توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله خیانت در امانت دارای 129 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله خیانت در امانت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله خیانت در امانت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله خیانت در امانت :

خیانت در امانت

مقدمه
تسری بزه خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب 1375 نسبت به اموال غیر منقول و اختلاف نظر حقوقدانان و قضات در مورد شمول بزه در خیانت در امانت نسبت به مقررات روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 و 1362 و 1376 و اختلافات متعدد درباره اینكه آیا رابطه حقوقی امانی قانونی می‌تواند مبنای تحقق بزه خیانت در امانت قرار گیرد یا خیر؟ و ابتلای روزنامه دادگاهها با این بزه، از جمله عواملی بودند كه موجب گردید تا اینجانب كار تحقیقی خود را تحت عنوان «بزه خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی» انتخاب نماید تا شاید با تحقیق و بررسی تئوری و عملی این بزه راه صواب را ارائه نماید.
امانتداری یكی از صفات پسندیده و نیكوست و خیانت نسبت به آن زشت و قبیح است به طوری كه حتی برخی از مردم خیانت در امانت را زشتتر از سرقت می دانند، چرا كه در سرقت فقط بردن مال مطرح است و حال آنكه در خیانت در امانت، خائن علاوه بر بردن مال دیگری، از اعتماد و اطمینان مالك یا متصرف قانونی مال نسبت به خود نیز سوء استفاده می‌كند. امانت یكی از صفات خدای تعالی است و در قرآن كریم و روایات و احادیث متعدد، بر استرداد مال امانی به صاحبش سفارش موكد شده است، اگرچه صاحب مال امانی كافر باشد كه مراتب فوق حكایت از اهمیت عنوان تحقیق دارد.

بقای زندگی انسان در این عالم، به معاملات و مبادله اعمال بستگی دارد و روح و جان مبادله اعمال، امانت است و اگر امانت در مبادله نباشد، اساس و بنیان معاملات از هم گسیخته و رشته مبادلات پوسیده خواهد شد، و زمانی كه نظام معاملات از بین برود، هرگز انسان را در این جهان بقاء و زیست ممكن نخواهد بود.
حضرت رسول اكرم (ص) می‌فرماید: «كلب امین خیر من صاحب خئون» یعنی سگ نگهبان باوفا، بهتر از دوست سست عنصر خیانتكار است.
نحوه تحقیق بدین صورت بوده كه اینجانب ابتدا با مراجعه به منابع و مآخذ متعدد حقوقی و فقهی مطالب لازم را از بعد تئوری مورد بحث و بررسی قرار داده و سپس با توجه به اینكه آراء جدید دادگاههای عمومی و تجدید نظر استان تهران به عنوان پایتخت و شعب دیوان عالی كشور در مورد بزه خیانت در امانت منتشر نگردیده است، با مراجعه حضوری به مراجع قضایی یاد شده و دادستانی كل كشور در قسمت مربوط به اعمال بند 2 ماده 18 و ماده 31 قانون تشكیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 1373 و مراجعه به اداره حقوقی قوه قضاییه و جمع آوری نظریات منتشر نشده، با مطالعه بیش از سیصد پرونده مربوط به خیانت در امانت توانسته است آراء و نظریات جدید مستند و مستدل را بدست آورده و بر حسب مورد به طور خلاصه مورد استفاده قرار دهد و در واقع تحقیق تهیه شده تلفیقی از مسائل تئوری و عملی است.

قسمت اول : تعاریف

بند اول: تعریف بزه خیانت در امانت
قانونگذار، بزه خیانت در امانت را در قانون مجازات اسلامی تعریف نكرده است و فقط به بیان تعدادی از مصادیق و موارد این بزه اكتفا نموده است. لازم است قبل از ورود به بحث اصلی و شرایط و عناصر تشكیل دهنده این بزه، تعریفی از حیث لغت و اصطلاح حقوقی آن بیان نماییم.

الف) تعریف لغوی
“امانت” در فرهنگ لغات به معنای «راستی، ضد خیانت، درستكاری، امانت یعنی قرار دادن و بجا آوردن مقتضای عدالت در اوقات معین آن، و این یكی از صفات خدای تعالی است.
برخیز تا به عهد امانت وفا كنیم تقصیرهای رفته به خدمت قضا كنیم
(سعدی)
ودیعه: هر چیزی كه برای نگاهداشتن به كسی سپرند. فرق ودیعه با امانت این است كه ودیعه نگاهداری شئی است به قصد، و امانت چیزی است كه بدون قصد بدست می‌آید مانند آن كه باد لباسی را به درون اطاق افكند، و نیز ودیعت بری از ضمان است اگر موافقت شده باشد، اما امانت بری از آن نیست تا آنگاه كه به صاحبش برسانند.
دانه د‌ُر كه امانت به شما دادستم آن امانت به من ایمن ز ضرر باز دهید
(خاقانی)

و بعلاوه به معنای، «بسته مهمور كه به پست خانه دهند تا آن را به مقصدی برساند، و ریشه آن امن است به معنی ایمن شدن، بی ترس، اطمینان، آرامش قلب، راحت و آسایش» آمده است. همچنین امانت به معنای «الف- مال مورد ودیعه را گویند ب- هر مالی كه به وسیله یكی از عقود امانی و یا به حكم قانون به صورت امانت در ید كسی باشد مانند مال مورد مضاربه كه در دست مضارب امانت است. و امانتدار كسی است كه مال دیگری را به رسم امانت به نحوی از انحاء نزد اوست، اصطلاح معروف آن امین است و امانت گذار كسی است كه مالی را نزد دیگری به امانت می گذارد و به او مودع گویند.» آورده شده است.
“خیانت” در فرهنگ لغات به معنای «غدر، مكر، حیله، ناراستی، دغلی، ضد امانت، نااستواری، زنهار خواری، نقض عهد، پیمان شكنی، بی وفایی، نمك به حرامی، بی دیانتی، بی عصمتی و زنا كاری» آمده است. به علاوه به معنی «دزدی، خروج از مامورات و ارتكاب منهیات حق» آمده است. “خیانت در امانت” به معنی تصرف امین در مالی كه نزد او به امانت گذاشته شده در جهتی مخالف مقصود امانتگذار، آورده شده است.

ب) تعریف اصطلاحی
حقوقدانان ایران تعریف های متعددی در مورد بزه خیانت در امانت ارائه نموده اند كه تعدادی از آنها را بیان می‌كنیم. خیانت در امانت عبارت است از: «تصاحب یا تلف یا مفقود یا استعمال نمودن اموال یا اسناد به زبان مالكین یا متصرفین آنها وقتی اشیاء مزبور به عنوان اجاره، امانت، رهن، وكالت یا هر كار با اجرت یا بی اجرت به كسی داده شده و مقرر بوده است كه اشیاء مزبور مسترد یا به مصرف معینی برسد.» و تعریف دیگر خیانت در امانت «تصاحب، تلف نمودن، مفقود كردن و استعمال ناروای عمدی و غیر قانونی شیئی منقول امانی به ضرر مالك یا متصرف قانونی آن به وسیله امین» بیان شده است. همچنین خیانت در امانت به

«عمل غیر قانونی و مجرمانه و خلاف امانت، نسبت به شیء منقولی كه به موجب یك عقود امانی یا رابطه حقوقی دیگری، كه نتیجه آن ایجاد ید امانی برای متصرف شیء است، به دست شخصی سپرده شده باشد.» تعریف شده است. هم چنین گفته شده «خیانت در امانت عبارت است از تصاحب، تلف، مفقود یا استعمال نمودن توام با سوء نیت مالی كه از طرف مالك یا متصرف به كسی سپرده شده و بنابر استرداد یا به مصرف معین رسانیدن آن بوده است.» و در تعریف

دیگر «جرم خیانت در امانت عبارت است از ارتكاب رفتار مجرمانه عمدی مخالف امانت از ناحیه امین نسبت به اموال یا اسنادی كه به یكی از اسباب قانونی به او سپرده شده یا در حكم سپردن بوده و بنا بر این بوده كه آن اشیاء مسترد شود ولی امین آن را به ضرر مالك یا متصرف آن تصاحب یا تلف و یا مفقود یا استعمال نماید.» بیان گردیده است. و باز در تعریف دیگری «خیانت در امانت عبارت است از تصاحب یا تلف یا استعمال مال یا چیزی كه از طرف مالك یا متصرف قانونی آن

به طور موقت به عنوان اجاره یا امانت و یا به طور كلی به موجب یك قرارداد به امین سپرده شده است.» تعریف و تبیین گردیده است. و در تعریف دیگری گفته شده: «خیانت در امانت عمل عمدی و بر خلاف امانت امین به ضرر دیگری است.» و در تعریف دیگری گفته اند: «خیانت در امانت رفتار مجرمانه و مخالف امانت

است نسبت به مال منقول كه به موجب هر امر و یا عقدی از عقود امانت آور سپرده به مجرم و یا در حكم آن باشد.» و استاد دیگری بیان نموده اند: «خیانت در امانت عبارت است از هرگونه رفتار مخالف امانت امین در مالی كه به او سپرده شده است.» و در ترمینولوژی حقوق راجع به خیانت در امانت گفته اند: «استعمال مال مورد امانت به توسط امین در جهتی كه منظور صاحب مال نباشد. استعمال اعم از تصاحب یا تلف یا گم كردن (ماده 241 قانون مجازات عمومی

) عناصر این جرم عبارتند از: الف) تصاحب كردن و به طور كلی صرف مال بر خلاف نظر مالك ب) تقلب (قصد خیانت در امانت) ج) اضرار به مالك د) در قانون ما فقط مال منقول موضوع این جرم واقع می‌شود هـ) مال ودیعه به طور امانی به خائن در امانت تسلیم شده باشد. این عنصر، این جرم را از كلاهبرداری جدا می‌كند تسلیم اعم است از: تسلیم مادی یا تسلیم قانونی و) اسباب قانونی كه موجب حصول امانت می‌شود باید به طور حصر در قانون معین شود (مانند: اجاره، ودیعه، رهن، وكالت، هر كار با مزد یا بی مزد در قانون ایران).»

تعاریف فوق از بزه خیانت در امانت، هر كدام دارای ویژگی های مخصوص به خود است. به عنوان مثال، برخی از اساتید محترم بزه خیانت در امانت را تعریف به مصادیق قانونی آن، كرده اند و در واقع خیانت در امانت را به شیوه معمول و مرسوم حقوقدانان تعریف نكرده اند و بیان نموده اند: «خیانت در امانت عبارت از تصاحب، تلف، مفقود، استعمال;» كه این تعریف واقعی به شمار نمی آید. در برخی از تعاریف خیانت در امانت را فقط در اموال منقول جاری دانسته اند كه با وضع ماده 241 ق.م.ع و صراحت اموال منقول و غیر منقول در بزه خیانت در امانت، تعریف فوق را مخدوش نموده است. همچنین برخی به عقود امانت آور قانونی

(مندرج در قانون) اشاره كرده اند و حال آن كه این عقود امانت آور مندرج در قانون تمثیلی هستند و جنبه حصری ندارند. بعضی تعریف را منحصر در مال دانسته اند كه بعضی اسناد خارج گردیده و حال آن كه ممكن است موضوع جرم خیانت در امانت باشد. به هر حال هرچند تعریف كامل و جامع از بزه خیانت در امانت دشوار است و روش بیان مصادیق قانونی در مرحله عمل بهتر است لكن به نظر نگارنده بزه خیانت در امانت: «رفتار مجرمانه و مخالف امانت امین نسبت به مال یا وسیله تحصیل مالی كه به موجب عقد امانت آور یا رابطه حقوقی دیگر به او سپرده شده است» تعریف می‌گردد. با این تعریف به نظر می‌رسد مصادیق قانونی ماده 674 ق.م.ا بیان شده باشد.

 

قسمت دوم: بررسی بزه خیانت در امانت در منابع اسلامی
نگارنده در این بحث به بررسی این نكته كه آیا خیانت در امانت در قرآن كریم و روایت به عنوان جرم و عمل حرام تلقی گردیده یا خیر؟ و همچنین آیا مجازاتی در فرض جرم بودن برای آن تعیین گردیده یا خیر، می‌پردازد. چون آیات و روایات متعددی خیانت در امانت را مورد نهی قرار داده كه در بند جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، برای تفهیم مطلب ابتدا به تعریف جرم از دیدگاه فقهاء می پردازیم.

جرم، عبارت است از انجام دادن فعل، یا گفتن قول كه قانون اسلام آن را حرام شمرده و بر فعل آن كیفری مقرر داشته است. یا ترك فعال، یا قول، كه قانون اسلام آن را واجب شمرده و بر آن ترك، كیفری مقرر داشته است. و یا به قول یكی از فقهای شافعی، جرم ممنوعیتهای قانونی كه از طرف خداوند مقرر شده و مجازات آن حد یا تعزیر است، تعریف شده است.

خیانت در امانت (غلول) از گناهانی است كه در نص معتبر به كبیره بودنش تصریح شده است و دلیل این كه خیانت به طور كلی حرام است روایت فضل بن شاذان از حضرت رضا (ع) است و در آن به جای كلمه غلول فرموده: «و الخیانه» یعنی از جمله گناهان كبیره خیانت در امانت است.
لذا از دیدگاه فقه اسلام خیانت در امانت از گناهان كبیره و جرم محسوب و با نظر حاكم شرع قابل مجازات است.

بند اول : قرآن كریم
قرآن كریم امانت داری را از صفات پسندیده و خیانت در آن را به عنوان عمل زشت و قبیح مورد نهی قرار داده است. از جمله می‌توان به آیات زیر استناد كرد.
«ان الله یأمركم ان تؤدوالامانات الی اهلها;» خدا به شما امر می‌كند كه امانت را البته به صاحبانش باز دهید. طبق صریح این آیه هر مسلمانی وظیفه دارد كه در هیچ امانتی (مادی یا معنوی) نسبت به هیچكس خیانت نكند، خواه صاحب امانت مسلمان باشد یا غیر مسلمان.
«; فان أمن بعضكم بعضاً فلیؤدالذی او تمن امانته;» یعنی ای مومنان، هرگاه یكی از شما دیگری را امین شمرد باید شخصی كه او را امین شمرده اند امانت را مسترد بدارد.
در آیه دیگری آمده است: «یا ایها الذین آمنوا لا تخوفوا الله و الرسول و تخونوا اماناتكم و انتم تعلمون» یعنی ای كسانی كه ایمان آورده اید، دانسته به خدا و پیامبر در كار دین و با یكدیگر در امانت ها خیانت نكنید، در صورتی كه شما (زشتی خیانت را به خوبی) می دانید. لذا خیانت در امانت از نظر قرآن گناه شمرده می‌شود.

بند دوم : روایات
بزه خیانت در امانت در احادیث و روایات وارده از معصومین «علیهم السلام» به شدت مورد نهی قرار گرفته است چنانكه پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: «سه خصلت است كه در هر كس باشد دلیل بر نفاق اوست هرچند نماز بخواند و روزه بگیرد و خود را مسلمان بداند؛ دروغگویی، خلف وعده و خیانت در امانت.» همچنین می فرمایند: «امانت داری موجب ثروت و خیانت موجب فقر و تهیدستی است.» و در یكی از احادیث خود دو خصلت دروغگویی و خیانت را از مومن دور می دانند. و پیامبر اسلام در حدیث دیگری ادا كنندگان امانت و وفا كنندگان به عهد را نیز جزء نزدیكترین افراد به خود دانسته اند. و حضرت علی (ع) از قول پیامبر اكرم (ص) نقل كرده اند: «رسول خدا قبل از مرگش سه مرتبه به من فرمود: ای اباالحسن امانت را به نیكوكار و تبهكار برگردان چه زیاد و چه كم باشد، حتی اگر نخ و سوزن باشد.» هم چنین حضرت علی (ع) فرموده است: «امانت را رد كن حتی به قاتل فرزندان پیامبران (ع).» حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «سپس (وظیفه الهی هر كس) ادای امانت است، چه اینكه آن كس كه اهل امانت نباشد هرگز به مقصد نمی رسد.» و امام صادق (ع) فرمود: «اگر قاتل علی (ع) امانتی پیش من می گذاشت و یا از من نصیحتی می خواست و یا با من مشورتی می كرد من آمادگی خود را برای این امور اعلام می داشتم، قطعاً حق امانت را اداء می نمودم.» همچنین امام صادق (ع) فرمود: «سه چیز است كه خداوند به هیچ كس اجازه مخالفت با آن را نداده است؛ ادای امانت در مورد هر كس خواه نیكوكار باشد یا بدكار، وفای به عهد درباره هر كس، نیكی به پدر و مادر خواه نیكوكار خواه بدكار باشند. و احادیث و روایات متعددی مبنی بر قبح خیانت در امانت و گناه بودن آن وجود دارد كه به خاطر جلوگیری ا اطاله كلام، به موارد ذكر شده اكتفا می‌كنیم.

بخش اول:
خیانت در امانت موضوع ماده 674 قانون مجازات اسلامی
و شرایط و عناصر تشكیل دهنده آن

خیانت در امانت از جمله جرایم علیه اموال محسوب می‌شود. حقوقدانان در مورد عام و خاص بودن بزه خیانت در امانت موضوع ماده 674 ق.م.ا (ماده 241 ق.م.ع و ماده 119 ق.ت سابق) عقیده یكسانی ندارند و هركدام تعبیر خاصی نموده اند. بعضی خیانت در امانت ماده 674 ق.م.ا را تحت عنوان «خیانت در امانت به معنی اخص» و دو صورت سوء استفاده از سفید مهر یا سفید امضاء، و خیانت مستخدمین دولت در اسناد دولتی را تحت عنوان «صور خاص بزه خیانت در امانت» مورد بحث و بررسی قرار داده اند. و برخی دیگر خیانت در امانت ماده 674 ق.م.ا را با عنوان «جرم خیانت در امانت به معنی اخص» و صور دیگر فوق را با عنوان «جرم خیانت در امانت به معنی اع‍ّم» بحث كرده اند. و گفته اند كه این صور به معنی اخص خیانت در امانت نبوده ولی از خانواده جرایم خیانت در امانت محسوب می‌شوند و به همین لحاظ تحت عنوان «اعم» بحث شده است. همچنین بزه خیانت در امانت ماده 674 ق.م.ا تحت عنوان «جرم عام خیانت در امانت» و صور دیگر نام برده شده به معنی «خاص» مورد بحث واقع شده است.

با تبعیت از قانونگذار و دور شدن از بحث الفاظ و فهم آسانتر خواننده در مراجعه و پیدایش عنوان بزه، نگارنده بزه اصلی خیانت در امانت را تحت عنوان «خیانت در امانت موضوع ماده 674 ق.م.ا مورد بحث و بررسی قرار داده است.

برای آنكه خیانت در امانت به عنوان جرم قابل مجازات باشد اجتماع عناصر قانونی، مادی، روانی ضروری است. و نگارنده عناصر تشكیل دهنده بزه خیانت در امانت را به ترتیب عنصر قانونی، عنصر مادی، عنصر روانی بیان می‌نماید و شرایط و اوضاع و احوال لازم برای تحقق بزه را در مبحث عنصر مادی مفصلاً بیان می‌نماید.

فصل اول : عنصر قانونی
منظور از عنصر قانونی جرم، اصل قانونی بودن جرم است. اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها یكی از اصول مسلم و پذیرفته شده حقوق جزاست و به موجب این اصل هیچ فعل یا ترك فعلی را نمی توان جرم دانست مگر اینكه قانونگذار آن را قبلاً جرم و قابل مجازات بداند این معنی را مثل معروف «هیچ جرمی بدون قانون وجود پیدا نمی كند و هیچ مجازاتی بدون قانون قابل اعمال نیست» بیان كرده است.

برای نخستین بار اعلامیه جهانی حقوق بشر كه محصول افتخار آمیز انقلاب فرانسه است، مقرر داشت در آن كشور محاكم تنها اعمالی را جرم بشناسند كه قانون جرم شناخته و مجازاتی تعیین كنند كه قانون پیش بینی كرده است و از این رهگذر اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها پدید آمد كه كشورهای دیگر نیز این دو اصل را پذیرفتند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir