مقاله در مورد آئیننامه اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان دارای 63 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در مورد آئیننامه اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد آئیننامه اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
آئیننامه اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان
فصل اول ـ كلیات
ماده 1- در این آئیننامه عبارتهای زیر در معانی مشروح مربوط بكار میروند:
قانون ـ قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان ـ مصوب 1374
مهندسی ساختمان ـ امور فنی و مهندسی، معماری و شهرسازی، بخشهای ساختمان و شهرسازی.
سازمان ـ سازمان نظام مهندسی ساختمان
نظام مهندسی استان ـ سازمان نظام مهندسی ساختمان استان.
پروانه اشتغال ـ پروانه اشتغال به كار مهندسی، كاردانی، تجربی.
رشتههای اصلی ـ رشتههای مرتبط با رشتههای اصلی.
ماده 2- اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی برای امور طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا و سایر خدمات فنی در بخشهای مهندسی ساختمان در محلهایی كه تاكنون در اجرا
ی قوانین قبلی به وسیله وزارتخانههای مسكن و شهرسازی و كشور تعیین و اعلام شده و همچنین در شهرها و شهرستانها و محلهایی كه به وسیله وزارت مسكن و شهرسازی با كسب نظر از وزارت كشور مشخص و آگهی خواهد شد، داشتن مدرك صلاحیت حرفهای ضروری است.
تبصره 1) صلاحیت موضوع این ماده در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی به ترتیب زیر احراز میشود.
الف ـ در مورد مهندسان از طریق پروانه اشتغال به كار مهندس
ی.
ب ـ در موردكاردانهای فنی از طریق پروانه اشتغال به كاردانی.
پ ـ در مورد معماران تجربی از طریق پروانه اشتغال به كار تجربی.
ت ـ در مورد استاد كاران و كارگران ماهر از طریق پروانه مهارت فنی.
ث ـ در مورد اشخاص حقوقی از طریق پروانه اشتغال به كار مهندسی (حقوقی).
ج ـ در مورد اشخاص حقوقی از طریق پروانه اشتغال به كاردانی فنی (حقوقی).
تبصره 2) پروانه مهارت فنی به وسیله وزارت كار و امور اجتماعی و سایر پروانههای اشتغال به وسیله وزارت مسكن و شهرسازی صادر میشود.
ماده 3) شهرداریها و مراجع صدور پروانه ساختمان، پروانه شهركسازی و شهرسازی و همچنین مراجع صدور مجوزهای مربوط به تفكیك اراضی و سایر مراجع صدور مجوزهای مربوط به كنترل، نظارت و نظایر آن در محلهای مندرج در ماده (2) برای صدور پروانه یا مجوزهای مذكور
تنها نقشههایی را خواهند پذیرفت كه توسط اظخاص حقیقی و حقوقی دارنده پروانه اشتغال و در حدود صلاحیت و ظرفیت مربوط امضاء شده باشد و برای انجام فعالیتهای كنترل و نظارت نیز فقط از خدمات این اشخاص در حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال آنها میتوان استفاده نمود.
تبصره ) نقشه تفكیك اراضی كه توسط شهرداریها تهیه میشود ازمفاد این ماده مستثنا است.
فصل دوم ـ پروانه اشتغال به كار مهندسی، حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال
الف ـ پروانه اشتغال به كار مهندسی
ماده 4) دارندگان مدرك تحصیلی كارشناس و بالاتر در هریك از رشتههای اصلی یا رشتههای مرتبط میتوانند از طریق تقاضای صدورپروانه اشتغال به كار مهندسی با توجه به مدارك تحصیلی و سوابق كار و تجربه در یك یا چند زمینه خدمات مهندسی از قبیل طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهرهبرداری، نگهداری، كنترل و بازرسی امور آزمایشگاهی، مدیریت ساخت و تولید، نصب، آموزش و تحقیق درخواست تشخیص صلاحیت نمایند.
ماده 5 ) برای صدور پروانه اشتغال علاوه بر دارا بودن مدرك تحصیلی، گواهی اشتغال به كارآموزی و گواهی قبولی در آزمونهای مربوط و سابقه كار حرفهای در رشتههای تخصصی و فنی مربوط، بعد از تاریخ اخذ مدرك به شرح زیر ضروری است:
الف ـ دارندگان مدرك علمی دكتری با حداقل (1) سال كارآموزی یا سابقه كار.
ب ـ دارندگان مدرك كارشناسی ارشد با حداقل (2) سال كارآموزی یا سابقه كار.
پ ـ دارندگان مدرك كارشناسی با حداقل (3) سال كارآموزی یا سابقه كار.
ماده 6 ) گواهی اشتغال به كار و تجربه عملی و سابقه كار متقاضی در صورتی معتبر شناخته خواهد شد كه توسط واحدهای فنی وزارتخانهها، سازمانهای دولتی یا وابسته به دولت، شهرداریها، شخصیتهای حقوقی شاغل در رشتههای موضوع قانون، شركتهای ساختمانمی یا مهندسان مشاور كه دارای پروانه اشتغال به كار مهندسی شخص حقوقی میباشند و یا توسط دو نفر از مهندسان با بیش از ده سال سابقه كار و دارای پروانه اشتغال به كار مهندسی و یا توسط نظام مهندسی استان تأیید و صادر شده باشد. در گواهی اشتغال مذكور موارد زیر باید درج شود:
الف ـ نام، محل و مشخصات پروژهای كه متقاضی در آن اشتغال داشته است.
ب ـ مدت اشتغال متقاضی با ذكر تاریخ شروع و خاتمه كار.
پ ـ نام و مشخصات تحصیلی متقاضی.
ت ـ نام، مشخصات، سمت و شماره پروانه اشتغال شخص حقیقی یا حقوقی صادركننده گواهی.
ماده 7) متقاضی پروانه اشتغال باید تقااضی كتبی خود را طبق فرم مخصوصی كه توسط وزارت مسكن و شهرسازی تهیه شده و حاوی نكات ضروری كه متقاضی باید تعهد و رعایت نماید نیز میباشد، تكمیل نموده همراه با مدارك زیر تسلیم نماید:
الف ـ فتوكپی مصدق مدرك تحصیلی كه ارزش دانشگاهی و رشته و درجه علمی آن صریحاً توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی مورد تصویب و تأیید قرار گرفته باشد، به كیفیتی كه اطمینان به صحت آن برای مرجع صادركننده پروانه اشتغال محرز شود.
ب ـ گواهی اشتغال به كار به ترتیبی كه در ماده (6) این آئیننامه مقرر شده است.
پ ـ گواهی قبولی در آزمون.
ت ـ فتوكپی كارت كد اقتصادی متقاضی.
ث ـ فیش بانكی مربوط به پرداخت عوارض صدور پروانه اشتغال.
ج ـ مدارك عضویت نظام مهندسی استان مربوط.
چ ـ مدارك هویت به ترتیبی كه در فرم تقاضای پروانه اشتغال تعیین و مقرر شده است.
ح ـ سایر مداركی كه ارائه آنها به موجب مقررات این آئیننامه و یا قوانین حاكم بر صدور اینگونه مدارك الزامی باشد.
ماده 8 ) وزارت مسكن و شهرسازی پس از بررسی تقاضای پروانه اشتغال
و مدارك ضمیمه آن در صورت كامل بودن، حداكثر ظرف یك ماه از تارخی وصول، پروانه اشتغال مورد درخواست را صادر خواهد نمود و در صورت كافی نبودن مدارك، مراتب را ظرف (15) روز با ذكر نواقص به طور كتبی به متقاضی اعلام خواهد نمود.
تبصره ) وزارت مسكن و شهرسازی در استانهایی كه شرایط را مقتضی تشخیص دهد، وصول تقاضای پروانه اشتغال و مدارك مربوط را به عهده نظام مهندسی استان محول خواهد كرد. نظام مهندسی استان در این حالت پس از بررسی و تأیید و تنظیم پرونده، آن را برای صدور پروانه اشتغال به وزارت مسكن و شهرسازی ارسال خواهد كرد.
ماده 9 ) اشخاص حقیقی دارای پروانه اشتغال به كار مهندسی در رشته و تخصصی كه تشخیص صلاحیت شدهاند به طور فردی یا به طور مشترك با مسوولیت مشترك میتوانند اقدام به تأسیس دفترمهندسی بنمایند. دفاتر مهندسی قائم به شخص یا اشخاص حقیقی دارای پروانه اشتغال میباشد و امتیاز آن قابل واگذاری نیست. اشخاص مذكور موظف به نگهداری دفاتر قانونی براساس ماده (96) قانون مالیاتهای مستقیم می’اشند.
دفاتر مهندسی مذكور میتوانند با توجه به حدود صلاحیت افراد دارنده پروانه اشتغال كه عضو دفتر میباشند از وزارت مسكن و شهرسازی درخواست صلاحیت بنمایند.
ماده 10) اشخاص حقوقی با دارا بودن شرایط و ارائه مدارك به شرح زیر میتوانند در یك یا چند رشته، مشروط بر این كه حداقل دو نفر از مدیران آن دارای پروانه اشتغال به كار مهندسی یا كاردانی باشند تقاضای صدور پروانه اشتغال شخص حقوقی بنمایند.
الف ـ فتوكپی پروانه اشتغال به كار مهندسی یا كاردانی اشخاص حقیقی فوقالذكر.
ب ـ یك نسخه فتوكپی اساسنامه و روزنامه رسمی حاوی آگهی تأسیس و آخرین تغییرات و یك نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی و مدارك مربوط به ثبت آن در مورد انتخاب مدیر یا مدیران و كسانی كه دارای حق امضاء میباشند.
پ ـ مدارك مربوط به احراز صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه و سایر مراجع ذیربط در صورت وجود.
ت ـ فتوكپی كارت كد اقتصادی متقاضی.
ث ـ فیش بانكی مربوط به پرداخت عوارض صدور پروانه اشتغال.
ج ـ ارائه مدارك عضویت در نظام مهندسی استان.
چ ـ هر نوع مدارك دیگری كه در فرم تقاضای پروانه اشتغال اشخاص حقوقی
تعیین و مقرر شده باشد.
تبصره ) تغییرات اساسنامه یا تركیب مدیران باید ظرف حداكثر یك ماه به مرجع صادركننده پروانه اشتغال اطلاع داده شود و در صورتی كه تغییرات مذكور به موقع اطلاع داده نشود و یا مدیرانی كه دارای پروانه اشتغال شخص حقیقی میباشند از مدیریت شخص حقوقی خا
رج شوند، وزارت مسكن و شهرسازی میتواند حسب مورد پروانه اشتغال مدیران یا شخصیت حقوقی یا هر دو را لغو كند.
ب ـ حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال
ماده 11ـ پروانه اشتغال به كار مهندسی در چهار درجه پایه (3)، پایه (2)، پایه (1) و ارشد صادر میشود. برای متقاضیان پروانه اشتغال، با داشتن سوابق تجربی یا كارآموزی به میزان مندرج در ماده (5) پروانه اشتغال پایه (3) صادر میشود. جهت ارتقاء از پایه (3) به پایه (2) داشتن (4) سال و از پایه (2) به پایه (1)، (5) سال و از پایه (1) به ارشد (6) سال سابقه كار حرفهای در پایه قبلی و موفقیت در آزمون مربوط ضروری است.
تبصره 1) اشخاصی كه در حال حاضر دارای پروانه اشتغال به كار مهندسی در رشتههای اصلی میباشند و یا با داشتن سوابق كار بیشتر از میزان مندرج در ماده (5) این آئیننامه، متقاضی دریافت پروانه اشتغال هستند، چنانچه ظرف یك سال از تاریخ ابلاغ این آئیننامه جهت تعویض یا دریافت پروانه اشتغال مراجعه نمایند، با احتساب سنوات تجربه حرفهای طبقهبندی و بدون آزمون در یك درجه پائینتر قرار خواهند گرفت و در صورتی كه بعد از ضربالاجل مذكور مراجعه نمایند درجچه پروانه اشتغال با توجه به سنوات تجربه حرفهای و موفقیت در آزمون هریك از درجات مذكور تعیین خواهدشد.
تبصره 2) در ظرف یك سال موضوع تبصره (1) این ماده جهت انطباق اشخاص به درجه مهندسی ارشد، شورای مركزی سوابق و شرایط متقاضیان را بررسی و پس از تأیید صلاحیت حرفهای، آنها را جهت اخذ درجه مهندسی ارشد به وزارت مسكن و شهرسازی معرفی میكند. اشخاص مذكور میتوانند تا سیر تشریفات مذكور، با اخذ پروانه اشتغال پایه (1) به كار خود ادامه دهند.
پس از پایان مهلت مذكور، انطباق درجه متقاضیان مهندسی ارشد یا احراز درجه مذكور نیز تابع شرایط عمومی مندرج در این آئیننامه خواهد بود.
تبصره 3) وزارت مسكن و شهرسازی موظف است با توجه به تعداد متقاضیان هر درجه و رعایت تناسب موردنیاز جامعه به آن، به طور مستمر در فواصل زمانی معین نسبت به برگزاری آزمونهای مربوط اقدام كند.
تبصره 4 ) تعیین حدود صلاحیت و ظرفیت اشخاص حقوقی كه به وسیله سازمان برنامه و بودجه تشخیص صلاحیت و تعیین ظرفیت شده یا میشوند، مطابق دستورالعملی خواهد بود كه به طور مشترك توسط وزارت مسكن و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه تهیه و
ابلاغ میشود.
ماده 12) به منظور تعیین حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال دارندگان پروانه اشتغال در مهندسی ساختمان، فعالیتهای مهندسی براساس پیچیدگی عوامل و حجم كار به چهار گروه «الف»، «ب»، «ج» و «د» تقسیم میشود.
تبصره) برای تعیین فعالیتهای مهندسی در بخش ساختمان، ساختمانها
به چهار گروه به ترتیب زیر تقسیم میشوند:
گروه «الف» با مقیاس كاربری محله (1) تا (2) طبقه ارتفاع از روی زمین یا حداكثر زیر بنای (600) مترمربع.
گروه «ب» با مقیاس كاربری ناحیه (3) تا (5) طبقه ارتفاع از روی زمین یا حداكثر زیر بنای (2000) مترمربع.
گروه «ج» با مقیاس كاربری منطقه (6) تا (10) طبقه ارتفاع از روی زمین یا حداكثر زیر بنای (5000) مترمربع.
گروه «د» با مقیاس كاربری شهر بیش از (10) طبقه ارتفاع از روی زمین یا بیش از (5000) مترمربع.
تبصره 2) تهیه طرح معماری و انجام محاسبات سازه و همچنین نظارت معماری و نظارت سازه برای تمام گروههای ساختمانی مندرج در تبصره (1) این ماده الزامی و به شرح جدول موضوع این ماده میباشد
. طبقهبندی صلاحیت برای هریك از گروههای ساختمان
در محلهایی كه مهندس معمار یا عمران به تعداد كافی نباشد طبق نظ
ر وزارت مسكن و شهرسازی حسب مورد از خدمات مهندسی رشتههای مرتبط یا رشتههای دیگر یا كاردانهای دارای صلاحیت استفاده میشود.
تبصره 3) گروهبندی سایر فعالیتهای مهندسی موضوع قانون و همچنین تعیین حدود صلاحیت سایر دارندگان پروانه اشتغال به موجب دستورالعملی كه به وسیله وزارت مسكن و شهرسازی تهیه و ابلاغ میشود تعیین میگردد.
ماده 13) ظرفیت اشتغال دارندگان پروانه اشتغال در رشتههای مختلف و در هر استان به پیشنهاد نظام مهندسی استان و تصویب وزارت مسكن و شهرسازی تعیین میشود.
تبصره ) دارندگان پروانه اشتغال و كلیه مراجع صادر كننده پروانه ساختمان و سایر مجوزهای مربوط موظفند حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال مندرج در پروانه اشتغال را رعایت نمایند.
ماده 14 ) حدود صلاحیت دارندگان پروانه اشتغال شخص حقوقی در رشته و تخصص مورد تقاضا از طریق بررسی و ارزیابی سوابق شخص حقوقی طبق دستورالعمل صادر شده توسط وزارت مسكن و شهرسازی صورت خواهد گرفت و در مواردی كه نقشههای تسلیمی به شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان و تفكیك اراضی توسط اشخاص حقوقی امضاء و یا تعهد نظارت میشود باید برحسب الزامی بودن هریك از موارد، تهیه طرح معماری و نظارت بر اجرای آن، انجام محاسبات سازه و نظارت بر اجرای آن، تهیه طرحهای تأسیسات مكانیكی و برقی و نظارت بر اجرای آنها و نظایر آن و نقشهها و محاسبات فنی توسط مهندسان دارای پروانه اشتغال تهیه، امضاء و یا تعهد نظارت شود.
ماده 15) در مورد شركتهای دولتی و وابسته به دولت، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به استثنای شهرداریها كه به طور قانونی وظیفه تهیه و یا تأیید نقشه و انجام كارهای اجرایی ساختمانی به عهده آنها میباشد و اقدام به تأسیس واحدهای سازمانی فنی خاص، چه در مركز و چه در هریك از نقاط مختلف كشور برای انجام این قبیل امور نموده باشند، مشروط بر این كه تشكیلات سازمانی آنها به تصویب مراجع صلاحیتدار رسیده و مسؤول واحد فنی آنها دارای پروانه اشتغال شخص حقیقی باشد، با ارائه مدارك و مجوزها و مصوبات مراجع صلاحیتدار برای هریك از واحدهای سازمانی فنی تابع آنها به ترتیب مقرر در این آئیننامه پروانه اشتغال شخص حقوقی صادر خواهد شد.
ماده 16) مسؤولیت صحت طراحی و محاسبه، اجرا، نظارت و نظایر آن به عهده مدیرعامل یا رئیس مؤسسه و در مورد اشخاص موضوع ماده (15) این آئیننامه به عهده مسؤولان واحدهای فنی مربوط كه دارای پروانه اشتغال شخص حقیقی بوده و به امضای آن
ها رسیده است خواهد بود و این مسؤولیت قائم به شخص امضاءكننده بوده و با تغییر سمت وی، ساقط نخواهد شد. همچنین امضای وی رافع مسؤولیت مهندس طراح، محاسب و ناظر كه در رشته مربوط امضاء یا تعهد نظارت كردهاند نخواهد بود.
ماده 17-با توجه به اصلاحیه تبصره (1) ماده (1) قانون نظامی صنفی
ـ مصوب 1368 ـ تعاملات مراجع ذیصلاح در خصوص اشخاص حقوقی شامل شركتهای ساختمانی، شركتهای پاسخ به ؟؟؟
تأسیساتی و تجهیزاتی و شركتهای مهندسان مشاور و شركتهای خدمات مهندسی و سایر مؤسساتی كه ارائه خدمات و فعالیت آنها مستلزم داشتن پروانه اشتغال میباشد، و همچنین پاسخگویی به مسایل صنفی آنها با نظام مهندسی استان است كه وفق دستورالعمل وزارت مسكن و شهرسازی عمل خواهد نمود.
ــ كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیر ایرانی جهت انجام خدمات مووضع قانون، ضمن رعایت ماده18
سایر قوانین و مقررات مربوط و احراز كلیه شرایط مقرر در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی باید پروانه اشتغال موقت از وزارت مسكن و شهرسازی دریافت دارند. در پروانه اشتغال موقت مدت اعتبار، صلاحیت متقاضی و سایر شرایط حسب مورد باید درج شود.
ماده 19 ) امضای مجاز اشخاص حقیقی و حقوقی ذیل نقشهها و اسناد تعهدآور همراه با مهری خواهدبود كه در آن نام كامل و شماره پروانه اشتغال و شماره عضویت نظام مهندسی، رشته و كداقتصادی درج شده باشد.
ماده 20) برای متقاضیانی كه در بیش از یك رشته دارای شرایط اخذ پروانه اشتغال میباشند یا بعداً صلاحیت جدید كسب نمایند فقط یك پروانه اشتغال صادر میشود و در پروانه اشتغال مذكور رشتهها و تخصصهایی كه دارنده پروانه اشتغال صادر میشود و در پروانه اشتغال مذكور رشتهها و تخصصهایی كه دارنده پروانه اشتغال در آن تعیین صلاحیت شده است با قید تاریخ احراز و ظرفیت اشتغال آنها درج خواهد شد.
ماده 21) وزارت مسكن و شهرسازی میتواند، در مورد تمامی یا بعضی از رشتهها و تخصصها صدور یا تجدید یا تمدید پروانه و همچنین ارتقای پایه مهندسی را موكول به گذراندن آزمونهای عمرانی و تخصصی نماید.
ماده 22) پروانه اشتغال برای مدت سه سال در سراسر كشور، در رشت
ه و تخصص تعیین شده معتبر است. وزارت مسكن و شهرسازی مكلف است در صورت درخواست متقاضی و دارا بودن شرایط لازم ظرف یك ماه نسبت به تجدید یا تمدید پروانه اشتغال اقدام و در صورت رد تقاضا یا وجود نواقص، مراتب را به طور كتبی با ذكر دلایل به متقاضی اعلام نماید. تاریخ تجدید یا تمدید پروانه اشتغال باید در محل مخصوصی از متن پروانه اشتغال درج شود.
تبصره 1) در صورتی كه اعتبار یك یا بعضی از مدارك لازم جهت صدور یا تجدید یا تمدید پروانه اشتغال محدود به مدت معینی كمتر از (3) سال باشد، در این صورت مدت اعتبار پروانه اشتغال با توجه به محدودیتهای زمانی مدارك مذكور تعیین و درج خواهد شد.
تبصره 2) در صورتی كه دارنده پروانه اشتغال بخواهد در خارج از محدوده استانی در نظام مهندسی استان آن عضو است، از پروانه اشتغال خود استفاده نماید، مكلف است مراتب را به طور كتبی به اطلاع نظام مهندسی استان هر دو استان برساند.
ماده 23) در موارد زیر پروانه اشتغال حسب مورد فاقد اعتبار شناخته شده و یا اعتبار آن معلق یا اساساَ ابطال خواهد شد:
الف ـ فوت دارنده پروانه اشتغال.
ب ـ حجر دارنده پروانه اشتغال تا زمانی كه رفع حجر نشده باشد.
پ ـ عدم تمدید یا تجدید یا عدم پرداخت وجوه و عوارض مقرر ظرف مدت یك ماه از تاریخ انقضای مهلت.
ت ـ محكومیت قطعی دارنده پروانه اشتغال به مجازاتی كه كیفر تبعی آن محرومیت از حقوق اجتماعی باشد تا انقضای مدت محرومیت از حقوق اجتماعی.
ث ـ در صورتی كه دارنده پروانه اشتغال به موجب رأی قطعی شورای انتظامی استان یا شورایانتظامی نظام مهندسی محكوم به محرومیت از كار شود، در مدت محرومیت از كار.
ج ـ تصمیم وزیر مسكن و شهرسازی در صورت عدم توجه به ابلاغیهها و اطلاعیهها قانونی وزارت مسكن و شهرسازی.
چ ـ قطع عضویت از نظام مهندسی استان یا اخراج از آن.
ح ـ انحلال یا فقدان شرایط لازم در خصوص اشخاص حقوقی.
تبصره) دارنده پروانه اشتغال در مدتی كه پروانه اشتغال او فاقد اعتبار شده یا اعتبار آن معلق شده است، حق استفاده از پروانه اشتغال را جز برای ادامه كارها و مسؤولیتهایی كه قبل از آن به عهده گرفته است (آن هم مشروط به رعایت مقررات و رفع تخلفات موجود) نخواهد داشت.
ماده 24) چنانچه پروانه اشتغال مفقود شود، صاحب پروانه اشتغال میتواند تقاضای صدور المثنی بنماید و مرجع صادركننده موظف خواهد بود پس از انقضای مدت سه ماه از تاریخ تقاضا، در صورتی كه یابنده آن را به مرجع مذكگور ارسال ننموده باشد، نسبت به صدورالمثنی اقدام نماید.
ماده 25) با توجه به ماده (1287) قانون مدنی، پروانه اشتغال یك سند رسمی دولتی است و كلیه آثار و تبعات اسناد رسمی را دارا است.
بالا
فصل سوم ـ پروانه اشتغال به كار كاردانی و تجربی
ماده 26 ) برای دارندگان مدرك تحصیلی كاردانی فنی، دیپلم فنی و هم
چنین معماران تجربی در صورت قبول شدن در آزمون علمی و عملی مربوط در یكی از رشتههای موضوع قانون ـحسب مورد ـپروانه اشتغال در سه درجه پایه (3) پایه (2) و پایه (1) به شرح زیر صادر میشود:
الف ) برای دارندگان كاردانی فنی مورد تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی در یكی از رشتههای موضوع قانون با:
ــ داشتن (5) سال سابقه كار و تجربه مفید پس از دریافت مدرك كاردانی در رشته مربوط، پروانه اشتغال به كاردانی پایه (3).1)
داشتن (6) سال سابقه كار در پایه قبلی و موفقیت در آزمون مربوط ضروری است.
ب ) برای دارندگان مدرك كاردانی فنی سایر وزارتخانهها و مؤسسات دولتی در یكی از رشتههای موضوع قانون با:
ــ داشتن (6) سال سابقه كار و تجربه مفید پس از دریافت مدرك كاردانی در رشته مربوط، پروانه اشتغال به كاردانی پایه (3).
ــ جهت ارتقاء از پایه (3) به پایه (2) داشتن (4) سال و از پایه (2) به پایه (1).
داشتن (6) سال سابقه كار در پایه قبلی و موفقیت در آزمون مربوط ضروری است.
پ ) برای دارندگان مدرك دیپلم فنی در یكی از رشتههای موضوع قانون با:
ــ داشتن (7) سال سابقه كار و تجربه مفید پس از دریافت دیپلم در رشته مربوط، پروانه اشتغال به كار تجربی پایه (3).
ــ جهت ارتقاء از پایه (3) به پایه (2) داشتن (5) سال و از پایه (2) به پایه (1)
داشتن (6) سال سابقه كار در پایه قبلی و موفقیت در آزمون مربوط ضروری است.
ت ) برای دارندگان سایر مدارك تحصیلی و معماران تجربی در یكی از رشتههای موضوع قانون با :
داشتن (8) سال سابقه كار و تجربه مفید براساس مدارك تحصیلی و تجربی در رشته مربوط، پروانه اشتغال به كار تجربی پایه (3).
ــ جهت ارتقاء از پایه (3) به پایه (2) داشتن (5) سال و از پایه (2) به پایه (1).
داشتن (6) سال سابقه كار در پایه قبلی و موفقیت در آزمون مربوط ضروری است.
تبصره ) سابقه و تجربه مفید حسب گواهیها و مدارك مندرج در ماده (6) این آئیننامه و سایر مستندات مورد قبول وزارت مسكن و شهرسازی احراز میشود.
ماده 27) متقاضیان موضوع این فصل از آئیننامه باید تقااضی كتبی خود را همراه با مدارك زیر در تهران به وزارت مسكن و شهرسازی و در استانها به سازمان مسكن و شهرسازی استان تسلیم نمایند:
الف ) تصویر مصدق مدرك تحصیلی كه به تأیید مراجع ذیصلاح رسیده است و در مورد كاردانها با تعیین و تصریح رشته و گرایش آن.
ب ) گواهی سابقه و تجربه مفید به شرح مذكور در ماده (6) این آئیننامه.
پ ) ارائه مدرك قبولی در آزمون علمی و عملی.
ت ) فتوكپی كارت كد اقتصادی متقاضی.
ث ) فیش بانكی مربوط به پرداخت عوارض صدور پروانه اشتغال.
ج ) مدارك عضویت در تشكل حرفهای مربوط در صورت تأسیس تشكی
لات مذكور.
چ ) ارائه مدرك هویت به ترتیبی كه در فرم تقاضا قید شده است.
ــ سایر مداركی كه ارائه آنها به موجب قوانین و مقررات مصوب ضروری است.
ماده 28) نحوه برگزاری آزمون و سؤالات علمی و تجربی و عنداللزوم مصاحبه حضوری در سراسر كشور یكسان و متحدالشكل میباشد.
سؤالات به صورتی كتبی به وسیله وزارت مسكن و شهرسازی تهیه و در اختیار سازمانهای مسكن و شهرسازی استان قرار میگیرد، تا با نظارت مستقیم و همكاری نظام مهندسی استان آزمون برگزار شود. تصحیح اوراق و اعلام اسامی پذیرفتهشدگان و ع
نداللزوم انجام مصاحبه حضوری در تهران با وزارت مسكن و شهرسازی و در استانها با سازمان مسكن و شهرسازی استان است. پس از تأسیس تشكیلات حرفهای در برگزاری آزمونها از همكاری تشكیلات مذكور استفاده خواهد شد.
ماده 29) به منظور تعیین حدود صلاحیت حرفهای و ظرفیت اشتغال كاردانها و معماران تجربی، فعالیتهای فنی مهندسی در بخش اجرای ساختمان براساس یچیدگی عوامل و حجم كار و موقعیت جغرافیایی به سه گروه «الف» ، «ب» و «ج» تقسیم میشود. سپس با توجه به پایه پروانه اشتغال و مدرك تحصیلی و سوابق كار حرفهای و توانایی متقاضی و سایر عوامل مؤثر، حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال دارنده پروانه اشتغال طبق دستورالعملی كه به وسیله وزارت مسكن و شهرسازی تهیه و ابلاغ میشود تعیین و در پروانه اشتغال درج میشود.
ماده 30) مدت اعتبار پروانه اشتغال به كار كاردانی یا كار تجربی (3) سال است و در انقضای مدت، در صورت وجود شرایط لازم قابل تمدید است.
ماده 31) كلیه امور مربوط به پروانه اشتغال اعم از فقدان اعتبار یا معلق شدن اعتبار و سایر موارد از جمله تفویض اختیار در مورد صدور و غیر اینها تابع مقررات مصوب مربوط به دارندگان پروانه اشتغال به كار مهندسی است.
ماده 32) مرجع و نحوه رسیدگی به تخلفات حرفهای و انضباطی دارندگان پروانه اشتغال به كار كاردانی و تجربی نیز مانند دارندگان پروانه اشتغال به كار مهندسی است، لكن پس از تأسیس تشكیلات حرفهای مربوط، شورای انتظامی استان و مرجع تجدیدنظر با همكاری و هماهنگی تشكیلات مذكور اقدام خواهند كرد و موارد خاصی كه در مورد این گروه باید مورد توجه مراجع رسیدگیكننده قرار گیرد و یا باید از آن استثناء شود با توجه به پیشنهادات تشكیلات حرفهای مربوط طی دستورالعملی به وسیله وزارت مسكن و شهرسازی به شورای انتظامی استان و مرجع تجدیدنظر ابلاغ خواهد شد.
بالا
فصل چهارم ـ نظارت و كنترل ساختمان
ماده 33) مسؤولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها و طرحهای شهرسازی و شهركسازی و عمران شهری كه اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است، برعهده وزارت مسكن و ش
هرسازی است و وزارت مذكور با انتشار اعلامیه و اطلاعیهها، آگاهیهای لازم را به افراد جامعه خواهد داد.
ماده 34) شهرداریها موظفند در متن تأییدیه نقشههای تفكیك زمین و متن پروانه های ساختمانی و متن پاسخ به هرگونه استعلام درباره كاربری و تراكم اراضی، مشخصات مصوبات طرحهای جامع، تفصیلی و هادی را كه شامل نام مرجع تصویبكننده، تاریخ تصویب و شماره و تاریخ ابلاغیه قانونی است ذكر نمایند.
ماده 35) مالكان و كارفرمایانی كه اقدام به احداث ساختمان میكنه مهر شهرداری و یك نسخه از پروانه ساختمان را در تمام مدت اجرای ساختمان در محل كارگاه نگهداری نمایند تا در صورت مراجعه مأموران كنترل ساختمان در اختیار آنها گذاشته شود.
ماده 36) كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمانها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی میتوانند در هر موردی كه با تخلف مواجه شده یا احتمال تخلف از ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان میدهند، شكایت یا اطلاعات خود را به وزارت مسكن و شهرسازی در تهران و سازمان مسكن و شهرسازی در استان ارسال یا تسلیم نمایند.
ماده 37 ) وزارت مسكن و شهرسازی یا سازمان مسكن و شهرسازی استان، ساختمانها را رأساً به صورت كنترل نمونهای، سرزده و موردی یا پس از دریافت شكایت مورد رسیدگی و بازرسی قرار میدهد، در صورت احراز تخلف از مقررات مذكور در مواد (34) و (35) قانون و مواد مندرج در این فصل، با ذكر دلایل و مستندات، دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه كار را به شهرداریها و مراجع صدور پروانه ساختمانی و مهندس مسؤول نظارت ذیربط ابلاغ مینماید.
ماده 38) به منظور اعمال نظارت موضوع ماده (35) قانون، مراجع و اشخاص یاد شده در ماده (34) موظفند در صورت درخواست، حسب مورد اطلاعات و نقشههای فنی لازم را در اختیار وزارت مسكن و شهرسازی قرار دهند و در صورتی كه وزارت یاد شده به تخلفی برخورد نماید با ذكر دلایل و مستندات دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه كار را به مهندس مسؤول نظارت و مرجع صدور پروانه ساختمانی ذیربط ابلاغ نماید و تا رفع تخلف، موضوع قابل پیگیری است. در اجرای این وظیفه كلیه مراجع ذیربط موظف به همكاری میباشند.
ماده 39) سازمان مسكن و شهرسازی استان موظف است با همكاریهای نظام مهندسی استان و شهرداری در محلهایی كه مشمول ماده (4) قانون نمیباشند، در اجرای ماده (36) قانون نسبت به تهیه طرحهای همسان (تیپ) در زمینه طراحی و اجرای ساختمان اقدام نماید.
شهرداریها نقشههای مذكور را در اختیار متقاضیان قرار میدهند و چنانچه متقاضی براساس نقشه همسان، درخواست پروانه ساختمان بنماید، شهرداریها موظفند با رعایت سایر مقررات، پروانه ساختمانی را صادر و رأساً اعمالنظارت نمایند.
ماده 40 ) به منظور مطالعات و تحقیقات موردنیاز برای توسعه نظام مهند
سی و اصلاح سیستم كنترل در مهندسی ساختمان و گسترش آن در سطح كشور، متناسب با امكانات و مقتضیات محلی و ارتقای كیفی مهندسی ساختمان از طریق پیشنهاد اصلاح قوانین، تدوین آئیننامههای قانونی شورایی مركب از (7) عضو تحت عنوان «شورای توسعه نظام مهندسی و كنترل ساختمان» دروزارت مسكن و شهرسازی تشكیل میشود. اعضاء و رییس شورای مذكور توسط وزیر مسكن و شهرسازی انتخاب و دبیرخانه شورای مذكور در وزارت مسكن و شهرسازی تشكیل میشود.
بالا
ماده 41) به منظور تأمین مشاركت هر چه وسیعتر مهندسان در انتظام امور حرفهای خود و تحققاهداف قانون در سطح كشور سازمانی تحت عنوان «سازمان نظام مهندسی ساختمان» تشكیل میشود.
اركان سازمان متشكل است از «نظام مهندسی استان» «هیأت عمومی» «شورای مركزی» «رییس سازمان» و «شورای انتظامی نظام مهندسی».
ماده 42 ) سازمان و نظام مهندسی استانها دارای شخصیت حقوقی مستقل و غیر انتظامی بوده و تابع قوانین و مقررات عمومی حاكم بر مؤسسات غیرانتفاعی میباشند.
ماده 43) برای تشكیل نظام مهندسی استان وجود حداقل (50) داوطلب عضویت از بین مهندسان مقیمحوزه آن استان كه واجد شرایط مقرر در ماده (6) قانون و تبصرههای آن باشند.
تبصره) عضویت اشخاص حقوقی شاغل به كار مهندسی در رشتههای اصلی و اشخاص حقیقی در رشتههای مرتبط در نظام مهندسی استان بلامانع است ولی در مجامع عمومی فقط اشخاص حقیقی عضو، حق رأی دارند.
ماده 44) عضویت در نظام مهندسی استان مستلزم احراز شرایط و انجام ترتیب ات زیر است:
الف ) دارا بودن مدرك كارشناسی یا بالاتر در یكی از رشتههای اصلی یا رشتههای مرتبط.
ب ) متولد آن استان بوده و یا حداقل شش ماه ممتد قبل از تسلیم درخواست عضویت، در حوزه استان مقیم باشد، به طوری كه فعالیت حرفهای وی در آن استان متمركز بوده و اقامت غالب وی در آن استان باشد.
پ ) نداشتن محكومیت قطعی به محرومیت از اشتغال به كار در هنگام تقاضای عضویت.
ت ) دادن تعهد نسبت به انجام وظایفی كه از طریق نظام مهندسی استان یا شورای مركزی تصویب و ابلاغ شده یا میشود، در چهارچوب اهداف قانون و آئیننامه اجرایی آن.
ث ) پرداخت ورودیه و حق عضویت سالانه طبق تعرفههای مصوب مربوط.
ج ) تنظیم و تسلیم تقاضای عضویت، طبق فرم مخصوصی كه در اختیار متقاضیان عضویت قرار خواهد گرفت، همراه با مدارك مقرر در فرم مذكور.
ماده 45) متقاضی عضویت در نظام مهندسی استان تقاضای خود را به دبیرخانه نظام مهندسی استان تسلیم خواهد نمود. مرجع مذكور مكلف است حداكثر ظرف (15) روز به تقاضای واصل شده رسیدگی نماید ودر صورتی كه متقاضی را واجد كلیه شرایط تشخیص دهد، نسبت به صدور و تسلیم كارت عضویت او اقدام و چنانچه تقاضا را ناقص و یا متقاضی را فاقد شرایط كافی تشخیص دهد، نظر خود را در مورد نقص یا رد تقاضا به طور صریح و كتبی به متقاضی ابلاغ نماید.
ماده 46) كسانی كه به عضویت نظام مهندسی استان پ
ذیرفته میشوند، در موارد زیر عضویت آنها قطع میشود و در هر زمان عللی كه موجب قطع عضویت شده است بر طرف شود بنا به تقاضای متقاضی، عضویت تجدید و ادامه خواهد یافت:
الف ) نقل مكان به استان دیگر
ب ) استعفاء از عضویت نظام مهندسی استان
پ ) سلب هریك از شرایط عضویت موضوع ماده (44) این آئیننامه
ت ) اخراج از سازمان به دلیل تكرار تخلف
تبصره) قطع عضویت در نظام مهندسی استان موجب قطع عضویت در كلیه نهادهای وابسته به آن نیز خواهد بود، ولی برقراری مجدد عضویت، لزوماً موجب برقراری مجدد عضویت در نهادهای مذكور نخواهد شد و مستلزم تجدید انتخاب یا صدور حكم مجدد خواهد بود.
ماده 47) شخص حقیقی یاحقوقی نمیتواند در آن واحد، عضویت بیش از یك نظام مهندسی استان را دارا باشد و در مواقعی كه اقامتگاه شخص از یك استان به استان دیگر تغییر میكند، كارت عضویت سازمان نظام مهندسی جدید پس از موافقت نظام مهندسی استان و تحقق شش ماه اقامت در استان جدید صادر و كارت عضویت قبلی باطل شده و همراه با مدارك مربوط به نظام مهندسی استان محل صدور آن فرستاده میشود. در فاصله شش ماه مذكور كارت عضویت نظام مهندسی استان قبلی به اعتبار خود باقی است. همچنین نظام مهندسی استان قبلی موظف است حسب درخواست نظام مهندسی استان جدید رونوشتی از پرونده و سوابق عضو انتقالی برای نظام مهندسی استان جدید ارسال دارد.
ماده 48) در استانهایی كه به واسطه كافی نبودن تعداد مهندسان واجد شرایط، نظام مهندسی استان تشكیل نشده است، مهندسان حوزه آن استان میتوانند به عضویت نظام مهندسی استان مجاور كه توسط وزیر مسكن و شهرسازی تعیین میشود، پذیرفته شوند. در این قبیل موارد، وظایف مربوط به استان مذكور نیز توسط نظام مهندسی استان مجاور كه به شرح فوق تعیین شده انجام خواهد شد. هرگاه تعداد این افراد به حد نصاب رسید سازمان مسكن و شهرسازی مربوط اقدام به برگزاری اولین دوره انتخابات و تشكیل نظام مهندسی استان خواهد كرد.
ماده 49) به منظور تشكیل سازمان در استانها وفق قانون اولیه دوره برگزاری انتخاب در استانها به وسیله وزارت مسكن و شهرسازی با همكاری سازمانهای موجود نظام مهندسی ساختمان در استان انجام میگیرد و پس از تشكیل نظام مهندسی استان با نمایندگی هیأت مدیره قانونی آن و با حضور نماینده وزارت مذكور منتقل و تحویل میشود.
ماده 50) عضویت در نظام مهندسی استان دارای امتیازاتی به شرح زیر میباشد:
الف ) دریافت پروانه اشتغال به كار مهندسی با رعایت سایر شرایط.
ب ) شركت در انتخابات هیأت مدیره، اعم از انتخاب نمودن یا انتخاب شدن.
پ ) امكان انتخاب شدن به عضویت هیأت عمومی و شو
ت ) استفاده از تسهیلات و خدماتی كه نظام مهندسی استان بنا به وظایف و هدفهای خود در اختیار اعضاء قرار میدهد، از جمله حفظ حقوق و شئون و حیثیت حرفهای اعضای نظام مهندسی استان و دفاع در مقابل تعرض به آنها از طریق ارائه خدم
ات مشاوره حقوقی، مالی، فنی و غیره.
ث ) استفاده از پایگاههای علمی، فنی، آموزشی و انتشاراتی به منظور بالا بردن دانش فنی اعضاء.
ج ) استفاده از تسهیلات قانونی، كه برای دارندگان پروانه اشتغال فراهم میشود.
چ ) استفاده از ارجاع خدمات كارشناسی موضوع ماده (27) قانون.
ح ) استفاده از خدمات مالیاتی.
ماده 51) اركان نظام مهندسی استان به شرح زیر تعیین میشود:
الف ) مجمع عمومی
ب ) هیأت مدیره
ج ) بازرسان
د ) شورای انتظامی استان
محل استقرار دایم آن در مركز استان است و میتواند در سایر شهرهاو همچنین مناطق مختلف شهرهای بزرگ استان دفاتر نمایندگی دایر و انجام تمام یا بخشی از وظایف مستمر خود را در حوزه مربوط به آن دفاتر محول نماید.
الف ) مجمع عمومی
استان دارای مدارك تحصیلی در رشتههای اصلی یا رشتههای مرتبط و كارت عضویت معتبر كه اصالتاً یا وكالتاً حق رأی دارند تشكیل میشود.
تبصره 1) اعضایی كه حق رأی خود را تفویض میكنند، باید كارت عضویت خود را نیز ضمیمه برگه اعطای نمایندگی نمایند و نمیتوانند جداگانه در رأیگیری شركت كنند.
تبصره 2) در استانهایی كه هنوز سازمان نظام مهندسی ساخمان به موجب قانون آزمایشی تشكیل نشده باشد، به منظور برگزاری اولین دوره انتخابات، سازمان مسكن و شهرسازی استان، كارت عضویت موقت با حداكثر مدت اعتبار یك سال صادر خواهد كرد.
ماده 53) جلسات مجمع عمومی به طور عادی سالی یك بار و به طور فوقالعاده به تعداد دفعاتی كه در اجلاس عادی مجمع عمومی تعیین میشود، به دعوت «هیأت مدیره» تشكیل میشود.
تبصره 1) در مواردی كه وزارت مسكن و شهرسازی یا بازرس (بازرسان) یا حداقل بیست درصد (20درصد) اعضای نظام مهندسی استان تشكیل مجمع عمومی را درخواست نمایند، هیأت مدیره موظف است، مجمع عمومی را دعوت به تشكیل نماید.
تبصره 2) هیأت مدیره ملزم به دعوت از نماینده وزیر
مسكن و شهرسازی جهت شركت در جلسات مجمع عمومی است و جلسات یاد شده با رعایت سایر شرایط، مشروط به انجام دعوت مذكور رسمیت خواهد یافت.
تبصره 3) نمایندگان اشخاص حقوقی عضو نظام مهندس
ی استان میتوانند به عنوان ناظر در جلسات مجمع عمومی حضور یابند.
ماده 54) دعوت به تشكیل جلسات مجمع عمومی باید حداقل (20) روز قبلاز تشكیل جلسه از طریق دو نوبت آگهی در روزنامه كثیرالانتشار و در صورت لزوم از طریق دعوتنامه و یا به وسیله رسانههای گروهی و جمعی دیگر به اطلاع اعضا برسد، در آگهی و یا دعوتنامه و یا اطلاعیههای مزبور باید روز و ساعت و محل تشكیل و دستور جلسه قید
شود.
ماده 55) جلسات مجمع عمومی با حصول اكثریت مطلق اعضاء اعم از این كه شخصاً حضور یافته و یا به عضو دیگری نمایندگی داده باشند، رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با اكثریت نصف به علاوه یك آرای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
تبصره) در مجامع عمومی كه دستور كار جلسه، انتخاب اعضای هیأت مدیره میباشد، اجتماع در محل واحد و احراز حد نصاب فوقالذكر ضوری نیست و انتخابات از طریق مراجعه مستقیم اعضای مجمع عمومی به صندوقهای رأیگیری با رأی مخفی و با رعایت مواد آتی انجام میشود و در این مورد هر عضو فقط حق یك رأی داشته و مجاز به دادن رأی به نمایندگی غیر نمیباشد.
ماده 56) مجمع عمومی توسط هیأت رییسهای مركب از رییس، یك منشی و دو ناظر اداره میشود. ریاست مجمع عمومی با رییس هیأت مدیره خواهد بود، مگر در مواردی كه انتخاب بعضی یا كلیه اعضای هیأت مدیره جزو دستور جلسه مجمع باشد كه در این صورت رییس نیز مانند منشی و دو نفر ناظر از بین اعضای حاضر در مجمع عمومی به اكثریت نسبی انتخاب خواهند شد. از مذاكرات و تصمیمات مجمع عمومی صورتجلسهای توسط منشی تدوین و پس از امضای هیأت رییسه مجمع عمومی یك نسخه آن به دبیرخانه نظام مهندسی استان و یك نسخه به سازمان مسكن و شهرسازی استان ارسال میشود.
ماده 57) وظایف و اختیارات مجمع عمومی اعم از این كه به طور عادی یا فوقالعاده تشكیل شده باشد به شرح زیر است:
الف ) انتخاب اعضای هیأت مدیره
ب ) انتخاب بازرس یا بازرسان اصلی و علی البدل.
پ ) شنیدن گزارش عملكرد سالانه هیأت مدیره و اعلام نظر نسبت به آن
ت ) بررسی و تصویب ترازنامه سالانه نظام مهندسی استان و بودجه پیشنهادی هیأت مدیره.
ث ) تعیین و تصویب ورودیه و حق عضویت سالانه اعضاء و سایر منابع درآمد برای نظام مهندسی استان براساس پیشنهاد هیأت مدیره.
ج ) اتخاذ تصمیم در مورد پرداخت حقالزحمه اعضای هیأت مدیره، بازرسان و اعضای شورای انتظامی استان.
چ ) تعیین روزنامه كثیرالانتشار برای اطلاعیههای نظام مهندسی استان.
ح ) شنیدن گزارش فعالیتهای حرفهای، علمی و فرهنگی و تصویب پیشنهادات مربوط به آن.
خ ) تقدیر و تشویق و اعطای جوایز به فعالیتهای ارزنده انجام شده در سطح استان توسط اعضاء و مؤسسات و نظایر آن.
د ) بررسی و نظرخواهی در مورد موضوعات حرفهای و مهندسی.
ذ ) تعیین حداكثر دفعاتی كه نیاز به تشكیل مجمع عمومی عادی به طور فوقالعاده در طول هر سال خواهد بود در اولین جلسه مجمع عمومی عادی سالانه.
ر ) بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر اموری كه طبق قوانین و آییننامههای مربوط به عهده نظام مهندسی استان در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.
ب ) هیأت مدیره
ماده 58 ) هریك از نظام مهندسی استانها دارای هیأت مدیرهای خواهد بود كه از بین اعضای داوطلب در رشتههای اصلی برای یك دوره سه ساله انتخاب خواهد شد و انتخاب مجدد اعضای هیأت مدیره بلامانع است.
ماده 59) داوطلبان عضویت در هیأت مدیره نظام مهندسی استانها علاوه بر دارا بودن شرایط مندرج در ماده (11) قانون باید دارای پروانه اشتغال پایه (2) مهندسی یا بالاتر باشند و از (5) سال قبل از تاریخ اعلام داوطلبی فاقد محكومیت انتظامی از درجه (3) یا بالاتر باشند.
ماده 60) تعداد اعضای اصلی هیأت مدیره متناسب با تعداد اعضای نظام مهندسی استان میباشد كه به شرح زیر تعیین میشود:
از (50) تا (300) عضو تعداد اعضای اصلی هیأت مدیره (5) تا (7) نفر
از (301) تا (1000) عضو تعداد اعضای اصلی هیأت مدیره (9) نفر
از (1001) تا (2500) عضو تعداد اعضای اصلی هیأت مدیره (13) نفر
از (2501) تا (5000) عضو تعداد اعضای اصلی هیأت مدیره (17) نفر
از(5001) تا (10000) عضو تعداد اعضای اصلی هیأت مدیره (21) نف
ر
از (10001) و بیشتر تعداد اعضای هیأت مدیره (25) نفر
هیأت مدیره در هریك از رشتههای اصلی یك عضو علیالبدل خواهد داشت.
ماده 61) تعداد اعضای اصلی هیأت مدیره متناسب با تعداد اعضای نظام مهندسی استان به تفكیك رشتههای اصلی به شرح جدول موضوع این ماده خواهد بود:
تبصره 1) در تمامی موارد اعضای هریك از رشتههای اصلی یا مجموع اعضای هر گروه باید حداقل مشتمل بر (7) نفر باشد تا حسب مورد، نماینده آن رشته یا گروه بتواند یك عضو اصلی در هیأت مدیره داشته باشد.
تبصره 2) در صورتی كه در ستون اولازهریك از رشتههای اصلی داوطلب واجد شرایط وجود نداشته باشد، حداقل اعضای هیأت مدیره (5) عضو خواهد بود.
تبصره 3) چنانچه در گروهی به تعداد كافی از رشتهای داوطلب واجد شرایط وجود داشته باشد از سایر رشتههای آن گروه به تعداد موردنیاز از حائزین بالاترین آراء انتخاب خواهند شد و اگر در هیچ یك از رشتههای یك گروه داوطلب واجد شرایط و حد نصاب لازم وجود نداشته باشد، جهت تأمین باقیمانده اعضای هیأت مدیره از رشتهها و گروههای دیگر بدون توجه به رشته و به ترتیب حائزین اكثریت آراء انتخاب خواهند شد.
ماده 62) برای انجام انتخابات هیأت مدیره، هیأت اجرایی انتخابات مركب از (3) تا (7) عضو نظام مهندسی استان با حداقل ده سال سابقه كار انتخاب خواهند شد. تعداد اعضای هیأت اجرایی انتخابات برای استانهایی كه تا (300) عضو دارند (3) نفر و تا (2500) عضو (5) تا (7) نفر و بیش از آن (7) نفر خواهد بود. هیأت مذكور با نظارت وزارت مسكن و شهرسازی به عنوان دستگاه نظارت وظیفه برگزاری انتخابات را برعهده خواهد داشت.
به منظور تعیین اعضای هیأت اجرایی انتخابات، سازمان مسكن و شهرسازی استان، به تعداد (2) برابر مورد نیاز از اعضای نظام مهندسی استان را انتخاب مینماید و آنها از بین خود نصف اعضاء رابا اكثریت آراء به عنوان هیأت اجرایی انتخابات باید چهارماه قبل از اتمام هر دوره هیأت مدیره انتخاب و تشكیل شود.
تبصره) وزارت مسكن و شهرسازی میتواند در اولین دوره انتخابات، هیأت اجرایی انتخابات را رأساً از بین اعضای نظام مهندسی استان انتخاب نماید.
ماده 63) اعضای هیأت اجرایی انتخابات در اولین جلسه، از بین خود یك رییس، یك نایب رییس و یك منشی انتخاب خواهند كرد و جلسات آن با حضور دو سوم اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اكثریت آرای موافق معتبر خواهد بود. نماینده دستگاه نظارت نیز مجاز
به شركت در جلسات هیأت اجرایی انتخابات است.
تبصره) اعضای هیأت اجرایی انتخابات نمیتوانند نامزد عضویت درهیأت مدیره باشند.
ماده 64) هیأت اجرایی انتخابات پس از تشكیل، موضف است ظرف یك هفته اقدامات زیر را انجام و به روشهای مقتضی آگهی و اعلام نماید:
الف) اعلام شرایط عضویت در هیأت مدیره.
ب ) تعیین مهلت قبول تقاضای نامزدی عضویت در هیأت مدیره كه مدت آن نباید كمتر از (15) روز از تاریخ انتشار آگهی مربوط باشد.
پ ) اعلام نشانی و شماره تلفن تماس محل استقرار هیأت اجرایی انتخابات و همچنین نشانی محلهای ثبت نام داوطلبین.
ت ) درج مداركی كه داوطلبان همراه تقاضای خود باید ارسال نمایند.
ث ) تعیین روز و ساعت و محل یا محلهای برگزاری انتخابات كه باید در یك روز انجام شود، پس از تأیید دستگاه نظارت
ج ) اعلام تعداد اعضای هیأت مدیره در هر رشته و گروه براساس جدول ماده (61) این آییننامه.
چ ) اعلام سایر مواردی كه برای داوطلبان و شركتكنندگان در انتخابات ضروری به نظر میرسد.
ح ) ارسال آگهیهای منتشر شده به آدرس كلیه اعضای نظام مهندسی استان در صورت لزوم.
ماده 65) داوطلبان عضویت در هیأت مدیره میتوانند ظرف مهلتی كه توسط هیأت اجرایی انتخابات تعیین شده است، داوطلبی خود را به طور كتبی همراه با فتوكپی پروانه اشتغال و سایر مدارك لازم به هیأت اجرایی انتخابات یا یكی از محلهای ثبت نام تسلیم و رسید دریافت دارند.
ماده 66) هیأت اجرایی انتخابات موظف است حداكثر ظرف یك هفته از پایان مهلت ثبت نام جهت احراز شرایط داوطلبان، ازمراجع ذیربط استعلام و رونوشت آن را برای دستگاه نظارت ارسال و ظرف یك ماه از تاریخ مذكور اعم از این كه پاسخ استعلامها واصل شده یا نشده باشد با اكثریت آراءنسبت به صلاحیت نامزدها اتخاذ تصمیم و نتیجه را به دستگاه نظارت و متقاضی اعلام نماید.
افرادی كه صلاحیت آنها رد شده است میتوانند ظرف (3) روز از تاریخ وصول نظریه شكایت خود را به طور كتبی به دستگاه نظارت تسلیم و رسید دریافت دارند. دستگاه ن
ظارت موظف است ظرف یك هفته به شكایات و اصل شده رسیدگی ونظر قطعی خود را در مورد صلاحیت شاكیان و سایر داوطلبان به هیأت اجرایی انتخابات اعلام دارد.
پس از تأیید فهرست نهایی نامزدها به وسیله دستگاه نظارت، هیأت اجرا
یی انتخابات فهرست مذكور را به تعداد كافی تكثیر و توزیع نموده، حداقل دو هفته قبل از روز اخذ رأی آن را در روزنامه محلی یا روزنامه كثیرالانتشار آگهی یا در صورت لزوم به وسایل مقتضی به اطلاع اعضاء میرساند.
تبصره) فهرست اسامی داوطلبان شامل، نام و نام خانوادگی، با ذكر رشته تحصیلی، نام دانشكده، سال دریافت مدرك، نوع مدرك، رشته تحصیلی به صورت الفبایی و به تفكیك رشته باید تنظیم شود و در روز رأیگیری در محلهای مناسب در معرض دید رأی دهندگان قرار داده شود.
ماده 67) در صورتی كه هیأت اجرایی انتخابان با توجه به امكانات، وسعت استان، تعداد اعضا، پراكندگی شهرهای استان و سایر عوامل، محلهای متعددی جهت برگزاری انتخابات تعیین نماید، باید برای هریك ازمحلهای مذكور، هیأت اجرایی انتخابات فرعی مركب از سه عضو نظام مهندسی استان كه واجد شرایط انتخاب شدن در هیأت اجرایی انتخابات باشند تعیین كند، ولی به هر حال مسؤولیت حسن انجام انتخابات با هیأت اجرایی انتخابات میباشد.دستگاه نظارت نیز برای هر محل یك ناظر خواهد داشت.
ماده 68) هریك از اعضای نظام مهندسی استان میتواند با ارائه كارت عضویت همان استان به تشخیص خود به تمام یا بعضی از داوطلبان در هریك از رشتههای اصلی و حداكثر به تعداد اعضای اصلی هیأت مدیره نظام مهندسی استان رأی دهد و در صورتی كه بیش از آن در ورقه رأی خود نوشته باشد، اسامی اضافی از آخر حذف خواهد شد.
تبصره) در صورتی كه رأی دهنده اسامی افرادی غیر از داوطلبان اعلام شده را بنویسد فقط آن اسامی حذف میشود.
ماده 69) پس از خاتمه رأیگیری، هیأت اجرایی انتخابات موظف است زیرنظر دستگاه نظارت اقدام به شمارش آراء نماید. در هریك از رشتههای اصلی از بین كسانی كه دارای رأی بیشتر باشد به ترتیب اولویت، اعضای اصلی و علیالبدل در آن رشته تعیین میشود ونتایج رأیگیری صورتجلسه شده و توسط اعضای هیأت اجرایی انتخابات و نمایندگان دستگاه نظارت امضاء و اعلام میشود.
ماده 70) مدت قبول شكایات مربوط به انتخابات تا (5) روز بعد از روز اخذ رأی خواهد بود و مدت رسیدگی به آنها یك هفته پس از انقضای مدت مذكور میباشد. مرجع رسیدگ
ی به این شكایات، هیأت اجرایی انتخابات به اتفاق نماینده دستگاه نظارت است. به شكایات بدون نام و مشخصات و نشانی شاكی ترتیب اثر داده نخواهد شد. پس ازانجام رسیدگی، در صورت تأیید انتخابات، نتایج قطعی اعلام و كلیه اوراق و دفاتر و مدارك مربوط به دبیرخانه نظام مهندسی استان تحویل میشود و در صورت ابطال انتخابات، هیأت اجرایی انتخابات حداكثر ظرف مدت یك ماه نسبت به شروع تشریفات انتخابات مجدد، اقدام خواهد نمود. تأیید یا ابطال انتخابات منحصراً از اختیارات دستگاه نظارت است، پس از خاتمه انتخابات و تأیید آن، اعتبار نامههای اعضای هیأت مدیره به وسیله وزارت مسكن و شهرسازی امضاء و صادر میشود.
ماده 71) هیأت مدیره كه از اعضای اصلی تشكیل میشود، در اولین جلسه از بین خود یك رییس، دو نایب رییس و یك دبیر برای مدت یك سال انتخاب خواهد كرد و تجدید انتخاب آنها در سالهای بعد بلامانع است. همچنین هیأت رییسه از بین خودیك نفر را با تأیید هیأت مدیره به سمت خزانهدار منصوب منصوب مینماید. رییس هیأت مدیره، رییس نظام مهندسی استان میباشد.
ماده 72) جلسات هیأت مدیره حداقل ماهی دو بار تشكیل و با حضور دو سوم اعضای اصلی رسمیت مییابد. اعضای علیالبدل میتوانند بدون داشتن حق رأی در كلیه جلسات هیذتمدیره شركت نمایند. تصمیمات و مصوبات هیأت مدیره با رعایت نصاب اكثریت نصف بهاضافه یك به نسبت تعداد كل اعضای اصلی معتبر بوده و توسط دبیر در دفتر مخصوصی ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه میرسد. اسامی غایبین ذیل آن ذكر میشود.
تبصره 1) چنانچه هریك از اعضای اصلی هیأت مدیره چهار جلسه پیاپی یا هشت جلسه متناوب در مدت شش ماه متوالی بدون عذر موجه غیبت نمایند مستعفی شناخته شده و عضو علیالبدل به جای او در جلساتهیأت مدیره به عنوان عضو اصلی شركت خواهد كرد. و مراتب نیز به عضو مستعفی به طور كتبی اعلام میشود.
تبصره 2) در صورت فوقت، استعفاء، حجر یا سلب صلاحیت قانونی هریك از اعضا
ی هیأت مدیره از عضو علیالبدل به عنوان عضو اصلی جهت شركت در جلسات هیأت مدیره دعوت خواهد شد.
ماده 73) اختیارات و وظایف هیأت مدیره به شرح زیر تعیین میشود:
1- برنامهریزی در جهت تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و شهرسازی.
2- برنامهریزی به منظور رشد و اعتلای حرفههای مهندسی ساختمان و مشاغل مرتبط با آن و جلب مشاركت اعضاء در جهت توسعه فعالیتهای حرفهای و مهندسی.
3- ارتقای دانش فنی و كیفیت كار شاغلان در بخشهای مهندسی ساختمان از طریق ایجاد پایگاههای علمی، فنی، آموزشی و نظایر آن.
4- همكاری با مراجع مسؤول در امر كنترل ساختمان از قبیل اجرای دقیق و صحیح مقررات ملی ساختمان و ضوابط طرحهای جامع و تفصیلی و هادی شهرها توسط اعضای نظام مهندسی استان حسب درخواست.
5- نظارت بر حسن اجرای انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح ها و فعالیت17- های غیر دولتی در حوزه استان و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذیصلاح.
6- مشاركت در امر ارزشیابی و تعیین صلاحیت و ظرفیت اشتغال به كار شاغلان در امور فنی مربوط به فعالیتهای حوزههای مشمول قانون.
7- دفاع از حقوق اجگتماعی و حیثیت حرفهای اعضا و تشویق و حمایت از فعالیت های با ارزش و برگزاری مسابقات حرفه24- ای و تخصصی و معرفی طرحهای ارزشمند
8- تنظیم روابط بین صاحبان حرفههای مهندسی ساختمان و كارفرمایان و كمك به مراجع مسؤول در بخش مهندسی ساختمان در زمینه ارجاع مناسب كارها به صاحبان صلاحیت و جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی.
9- كمك به ترویج اصول صحیح مهندسی ساختمان و همكاری با وزارت مسكن و شهرسازی در زمینه تدوین،اجرا و كنترل مقررات ملی ساختمان و استانداردها و معیارها.
10- كمك به ارتقای اصول صحیح مهندسی ساختمان و همكاری با وزارت مسكن و شهرسازی در زمینه تدوین، اجرا و كنترل مقررات ملی ساختمان و استانداردها و معیارها
11- ارائه خدمات كارشناسی فنی به مراجع قضایی و قبول داوری در اختلافاتی كه دارای ماهیت فنی است.
12- همكاری با مراجع استان در هنگام بروز سوانح و بلایای طبیعی.
13- تهیه و تنظیم و تصویب برنامهها و بودجه و ترازنامه سالانه نظام مهند
سی استان و ارائه آن به مجمع عمومی جهت تصویب.
14- معرفی نماینده هیأت مدیره جهت عضویت در كمیسیونهای حل اختلاف مالیاتی به منظور رسیدگی و تشخیص مالیات فنی و مهندسی اعضای نظام مهندسی استان.
15ـ تهیه و تنظیم مبانی قیمتگذاری خدمات مهندسی در استان و پیشنهاد آن به وزارت مسكن و شهرسازی جهت تصویب و ابلاغ.
16- پیشنهاد اسامی بازرسان به میزان دو برابر تعداد آنها از بین اعضای نظام مهندسی استان به مجمع عمومی برای انتخاب بازرسان اصلی و علیالبدل.
17- انتخاب و معرفی حسب مورد دو تا چهار عضو شورای انتظامی استان به شورای مركزی جهت صدور حكم عضویت در شورای انتظامی استان موضوع ماده (17)قانون و فراهم كردن موجبات و وسایل تشكیل شورای انتظامی استان.
18- تهیه وتصویب نظام نامه اداری، تشكیلاتی، مالی و داخلی نظام مهندسی استان.
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0