توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله شبكه هوایی برق دارای 114 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله شبكه هوایی برق  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله شبكه هوایی برق،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله شبكه هوایی برق :

شبكه هوایی برق

اندازه گیری خطوط هوایی
این سیستم جهت اندازه گیری نقاطی از خط هوایی كه دچار تغییر امپدانس گشته بعنوان مثال اتصال كوتاه Short ، پارگی Break ، نشت Leakage و غیره كاربرد دارد كه با قطع انرژی الكتریكی خط میتوان به آن نقاط دسترسی پیدا كرد . بهره برداری از این سیستم عیب یابی در روی خطوط هوایی با هر سطح ولتاژی كه خط داشته باشد قابل اجرا بوده كه مهمترین ویژگی آن حصول اطمینان از سلامتی خط به منظور اجتناب از خطر ایجاد حادثه برق گرفتگی و خطر برگشت امواج و قطع مجدد فیدر قبل از برقدار شدن دوباره خط میباشد .

كارآیی دستگاه
اساس كار اندازه گیری بعهده دستگاه رفلكتور TELEFLEX-M بوده كه از طریق یك سیستم ارسال كننده مخصوص SPECIAL TRASFERSYS كه رفلكتور را به خط متصل می كند می تواند كار عیب یابی روی خط را انجام دهد . این دستگاه مجهز به قابلیت های زیر است :
1- كنترل بسیار ساده عملیات
2- وضوح بسیار خوب منحنی در طولهای كم و خیلی زیاد هوایی

3- مجهز به رنجهای دینامیكی و سیگنالی بسیار گسترده
4- صفحه نمایش منحنی ، رنگی در ابعاد بزرگ و از نوع TFT-DISPLAY
5- امكان مقایسه منحنی فازها با هم ( فاز سالم بعنوان مبناء و فاز معیوب جهت عیب یابی ) از طریق صفحه نمایش و سیستم بانك اطلاعاتی بصورت همزمان
6- حافظه داخلی برای ضبط 35 منحنی به اضافه آماده سازی جهت اطلاعات بیشتر ADDITIONAL SET-UP به گونه ای كه پس از خاموش كردن دستگاه هیچگونه اطلاعاتی از روی دستگاه پاك نخواهد شد .

7- درگاه مخصوص جهت اتصال رفلكتور به رایانه و چاپگر
ویژگیهای رفلكتور

كلیه ویژگیهای این رفلكتور در دفترچه بهره برداری از آن بطور كامل ذكر شده است
اندازه گیری بطریق استفاده استاندارد از رفلكتور

در اندازه گیری استاندارد حداكثر طول قابل اندازه گیری با رفلكتور 306 كیلومتر است در زمانی كه مقدار نصف سرعت انتشار موج عدد V/2=149/9 متر برمیكرومتر ثانیه انتخاب شده باشد . در این حالت دامنه ولتاژ پالس خروجی 40 ولت پیك توپیك Vpp و عرض پالس آن 5 میكرو ثانیه است .
اندازه گیری مسافت های خیلی طولانی ( غیر استاندارد )

در اندازه گیری غیر استاندارد ، حداكثر طول قابل اندازه گیری 1000 كیلومتر بوده كه در این حالت نصف عدد سرعت انتشار موج V/2= 149/9 متر بر میكروثانیه و دامنه ولتاژ خروجی 1500 ولت پیك توپیك Vpp در مقاومت 300 اهم و توان مصرفی دستگاه مولد 5 كیلو وات و عرض پالس 14 میكروثانیه است . در این وضعیت اندازه گیری سیستم مجهز به فیلترهای 100 و 300 كیلوهرتز و 1 مگا هرتز بوده كه می تواند سبب تضعیف نویزهای شدید در موقع اندازه گیری شود . توجه داشته باشید در هر روش اندازه گیری ( استاندارد یا غیر استاندارد ) رفلكتور مدل M نقش اصلی را بعهده دارد كه میتواند در محل آزمایش با اتصال به لوازم جانبی آن كار تست و عیب یابی خط را انجام دهد . مراحل اندازه گیری می تواند روی یك فاز یا هر یك از سه فاز انجام شود ، ولی چنانچه تمایل داشته باشیم كار آزمایش روی هر سه فازرا همزمان انجام دهیم ، جهت هر فاز یك سیستم ارسال كننده مجزا مورد نیاز خواهد بود
تاثیر صائقه بر شبكه های برق:

از زمانهای بسیار قدیم بشر با آهن ربا های طبیعی آشنا بوده ، نیروهای جاذبه و دافعه بین قطعات مختلف این آهن ربا ها و نیز بین آنها و سایر قطعات آهنی را می شناخته است . اما تا حدود 200 سال قبل تحلیل صحیح و دقیقی از رفتار اجسام مغناطیسی ارائه نشده بود و به همین دلیل استفاده چندانی از این پدیده انجام نمی شد . در سال 1819 میلادی یك دانشمند دانماركی به نام اورستد متوجه شد هنگام عبور جریان برق از یك سیم ، چنانچه در مجاورت آن قطب نمایی قرار دهیم ، عقربه قطب نما ( كه از جنس آهن ربای طبیعی است ) منحرف می گردد . این تجربه نشان داد كه جریان برق نیز مانن آهن ربای طبیعی در اطراف خود یك میدان مغناطیسی ایجاد می كند كه شدت آن بستگی به شدت جریان دارد عكس العمل آرمیچر: عواملی كه در حالت بارداری دینامو باعث تغییر نیروی

الكتروموتوری آرمیچر می باشد عكس العمل آرمیچر نامیده می شود و مهمترین آنها به شرح زیر است: 1- عكس العمل القا شونده كه باعث افت ولتاژ در مقاومت سیم پیچ آرمیچر می شود در حالت ژنراتور V=E-RI و در حالت موتور V=E+RI می باشد 0E نیروی الكتروموتوری تولید شده و V ولتاژ دو سر آرمیچر و RI افت ولتاژ آرمیچر می باشد0 2- عكس العمل مغناطیسی كه باعث نیروی الكتروموتوری و فوران می گردد و به دو دسته تقسیم می شود0 الف: عكس العمل

عرضی ب: عكس العمل طولی الف: عكس العمل عرضی میدان مغناطیسی یك ماشین ، توسط سیم پیچ تحریك تامین می گردد 0 در یك ماشین باردار ، جریانی كه از سیم پیچ های آرمیچر می گذرد نیز تولید میدان مغناطیسی می نماید و این میدان روی میدان اصلی اثر نموده و با عث ایجاد خطوط میدان تحریك می شود . آرمیچر كه از سیم پیچ های آن جریان می گذرد میدانی به وجود می آورد كه محور آن بر محور جاروبكها منطبق است0 وجود میدان آرمیچر سبب عرضی آرمیچر در e.m.f. آرمیچر تغییر نمی دهد ولی در حالت اشباع ماشین e.m.f. ارمیچر كاهش می یابد. در حالت بارداری ، جریان میدان تحریك و جریان

آرمیچر هر دو وجود دارند و m.m.f. های منتجه این دو جریان تولید موج دانسیته فوران مینماید . خط خنثای الكتریكی یا منطقه ای كه دانسیته فوران در آن صفر است در حالت ژنراتور از خط خنثای هندسی ،در جهت چرخش و در حالت موتور در جهت عكس چرخش تغییر مكان می دهد . مولفه فوران مغناطیسی در محور خنثی باعث اشكالات كموتاسیون میشود m.m.f. آرمیچر تولید عكس العمل آرمیچر می نماید . ضمن مهمترین مولفه (قسمت) از این m.m.f. در محور خنثی

(محور ربعی ) واقع است. مدار مغناطیسی اشباع نشده: در این حالت قابلیّت نفوذ مغناطیسیاجرا مختلف مدار مغناطیسی را می توان ثابت فرض نمود و در نتیجه دانسیته فوران منتجه در هر نقطه مساوی حاصل جمع جبری دانسیته های فوران آرمیچر و میدان تحریك می باشد .و در اثر تغییر شكل اندوكسیون منتجه محور خنثی در جهت گردش آرمیچر تغییر مكان می دهد0 جاروبكها را باید در جهت گردش آرمیچر تغییر مكان داد،چون ومدار مغناطیسی به حال اشباع نرسیده

است تقویت دانسیته فوران در یك گوشه از قطب و تضعیف آن در گوشه دیگر ،ؤ یكدیگر را جبران می نماید و فوران كلی تغییر نمی كند اما به علت تغییر شكل خطوط قوای مغناطیسی و طولانی شدن راه آنها مقاومت مغناطیسی افزایش می یابد و چون نیروی محركه مغناطیسی ثابت است لذا فوران مفید كاهش می یابد0 مدار مغناطیسی اشباع شده: در این حالت نمی توان دانسیته فوران میدان اصلی و عكس العمل آرمیچر را جمع جبری نمود و باید نیروهای محركه

مغناطیسی را تركیب نموده و از روی منتجه آنها اندوكسیون را در نقطه مطلوب تعیین نمود0 با رعایت این نكته منحنی نمایش دانسیته فوران در سطح آرمیچر بر حسب نیروی محركه مغناطیسی كلی در شكل (1-1) نشان داده شده است 0فرض می شود Boدانسیته فوران در حالت بی باری مولد و Fo نیروی محركه مغناطیسی باشد كه آنرا تولید می نماید0 شكل شماره 1-1 تغییرات نیروی محركه مغناطیسی ایجاد شده توسط جریانی كه هنگام بارداری مولد از سیمهای

آرمیچر آن می گذرد زیر قطبها خطی است و بعلاوه در روی محور قطبی ( محوری كه از قطب می گذرد) صفر و درآن گوشه ‎ی قطب كه آرمیچر از آن دور می شود مثبت و در آن گوشه‏ی قطب كه القا شونده به آن نزدیك می شود منفی است، در نقطه ای به فاصله X از محور قطبی ، شكل (2-1) ، این نیروی محركه مغناطیسی را میتوان به صورت F1=Kx نوشت 0K ضریبی ثابت است كه تابع جریان القا شونده میباشد 0 نیروی مغناطیسی منتجه برابر است با:F=Fo+F1=

Fo+Kx شكل 2-1 با مقایسه فورانهای حالت بی باری و بار داری مشاهده می شود كه كاهش فوران در گوشه ورودی و افزایش آن در گوشه خروجی می باشد.افزایش فوران در گوشه خروجی نمی تواند كاهش فوران را در گوشه ورودی جبران كند و لذا از فوران مفید و در نتیجه نیروی الكتروموتوری القا شده در مولد كاسته می شود 0 طرق مختلف جبران عكس العمل عرضی آرمیچر : تعبیه شیارها در كفشكهای قطبی : با ایجادچند شیار در كفشكهای قطبی فاصله هوایی در شیار مسیر فوران عكسالعمل آرمیچر به وجود می آورند ، تا با لفزایش مقاومت مغناطیسی از مقدار فوران عرضی كاسته شود0 اما شیارهای كفشكهای

قطبی مقطع آهن كفشكها را كاهش می دهد و در نتیجه زود تر آنرا به حال اشباع می رساند . به علاوه وجود شیارها در كفشكهای قطبی موجب می گردد كه دانسیته فوران مغناطیسی در فاصله هوایی میان كفشكهای قطبی و آرمیچر از حالت یكنواختی خارج شود ، از این جهت به ندرت این طریق را به كار می برند0 2-سیم پیچی تعدیل اگر ولتاژ موجود بین تیغه های مجاور یك كلكتور را به صورت تابعی از وضع زاویه ای پیرامون كلكتور ، رسم نماییم نتیجه یك منحنی استكه

تقزیبا شبیه منحنی توزیع دانسیته فوران می باشد ولتاژ بین تیغه های مجاور وقتی كه دو طرف كلاف متصل به انها در قویترین میدان قرار گیرد، حداكثر خواهد بود . عكس العمل عرضی آرمیچر باعث توزیع ولتاژ در دور كلكتور می شود . در بعضی موارد ، ماشینها گاهی ، تحت بار اضافی یا تغییرات سریع بار قرار می گیرند . زمانی كه بار اضافی بیش از حد روی ماشین باشد یا تغییرات ناگهانی بار اتفاق بیفتد ، ولتاژ بین تیغه های كلكتور ممكن است بقدری زیاد شود كه باعث ایجاد جرقه بین دو جاروبك مجاور با پلاریته مخالف گردد و باعث اتصال كوتاه یا بعضی اوقات ، سوختن كلكتور گردد . مگر اینكه برای غلبه بر عكس العمل

 

عرضی آرمیچر اقداماتی صورت گیرد . برای این منظور سیم پیچ دیگری در ماشین تعبیه می شود . m.m.f. مغناطیسی عرضی توسط این سیم پیچ كه به سیم پیچ تعدیل معروف است و. در صفحات قطبهای اصلی تعبیه می شود خنثی می گردد . سیم پیچ تعدیل به صورت سری با سیم پیچ آرمیچر قرار می گیرد و شماره مفتول های آن طوری است m.m.f. آن مساوی است با m.m.f. مفتولهای آرمیچر كه تحت صفحات قطبی قرار دارند، m.m.f.ها در دو جهت مخالف بوده و بنا بر این m.m.f. سیم پیچ تعدیل سبب تقلیل دانسیته فوران آرمیچر می شود . سیم پیچ های تعدیل برای خنثی نمودن اثر عكس العمل آرمیچر ، در منطقه خارج از نفوذ قطبها كموتاسیون و بخصوص برای یكنواخت نگاه داشتن توزیع فوران تحت صفحات قطبهای اصلی به كار می رود . این سیم پیچ ها در شیارها یا سوراخهایی كه در صفحات قطبی تعبیه می شود قرار می گیرند و جریان سیم پیچ كموتاسیون جریان آرمیچر را حملمی نماید . برای مثال ، نصف مفتولهای طرف راست صفحه یك قطب با نصف مفتولهای واقع در طرف چپ قطب مجاور به طور سری متصل می شوند ، بطوریكه جهت جریان در این مفتولها مخالف جهت جریان آن قسمت از سیم پیچ آرمیچر كه مستقیماً روبروی آنها قرار دارد می باشد. چون سیم پیچ های تعدیل كننده تمام جریان آرمیچر را حمل می نمایند فوران تولید شده توسط هر دور از آنها خیلی قویتر از فوران هر دور سیم پیچ آرمیچر می باشد 0 باید به خاطر داشت كه جریان مفتول آرمیچر برابر جریان كل آرمیچر

تقسیم بر تعداد راه های جریان می باشد0 لذا در صورتی كه ماشین 8 قطبی باشد و دارای سیم پیچ حلقوی ساده باشد در این حالت m.m.f. تولید شده توسط شش مفتول سیم پیچ تعدیل كننده برابر m.m.f. 48 مفتول سیم پیچ آرمیچر خواهد بود 0 در طرح های عملط برای سیم پیچ های تعدیل كننده ، فقط آن مفتولهایی از آرمیچر كه مستقیماً در مقابل صفحات قطبی قرار می گیرند توسط آمپر دورهای مساوی خنثی می شوند. در این نوع ماشینها قطبهای

كموتاسیون از اثر عكس العمل آرمیچر در مناطق بین قطبها جلوگیری می نمایند0 ب- عكس العمل طولی آرمیچر : همان طور كه گفته شد عكس العمل عرضی آرمیچر یك ژنراتور موجب تغییر شكل خطوط قوای مغناطیسی شده و در نتیجه محور خنثی در جهت تغییر آرمیچر تغییر مكان می یابد. بنابراین جاروبك ها را باید در جهت گردش آرمیچر روی كلكتور تغییر مكان داد تا در امتداد محور خنثی قرار گیرند لذا جهت جریان در هادی های القا شونده عوض می شود به طوریكه جهت

جریان در عناصر القا شونده گوشه خروجی قطب شمال مخالف جهت جریان القا شده در عناصرالقا شونده گوشه ورودی قطب جنوب بوده از این رو این دو جریان با هم جمع می شوند . در ماشین های چند قطبی كه سیم بندی آرمیچر آنها a راه جریان دارد و جریان القا شده در آرمیچر آنها مساوی I است جریانی كه از هر عنصر القا شونده می گذرد I برa است . كموتاسیون و ولتاژ راكتانس: كلكتور و جاروبكهای همراه با آن قسمتهای مهمی از ژنراتور dc را تشكیل میدهند.در

مجموعه كلكتور و جاروبكها دو عمل لازم صورت می گیردند . یكی عمل كموتاسیون كه شامل تبدیل جریان متناوب تولید شده به جریان مستقیم خروجی است و دیگری انتقال جریان از آرمیچر گردان به جاروبكهای ساكن و در نتیجه به بار. هر دو عمل باید به دقت و با استفاده از مواد مناسب و طرح خوب و تنظیم مناسب كنترل شود. در غیر این صورت یك جرقه جدی و امكان از كار افتادن ماشین در بین خواهد بود . موقعی كه یكی از كلافهای آرمیچر بین جاروبكهای مثبت و منفی

متوالی می چرخد جریان در آن كلاف در یك جهت عبور نموده و سپس این كلاف برای كسری از ثانیه توسط جاروبك اتصال كوتاه می شود كه پس از آن در منطقه بین جاروبكهای منفی و مثبت متوالی عبور می نماید (منطقه ای كه در آن جریان در جهت مخالف قبل می باشد ) دو عامل عمده مایل است كه از كموتاسیون ملایم جلوگیری نماید : 1ـ امكان عبور جریان زیاد در كلاف اتصال كوتاه شده . 2ـ خاصیت ضریب القا ی كلاف كه با تغییر جهت جریان مخالفت می نماید . اغلب كلكتور در جهت عقربه های ساعت می چرخد موقعی كه كلاف از وضع یك به دو حركت می كند جریان در كلاف به طرف چپ یعنی به طرف جاروبك مثبت می

باشد سپس كلاف ناگهان توسط جاروبك منفی اتصال كوتاه می شود.اگر در این وضع دو طرف كلاف ، فورانی را قطع نماید ولتاژی تولید می شود و در نتیجه آن جریانی از كلاف عبور خواهد كرد .این دلیل لزوم استفاده از قطبهای كمكی است تا بتوان عكس العمل آرمیچر را خنثی نموده و فواصل بین قطبی را نسبتاً عاری از فوران كرد .بالاخره موقعی كه كلاف در منطقه بین جاروبكهای مثبت و منفی قرار میگیرد از حالت اتصال كوتاه خارج شده و جهت جریان معكوس میگردد یعنی

جریان به طرف راست جاری می شود . كموتاسیون سه منطقه عمل دارد: 1ـ قبل از اتصال كوتاه موقعی كه جریان جهت مشخصی دارد. 2ـدوره اتصال كوتاه كه بدترین دوره است . 3ـ حالت بعد از اتصال كوتاه موقعی كه جریان در جهت مخالف شروع به حركت می نماید . باید توجه نمود كه جهت جریان در زمان بسیار كوتاهی عوض می شود و اندوكتانس یك كلاف كه دارای چند دور سیم پیچی است و حول یك ماده مغناطیسی خوب پیچیده شده است با تغییر جریان از مثبت

به منفی مخالفت می نماید اكر به این ولتاژ ، اجازه عمل داده شود باعث جرقه خواهد شد. چنانچه تغییر جهت جریان درست در همان لحظه ای انجام گیرد كه كلاف ، تیغه كلكتور را ترك می كند یعنی میان تیغه كلكتور و جاروبك در لحظه ای كه از یكدیگر جدا میشوند هیچ جریانی عبور نكند در این صورت كموتاسیون را كامل می نامند برعكس اگر هنگام جداشدن تیغه كلكتور از جاروبك از كلافی كه به آن تیغه متصل است جریانی عبور نماید جرقه ای بین جاروبك و تیغه كلكتور به وجود می آید و عمل كموتاسیون كامل نیست . ایجاد جرقه در جاروبك باعث گرم شدن فوق العاده كلكتور و جاروبكها میشود و جاروبكها به سرعت ساییده

میشوند و از بین میروند .ساییده شدن جاروبكها و خرده شدن تیغه های كلكتور موجب می شود كه تماس جاروبك ها روی كلكتور كامل نباشد و در نتیجه قدرت ماشین كاهش می یابد . كموتاسیون هم دارای جنبه مكانیكی و هم دارای جنبه الكتریكی است ، از لحاظ مكانیكی ضرورت دارد كه جاروبك ها پیوسته با تیغه های كلكتور كه در زیر آن میگذرد تماس داشته باشد و با فشار ثابتی روی آنها قرار گیرد .از لحاظ الكتریكی كموتاسیون بسیار پیچیده است زیرا عوامل مختلفی

نظیر خودالقایی كافی كه در حال كموتاسیون است ، القای متقابل این كلاف و سایر كلاف هایی كه به مرحله كموتاسیون رسیده اند ،نیروی الكتروموتوری ایجاد شده در كلاف توسط میدان مغناطیسی خارجی مقومت اهمی این كلاف و بالاخره مقاومت اهمی محل تماس جاروبكها باتیغه های كلكتور در عمل كموتاسیون دخالت دارند . مقاومت محل تماس جاروبكها با تیغه های كلكتور به جنس جاروبكها ، فشار تماس آنها و شدت جریان و حرارت و غیره وابستگی دارد لذا قابل

تغییر است ، برای از بین بردن ولتاژ راكتانس لازم است یكی از این دو عمل زیر انجام گیرد: 1-تغییر مكان جاروبكها در ماشینهای بدون قطبهای كمكی . 2-استفاده از قطب های كمكی به منظور خنثی نمودن فوران عكس العمل آرمیچر0 كموتاسیون دو تیغه ای : این ساده ترین نوع كموتاسیون می باشد زیرا جاروبك فقط یك كلاف را اتصال كوتاه می نماید0 فرض می شود كه c كلافی باشد كه عمل كموتاسیون در آن انجام می گیرد و a و b تیغه های كلكتور باشند كه سر وته این كلاف به انها متصل شده است و B جاروبكی به عرض تیغه كلكتور باشد 0 جریانی كه از هر شاخه سیم بندی می گذرد I فرض می نماییم . كلكتور در جهت فلش f تغییر مكان می دهد0 جریانهای دو كلاف c1 وc2 كه قبل از كلاف C و بعد از آن قرار داردمساوی I است اما در این كلافها جهتشان مخالف یكدیگر است . جهت جریانی را كه از كلاف C2می گذرد مثبت و جهت جریانی را كه از كلاف C1 می گذرد منفی قرار داده و جهت جریان I را كه از كلاف C می گذرد در صورت

تطابق با جهت جریانی كه از قبل از شروع كموتاسیون از آن می گذشته مثبت فرض می نماییم 0 اگر جریانهایی را كه به تیغه كلكتور B می رسد به Ia و Ib نشان دهیم در این صورت خواهیم داشت Ia=I+i Ib=I-i وجریانی كه از جاروبكها خارج می شود مساوی است با: Ia+Ib=2I هنگام تغییر مكان كلكتور ، جریان i تدریجاً كاهش می یابد و به صفر می رسد و سپس تغییر جهت داده و در لحظه ای كه جاروبك B از تیغه كلكتور a به كلی جدا می شود و تمام سطح تیغه b را

می گیرد مقدار آن به صفر می رسد . اگر To زمان عبور تیغه a از زیر جاروبك باشد جریان I كلاف e در این مدت تغییر جهت می دهد و از +I به –I می رسد در همان مدت جریان Ia تیغه a كلكتور از مقدار 2I به صفر و جریان Ib تیغه كلكتور از صفر به مقدار 2I می رسد. كموتاسیون چند تیغه ای: در عمل عرض جاروبك را به اندازه ای انتخاب می كنند كه چند تیغه را بپوشاند . در این نوع كموتاسیون كه كموتاسیون چند تیغه ای نامیده می شود جاروبك در آن واحد چند كلاف مجاو

ر را اتصال كوتاه می نماید 0 وسایلی كه برای بهبود كموتاسیون به كار میرود : برای از بین بردن نیروی الكتروموتوری خود القا ی كلاف اتصال كوتاه شده و بهبود كموتاسیون معمولاً به طرق زیر عمل می شود: الف- تغییر مكان جاروبكها از محور خنثی در جهت گردش آرمیچر : همچنانچه كه قبلاً ذكر شد جریان در سیم پیچ آرمیچر ، تولید میدان مغناطیسی می نماید كه روی میدان اصلی قرار می گیرد 0 باید توجه نمود كه فوران آرمیچر به طرف پایین است در صورتی كه میدان اصلی از طرف چپ به راست می باشد ، یعنی دو میدان نسبت به یكدیگر زاویه 90 درجه می سازند ، دو میدان روی یكدیگر اثر نموده و فوران منتجه می باشد0جهت

فوران منتجه بالاجبار به طرف پایین است ، چون محور خنثی باید همیشه با میدان منتجه زاویه 90 درجه بسازد 0 محور خنثی مغناطیسی جدید در جهت عقربه های ساعت تغییر مكان می دهد كه همان جهت چرخش می باشد . واضح است كه اگر كموتاسیون بدون جرقه مطلوب باشد باید جاروبكها را به اندازه زاویه تغییر مكان دهند0 اثر دیگر عكس العمل آرمیچر كه كاملاً واضح به نظر نمی رسد تقلیل ولتاژ تولید شده می باشد. برای آنكه دلیل آن روشن شود باید به این حقیقت توجه نمود كه فوران آرمیچر ، میدان را در نصف هر قطب تضعیف و در نصف دیگر تقویت می نماید اگر تضعیف مساوی تقویت باشد ، مقدار فوران منتجه

بدون تغییر ما ماند ولی این حالت وجود ندارد زیرا معمولاًبه علت اشباع مغناطیسی ، تقلیل بیشتر از افزایش می باشد . در بیشتر حالات عملی تقلیل در فوران ممكن است از یك تا چهار در صد ( بین حالت بی باری و بار داری ) تغییر نماید 0 تغییر مكان محور مغناطیسی خنثی در جهت چرخش در كموتاسیون موثر است زیرا باعث ایجادجرقه در جاروبكها می شود ، مگر آنكه آنها به محور خنثی جدید تغییر مكان داده شوند به علاوه جاروبكها باید به طور دایم با تغییر بار به جلو و عقب تغییر مكان داده شوند زیرا اثر عكس العما آرمیچر مربوط به مقدار جریان آرمیچر است 0 اما چنانچه گفته شد این تغییر مكان باعث عكس العمل طولی

آرمیچر می شود و این عكس العمل طولی فوران مفید را در آرمیچر تقلیل می دهد 0 در عمل ، تغییر مكان دائم جاروبكها همان قدر مسئله به وجود می آورند كه جرقه ها به وجود می آورند . بنابراین تغییر مكان جاروبكها مسئله كموتاسیون را به طور كامل حل نمی كند و فقط در ملشینهای با قدرت كم می توان از آنها استفاده كرد 0 برای اینكه اثرات زیان آور عكس العمل آرمیچر روی یك ماشینdc تقلیل داده شود رلوكتانس مسیر فوران آرمیچر ممكن است افزایش داده شود . این عمل توسط افزایش فاصله ی هوایی و به وسیله استفاده از القای زیاد دندانه های فولادی انجام می گیرد 0 افزایش القا توسط اشباع مغناطیسی ، سبب

افزایش رلوكتانس دندانه ها می شود . این عمل معادل افزایش فاصله‎ی هوایی می باشد . البته افزایش رلوكتانس احتیاج به افزایش جریان تحریك دارد تا بتواند فوران مغناطیسی اصلی را نگه دارد و این باعث افزایش اندازه و وزن ماشین می شود افزایش رلوكتانس در مسیر فوران آرمیچر فقط در ماشینهای كوچك مؤثر است . در طرح دیگر ، رلوكتانس بین قطب و سطح هسته آرمیچر را افزایش می دهند0 این عمل ، فوران عكس العمل آرمیچر را در فواصل بین قطبها تقلیل می دهد ( یعنی منطقه ای كه در آن برای وصول به كموتاسیون بدون جرقه ، باید عاری از فوران باشد). رد مونتاژ ورقه ها ، نوكهای قطبها به طور تناوب از یك طرف به طرف دیگر می باشد . برای آنكه سطح مقطع آهن در نوك های قطب ها به اندازه نصف قسمت وسط باشد در اكثر ماشینهای جریان مستقیم ، یك طرح مخصو

ص ( قطبهای كموتاسیون ) برای حذف تغییر مكان خط خنثای حقیقی با تغییر بار به كار برده می شود0 قطب های كموتاسیون (قطب های كمكی) یكی از قسمتهای ماشین كه در طرح ماشینهای dc استفاده می شود قطب های كموتاسیون می باشد كه آثار عكس العمل آرمیچر را خنثی می نماید . اینها قطب های باریكی هستند كه دقیقاً بین قطب های اصلی قرار می گیرند و مستقیماً با محور خنثای مغناطیسی در حالت بی باری كه معمولاً خط خنثای مكانیكی نامیده می شود در یك خط قرار می گیرند ، سیم پیچ های تحریك برای این قطب ها همیشه به طور دائم با آرمیچر به طور سری قرار دارند زیرا قطب ها باید فورانهایی تولید نمایند كه مستقیماً با جریان آرمیچر متناسب باشد. m.m.f های آرمیچر و قطب های كمكی ، همزمان تحت تاثیر جریان آرمیچر قرار می گیرند . با این نتیجه كه فوران آرمیچر منطقه ی كموتاسیون كه مایل است محور خنثای مغناطیسی را تغییر مكان دهد توسط یك مولفه متناسب با فوران قطب های كمكی خنثی می شود.

شبكه هوایی برق

 

 

 

 

 

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir