توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد‌درباره Wap دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد‌درباره Wap  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد‌درباره Wap،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد‌درباره Wap :

درباره Wap

مقدمه :
امروزه به دلیل وابستگی شدید كاربران متحرك به دستگاههای قابل حمل_ جهت تماس كاربران به یكدیگر ، دسترسی به یكدیگر و دستیابی به دفتر آدرس _ شاهد گسترش روزافزون انواع تلفنهای سلولی ، پی جو و دستگاههای دیجیتالی شخصی (PDA) می باشیم تا جایی كه حمل این دستگاهها در حد در دست داشتن ساعت مچی ، حمل كیف دستی یا به همراه داشتن دسته كلید ضروری و طبیعی به نظر می رسد . در ضمن نسخه های جدید دستگاههای بی سیم یا Handset ها به كاربران امكان می دهند تا فارغ از زمان و مكان پیامهای email خود را ارسال و دریافت كرده ، از آخرین اخبارو بازار بورس آگاه شده و به سرور وب دست یابند.
یكی از مهمـترین فناوریهایی كه فرصتـهای بی نظـیری را در اختـیار كاربران متحرك قـرار می دهد پروتكل برنامه بی سیم یا WAP – استانداردی جهت به كارگیری ارتباطات و برنامه های سرور/ سرویس گیرنده بی سیم – می باشد . بنابر محاسبات شركت داده های بین المللی (IDC) ، تعداد Handset های مجهز به WAP از99 میلیون در انتهای سال 2000 به 3/1 بیلیون تا سال 2004 خواهد رسید .

هم اكنون بسیاری دیگر از شركتهای فروشنده نیز در كنار شركتهای Handset ، توسعه WAP و پشتیبانی از تجارت موبایل را دربرنامه اهداف خود قرار داده اند . مایكروسافت قصد دارد سیستم عامل برنامه WAP ای تحت عنوان Mobile Informaton 2001 Server را روانه بازار نماید و تا آخر امسال Microsoft Exchange Server را در اختیار سرویس گیرندگان WAP قرار خواهد داد . در صورتیكه شركت شما كاربران متحركی دارد ، حتماً این مقاله را كه به معرفی پروتكل WAP ، معماری و به كارگیری مدلها می باشد ، خواهد پرداخت ، مطالعه كنید .

مبانی WAP :
نخستین بار در ژوئن 1997 چهار شركت پیشرو تحت عناوین Ericson ، Motorola ، Nokia و Open Wave Systems ( phone.com&unwired planet سابق ) با هدف ایجاد تكنولوژی جدیدی تحت عنوان WAP و انتقال داشته های اینترنتی به دستگاههای موبایل وبی سیم به هم پیوستند . در دسامبر 1997 ،4 شركت فوق الذكر به منظورمعرفی WAP به عنوان پروتكل استاندارد وتشویق دیگر شركتها به عضویت در توسعه این استاندارد گروه WAP را تشكیل دادند و بدین ترتیب 400 شركت به عضویت گروه WAP در آمدند .

پس از انتشار نخستین نسخه WAP در آوریل 1998 گروه دو نسخه دیگر را نیز منتشر كرد . نسخه جاری كه به عنوان WAP1.2 شناخته می شود در نوامبر 1999 منتشر شده است و در حال حاضر گروه WAP در حال توسعه WAP دیگری در تاریخ ژوئن 2000 می باشد .
WAP به شما اجازه می دهد تا از دستگاههای بی سیم مجهز به به WAP جهت تبادل داده ها با سرورهای اینترنتی سیم دار استفاده كنید . سیستمهای بی سیم در مقایسه با سیستمهای سیم دار عموماً دارای صفحات كوچكتر ، قدرت پردازش كمتر ، حافظه كمتر ، قابلیتهای ور

ودی محدودتر و بالاخره تماسهای شبكه ای كندتر ( معمولاً بین 95kbps تا 192kbps ) می باشند . جهت ورود به اینترنت ،
كاربر یك URL( به عنوان مثال http:www.acm.com ) را وارد دستگاه WAP – كه از WAP جهت ارسال URL به دروازه WAP استفاده می كند – می نماید .
Gateway پس از دریافت درخواست آن را به URL مبتنی بر http معتبر تبدیل می كند . پس از كنترل سرور DNS جهت یافتن آدرسهای IP مرتبط با URL توسط دروازه ، دروازه WAP از طریق اینترنت یا شبكه IP درخواست http URL را به سرور دارای وب ارسال می نماید .
سرور مبدأ با درخواست دریافتی از دروازه به صورت یك درخواست HTTP معمولی رفتار می كند و از HTTP جهت برگرداندن اطلاعات درخواستی با فرمت html استفاده می كند . html دارای overhead ( سربار ) بیشتری جهت انتقال كارآمد بر روی نسل جاری تماسهای بی سیم – با پهنای باند پایین تر و كم قدرت تر – می باشد . WAP از ساده ترین و كارآمدترین زبان نشانه گذاری تحت عنوان زبان نشانه گذاری بی سیم یا WML استفاده می كند . پس از دریافت اطلاعات مبتنی بر HTTP ، دروازه محتوای html را تبدیل به WML می نماید تا بدین وسیله دستگاه WAP قادر به درك متن باشد . دروازه حتی از قابلیت رمزنگاری WML به فرمت compact binary كه سبب كاهش اندازه بسته می شود – برخوردار است . حال دروازه از WAP جهت ارسال محتوا به دستگاه م

وبایل استفاده می كند كه به نوبه خود محتوا را رمزگشایی و تفسیر كرده و آن را در ریز پیمایشگر دستگاه به نمایش می گذارد .
WAPGateway دارای سه نقش كلیدی در اجرای درخواست سرویس گیرنده WAP به محتوای وب می باشد . نخست آنكه سبب ترجمه پروتكل بین سرویس گیرنده WAP و سرور HTTP می گردد . دوم آنكه سبب تبدیل فرمت محتوا از HTML به WML تحت عنوان Format Transcoding می گر

دد و سوم آنكه تونل ایمنی ، جهت انتقال داده بین سرویس گیرنده WAP و سرور وب فراهم می سازد . برخی از شركتهای فروشنده از WAPGateway تحت عنوان سرور proxy یاد می كنند چرا كه سبب اتصال ترافیك WAP و وب می گردد .

معماری WAP :
WAP مجموعه ای است از پروتكلهای ارتباطاتی بی سیم با معماری لایه بندی ای مشابه مدل شبكه تماسهای اینترنت سیستم باز (OSI) شركت استاندارد بین المللی (ISO) . مدل ISO OSI دارای 7 لایه می باشد . اما چنانچه در جدول ذیل مشاهده می نمایید WAP دارای 6 لایه است . شایان ذكر است كه هر یك از این لایه ها از عملكرد خاصی برخوردارند و جهت تبادل WAP به صورت كامل با لایه بالایی و پایینی خود در تعاملند . به عنوان مثال زمانی كه سرویس گیرنده WAP درخواست URL ای را به دستگاه WAP ارسال می كند ، دستگاه درخواست موجود در لایه آغازین برنامه را پزدازش كرده و پس از عبور آن از لایه های دیگر ، درخواست را به Gateway بر روی لایه شبكه می فرستد .
اجازه دهید نگاهی بر لایه های WAP داشته باشیم :

WAE Application Layer
WSP Session Layer
WTP Transaction Layer
WTLS Security Layer
WDP Transport Layer
پروتكلهای سرویسهایی همچون : GSM,GDMA,MA,CDPD Physical Layer

محیط برنامه بی سیم (WAE) درلایه برنامه حاوی 6 جزء اصلی است : میكروپیمایشگر ، WML,WML Script,WTA ، پروتكل Push over the air(OTA) و پروتكل Push Access (PAP) .
میكروپیمایشگر به مانند پیمایشگرهای معمولی ، درخواستهایی را ارائه می دهد و نتایجی دریافت می كند . آنگاه نتایج را تفسیركرده و آنها را بر روی صفحه نمایش یعنی دستگاه WAP نمایش می دهد . میكروپیمایشگر حاوی هر دو تفسیر WML و WML Script می باشد . WML نیز به مانند HTML اطلاعاتی در مورد نحوه فرمت كردن و نمایش داده ها در اختیار می گذارد . WML تا حد زیادی از XML مشتق می شود . WML Script به مانند جاوا منطق برنامه نویسی برنامه ها را

فراهم می كند .
شایان ذكر است كه برخی ریزپیمایشگرها علاوه بر WML از HTML و Handheld Device Markup Language (HDML) استفاده می كنند . HDML اصلاح شده HTML می باشد كه توسط Open wave توسعخ یافته است و تا پیش از ظهور WML ، غالباً در تلفنهای سلولی مورد استفاده قرار می گرفت . به عنوان مثال Mobile Explorer Microsoft از html پشتیبانی كرده و Open Wave Up Browser از HDML پشتیبانی می كند .
جهت دریافت تماسها به هنگام پیمایش و جستجو ، WTA خصایص تلفنی را به WAP اضافه می كند . Push OTA و PAP به سرورهای مبدأ مجهز به WAP اجازه می دهد تا از طریق WAP Gateway اطلاعات را به سرویس گیرنده های WAP ارسال كند .
در لایه نشست ، پروتكل نشست بی سیم (WSP) یك سری خدمات Session برای تبادل داده ها میان سرویس گیرنده WAP و WAP Gateway یا سرویس گیرنده WAPو سرور مبدأ كه از WSP پشتیبانی می كنند ، ارائه می دهد . WSP هر دو مدل سرویس connection-oriented و connectionless session را ارائه می نماید . connection-oriented session بر روی پروتكل حمل بی سیم (WTP) كه در بالای پروتكل دیتاگرام بی سیم (WDP) لایه بندی شده است اجرا می شود . سرویس connectionless session نیازی به WTP ندارد و بر روی WDP اجرا می شود . لایه WTLS ، سرویسهای مجوزدهی اختیاری و رمزنگاری را برای هر دو نشست فراهم می سازد .
WTP خدمات گردش كار را فراهم می سازد و با استفاده از اطلاعات و ارسال مجدد ، از موفقیت عمل انتقال اطمینان حاصل می كند . WTP از سه كلاس گردش كار استفاده می كند :
– درخواست یك طرفه غیر معتبر ( كلاس 0 )
– درخواست یك طرفه معتبر ( كلاس 1 )
– در خواست دو طرفه معتبر ( كلاس 2 )
در گردش كار كلاس 0 زمانیكه فرستنده پیامی را به گیرنده می فرستد ، گیرنده نمی تواند پیام را تأیید كند و فرستنده هم منتظر تأیید نمی ماند . شما می توانید از گردش كاركلاس 0 در شبكه پی جویی معمولی كه تضمینی بر دریافت كلیه پیامها توسط پی جوها ندارد استفاده كنید .

در گردش كار كلاس 1 گیرنده به هنگام دریافت پیام ، فرستنده را تأیید می كند . فرستنده می تواند در صورت عدم دریافت تأیید ، مجدداً پیام را منتقل كند . شما می توانید از گردش كار كلاس 1 در شبكه های پی جویی بهتر كه تضمینی بر دریافت كلیه پیامهای ارسالی توسط پی جوها دارند استفاده كنید .
در گردش كار كلاس 2 ، گیرنده به پیغام فرستنده پاسخ می دهد یا اینكه نتایج را درخواست می

كن . زمانیكه فرستنده نتیجه را دریافت می كند ، می بایست گیرنده را تأیید كند . درصورتیكه فرستنده نتیجه ای دریافت نكرد فرستنده مجدداً درخواست خود را ارسال می كند . در صورتیكه گیرنده هم پس از ارسال نتیجه پیامی دریافت نكرد ، مجدداً نتیجه را ارسال می كند . شما می توانید از گردش كار كلاس 2 در شبكه تجاری بی سیم كه نیازمند اعتبار بالایی است استفاده كنید .
شبكه های بی سیم از امواج رادیویی جهت انتقال داده استفاده می كنند . شبكه های بی سیم نسبت به شبكه های سیم دار آسیب پذیرتر بوده و به محافظت بیشتری نیاز دارند . WAP با در اختیار گذاشتن WTLS سبب امنیت داده های خصوصی و ارائه مجوز سرویس گیرنده در سرور بین سرویس گیرنده های WAP و Gateway می گردد . WTLS مشتق از IPTLS یا Secure Sockets Layer (SSL) است لكن ساده تر و كارآمدتر از TLS و SSL می باشد . WTLS ا زمجوز PKI ( ساختاركلید عمومی ) جهت مجوزدهی سرویس گیرنده ها و WAPGateway ها به هم و رمزنگاری و امضای دیجیتالی داده ها استفاده می كند . مجوزهای WTLS می توانند به صورت مجوزهای X.509 یا ریز مجوز باشند كه كوچكتر و ساده تر از X.509 می باشد .
گروه WAP ، WAP را جهت اجرا بر روی هر شبكه بی سیمی همچون سیستم جهانی ارتباطات متحرك (GSM) ، دسترسی چندگانه تقسیم كد (CDMA) و داده پاكت دیجیتالی سلولی (CDPD) طراحی كرده است . WAP با استفاده از WDP به این مقصود دست می یابد .
این امر سبب ایجاد یك رابط دائمی به لایه های بالاتر گشته و باعث می شود WAE,WSP,STP و WTLS مستقل از فرستنده ها عمل كنند . توسعه دهندگان برنامه بی سیم می توانند برنامه را توسعه داده و آن را برروی هر سیتم WAP ای به كار بگیرند . ضمناً WDP سبب بخش بندی بسته و سرهم كردن مجدد آنها ، شناسایی خطای داده و تصحیحات لازم می گردد .

به كارگیری WAP :

WAP با اقبال قابل توجهی از سوی شركتهای صنعتی مواجه گردید . هم اكنون شركتهای فروشنده گوشیهای دستی همچون اریكسون ، میتسوبیشی ، موتورلا، نئوپوینت و نوكیا یا تلفنهای مجهز به WAP ای را روانه بازار كرده و یا در صدد ارائه آن هستند .
حاملین بی سیم و تأمین كنندگان خدمات همچون AT&T wireless و BT Cellnet خدمات WAP ای را به شركتها و مشتریان ارائه می دهند .برخی از سایتهای خبری اصلی و موتورهای جستجو همچون اخبار BBS و Yahoo با استفاده از WML از WAP پشتیبانی می كنند . مشتریان می توانند از طریق تأمین كننده خدمات خود و با استفاده از تلفنهای سلولی مجهز به WAP به این سایتها دست پیدا كنند . برخی فروشنده های برنامه ها و سیستم عاملها همچون مایكروسافت و سان مایكروسیستم با توسعه سیستم عاملهای كاربردی WAP درصدد دستیابی بهتر به محیط ارتباطی WAP برآمدند .
هم اكنون اغلب سازمانهای IT نیازمند به كارگیری خدمات WAP برای كاربران متحرك خود می باشند . 4 مدل اصلی كاربردی WAP عبارتند از : دو ردیفه ، سه ردیفه ، چهار ردیفه و پنج ردیفه . مدل دو ردیفه متشكل است از سرویس گیرنده های WAP و سرور همه منظوره كه با توجه به استانداردهای WAP و اینترنت اقدام به ارسال داده ها می كنند . سرویس گیرنده WAP و سرور از WTLS جهت ایجاد یك تونل ایمن دوطرفه ( به منظورتبادل داده ها ) استفاده می كنند . به هر جهت می بایست یادآور شد كه طراحی و به كارگیری HTML و WML به موازات هم در یك سرور امكان پذیر نیست .
مدل سه ردیفه در مقایسه با حالت دو ردیفه ، با سرور مبدأ موجود كاری نداشته و WAPGateway را بین سرویس گیرنده WAP و سرور مبدأ قرار می دهد . WAPGateway تأمین كنده سرویس WAP ، كار پردازش امنیتی ، تبدیل پروتكل و Transcoding فرمت را بر عهده دارد و تنها كاری كه

شركت كاربر می بایست انجام دهد آن است كه به عضویت تأمین كننده سرویس WAP درآید . و از معایب این مدل ، آسیب پذیری امنیتی است . مدل سه لایه ای از WTLS جهت ایمن كردن ارتباطات میان WAPGateway و سرور مبدأ استفاده می كند . به هنگام انتقال داده ها از شبكه سیم دار به شبكه بی سیم ، WAP Gateway می بایست آن را از یك پروتكل امنیتی رمزگشایی كرده و به پروتكل امنیتی دیگر رمزنگاری كند . مطمئن باشید كه تأمین كننده خدمات WAP دارای

كنترل امنیتی شدیدی است .
و به جای اینكه تونل WTLS را تا WAPGateway سرویس دهنده بكشد ،آن را به سرویس گیرنده WAP محدود كند . این مدل 4 ردیفه كنترل بهتری بر روی امنیت تماسهای WAP بین شركت و سرویس گیرنده هایش فراهم می كند . WAPGateway شركت می بایست دارای مزیت انتقال كد WAP به WEB باشد چرا كه تونل WTLS به Gateway شركت ختم می شود .
در مدل چهار ردیفه یك WAPGateway ویژه ، داده های پایگاه داده ها ، پیام دهی ، برنامه نویسی و دیگر برنامه ها را تبدیل به WML می نماید . WAPGateway شركت داده های WML در بسته های IP را كه توسط TLS ایمن شده است را به Gateway تأمین كننده خدمات ارسال می كند . Gateway تأمین كننده خدمات بسته های IP را به بسته های WAP تحت امنیت WLS تبدیل می كند . لذا مدل 4 ردیفه هم از آسیب پذیری امنیتی ای مشابه مدل 3 ردیفه برخوردار است . سرور اطلاعات موبایل یك Gateway برنامه ای است كه در شبكه شركت بین WAPGateway تأمین كننده خدمات و سرور مبدأ شركت قرار گرفته است .
سرور اطلاعات موبایل :
سرور اطلاعات موبایل ، سیستم عامل مایكروسافتی است كه برای پشتیبانی از برنامه های بی سیم طراحی شده است . این سیستم عامل بر روی سرور 2000 اجرا شده و اجازه دستیابی دستگاههای WAP به سرورهای شركتی .NET همچون سرور تبادلی ، مایكروسافت IIS را فراهم می سازد . بنابر برنامه ریزیهای انجام گرفته ، نخستین نسخه سرور اطلاعات موبایل امسال به بازار عرضه خواهد شد و به صورت دو ویرایش به بازار خواهد آمد :1 Enterprise Edition 2.Carrier Edition . شركتها از Enterprise Edition برای مجهز كردن ویندوز و برنامه وب به WAP استفاده می كنند . كاربران متحرك و تأمین كنندگان سرویسها از Carrier Edition كه در برگیرنده كلیه خصایص enterprise می باشد استفاده می كنند .
مایكروسافت سرور اطلاعات موبایل را به همراه برنامه Outlook Mobile Access منتشر نموده است . Outlook Mobile Access صرفاً از ریزپیمایشگرهای WML پشتیبانی می كند . لكن سیستم عامل سرور Mobile Information Server هم از ریز پیمایشگرهای HTML و هم HDML پشتیبانی می كند . Outlook Mobile Access از پروتكلهای push wap ، push OTA و PAP پشتیبانی نمی كند بلكه بالعكس از پروتكل بی سیم Short Message Service (SMS) استفاده می كند .
علاوه بر این سرور اطلاعات موبایل به همراه برنامه ای تحت عنوان Outlook Mobile Manager نیز وارد بازار شده است . Outlook Mobile Manager بدون وجود Mobile Information Server برروی صفحه تصویر Outlook ظاهر می شود . Outlook Mobile Manager از SMTP جهت ارسال اطلاعیه به دستگاههای بی سیمی كه دارای آدرس Email هستند استفاده می كنند . حتی می توانید از آن جهت كنترل پیامهای email ، ورودیهای تقویم ، قراردادها و كارها استفاده كنید . مایكروسافت هم اكنون در حال همكاری با شركتهای telecom همچون اریكسون و Qualcomm می باشد تا بدینوسیله بتواند برنامه سرور اطلاعات موبایل را بر روی برنامه های بی سیم بیشتری پیاده كند .

نحوه عملكرد:
جهت به كارگیری سرور اطلاعات موبایل به همراه Outlook Mobile Access می بایست از مدل 4 ردیفه یا 5 ردیفه استفاده كنید . در مدل 4 ردیفه سرویس گیرنده موبایل WAP ، درخواست WAP را به WAPGateway تأمین كننده خدمات شما ارسال می كند و پس از ترجمه درخواست به HTTP آن را به سرور اطلاعات موبایل شما ارسال می كند . برای دور ماندن ارتباطات

WAPGateway سرور تأمین كننده خدمات به سرور اطلاعات موبایل شما می توانید سرور اطلاعات موبایل را در منطقه غیر نظامی اینترنت (DMA) قرار دهید .
سپس سرور اطلاعات موبایل از طریق WAPGateway تأمین كننده خدمات درخواستی برای مجوزهای كاربری به سرویس گیرنده WAP می فرستند . سرویس گیرنده نام و كلمه عبور خود را از طریق WAPGateway به سرور اطلاعات موبایل می دهد . سرور اطلاعات موبایل A

D(Active Directory) سرویس گیرنده را تأیید می كند .
سرور اطلاعات موبایل از دو نوع مجوز پشتیبانی می كند . 1 درخواست به ایجاد حساب كاربری AD جداگانه برای دسترسی از راه دور بی سیم از طریق MIS . 2.مجوزهای Native از حساب كاربری AD استاندارد استفاده می كنند ، لكن سرویس گیرنده ها نمی توانند بدون داشتن ماشین ویندوز سیم دارد كلمه عبور خود را تغییر دهند .
پس از تأیید مجوز كاربری توسط سرور اطلاعات موبایل ، سرور درخواست HTTP WAP را مبدل به درخواست HTTP-DAV كرده و آن را به سرور تبادلی ارسال می كند .سرور تبادلی یك پاسخ HTTP-DAV به سرور اطلاعات موبایل كه پاسخها را به WML تبدیل می كند ارسال می نماید و از طریق WAPGateway آن را برای سرویس گیرنده ارسال می كند . جهت ایمن سازی ارتباطات می بایست از تأمین كننده خدمات بخواهید تا از WTLS بین سرویس گیرنده و Gateway ها و TLS یا SSL بین Gateway ها و سرور اطلاعات موبایل شما پشتیبانی كند .
هر زمان ، هر كجا ، هر دستگاه :
حال كه با مفاهیم پایه WAP و سرور اطلاعات موبایل (MIS) آشنا شدید می توانید اقدام به ایجاد شبكه مجهز به WAP كنید . جهت كسب اطلاعات بیشتر در مورد WAP به سایتهای مربوطه مراجعه نمایید . با مجهز شدن شبكه به WAP ، كاربران متحركتان می توانند هر كجا ، هر زمان و از هر دستگاهی به داده های شركت دست پیدا كنند .

اصطلاحات
PDA: Personal Digital Assistant
كامپیوتر جیبی سبك وزنی كه برای انجام عملیاتی شبیه كارهای شخصی ( مانند تقویم ، دفترچه یادداشت ، با نك اطلاعاتی ، ماشین حساب ) طراحی شده است . مدلهای پیشرفته تر آن دارای خصوصیات چند رسانه ای هستند . بسیاری از دستگاههای PDA به جای صفحه كلید یا ماوس از یك قلم یا دستگاه اشاره گر استفاده می كنند ، اگرچه برخی یك صفحه كلید بسیار كوچك را پیشنهاد داده اند كه با تماس از طریق قلم یا دستگاه اشاره كننده عمل می كند . برای ذخیره داده ها ، PDA به جای دیسك گردان برقی از حافظه ثابت استفاده می شود .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir