توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد امنیت ملی آمریكا دارای 42 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد امنیت ملی آمریكا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد امنیت ملی آمریكا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد امنیت ملی آمریكا :

راهبرد امنیت ملی آمریكا با مقدمه بوش، به این شرح آغاز می شود:
هموطنان من،
آمریكا در دوران جنگ به سر می برد. این سند، یك راهبرد امنیت ملی در دوران جنگ است كه ضرورت آن ناشی از چالش بزرگی است كه اكنون با آن مواجه‌ایم ـ گسترش تروریسم كه منشاء آن آتش ایدئولوژی خصمانه نفرت و جنایت است، همان ایدئولوژی كه چهره آن در 11 سپتامبر 2001 برای مردم آمریكا نمایان شد. این راهبرد بیانگر خطیرترین تعهد ما یعنی حفاظت از امنیت مردم آمریكاست.

اكنون آمریكا نیز فرصتی بی سابقه برای بنیاد نهادن پایه های صلح آینده در اختیار دارد. آرمان هایی كه مایه الهام تاریخ ما بوده و هستند ـ آزادی، دموكراسی و شان انسانی ـ روز به روز مایه الهام افراد و ملت‌های بیشتری در سطح جهان قرار می‌گیرند و از آنجا كه ملت‌های آزاد به صلح گرایش دارند، بالطبع گسترش آزادی آمریكا را امن تر خواهد ساخت.
این اولویت‌های جدایی ناپذیر ـ مبارزه و غلبه بر تروریسم و گسترش آزادی به عنوان جایگزینی برای استبداد و ناامیدی ـ اكنون بیش از چهار سال است كه سیاست آمریكا را هدایت می كنند.
ما همچنان شبكه های تروریستی را تحت حملات خود قرار داده و دشمن را تضعیف كرده ایم اما هنوز آن را شكست نداده ایم.

ما به یاری مردم افغانستان رفتیم تا رژیم طالبان ـ حامیان شبكه القاعده ـ را سرنگون كنیم و كمك كردیم تا یك حكومت دموكراتیك جدید جایگزین آن گردد.
ما توجه جهانیان را به تولید و تكثیر تسلیحات اتمی جلب كرده ایم ـ هر چند هنوز چالش هایی فراوانی در این زمینه باقی مانده اند.
ما بانی گسترش دموكراسی در خاورمیانه بزرگ شده‌ایم ـ به مصاف چالش ها رفته ایم و به پیشرفت هایی دست یافته ایم كه برخی پیش بینی نمی كردند یا انتظارش را نداشتند.
ما با همه قدرت‌های بزرگ جهان، روابطی پایدار و تعاملی برقرار كرده‌ایم.
ما تا حد چشمگیری بر تلاش های خود برای پیشبرد توسعه اقتصادی و امید ناشی از آن افزوده‌ایم ـ و این تلاش ها را متوجه گسترش اصلاحات و گرفتن نتیجه مورد نظر خود كرده‌ایم.
ما برای سرنگونی دیكتاتور عراق كه بر مردم خود ستم می كرد، منطقه را دچار وحشت می ساخت، به جامعه بین الملل وقعی نمی نهاد و در پی تولید تسلیحات كشتار جمعی بود، یك ائتلاف بین المللی تشكیل دادیم.
ما اكنون دوشادوش عراقی ها برای ایجاد عراقی متحد، پایدار و دموكراتیك ـ هم پیمانی جدید در مبارزه با تروریسم در قلب خاورمیانه ـ مبارزه می كنیم.

ما شاهد دستاوردهای بزرگی بوده ایم ، با چالش های جدید مواجه شده ایم و رویكرد خود را طبق تغییر شرایط مجددا تعریف كرده ایم. ما همچنین متوجه شده‌ایم كه دفاع از آزادی برای ما توام با ضرر و اندوه است زیرا آزادی باعث می‌شود دشمنان در هدف خود راسخ تر شوند. ما همواره می دانستیم كه مبارزه با تروریسم مستلزم ایثاری بزرگی است ـ و در این جنگ ما با برخی از بهترین مردان و زنان خود وداع كردیم. تروریست ها به جنایاتی هولناك متوسل شده اند ـ از جنایات در خیابان های فلوجه گرفته تا متروهای لندن ـ تا اراده ما را تضعیف كنند. مقابله با این دشمن ـ دشمنی كه بدون هیچ عذاب وجدان یا تعللی افراد بی گناه را هدف قرار می دهد ـ كاری بس دشوار است. و ما هنوز راه درازی در پیش داریم.

آمریكا اكنون با یك انتخاب مواجه است ، انتخاب بین مسیر ترس و مسیر جسارت.

مسیر ترس ـ كناره جویی و حمایت جویی ، عقب نشینی و كاهش هزینه ها ـ مطلوب كسانی است كه چالش های كنونی را آنقدر بزرگ می دانند كه نمی توانند فرصت ها را دریابند . اما تاریخ به ما آموخته است كه هر وقت رهبران آمریكا این مسیر را در پیش گرفته اند چالش ها صرفا افزایش یافته و فرصت های از دست رفته، نسل های آینده را با امنیت كمتری مواجه ساخته است.
دولت كنونی آمریكا مسیر جسارت را برگزیده است. ما رهبری را بر كناره جویی و پیگیری تجارت آزاد و منصفانه را بر حمایت جویی ترجیح داده ایم. ما تصمیم گرفته ایم امروز به مصاف چالش ها برویم و آنها را به نسل های فردا واگذار نكنیم. ما به جای اینكه منتظر بنشینیم تا دشمنان به كشور ما برسند در خارج از مرزها با آنها مبارزه می كنیم. ما می خواهیم جهان را شكل بدهیم نه این كه جهان ما را شكل دهد. می خواهیم در جهت بهبود حوادث تاثیر بگذاریم نه این كه تحت تاثیر حوادث قرار گیریم.
مسیری كه ما انتخاب كرده ایم با سنت گرانقدر سیاست خارجی آمریكا مطابقت دارد. رویكرد ما مانند سیاست های «هری ترومن» و «رونالد ریگان» مبتنی بر نگاهی آرمانی به اهداف ملی و نگاهی واقع گرا به ابزارهای موجود برای كسب این اهداف است.
ما برای حركت در این مسیر باید قدرت ملی خود را حفظ كنیم و گسترش دهیم تا بتوانیم قبل از این كه تهدیدات و چالش های كنونی، مردم یا منافع ما را متحمل خسارت و نابودی كنند با آنها مقابله كنیم . ما باید ارتشی ایجاد كنیم كه نظیرش وجود نداشته باشد ـ البته قدرت ما صرفا مبتنی بر توان نظامی نیست. بلكه همچنین مبتنی بر رونق اقتصادی و دموكراسی پرشور است. این قدرت متكی بر ائتلاف ها، روابط و نهادهای بین المللی قدرتمندی است كه به ما این امكان را می دهند تا با همكاری دیگران ، آزادی، سعادت و صلح را گسترش دهیم.

راهبرد امنیت ملی ما مبتنی بر دو ركن است:
ركن اول، ارتقاء دموكراسی، عدالت و شأن انسانی است ـ تلاش برای نابودی استبداد، ارتقاء دموكراسی های كارآمد و گسترش سعادت از طریق تجارت آزاد و منصفانه و سیاست های توسعه ای عقلانی. حكومت های آزاد و مسئول در قبال مردم خود اغلب در حكومت بر سرزمین خود كارامد هستند و در پی سیاست های اقتصادی و سیاسی ای برمی آیند كه به نفع شهروندان آنها است. حكومت های آزاد مردم خود را سركوب نمی كنند یا به ملت های آزاد دیگر حمله نمی برند. صلح و ثبات بین المللی هنگامی محكم و استوار است كه بر شالوده آزادی بنا شوند.
ركن دوم راهبرد ما، مقابله با چالش های عصر خود از طریق رهبری اجتماعی فزاینده از

دموكراسی هاست. بسیاری از مشكلاتی كه ما با آنها مواجه ایم ـ از بیماریهای مسری گرفته تا تولید و تكثیر تسلیحات كشتار جمعی و قاچاق انسان و بلایای طبیعی ـ از طریق مرزها وارد می شوند. برای حل این مشكلات نیاز به تلاش‌های چندملیتی كارآمد است. اما تاریخ نشان داده است كه دیگران فقط هنگامی نقش خود را ایفا خواهند كرد كه ما نقش خود را ایفا كنیم. آمریكا باید همچنان پیشگام باشد.
جرج بوش

كاخ سفید
16 مارس 2006

فهرست مطالب:
1ـ مروری كلی بر راهبرد امنیت ملی آمریكا
2ـ حمایت از آرمان های حافظ شان انسانی
3ـ تقویت ائتلاف ها برای نابودی تروریسم جهانی و همكاری برای جلوگیری از حملات علیه آمریكا و دوستان ما
4ـ همكاری با دیگران برای رفع تنش های منطقه ای
5ـ جلوگیری از اقدام دشمنان برای تهدید ما، هم‌پیمانان و دوستان ما با تسلیحات كشتار جمعی
6ـ ایجاد دوره جدید رشد اقتصادی جهانی از طریق بازارهای آزاد وتجارت آزاد
7ـ گسترش دایره تحولات از طریق تاسیس انجمن ها و ایجاد زیرساختارهای دموكراسی
8ـ توسعه اولویت‌های همكاری با دیگر مراكز اصلی قدرت جهانی
9ـ تغییر نهادهای امنیت ملی آمریكا متناسب با چالش ها و فرصت های قرن
10ـ بكارگیری فرصت ها و مقابله با چالش های جهانی شدن

11ـ نتیجه

1ـ مروری كلی بر راهبرد امنیت ملی آمریكا
سیاست آمریكا مبتنی بر پی گیری و حمایت از جنبش ها و نهادهای دموكراتیك در هر ملت و فرهنگ با هدف كلی نابود ساختن استبداد در جهان كنونی است. در جهان امروز، ماهیت بنیادی رژیم ها با میزان توزیع قدرت در آنها مشخص می شود. هدف سیاست های ما، كمك به ایجاد جهانی دموكراتیك و كشورهایی با حكومت هایی مطلوب است كه، نیازهای شهروندان خود را برآورده می سازند و در نظام بین‌الملل مسئولانه عمل می كنند. این بهترین راه برای ایجاد امنیتی پایدار برای مردم آمریكا است.
رسیدن به این هدف، كار چندین نسل است. آمری

كا در سال های اول یك نبرد طولانی قرار دارد، شبیه دورانی كه در سال های اول جنگ جهانی بود. قرن بیستم شاهد پیروزی آزادی بر فاشیسم و كمونیسم بود. اما اكنون یك ایدئولوژی جدید ما را تهدید می كند، ایدئولوژی ای نه مبتنی بر فلسفه سكولار بلكه مبتنی بر تحریف یك مذهب شكوهمند كه شاید محتوای آن با ایدئولوژی های قرن اخیر فرق كند اما ابزارهایش مشابه است: تعصب، جنایت، ترور، بردگی و سركوب.

ما مانند گذشتگان خود باید زمینه را فراهم و نهادهایی را برپا كنیم كه كشورمان برای مقابله با چالش های پیش روی خود نیازمند آنها است. فصل‌هایی كه در پی می آیند بر چند وظیفه خطیر متمركز هستند:
ـ حمایت از آرمان‌های مبتنی بر حفظ شان انسانی
ـ تقویت ائتلاف‌ها برای نابودی تروریسم جهانی و همكاری برای جلوگیری از حملات علیه آمریكا و دوستان ما
ـ همكاری با دیگران برای رفع تنش های منطقه ای
ـ جلوگیری از اقدام دشمنان برای تهدید ما، هم پیمانان و دوستان ما از طریق تسلیحات كشتار جمعی
ـ ایجاد دوره جدید رشد اقتصادی جهانی از طریق بازارهای آزاد وتجارت آزاد
ـ گسترش دایره تحولات از طریق تاسیس انجمن ها و ایجاد زیرساختارهای دموكراسی
ـ توسعه اولویت های همكاری با دیگر مراكز اصلی قدرت جهانی
ـ تغییر نهادهای امنیت ملی آمریكا متناسب با چالش ها و فرصت های قرن 21 ـ بكارگیری فرصت‌ها و مقابله با چالش های جهانی شدن

2ـ حمایت از آرمان های مبتنی بر حفظ شان انسانی
الف) خلاصه ای از راهبرد امنیت ملی سال 2002
آمریكا باید از آزادی و عدالت دفاع كند زیرا این اصول برای همه مردمان در هر نقطه از جهان صادق و حقیقی هستند. این اصول ِانكارنشدنی در مورد شان انسانی بیش از همه درنظام های دموكراتیك برآورده می گردند. حكومت ایالت متحده هم درنظر و هم در عمل برای پیشبرد شان انسانی تلاش می كند، از آزادی و حفظ حقوق بشر دفاع می كند و منابع مربوطه را برای ارتقاء این آرمان ها اختصاص می دهد.
ب) موفقیت ها و چالش ها از سال 2002 تاكنون
از سال 2002 تاكنون جهان شاهد پیشرفتی چشمگیر در گسترش آزادی، دموكراسی و شان انسانی بوده است:
*مردم افغانستان و عراق، دموكراسی را جایگزین حكومت های استبداد كرده‌اند.
ـ در افغانستان، استبداد طالبانی جای خود را به حكومتی داده كه با انتخابات آزاد برگزیده شده است، افغان ها یك قانون اساسی را تدوین و تصویب كرده اند كه ضامن حقوق و آزادی هایی است ، حقوق و آزادی هایی كه در تاریخ این كشور سابقه ندارند و یك مجلس قانونگذاری در این كشور جایگاهی مشخص را در حكومت به مردم اختصاص می دهد.

ــ درعراق، یك حكومت استبدادی سرنگون شده است، بیش از 8 میلیون عراقی در اولین انتخابات آزاد و عادلانه شركت كردند، یك قانون اساسی كه با رایزنی‌های مستقیم تدوین شده بود در یك همه پرسی كه تقریبا 10 میلیون عراقی در آن شركت داشتند، تصویب شد و برای اولین بار در تاریخ عراق ، نزدیك 12 میلیون عراقی در چارچوب یك قانون اساسی كه با اراده عمومی تصویب شده یك حكومت دائم را انتخاب كردند.

*مردم لبنان دست سنگین یك حكومت خارجی را از كشور خود كوتاه كردند. مردم مصر انتخاباتی آزادتر اما همچنان مخدوش را تجربه كردند. عربستان سعودی گام های اول را برداشته تا به شهروندان خود سهمی بیشتر در حكومت بدهد. اردن در گشایش فرایند سیاسی خود پیشرفت هایی داشته است . كویت و مغرب در پی راهكارهایی برای اصلاحات سیاسی هستند.
* «انقلاب های رنگی» در گرجستان، اوكراین و قرقیزستان امیدهای جدیدی را در مورد آزادی در سراسر سرزمین های اوراسیا برانگیخته است.
*دموكراسی، پیشرفت های بیشتری در آفریقا، آمریكای لاتین و آسیا داشته است كه این امر از طریق انتقال صلح آمیز قدرت، رشد مراجع قضایی مستقل، حاكمیت قانون، اقدامات انتخاباتیِ بهبود یافته و گسترش حقوق اقتصادی و سیاسی صورت گرفته است.
میل انسان به آزادی، میلی جهانی است اما رشد آزادی، اجتناب ناپذیر نیست. گسترش آزادی بدون حمایت از جانب ملت های آزاد، می تواند با چالش هایی كه پیش روی ما قرار دارند، مختل شود:
*بسیاری از حكومت ها در مراحل شكننده تحولات سیاسی خود قرار دارند و نیازمند نهادهای دموكراتیك پایدار هستند ـ و رهبرانی كه در انتخابات پیروز شده اند باید اصول دموكراسی را رعایت كنند.
*برخی حكومت ها سیر قهقرایی را پیموده و آزادی های دموكراتیكی را كه مردمانش از آن برخوردارند، نابود كرده اند.

*برخی حكومت ها مزایای دموكراسی كارآمد و سعادت را از شهروندان خود دریغ كرده‌اند و آنها را در برابر مداخله زیانبار اقتدارگرایی بازار ضدآزاد، آسیب پذیر یا مغلوب كرده اند.
*برخی رژیم ها درصددند آزادی اقتصادی را جدا از آزادی سیاسی محقق كنند و هر چند در پی سعادت ملت خود هستند اما آن را از حقوق و آزادی اصلی محروم می كنند.
*استبداد هنوز هم در بدترین شكل خود در برخی كشورها وجود دارد.
ج) راه پیش رو
آمریكا مدت های مدیدی است كه از آزادی دفاع می كند زیرا این كار بیانگر ارزش های آن است و باعث پیشبرد منافع آن می‌گردد. این كار بیانگر ارزش های ما است از این جهت كه ما معتقدیم كه میل به آزادی در قلب هر انسانی وجود دارد و ضرورت شان انسانی فراتر از هر ملت و فرهنگ است.
همچنین حمایت از آزادی باعث پیشبرد منافع ما می شود از این جهت كه بقای آزادی در داخل آمریكا بیش از پیش وابسته به موفقیت آزادی در خارج از آمریكا است. حكومت هایی كه به «شان و میل به آزادی » احترام می گذارند معمولا خود را در قبال ملت های دیگر مسئول می دانند در حالی كه حكومت هایی كه بر مردم خود ستم می كنند، صلح و امنیت ملت های دیگر را نیز تهدید می كنند. از آنجا كه دموكراسی‌ها، مسئول ترین اعضای نظام بین الملل هستند، ارتقاء دموكراسی، كارآمدترین و پایدارترین راه برای تحكیم ثبات بین المللی، كاهش تنش‌های منطقه ای‌، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تروریستی و تهدید صلح و سعادت است.
آمریكا برای محافظت از ملت و ارزش های خود، در صدد است با رهبری تلاش بین المللی برای نابودی استبداد و ارتقاء دموكراسی كارامد، آزادی را در سراسر جهان گسترش دهد.

1ـ تشریح هدف: نابودی استبداد
استبداد مجموعه ای است از خشونت، فقر، بی ثباتی ، فساد و رنج كه تحت حاكمیت مستبدان و نظامهای استبدادی در یكدیگر ادغام می شوند. مردمی كه در كشورهایی مثل جمهوری خلق دموكراتیك كره ،ایران، سوریه، كوبا، بلاروس، برمه و زیمبابوه زندگی می كنند از نزدیك با مفهوم اسبتداد آشنا هستند، این یك واقعیت ناامید كننده است كه آنها هر روزه رنج می‌كشند. و ملت هایی كه این مردم با آنها هم مرز هستند نیز تبعات استبداد را درك می كنند زیرا سوءحاكمیت در داخل منجر به بی ثباتی در خارج می گردد. همه حكومت های استبدادی، منافع جهانیان در گسترش آزادی را تهدید می كنند و در تلاش خود برای دستیابی به تسلیحات كشتار جمعی یا حمایت از تروریسم منافع امنیتی بلاواسطه ما را نیز تهدید می نمایند.
استبداد، اجتناب ناپذیر نیست و تاریخ اخیر حاكی از افتادن حكومت های استبدادی در سراشیبی سقوط است. قرن بیستم ، «قرن دموكراسی» خوانده شده است زیرا حكومت های استبدادی یك به یك سرنگون شدند و نظامی های دموكراتیك جای آنها را گرفتند. در اواسط این قرن، حدود 24 حكومت دمكراتیك در جهان وجود داشت و 50 سال بعد این تعداد به بیش از 120 حكومت رسید. انقلاب دموكراتیك همه فرهنگ ها و قاره ها را در بر گرفته است.

هرچند امروزه حامیان استبداد، اندك هستند اما هنوز هم نیازمند مخالفان بیشتری است. در جهان امروز، هیچ حاكمیت مستبدانه ای نمی تواند بدون حمایت یا دستكم تسامح ملت های دیگر بقا داشته باشد . برای نابودی استبداد باید خشم جمعی جهان آزاد را متوجه سركوب ، ظلم و فقری كنیم كه رژیم های مستبد برمردم خود اعمال می كنند ـ و اقدام جمعی آن را علیه خطراتی فرابخوانیم كه امنیت جهان را تهدید می كنند.
و نابودی استبداد نشانه نابودی همه شرارت های جهان نیست. اختلافات، بیماری، بی نظمی، فقر و بی عدالتی باعث بقای استبداد می گردد و مدت ها پس از سقوط آخرین حكومت استبدادی همچنان گریبان گیر دموكراسی ها خواهند بود.

تشریح هدف: ارتقاء دموكراسی های كارآمد
با نابودی حكومت های استبدادی، باید به ملت های تازه آزاد شده كمك كنیم تا دموكراسی كارآمدی بسازند یعنی كشورهایی كه برای شان انسانی احترام قائلند، در قبال شهروندان خود مسئولانه عمل می كنند و در قبال همسایگان خود متعهدانه. دموكراسی های كارآمد:
*به حقوق اصلی انسان احترام می گذارند و نسبت به آنها پایبند هستند كه از آن جمله می توان به آزادی مذهب، اندیشه ، بیان ، گردهمایی، انجمن و مطبوعات اشاره كرد
*در قبال شهروندان خود پاسخگو و تسلیم اراده مردم هستند بخصوص وقتی مردم خواستار تغییر حكومت خود باشند.

*حاكمیت آنها كاآرمد است، نظم را در داخل مرزهای خود برقرار می كنند ، از نظامی‌های قضایی مستقل و كامل حمایت می كنند، جنایت را مجازات می‌كنند ، حاكمیت قانون را می پذیرند و در برابر فساد مقاومت می كنند و اختیارات دولت را محدود می كنند، از نهادهای جامعه مدنی حمایت می كنند كه شامل خانواده،

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir