توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد بیولوژی(biology ) دارای 53 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بیولوژی(biology )  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بیولوژی(biology )،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بیولوژی(biology ) :

بیولوژی(biology )

تاریخچه:
رابرت هوك(Robert hooke) فیزیكدان انگلیسی در سال 1665 با بررسی میكروسكوپی برش های چوب پنبه حفره های متعدد مجاور هم مشاهده نمود كه هركدام را به نام سلول به معنای اتاقك یا حفره كوچك نام نهاد.
در حدود همان زمان آنتونی وان لیون هوك (antony van leewwenhoek) دانشمند هلندی با میكروسكوپ ساده ای كه ساخته بود ، موجودات تك سلولی را به صورت زنده در آب راكد ، خون و ; مشاهده نمود و آنها را جانوران كوچك نام نهاد . بنابراین لیون هوك كه اورا پدر میكروسكوپ می نامند اولین كسی بود كه سلول زنده را مشاهده نمود و نشان داد كه سلول ها حفره های توخالی نیستند.

داتروشه (datrochet) ، گیاه شناس فرانسوی ، سلول را به عنوان واحد حقیقی سازنده موجودات زنده معرفی نمود. این موضوع كه كلیه موجودات از واحدهای ساختمانی به نام سلول ساخته شده اند بعدها بنام نظریه سلولی خوانده شد.
در نیمه دوم قرن نوزدهم تقسیم هسته و میتوز و نیز اندامك ها و یا ارگانل های داخل سلولی مانند واكوئول ها ، پلاست ها ، میتوكندری و دستگاه گلژی و; توسط دانشمندان مختلف شناسایی شدند. از حدود سال 1950 ، مشاهده سلول ها با میكروسكوپ الكترونی اطلاعات دقیقتری در خصوص اندامك های سلولی و كار آنها در اختیار قرار داد .بتدریج مطالعات شیمایی و ملكولی نیز توسعه یافت بطوریكه در سال 1953 واتسون وكریك (waston & crick) موفق به كشف ساختمان ملكولیDNA شدند.
امروزه سلول را به عنوان واحد زندگ

ی ،واحد ساختمانی و واحد كار موجودات زنده معرفی می كنند و موضوع سلول شناسی یا سیتولوژی (cytology) بعنوان شاخه ای از زیست شناسی سلولی (cell biology) مطرح می باشد.
شاخه های زیست شناسی سلولی :
زیست شناسی سلولی عبارتست از دانش مطالعه و شناخت سلول از جنبه های مختلف ملكولی ، ساختمانی ،عملكردی و غیره .لذا شاخه های متعددی مانند سیتولوژی (مطالعه ساختمان ، عمل و آسیب های سلولی)، فیزیولوژی سلولی(مطالعه عملكرد سلول و اجزاءآن)، ژنتیك سلولی (توارث سلول بویژه مطالعه كروموزوم ها)،شیمی سلولی(مطالعه تركیبات شیمیایی سلولها)،فیزیك سلولی (مطالعه سلول با روشها و قوانین فیزیكی مانند پتانسیل غشایی، انتشار، جذب، اسمز وغیره در سلول ها)، زیست شناسی ملكولی (مطالعه ملكول های سازنده سلول ها از نظر نوع، شكل ، ساختمان و عملكردو..)و بعضی شاخه های دیگر نیز بوجودآمده است.

امروزه بیولوژی را فیزیك و شیمی ماده زنده تعریف می كنند . یعنی سلول بعنوان واحد ساختمانی موجودات زنده از ملكول های شیمیایی تشكیل شده كه از همه قوانین فیزیكی و شیمیایی شناخته شده در مورد مواد غیر زنده تبعیت می كنند.حال این سوال مطرح می شود كه علت اختلافات اساسی موجودات زنده و غیر زنده مانند تغذیه ، تولید مثل و تحریك پذیری چیست؟
پاسخ این سوال را در مجموعه عواملی می توان یافت كه تحت عنوان منطق ملكولی حیات مطرح می باشد.
منطق ملكولی حیات:
1- نسبت درصد عناصر بدن جانداران با مواد بی جان متفاوت است. حدود 99% وزن بیشتر سلول ها از چهار عنصر هیدروژن،اكسیژن،كربن و نیتروژن تشكیل شده است. اما فراوان ترین عنصر های روی زمین اكسیژن،سیلیس،آلومینیوم و سدیم هستند. علت این امر این است كه عنا صر چهارگانه N,C,O,H به بهترین وجهی می توانند پیوندهای پایدار ایجاد نمایند.
2- تمام ملكول های جانداران از مواد اولیه ساده مانند دی اكسید كربن ،آب و ازت كه در طبیعت وجود دارند ساخته شده اند. از تركیب بیوشیمیایی این مواد مصالح ساختمانی ملكولهای حیاتی جانداران یعنی منونوكلئوتیدها،اسیدهای آمینه ،منوساكاریدها واسیدهای چرب بترتیب بعنوان مصالح ساختمانی اسیدهای نوكلئیك ،پروتئین ها،پلی ساكاریدها و لیپیدها بوجودآمده اند .

3- اسید های نوكلئیك و پروتئین ها را ملكولهای درشت آگاه كننده (informational macromolcule) می نامند. زیرا از نظر ساختمانی حامل اطلاعاتی می باشند یعنی ترتیب قرار گرفتن نوكلئوتیدها در اسیدهای نوكلئیك و ترتیب قرار گرفتن اسیدهای آمینه در پروتئین ها منجر به صدور فرمانهایی در سلول می شود.احتمالا اولین موجودات زنده ساختمانی متشكل از این ماكرو ملكول ها داشته اند.
4- از تركیب بیو شیمیایی پروتئین ها با اسیدهای نوكلئیك ، پلی ساكاریدها و لیپیدها اجزاء مختلف سلولی تشكیل می شود.
طبقه بندی موجودات زنده:
موجودات زنده عبارتند از : جانوران ،گیاهان ،پروتیست ها یا آغازیان (شامل قارچ 
سلول هایی كه فاقد غشاء هسته ای باشند(مانند باكتری ها) بنام پروكاریوت نامیده می شوند. سلو های گیاهان ،جانوران ، قارچ ها ،جلبك هاو پروتوزوئرها كه هسته واقعی دارند بنام اوكاریوت نامیده می شوند.
شكل و ساختمان سلول

تمام موجودات زنده از سلول و فراورده های سلولی تشكیل شده اند. سلو ل ها دارای اشكال گوناگون مانند كروی ،هرمی ،استوانه ای ، ستاره ای و

غیره میباشند.اندازه سلول ها نیز متفاوت است و معمولا بین 4 تا 40 میكرون قطر دارند.
اندازه بعضی سلول ها مانند سلول تخم به چند میلیمتر می رسد . بعضی از سلول ها حتی با میكروسكوپ معمولی هم دیده نمی شوند و با روش های مخصوص توانسته اند قطر آنها را حدود 0003/0 میلیمتر تعیین كنند. بعضی از سلول ها ی عصبی تا حدود 5/1 متر طول دارند.
در ساختمان سلول ها سه جز قابل بررسی می باشد:غشاء سیتوپلاسم وهسته.
الف) غشاء سلولی

غشای سلولی دارای قدرت جذب و دفع انتخابی مواد است. یعنی به برخی مواد اجازه عبور می دهدو به مواد دیگر اجازه عبور نمی دهد. از نظر شیمیایی از جنس فسفولیپید می باشد یعنی بصورت دولایه جربی است و در اطراف آن ملكول ها ی پروتئینی قرار دارند. ضخامت آن بین 60 تا 100 آنگستروم می باشد.
ب)‌سیتوپلاسم
سیتوپلاسم ماده ای كلوئیدی است كه داخل آن ارگانل ها یا اندامك ها ی سلولی قرار دارند این اجزاء سیتو پلاسمی عبارتند از :
ریبوزوم ، میتوكندری، لیزوزوم،سانتروزوم، دستگاه گلژی ، شبكه آندوپلاسمی ،واكوئل ها و پلاست ها.

1- ریبوزوم ها :
موتورهای سازنده پروتئین در سلول هستند. یعنی با همكاری ریبوزوم ها اسیدهای آمینه لازم برای ساخته شدن زنجیر پلی پیتیدی بر طبق دستورات صادره از هسته سلول بترتیب خاصی در مجاورت یكدیگر قرار می گیرند .
ریبورزم ها از جنس نوكلئید پروتئین هستندو بصورت دانه های ریزی در سیتوپلاسم و اندامك هایی مانند میتوكندریها و كلروپلاست ها یافت می شوند.

2- میتوكندری ها:
میتوكندری ها دانه های كروی یا میله ای هستند كه محل تنفس سلولی و تولید انرژی می باشند . یعنی انرژی موجود در مواد غذایی را طی سیكل كربس بصورت ملكول های ATP در می آورند. میتوكندری ها دارای غشاء دولایه و یك ماده زمینه ا ی (ماتریكس ) می باشند
3- لیزوزوم ها:
لیزوزوم ها كیسه هایی به قطر5/0-2/0 میكرون محتوی آنزیم ها ی گوارشی می باشند و عمل آنها هضم موادی كه بوسیله فاگوسیتوز وارد سلول شده اند و نیز هضم مواد درون سلول های پیروفرسوده می باشد.
4- سانتروزوم ها :
سانتروزوم یك ناحیه متمركز از سیتو پلاسم در نزدیكی هسته است كه محتوی دو سانتریول عمود بر هم می باشد.
هر سانتریول بصورت یك استوانه توخالی است كه جدارهای آن محتوی 9دسته سه تایی لوله های میكروسكوپی می باشد . عمل سانتریول ها شركت در تقسیم سلولی است . در هنگام تقسیم سلول ،سانتریول ها تكثیر می شوند و به دوقطب سلول حركت می كنند . رشته های دوك بین آنها تشكیل می شود كه محل استقرار كروموزوم هاست.
5- دستگاه گلژی :
دستگاه كلژی بصورت كیسه های پهنی روی هم قرار گرفته ان

د . از این كیسه ها ذرات كروی به نام واكوئل جدا می شوند كه دائما بطرف غشاء سلولی در حركتند .
دستگاه گلژی عمل انتقال مواد مختلف ساخته شده توسط سلول را به خارج سلول بعهده دارد كه این عمل توسط واكوئل صورت می گیرد. علاوه بر این دستگاه
6- شبكه آندوپلاسمیك یارتیكولوم آندوپلاسمیك :
شبكه ای از مجاری مرتبط كه بین غشاء و هسته ارتباط برقرار می كنند. ونقش آنها نقل وانتقال مواد در داخل سلول می باشد. اگر در سطح بیرونی این مجاری ،ریبوزوم وجود داشته باشد به آنها رتیكولوم آندوپلاسمیك زبر یا دانه دار گفته می شود درصورتی كه فاقد ریبوزوم باشند ، شبكه آندوپلاسمی صاف نامیده می شوند.به ذراتی كه از شبكه آندوپلاسمی دانه دار بصورت اجسام كروی حاوی دانه های ریبوزوم جدا می شوند، میكروزوم می گویند.
7- واكوئل ها :
واكوئل ها حفراتی با غشاء نیمه تراوا هستند كه عمل آنها ذخیره برخی مواد، شركت در گوارش ودفع بعضی از مواد وتنظیم مقدار آب سلول می باشد . در سلول های گیاهی واكوئل ها به مرور زمان تمام فضای داخل سلول را اشغال و سایر اجزاء سلول را بطرف غشاء می رانند.مایع داخل واكوئل ها بنام شیره سلولی حاوی قندها ،اسیدهای آلی ،پروتئین ها ، املاح معدنی، اكسیژن ، CO2 وتركیبات رنگی می باشد.
8- پلاست ها :
پلاست ها دانه هایی با غشاء دو لایه بقطر 4 تا 6 میكرون هستند كه مواد مختلف را ذخیره می كنند . مانند كلروپلاست ها كه در آنها كلروفیل ذخیره می شود. نیز اولئوپلاست ها(ذخیره چربی )، پروتئوپلاست ها(ذخیره پروتئین) ، آمیلوپلاست ها (ذخیره نشاسته) كروموپلاست ها كه مواد رنگین (غیر از كلروفیل) را ذخیره می كنند .
ت)‌هسته سلول :
هسته فرمانده سلول است كه در مرحله بین دو تقسیم میتوز یعنی در مرحله انترفاز شامل غشای هسته ، هستك ،شبكه كروماتین وشیره هسته می باشد. غشای هسته شبیه غشای سلول دولایه است دارای منافذی برای ار تباط با سیتوپلاسم می باشد. . هستك بصورت یك یا دو توده متراكم كروی در داخل هسته می باشد متشكل از پروتئین ها ،RNA مقدار كمی DNA . شبكه كروماتین بصورت توده DNA فاقد شكل در هسته است كه در هنگام تقسیم سلول این شبكه متراكم شده كروموزوم ها را تشكیل می دهد. شبكه كروماتین درون شیره هسته قرار دارد.
ویروس ها
ویروسها ساختمان سلولی ندارند و فاقد هسته ، سیتوپلاسم ، غشای سیتوپلاسمی و دیواره ی سلولی هستند و در بیرون از سلول های زنده به حالت مواد شیمیایی بی جان در می آیند یعنی انگل اجباری درون سلولی بوده و برای تکثیر و تولید مثل به سیستم آنزیمی میزبان نیاز دارند . در واقع ویروس ها کوچکترین و ساده ترین شکل حیات هستند . هر ذره ویروسی یا ویریون از دو بخش مرکزی و بیرونی ساخته شده است.
بخش مرکزی عبارتست از یک مولکول DNA یا RNA که خ

صوصیات ژنتیکی و همه صفات ویروس را بر عهده دارد . بنابراین ویروس ها بر خلاف سلول ها یا DNA دارند و یا RNA که بر همین اساس به دو گروه تقسیم بندی می شوند . ویروس های گیاهی بیشتر دارایRNA و ویروس های حشرات بیشتر D

NA و ویروس های باکتری خوار یا باکتریوفاژها دارای DNA می باشند . ویروس های جانوری ممکن است DNA یا RNA داشته باشند .
بخش بیرونی ویریون یا کپسید ساختمان پروتئینی دارد و خود از اجزای کوچکتری بنام کپسومر تشکیل شده است . کپسید بصورت پوشش محافظی بخش مرکزی یاژنوم ویروس را احاطه کرده است .
از مشخصات دیگر ویروس ها کوچک بودن اندازه ی آنها نسبت به سایر میکروارگانیسمها است بطوری که اندازه ی آنها را بر حسب میلی میکرون یا نانو متر بیان می کنند اما واحد اندازه گیری باکتری ها میکرون ( = یک هزارم میلی متر)می باشد .
اندازه ی ویروس ها از 15 تا 450 میلی میکرون متفاوت است . ویروس آبله درشت ترین و ویروس فلج کودکان یا پولیومیلیت کوچکترین ویروس محسوب می شوند برای تعیین اندازه ی ویروس ها از روش هایی مانند گذراندن ویروس ها از صافی هایی که قطر منافذ آنها معلوم است ، استفاده از اولتراسانتریفوژ یا تعیین اندازه ی ویروس از روی سرعت ته نشین شدن و استفاده از میکروسکوپ الکترونی کمک می گیرند .
اشکال ویروس ها نیز متفاوت است . ممکن است کروی ، بیضوی ، میله ای ، یا چند وجهی باشند . باكتریوفاژها شبیه به نوزاد وزغ دارای سر و دم می باشند . ویروس ها در گیاهان حشرات ، پرندگان ، حیوانات و انسان تولید بیماری می کنند . بیماری های ویروسی انسان مانند آبله ، فلج کودکان ، سرخک ، تب زرد ، اوریون ، آنفولانزا و هپاتیت ایدز و ;

بیماریهای ویروسی حیوانات مانند آفت دامها بدرفتاری سگ آنفولانزای خوکی و بیماریهای ویروسی گیاهان مانند بیماری موزائیک خیار گوجه فرنگی سیب زمینی زردی هلوو ;
راه های انتشار ویروسها : ویروسهای گیاهی از راه هایی مانند مالش شیره گیاه آلوده به برگهای سالم ، پیوند زدن یا قلمه آلوده به گیاه سالم ، ملخ و حشراتی مانند شته که شیره ی گیاه را می مکند ، ابزار و وسایل کشاورزی آلوده ، از راه دانه مانند ویروس موزائیک کاهو ، و انتقال توسط برخی کرم ها و هاگ قارچ ها انتشار می یابند .
انتشار ویروس های حیوانی از راههای تنفسی ( عطسه ، سرفه ، صحبت کردن ) مانند ویروس های آنفلوانزا ، ذات الریه ، اوریون . راههای گوارشی ( مانندفلج کودکان و هپاتیت A ) ، تماس جنسی ( مانند هپاتیت B و ایدز ) ، انتقال توسط مگس و حشراتی مانند پشه ( ویروس تب زرد ) ، تزریق خون و فراورده های خونی ،اعمال جراحی ، دندانپزشکی زخم های جلدی ( مانند ویروسهای هپاتیت B و C و HIV ) ، و بالاخره انتقال از مادر به فرزند ( مانند هپاتیت B و سرخجه ) صورت می گیرد.
باتوجه به اینکه ویروس ها انگل های اجباری درون سلولی اند مواد غذایی و مواد بی جان در انتقال ویروس ها نقش ناقل غیر فعال را ایفا می کنند .

باکتری ها
در ساختمان سلولی باکتری ها چهار قسمت اصلی و چهار قسمت فرعی قابل مشاهده می باشد .
قسمت های اصلی عبارتند از : هسته یا جسم هسته 
قسمت های فرعی عبارتند از : کپسول (جبه ) ، فلاژل (تاژک ) ، پیلی ( مژک ) اسپور (هاگ )
قسمتهای اصلی در همه ی باکتری های حقیقی وجود دارد و از بین رفتن هر کدام از آنها باعث مرگ باکتری می شود اما قسمت های فرعی در همه ی باکتری ها وجود ندارد و از بین رفتن آنها فقط بعضی ازخصوصیات باکتری را سلب می کند . بعنوان مثال از بین رفتن کپسول منجر به کاهش بیماری زایی واز بین رفتن تاژک منجر به غیر متحرک شدن باکتری می شود .
هسته (Nuclear material ) :
باکتری ها فاقد هسته واقعی هستند یعنی غشاء هسته ای وجود ندارد لذا به آن جسم هسته ای یا نوکلئوس بادی یا مواد هسته ای (Nuclear material ) می گویند . مواد هسته ای شامل یک DNA دورشته ای یا کروموزوم است که اطراف آن کمی RNA وجود دارد . طول کروموزوم حدود یک میلیمتر می باشد .
سیتوپلاسم (Cytoplasm ) :
سیتو پلاسم محل ذخیره مواد غذایی باکتری بصورت گلیکوژن ، چربی ، اسید های نوکلئیک ، پروتئین ها ، آنزیم ها و دانه های فسفری و گوگردی می باشد . از اجزای عمده ی سیتو پلاسم، ریبوزوم و گاهی واکوئول کوچک را می توان نام برد .
پرده سیتوپلاسمی (Cytoplasmic membrane ) :
غشاء یا پرده سیتوپلاسمی از جنس فسفولیپوپروتئین است و مهمترین عمل آن جذب و دفع انتخابی مواد می باشد . این غشاء با ایجاد فرورفتگی هایی بداخل بنام مزوزوم در تقسیم سلول باکتری نقش مهمی دارد . علاوه بر این چون باکتری ها فاقد میتوکندری اند تنفس سلولی توسط آنزیم های موجود در غشاء سیتوپلاسمی صورت می گیرد .

دیواره سلولی :
دیواره سلولی در اطراف غشاء سیتوپلاسمی قرار دارد و مهمترین عمل آن مقاومت باکتری در مقابل عوامل فیزیکی و شیمیایی و مکانیکی می باشد .علاوه بر این دیواره سلولی باکتری در رنگ پذیری باکتری ها نقش مهمی دارد . جنس این دیواره از پروتئین و قند و چربی است .
کپسول ( Capsule ) :
در سطح خارجی بعضی باکتری ها پوششی بنام کپسول وجود دارد که باکتری را در مقابل عمل بیگانه خواری گلبول های سفید محافظت می کند . جنس این لایه ی چسبناک در اکثرباکتری ها از پلی ساکارید و گاهی پروتئین و چربی می باشد .
تاژک ( Flagella ):
تاژک یا فلاژل اندام حرکتی باکتری هاست که معمولا در باسیل ها و گاه در کوکسی ها دیده می شود . جنس تاژک از پروتئینی بنام فلاژلین می باشد .

پیلی یا فیمبریه (Pili ):
پیلی یا مژک اندام های کوچکی از جنس پروتئین هستند که در اتصال باکتری به سلول میزبان نقش مهمی دارند . بعضی از پیلی ها در اتصال دو باکتری به یکدیگر و درنتیجه انتقال اطلاعات ژنتیکی از یک باکتری به دیگری شرکت می کنند .
هاگ ( Spore ):
باکتری ها در شرایط نامساعد محیطی قادر به ساختن هاگ درونی هستند . هی مواد غذایی می باشد که توسط دیواره ای احاطه شده است . بنابراین باکتری در شرایط نامساعد قادر به هاگ زایی ( Sporulation ) یا اسپورولاسیون می باشد و هاگ در شرایط مساعد قادر به تبدیل شدن به باکتری فعال یا ژرمیناسیون ( Germination) می باشد .
اشکال باکتری ها :
باکتری ها به اشکال مختلف کروی (کوکسی ) ، میله ای ( باسیل ) ، خمیده یا ویرگولی شکل ( ویبریو ) و مارپیچی ( اسپریل ) دیده می شوند . به کوکسی های دوتایی ، دیپلوکوک و به کوکسی های زنجیره ای ، استرپتوکوک و به کوکسی های خوشه انگوری ، استافیلوکوک گفته می شود . گاهی کوکسیها بصورت چهار تایی یا هشت تایی هستند که به ترتیب تتراد و سارسین نامیده می شوند
قارچ ها
قارچ ها از نظر شکل ظاهری به سه گروه زیر تقسیم می شوند :
1 – قارچ های گوشتی یا چتری که انواع خوراکی و انواع سمی دارند .
2 – قارچ های رشته ای یا کپکی (mold ) که رشته هایی بنام ریسه یا هیف ( hyphe ) ایجاد می کنند . این رشته ها منشعب می شوند که در این حالت میسیلیوم (mucelium ) نامیده می شود . به دانه یا میوه ی این قارچ ها اسپور یا هاگ می گویند . اگر اسپور حاصل تکثیر غیر جنسی باشد کونیدی ( conidia ) نیز نامیده می شود .
3 – قارچ های مخمری (yeast ) : سلول های مخمری هستند که به طریقه جوانه زدن تکثیر می یابند .
قارچ ها را بر اساس تولید مثل به چهار گروه زیر تقسیم بندی می کنند :
1 – قارچ های جلبکی یا فیکو میست ها ( Phycomycete ) :
فیکومیست ها از نظر ساختمان و تولید مثل شبیه به بعضی جلبک های سبز هستند . غالبا تولید هیف هایی بدون دیواره ی عرضی می کنند . فرم های پست آن ها آبزی و فرمهای تکامل یافته تردر خاک زندگی می کنند . کپک نان که بصورت رشته های پنبه مانند بر روی نان و سایر مواد غذایی رشد می کند نمونه ای از این قارچ هاست . از هیف ها یا رشته های سطحی رشته هایی عمودی بوجود می آید که به هاگ دان های مدور مملو از هاگ ختم می شوند . این هاگدان ها سرانجام پاره شده و هر هاگ در شرایط مساعد قارچ جدیدی را ایجاد می کند . کپک نان در شرایط نامساعد به روش جنسی نیز تولید مثل می کند . به این صورت که دو رشته که از نظر وراثتی با یکدیگر تفاوت دارند در مجاور هم قرار می گیرند . از هر کدام از این دو رشته د

یواره ای عرضی جدا می شود . این دو دیواره به هم متصل شده ، هسته و سیتوپلاسم آنها مخلوط شده و سلول تخم را بوجود می آورد . هرسلول تخم در شرایط مساعد تولید رشته های جدید و هاگدان ها را می نماید .
2 – کیسه داران یا آسکومیست ها (Ascomycete ) :

در این قارچ ها تولید مثل جنسی با تشکیل هاگ درون اندام های کیسه مانندی بنام آسک صورت می گیرد . در تولید مثل غیر جنسی بجای آسک یا کیسه محتوی هاگ ، هاگ ها بر روی پایه هایی تشکیل می شود و به آنها کونیدی می گویند .
از مشخصات دیگر آسکومیست ها وجود دیواره عرضی در میسلیوم آنها است . انواع سفیدک ، کپک سیاه و کپک سبز – آبی ( پنی سیلیوم ) از این گروه می باشند . بعضی از آسکومیست ها تک سلولی اند و رشته تشکیل نمی دهند مانند مخمر آبجو و کشمش .
3 – بازید داران یا بازیدیومیست ها (Basidiomycete ) :
هاگ های این قارچ ها بر روی اندام های مخصوصی بنام بازیدیوم ایجاد می شود . بعضی بازیدیومیست ها ذره بینی بوده مانند سیاهک ها و زنگ ها که خسارات زیادی به گیاهان زراعی وارد می کنند . قارچ های چتری ، قارچ های شاخی متعفن و قارچ های کلاهدار سمی نیز از این گروه می باشند . این قارچ ها را می توان در جنگل ها و مزارع مشاهده نمود .
4 – قارچ های ناقص یا دیوترومیست ها ( Deutromycete ) :
این قارچ ها فقط تولید مثل غیرجنسی (تولید کونیدی ) دارند . تعدادی ساپروفیت بوده و بسیاری از آنها زندگی انگلی دارند و منجر به بیماری های گوناگونی در انسان ، حیوانات و گیاهان می شوند . آسپرژیلوس ، پنی سیلیوم ، مونیلیا ، آلترناریا از این گروه هستند . کپک آلترناریا بر

روی گیاهان مختلف بویژه گوجه فرنگی لکه های سیاهی ایجاد می کند.

تقسیم سلولی و تولید مثل
اگرچه در بعضی از بافت ها از جمله مغز و اعصاب بعد از تولد تقریبا هیچ سلولی در مرحله تقسیم دیده نمی شود ولی در برخی بافت ها مانند پوست و سلول های پوششی روده و اعضای سازنده گلبول های سفید و قرمز خون تقریبا همیشه تعدادی سلول در مرحله تقسیم دیده میود .
تقسیم میتوز :
میتوز نوعی تقسیم سلولی است که در ان طی مراحلی از یک سلول 2n کرومزومی دو سلول 2n کروموزومی ایجاد می شود برای مطالعه بهتر مراحل مزبور را به صورت زیر تقسیم میکنند :
1 پروفاز (prophase) : وقتی سلول در حال استراحت است معمولا کروموزومها قابل رویت نیستند . در مرحله پروفاز کروموزومها به صورت دو رشته پیچ خورده به نام کروماتید قابل رویت می شوند .سانتریول ها تقسیم می شوند و به قطبین سلول مهاجرت میکنند و رشته های دوک بین انها تشکیل می شوند
2 متافاز(metaphase) : در این مرحله غشای هسته از بین می رود و کروموزومها به رشته های دوک نزدیک می شوند و از طریق سانترومرهای خود به رشته های دوک میچسبند
3 آنافاز(anaphase): دو کروماتید هر کرومزوم در امتداد رشته های دوک به طرف سانتریولها در قطبین سلول کشیده می شوند در این مرحله به کروماتید ها کروموزوم های دختر گفته می شود .
4 تلوفار (telophase) : با خاتمه عمل مهاجرت دو دسته کروموزومهای دختر به قطبین سلول مرحله ساخته شدن و ظاهر شدن مجدد هسته آغاز می شود . متعاقب این عمل تقسیم سیتوپلاسم یا سایتوکنزیس (cyto kinesis) صورت میگیرد .
در بعضی جانداران تمام مراحل میتوز حدود 15 دقیقه به طول می انجامد اما در بعضی دیگر ساعتها وقت لازم می باشد .
تقسیم میتوز در سلول های گیاهی نیز مشابه سلول های جانوری است با این تفاوت که در سلول گیاهی اثری از سانتریولها دیده نمی شود همچنین در هنگام تقسیم سیتوپلاسم و جدا شدن دو سلول شیاری که پیشرفت غشاء سلولی باشد وجود ندارد بلکه در امتداد میانی
دوک به تدریج دیواره های جدید از نوع دیواره سلولی به وجود می اید

تقسیم میوز :
میوز نوعی تقسیم سلولی است که طی آن از یک سلول 2n کروموزومی چهار سلول n کروموزومی به نام سلول جنسی یا گامت ایجاد می شود. این نوع تقسیم در بیضه ها و تخمدان ه

ا ایجاد می شود و منجر به تولید سلول های جنسی نر و ماده (گامت های نر و ماده )میشود.کروموزومهای هر سلول از نظر طول و محل سانترومر دو به دو شبیه به هم هستند . دو جفت کروموزوم مشابه را کروموزومهای همولوگ مینامند در مرحله پروفاز میوز اعضای هر جفت از کروموزومهای همولوگ پس از مضاعف شدن همدیگر را در هسته سلول تشخیص داده و با هم نقطه به نقطه جفت می شوند چون هر کروموزوم همولوگ پس از مضاعف شدن دارای دو کروماتید است وقتی کروموزومهای همولوگ مزبور با هم جفت می شوند هر کروموزوم شامل چهار رشته کروماتیدی می شود که دو به دو به یک سانترومر متصل هستند لذا به این مرحل

ه تتراد نیز گفته میشود. قرار گرفتن کروموزوم های مضاعف جفت شده در مرکز سلول همان مرحله متافاز می باشد ( متافاز(1 و بعد آنافاز 1 اتفاق می افتد یعنی اعضای هر جفت کروموزوم همولوگ از هم جدا شده نیمی به یک قطب و نیمی به قطب دیگر سلول می روند هنوز هر یک از کروموزوم ها مضاعف بوده و از دو کروماتید که در محل سانترومر به هم متصلند تشکیل شده است . در مرحله تلوقاز 1 تقسیم سلولی اول اتفاق می افتد و دو سلول ایجاد می شود که مجددا قرار گرفتن کروموزومها در مرکز (متافاز 2) ، جدا شدن کروماتید های هر کروموزوم از یکدیگر (انافاز 2) و تقسیم سلول (تلوفاز 2 ) و در نتیجه ایجاد چهار سلول N کروموزومی (سلول جنسی ) اتفاق می افتد .
بافت ها و دستگاههای بدن
چنانچه قبلا ذکر گردید سلول بعنوان واحد زندگی ، واحد ساختمانی و واحد کار موجودات زنده دارای خصوصیاتی مانند : قابلیت انقباض ، قابلیت جذب ، قابلیت هدایت تحریکات ، تنفس ، متابولیسم ، دفع و ترشح و نیز رشد و تولید مثل می باشد . تولید مثل در موجودات پر سلولی به دو روش انجام می شود :
1- تکثیر سلول های غیر جنسی یا سوماتیک که بصورت میتوز یعنی بدون کاهش کروموزومی انجام می گیرد .
2- تقسیم یا تکثیر سلول های جنسی (ژرمینال ) که بصورت میوز و با کاه

ش کروموزومی صورت می پذیرد . یعنی ازیک سلول 2n کروموزومی ، چهار سلول n کروموزومی (سلول جنسی یا گامت ) ایجاد می شود . سپس سلول جنسی نر و ماده لقاح یافته و سلول تخم 2n کروموزومی را ایجاد می کنند . سلول تخم بصورت تصاعدی ت دهد با مهاجرت سلول ها به یک قطب ، صفحه ای بنام صفحه ی جنینی پدید می آید . که در این صفحه سه لایه ی جنینی یعنی اکتودرم ، مزودرم و آندودرم ایجاد می گردد و این سه لایه نهایتا کلیه بافت های بدن را بوجود می آورند به این ترتیب که :
مزودرم سازنده ی بافت های عضلانی ، همبند ، خونی ، قلب و عروق ، پرده های سروزی ، کلیه ها ، غدد تناسلی و طحال است . آ ندودرم پوشش داخلی لوله گوارش ، پوشش مجرای تنفس و گوش میانی ، بخش هایی از مجاری ادرارو مثانه ، تیروئید ، پارا تیروئید ، تیموس ، کبد و لوزالمعده را می سازد . و بالاخره اکتودرم منشا سیستم عصبی مرکزی و اعصاب محیطی و پوست و مو و ناخن می شود .
بافت های بدن
بافت های بدن را به چهار گروه کلی تقسیم می کنند که عبارتند از :
1- بافت پوششی
2- بافت همبند یا پیوندی
3- بافت عصبی
4- بافت عضلانی
5-
بافت پوششی :
بافت پوششی بافتی است که پوشش سطح خارجی بدن و سطح داخلی اندامها و حفرات درون بدن را می پوشاند.بافت پوششی ساده از یک ردیف سلول تشکیل شده است و بسته به نوع سلول به انواع سنگفرشی ، مکعبی و استوانه ای تقسیم می شود :
1- بافت پوششی ساده سنگفرشی : در این حالت یک ردیف سلول سنگفرشی روی بستر نازکی از بافت همبند به نام غشای پایه قرار گرفته است مانند پوشش داخل قلب و عروق .
2- بافت پوششی ساده مکعبی : مانند مجاری غدد ترشحی لوله گوارش
3- بافت پوششی ساده استوانه ای یا منشوری : سلول های استوانه ای ممکن است دارای مژه باشد مانند پوشش داخل لوله های رحم ، و یا اینکه فاقد

مژه باشد مانند پوشش داخل لوله گوارش .
بافت پوششی مطبق از چندین ردیف سلول تشکیل شده است و بسته به نوع سلول های سطحی ترین طبقه آن به انواع زیر تقسیم می شود :
1 بافت پوششی مطبق سنگفرشی : مانند پوست کف پا
2 بافت پوششی مطبق مکعبی : مانند مجاری غدد عرق در پوست بدن
3 بافت پوششی مطبق استوانه ای : مانند قسمتهایی از پیش آبراه مرد
4 بافت پوششی مطبق کاذب : مانند پوشش داخل نای و برونش که در حقیقت یک ردیف سلول هستند اما چون هسته ها نسبت به هم بالا و پایین قرار گرفته اند مطبق به نظر می رسند
5 بافت پوششی مطبق قابل تغییر (ترانزیشنال):مانند پوشش داخل مثانه که شکل سلول ها هنگام پر یا خالی بودن مثانه تغییر می کند
بافت پیوندی یا همبند :
این بافت تشکیل شده است از یک ماده بین سلولی یا ماده زمینه ای که داخل آن سلول ها و رشته های همبند قرار دارند . بنابر این بافت همبند ، بین سلول ها ، بافت ها و اندامهای بدن قرار دارد و نوعی بافت نگه دارنده یا پشتیبان محسوب میشود. سلول های اصلی بافت همبند فیبروبلاست ها هستند که سازنده ماده زمینه ای و رشته های بافت همبند می باشند علاوه بر فیبروبلاست ، سلول های دیگر بافت همبند عبارت اند از : ماستو سیتها (سلول های مترشحه هیستامین و هپارین )، پلاسموسیتها (تولید آنتی بادی یا پادتن)، ماکروفاژ ها ( منوسیت های تخصص یافته که مواد زائد و خارجی را هضم میکنند)، لنفوسیت ها و سلول های چربی .
رشته های بافت همبند از جنس پروتئین هستند و عبارتند از رشته های کلاژن،رتیکولر ، والاستیک .
انواع بافت همبند :
1- بافت همبند عمومی که شامل انواع زیر است :
الف) بافت همبند سست که تراکم سلول ها و رشته ها در آن یک اندازه است مانند بافت همبند بینا بینی اعضا
ب) بافت همبند تراکم که متراکم رشته های کلاژن آن زیاد است مانند تاندون (زرد پی ) عضلات و کپسول مفاصل
پ) بافت همبند رتیکولر که تراکم رشته های رتیکولر آن زیاد است مانند مغز استخوان و داربست غدد لنفاوی
ت) بافت همبند الاستیک که رشته های الاستیک آن زیاد است و خاصیت ارتجاعی دارد مانند دیواره ی شریان ها
2- بافت همبند اختصاصی (تغییر شکل یافته ) شامل انواع زیر می باشد:
الف) بفت غضروفی مانند دیسک بین مهره ها ، غضروف نای ، لاله ی گوش و;
ب) بافت استخوانی به دو نوع متراکم یا منظم (سلول ها و ماده استخوانی بصورت دوایر متحدالمرکز به نام سیستم هاورس ) و اسفنجی یا نا منظم می باشد .
پ) بافت چربی که در ان رشته های همبند کم و سلول های چربی فراوان است .
ت) بافت خونی که ماده بین سلولی ، پلاسما و سلول ها شامل گلبول های سفید و قرمز و پلاکت ها می باشند .
بافت خونی :

شامل دو قسمت است:
الف)مایع خون یا پلاسما که محتوی مواد مختلفی بصورت محلول یا معلق میباشد و حدود 55% حجم خون را تشکیل می دهد . اگر خون از بدن خارج شود منعقد می گردد در اینحالت مایع خون سرم نام دارد که فاقد فاکتورهای انعقادی می باشد .
ب) سلول های خون شامل گلبول های سفید و قرمز و پلاکت ها می باشند :

گلبول های سفید یا لکوسیت ها شامل انواع زیر هستند :
1- آگرانولوسیت ها یا لکوسیت هایی که سیتوپلاسم آنها گرانول یا دانه ندارند که شامل دو نوع سلول می باشند :

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir