توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مسجد جمکران دارای 131 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مسجد جمکران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مسجد جمکران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مسجد جمکران :

مسجد جمکران

مقدمه :
مسجد در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژه ای دارد . اعتبار و اهمیتی كه اسلام به مسجد داده است به هیچ نهادی نداده و مسجد را خانه ای برای خدای لامكان معرفی كرده است ، خانه ای از آن خدا كه برای مردم است .
و لذا می بینیم پس از هجرت پیامبر خدا به مدینه ، اولین بنیادی كه نهاده شد، به مسجد بود ، و رسول گرامی اسلام نخست در قبا و سپس در مدینه مسجدی را پایه گذاری كرد كه كانونی برای انجام عبادات مركزی برای تجمع مسلمانان و پایگاهی برای تصمیم گیری های مهم باشد .
داستان شورانگیز ساختن اولین مسجد در مدینه و اشتیاق مسلمانان برای انجام این كا و اینكه شخص پیامبر در ساختن مسجد فعالیت می كرد ، در كنب تاریخ بطور مبسوط آمده و همچنین سرودهایی كه مسلمانان در حال ساختن مسجد زمزمه می كردند ، در این كتاب ها نقل شده است ، از جمله این سرود :
ائن قعدنا و النبی یعمل فذاك من العمل المضلل

اگر ما بنشینیم و پیامبر كار كند این عمل ما باعث گمراهی خواهد بود . یا این سرود كه پیامبر و مسلمانان بطور دسته جمعی می خوانند :
لا عیش الا عیش الاخره اللهم ارحم الانصار و المهاجره
زندگی نیست مگر زندگی آخرت ، خداوندا به انصار و مهاجرین رحمت فرما.
اهمیت ساختن مسجد و رفت و آمد و حضور در آن آنچنان زیاد است كه در قران و حدیث تاكیدهای فراوانی بر آن شده است . خداوند در قرآن كریم درباره ی تعمیر مسجد و حضور در آن چنین فرموده است :

انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الاخره
همانا مساجد خدا را كسانی تعمیر می كنند كه ایمان به خدا و روز قیامت داشته باشند .
لمسجد اسس علی التقوی من اول یوم احق ان تقوم فیه
مسجدی كه از نخستین روز بر اساس تقوی ساخته شده ، سزاوار است كه در آن مقیم باشی .
همچنین در روایات از معصومین علیهم السلام سفارشات بسیاری درباره¬ی مسجد شده است كه ما به عنوان نمونه ه چند حدیث اكتفا می كنیم :
قال رسول الله «ص» :

كونوا الدنیا ضیافا و اتخذوا المساجد بیوتا .
پیامبر خدا فرمود : در دنیا میهمان باشید و مساجد را به خانه ی خود قرار دهید .
قال رسول الله «ص» : بشر المشائین الی المساجد فی ظلم اللیل بنور
ساطع یوم القیامه

پیامبر خدا فرمود : مژده بده به كسانی كه در تاریكی های شب به مساجد می روند به نوری كه در روز قیامت می درخشد .
قال الصادق «ع» : من بنی مسجدابنی الله له بیتا فی الجنه
امام صادق فرمود : هركس مسجدی را بنا كند ، خداوند برای او در بهشت خانه ای بنا می كند .
به خاطر همین سفارش ها و تاكیدهاست كه مسلمانان در تمام بلاد اسلامی در هر محله و روستایی ، مسجد بنا كردند و هیچ محله ای نیست مگر این كه یك یا چند مسجد در آنجا وجود دارد . انبوهی مساجد مسلمانان ، دلیل روشنی بر اهتمام فوق العاده آنان بر تاسیس مسجد است . به گفته ی یعقوبی ، در بصره هفت هزار مسجد وجود داشت .

و نیز او می گوید : بغداد دارای سی هزار مسجد است .
در قرون اولیه اسلامی بخصوص در عهد رسول گرامیاسلام «ص» مسجد مركز همه گونه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و حتی نظامی بشمار می رفت . می توان گفت كه مسجد قلب تپنده ی جامعه ی اسلامی بود .
از یك سو دادگاه ها و محكمه های قضایی در مسجد تشكیل می شد و مسائل حقوقی و كیفری مردم در مسجد تشكیل می شد و مسائل حقوقی و كیفری مردم در مسجد به داوری گذاشته می شد و از دیگر سو به عنوان یك مركز نظامی در امور مربوط به جنگ و سازماندهی سپاه و طراحی نقشه های نظامی مورد استفاده می گرفت مسلمانان از طریق مسجد بسیج می شدند و از سوی دیگر دید و بازدیدها و ملاقات ها و محل تجمع مومنان و جائی برای مشورت ها و تصمیم گیری ها بود .

همچنین مسجد جایگاهی بود برای فراگیری علوم و آموزش های گوناگونی كه جامعه اسلامی به آن نیازمند بود . در مسجد علاوه بر بیان احكام و مسائل فقهی و تفسیر قرآن ، اصول و مسائل فقهی و تفسیر قرآن ، اصول عقائد اسلامی و حتی بحث های ادبی و عقلی مورد مذاكره قرار می گرفت . مسلمانان در طول تاریخ به ساختمان مساجد نیثز اهمیت خاصی داده اند و گاهی با ساختن یك مسجد شاهكار بزرگ معماری عصر را به وجود آورده اند .
در مساجد ، تجلی انواع هنرهای اسلامی را می توان دید ، مسجد نموداری از هنر معماری كاشی كاری و نقاشی و خطاطی و گچ بری و آئینه كاری و منبت كاری و صنایع دستی و دیگر هنرها كه در قندیل ها و فرش ها و پرده ها و ظرف ها و شمعدانی ها به كار رفته است می باشد ، و می توان گفت : مسجد گالری هنرهای اسلامی است .

بعضی از مساجد از لحاظ معنوی خصوصیاتی دارند كه مساجد دیگر فاقد آن هستند ، مثلا خاطره ی مهمی را به یاد می آورند و یا به وسیله و یا دستور عزیزی و ولیی از اولیاء خدا ساخته شده اند كه همین امر موجب عظمت آن مسجد و توجه ویژه مسلمانان به آن شده است مانند مسجد الحرام كه پایگاه توحید و محل انجام مناسك عظیم حج است و یا مسجد پیامبر در مدینه كه یادآور خاطره ی خطیر پیامبر بزرگوار اسلام و هم محل دفن پیكر پاك آن بزرگوار است . و همچنین مسجد الاقصی یا مسجد كوفه مسجد سهله و یا مسجد براثا كه هر كدام دارای خاطره ها و سوابق درخشان تاریخی است .

یكی از مساجدی كه نام آن همواره یادآور نام گرامی حضرت بقیه الله امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است ، مسجد مقدس« جمكران» در شش كیلومتری شهر قم می باشد كه حدود یكهزار سال پیش به دستور خود آن حضرت ساخته شده و از آن زمان به بعد مطمح نظر و مورد توجه عاشضقان و دلباختگان و ارادتمندان ان حضرت قرار گرفته است .

در طول تاریخ این مسجد كرامات و معجزات بسیاری در آنجا دیده شده و شیعیان و علاقمندان حصرت مهدی«ع» از هر سو بار سفر بسته و برای خواندن نماز در این مسجد همواره از احترام و قداست خاصی برخوردار است . بعضی از علماء و مراجع تقلید و بزرگان ، معجزات و عنایاتی درباره ی این مسجد نل شده كه نشان می دهد آنان چگونه به این محل مقدس احترام می گذاشتند ، از جمله آنها مرحوم آیه الله العظمی حائری موسس حورزه ی علمیه ی قم و مرحوم آیه الله العظمی حجت كوه كمری ، آیه الله العظمی امام خمینی ، مرحوم آبه الله العظمی سید محمد تقی خوانساری و مرحوم آیه الله العظمی بروجردی ، و مرحوم آیه الله العظمیگلپایگانی و مرحوم آیه الله العظمی نجفی مرعشی ، مرحوم ایه الله العظمی اراكی و غیر آنها را می توان نام برد . عنایت وعلاقه مقام معظم رهبری به این مسجد مقدس جمكران آنقدر زیاد است كه طبق گفته ی مسئولین محترم بارها به این مسجد شریف جمكران آنقدر زیاد است كه طبق گفته ی مسئولین محترم بارها به این مسجد شریف جمكران تشریف آورده اند ، نظر آنان درباره ی مسجد جمكران در همین كتاب نقل خواهیم كرد .

همچنین از علماء و اساتید حوزه علمیه و مراجع فعلی نیز كه در حال حیات هستند نمونه هایی در ذكر معجزات و كرامات این مسجد خواهیم آورد .
ما در این كتاب تاریخچه ی احداث مسجد جمكران را با تكیه بر منابع فراوانی از كتب علماء گذشته ذكر خواهیم كرد و آنگاه نظرات علماء و اساتید و مرتاجع را خواهیم آورد و نمونه های اندكی از معجزات بسیاری كه در این مكان شریف به مقوع پیوسته است نقل خواهیم كرد ، و در پایان مطالب مختصری در پیرامون حضرت مهدی ارواحنا فداء فدا خواهیم آورد .

این كتاب ارمغانی است برای شیفتگان امام زمان و عاشقان مسجد جمكران كه همواره و بخصوص در سب های چهارشنبه از اطراف و اكناف و دور و نزدیك آهنگ سفر به مسجد جمكران می كنند و در گوشه ای از آن باخدای خود با راز و نیاز مشغول می شوند ، و پس از ادای نماز مخصوص مسحد ، به دنبال گمشده ی خود هستند وآن در دانه ی یكتا و عزیز سفر كرده را می خوانند و راز خود را با او در میان می گذارند .
تا تو ز كسی روی نهان كرده ای خون به دل پیر و جوان كرده ای

در آخرین فراز از این پیشگفتار توجه خوانندگان گرامی را به این نكته جلب می نمایم كه فرمان لازم الاطاعه ی حضرت بقیه الله – ارواحنا فداه – به شیخ حسن بن مثله جمكرانی در بیداری بوده ، چنانچه از متن داستان و تاكید مرحوم آیت الله حائری به روشنی ثابت می شود ، و بنای فعلی مسجد مقدس جمكران نیز به فرمان آن حضرت است ، چنانچه در منابع و ماخذ بر آن تاكید شده است.

بر شیفتگان حضرت صاحب الزمان – عج الله تعالی فرجه الشریف – است كه این مكان مقدس را قدر بدانند و در هر فرصتی به این مكان مقدس بشتابند و مشكلات خود را با آن امام رئوف در میان بگذارند و خدای را به نام او بخوانند و سریع الاجاه بیابند ، ما نیز عاجزانه از شیفتگان كویش تقاضا می كنیم كه هنگام تشرف نخست برای تعجیل در امر فرج دعا كنند و حوائج آن حضرت را بر حوائج خویش مقدم بدارند .
ای عاشقان امام زمان و علاقمندان مسجد جمكران ، قدر خودتان را بیشتر بدانید كه خداوند این توفیق را به شما داده است ، در این مكان مقدس « مسجد جمكران» مشغول عبادت و راز نیاز باشید ، مسجدی كه حضرت امیرالمومنین علی «ع» از آن به پسر یمتنی خبر داده است ، مسجدی كه به امر مبارك حضرت ولی عصر امام زمام «ع» بنا گردید .

امام زمان فرموده : من صلی فیه كمن صلی فی البیت العتیق .
مسجدی كه آیات عظام و علماء اعلام پیاده به آن مكان مقدس مشرف
می شدند .
مسجدی كه رفت و آمد حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان «ع» به آن
می باشد ، كه در این مدت عده ای زیاد محضر آن بزرگوار رسیده و از بركات آن حضرت به فیض رسیده اند .
اگر كسی دارد به دل درد و فغان بایدش رو آورد بر جمكران
جمكران دارالشفای مومن است چون طبیب آن بود صاحب زمان
در خاتمه :
امیدوارم كه این اثر ناچیز مورد عنایت حضرت رب الارباب و ارواح طیبه حضرات معصومین علیهم الاسلام قرار گیرد و خوانندگان محترم را مفید فایده و مثمر ثمر باشد برایم باقیات الصالحات باشد ، برای یوم لا ینفع مال و لا بنون ، و الباقیات الصالحات خیر عند ربك ثوابا و خیر اقلا .

در اینجا فرصت را مغتنم شمرده ، از آیات عظام و علماء اعلام و حجج اسلام و بزرگان و دوستان عزیزی كه از تالیفات قبلی اینجانب استقبال كردند و مرا مورد تشویق قرار دادند صمیمانه سپاسگذاری می كنم ثوابی از آن به ارواح مقفدسه علماء و شهداء و صالحین از مومنین و بانیان خیر و اموات دوستانی كه ما را در چاپ این كتاب پر ارزش مسجد جمكران تجلی گاه صاحب الزمان «ع» یاری نمودند و والدین اینجانب و اخوی محترم مرحوم مغفور آیت الله حاج سید قادر میر عظیمی قرار دهد ، آمین یا رب العالمین بحق محمد و آله الطاهرین .

پیشگویی امیر مومنان علی علیه السلام از مسجد مقدس جمكران
در خلاصه البلدان این حدیث مذكور است از كتاب مونس الحزین از تالیفات شیخ صدوق ، با اسناد صحیح و معتبر از امیرالمومنین علیه السلام كه فرمود :
« اسی پسر یمانی در اول ظهور خروج نماید قائم آل محمد از شهری كه آن را قم می گویند و مردم را دعوت می كند به حق و همه خلایق از شرق و غرب به آن شهر قصد كنند و اسلام تازه گردد و هر كه از خوف اعداء پوشیده و مخفی باشد بیرون آید و حوش و طیور در مساكن و اوطان خود ایمن بخوبد و چشمه آب حیات از آن شهر ظاهر شود و آبی كه هر كس بخورد نمیرد و از آب چشمه ها منفجر شود و از آن موضع رایت حق ظاهر شود و میراث جمله انبیاء بر پشت زمین به آن باشد ، ای پسر یمانی این زمین مقدسه است كه پاك است از تمام لوثها و از خدای تعالی در خواسته كه بهترین خلق خود را ساكن او گرداند و دعایش

مستجاب شده و حشر و نشر مردم در این زمین باشد و بر این زمین اساس و بنیاد قصری عظیم نمایند ، بعد از اینكه بنای قصر مجوس بوده باشد و آن قصر از صاحب شهرت ملك روم باشد و از این زمین گوسفند ایراهیم خلیل را آوررند و قربان كنند و بر این زمین هزار صنم و بت از اصنام اهل روم بشكنند و بر این زمین اثر نور حق ساطع شود و از این زمین رایحه و بوی مشبك شوند ، حق تعالی بیت العتیق را به این شهر فرستد و بناها و آسیاب ها بر این زمین شود و منازل و

مواضع زمسین های اینجا عالی و گرانبها گردد كه چندان زمین كه پوست گاوی باشد به پانصد دینار بدهند و عمارت آن هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد و رایت وی بر این كوه سفید بزنند ، به نزد دهی كهن كه در جنب مسجد است و قصری كهن كه قصر محبوس است و آن را جمكران خوانند از زیر یك مناره آن مسجد بیرون آید نزدیك آنجا كه اتشخانه ی گبران بوده و حضرت امام سفطی از زر بسته باشد و بر براق سوار شده و با ملائكه مقب و حاملان عرش گردش نماید و منطق آدم با او باشد و حلم خلیل الله و حكمت حضرت داود و عصای موسی وخاتم حضرت سلیمان و تاج طالوت و بر سر آن نوشته است نام هر پیغمبری و وصی و نام هر مومنی و موحدی .

توضیح و بیان : حضرت امیر «ع» می فرماید در این حدیث شریف كه چشمه آب حیات در شهر قم ظاهر شود كه هر كس بنوشد نمیرد شاید مراد آن باشد كه دلش نمیرد و همیشه منور باشد به نو ایمان یا آنكه كنایه باشد از طول عمر كه روایت است كه در زمان ظهور حضرت حجت در زمان رجعت ائمه مردم زیاد عمر می كنند واحتمال اولی انسب است .

و ایضا حضرت امیر علیه السلام خبر از این مسجد جمكران داده و فرموده كه كوه سفید به نزدیك دهی كهن در جنب مسجد است و الحال همین طریق است كه جمكران نزدیك مسجد است و قصری كهن كه قصر مجوس است كه در زمان صاحب تاریخ قم قصر موجود بوده ، همین بس است در فضیلت این مسجد كه حضرت امیر«ع» خبر داده از او و حال آنكه در زمان آثار مسجد نبوده .

و ایضا حضرت امیر«ع» در اول این حدیث فرمودند : ای پسر یمانی اول ظهور خروج نماید از شهری كه آن را قم گویند و در آخر همین حدیث تعیین
می كند حضرت امیر«ع» كه از كدام قطعه زمین قم بیرون آید قائم آل محمد«ع» می فرماید از زیر یك مناره آن مسجد كه مراد مسجد جمكران باشد .
الحاصل آنكه از این حدیث چنین مستفاد می شود كه حضرت حجه از قم ظهور نماید یا از زیر یك مناره آن مسجد یا آنكه بگوییم از نزدیك مناره ی آن مسجد بیرون آید ، هر سه را احتمال می رود لكن روایتی وارد شده از حضرت رسول «ص» كه ابتدای ظهورش از كرعه می باشد هم جنانی كه در نجم الثاقب مذكور است در روایتی و در روایات معتبره وارد شده كه از مكه ظهور خواهد نمود ، لكن جمع ما بین این روایات سهل و آسان است بعد از اینكه ابتدا بر سه قسم می باشد ابتدای حقیقی و اضافی و عرفی می توان گفت حضرت این هر سه شهر را بقدوم خود منور می سازد .

همچنانی كه كلام فرزندش حضرت حجت دال بر همین مطلب است كه فرمودند : به حسن بن مثله كه به حسن بن مسلم بگو این زمین شریفی است و خدای تعالی این زمین را برگزیده از زمین های دیگر و شریفش نموده پس آنچه مستفاد می شود از كلام حضرت حضرت آن است كه این زمین را خدای محترما خلق نموده و برگزیده از سایر زمین ها كه جایز نیست تصرف و حیازت او به خلاف و خداوند عالم زمین را خلق نمود از برای نبی نوع انسانی كه جایز است تصرف و حیازت نماید یا كه تصرف مالكانه نماید بلكه او را محترما و شریفش خلق كرد و خانه خود را بر روی او قرار داد كه بدگانش بروند در آم نوضع شریف عبادت كنند او را و اگر مثل سایر زمین ها بود هر آینه حضرت حجت نمی فرمود كه چرا حسن بن مسلم این زمین را تصرف گرفته و زراعت می كنند و پس معلوم می شود كه

این قطعه زمین به مثل كعبه و بیت الله الحرام می باشد كه شریك است با موضع كعبه و مسجد الحرام در این شرافت و فضیلت كه ابتداء خلقتشان مسجد و محترما خلق نموده كه این از برای احدی جایز نبوده و نخواهد بود حیازت و تصرف مالكهنه نمودن هم چنانی كه موضع را خدا مسجد جمكران هم امتیاز دارد از سایر مساجد به جهت آنكه این موضع ا خدا مسجد خلقش كرده پس امتیاز دارد از مساجدی كه آن را مخلوق مسجد نمایند .
اگر چه كعبه حریم خدای لم یزلی است بناء مسجد صاحب زمان به قم ازلی است
بناء كعبه حریم خدای سبحان است
نگر كه مژده مسجد روایتش ز علی است

صاحب الزمان «ع» مسجد جمكران
اماكنی كه قدوم مبارك حضرت صاحب الزمان «ع» زینت یافته اند و دعا برای تعجیل فرج آقا امام زمان «ع» در آنجاها تاكید شده است از جمله : مسجد الحرام ، عرفات ، سرداب مبارك در شهر سامره ، حرم حضرت سید الشهداء «ع» ، حرم مولایمان حضرت رضا «ع» ، جرم عسكریین علیهما السلام ، حرم هر یك از امامان علیهم السلام ، مسجد كوفه ، مسجد سهله ، مسجد صعصعه و مسجد مقدس جمكران قم و غیر اینها از مواضعی كه بعضی از علماء اعلام و مراجع عالیقدر و صلحا آن حضرت را در آنجاها دیده اند یا در روایات آمده كه آن جناب در آنجا توقف دارد مانند مسجد الحرام و نعظیم و احترام سایر چیزهای كه به آن حضرت اختصاص دارد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir