توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد طرح تولید گوشت سفید (مرغ) دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد طرح تولید گوشت سفید (مرغ)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد طرح تولید گوشت سفید (مرغ)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد طرح تولید گوشت سفید (مرغ) :

طرح تولید گوشت سفید (مرغ)

مقدمه
با رشد انفجاری جمعیت بشر در قرن گذشته ، نیاز مبرم به تهیه مواد غذایی مورد احتیاج این جمعیت روبه رشد ، بیشتر احساس می شود. از بین مواد غذایی مورد نظر انسان تأمین مواد پروتئینی در دوره های مختلف رشد (از كودكی تا جوانی و پیری) از اهمیت و جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است. در بین كشورهای مختلف جهان جمعیت جوان و روبه رشد كشور ما جای و مكان خاص دارد. كه نیاز به تأمین مواد پروتئینی را برای این جمعیت جوان بیشتر نمایان می سازد.

در سال 1382 جمعیت كشور ما حدود 72 میلیون نفر كه در بیست سال آینده به 85 میلیون نفر خواهد رسید كه امكانات فعلی جوابگوی نیاز این جمعیت نخواهد بود.
تنها راه ممكن تأمین احتیاجات این جمعیت در مرحله ی اول برنامه ریزی جهت استفاده بهینه و بهره وری درست از امكانات موجود است و در مرحله ی دوم استفاده از تحقیقات و نو آوریها در زمینه افزایش راندمان و تولید در واحد سطح.

هدف
آنچه در این طرح بدان پرداخته می شود تكنولوژی تولید و عوامل مؤثر و دخیل در تولید گوشت سفید (مرغ) و در نهایت برآورد قیمت تمام شده یك كیلو گرم گوشت مرغ می باشد كه امید است با عنایت خداوند بتوانیم به درستی از عهده انجام آن برآییم.
عوامل مؤثر عبارتند از:
1-ساختمان
2- وسایل و تجهیزات
3- آب ، برق،سوخت
4- هزینه كارگری
5- خرید جوجه یكروزه و پوشال
6- دان مورد نیاز
7- دارو – واكسن و ضد عفونی كننده ها
8- فروش
هر كدام از عوامل فوق در چرخه تولید خود به زیر مجموعه هایی تقسیم می گردد كه اجزاء فوق نیز به نوبه ی خود در این چرخه سهم مؤثری دارند.
1- ساختمان: معمولاً ساختمان یك مرغداری دارای عمر مفید و زمان استهلاك وجه اختصاص داده شده به آن می باشد كه بطور متوسط حدود 15 سال می باشد. با توجه به اینكه اكثر سالنهای مرغداری در كشور ما بیش از 15 سال عمر دارند لذا مبلغ استهلاك ساختمان در نظ

ر گرفته نمی شود.
2- وسایل و تجهیزات:

شامل
1- آبخوری ها
2- دانخوری ها
3- آسیاب
4- میكر
5- فن ها و هواكش ها
6- هیتر و وسایل گرما ساز
7- رطوبت ساز
8- وسایل خنك كننده مانند كولر
9- منابع آب و سوخت

وسایل و تجهیزات نیز به مرور زمان دچار خرابی و فرسودگی می گردند كه مبلغی جهت تغییرات و خرابی آنها در نظر گرفته می شود كه به ازاء هر سه جوجه معمولاً تا 100 ریال برآورد می گردد.
3- آب ، برق، سوخت: آب مورد نیاز اكثر مرغداری ها از طریق حفر یك حلقه چاه با دبی آب معین تأمین می گردد كه هزینه اولیه جزو هزینه ساختمان و هزینه های بعدی مصرف برق آب چاه می باشد كه با توجه به نیروی الكتروموتور مصرف آن محاسبه می گردد به طور متوسط برق مصرفی در این قسمت ماهانه 100000 ریال می باشد.
برق مصرفی واحد های مرغداری بر اساس تعرفه های برق صنعتی كشاورزی محاسبه می گردد كه معمولاً در فصول سرد سال بعلت استفاده از هیتر _ لامپهای روشنایی و … مصرف برق بیشتر و در فصول گرم و معتدل كمتر است برای یك واحد ده هزار مرغ گوشتی مصرف برق ماهانه بین 15 تا 20 هزار ریال متغیر است.
سوخت مورد استفاده اكثر مرغداری ها گازوئیل

می باشد كه معمولاً از طریق تعاونی مرغداران گوشتی و یا از طریق ستاد سوخت مستقر در شركت نفت خریداری و تأمین می گردد مصرف سوخت یك دوره پرورش مرغ گوشتی بطور متوسط 2500000 تا3000000 هزار ریال می باشد كه شامل سوخت مورد نیاز كارگران واحد نیز می باشد.
4- هزینه ی كارگری: هزینه ی كارگری واحد های مرغداری معمولاً وابسته به وسایل و تجهیزات واحد می باشد هر چه وسایل و امكانات بیشتر و پیشرفته تری در واحد موجود باشد به تعداد كارگر كمتری احتیاج است و باعث پائین آمدن هزینه نهایی می گردد.
بطور متوسط جهت یك واحد ده هزاری مرغ گوشتی به دو نفر كارگر احتیاج است كه طبق تعرفه ی تأمین اجتماعی حقوق ماهانه در شرایط حاضر به ازاء هر كارگر حدوداً 110000 تومان می باشد كه جمعاً 220000 تومان در هر ماه هزینه می گردد.
5- جوجه ی یكروزه و پوشال:
پوشال مورد احتیاج جهت مفروش ساختن بستر پرورش معمولاً از منابع متفاوتی تأمین می گردد تراشه چوب نجاری _ بقایای زراعتی گندم و جو _ شالی برنج و غیره از جمله این اقلام می باشند كه معمولاً تراشه چوب بعلت مناسب بودن _ نم گیری بیشتر و فروش بهتر كود در پایان دوره به اقلام دیگر برتری دارد . قیمت تراشه نیز متفاوت و از كیلویی 50 ریال تا 100 ریال می باشد.
جوجه یكروزه : از عوامل مهم و مؤثر در سود دهی پایان دوره انتخاب جوجه ی یكروزه می باشد جوجه های با نژادهای مختلف در بازار موجود است از جمله آرین _ لوهمن و غیره كه هر كدام دارای ویژگی خاصی می باشند و عواملی مانند فصل_متراكم بودن تغذیه_ زمان عرضه به بازار_ قیمت جوجه در انتخاب و خرید جوجه نقش مهمی دارند. در سال گذشته نوسانات قیمت ج.جه بقدری زیاد بوده كه پیش بینی قیمت جوجه را با مشكل مواجه می نماید.مثلاً در سال گذشته قیمت جوجه از قطعه ای یك هزار ریال تا 5500 هزار ریال در نوسان بوده است.از عوامل مهم در تعیین قیمت جوجه می توان از عرضه جوجه به بازار_ نقش واسطه ها در قیمت جوجه_میزان تقاضا جهت جوجه ریزی و عوامل دیگر را نام برد .
6- دان مورد نیاز:
اقلام غذایی مورد احتیاج پرورش مرغ گوشتی بسیار متفاوت و گوناگون است كه ذیلاً به برخی از آنها اشاره می گردد:
1- تأمین انرژی – ذرت 2- تأمین پروتئین – سویا
-سویا – پودر ماهی -گندم – اسیدهای آمینه
3- تأمین موادمعدنی – دی كلسیم فسفات
– مونوكلسیم فسفات
– صدف

– مكمل های معدنی
– نمك
4- تأمین ویتامینها – ویتامینهای A,D,E,K
– گروه B
– كولین وCو مكمل های ویتامینی
علاوه بر اقلام فوق مرغداران از بعضی افزودنیها نیز استفاده می نمایند مانند: ملاس و غیره.
در تهیه ی مواد تشكیل دهنده ی د

ان مورد احتیاج مرغ گوشتی معمولاً به دو طریق عمل می شود:
1- خرید از محل تعاونی مرغداران 2- خرید آزاد
مرغداران ضمن اطلاع كامل از قیمت اقلام در بازار و تعاونی اقدام به خرید اقلام فوق الذكر می نمایند و رأساً در محل مرغداری طبق فرمول و برنامه ای كه از قبل تهیه شده با توجه به سن ج.جه ها برنامه ریزی نموده و خوراك مورد احتیاج را توسط آسیاب و میكر آماده می نمایند معمولاً در بدو ورود جوجه ها به سالن از ذرت آسیاب شده استفاده می شود و سپس فرمول غذایی پیش دان كه دارای پروتئین بیشتری نسبت به غذای میان دان و پس دان می باشد تهیه و در اختیار جوجه ها قرار می گیرد. بطور خلاصه هرچه به طرف آخر دوره پرورش پیش می رویم از میزان پروتئین كاسته و به میزان انرژی اضافه می گردد.
ذیلاً نمونه ی جیره ی غذایی جهت پرورش مرغ گوشتی تا سن دو هفتگی (پیش دان):
– ذرت 590Kg – لیزین __
-سویا 326 -میتونین 1
– پودر ماهی 60 -ویتامینA 1
-نمك 5/2 – ویتامینD 1
– دی كلسیم فسفات 14 – ویتامین E 5/1
– مكمل معدنی و ویتامین هركدام 5/2 – ویتامینK,B كمپلكس هركدام 1
فرمول میان دان تا 35 روزگی به ازاء هر 1000 كیلو گرم ماده ی غذایی مصرفی
– ذرت 600Kg – ویتامینA 1
-سویا 255 – ویتامینD 1
-گندم 5/82 – ویتامین E 5 /1
-پودر ماهی 35 -ویتامین K 1

-نمك 5/2 -ویتامین Bكمپلكس 1
– دی كلسیم فسفات 14 – ویتامین C __
– مكمل معدنی 5/2
– مكمل ویتامینی 5/2
7- دارو- واكسن و ضد عفونی كننده ها
معمولاً در یك واحد پرورش در طول دوره از داروها و واكسنها و مواد ضد عفونی كننده های مختلفی استفاده می شود كه با توجه به آنچه مورد نظر و انتظار مدیریت واحد می باشد انتخاب و بكار برده می شود.

از زمان خروج كود و بقایای بستر دوره قبل از سالن می توان از مواد شوینده و جرم بر مانند جرمی ساید استفاده نمود. سپس شعله افكنی كف و دیواره سالن و محیط اطراف سالن می تواند مفید باشد . در ادامه جهت ضد عفونی داخل سالن می توان از مواد ضد عفونی كننده كه با ماركهای مختلفی در بازار موجود است استفاده نمود و یا با گازوئیل كه حاصل ریختن فرمالین روی پرمنگنات پتاسیم است سالن را كلاً ضد عفونی نمود.
در ابتدای ورودی به محوطه مرغداری حوضچه مخصوص ضد عفونی كفش كارگران و سایر افرادی كه وارد واحد می شوند قرار دارد. این حوضچه در سطحی وسیعتر جهت ضدعفونی چرخها و لاستیكهای وسایل نقلیه در نظ گرفته می شود . در ضمن پمپ ضد عفونی جهت وسایل نقلیه كه به داخل واحد وارد می شوند در ابتدای ورودی نصب می شود تا وسایل نقلیه از قسمت بدنه و زیر كاملاً ضدعفونی گردند.
برای ورود به هر سالن پرورش نیز حوضچه مخصوص ضد عفونی كفش وجود دارد كه باید به طور منظم آب آن تعویض گردیده و تمیز باشد.
برای ورود به سالن اصلی نیز معمولاً با كفش و لباس مخصوص باید وارد شده و از لباس معمولی كه برای رفتن به بیرون از واحد استفاده می شود نباید استفاده گردد.
جهت جلوگیری از انتشار عوامل میكروبی و ویروسی معمولاً محیط كف واحد پرورش آهك پاشی میگردد تا در طول دوره پرورش از رشد و تكثیر و جابجایی عوامل بیماری زا جلو گیری گردد.
داروها:

داروهای مورد استفاده در واحد پرورش مرغ گوشتی معمولاً به دو صورت استفاده می گردد:
الف)داروهایی كه جهت پیشگیری از شیوع بیكاریها بكار میروند.
ب) داروهایی كه جهت درمان بیماریها بكار میروند.
معمولاً بیماریهایی كه در واحدهای مرغداری خراسان شایع می باشند محدود است ولی بعضی از بیماریها در صورت اپیدمی و همه گیری می تواند خسارات جبران ناپذیری به واحد وارد نماید.
اهم بیماریهادر این بخش عبارتند از:
1- آنفلونزا
2- نیوكاسل
3- گامبورو
4- برونشیت
5- CRD كه معمولاً با بیماری كلی همراه می باشد.
6- مسمومیت ها
جهت پیشگیری از شیوع بیماریها معمولاً از واكسن با توجه به سن جوجه ها می توان بهره برد.
1- آنفلونزا: اخیراً یكی از بیماریهای مهمی كه در واحد های مرغداری كشور ما شایع شده آنفلونزا می باشد كه كلیه مرغها را در هر سنی می تواند مبتلا سازد و خسارت و صدمات جبران ناپذیری به واحد پرورش وارد می نماید.
امروز جهت جلوگیری از بیماری آنفلونزا واكسن مربوطه استفاده می شود .
زمان استفاده از واكسن معمولاً قبل از سن ده روزگی جوجه ها می باشد.
انواع واكسن موجود در بازار عبارتند از:
1- واكسن سویه ایران

2- واكسن آلمانی
3- واكسن هلندی
4- واكسن فرانسوی
این واكسن ممكن است توأم با واكسن دیگری مثلاً آنفلوانزا + نیوكاسل تولید و عرضه گردد.
2- نیو كاسل
واكسن نیوكاسل در زمانی است كه در واحدهای مختلف مرغداری استفاده می شود و دارای دو سویه B1 و لاسوتا می باشد كه از سویه B1 مع

مولاً در حدود 10 روزگی و از سویه لاسوتا بعد از 10 روزگی و در دو نوبت می توان استفاده نمود . واكسن ها را معمولاً به 4 صورت می توان در اختیار جوجه ها قرار داد:
_ به صورت اسپری
– به صورت تزریقی
– به صورت قطره چشمی
– به صورت آشامیدنی
3- گامبورو
واكسن گامبرو را در صورت امكان می توان در بدو ورود جوجه ها به صورت اسپری استفاده نمودو مرحله بعدی آن را می توان در حدود 20 روزگی جوجه ها بكار برد (به صورت آشامیدنی محلول در آب)
4- برونشیت
برونشیت نیز جزو بیماریهای تنفسی طیور است و واكسن مربوط به آن را می توان در دو مرحله یكی در حدود 5 روزگی و دیگری بعد از 20 روزگی با توجه به شیوع بیماری در منطقه پرورش استفاده نمود.
5- CRD
بیماری مزمن تنفسی طیور معمولاً از سن 25 روزگی به بعد بروز می كند. مدیریت خوب واحد كه شامل تغذیه مناسب – تهویه – انتخاب بستر مرغوب و غیره می باشد می تواند از بروز این بیماری خطرناك جلوگیری نماید. در صورت بروز بیماری معمولاً با بیماری كلی همراه شده و بیماری كلی- سی آر دی تلفات سنگینی به واحد مرغداری وارد می نماید.
6- مسمومیت ها

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir