های بازاریابی و همچنین دور بودن تولید كنندگان از محل بازار در كشورهای جهان سوم منجر به بهره برداری بیشتر و افزایش هزینه های بازارسازی از سوی واسطه ها شده است. بدین ترتیب بهبود بازاریابی مواد غذایی می تواند منجر به كاهش هزینه های آن و به دنبال آن افزایش قیمت در تولید كنندگان و كاهش در قیمت پرداختی مصرف كنندگان شود. در این زمینه نیز مطالعاتی وجود دارد كه دال بر صحت این مطلب می باشد.

از طرف مصرف با توجه به قدرت خرید پایین افراد فقیر، اجرای برنامه های حمایتی بدیهی است اما آنچه در این میان بحث انگیز است، تغییر الگوی مصرف كنندگان به سمت كالاهای مشمول یارانه است كه عمدتا نیز وارداتی هستند.

از بحث های مطرح در این زمینه نحوه توزیع كالاهای مشمول یارانه است كه اغلب به صورت عمومی و بدون جهت گیری به سوی اقشار خاصی از جامعه می باشد كه منابع اقتصادی از بخش عمومی و خصوصی انتقاد به سمت مصرف كالاهای مشمول یارانه هدایت شده و این امر علاوه بر تحریف جریان سرمایه گذاری و كاهش رقابت در اقتصاد توانایی دولت در ایجاد اشتغال را نیز كاهش می دهد. ( laraki , 1989 )  

افزون بر این، در مراحل اولیه توسعه هزینه فرصت منابع اختصاص داده شده به واردات مواد غذایی بسیار بالا می باشد. از بعد اجتماعی و فرهنگی نیز اعتقاد عموم بر این است كه باید نیازمندی های عمومی مثل بهداشت، اشتغال، آموزش و تغذیه از سوی دولت مرتفع شود. ( laraki , 1989 )

به دلیل بار هزینه ای یارانه ها اغلب دولت به دنبال تجدید نظر در برنامه های اعطایی یارانه به مواد غذایی هستند تا در صورت امكان از بار هزینه ای آن بكاهند: در جهت حذف یارانه ها نیز تلاش هایی صورت گرفته، اما این تلاش ها عمدتا بر اساس منتفع شدن اقشار درآمدی بالا به جای گروه های فقیر و همچنین با توجه به استدلال گروه های درآمدی پایین نسبت به گروه های درآمدی بالا سهم بزرگتری از درآمد خود را به مواد غذایی اختصاص می دهند، عقیم مانده است.

اما امروزه اغلب كشورهای در حال توسعه در جهت كاهش یارانه مواد غذایی گام برداشته اند. این در حالی است كه  هنوز در ایران سهم هزینه یارانه مواد غذایی در بودجه دولت بسیار بالاست.

به گونه ای كه در طول 3 دهه گذشته بیش از 40% از بودجه دولت را به خود اختصاص داده. (موسسه  مطالعات پژوهش های بازرگانی، 1375 )

متوسط سهم یارانه كالاهای اساسی از بودجه دولت طی دوره 1379_ 1373 نیز 9/9 درصد می باشد. ( ترازنامه بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، سال های مختلف )

علاوه بر این اقشار درآمدی بالا نسبت به گروه های درآمدی پایین از یارانه پرداخت شده بیشتری بهره می گیرند. بدین ترتیب كه بر اساس

1)  یارانه كالاهای اساسی علاوه بر چهار كالا برنج، روغن، نان، قند شكر كالاهایی مثل گوشت،  پنیر شیر، مرغ را شامل شده كه چهار گروه دوم سهم بسیار اندكی را تشكیل می دهند.

آمارهای منتشر شده در حال حاضر سهم بالاترین دهك درآمدی را نسبت به سهم پایین ترین دهك درآمدی در یارانه را نشان داده و كالاهای روغن خوراكی و قند شكر به ترتیب 1/2 و 7/1 برابر می باشد. این رقم برای 20 درصد بالای درآمدی نسبت به 20 درصد پایین و برای دو كالای مذكور به ترتیب 6/1 و 5/1 برابر است. ( سازمان مدیریت برنامه ریزی كشور، 1380 ) با توجه به مسائل فوق و همچنین وجود مشكلاتی چون محدودیت بودجه و افزایش جممعیت. اهمیت هدفمند كردن یارانه و تجدید نظر در جهت گیری آن  به سوی اقشار فقیر كشور بیش از پیش آشكار می شود.

اسلاید 3 :

n”  اهداف تحقیق

n

nبرای الگوی مصرف مواد غذایی در مناطق روستایی وشهری

nارزیابی نحوه منتفع شدن اقشار و گروه های درآمدی مختلف شهری و روستایی از یارانه های پرداختی به مواد غذایی شامل : ( روغن خورراكی ، قند و شكر، نان و برنج)

nارزیابی اثرات سناریوهای مختلف كاهش و حذف یارانه های مواد غذایی ( روغن خورراكی ، قند و شكر، نان و برنج)

nبرسی وضعیت فقر در مناطق روستایی و شهری

nارائه پیشنهاداتی جهت هدایت یارانه به سوی اروپای درآمدی خاص با هدف كاهش فقر

اسلاید 4 :

n” فرضیات تحقیق :

n       گروه های درآمدی بالا از یارانه های مواد غذایی بهره بیشتر می برند .

nگروه های درآمدی پایین نیاز به دریافت مواد غذایی مشمول یارانه دارند.

nهدفمند كردن یارانه ها می تواند به كاهش فقر كمك كند .

nهدفمند كردن یارانه ها می تواند باعث صرفه جویی در بودجه دولت شود.

اسلاید 5 :

n” مروری بر پژوهش های انجام شده

                  از دو دهه پیش و عمدتا به دنبال افزایش جمعیت و كاهش كمك های كشورهای صنعتی به كشورهای در حال توسعه و مشكلات اقتصادی كه گریبان كشورهای جهان سوم شده بحث كاهش یارانه رونق گرفته است و مطالعات زیادی دركشورهای مختلف انجام شده است اما درایران مطالعات اندكی دراین زمینه صورت گرفته.

                 در این فصل ابتدا تعدادی از مطالعات انجام شده درخارج بررسی و سپس مطالعات داخلی ;.

                پرداخت یارانه مواد غذایی از محل بودجه عمومی دولت به اقشار آسیب پذیر جامعه نه تنها مصرف كنندگان كالا مشمول یارانه را تحت  تاثیر قرار می دهد بلكه این یارانه ها بر روی تولید كنندگان  ( به ویژه تولید كنندگان كالاهای مشمول یارانه ) و مالیات دهندگان جامعه كه به تامین بودجه دولت مساعدت می نمایند نیز تاثیر دارد.

                 آنچه در درجه بالای اهمیت قرار دارد اثرات یارانه بر روی تامین  معاش گروه های آسیب پذیرمصرف كنندگان است .

                اما نباید از نظر دور داشت كه عدم پرداخت صحیح و هدفمند آن می توان باعث اتلاف منابع كمیاب شود.

                درقالب یك الگوی مكی می توان تغییرات حاصله از رفاه سه گروه متاثر از یارانه (یعنی مصرف كنندگان – تولید كنندگان و مالیات دهندگان) را تعقیب نمود. بر اساس همین رهنمون، هافمن و همكاران (1944) به بررسی اثرات گندم دریافتی (به صورت كمك) به نه كشور درحال توسعه از كشورها ی پیشرفته بر روی یارانه دریافتی مصرف كنندگان پرداختند.

               نه كشور عبارت است از : مصر- بنگلادش – اندونزی –  تونس – سری لانكا – كره شمالی – برزیل – كلمبیا –  پرو

               در این مطالعه اثر كمك های دریافتی از كشورهای پیشرفته علاوه بر میزان یارانه دریافتی مصرف كنندگان بر روی رفاه تولید  كنندگان و گروه مالیات دهندگان نیز بررسی شد. بدین منظور ابتدا یك تابع مطلوبیت وزنی كه هر سه گروه مصرف كنندگان و تولید كنندگان و مالیات دهندگان را در بر می گرفت طراحی شد كه در آن به هر گروه وزنی خاص تعلق گرفت.

              هدف این مطالعه عبارت است از تعیین میزان بهینه یارانه بود ، بگونه ای كه تابع هدف ( تابع مطلوبیت وزنی) حداكثر شد.

            بر این اساس تابع هدف زیر در نظر گرفته شد .                      

            كه = مازاد مصرف كنندگان

           = مازاد تولید كنندگان

           = میزان مخارج دولت

           كه به صورت یارانه به مصرف كنندگان منتقل می شود.

           اگر 1‌> باشد بیانگر حمایت از مصرف كنندگان در مقابل تولید كنندگان

           اگر 1 باشد بیانگر زیان های تولید ناشی از اختصاص بخشی  از بودجه دولت به یارانه مصرف كنندگان است.

           پس با توجه به روابط فوق میزان یارانه بهینه به صورت تابعی از میزان كمكی دریافتی ( گندم ) ، درآمد سرانه و قیمت بین المللی گندم بدست می آید.

          داده های مورد استفاده شامل مقادیر كمك های دریافتی، درآمد سرانه و قیمت گندم طی سال 1983_ 1955 بود.

         متغیر های كمك دریافتی و قیمت جهانی بر روی میزان یارانه دریافتی مصرف كنندگان اثر مثبت و متغیر سطح درآمد سرانه نیز بر روی یارانه دریافتی اثر منفی داشته است.

         اما این انحراف معیار مربوط به ضرایب متغیرهای مذكور به طور قابل ملاحظه ای بالا است. علیرغم اتفاق نظر غالب كشورهای پیرامون لزوم هدفمند كردن یارانه و اینكه هدفمندی یارانه منجر به تامین امنیت غذایی گروه های فقیر و كاهش در مخارج دولت می شود اما در اجرای سیاست هدفمند سازی تفاوت زیادی در میان كشورها دیده می شود.

        در مطالعه هافمن و همكاران ( 1994 ) این نكته از طریق لحاظ كردن یك متغیر موهومی ویژه هر یك از كشورها تعقیب شد. نتایج نشان داد كه ضرایب مربوط به متغیر موهومی هر كشور با یكدیگر اختلاف زیادی دارد، كه این امر حاكی از تفاوت قابل ملاحظه در میان كشورها از لحاظ سیاست های اتخاذ شده در زمینه یارانه می باشد.

        در قالب معادله دیگر نیز روند سیاست كشورهای مورد مطالعه در زمینه یارانه گندم با استفاده از یك متغیر موهومی بررسی شد.

        نتایج این قسمت از بررسی نیز حاكی از تلاش كشورها در جهت كاهش یارانه می باشد.

       با توجه به جامعیت رهیافت هافمن و همكاران (1994 ) كه امكان تعقیب اثر سیاست های مختلف پرداخت یارانه را فراهم كرد در مطالعه دیگری آستون و همكاران (1999 ) بر اساس مطالعه هافمن و همكاران (1994 ) علت تفاوت در سیاست های انتخابی كشورها را مورد تحلیل قرار داد.

     هدف دیگری كه در مطالعه تعقیب می نمود بررسی علت انتخاب سیاست های مختلف در كنار سیاست های مصرف به منظور تامین مواد غذایی ارزان برای مصرف كنندگان بود.

     در این مطالعه كه به دنبال ارائه یك الگوی اقتصادی بهینه، بگونه ای كه در آن هزینه تامین غذایی از آن برای مصرف كنندگان حداقل شود، بود تاثیر دو شكل از اعطای یارانه به طور مستقیم به مصرف كنندگان از طریق عرضه مواد غذایی با قیمت یارانه ای و اعطای یارانه به واردات مواد غذایی وقتی كه بخشی از مواد غذایی از طریق واردات تامین می شود، بر روی رفاه مصرف كنندگان، تولید كنندگان و اثرات تولیدی ( كاهش در تولید ) یارانه كه از طریق مالیات تامین می شود بررسی می شود.

اسلاید 6 :

در اینجا نیز مطالعه قبلی تابع هدف به صورت مجموع مازاد مصرف كنندگان، مازاد تولید كنندگان و زیان تولیدی ناشی از اختصاص بخشی از مخارج تامینی از طریق مالیات به یارانه در نظر گرفته شد كه در آن به هر كدام از عبارت ها وزنی تعلق گرفت بدین صورت كه

W= GS + PS-Y (1-&) Tc

 با توجه به اینكه هدف عمده تامین رفاه مصرف كنندگان در نظر گرفته شده لذا به مازاد تولیدكنندگان و اثرات تولیدی وزن او به مازاد مصرف كنندگان وزن بیشتری (1 < ) داده می شود.

میزان حداكثر تابع هدف برای دو حالت اعطای یارانه به مصرف كنندگان و اعطای یارانه به واردات با یكدیگر مقایسه شد نتایج بدست آمده به شرح زیر است:

در صورتی كه به مصرف كنندگان وزن بیشتری تعلق بگیرد و كشور وارد كننده ماده غذایی كشور كوچكی باشد، بدین معنی كه بر روی عرضه جهانی ماده غذایی تاثیری نداشته باشد و  0=    ( یعنی اثر تولیدی مالیات را صفر در نظر بگیریم )

آنگاه سیاست اعطایی كامل یارانه به مصرف كنندگان یك سیاست بهینه تلقی خواهد شد. بنابر اعتقاد محققین تنها در صورت تامین شرایط مذكور می توان اظهار داشت كه سیاست اعطایی یارانه سیاست بهینه است و با تغییر هر كدام از آنها ممكن است تركیبی از دو سیاست اعطای یارانه به مصرف كنندگان و واردات یك سیاست بهینه تلقی شود و بر اساس یك رویداد تصادفی می توان انتظار داشت كه سیاست اعطای كامل یارانه به مصرف كنندگان و یا سیاست اعطای كامل یارانه به واردات بتواند به تنهایی به عنوان یك سیاست بهینه تلقی شود.

همچنین اگر برای هر سه رفاه مصرف كنندگان و تولیدكنندگان و هزینه مالیات دهندگان وزن یكسانی داده شود یعنی 1 =    0=    كه در آن صورت قیمت تولیدكنندگان و مصرف كنندگان با یكدیگر برابر و میزان تعرفه بهینه كه برای واردات بدست می آید برابر  خواهد بود. em   كشش خود قیمتی عرضه واردات است.

مدل هافمن و همكاران (1994 ) از حیث اینكه امكان تبادل و تعادل اثرات پرداخت یارانه میان گروه های متاثر از یارانه را فراهم می كند در میان مدل های دارای ماهیت كلان اقتصادی نیز برخوردارند. و با توجه به اهمیت اثرات بودجه ای تغییر نظام یارانه ها، تغییرات در بودجه دولت را مورد بررسی قرار داده اند. این مطالعات عمدتا به استفاده از رهیافت تعادل عمومی قابل محاسبه (  [1]( CGEهمت گماردند.

از جمله مطالعاتی كه در این زمینه می توان اشاره كرد مطالعه شامانی (1998 ) است كه اثر حذف یارانه ذرت را بر روی بودجه دولت زامبیا مورد ارزیابی قرار داد. بر اساس این مطالعه در بعد كلان، حذف یارانه تولیدی ذرت در بودجه به كنترل نسبی تورم نیز مساعدت نماید.

نتایج مطالعه اوف گرین و الیسد (2001 ) در مصر نیز نشان داد كه با هدفمند نمودن نظام پرداخت یارانه مواد غذایی تا 60% امكان صرفه جویی در بودجه دولت وجود دارد.

در مطالعه دیگر لوستیچ (1986) با استفاده از رهیافت تعادل عمومی، اثرات بودجه ای برنامه توزیع یارانه ذرت را در مكزیك ارزیابی كرد. بر اساس یافته های وی كاهش یارانه ذرت مساعدت چندانی به مشكلات مالی دولت مكزیك نمی نماید و بر این اساس وی پیشنهاد كرد كه از طریق توزیع هدفمند ذرت بار هزینه ای آن كاسته شود.

در یك مطالعه كه با جهت گیری تعقیب تاثیر كاهش یارانه نان بر روی مخارج دولت صورت گرفت مجتهد (1378 ) به بررسی اثر یارانه نان پرداخت. در این بررسی ابتدا وضعیت پرداخت یارانه در ایران مرور و سپس اثرات شش سناریوی مختلف در مورد یارانه نان (از طریق تغییر در مخارج دولت )در قالب یك مدل كلان 3 بخشی بر روی متغیر های اصلی اقتصاد رشد. تورم. بیكاری. بودجه دولت و توزیع درآمد مورد ارزیابی قرار گرفت.

سناریوی مذكور شامل ادامه روند فعلی پرداخت یارانه، كاهش یارانه با سطوح مختلف، حذف كامل یارانه اعطایی و حذف كامل یارانه اقتصادی بودجه صرفه جویی شده حاصل از حذف یارانه به سرمایه گذاری بود.

و همچنین جهت برآورد مدل كلان مورد مطالعه از روش ohs استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد كه سناریوی ادامه روند معنی: كاهش ده درصدی و حذف كامل یارانه، با فرض تعادل بودجه، بر رشد اقتصادی، مصرف بخش خصوصی، سرمایه گذاری بخش خصوصی، واردات، اشتغال و توزیع درآمد آثار منفی خواهد داشت اما نتایج بدست آمده برای سناریوی كاهش یارانه و اختصاص معادل همان مبلغ به فعالیت های سرمایه گذاری حاكی از وجود اثرات مثبت بر روی متغیر های فوق بود.

در مطالعه دیگر رحیمی و كلانتری (1371)  آثار حذف یارانه كالاهای روغن نباتی، گندم،  قند و شكرو چایرا مورد بررسی قرار دادند در این مطالعه ابتدا جایگاه و نظام پرداخت یارانه بررسی و با برخی كشورهای دیگر مورد مقایسه قرار گرفت. سپس آثار حذف یارانه كالاهای مذكور با استفاده از مدل های اقتصاد سنجی بر روی عرضه، تقاضا، قیمت و هزینه خانوارها بررسی شد.

یافته های این تحقیق نشان داد كه كشش قیمتی عرضه كالاهای مذكور كمتر از یك و تقاضای آنها نسبت به قیمت بی كشش می باشد. بدین ترتیب با حذف یارانه این كالاها قیمت آنها و همچنین هزینه مصرف كنندگان برای این كالاها به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. در بحث هدفمندی یارانه یكی از موانع و تعارضات طرح در مقابل صرفه جویی بودجه ای، مساله تامین معاش افراد فقیرجامعه است بگونه ای كه در این غالب علیرغم صرفه جویی قابل ملاحظه در بودجه از طریق حذف كامل یارانه بود اما به دلیل آسیب پذیری بالای اقشار كم درآمد به ویژه از لحاظ تغذیه ای، حذف كامل یارانه توصیه نمی شود.

بر اساس مطالعاتی كوشیده اند تاثیرات تغذیه ای تغییر نظام یارانه را بر روی اقشار آسیب پذیر مصرف كنندگان مورد تحلیل قرار دهند. البته لازم به ذكر است كه در برخی جوامع به دلیل اهمیت بعد تغذیه ای سناریوهای مطلوب تغییر نظام یارانه ها، علیرغم داشتن مزایای صریح، اهمیت عملی خود را از دست می دهند.

[1] Computable general equilibrium

اسلاید 7 :

n

n

n

n

n

n

nفصل سوم:

nروش تحقیق

 3 . 1 ) کیفیت

 3 . 2 ) تخمین و تصریح مدل

 3 . 3 ) اثرات تغذیه ای تغییر قیمت

 3 . 4 ) اثرات رفاهی تغییر قیمت

اسلاید 8 :

” کیفیت:

 بعضی از کالاها نظیر برنج یا روغن کالاهای همگن نیستند بلکه ترکیبی از کالاها یا کیفیت های مختلف هستند که هر یک از آنها کشش های درآمدی متفاوتی دارند به گونه ای که خانوارهای ثروتمندتر نه تنها بیشتر از خانوارهای فقیرتر مصرف خواهند کرد بلکه ترکیب کالاهای مصرفی آنها نیز به گونه ای خواهد بود که نسبت به افراد فقیرتر متوسط قیمت هر یک از کالاهای مصرفی بالاتر خواهد بود بدین ترتیب بین ارزش های واحد این کالاها و سطح درآمد خانوارها یک رابطه (+) مثبت وجود خواهد داشت.

 با توجه به اینکه ارزش های واحد، کیفیت، و همچنین تغییرات قیمت حقیقی[1] را منعکس می کند، لذا ارزش های واحد دقیقاً مثل مقدار کالا از سوی مصرف کننده انتخاب خواهند شد. بنابراین انجام رگرسیون مقدار بر روی ارزش های واحد رگرسیون یک متغیر انتخاب بر روی متغیر انتخاب دیگر خواهد بود و این امر ریسک عدم تشخیص، تورش هم زمانی و ابهام در تغییر را به همراه خواهد داشت. اما بحث حائز اهمیت دیگر آن است که قیمت ها خود کیفیت انتخاب را منعکس می کنند و با تغییر قیمت، مصرف کننده نه تنها مقدار مصرف خود از یک کالا را بلکه کیفیت کالاهای مورد مصرف را به عبارت دقیق تر ترکیب مصرف کالاها را در یک گروه، نیز تغییر خواهد داد، به گونه ای که بها تغییر قیمت، بعضی از کالاهای درون هر گروه جانشین یکدیگر می شوند.

 اثر این نوع از جانشینی این است که مقدار ارزش واحد مناسب با افزایش قیمت افزایش نمی یابد. برای تفهیم بهتر فرض کنید که در منطقه A قیمت گروهی از کالاهای مشخص نسبت به منطق B پایین تر است. حال اگر ارزش واحد مورد استفاده قرار گیرد در صورت بروز تغییرات برابر در مقدار کالاهای مورد مصرف در دو منطقه B , A تغییرات ارزش واحد در منطقه A نسبت به منطقه B کمتر خواهد بود.

 در این حالت به دلیل وجود اثر کیفیت (کشش قیمتی) بیش از حد برآورد خواهد شد. پرایس و هوتاکر (1952) کشش کیفیت را به صورت درصد تغییرات ارزش های واحد نسبت به مخارج کل خانوار تعریف کردند.

” تخمین و تصریح مدل :

 همانطوریکه پیش تر نیز ذکر شد دسته های مورد مطالعه شامل خانوارهایی که از دوست یا یک منطقه هستند فرض می شود با قیمت یکسانی مواجه اند. لذا درون دسته ها قیمت را مشاهده نمی کنیم اما قیمت ها در مقادیر خریداری شده از کالاها و ارزش های واحد آنها بازتاب می شود که هر دوی آنها قابل مشاهده هستند.

” اثرات تغذیه ای تغییر قیمت :

 با تغییر قیمت کالا مصرف کنندگان میزان مصرف کالاهای مکمل و جانشین کالای را تغییر خواهد داد بنابراین اثرات تغذیه ای تغییر قیمت به افزایش و کاهش میزان مصرف کالای iو مکمل های آن و کاهش و افزایش مصرف کالاهای جانشین آن و میزان کالای موجود در کالاهای فوق بستگی خواهد داشت: (Deaton , 1988)

. [1] Genuine Price  

اسلاید 9 :

nفصل چهارم:

nنتایج بحث

 4 . 1 ) روش پرداخت یارانه

 4 . 2 ) اولویت بندی در اعطای یارانه

 4 . 3 ) الگوی مصرف مصرف کنندگان

 4 . 4 ) اثرات تغذیه ای کاهش یارانه

 4 . 5 ) اثرات درآمدی (رفاهی)

 4 . 6 ) اثرات قیمت کالا بر شاخص فقر

اسلاید 10 :

nنتایج و بحث :

n در این فصل منظور تبیین جایگاه یارانه کالاهای مورد مطالعه یعنی برنج، نان، روغن، قند و شکر ابتدا دورنما از کل یارانه ارائه شده است و سپس الگوی مصرف کالاهای مذکور در میان مصرف کنندگان روستایی و شهری مورد تحلیل قرار گرفته است.

n در ادامه نیز براساس کشش های به دست آمده برای الگوی مصرفی مذکور اثر سناریوهای مختلف تغییر قیمت کالای مورد مطالعه بر سوی تغذیه و رفاه دهک های مختلف درآوری مورد بررسی قرار گرفته است.

n در قسمت دیگر این پژوهش نیز اثر سناریوهای مطرح شده بر روی تغییر است 3 شاخص تعداد افراد فقیر (زیر خط فقر) شکاف و شدت فقر مورد بحث قرار گرفته است.

n 4 . 1 ) روش های پرداخت یارانه :

n در یک تقسیم بندی کلی می توان روش های پرداخت یارانه را به دو گروه مستقیم و غیرمستقیم تقسیم نمود که روش مستقیم نیز به دو طریق اعمال می شود : یارانه مستقیم نقدی و یارانه مستقیم ارزشی.

n یارانه مستقیم نقدی : یارانه ای است که به صورت نقدی و به منظور افزایش درآمدی خانوارهای هدف پرداخت می شود.

n یارانه مستقیم ارزش : یارانه ای است که به صورت اعطای کالابرگ با ارزش خاص و برای مصارف خاص به خانوارهای هدف پرداخت می شود.

n یارانه غیرمستقیم نیز یارانه ای است که به صورت تعیین قیمت کالا و خدمات به میزان کمتر از قیمت واقعی آن اعمال می شود و اصولاً مورد استفاده عموم قرار می گیرد. این یارانه معمولاً به هر واحد فیزیکی در کالا تعلق می گیرد.

n 4 . 2 ) الویت بندی در اعطای یارانه :

n پیش تر از حمایت خانواده های فقیر و کم درآمد و ارتقاء رفاه اقشار آسیب پذیر به عنوان مهمترین توجیه در پرداخت یارانه نام برده شد، اما ممکن است در موقعیت های دیگری نیز هدف، بهبود الگوی غذایی، جبران کمبود و به طور کلی تأمین سلامتی افراد جامعه باشد. بر این اساس سعی بر این خواهد بود تا با القاء الگوی خاص از مصرف از کانال تغییر قیمت کالاها (اعطای یارانه به بعضی کالاها و توزیع آنها با قیمت ارزان تر با وضع مالیات برای برخی دیگر به منظور کاهش مصرف آنها ) در جهت میل به هدف موردنظر گام برداشته شود.

n4 . 3 ) الگوی مصرف مصرف کنندگان :

n برای بررسی وجود ناهمسانی واریانس معادلات از آزمون وایت استفاده شد. براساس نتایج این آزمون در غالب معادلات مشکل جدی پیرامون ناهمسانی واریانس ملاحظه شد.

n برای بررسی همخطی میان متغیرهای مستقل از ضریب همبستگی بین آنها استفاده شد.

n5 . 3 ) اثرات تغذیه ای کاهش یارانه

n4 . 5 ) اثرات درآمدی (رفاهی)

n4 . 6 ) اثرات افزایش قیمت کالاها بر شاخص فقر

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir