مقاله در موردبررسی و تولید رنگ طیفی دارای 79 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در موردبررسی و تولید رنگ طیفی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در موردبررسی و تولید رنگ طیفی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بررسی و تولید رنگ طیفی
فصل 1
تولید مجدد رنگ طیفی
1- مقدمه
2- طیف
3- روش میكروریز پراكندگی عكس رنگی
4- روش لیپمان
5- استفاده از رنگهای indenticad
6- یك روش ساده شده
1-1- مقدمه
سیصدوپنجاه سال قبل از این تاریخ یك دانشجو فیزیك در دانشگاه كمبریج با این موضوع علمی مواجه میشد كه سفید رنگی است كه نور را در هر جهت بطور واضح تخلیه مینماید. سیاه رنگی اسن كه اصلاً نور را منتشر و تحلیه نمیكند قرمز رنگی است كه كمی واضحتر ازمقدار معمول نور را منتشر میكند آبی یك نور ویژه است ذرات سفید و سیاه منتشر میشود و رنگ آبی دریا از سفیدی نمك نمك موجود در آب دریا و از سیاهی آب خالصی كه در آن نمك حل میشود بوجود میآید…! تعجبی ندارد كه pope چننی بنویسد: قوانین طبیعت در شب نهفته است و خدا گفت» كه نیوتن خلق شود و همه چیز روشن شد« .
در سال 1666 آیزاكنیوتن سنگ بنای علم بزرگ را قرار داد هنگانی كه متوجه شد كه نورخورشید كه سفید نامیده میشود مخلوطی از تمام رنگهای طیف میباشد و این موضوع نقطه آغاز بررسی مبانی تولید مجدد رنگ میباشد.
1-2- طیف
فرض كنید كه ما عكس رنگی از یك خیابان را در روز روشن تهیه كنیم تمام نوری كه بر روی خیابان میافتد از خورشید بطور مستقیم میآید هنگامی كه آسمان صاف است یا پس از نفوذ توسط ابرها اگر آسمان ابری باشد یا پس از پراكندگی در اتمسفر اگر آبی آسمان موجود باشد از آنجائیكه نور خورشید مخلوطی از تمام رنگهای طیف میباشد صحنه خیابان ما با چنین مخلوطی روشن میشود و بعضی از مؤلفههای این مخلوط با اشیای طبیعی معینی آشكار میشوند شاخ و برگ درختان دارای یك ماده رنگی به نام كلروفیل است كه دارای خاصست جذب نور آبی و قرمز میباشند ونور سبز را انتقال میدهد و بنابراین وقتی كه نور سفید به شاخ و برگ برخورد میكند آنها اجزای آبی و قرمز( از نور سفید) را جذب میكند و فقط اجزای سبز رنگ توسط آنها منعكس میشود و به چشم ما میرسند و میگوئیم كه ما شاخ و برگ درختان را سبز میبینیم بطور مشابه اگر در خیابان مناره بقالی كه سبزی بفروش میرساند برویم و گوجهفرنگیها را تماشا كنیم آنها را قرمز میبینیم زیرا نورهای بنفش، آبی، سبز، و زرد را جذب میكند ولی قرمز را منعكس مینماید و اشیاء( گوجهفرنگیها) به همین دلیل قرمز رنگ دیده میشوند. اگر دوباره به خیابان برگردیم پس از تاریك شدن هوا و چراغهای سدیم روشن باشد متوجه میشویم كه برگها و گوجهفرنگیها اكنون قهوهای هستند زیرا لامپ روشن فقط دارای نور زرد است و این نور توسط شاخ وبرگ وگوجهفرنگیها جذب میشود و هیچ نور سبزرنگی برای شاخ و برگ وجود ندارد تا منعكس گردد و نور قرمز برای گوجهفرنگیها وجود ندارد و تا معكس گردد، این رنگها نمیتوانند دیده شوند. با این حال لامپ سدیم مورد استثنایی است ولی اكثر منابع نور مشابه با خورشید هستند زیرا معمولاً مخلوطی از تمام رنگهای طیف را منعكس میكنند. این امر درباره لامپهای فیلامان( رشته)دار، لامپهای فلاش و اكپر لامپهای فلورسنت صدق میكند بنابراین، مقدار رنگهای مختلفی كه شیء منعكی میكند معیار مفیدی از خواص رنگ آن جسم را ارائه مینماید. تا اینجا ما فقط درباره قرمز یا آبی یا نور زرد صحبت مختصری كردیم بدون آنكه دقیقاً تعریف كنیم كه به كدام قسمت از طیف آن نور تعلق دارد. از آنجائیكه تمام نور دارای خواص شبیه به موج میباشد و نور در بخشهای مختلف طیف مربوط به امواج با طول موج مختلف است مناسب آن است كه هر رنگ طیف را توسط طول موج آن نور تعریف كنیم طول موجها همگی بسیار كوتاه هستند و واحدهای مناسب اندازهگیری عبارتاند از میكرون یا میكرومتر(mm) میباشد كه میلیونیم متر است میلیمیكرون كه یك هزارم میكرون میباشد كه ذانومتر یا یكهزار- میلیونیم متر نام دارد
و آنگسترم كه یك ده-هزارم یك میكرون است. در بقیه این كتاب ما از نانومتر استفاده میكنیم. رنگهای طیف اصلی تقریباً باندهای طول موج زیر را اشغال میكنند بنفش
وكمتر آبی 450تا480 nm / سبز آبی 480 تا 510 nm سبز 510 تا 550 nm زرد- سبز 550-570 nm / زرد nm630-590 قرمز 630nm و بیشتر. این نواحی در شكل (a )1-1 دیده میشوند. یك انتقال تدریجی از یك رنگ به رنگ دیگر در سراسر طیف وجوددارد و شرایط دید بر روی محل خاتمه
یك رنگ و شروع رنگ دیگر تأثیر میگذارد. در شكل (a)1-1 مقدار نور منعكس شده در هر طول موج توسط یك سطح قرمز ویژه بصورت درصدی از مقدار نور تابیده شده برروی سطح در هر طول موج مشخص میشود بنابراین منحنی بدست آمده منحنی انعكاس طیف تمونه نامیده میشود و یك شرح دقیق از خواص رنگ سطح ارائه میكند. در این حالت رنگ قرمز واضح است كه حدود 55درصد از نور قرمز منعكس میشود40 درصد نارنجی است و 20 درصد زرد 15 درصد سبز – زرد و 10 درصد سبز، 10 درصد سبز- آبی و 5درصد آبی، و 5 درصد بنفش میباشد. و این انعكاس منجر به رنگ
قرمز ویژه این سطح میشود كه در واقع یك گوجهفرنگی قرمز را نشان میدهد اكنون میخواهیم عكس رنگی یك صفحه حاوی گوجهفرنگی خاصی را تهیه كنیم. ما آن را بصورت عكس رنگی بر روی یك كاغذ شفاف یا تیره تهیه میكنیم و واضح است كه اگر این عكس دارای انعكاس نور برابر با گوجهفرنگی واقعی باشد منحنی انعكاس یكسان داشته باشند آنگاه میتواند همان تأثیر و جلوه را ایجاد نماید زیرا از لحاظ فیزیكی هر دوی این رنگها یكسان خواهند بود. و بدلیل آنكه آنها از لحاظ فیزیكی یكسان هستند درشرایط یكسان مشابه بنظر میرسند بنابراین اگر شیء اصلی و عكس تولید شده از آن شیء در نور خورشید ملاحظه شوند آنگاه در روشنایی فیلامان برق( لامپ) یا سایر لامپها تغییر نمیكنند ولی اگر منبع نور تغییر نماید رنگ متفاوت ولی مشابه با هم را نشان خواهند داد بعلاوه آنها برای حیوانات و برای اشخاص كور-رنگ بطور مشابه میباشند.
1-3 روش میكرو- پراكندگی عكس رنگی:
چننی تولید رنگی از لحاظ صحیح میباشد ولی فقط در عمل توسط روشهایی بدست میآیند كه برای استفاده عمومی بسیار نامناسب میباشند. دو روش وجود دارد كه پشنهاد شدهاند و هر دو روش عكاس هستند: روش میكرو- پراكندگی و روش لیپمان. روش قبلی در شكل 2-1 دیده میشوند. عدسی دوربین تصویر را برروی یك شبكه درشت متمركز میكند كه شامل شكافهای موازی یك درمیان مات و شفاف میباشند كه حدود ام اینچ با یكدیگر فاصله دارند و یك میدان پلانور – كانولكس بالتر مخصوص نور را از تمام شكافها جمعآوری میكند و آن را از داخل یك منشور با زاویه باریك عبور میدهد. عدسیها در دو طرف منشور تصاویر شكافها را برروی یك صفحه عكاسی متمركز مینماید و تصویرهر شكاف در داخل یك طیف كوچك توسط منشور میافتد. بنابراین منحنی انعكاس طیف هر قسمت از تصویر برروی صفحه میشود صفحه بعداً ظاهر (باداروی ظهور و ثبوت) شده و ثابت میگردد و یك چاپ مثبت برروی صفحه دیگر انجام میشود
( یا بطور دیكر صفحه اولیه میتواند واژگون شود) و بنابراین پازیتیوی كه بدست میآید در صفحه طیف در محل ثبت دقیق تعویض میشود با عبور دادن نور سفید از داخل سیستم درجهت معكوس
( از راست به چپ) و با استفاده از عدسی دوربین بعنوان یك عدسی پروژكسیون یك تولید مجدد رنگ بدست میآید كه در آن هر بخش از عكس دارای منحنی انعكاس طیف همانند شیء اولیه
( اصلی) میباشد. ولی مشكلات روش فوراً درك میشود كه موارد مهم عبارتاند از: تجهیزات مورد نیاز پر حجم و پر هزینه هستند شبكه باعث كاهش مقدار نور میشود و یك محلول امولسیون با
دانههای بسیار ریز باید بكار برود تا طیفهای جزئی را نیز ثبت كند. ولی روش مورد توجهی است زیرا تولید مجدد رنگ را موجب میشود كه از لحاظ طیفی صحیح میباشد.
1-4 – روش لیپمان
روش دیگر برای عكاسی رنگی است كه میتواند رنگ صحیح را تولید میكند و از جمله اختراعات عكاسی پرطرفداری است كه تاكنون انجام گرفته است.
در1891 لیپمان از پاریس با روشهای خاصی یك محلول عكاسی با دانههایی بسیار كوچك تهیه كرد كه MM0.04,0.01 قطر ذرات آن بود. این محول امولیسیون را او برروی صفحاتی مالید كه در یك دوربین معمولی قرار داده بود و فقط سمت آشته به امولیسیون صفحات از عدسی دور شد و یك لامیه از جیوه در مقابل آن ریخته شد( شكل(a ) 3-1) فصل مشترك جیوه- امولیسیون بصورت یك آئینه عمل كرد و انعكاس صورت گرفت و امواج ورودی با یكدیگر تداخل كردند تا امواج ایستا را در امولیسیون بوجود آورند. این الگوی موج ایستا در امولیسیون بعنوان تصویر نهایی ثبت گردید. . صفحات موازی نقره تولید شدند و فاصله بین صفحات متوالی برابر با نصف طول موج نور بكاررفته در تهیه تصویر (اكسپوژر) میباشند. بنابراین در شكل(a )3-1 نور عمود بر صفحه، نور سبز و نوركج(مایل) نور قرمز میباشد چون نور قرمز طول موج بیشتری نسبت به نور سبز دارد و صفحات نقره فاصله بیشتری برای نور مایل دارند( در مقایسه با نور عمودی) بعدها كه امولیسیونها در سراسر طیف با استفاده از یك رنگ حساسكننده حساس شدند.
شكل 21 شكل صفحه 31
پس از فرآوری صفحه برای یمك نگاتیو بصورت شكل(b ) 3-1 توسط نور منعكس شده دیده میشود هیچ نیازی برای تهیه پازیتیو توسط واژگون كردن صفحه نمیباشد این تصویر پازیتیو رنگی است و برای صفحات نقره نور با نصف طول موج برابر با فاصله بین صفحات را منعكس مینماید.
این تصویر پازیتیو نیز رنگی است بنابراین تمام رنگهای طیف و سایر رنگها نیر با ارائه رنگ صحیح از لحاظ طیفی تولید میشوند. لیپمان و همكاران بعدی در عكسهای رنگی بسیار زیبایی را تهیه كردند و شاید زیباترین روشی باشد كه بكاررفته ایت ولی معایبی هم دارد. اولاً امولسیونهای Lippmann ، بدلیل دانه بسیار ریز آنها خیلی آهسته هستند و تماسهای چند دقیقهای برای ایجاد یك عكس رنگی لیپمان حتی در نور خورشید درخشان ضروری است و احتمال استفاده از یك امولسیون سریع غیر ممكن است زیرا الگوی تداخل كه باید ثبت شود كوچكتر از اندازه دانه امولیسیونهای سریع میباشد ثانیاً ضرورت برای دیدن نتایج توسط نور منعكس به معنای آن است كه تصویر كردن عكسهای رنگی لیپمان برروی یك صفحه نمایش با نرو بعدی امری دشو
ار است و حتی وقتی مستقیماً نور منعكس دیده شود زاویه دید بحرانی است.
5-1 استفاده از رنگهای یكسان:
در بعضی شرایط امكاند تولید مجدد منحنیهای قدرت انعكاس به استفاده از رنگهای یكسان با رنگهای موجود در اشیای اولیه وجود دارد. یك تولید كننده منسوجات هنگامم تلاش برای
تولید یك رنگ مورد نظر برروی پارچه رنگ نشده محصولات رنگی صحیح را از لحاظ طیفی دریافت میكند اگر او از همان رنگها مقادیری استفاده نماید كه برروی الگو استفاده میگردید. در این كتاب بطور كلی عبارت تولید رنگ را برای تهیه تصاویر از صحنههای اولیه و استفاده از رنگهای اولیه در حالت خامی كپیكردن یك عكس رنگی موجود یا چاپ توسط فرآیندی كه از جوهر یا رنگهای یكسان استفاده مینماید گفته میشود
A 6 10- روش ساده
از لحاظ مشكلات ذاتی در روشهای عكاسی رنگی تعجبی ندارد كه آنها هرگز طرفدار پیدا نكردهاند و این بدلیل این امر نبود كه چشم انسان رنگها را ساده و تفكیك مینماید و یا روشهای موجود برای تولید مجدد رنگ بكار نمیآیند. در بقیه این كتاب به شرح اصول و روشهای حصول رنگ توسط روشی میپردازیم كه اساساً سادهتر هستند و بجای اینكه تمام رنگهای طیف بصورت طول موج به طول موج بررسی شوند و تأثیرات آنها فقط در سه گروه در نظر گرفته میشوند (همانطوركه در مورد چشم انسان ملاحظه مینمائیم) اگر چه این روش منجر به روشهای تولید مجدد رنگ در عكس میشود كه در عمل بسیار موفقیت آمیز هستند ما متوجه میشویم كه درك مناسبی از آنها گاهی اوقات شامل بعضی ملاحظات پیچیده می باشد لذا پیشنهاد میشود كه خواننده ممكن است ترجیح دهد كه فصلهای 22,17,16,15,9,8 را در اولین بار خواندن كتاب نادیده بگیرد.
فصل 2
تولید رنگ تریگروماتیك و اصول اضافی
1- مقدمه
2- روش ماكسول
3- فیزیولوژی دید رنگ انسان
4- منحنیهای حساسیت طیفی شبكیه
5- تحریكات ناخواسته
1-2 مقدمه
در طی قرون هفدهم و هیجدهم این عقیده رشد پیدا كرد كه چیزی از یك طبیعت سه گانه بطور یكنواخت در رنگ رشد مینماید و تا 1722 ژاكوبلبلون از یك فرم سه رنگ برای چاپ استفاده كرد. بانگتوماس 1807 در بدست آوردن پذیرش كلی مطالعه كرد مبنی بر اینكه شبكه چشم انسان مسئول این ویژگی سه گانه رنگ است و در 1861 ماكسول اولین عكس رنگی تریكروماتیك را برای این امر تولید كرد.
2-2 روش ماكسول
اساس تمام فرآیندهای تولید مجدد رنگ است. او سه عكس گرفت یكی با فیلتر قرمز، یكی با فیلتر سبز، و سومی با فیلتر آبی و از نگاتیوها سه اسلاید پازیتیو تهیه كرد. سه اسلاید را بطور مجزا در سه پروژكتور قرار داد و سه تصویر برروی یك صفحه نمایش سفید انداخت( شكل 2)
به این ترتیب تمام رنگها برروی صفحه نمایش مخلوطی از نور قرمز. سبز، آبی، بودند ولی برای چشم، سفید، زرد، نارنجی، و انواع رنگهای درخشان و كم رنگ علاوه بر قرمز، ابی، سبز دیده میشوند. امروزه تولید رنگ در عكاسی، تلویزیون یا چاپ ممكن است با روش ماكسول ارتباط داشته باشد ولی اصول این روش یعنی تولید تمام رنگها با عمل اختلاط در مقادیر متغیر از نورهای قرمز، سبز،آبی تقریباً جهانی شده است وخود روش میتواند نتایج بسیار عالی را تولید كند.
عكس صفحه 35 شكل صفحه 35
برای چندین سال این معمایی بزرگ و تاریخی بود كه چگونه ماكسول توانست از طریق فیلترهای قرمز و سبز عكس بگیرد هنگامی كه ماده عكاسی او فقط به نور آبی حساس بود توانایی توسعه حساسیت به بخشهای سبز و قرمز از طیف بستگی به كشف رنگهای حساس كننده داشت مه 25 سال بعد از این تاریخ انجام گرفت. این معما توسط Evans حل شد او نشان داد كه فیلتر سبز ماكسول نور سبز- آبی كافی را منتقل كرد تا سابقهای بدست آید و اینكه سابقه( ركورد) قرمز واقعاً توسط تشعشع ماوراء بنفش تولید شد كه از طریق فیلتر قرمز منتقل گردیده بالاخره Evans نشان داد كه بسیاری از رنگهای قرمز را از قبیل موارد بكاررفته د رتصویر ماكسول علاوه بر نور قرمز نور ماوراء بنفش را نیز منعكس میكند بنابراین سه تصویر ماكسول توسط آبی، آبی – سبز و ماوراء بنفش بدست آمدند.
بنابرابن ماكسول دراین خصوص برای رسیدن به نتایج غلط حق داشت:
د رفصل 7 اصول تولید رنگ تریكردماتیك از حقایق انطباق رنگ بدست خواهد آمد این روش كمی پیچیدهاست بنابراین در این فصل بعنوان مقدمه ما یك روش متفاوت را میپذیریم و اساس دید رنگی انسان را بعنوان یك چهارچوب خواهیم پذیرفت كه بتوانیم سریع آن را درك نمائیم. كاربرد اصول تریكروماتیك برای تولید مجدد رنگ بستگی به نظریه روانشناسی خاصی ندارد بلكه رنگهای واسطه میتوانند با اختلاط نر قرمز سبز و آبی تولید شوند. این اختلاط مستقیماً صورت میگیرد یا از سه رنگ یا رنگدانه( پیگماس) استفاده میشود: زرد برای جذب نور آبی/ ماژنتا بر جذب نور سبز و سبز – آبی یا سایان برای جذب نور قرمز.
3-2 فیزیولوژی دید رنگی انسان – شبكیه چشم انسان حاوی دو نوع سلول حسی حساس به نور میباشد كه به سلولهای استوانهای و مخروطی معروف هستند. تا سال 1900 ثابت شد كه دید غیر رنگی كه در مقادیر روشنایی كم (مثلاً زیر نور ماه یا نور ستارگان) بوجود میآید بستگی به سفید شدن یك ماده حساس به نوبه نام visual purple ( مردمك دید) دارد كه دارای سلولهای استوانهای است. بنابراین دید رنگی با طبیعت سهگانهاش قابل شرح گردید ولی شواهد برای پشتیبانی این دیدگاه به آسانی تهیه نمیشوند كه شاید بدلیل آن باشد كه مخروطها كمتر از استوانهایها حساسیت دارند. و ماده با حسایت كمتر نسبت به نور پیذا میشود اما در حیوانات گوناگون پیگمانهای حساس به نور كشف شدهاد كه در بخشهای مختلف طیف مرئی جذب میشوند كه برای یك سیستم دیدگاه رنگی لازم میباشند كه بر اساس آن پیگمانها دیده میشوند و اندازهگیریهایی صورت گرفته است كه نشان میدهند كه وقتی به چشم میرسد رنگ نور منعكس شده كه توسط شبكیه انسان از طریق مردمك برمیگردد بصورتی كه انتظار میرود تغییر میكند اگر چنین پیگمانهایی سفید بشوند یك پیگمان نور قرمز، دیگری نور سبز و سومی نور آبی تنهارا جذب میكنند اخیراً پیگمانهای مخروطی انسان با بیان ژنهای مربوطه در كشت بافت تولید شدهاند.
بررسیهای میكروسكوپی مخروطهای مجزا در شبكیهها نشان میدهد كه این پیگمانها در مخروطهای مختلف قرار دارند پس از اینكه نور ستارگان پیگمانها جذب شد سیگنالهای الكتریكی به شكل پالس- ضربان عصبی تولید میشوند و این سیگنالها هستند كه به مغز رنگ و سایر اطلاعات مربوط تصویر جهان خارجی شكل گرفته برروی شبكیه را منتقل میكنند الیا
ف عصبی كه در امتداد آنها این سیگنالها حركت میكنند ارتباطات بسیار پیچیدهای با یكدیگر دارند و پس از این مرحله اطلاعات رنگ شامل سه سیگنالای نمیباشند كه جذبهای نور را توسط سه پیگمان نشان میدهند. در بعضی از حیوانات سگنالهای منتقل شده مشابه با سیگنالهای بكاررفته درتلویزیون رنگی میباشند. و این امر در دید انسان نیز بنظر میرسد ولی وقتی نور در شبكیه در پیگمانها جذب میشود پردازش سیگنالهای بعدی یكسان خواهد بود اگر جذبها یكسان باشند. كلید موفقیت را تولید رنگ كروماتیك باید در جذبها در پیگمانهای شبكیه جستجو گردد.
4- 2 منحنیهای حساسیت طیفی شبكه:
برای درك مرحله جذب شبكیه لازم است بدانیم كه چگونه توانایی هر كدام از سه پیگمان برای جذب نور چیست و در سراسر طیف تغییر میكند یعنی لازم است بدانیم منحنی حساسیت طیفی هر كدام از سه مكانیزم پیگمان چیست. روشهای غیر مستقیم توسط روشهای ارزیابی برگشت نور منعكسه از طریق مردمك چشم دارای نتایج مشابه نشان داده شده در شكل (b )2-2 میباشد. این نوع اندازهگیری در بخش آبی طیف پیچیده میباشد زیرا بعضی از محصولات سفیدكردن نور آبی را در مقادیر متغیر جذب مینمایند ولی پاسخهای رنگ مربوطه را تولید نمیكنند به همین دلیل نتایج برای پیگمانهای جذب آبی كمتر از موارد مربوطه به پیگمانهای جذب سبز و قرمز قطعیت كمتری دارند. و در بعضی از بررسیها نتایج برای پیگمانهای جذب آبی داده نمیشوند. مجموعه
منحنیهایی كه طیفهای عمل را نشان میدهند هنوز یك موضوع مورد بحث میباشد. بعضی از چنین مجموعه منحنیهایی در طول موجهای حدود nm565,535,440 به اوج خود میرسند و مجموعه نشان داده شده در شكل (a )2-2 در طول موجهای حدود nm580,545,440 به اوج میرسند كه به موارد نشان داده شده توسط سایر بررسیها نزدیك است مجموعههای مختلف
منحنیها برای بحث در این فصل برای همه دارای ارزش برابر میباشد. منحنیهای حساسیت تا مقدار قابل ملاحظهای همپوشانی میكنند كه یك نوع شامل بخشهای قرمز، نارنجی، و زرد از طیف میباشد ودیگری نارنجی، زرد، سبز، و سبز- آبی و آبی و بنفش است این سه نوع حساسیت به سه نوع مخروطی مربوط است در بعضی از مخروطها با حضور بیش از یك پیگمان منحنیهای حساستای وجود داشتند كه مخلوطهایی از موارد زیر نشان شده بودند و اینكه هر مخروط حاوی یكی از سه نوع پیگمان میباشد. با در نظر گرفتن روش ماكسول واضح است اگر تولید مجدد ما صحیح باشد هنگام بدست آوردن نگاتیوهای مجزا فیلم عكاسی ما باید صحنه را مانند چشم آنالیز كند حساسیتهای طیفی از تركیبهای فیلتر فیلم باید مانند حساسیتاهی مربوط به شكل 2-2 باشد. این امر مشكلاتی را نشان نمیدهد و با استفاده از فیلمهای پانكروماتیك و فیلترهای
مناسب بخوبی میتوانند تقریب شوند. لازم به ذكر است كه بدلیل طبیعت وسیع منحنیهای فیلتر قرمز در حقیقت نارنجی و فیلتر سبز رننگ پریدهتر از یك سبز طیفی میباشد. با حساسیتهای طیفی تركیبهای فیلتر – فیلم همانند شكل 2-2 مقادیر تصویر عكاسی در هر نقطه برروی نگاتیوهای ما توابعی از پاسخ مخروطهای و برای نقطه مربوطه در صحنه خواهد بود
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0