توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد سمپاشی دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد سمپاشی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد سمپاشی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد سمپاشی :

سمپاشی

مقدمه:
سموم شیمیایی در پیشرفت سریع تولیدات كشاورزی نقش بزرگی ایفا كرده و خواهند كرد. با استفاده از سموم كیفیت و كمیت محصولات، اصلاح و افزایش پیدا كرده و استفاده از سموم علف كش نیاز به نیروی كاری برای كنترل علفهای هرز را تا حدی كاهش داده است ولی استفاده از سموم شیمیایی به بعضی مسائل جدی زیست محیطی منتج شده كه این مسائل ، باید هم از نظر استفاده كننده و هم از طرف طراح ادوات سمپاشی مورد توجه قرار گیرد.

در این مقاله فرض بر این گرفته شده است كه خواننده از ساختمان و اجزاء سمپاشها اطلاع كافی دارد و نیاز به توضیح مجدد نمی باشد. سعی بر این است تا جنبه های عملی سمپاشی به خصوص كالیبراسیون آن مورد تاكید بیشتر قرار گیرد.

سمپاشهای پشتی دستی
از انواع محلولپاشهای كوچك كه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. اجزا تشكیل دهنده این محلولپاشها معمولا عبارت است از : 1- مخزن 2- پایه مخصوص قرار گرفتن بر روی زمین 3- تكیه گاه مناسب برای قرار دادن آن در پشت كارگر سمپاش (درست مثل كوله پشتی) 4- پمپ دستی كه با حركت دادن اهرم مخصوص كار می كند 5- محفظه تحت فشار 6- لانس كه مجهز به شیر قطع و وصل با یك شیر ماشه ای بوده و یك یا چند نازل روی آن نصب می شود.

برای استفاده بهتر از این دستگاهها باید آنرا كاملا به پشت كارگر چسباند و در صورت شل بودن آن باید تسمه های مربوطه را طوری تنظیم نمود كه در موقع تلمبه زدن و حركت در جای خود ثابت باشد تا كارگر در هنگام سمپاشی راحتتر بتواند كار انجام دهد.
بعضی از انواع این سمپاشها تماما پر نمی شوند تا فضای باقی مانده آن برای تحت فشار قرار دادن هوا استفاده گردد و از آن به عنوان سمپاشی پشتی با فشار مداوم بهره برداری گردد.

تنظیم كالیبراسیون سمپاشهای پشتی دستی
برای این منظور مقدار محلول سم خارج شده را از سمپاش در مدت یك دقیقه در ظرفی جمع آوری كرده و اندازه گیری می نمایند. وقتی كه هدف تنظیم محلولدهی سمپاش دستی باشد بایستس یك فشارسنج روی آن نصب گردد و در اندازه گیری میزان محلولدهی نازل باید همیشه یكنواخت

باشد. كارگر سمپاش بایستی قبلا چند مرتبه این كار را تكرار نماید. رگولاتور یا دستگاه تنظیم فشار باید در روی سمپاشهای تحت فشار نصب شود در غیر این صورت محلولدهی سمپاش با كاهش محلول در تانك و كم شدن فشار تقلیل خواهد یافت. با در دست داشتن مقدار محاسبه شده محلولدهی نازل بر حسب لیتر در دقیقه مقدار مصرف در واحد سطح را می توان با معلوم بودن عرض باند و سرعت سمپاش تعیین نمود.
به طور مثال اگر عرض باند یك متر و سرعت راه رفتن كارگر سمپاش 60 متر در دقیقه و محلولدهی

نازل 6/. لیتر در دقیقه باشد حجم محلول لازم برای یك متر مربع از رابطه زیر محاسبه می شود.
6/. لیتر در دقیقه
100 لیتر در هكتار یا لیتر در متر مربع01/0 =
60 متر در دقیقه * 1 متر
سمپاشهای پشت تراكتوری
معمولا بر روی سه نقطه اتصال تراكتور نصب می شوند و ساختمان آنها از مخزن، پمپ، شیرهای كنترل، صافیها، همزن، بوم، نازلها و لوله های رابط تشكیل شده است. هر كدام از این قطعات دارای انواع مختلفی می باشند كه از توضیح آنها می گذریم.

تهیه و تدارك یك بوم بلند این امكان را فراهم می آورد كه عرض باند سمپاشی زیاد شده و از تعداد دور زدنهای تراكتور در عرض مزارع كاسته شود. البته عموما طول بوم برای كشاورزان در انجام سمپاشی ثابت است.

بنابر این اگر كشاورزی دارای 100 هكتار مزرعه باشد و سه روز، روزانه شش ساعت بتواند با تراكتوری كه سرعتش 8 كیلومتر در ساعت است سمپاشی نماید؛ طول بوم مورد نیاز برای این كار 94/6 یا 7 متر خواهد بود.
میزان محلولدهی پمپ بر حسب لیتر در دقیقه هم از رابطه زیر محاسبه می شود:

برای مثال با بوم 7 متری و سرعت 8 كیلومتر در ساعت محلولدهی پمپ برای مصرف 200 لیتر در دقیقه خواهد بود. كشاورزان غله كار در عمل نیاز به بومی دارند كه طول آن متناسب با طول بذركار باشد.
نازلها- مساله مهم درباره سمپاشهای بوم دار نصب نازلها بر روی آن است. در اغلب مواقع فاصله بین نازلها روی بوم ثابت است و ارتفاع بوم باید طبق نوع نازل بكار رفته تنظیم گردد. در مورد زاویه خروج سم از نازل و پخش قطرات كه متاثر از فشار می باشند مخصوصا باید دقت شود. قطرات خارج شده از هر نازل یك نوار را می پوشاند كه عرض این نوار بستگی به زاویه پخش سم و ارتفاع بوم دارد. در عمل فاصله نازل ها باید طوری تنظیم شود كه كناره های هر كدام از این نوارها در همه نازلها همدیگر را بپوشانند تا پخش قطرات سم در سرتاسر بوم كاملا یكنواخت باشد. اگر بوم بیش از حد پایین باشد پوشش قطرات خارج شده از نازلها روی یكدیگر زیاد شده و عدم یكنواختی در پخش پیش خواهد آمد. نحوه پخش قطرات پاشیده شده را می‌توان از پاشیدن آب بر روی یك سطح خشك و یا با رنگی كردن محلول سم با یكی از رنگهای محلول در آب مثل لیزامین و پاشیدن آن روی كاغذ سفید مشخص نمود. اگر پخش قطرات غیر یكنواخت بود بایستی محلولدهی هر یك از نازلها را كنترل نمود.

كالیبراسیون سمپاش تراكتوری :

به دلیل اهمیت موضوع انجام كالیبراسیون دقیق سمپاشها بیش از حد مورد تاكید است.
600
= زمان لازم برای سمپاشی یك هكتار بر حسب دقیقه
سرعت (كیلومتر در ساعت)* عرض باند(متر)

عرض باند موثر از حاصلضرب فاصله دو نازل مجاور هم در تعدادآنها در روی بوم به دست می آید مثلا اگر 30 عدد نازل روی بوم به فاصله 50 سانتی متر از یكدیگر نصب شده باشند عرض بان

د برابر 100/50*30
متر خواهد بود. برای كنترل سرعت، حركت تراكتور بایستی به طور یكنواخت با دنده مناسب صورت گیرد لذا مناسبترین موقع برای كنترل سرعت زمانی است كه گردش موتور تراكتور برابر 540 دور در دقیقه باشد. با معلوم بودن زمان لازم برای سمپاشی یك هكتار میزان محلول مصرفی بدین صورت تعیین می گردد كه : مخزن سم را تا مقابل علامت مربوطه پر می كنند، پمپ سمپاش را در حالی كه تراكتور متوقف می باشد به كار انداخته به طوری كه گردش موتور در این مدت برابر 540 دور در دقیقه باشد. بعد از گذشت زمان لازم برای سمپاشی یك هكتار تانك سمپاش را مجددا تا علامت مربوطه با اندازه گیری حجم محلول مورد نیاز پر نموده و بدین ترتیب میزان محلولدهی سمپاش در یك هكتار را به دست آورد. تغییر در میزان محلول مصرفی تا 5 درصد را می توان با كم و زیاد كردن جزئی فشار به دست آورد.

اگر تغییری در سرعت سمپاشی ضرورت داشته باشد بایستی نوع نازلها را نیز تعویض نمود. به طور كلی اگر هر گونه تغییری در سمپاش داده شود بایستی آنرا مجددا كالیبره نمود. كالیبراسیون می تواند با حركت در یك مسافتمعین و اندازه گیری حجم محلول به كار رفته صورت گیرد. حجم محلول به دست آمده را بر طول بوم( عرض باند) تقسیم كرده و سپس در 10 ضرب نموده كه در این صورت مقدار محلول مصرفی در هكتار به دست می آید. لازم به ذكر است كه در حین انجام كالیبراسیون باید فشار پمپ و سرعت سمپاشی ثابت باشد.
وقتی سمپاشی به صورت ردیفی انجام می شود مقدار محلول مصرفی به شرح بالا مورد استفاده قرار می گیرد ولی وقتی كشتی ردیفی صورت گرفته است فقط قسمتی از مساحت مورد نظر واقعا سمپاشی می شودبنابراین می توان از فرمول زیر مقدار مصرفی واقعی را به دست آورد.
عرض ردیف سمپاشی شده / (عرض ردیف سمپاشی نشده+ عرض ردیف سمپاشی شده)* حجمی كه برای تمام سطح منظور شده است = حجم محلول مصرف شده در یك ردیف (لیتر در هكتار)
برای مثال اگر میزان محلول منظور شده برای یك هكتار برابر 20 لیتر باشد و عرض ردیف مورد سمپاشی 20 سانتی متر بوده و فاصله ردیفها از هم ( عرض ردیف سمپاشی نشده+عرض ردیف سمپاشی شده ) برابر 100 سانتی متر باشد بنابراین با استفاده از رابطه بالا مقدار مصرفی در ردیفها برابر 100= 20/100*20 لیتر در هكتار خواهد بود. در واقع این حجم از محلول سم به كار رفته معادل 5 هكتار سطح ظاهری می باشد.

یك سمپاش باید به طور مرتب تمیز شده و كنترل شود. لوازم یدكی آن در دسترس باشد مخصوصا در داخل مزرعه باید در خلال سمپاشی یدكی نازل را همراه داشت تا چناچه نازل مسدود شد بلافاصله بتوان آن را تعویض نمود تا بعدا در فرصت مناسب نازل مسدود شده را تمیز كرد. محلولدهی نازل را بایستی به طور مرتب كنترل نمود و اطمینان حاصل كرد كه افزایش در آن، صورت نگرفته است و باید توجه داشت كه هزینه تعویض یك نازل به مراتب كمتر از هزینه سم به هدر رفته از نازل ناسالم و نازلی كه سوراخ آن گشاد شده است می باشد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir