توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد تأثیر الگوهای تدریس بر یادگیری دانش‌آموزان دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد تأثیر الگوهای تدریس بر یادگیری دانش‌آموزان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تأثیر الگوهای تدریس بر یادگیری دانش‌آموزان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد تأثیر الگوهای تدریس بر یادگیری دانش‌آموزان :

تأثیر الگوهای تدریس بر یادگیری دانش‌آموزان

دنیای امروز دنیایی است با ابعاد و ویژگیهای مختلف و گوناگون كه ماهیت این ابعاد نحوه زندگی را در جوامع و كشورهای مختلف روشن می‌نماید. برای زیستن در این جهان پارامترها و فاتورهای بسیاری وجود دارد كه در صورت آگاهی از روش صحیح برخورد با این عوامل و استفاده از این روشها می‌توان به بهترین نحو زیست به جرأت می‌توان یكی از مهمترین مواردی كه از ابتدای خلقت تاكنون بشر یا آن برخورد داشته و سعی در بهبود آن همواره در نظرش بوده را آموزش و پرورش یا تعلیم و

تربیت دانست. با مراجعه به قرآن كریم درمی‌یابیم كه حتی قبل از اینكه انسان پای به عالم خاكی بگذارد نیز در حال آموزش بوده است. «خداوند به آدم (ع) علم اسرار آفرینش را آموخت تا از اسرار معنوی و مادی جهان آگاهی یابد.» این آیه مؤید چند نكته اساس و مهم می‌باشد كه به این شرح می‌باشد.
الف ) اهمیت آموزش و پرورش در زندگی.
ب ) اینكه اولین آموزگار انسان خداوند متعال می‌باشد.

ج) اینكه اولین دانش‌آموز حضرت آدم بوده است.
باید این مسئله را دانست كه برای دستیابی به آموزش بهتر و مفیدتر نیاز به آگاهی و استفاده از مواردی می‌باشد كه مهمترین آن‌ها شیوه تدریس معلم در كلاس درس می‌باشد. با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم كه در هر عصر و دوره‌ای با توجه به تعداد شاگردان ، موضوع درس و شخص مدرس شیوه‌ها متفاوت بود و با گذشت زمان و نحوه تحقیقات مختلف بر تنوع و تعداد این شیوه‌ها افزوده شده است. و بایستی اذعات داشت كه هدف از پیدایش و استفاده از این شیوه‌ها یادگیری و فهم هر چه بیشتر مطالب و موضوعات درسی و در نهایت رشد همه جانبه دانش‌آموز می‌باشد، بدیهی است كه هر آموزگاری در كلاس درس از روش یا روشهایی استفاده می‌نماید كه این روشها با توجه به عواملی از قبیل ماهیت و محتوای درس ، سن و سال دانش‌آموز ، علاقمندی وی به مطلب آموزشی و ; می‌تواند در رشد همه جانبه فراگیران مفید و یا بی‌بهره واقع شوند پس در تعیین و استفاده از این روشها هم بایستی دقت و اهتمام لازم را بعمل آورده، و اینكه كدامیك از روشها مفیدـر می‌باشد را تشخیص دهد.
امروزه در شناساندن روشهای مناسب آموزش و پرورش تحقیقات فراوانی صورت گرفته ا

ست. دفتر بین‌المللی تعلیم و تربیت وابسته به یونسكو تعداد بیش از 300 روش تدریس شناخته شده را ذكر می‌نماید.

زمینه
امروزه در اكثر كشورهای جهان آموزش از جایگاه خاصی برخوردار است و همه كشورهای كم و بیش در صدد اجرای هر چه بیشتر، بهتر و مفیدتر آن می‌باشند. باید این نكته را متذكر شد كه در حال حاضر بسیاری از كشوهای دنیا از روشهای آموزشی سنتی بهره می‌گیرند و پایبند این نوع آموزش می‌باشند. اما لازم به ذكر است كه شیوه‌های آموزش سنتی دارای نارساییهایی به شرح ذیل می‌باشند:
1- روشهای آموزش سنتی دانش‌آموز را منفعل و وابسته بار می‌آورد . او سرگذشت علم را می‌خواند، نه خود علم را.
2- روشهای آموزش سنتی منكر فراهم كردن فرصتهای كافی برای درگیر شدن با داده‌ها، نظریه‌پردازی ، امتحان فرضیه‌ها و كاربرد روش علمی در عمل است.
3- در آموزش سنتی ، معلم در صدد است تا مفاهیم و مطالب آموختنی را به فراگیر، به روش كلامی یا نشان دادن و ارائه یك مطلب خواندنی واضح و سرراست ، منتقل كند.
اما آموزش پیشرو و مواد آموزشی پیشرفته كه در كشورهای توسعه یافته و در حال گسترش هستند به روشهای اندیشیدن و راه و رسم یادگیری خیلی بیش از مطالب آموختنی توجه می‌كنند.
مهارت در طبقه‌بندی یافته‌ها، داده‌پردازی، نظریه‌پردازی و جستجوی راهی برای آزمودن و بازبینی نظریه‌های ارائه شده ، حتی اگر همراه با فعالیت مستقیم آزمایشگاهی نباشد، از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف از اینگونه فرایندهای شناختی ، تنها این نیست كه آگاهیهای درست را برای مصرف فراگیران بوجود آورند، بلكه هدف پرورش افرادی كاوشگر، تحلیل‌گر و نوآور است.

عوامل مؤثر در آموزش را می‌توان به ترتیب زیر نام برد :

الف : شاگرد
یكی از نكات مهم آموزشی، شناخت توانایی‌های فكری و ذهنی شاگردان است. در این مورد تلاش می‌شود تا جایی كه امكان دارد قدرت فكری و میزان معلومات یكایك آنان شناخته شود تا بتوان در حل مشكلات و مسائل آموزشی به گونه‌ای مؤثر اقدام كرد. لازمه چنین شناختی آن است كه :
اولاً احاطه كامل به مطالب و برنامه‌های آموزشی وجود داشته باشد.

ثانیاً مشكلات و مسائل آموزشی نیز از دیدگاه ایشان بررسی شود. در این باره توجه به موارد زیرین ضروری است.
– همه آنها (به استثنای شماره محدودی) از لحاظ جسمی، فكری، و احساسی بالغ هستند.
– بسیاری از آنها در یادگیری مطالب، هدف دارند و چنانچه برانگیخته شوند، اشتیاق زیادی برای آموختن موضوعات تازه از خود نشان خواهند داد.
– علاقه خاصی در استفاده از آموخته‌های خویش در عمل دارند. به عبارت دیگر ، هر آموزشی را از دو جنبه ارزیابی می‌كنند :
1- ار لحاظ اطلاعات و دانشی كه به آن‌ها عرضه می‌شود.
2- از لحاظ منافعی كه ممكن است در كار آینده ایشان داشته باشد. به همین سبب است كه در بسیاری از مواقع كنجكاوند تا بدانند كه تكالیف خود را «چگونه» و «چرا» بایستی انجام دهند.
در شناخت استاد باسواد و مسلط از همگان صلاحیت بیشتری دارند و به یك چنین معلمی احترام می‌گذارند. همچنین است در شناسایی كسانی كه از چنین امتیازاتی برخوردار نیستند.
با توجه به اینكه «انسانها به لحاظ روان‌شناختی با یكدیگر متفاوت‌اند» بی‌تردید شاگردان نیز از لحاظ توانایی‌های جسمی ، عاطفی ، استعداد ، هوش ، ثبات روانی ، علاقه به تحصیل ، معلومات عمومی ، تجربیات و ;. با همدیگر فرق دارند. لذا وظیفه یك معلم موفق و دلسوز است كه چنین تفاوت‌هایی را بشناسد و از آنها در آموزش به نحوی مطلوب استفاده كند. در ضمن فراموش نكنیم كه با شیوه‌های صحیح تدریس ، اكثریت دانش‌آموزان توانایی آموختن مطالب آموزشی را خواهند داشت.

توصیه‌هایی در شیوه‌های تدریس
رعایت پاره‌ای از مطالب در تدریس، تأثیر آن را فزونی بخشیده و علاقه شاگردان را به موضو

عات آموزشی بیشتر می‌كند، لذا به استادان و مدرسین گرامی توصیه می‌شود كه به موارد یاد شده زیر توجه كافی مبذول بدارند.
یكی از مهمترین اصول تدریس، احاطه كامل معلم است به مطالب آموزشی، تا بتواند پاسخ‌گوی همه سئوالات كلاس باشد. اما اگر معلم پاسخ سئوالی را به هر سببی ندانست، لازم نیسخ صحیح در جلسه آینده داده خواهد شد. سپس با مطالعه و با بررسی كافی، پاسخ صحیح سئوال را پیدا كرده و آن را در اولین جلسه كلاس مطرح سازد.
از بكاربردن كلمات و جملات زشت و تحقیرآمیز در كلاس جداً خودداری كنید. بیان الفاظ زشت و یا توهین‌آمیز نه تنها در خور شخصیت معلم نیست كه كلاس را در حالت اختناق، واخوردگی و افسردگی قرار داده و باعث می‌شود كه شاگردان فعالانه در آموزش شركت نكنند و از هر گونه اظهار نظری هم خودداری كنند.
در پاسخ به سئوالات و یا در مباحثات كلاس از جملات كنایه‌ای یا استهزایی استفاده نكنید. یكی از زیان‌بخش‌ترین نتایج چنین سخنان گوشه‌دار، آزردگی خاطر شاگردان خواهد بود، و واضح است كه انسان آزرده كه در یك حالت روحی انفعالی قرار دارد، هرگز آمادگی ذهنی لازم را برای یادگیری نخواهد داشت.
با برخوردی دوستانه و محبت‌آمیز نشان دهید كه از تدریس در كلاس و تبادل افكار و اطلاعات با شاگردان خوشحال و خشنودید در صورت مشاهده كم‌كاری در یك یا چند نفر از شاگردان آن را تعمیم ندهید و از تنبیه و یا تحقیر گروهی خودداری كنید.
كُندی شاگرد در فراگیری مطالب آموزشی ، شاید ناشی از نقص بیان و یا شیوه نادرست تدریس شما باشد. لذا مشاهده چنین پدیده‌ای نباید موجبات عصبانیت معلم را فراهم كند، بلكه باید ابتدا موضوع را ریشه‌یابی كند و سپس با كمال خونسردی در صدد رفع نقص برآید.

ب : استــاد
1- ویژگی‌های استاد:
الف) داشتن و اطلاعات كافی
همانطوری كه قبلاً نیز اشاره شده یكی از مهمترین اصول آموزش، آگاهی كافی درباره مطالب آموزشی است، به نحوی كه معلم را توانا سازد تا با تسلط كامل مطالب آموزشی را ارائه دهد. زیرا تجربه فقط وسیله‌ای است كه كمك می‌كند تا تدریس با شیوه‌های واقع‌گرایانه و جالب‌تر عر

ضه شود. در حالی كه امر تدریس علاوه بر داشتن چنین امتیازی احتایج به اطلاعات لازم دارد تا با حضور ذهن و آمادگی كامل به همه سئوالات پاسخ درست داده شود.
ب) آشنایی با شیوه‌های تدریس

یكی از اساسی‌ترین شرایط لازم برای تدریس، آشنایی با فنون و شیوه‌های آن است. این امر آنقدر حائز اهمیت است، كه حتی موفقیت یا شكست یك دوره آموزش می‌تواند بستگی تامی به آن داشته باشد. از این رو، برای این كه دوره آموزشی با نتایج پرباری خاتمه یابد، انتخاب مدرسان با صلاحیت كه از این شیوه‌ها و فنون به خوبی آگاهی داشته باشند، ضروری می‌نماید.
ج) شخصیت
شخصیت ممتاز معلم عامل مهمی در تدریس به شمار می‌رود. اصولاً شخصیت یك انسان را می‌توان مجموعه صفاتی دانست كه واكنش مطلوب یا نامطلوب دیگران را برمی‌انگیزاند.
شخصیت ممتاز نیز كه واكنش‌های مطلوب دیگران را در پی دارد در واقع كیفیتی فطری ندارد. بلكه می‌توان چنین هنجاری را با تمركز حواس، كنترل رفتار ، گفتار و كردار در خود به وجود آورده و آن را بهبود و توسعه بخشید، لذا هر معلمی می‌بایست در ایجاد شخصیتی قابل تحسین برای خویشتن بكوشد و در این راه ویژگی‌های ممتاز شخصیت دیگران را با كنش و منش خود مقایسه كرده و عنداللزوم كاستی‌های خود را جبران كند.
د) قدرت و رهبری
معلمانی كه توانایی رهبری دارند، می‌توانند به آسانی قدرت درك و فراگیری شاگردان را تقویت كنند، آنان با ایجاد نظمی صحیح به وجهی مطلوب كلاس را اداره كرده و از این طریق باعث پیشرفت آموزش می‌شوند و با بهره‌گیری از نفوذ خویش، دانش‌آموزان را به فراگیری بهتر مطالب آموزشی ترغیب می‌كنند. اداره مطلوب كلاس در برگیرنده موضوعاتی است از قبیل: تهیه برنامه تدریس، تقسیم صحیح رسانه‌های كمك آموزشی، حفظ رسانه‌های كمك آموزشی، نگهداری سوابق شاگردان ، تهیه گزارشهایی در باره ایشان یا پیشرفت آموزش و شمار دیگری از كارهای اداری

;
هـ) تفكر حرفه‌ای
تفكر حرفه‌ای به این معنی است كه معلم همواره در فكر بهبود شیوه‌های تدریس، موفقیت و پیشرفت شاگردان و اجرای صحیح برنامه‌های آموزشی باشد. بعلاوه ارتباط دائم خود با آنها حفظ كرده و در حل مسائل راهنمایی‌های لازم را بعمل آورد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir