توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد علل تشکیل کلاس های درس چند پایه دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد علل تشکیل کلاس های درس چند پایه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد علل تشکیل کلاس های درس چند پایه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد علل تشکیل کلاس های درس چند پایه :

علل تشکیل کلاس های درس چند پایه

مقدمه:
بر پایه آمار موجود حدود یک میلیون دانش آموز در کلاس های درس چند پایه در کشور ما مشغول به تحصیل می باشند که اکثر دانش آموزان کلاس های چند پایه را دانش آموزان روستایی یا دانش آموزان حومه شهرهای کوچک و دورافتاده تشکیل می دهند.

که شاید بی مهری و تا حدودی عدم توجه خاص به آموزش در مدارس چند پایه از سوی نظام آموزشی این محرومیت را دو چندان ساخته و می توان به جرأت گفت که همان گونه که دانش آموزان مدارس چند پایه از محرومیت خاصی در امربرخورداری از امکانات مختلف رفاهی برخوردارند معلمان و مدیر آموزگاران شاغل در این مدارس نیز مظلوم و محروم از خیلی امکانات خصوصاً آموزشی واقع گردیده اند. امید است که برگزاری چنین همایشی بتواند تا حد امکان از جنبه های

مختلف اهمیت و ارزش کار در این مدارس را به ظهور و اثبات رسانده و مسئولین محترم نظام آموزشی نیز با علم و آگاهی از آن بتوانند زمینه های لازم را برای رفع محرومیت های موجود فراهم نموده تا ان شاء الله در آینده ای نه چندان دور شاهد حضور نیروهای کارآمد، توانمند وفعال در امر آموزش مدارس چند پایه باشیم. چرا که کار در چنین مدارسی نعمت بزرگی است که شاید خیلی از ما معلمین اهمیت آن را درک نکرده و بیشتر سمتی کار در این مدارس برایمان

تداعی شود امّا بنده مطمئن هستم زمینه تحقق اهداف مدرسه زندگی در چنین مدارس فراهم می باشد. امید است با شناخت چالش ها و مشکلات موجود بتوانیم حداکثر بهره را از ظرفیت ها و ظرافت های موجود در راه خدمت به دانش آموزان محروم در مدارس چند پایه را نام ببریم. ان شاء الله

وضعیت موجود
قطعاً برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند بررسی همه جانبه ی وضعیت موجود می باشیم تا بتوانیم با شناخت کامل اهداف، برنامه ها، ابزارها و امکانات و روشها و محتوای آموزش و; در مدارس کوچک وضعیت مطلوبی را پی ریزی نمائیم که تحقق بخش شعار مدارس کوچک، مدیریان بزرگ- آینده ی سبز باشیم.
ان شاء الله

علل تشکیل کلاس هاس درس چند پایه:
به منظور تبیین هر چه بهتر وضع موجود لازم است نگاهی گذرا به علل تشکیل کلاس های درس چند پایه در سطح کشور داشته باشیم که تیتر وار به آن اشاره ای گذرا می نمایم:
1- کاهش جمعیت دانش آموزی
2- رفع نیازهای آموزشی افراد واجب التعلیم
3- موقعیت جغرافیایی خاص
4- نیازهای اداری- مالی
5- ایجاد امکان دسترسی همگانی به مراکز آموزشی
6- فضای فیزیکی- آموزشی
7- امکانات و تجهیزات آموزشی
8- نیروی انسانی و ;.
با توجه به دلایلی که ذکر آن گذشت بهتر می توان وضعیت موجود کلاس های چند پایه را تبیین نمود.
1- وضعیت موجود (فضای فیزیکی – آموزشی)
وضعیت موجود در خصوص فضاهای فیزیکی مورد استفاده در امر آموزش مدارس کوچک (چند پایه) نشان می دهد که به نسبت مدارس مستقل از فضای مناسب مبتنی بر استانداردهای فنی و مهندسی برخوردار نمی باشد به طور مثال کلاس های مدارس چند پایه از لحاظ اندازه، زیر بنای مفید، و نوردهی وضعیت مناسب ندارد.

2- تجهیزات و امکانات
امروزه مدارس چند پایه همان گونه که گفتم اگرچه در مناطق محروم و غیربرخوردار تشکیل گردیده ولی از لحاظ تجهیزات و امکانات نیز متأسفانه محروم واقع گردیده و ما کمتر شاهد مدارس کوچک با امکانات و تجهیزات کافی در زمینه های مختلف خصوصاً امکانات آموزشی از جمله مواد و وسایل آموزشی و رسانه ها می باشیم.

3- انتخاب معلم
شاید یکی از مهمترین مسائل تأثیرگذار بر روند آموزش کلاسهای چند پایه انتخاب معلم برای چنین مدارسی می باشد.
در حال حاضر به دلیل مسائل و مشکلات معیشتی بیشتر مدیر آموزگاران مشغول به کار در مدارس چند پایه، معلمین با مدارک تحصیلی پایین و سابقه بالا می باشند که بتوانند از مزایای مدیرآموزگاری آن بهره مند گردند و از سوی دیگر معلمین چند پایه باز معلمینی هستند که دارای سوابق پایین و امتیازات پایین در نقل و انتقالات می باشند که این مهم در جای خود نیازمند توضیح و تفسیر می باشد که در این مقوله نمی گنجد.

4- وجود دانش آموزان در اندازه های سنی و سبک های مختلف یادگیری و بعضاً دارای مشکلات خاص رفتاری و; قطعاً در وضعیت موجود وجود دانش آموزان در اندازه های سنی مختلف و دارای مشکلات بعضاً یادگیری و رفتاری یکی از مشکلاتی است که وجود داشته و باید راهکارهایی برای رفع آن اندیشیده شود.
5- عدم تسلط بر امر برنامه نویسی و اجرای صحیح آن در کلاس های چند پایه

در وضعیت موجود به دلیل عدم آموزشها و مهارتهای لازم حرفه ای خاص معلمین چند پایه اکثر معلمین ما با نحوه برنامه نویسی و ایجاد هماهنگی و تلفیق بین دروس پایه های مختلف دچار ضعف می باشند.
6- مشکل کمبود وقت
شاید یکی از مشکلات مهمی که اکثر معلمین در مدارس چند پایه به آن اشاره می نمایند کمبود وقت و زمان کافی برای آموزش می باشد که باز هم به نظر بنده به دلیل عدم آشنایی به شیوه های فعال و تعاملی در امر تدریس می باشد.
7- نبود برنامه مدون و آموزشی در جهت بالا بردن سطح تخصص و توانایی های حرفه ای معلمین چند پایه به جرأت می توان گفت در طول بیست سال سابقه معلمی ام حتی یک دوره یا جلسه در خصوص بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی های شغلی و حرفه ای برای معلمین چند پایه در زمینه های مختلف که می توانسته راهگشا باشد برگزار نگردیده است.

8- حجم بالای تدریس محتوای آموزشی
تدریس محتوای آموزشی 30 کتاب درسی (132 ساعت تدریس در هفته) را می طلبد که معلم چند پایه باید چنین محتوایی را در 28 ساعت در هفته تدریس نماید که این امر باعث گردیده در خیلی از موارد بعضی از دروس را نیمه تمام رها کرده و یا حتی بعضی از کتب درسی تدریس نگردد.
9- عدم آشنایی معلمان راهنمایی تعلیماتی با ویژگی های و شرایط خاص مدارس چند پایه

قطعاً یکی از مشکلاتی که مزید بر علت در فشار بر معلمان کلاس های چند پایه گردیده عدم درک شرایط خاص کلاس های چند پایه از سوی معلمان راهنما می باشد که این امر باعث گردیده معلمان راهنما صرفاً در زمان حضور در مدارس عادی به اعمال اداری توجه کرده و با پرسیدن چند سئوال از دانش آموز و با نوشتن صرفاً جملاتی مانند ضعیف می باشد و نیاز به تلاش بیشتر دارد سال تحصیلی را به پایان رساند بدون اینکه نقش تسهیل کننده و مشاوره ای و ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای را به معلمین ایفا نمایند.

10- نقصان تجربه و کمبود اطلاعات معلمان چند پایه
کمبود تجربه لازم در امر تدریس در کلاسهای چند پایه حتی برای نیروهای جوان و فارغ التحصیل از تربیت معلم که هیچ آموزشی پیش از خدمت خود که زمینه ساز تجربه عملی و تفکر جدی درباره تدریس در کلاس های چند پایه باشد برخوردار نیستند.
11- عدم هماهنگی بین مدرسه و خانواده

عدم ارتباط و تعامل سازنده بین اولیاء دانش آموزان و مدارس در وضعیت موجود قطعاً تاثیر بسیار زیادی در روند آموزشی و کیفیت آموزشی در مدارس چند پایه دارد که در جای خود نیازمند تفسیر و توضیح می باشد.
12- انجام امور آموزشی و اداری در حجم بالا

در مدارس چند پایه در مواردی معلم به عنوان مدیر، دفتردار، خدمتگزار، معاون، نامه رسان هم ایفای نقش می کند که این هم یکی از دیگر مسائل مهم و مورد توجه در وضعیت موجود می باشد.
13- نوع نگرش مسئولین
با توجه به مشکلات عدیده در مدارس چند پایه نگرش مسئولین آموزشی در یک منطقه یا اداره نیز دارای اهمیت خاص می باشد به گونه ای که در خیلی از موارد در طول سال حتی یکبار هم یک مسئول حتی برای خسته نباشید گفتن هم به مدارس چند پایه سر نمی زند.
14- عدم آشنایی معلمین با رسانه های آموزشی و تأثیر گذار بر فرآیند آموزش
خیلی از معلمین محترم چند پایه به ندرت از رسانه های آموزشی که تا حدود زیادی می تواند در کیفیت بخشی آموزشی در کلاس های چند پایه مؤثر باشد استفاده می کنند.
15- آشنا نبودن معلمین با شیوه های نوین یاددهی- یادگیری
امروزه استفاده از یافته های علمی در زمینه های آموزشی باید در اولویت کار معلم قرار گیرد ولی متأسفانه خیلی از معلمین ما با شیوه های نوین آشنا نیستند و هنوز که هنوز است از شیوه های سنتی و ناکارآمد خصوصاً در مدارس چند پایه بهره می برند.
16- عدم بهره مندی از تجارب موفق معلمین توانمند و کارآمد
تاکنون حتی یکبار هم نشده که آموزش و پرورش زمینه های لازم را برای تهیه و تدوین تجارب سودمند و موفق معلمین چند پایه را برای سایر معلمین فراهم نماید.
17- عدم رضایتمندی شغلی و حرفه ای معلمان چند پایه
زمانی که یک معلم سه پایه آن هم در یک روستای محروم را تدریس می نماید با یک معلم تک پایه در یک روستا یا مدرسه برخوردار از لحاظ مزایای شغلی، سختی کار و; یکسان باشد قطعاً عدم رضایتمندی شغلی را به دنبال خواهد داشت که این امر در کیفیت کار آموزشی معلم تأثیر گذار خواهد بود.
18- وضعیت معیشتی و اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و; اولیاء فراگیران

قطعاً به دلیل محرومیت روستاهایی که کلاس های چند پایه در آن تشکیل می گردد این امر و پایین بودن سطح درآمد و اطلاعات و آگاهی های والدین، عدم توجه به نیاز فرزندان و ارتباط با مدرسه نیز یکی از مسائلی است که در وضعیت موجود قابل تأمل می باشد.
19- عدم یک نگرش سیستمی و هدفمند در فرآیند آموزشی مدارس چند پایه

نبود یک برنامه مدون و سیستمی از سوی نظام آموزشی و تهیه برنامه جامع میان مدت و بلند مدت در جهت رفع مشکلات و ارتقاء جایگاه مدارس چند پایه باعث گردیده در طول 27 سال پس از انقلاب تغییر محسوسی در فرآیند آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزشی در مدارس چند پایه احساس نشود.
20- نبود یک عزم عمومی بین مسئولان محلی و منطقه ای در راه رفع موانع موجود بر سر راه مدارس چند پایه
21- وجود گویش های محلی و دوزبانه یا چند زبانه بودن فراگیران مدارس چند پایه
22- حضور کودکان و دانش آموزان در صحنه کار و تلاش و ایجاد وقفه تحصیلی در مدارس چند پایه

23- متناسب نبودن میزان کار و فعالیت معلمین چند پایه با پاداش و حقوق دریافتی
24- عدم وجود نگاه ویژه و خاص هم به مدارس چند پایه و هم معلمین چند پایه از سوی مسئولین
25- رابطه مدار بودن انتخاب مدیر آموزگاران در مدارس چند پایه
26- انعطاف ناپذیر بودن برنامه های درسی و محتوای آموزشی در مدارس چند پایه
27- عدم بهره گیری از توانمندیها و استعدادهای فراگیران در کلاس های چند پایه

28- عدم بهره مندی از حمایت های سایر معلمین

29- طولانی بودن راه و مسیر مدارس چند پایه و خستگی ناشی از آن برای معلمین
30- ناهماهنگی و ناهمگونی تربیتی- آموزشی خانواده های دانش آموزان
31- تمرکز فعالیتهای آموزشی معلمان چند پایه بر سطح *** (حفظ طوطی وار مطالب) در فرآیند آموزش
32- آشنا نبودن با طراحی آموزش (تفکر تدریس) معلمین چند پایه
33- عدم ایجاد تغییر در فرآیند یاددهی- یادگیری مختصر مدارس چند پایه

34- آشنا نبودن مدیر آموزگاران با مباحث مدیریتی خصوصاً مدیریت زمان و راه های استفاده بهتر از وقت
35- عدم توجه به شناخت درون داد سیستم کلاس در کلاس های چند پایه از سوی معلمین
36- عدم آشنایی معلمین با فرهنگ خاص و ویژه در بعضی از منا

طق
37- عدم بهره گیری از محیط های یادگیری تعاملی
38- متمرکز بودن فعالیت های آموزشی معلم در محدوده کلاس درس (of line) بودن آموزش
39- آشنا نبودن با سبک های یادگیری
40- عدم وجود برنامه های حمایتی و مشاوره ای هم برای معلمین و هم برای فراگیران کلاس های چند پایه
41- عدم تسلط بر شیوه های کنترل رفتار و پیامدهای آن در فراگیران توسط معلمین چند پایه با توجه به شرایط خاص کلاس های چند پایه
42- به روز نبودن شیوه های ارزشیابی در کلاس های چند پایه

43- آشنا نبودن معلمین با ارزشیابی های جایگزینی که جایگاه خاصی در روند آموزشی کلاس های چند پایه دارد.
44- وجود مشکل در بهداشت، ایمنی و تغذیه فراگیران در مدارس چند پایه
45- نبود و عدم ایجاد فرصت های مناسب برای رشد شغلی بلندمدت معلمین چند پایه

46- تغییر و جابجایی معلمین به صورت متوالی (سالیانه) در مدارس چند پایه
47- محروم بودن دانش آموزان چند پایه از برنامه های متنوع فرهنگی- تفریحی و;
48- به حاشیه رفتن و خنثی شدن دروس مهمی چون هنر- ورزش- انشا در کلاس های چند پایه
49- فراهم نبودن مقدمات حضور فعال فراگیران کلاس های چند پایه در فرآیند تصمیم گیری مسائل آموزشگاه
و;. البته قلم زدن و نوشتن مطلب در خصوص موضوع وضعیت موجود و مطلوب مدارس کوچک و تبیین آن با توجه به حجم تعیین شده آسان نیست و بنده به همین مقدار بسنده نموده و وارد مقوله وضعیت مطلوب می شوم.

وضعیت مطلوب مدارس کوچک
با توجه به تعدد و فراوانی مدارس چند پایه به خاطر گستردگی جغرافیایی مناطق محروم وجود تعداد بیش از یک میلیون دانش آموز در مدارس چند پایه امری است اجتناب ناپذیر که بایستی نظام آموزشی ما زمینه های لازم را برای رسیدن چنین مدارسی به وضعیت مطلوب فراهم نماید تا ان شاء الله با فراهم شدن چنین شرایطی دانش آموزان محروم و مشغول به تحصیل از فرصت های برابر در برخورداری از امکانات وشرایط آموزشی استفاده نموده و ضمن تحقق شعار عدالت آموزشی در آینده شاهد تحقق اهداف (EFA) باشیم.

مدارس کوچک باید در وضعیت مطلوب دارای ویژگی های زیر باشند
1- مدارس کوچک، باید برخوردار از فضای فیزیکی لازم از لحاظ استانداردهای فنی و مهندسی بوده و از نظر فضای مناسب کلاسی (میز و نیمکت، نوردهی مناسب، استفاده از رنگ و رعایت اصول علمی آن در رنگ آمیزی فضای کلاس دیوارها، میز و نیمکت، ; وسایل گرمایشی و سرمایشی، محیط مناسب به منظور استفاده فراگیران جهت فعالیت های خاص، توجه به امور بهداشتی، ایجاد سرویس های بهداشتی مناسب- حصار و دیوارکشی محدوده آموزشگاه، و; فضای سبز محیط مد نظر قرار گیرد.

2- امکانات و تجهیزات
امروزه فراهم نمودن امکانات و تجهیزات در مدارس کوچک باید بیش از مدارس مستقل مورد توجه و اهتمام مسئولین محترم قرار گیرد.
تجهیزات و لوازم اداری- باید مدارس کوچک در وضعیت مطلوب از تجهیزات و امکانات اداری به طور کامل غنی باشد.
تجهیزات و لوازم و وسایل آموزشی- شاید یکی از مهمترین مسائلی که در مدارس کوچک وجود داشته و دارد این است که این مدارس را با توجه به کوچک بودن آنها و تعداد کم دانش آموزان ملاک برخورداری در بهره مندی از تجهیزات و وسایل آموزشی قرار می دهند که این امر ظلم بسیار بزرگی است در حق دانش آموزان این مدارس. پس لازم است این مدارس از لحاظ تجهیزات مختلف آموزشی از جمله وسایل پیشرفته آموزشی، وسایل چند رسانه ای- غنی گردند.
3- منابع انسانی و ویژگی های آنها در وضعیت مطلوب
امروزه باید تأمین نیروی انسانی توانمند و دارای تخصص و آگاهی های شغلی و حرفه ای مناسب با کار در مدارس چند پایه مد نظر مسئولین محترم قرار گیرد.
مدیران و معلمان که در مدارس کوچک به کار گرفته می شوند باید دارای ویژگی های ذیل باشند:
1- باید از حداقل توانمندی های حرفه ای و شغلی درزمینه کاری خود برخوردار باشند.
2- دارای سواد علمی و مدرک علمی مناسب با کار خود باشند.
3- آشنا به اصول علمی مدیریتی باشند.

4- از اعتماد به نفس بالا برخوردار باشند.
5- دارای روحیه مشارکت و استفاده از نظر مشورتی را در پیشبرد اهداف و امور آموزشی باشند.
6- دارای انگیزه های لازم جهت برخورداری از اطلاعات علمی روز در جهت حفظ و ارتقاء توانمندی خود برخوردار بوده و توان انتقال آن را به سایرین (معلمین- فراگیران) را داشته باشد.

7- دارای تعهد کاری باشد یعنی واقعاً عاشق کارش باشد.
8- برنامه ریز باشد- توان برنامه ریزی و پیشبرد اهداف را در برنامه داشته باشد.
9- بتواند در برقراری ارتباط مناسب و سازنده با اولیاء و فراگیران موفق باشند.

10- دارای اهداف (کوتاه مدت، میان مدت، و طولانی مدت) در اجرای برنامه هایش باشد.
11- آشنا به مشکلات کار در مدارس کوچک (چند پایه) باشد.
12- بتواند نقاط قوت و ضعف کاری- آموزشی- اداری و; را بشناسد.
13- دارای تقویم کاری مدون بر اساس زمانی که در اختیارش است باشد.

14- قبل از شروع کار در مدارس چند پایه حداقل آشنایی نسبی را با فرهنگ خاص منطقه، خصوصاً آداب و رسوم و اعتقادت و; را کسب نماید.
15- دارای فکری خلاق و نوع آور در زمینه مدیریتی و آموزشی باشد.
16- از حداکثر ظرفیت های مدیریتی و آموزشی خود استفاده نماید.

17- آشنا به اصول آموزشی موفق مبتنی بر طراحی- اجراء و ارزشیابی باشد.
18- دانایی همراه با توانایی را محوریت کار مدیریتی و آموزشی قرار دهند.
19- بتواند متناسب با حال و هوای همکاران و فراگیران تغییرات لازم را در فضا، مکان و زمان ایجاد نماید.
20- مدیریت زمان را در برنامه های کاری خود لحاظ نماید.

این همه کار زیاد و این همه وقت کم
چگونه می توان از پس این همه کار برآمد
»قبل از شروع به کار، کاملاً خود را آماده سازید»
«سیسرو»
21- قدرت تجزیه و تحلیل سبک های سازمانی و ایجاد سبک خاص را بر مبنای اطلاعات و تجارب شخصی خود داشته باشد.
22- با همکاران خود در اجرای برنامه های مدیریتی و آموزشی سهیم شود.
23- بتواند بر مواد و وسایل آموزشی مدیریت نموده و حداکثر بهره را از آن ببرد.

24- انتظار وقوع امور غیرمنتظره و برخورد منطقی با آنها را داشته باشد.
25- بتواند برنامه آموزشی خود را ارزیابی نموده و فهرستی از تمامی مواردی که برای آغاز سال تحصیلی نیاز دارد آماده نماید.
26- نظم و ترتیب و پیوستگی در انجام امور را همه گیر نماید.
27- چیزهای کوچک ولی اثرگذار بر فرآیند مدیریت و آموزش را در شلوغی روزمره مدرسه کم نکند.

28- از یک سیستم بایگانی مستند و یکپارچه مبتنی بر اصول علمی برخوردار باشد.
29- قدرت به روز کردن برنامه های مدیریتی و آموزشی را داشته باشد.
30- علاوه بر تقویم آموزشی دارای تقویم شخصی جهت انجام امور باشد.
کتابچه برنامه ریزی می تواند بهترین دوست شما باشد.

نظم مسری است، این بی نظمی است.
«مؤلف ناشناس»

31- آمادگی لازم را برای انعطاف پذیری داشته باشد.
32- کلاس ها را به سوی آرامی و تعادل پیش ببرد.

33- قدرت ورود به دنیای دانش آموزان را داشته باشد.
قلب انسان گنجینه های پنهانی دارد که در خفا حفظ شده و در سکوت پنهان مانده اند.
«شارلوت برونته، آرامش شب»

1- یک معلم موفق در مدارس چند پایه باید بتواند در درجه اول در امر برقراری ارتباط مناسب و سازنده و عاطفی با فراگیران به خوبی عمل نماید.
قلب و فکر کودک، قلعه ای است که هرگز نمی توان آن را با پنهان کاری یا با خشم تصرف کرد، بلکه یک راه طبیعی و نزدیک و یک دروازه وجود دارد که ورود به آن برای کسی که می داند چگونه آن را پیدا کند باز و آسان است. «مؤلف ناشناس»
2- مدیر آموزگار چند پایه باید یک طراح آموزشی باشد تا بتواند یک آموزش موفق را پی ریزی نماید.
3- او باید دارای تفکر تدریس باشد.

4- از منزن آموزشی و روش های نوین یاددهی- یادگیری اطلاعات مناسب و کافی را داشت باشد.
5- او باید بداند در فرآیند آموزش چه چیزی را به چه کسانی و چگونه باید ارائه نماید.
6- توان کنترل رفتارهای دیگران را در محیط آموزشی داشته باشد.
7- انتظارات خود را هم در امر مدیریت آموزشگاه و هم در امر آموزشی کلاسی به صورت واضح و به صورت قوانین مدیریتی و یا کلاس تهیه و به آنان ارائه نماید (البته با همفکری و استفاده از نظرات همکاران و فراگیران)
بطور مثال
«قوانین کلاس ما»
الف- همیشه برای کلاس آماده باشید.
ب- به موقع حاضر باشید (برای سیاست مقابل با تأخیر، پرسیدن رئوس مطالب و ارائه مهارتها درس ترجیح داده شود)
ج- به یکدیگر و تعلقات شخصی هر کس احترام بگذارید.
د- به گونه ی تعیین شده گوش دهید.
و- اگر می خواهید در بحث شرکت کنید دست خود را بالا ببرید.
د- از تجهیزات فراهم شده در کلاس با دقت و درست استفاده کنید.
قوانین انتظارات گوش دادن، قوانین انتظارات سخن گفتن، قوانین انتظارات خواندن- قوانین و انتظارات نوشتن فراهم نمودن و نصب قوانین و انتظاراتی که ذکر آن گذشت قطعاً فرآیند آموزشی را تسهیل و یادگیری را عمیق می نماید.
– به استعدادهای فردی فراگیران و توانمندیهای آنان توجه کرده و آن را در فرآیند آموزشی ملاک عمل قرار دهد.
کتاب های تاریخ پر از داستان هایی از افراد نابغه ای است که استعداد آن ها به وسیله ی مردم کشف نشده بود تا هر شخصی آن ها را باور کند «اینشتین» چهار ساله بود که توانست صحبت کند و هفت ساله بود که توانست بخواند.
«ایساک نیوتن» نمرات ضعیفی در مدرسه می گرفت، دبیر نشریه ای «والت دیزنی» را به دلیل نداشتن ایده های خوب اخراج کرد «لئو تولستوی» از دانشگاه اخراج شد و;
همه این ها می تواند دلایلی باشد که ما معلمین مدارس چند پایه صرفاً به دلایل ضعیف بودن و یا تنبل بودن بچه ها آنها را از فرآیند آموزشی کنار نگذاریم.
– قدرت تهیه و تدوین ارزشیابی های جایگزین را داشته باشد به طور مثال می تواند
به جای امتحان از دانش آموزان از آنها بخواهید

1- یک گزارش بنویسند 2- یک مجموعه بسازند 3- برای کلاس یک نمایش به صحنه بیاورند 4- طرح های گروهی بیافرینند 5- نمودارهای آماری یا نقشه تهیه کنند 6- یک تصویر یا نقاشی دیواری بکشند 7- یک بازی طراحی کنند 8- یک تجربه به کار برند 9- یک موسیقی یا بازی ارائه دهند 10- یک مجله راه اندازی کنند 11- یک برنامه رایانه ای تولید کنند 12- برای حل مسأله فن ارائه دهند. 13- با یک کارشناس مصاحبه کنند و;
– حداکثر استفاده را از نهادها، سازمانهای دولتی، خصوصی در جهت پیشبرد اهداف مدیریتی و آموزشی را ببرد.
وظایف مسئولین در تحقق وضعیت مطلوب مدارس کوچک

– ایجاد یک نگرش سیستمی و یکپارچه در امر روان سازی امور جاری و اداری مدارس چند پایه
– پشتیبانی مالی و معنوی از مدیران و معلمان مدارس چند پایه
– وضع دغدغه های مختلف مدیر آموزگاران و معلمان و مدارس چند پایه از سوی مسئولین
– ارزش قائل شدن برای مدیران و معلمان چند پایه با توجه به حجم بالای کاری آنان
– فراهم نمودن زمینه دلگرمی و ایجاد انگیزه های کاری توسط مدیران ادارات برای *** کوچک
– توجه ویژه و نگرش خاص به مدارس کوچک توسط مدیران

– ایجاد ارتباط مستمر در طول سال توسط مسئولین
– انتصاب معلمین توانمند- متخصص و دارای تجربه لازم در امر انجام وظیفه به عنوان معلم راهنما در مدارس
– برگزاری دوره های دانش فزایی مرتبط با مدارس چند پایه

– فراهم نمودن زمینه برگزاری گردهمایی و همایش های علمی- آموزشی مختص مدارس چند پایه
– ایجاد رشته آموزشی ابتدایی با گردش آموزشی در مدارس چند پایه
– توجه به وضع معیشتی معلمین چند پایه
– برخوردار شدن مدیر آموزگاران و معلمین چند پایه از سختی کار متناسب با وظایف شغلی آنان و;
در خاتمه لازم می دانم از تمامی دست اندرکاران برگزاری چنین همایشی تشکر نمایم که زمینه ی لازم را برای بیان دیدگاه ها، نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات مدیر آموزگاران و معلمان چند پایه را فراهم نمودند تا آنان بتوانند با توجه به تجارب علمی و آموزشی و مدیریتی خود در چنین مدارسی در راه تحقق اهداف همایش گام برداشته باشد که ان شاء الله با کاربردی شدن نتایج این همایش شاهد کیفیت بخشی و ارتقاء جایگاه مدارس کوچک در نظام آموزشی کشور باشیم و خداوند هم توفیق خدمت به دانش آموزان محروم مدارس چند پایه را به همه خدمتگزاران سنگر تعلیم و تربیت عنایت فرمائید.
ان شاء الله
والسلام- سید محمد حسینی دقیق
مدیر آموزگاران پنج پایه و مدرس مرکز تربیت معلم دانشور
منطقه میان جلگه
دیماه 86

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir