توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد توپولوژی شبکه های کامپیوتری دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد توپولوژی شبکه های کامپیوتری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد توپولوژی شبکه های کامپیوتری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد توپولوژی شبکه های کامپیوتری :

توپولوژی شبکه های کامپیوتری

خلاصه:
نوع آرایش یا همبندی اجزای شبكه توپولوژی شبكه بر مدیریت، قابلیت توسعه و كارایی شبكه تأثیر مستقیمی دارد، برای طرح بهترین شبكه از جهت پاسخگویی به نیازمندیها، درك انواع آرایش شبكه دارای اهمیت فراوانی است. در این مقاله به انواع مختلف همبندی اجزای شبكه و مزایا و معایب هر یك اشاره شده است.

 

1-مقدمه:
بیشتر LAN ها (LAN شبكه ای با سرعت بالا است كه به منظور برقراری ارتباط و مبادله داده ها بین كامپیوترها در یك محدوده جغرافیایی كوچك مثل یك اداره طراحی شده است.) با استفاده از كابل های مسی ساخته می شوند كه برای نقویت سیگنالهایشان از جریان استاندارد الكتریكی استفاده می كنند. در ابتدا بیشتر LAN ها از كامپوترهایی كه با كابل كواكس به هم وصل شده بودند ، تشكیل می شدند ولی بعدها از كابل زوج به هم تابیده كه در سیستم های تلفنی به كار می رفت استفاده شد. چاره دیگر استفاده از كابل فیبر نوری بود كه جای استفاده از سیگنال های الكتریكی از پالس‌های نوری برای كد كردن داده های باینری استفاده می كرد. درانواع جدید ساختار شبكه كلاً از كابل استفاده نمی شود و سیگنال ها با استفاده از آنچه كه رسانه

نامحدود نامیده می شود مثل امواج رادیویی و مادون قرمز ارسال می گردند.

2-توپولوژی
توپولوژی به معنی شكل های مختلف همبندی اجزای شبكه می باشد و اینكه node های مختلف در شبكه به چه طریقی با یكدیگر ارتباط دارند. به طور كلی دو نوع توپولوژی در رابطه با شبكه مطرح می شود.

1-توپولوژی فیزیكی (physical Topology): كه به تركیب فیزیكی اجزاء شبكه و تركیب قرار دادن اجزاء مختلف روی شبكه و چگونگی ارتباط این اجزا با یكدیگر مربوط می شود.به عبارتی به چگونگی قرار گرفتن work stationها روی شبكه و ارتباط فیزیكی آنها با یكدیگر توسط كابلهای انتقال اطلاعات ساختار فیزیكی شبكه-توپولوژی فیزیكی گفته می شود .

3-توپولوژی منطقی (logical topology): كه به رفتار سیگنال روی شبكه و چگونگی انتقال داده بین workstation ها در شبكه به قسمت دیگر آن بدون توجه به تركیب فیزیكی اجزا می باشد این نوع توپولوژی در قسمت پروتكلها قابل بحث است.

1-2توپولوژی فیزیكی:
انواع مختلف توپولوژی فیزیكی- به كار رفته در شبكه عبارتند از:
1-خطی (linear bus)
2-ستاره ای (star)

3-حلقوی (ring)
4-درختی (Tree)
5-توری (Fully connected or Mesh)

6-تركیبی (Hybrid)

1-1-3-توپولوژی خطی
در این نوع توپولوژی كه ساده ترین توپولوژی مورد استفاده شبكه ه در اتصال كامپیوترها می باشد همه كامپیوترها در یك شبكه خطی به صورت ردیفی به یك كابل اصلی به نام Bus متصل می شوند. این كابل در این آرایش بستر اصلی (back bone) یا قطعه (segment) اطلاق می شود. در این آرایش، هر كامپیوتر آدرس یا نشانی كامپیوتر مقصد را به پیام خود افزوده و این اطلاعات را به صورت سیگنال الكتریكی روی كابل ارسال می كند. این سیگنال توسط كایل به تمام كامپیوترهای شبكه ارسال می شود، كامپیوترهایی كه نشانی آن ها، با نشانی ضمیمه شده به پیام انطباق داشته باشد پیام را دریافت می كنند.

سیگنالهایی كه توسط كامپیوترها روی شبكه فرستاده می شوند در هر دو جهت برای همه كامپیوترهای دیگر ارسال می شوند بدین لحاظ برای جلوگیری ار انعكاس سیگنالها در انتهای كابل ها، از یك پایان دهنده یا terminator استفاده می شود كه فراموش كردن این قطعه كوچك گاهی موجب از كار افتادن كل شبكه می شود.

 

1-1-1-2-مزایای توپولوژی خطی:
• توسعه آسان شبكه و اتصال كامپیوتر دیگر به شبكه
• كم هزینه بودن آن نسبت به انواع دیگر توپولوژی
• در صورت از كار افتادن هر یك از كامپیوترها آسیبی به كاركرد كلی شبكه وارد نخواهد شد.

2-1-1-2معایب توپولوژی خطی:
• از كار افتادن كل شبكه در صورت قطع شدن كابل اصلی كه به عنوان پل ارتباطی بین كامپیوترهای شبكه به كار می رود.
• لزوم استفاده از terminator در دوانتهای كابل back bone

• در هر لحظه فقط یك كامپیوتر می تواند ارسال پیام كند بنابراین در مواقعی كه دو كامپیوتر همزمان با هم شروع به ارسال می كنند باعث ایجاد اختلاف می شود، مكانیزم حل این اختلاف می تواند متمركز (centralized) یا توزیع شده (distributed) باشد . یكی از مكانیزم های حل اختلاف در شبكه های باس Ethernet نام دارد كه كامپیوترهای یك شبكه اترنت در هر زمانی می توانند اقدام به ارسال كنند، ولی اگر تصادفی بین آنها پیش آمد، هریك از آنها مدتی (كه به صورت تصادفی تعیین می شود) صبركرده و دوباره سعی خواهد كرد.

• در صورت بروز اشكال در هر جای كابل شبكه دو تكه می شود و سیستم های دو تكه را از ارتباط با هم باز می دارد.
• در صورت از كار افتادن كل شبكه امكان تشخیص اشكال آسان نیست .

• تعداد كامپیوترهای واقع در شبكه تأثیر معكوس و شدیدی بر كارایی شبكه دارد
بیشتر شبكه های با كابل كواكس، از جمله LAN های اترنت اولیه وشبكه های
local talk از همبندی باس استفاده می كنند.

در این آرایش تمام كامپیوترهای شبكه به یك قطعه مركزی (كنترل كننده مركزی) به
نام هاب (Hub) متصل می شوند كه اطلاعات قبل از رسیدن به مقصد خود از هاب عبور می كنند به عبارتی هرگاه كامپیوتری بخواهد با كامپیوتر دیگری تبادل اطلاعات كند، كامپیوتر منبع ابتدا باید اطلاعات را به هاب ارسال نماید، سپس از طریق هاب ها آن اطلاعات به كامپیوتر مقصد منتقل می شود. هاب سیگنال ها را تقویت هم می كند تا بتواند بدون آنكه تضعیف شوند مسافتهای طولانی را بپیمایند.

هاب تمام فعالیتهای شبكه را كنترل و مدیریت می كند.

1-2-1-2-مزایای توپولوژی ستاره ای
• سادگی نصب شبكه
• خرابی كابل تنها روی كامپیوتری كه به آن وصل است اثر می گذارد، نه روی همه شبكه

• سادگی توسعه شبكه
• ردیابی اشكال وبرداشتن یك كامپیوتر از شبكه آسان است.

2-2-1-2-معایب توپولوژی ستاره ای
• حجم زیادی از كابل كشی مورد نیاز است
• بر اثر از كار افتادن هاب، كل شبكه از كار خواهد افتاد.
• پر هزینه تر بودن آن نسبت به توپولوژی خطی به خاطر استفاده از هاب

3-1-2-توپولوژی حلقوی
این توپولوژی توسط شركت IBM اختراع شد و به IBM token ring مشهور است همبندی حلقه از نظر عملكرد معادل همبندی باسی است كه دو سر آن به هم وصل شده باشد و یك حلقه را تشكیل می دهد تا حركت سیگنال ها از كامپوتری به كامپیوتر دیگر به صورت چرخشی تا ابد ادامه یابد. به این ترتیب در این آرایش نیازی به استفاده از قطعه پایان دهنده یا Terminator نخواهد بود(اما حلقه تنها یك ساختار منطقی است . نه یك ساختار فیزیكی . كابل بندی شبكه فیزیكی در حقیقت با استفاده از همبندی ستاره است و هاب خاصی كه واحد دستیابی چند ایستگاهی multi station access unit (MAU) نامیده می شود ، با گرفتن هر

سیگنال ورودی و ارسال آن فقط از طریق درگاه بعدی(به جای همه درگاه های دیگر مثل هاب ستاره) حلقه منطقی را پیاده سازی می كند. به عبارتی كامپیوتر مبدأ اطلاعات را كامپیوتر بعدی در حلقه ارسال می كند و آن كامپیوتر پس از بررسی آدرس اطلاعات واصله، اگر آدرس واصله، با آدرس كامپیوتر دریافت كننده مطابقت داشت آن اطلاعات را برای خود كپی كرده . سپس اطلاعات را به كامپیوتر بعدی در حلقه ارسال می كند و این روند ادامه می یابد تا اطلاعات به كامپیوتر مبدا برسد و كامپیوتر مبدأ اطلاعات را از روی حلقه حذف می كندبه دلیل اینكه تمان كامپیوترها سیگنال را دریافت كرده و پس از تقویت آن را به كامپیوتر بعدی ارسال می كند به این توپولوژی،توپولوژی فعال یا Active هم گفته می شود.

 

1-3-1-2-مزایای توپولوژی حلقوی:
• نصب شبكه با این توپولوژی ساده است
• توسعه شبكه با این توپولوژی به راحتی انجام می شود

• در این توپولوژی از كابل فیبر نوری می توان استفاده كرد
• هر بیت اطلاعات به صورت مستقل و بدون نیاز به منتظر بودن برای سایر بیت‌های بسته ای كه به آن تعلق دارد، در شبكه منتشر می شود.

2-3-1-2معایب توپولوژی حلقوی
• در صورت از كار افتادن هر یك از كامپیوترها،كل شبكه از كار خواهد افتاد.
• به سخت افزار پیچیده نیاز ندارد(كارت شبكه آن گران قیمت است)
• برای اضافه كردن یك ایستگاه به شبكه باید كل شبكه را متوقفكرد.

4-1-2توپولوژی درختی
این توپولوژی خصوصیات توپولوژی خطی و ستاره ای را تركیب می كند در این همبندی تعدادی شبكه ستاره با استفاده از یك قطعه باس جداگانه كه هاب های آنها را به هم وصل می كند به هم اتصال می یابند.

به عبارتی از یك یا چند هاب فعال (active Hub) یا تكرار كننده (repeater) برای اتصال ایستگاه ها به یكدیگر استفاده می كند در این ساختار هر كامپیوتر می تواند با تمام كامپیوترهای دیگر شبكه ارتباط برقرار كند، زیرا هر هاب ترافیك ورودی خودرا علاوه بر سایر درگاه های ستاره به درگاه باس نیز می فرستد. هاب مهمترین عنصر شبكه مبتنی بر توپولوژی درختی است.زیرا كلیه ایستگاه ها را به یكدیگر متصل می كندو وظیفه هاب دریافت اطلاعات از یك دستگاه و تكرار و تقویت آن اطلاعات و ارسال آنها به ایستگاه دیگر می باشد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir