توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد اصول برنامه ریزی و ساخت مجتمع های فرهنگی دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد اصول برنامه ریزی و ساخت مجتمع های فرهنگی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد اصول برنامه ریزی و ساخت مجتمع های فرهنگی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد اصول برنامه ریزی و ساخت مجتمع های فرهنگی :

اصول برنامه ریزی و ساخت مجتمع های فرهنگی

– برنامه ریزی فیزیكی :
می توان گفت كه برنامه ریزی دانشكده تنها نشان دهنده استخوان بندی اطلاعات است كه برای جایگزین كردن فضاها در دانشكده لازم می باشد. به این ترتیب طرح با استفاده از گزارش توجیهی و برنامه ریزی فیزیكی فادر به شناخت و درك كامل از فضا و در نتیجه جایگزینی آن می باشد.
– نحوه تشكل فضایی یك دانشكده معماری و شهرسازی :
بخش آموزشی
بخش كمك آموزشی

بخش خدماتی
4- بخش اداری
بخش آموزشی به دو قسمت آموزش نظری و عملی تقسیم می گردد كه دانشجویان در آنها اصول مربوط به دروس مورد نظر را فرا می گیرند.
مكانهای آموزشی چند طبقه طرح با نقشه كشی گوشه‌ها و كرویدها آغاز می گردد.
هیچ نقطه ای از كلاسهای درس نباید بیشتر از 30 متر از نزدیكترین پلكان فرار یا از دربهای پلكانهای داخلی فاصله داشته باشد.
لذا طول حداكثر یك بلوك با پلكان مركزی تقریباً 50 متر با سه پلكان 120 متر بوده و فاصله بین پلكانها 50 تا تقریباً كمتر از 55 متر باشد.
پا پله‌های معمولی 152میلیمتركف پله297 میلیمترحداكثر تعداد پاپله در هر رشته پله16 عدد می باشد.
ارتفاع طبقه مساوی یا بیش از 35/3 متر است.

طول رشته پله بدون پاگرد 47/4 متر می باشد. پلكان باید كمتر یا مساوی 60 متر دورتر مثلاً در مركز بلوك (1) ساختمان در گوشه (6) در توسعه به طرف بال ساختمان (4) در گوشه بداخل آمده (5) بلافاصله مجاور توالت و غیره قرار گیرد.كریدورهای یك جهتی (3تا5) بهتر بوده ولی گرانتر از كریدورهای دو جهتی است.
اینها را می توان از انتها با مزیت آنكه اگر از 18 تا كمتر از 25 متر عمق داشت. با حداكثر مساحت پنجره بدون دیده شدن تیر سر درگاه رنگ روشن نمودن دیوار و

سقف و كف ها روشن نمود.
– اتاق های كنفرانس و آمفی تاترها:
سالن سخنرانی بایستی طوری طراحی شود كه دانشجویان از پشت وارد شوند . (با صندلیهای برجسته در آخرین ردیف یا در صورت خیلی بزرگ بودن تاتر در ارتفاع میانی) سخنرانان مستقیماً از آپارتمان یا قسمت خود به سمت میز خود می روند.
(1-4) برای اتاق سخنرانی كوچك با درب‌های به بیرون باز شو (12) اندازه‌های زیر كافی است :
گذرگاه دیوار پنجره 6/0 تا 75/0 متر
گذرگاه دیوار داخلی 85 تا 00/1 متر
گذرگاه عقبی 75/0 تا 85/0 متر
در تاترهای سخنرانی طویل گذرگاه بین صندلیهای قدری پهن تر بوده و تاترهای سخنرانی پهن تر ترجیحا باید یك گذرگاه مركزی به پهنای 75/0 تا 00/1 متر داشته باشد كه به سمت جلو نیز باریكتر شود. فاصله ردیف جلو از تخته سیاه 5/2 تا 3 متر است.فضاهای لازم برای هر دانشجو در شرایط بسیار راحت 700*850 میلیمتر است با اندازه معمول 610*850 و مساوی یا بین 550*750 میلیمتر است. مساحت توصیه شده برای هر دانشجو با فضای سیركلاسیون 6/0 متر مربع برای هالهای سخنرانی كوچك با نشیمن معمولی می باشد.
ارتفاع طبقه باید تقریباً 50/3 متر برای اطاق سخنرانی كوچك قدری بیشتر برای نوع بزرگتر آن (مخصوصاً با نشیمن های پاپله عمیق) می باشد.
با روشنایی از طرف زاویه روشنایی روز اندازه گذاری شده در سطح بالاترین و دورترین میز از پنجره باید 25 سانتیمتر باشد. ارتفاع سكو معمولاً 200 تا 600 میلیمتر است.
– آتلیه‌های طراحی :
آتلیه ها باید مناظر شمال به شرق را داشته و پنجره ها با پرده كه بتوان آن را عمدا حركت داده مجهز باشند . دیوارها و سقف باید رنگ سفید داشته باشند. وسائل لازم است ساده ولی راحت و قابل شستشو (از پلی اتیلن) بوده و با دقت ترتیب یابند. میزها در امتداد دیوار خارجی روشنایی را از پنجره های بلند و آنها كه در وسط قرار دارند از پنجره سقفی دریافت می دارند. (این حالت جابجایی محوطه كار را فراهم می سازد)

– اصول طراحی شهركهای صنعتی:
شهركهای صنعتی اجتماع سازمان یافته واحدهای صنعتی می باشد كه متناسب با استعداد مناطق محل استقرار موجبات هم افزایی و بهره‌وری مطلوب از منابع را فراهم می سازد و علاوه بر ایجاد اشتغال مولد به رشد تولید داخلی و ارتقاء سطح فناوری می انجامد.
فرآیند طراحی و احداث یك شهرك صنعتی تفاوت‌های اساسی با طراحی و احداث یك شهرك مسكونی دارد كه تنها به شیوه معماری آن محدود نمی شود، بلكه در مبانی شكل‌گیری آنان این تفاوت آشكار می گردد.
پس از انجام مراحل امكان سنجی مكان یابی

و تصویب مراجع ذیصلاح طراحی استقرار شهرك صنعتی در زمین مورد نظر به شرح زیر انجام می پذیرد :
– مراحل طراحی شهرك‌های صنعتی :
1-تهیه نقشه‌های توپوگرافی
2-مطالعات و طراحی فاز یك
3-مطالعات و طراحی فاز دو
-تهیه نقشه توپوگرافی نقشه‌برداری و تهیه نقشه‌های توپوگرافی در انجام پروژه‌های مطالعاتی شهرك‌های صنعتی نقش زیربنایی داردكه پایه واساس مراحل متعددمطالعاتی وطراحی واجرایی هرشهرك می باشد كه شامل:
1)استقرار ایستگاه‌های نقشه برداری و
2)میخكوبی و تثبیت مرز زمین باربرهای بتنی
در نقشه‌برداری زمین مورد نظر در صورت وجود جاده- خطوط انتقال نیرو- منبع آب و سایر عوارض پیرامون زمین كه در طراحی و اجراء تأثیرگذار می باشد و نیز شیب‌بندی شهرك جهت دفع آب‌های سطحی و هدایت فاضلاب لازم است.
#مطالعات و طراحی فاز یك:در طراحی شهرك صنعتی، آشنایی با ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه اجرایی طرح لازم می باشد.
– قسمت اول (مطالعات مقدماتی) :
1) شناخت عوامل تاثیرگذار بر شهرك
الف ـ بررسی وضعیت تأسیسات زیر بنایی در منطقه مورد مطالعه
ب ـ مطالعات هواشناسی و بررسی های اقلیمی
موقعیت جغرافیایی محل طرح و ایستگاه هواشناسی
مشخصات اقلیمی محل طرح
ج ـ بررسی و برآورد هزینه های انتقال تأسیسات زیربنایی
د ـ بررسی های زمین شناسی
ه ـ بررسی هیدرولوژی منطقه مورد نظر
و ـ مطالعات ارزیابی و زیست محیطی از شهرك های بیش از 100 هكتار
ز ـ كسب اطلاع از طرح های آینده مربوط به گسترش شبكه های برق ، آب ، راه آهن ، گاز ، مخابرات و …
2- مطالعه و شناخت جهت گیری صنعتی در منطقه
الف ـ مطالعه وضعیت موجود صنایع در منطقه
ب ـ مطالعه سیاست های توسعه صنعتی در منطقه
ج ـ جمع بندی
3 – مطالعه و بررسی برنامه ریزی صنعتی در شهرك

برنامه ریزی صنعتی برای یك شهرك صنعتی مستلزم داشتن اطلاعات كافی از وضعیت موجود منابع در منطقه ، استراتژی توسعه صنعتی منطقه ، آمایش سرزمین و برنامه ریزی كلی كشور می باشد.
4 ـ شناخت پتانسیل های منطقه احداث شهرك
الف- خصوصیات جغرافیایی منطقه
ب- خصوصیات جمعیت

ج- پتانسیل‌های اقتصادی
5) شناخت خصوصیات زمین
الف- موقعیت استراتژیك شهرك در منطقه
ب- بررسی عوارض اطراف زمین و منطقه‌أی
ج- بررسی عوارض طبیعی ومصنوعی در زمین
د- ابعاد و مشخصات فیزیكی زمین
ه – شناخت امكانات و جهات توسعه شهرك
و- مطالعه مكانیك خاك اراضی شهرك
6) شناخت ضوابط طراحی شهرك
الف- ضوابط طراحی شبكه معابر
ب- ضوابط توزیع زمین
كلیه اجزایی كه در شهرك صنعتی وجود دارند، عناصر طرح هستند. این اجزا عبارتند از : شبكه معابر
زون های صنعتی – ساختمان‌های خدماتی تأسیسات زیربنایی و تجهیزات شهری- فضای سبز
به طور كلی زمین به دو نوع تقسیم می شود :
1 ـ زمین های ساخته شده
2- زمین های باز
ج- ضوابط تعیین كاربری زمین
د- ضوابط تفكیك زمین
ه- ضوابط استقرار و همجواری صنایع

قسمت دوم (تهیه طرح مقدماتی)
الف- خلاصه نتایج برنامه‌ریزی صنعتی
ب- خلاصه نتایج پتانسیل های منطقه
ج- استفاده از نتایج مطالعات ارزیابی زیست محیطی در شهرك‌های بیش از 100 هكتار و بررسی و اثرات آن در طراحی شهرك .

د- جمع بندی مطالعات زهكشی اراضی (در صورت لزوم)
مطالعات طراحی سیویل :
الف- مطالعات طراحی
ب- مطالعات سیویل، كه شامل‌موارد ذیل می شود :
مطالعات مربوط به توپوگرافی زمین
تعیین سلسله مراتب شبكه معابراز نظر وظیفه واهمیت :خیابان اصلی(درجه 1)–خیابان جمع وپخش كننده(درجه 2)–خیابان دسترسی یامحلی(درجه 3)– خیابان كمربندی(درجه 4).
عوامل موثر در طراحی شبكه معابر :
نوع وسیله نقلیه – سرعت طرح (سرعت وسایط نقلیه)- حجم ترافیك – ایمنی طرح
بررسی و مطالعه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و غیر سطحی
ج- تعیین عناصر هادی طرح
د- ارائه طرح‌های پیشنهادی فاز 1
ه- ارائه نقشه‌های مقدماتی و گزارش فاز 1
و – بررسی طرح فاز یك
# مطالعات و طراحی فاز دو (تهیه طرح اجرایی)
مطالعات این مرحله بر اساس مدارك و گزارش مصوب فاز یك به شرح زیر انجام خواهد شد :
انجام محاسبات كلی و تهیه نقشه‌های اجرایی
2 – برآورد هزینه و برنامه زمان بندی طرح
ارائه مدارك و گزارش مرحله دوم (فاز 2)
4- بررسی طراح فاز دو (مرحله دوم)
اصول برنامه ریزی و ساخت در مراكز تجاری:
– معرفی سایت مركز تجاری و گردشگری خیام

موقعیت اقتصادی- اجتماعی شهر مشهد و حوزه نفوذ آن به عنوان مركز استان خراسان توانایی های توسعه اقتصادی-اجتماعی بسیاری را فرا راه آینده این شهر قرار میدهد.همین امر باعث شده
است كه در طرح جامع شهر مشهد نیز روند توسعه فیزیكی شهر نه و جایگاه ویژه ای را برای استان خراسان خصوصا شهر مشهد فراهم نموده تا بتواند تاثیر و نقش منحصر به فردی را در اقتصاد و بازرگانی كشور داشته باشد.
شركت سپاد خراسان با توجه به اهمیت و ویژگیهای استان خراسان و شهر مشهد پس از بررسی های كارشناسی به این نتیجه رسید كه شهر مشهد نیاز به پایانه مبادلات بازرگانی بین المللی در خور و مناسب دارد لذا به همین منظور نسبت به تهیه طرح تفضیلی مركز تجاری و گردشگری خیام در زمینی به مساحت حدود 200 هكتار در حاشیه شمالی شهر مشهد و در محلی با دسترسی های شهری بسیار مناسب اقدام كرد.

– دلایل توجیهی انتخاب سایت:
با توجه به برنامه فیزیكی و پتانسیل های پیش بینی شده در این برنامه و با توجه به پتانسیل های موجود برای سایت مركز تجاری و گردشگری خیام (سایت سپاد) این سایت نسبت به گزینه های دیگر در اولویت خواهد بود بنابراین در نقاط دیگرمحدوده مصوب شهر مشهد نیز زمین های دیگری برای كاربری های تجاری در مقیاس شهری واحدهای صنعتی در مقیاس منطقه و انبارهای كالاهای تجاری پیش بینی شده است و با توجه به این كه اهم نارسایی های اظهار شده توسط صاحبان واحدهای فوق الذكر مشكل تخلیه و بارگیری در شهر و بالا بودن اجاره انبارها در شهر و مشكل دسترسی به كارگر به هنگام شب می باشد. اولویت زمین مورد مطالعه را نسبت به سایر نقاط (سایت اطراف حرم و مسكن سازان و سایت اطراف میدان غدیر و فرودگاه مشهدو…)به ویژه تا سال 80 به شهر زیرمی توان بر شمرد :
-استقرار زمین مورد مطالعه در شمال كمربندی 100 متری و ارتباط مستقیم آن به مركز شهر از طریق خیابان دردست احداث خیام
-دسترسی به واحدهای صنعتی مستقر در حاشیه جاده های كلات و سیمان و شهرك های صنعتی چرم شهر- طوس و شهرك كلات
– مجاورت زمین با میدان میوه و تره بار به ویژه از نقطه نظر اختصاص آن به انبارها
– استقرار در حاشیه شمالی شهر و آزاد از محدودیت های ورود و خروج وسایل نقلیه سنگین
به منظور تخلیه و بارگیری كالا در انبارها و واحدهای تجاری عمده
-مناسب بودن نرخ انبارها و اجاره آنها
– كاربری زمین مورد مطالعه در وضع موجود:
زمین مورد مطالعه در حاشیه شمال شهر مشهد و در محدوده مصوب شهر واقع شده است این زمین در تقسیم بندی جدید شهر كه در طرح توسعه و عمران شهر مشهد به عمل آمده است.بخشی از ناحیه 15 از جمع46 ناحیه شهری می باشد.مساحت زمین 160 هكتار است و از شمال به ده اسماعیل آباد از جنوب و جنوب غربی به خیابان صد

متری كمر بندی شهر مشهد از غرب و جنوب غربی به خیابان صد متری كمربندی شهر مشهد از غرب به میدان جدید میوه و تره بار و از شرق و جنوب شرقی به گلاته بقعه محدود میشود.
علاوه بر جاده كمر بندی فوق الذكر كه زمین مورد مطالعه را به كلیه خطوط ارتباطی ورودی و خروجی شهر مشهد و در نتیجه به كلیه قسمت های شهر نیز متصل می سازد. خیابان در دست اقدام خیام كه در قسمت غربی زمین به جاده كمر بندی می پیوندد جاده ار

تباطی مستقیم زمین با بخش های مركزی شهر به شمار می آید.
كاربری های پیشنهادی طرح توسعه و عمران در زمین مورد مطالعه به طور عمده كاربری های مقیاس شهری میباشد چنان كه اشاره شد كاربری های مقیاس شهری عبارتند از :
تجاری شهری-فرهنگی-جهانگردی و پذیرایی-اردوگاههای زایران-استادیوم ورزشی-نمایشگاه دائمی-مراكزاداری و انتظامی-پارك های شهری-فضاهای سبز حفاظتی و جنگلی- میادین میوه و تره بار- ترمینال مسافر بری- ترمینال وسائل نقلیه سنگین و انبارها
با توجه به وضع مالكیت زمین مورد مطالعه در بررسی كاربری آن تنها آن دسته مد نظر قرار گرفته كه علاوه بر ضرورت اقتصادی-اجتماعی شهر در احداث آنها جنبه انتفاعی نیز داشته و سرمایه گذاریهایی را كه در آن خصوص به عمل می آید به نحوی مناسب بازگرداند كه این دسته ها عبارتند از :
كاربری های تجاری در مقیاس شهری –جهانگردی و پذیرایی (هتل و مسافر خانه و اردوگاههای زائرین)- ترمینال وسائل نقلیه سنگین- ترمینال مسافربری- پارك تفریحی- میدان میوه و تره بار- انبارها و نمایشگاه در جدول سطح توسعه این از كاربری ها طی برنامه توسعه به ترتیب 500 هكتار (75-1370 )- 421 هكتار (95-1375)- 990 هكتار (65-1380) و روی هم 1912 هكتار تا افق توسعه 1395 پیش بینی شده است.
انتخاب كاربری های زمین مورد مطالعه:
با توجه به نكات فوق الذكر انواع كاربری های مناسب زمین مورد مطالعه كه هم منطبق بر كاربری های پیشنهادی طرح جامع میباشد و هم با هدف های اقتصادی استفاده از زمین منطبق است عبارتند از :
كاربری تجاری در مقیاس شهری
انبارهای مواد غذایی و كالاهای تجاری
واحد های صنعتی در مقیاس منطقه و منطبق با ضوابط سازمان محیط زیست
عوامل مؤثر بر طرح:
از مجموع مطالعات فوق میتوان از نقطه نظر شهرسازی- معماری عوامل مؤثربرطرح را به ترتیب زیر دسته بندی نمود:
اقلیم
توپوگرافی
3- عوامل مصنوع (الف: خطوط تاسیساتی- ب:ارتباطات )

الگوی شكل گیری طرح:
طرح مؤثر بررسی شده در قسمت پیشین هر یك میتوانند به نوعی در چگونگی خطوط اصلی طرح مجموعه و به ترتیب ذیل تاثیرگذارمیباشند
الف- نظام دسترسی و اتصال مجموعه به شهر
ب- استقرار ستون فقرات شهری
ج- مكان یابی عناصر مورد نیاز

از دیگر مطالعات و بررسی های انجام شده عبارتند از:
بررسی خصوصیات و ویژگیهای زمین پروژه
موقعیت زمین پروژه
درجه بندی معابر و دسترسیهای همجوار با زمین
ارتباطات و نحوه دسترسی مراجعین از پاركینگ عموم

ی
5- درجه بندی ورودی های مجموعه
جمع بندی نتیجه گیری ازمطالعه شرایط اقلیمی
عرض جغرافیایی 3616 طول جغرافیایی 5938 ارتفاع از سطح دریا 985 متر
الف- در نظر گرفتن شرایط آب و هوای محیط در طراحی ساختمان بخصوص پوسته خارجی آن.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir