توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کاراموزی رشته روابط عمومی ‌ دارای 101 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کاراموزی رشته روابط عمومی ‌  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کاراموزی رشته روابط عمومی ‌،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کاراموزی رشته روابط عمومی ‌ :

فصل اول
مقدمه:
اولین چیزی كه به ذهن بیشتر مردم خطور می كند وقتی كه كلمه رهبری را می شنوند رهبری تجارت نیست بلكه رهبری مذهبی، سیاسی و اجتماعی است.
رهبران به شكل گیری اهداف گروهها كمك كرده و اعضای گروهها را تحت تاثیر قرار داده و تشویق می كنند تا در رسیدن به اهداف صرف كنند. ویژگی رهبری یكی از مهمترین عوامل در تعیین موفقیت و بقای گروهها و سازمانها می باشد. بیشتر تعاریف رهبری 3 جزء دارند. تاثیر گذاری، گروه، هدف، رهبران افرادی هستند كه به رفتار دیگران تاثیر می گذارند. رهبری معمولا بررسی و مطالعه دریافت و متن یك گروه بررسی می شود. بنابراین تعریفی از رهبری عبارتست از:

فرآیندی كه در آن یك فرد اعضای گروه را در جهت كسب اهداف گروه تحت تاثیر قرار می دهد. روابط انسانها مطالعه و مدیریت روابط بین افراد را شرح می دهد. روابط عمومی درباره ارتباط یك سازمان بالا زمان دیگر می باشد. همه افراد روزانه روابط عمومی را تمرین می كنند. اگر چه ما از روابط عمومی به عنوان یك پدیده قرن 20 فكر می كنیم اما ریشه های روابط عمومی بسیار قدیمی اند. اصطلاح روابط عمومی نخستین بار در سال 1895 توسط انجمن راه آهن امریكا به كار رفت. تاریخ روابط عمومی نوین می تواند به سال 1906 برگردد.

نقش روابط عمومی به طور كلی نقش اطلاع رسانی و دادن خبر، انواع اطلاعات حقایق و تعبیرات از یك سازمان به مخاطبان بیرونی و درونی و به مدیریت برمی گردد.

اداره روابط عمومی و مخاطبین:
مدیریت روابط رسانه ای، مدیریت روابط كاركنان، مدیریت روابط كاركنان، مدیریت روابط مصرف كنندگان، كارمند روابط عمومی، رشته روابط عمومی، دوره روابط عمومی و; كارورزان روابط عمومی باید با مخاطبین مختلف و زیادی ارتباط برقرار كنند تا بتوانند در این زمینه موفقیت كامل را كسب كنند.
تاریخچه ای از روابط عمومی:

این اصطلاح با معنی كنونی برای نخستین بار در دهه پایان قرن نوزدهم در امریكا به كار رفت. در محافلی كه با روابط عمومی آشنا هستند تنها دو حرف بزرگ PR می آید. فرانسه زبانها آن Relations Publiques، آلمانی زبانها اغلب همان تركیب انگلیسی و یا«offentlichkeitsarbelt» می نامند.
شخصی كه اولین نفری است كه رشته روابط عمومی را توسعه و گسترش می دهد. دكتر حمید نطقی یك فرد پیشگام روابط عمومی در ایران می باشد. شخصی كه با دانش ویژه اش در روابط عمومی قدرت تاثیر برای مردم را دارد.

1- منبع ارتباط یك شخص نیست بلكه یك سازمان رسمی است و فرستنده غالبا یك ارتباط گر ماهر و متخصص است.
2- پیام ارسالی از رسانه های همگانی قبلا تهیه شده و به طور یكسان توزیع می شود.

3- وسیله ارتباطی برای تعداد كثیری از مردم تهیه شده اند از این نظر ارتباط بین فرستندگان و دریافت كنندگان از طریق این رسانه ها یك ارتباط توده وار است.
4- این گونه ارتباط لزوما یك ارتباط غیر شخصی و یك سویه است.

5- سرچشمه و منبع ارتباط توده در سازمانهای متمركز و بروكراسی گسترده قرار دارد. از بین این سازمانها و پیام گیران آنها شكاف عظیمی وجود دارد. بدین شكاف یا فاصله اجتماعی حكایت از رابطه نابرابر بین فرستنده و گیرنده می كند هر چیز كه فرستنده فاقد اقتدار رسمی برای دریافت كنندگان پیام می باشد با این وجود فرستنده از منابع بیشتر تخصص و اقتدار بیشتری نیست به دریافت كننده برخودار است.

6- محتوای پیام ارسال شده برای همگان یك شكل و یكسان است و تمایزی وجود ندارد.
7- در ارتباط توده گیرنده پیام متصل است را در ارتباط توده با توجه به مبادله كالا طرفین ارتباط نسبت به یكدیگر احساس تعهدی نمی كنند زیرا ورود به اینگونه بازارهای ارتباط معمولا داوطلبانه است.

8- در ارتباط توده ارتباط یك فرستنده با تعداد كثیری پیام گیراست كه در آن به طور همزمان برای همگان ارسال می شود و سبب شدت آنی و دریافت كنندگان پیام و عكس العمل آن ها در یك زمان مشابه می شود. هر چند كه نمی توان ادعا كرد كه تائید پیام بر همه پیام گیران یك شكل خواهد بود ولی می توان پیش بینی كرد كه تفاوت در عكس العمل های مخاطبین به مراتب كمتر از تفاوتهایی خواهد بود كه در ارتباط چهره به چهره اتفاق می افتد.
ارتباط جمعی:

برای ارتباط جمعی تعاریفی بیان شده است از جمله:
ژان استونزی در كتاب روانشناسی اجاع می گوید ارتباط جمعی یا بهتر بگویم ارتباط در میان توده ها عبارتست از:
انتقال اندیشه ها به تعداد فراوانی از افراد در آن واحد است.

ژوزف تی كلاپر در كتاب تاثیر ارتباط جمعی می گوید: ارتباط جمعی عبارتست از رساندن اطلاعات، ایده ها و برداشت ها از طریق وسایل ارتباطی و دریافت این اطلاعات به وسیله عده ای از انسانها در یك زمان او اضافه می كند كه از ویژگیهای ارتباط جمعی عظمت نفوذ آن است.
ساندنی هید در كتاب برنامه های رادیو و تلویزیون در امریكا می گوید واژه ارتباط جمعی در پنج ویژگی است:
1- تعداد گیرندگان وسایل ارتباط جمعی نسبتا زیاد است.
2- تركیب گیرندگان بسیار متنوع است.

3- با ارسال پیام از طریق وسایل ارتباط جمعی نوعی تكثیر پیام به وجود می آید.
4- توزیع پیام بسیار سریع است.
5- هزینه برای مصوف كننده كم است.

به تعریف آقای محسنیان راد از ارتباط جمعی داشته باشیم كه می گوید ارتباط عبارتست از: فردگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده مشروط بر آن كه در گیرنده پیام مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود. برای ارتباط جمعی نیز تعریف همین است فقط به جای گیرنده پیام باید گیرندگان پیام نوشت. در ارتباط جمعی مهم این است كه معنی مشابه مورد نظر فرستنده پیام در ذهن تعداد بیشتری از گیرندگان پیام متجلی شود هر چه درصد این تعداد بیشتر شود آن ارتباط كاملتر است.

ارتباط كاربردی روابط عمومی با وسایل ارتباط جمعی:
از آنجا كه برقراری ارتباط و انتقال پیام ها هسته مركزی و كانون اصلی فعالیتهای روابط عمومی را تشكیل می دهد. مسئولین روابط عمومی باید وسایل و كانال های ارتباطی موجود در جامعه را بشناسند و نسبت به نحوه كاركرد آنها دارای آگاهی كامل باشند در اینجا نحوه كاركرد و چگونگی از تعداد وسایل ارتباطی چون روزنامه، مجله، كتاب، رادیو، تلویزیون و فیلم را بررسی می كنیم و هدف چگونگی بهره گیری روابط عمومی از این وسایل و امكاناتی كرلین رسانه ها در اختیار روابط عمومی قرار می دهند و مورد توجه می باشند.

1- روزنامه: هر نسخه از روزنامه صدها خبر و چندین گزارش، مقاله و تفسیر را دارا می باشد كه اكثر اخبار مندرج در روزنامه از طریق اطلاعیه های روابط عمومی ها و یا نوشتن و اطلاع دادن داوطلبانه مردم به دست می آید. متقابلا روزنامه ها در كارهای روابط عمومی دارای نقش اساسی و بنیادی هستند چون ابزار رساندن پیام های آنان به مردم هستند. روزنامه ها به هر گونه نوشته و اوراق حاوی خبر و اطلاعاتی كه ارزش انتشار داشته باشند نیازمند و متقابلا روابط

عمومی ها به روزنامه ها برای درج و نشر پیام خود محتاجند. مسئولین روابط عمومی هنگامیكه به هر روزنامه فكر می كنند باید به یاد داشته باشند كه آن یك موسسه اقتصادی و انتفاعی است و برای كسب سود به وجود آمده كالاهایی كه این موسسه می فروشند به مشتری خود عرضه می كند، خبر، تفسیر، تحلیل، گزارش و آگاهی تبلیغاتی زمانیكه یك اطلاع خبری در روزنامه چاپ می گردد از نظر دبیر آن روزنامه حاوی خبر یا مطلب جالبی برای اكثر خوانندگان آن روزنامه باید باشد كه این اصل مهم باید مورد توجه مسئولین روابط عمومی قرار گیرد و در مورد هر روزنامه مسئولین روابط عمومی باید به نكته زیر توجه كنند تا بدانند چه خبری و مطلبی را در چه زمانی به چه كسی در روزنامه تحویل دهند.

سرویس شهری یكی از سرویسهای مهم از نظر روابط عمومی می باشد اطلاعیه های خبری كه از روابط عمومی های موسسات به روزنامه ها ارسال می شود به سرویس شهری داده می شود روزنامه های كثیرالانتشار عموما 100 اطلاعیه خبری در روز از طریق روابط عمومی ها دریافت می كنند كه اكثرا آنها به دلیل آنكه از نظر آن روزنامه فاقد ارزش خبری است چاپ نمی شود.
فرصتهای روابط عمومی در روزنامه ها:

مطالبی كه روابط عمومی ها برای روزنامه ها ارسال می كنند به 2 دسته تقسیم می شوند:
1- اطلاعیه های خبری: نوشته ای آماده است برای چاپ كه با رعایت روش های خبری توسط روابط عمومی تهیه و به وسایل ارتباط جمعی ارسال می گردد.
2- اوراق حاوی اطلاعات و انبار و مطالب پیرامون رویدادها كه خبرنگاران و نویسندگان سرویس های گوناگون روزنامه شخصا آنرا مطالعه و مطالب مورد نظر را انتخاب كرده و مبنایی برای تهیه، گزارش، مقاله، و یا مصاحبه قرار می دهند.
رعایت این نكات همكاری بین روابط عمومی ها و مجلات را افزایش می دهد:

1- ایده مطلب را با مسئول مجله در میان گذاشته و پس از هماهنگی های لازم تهیه و تدوین مطالب آنرا به عهده گرفتند.
2- لیستی از عناوین مطالبی كه می توانید درباره آنها اخبار و گزارش های قومیه را نثر نمایید به مسئول مجله ارائه داده و پس از تایید سردبیر به تهیه و تدوین پاره ای از آن مطالب بپردازید.

3- از مسئول مجله بخواهید عناوینی كه علاقه مند به تهیه و چاپ آن می باشد را به شما ارائه نمایند.
4- متخصصین موسسه را ترقیب نمایید تا از طریق روابط عمومی مقالات و مشورت های كارشناسانه در اختیار مجلات قرار دهند.
خبر و خبرنویسی در روابط عمومی:

یكی از فعالیتهای روابط عمومی اطلاع رسانی است این فعالیت در اشكال مختلف صورت می پذیرد كه یكی از اشكال آن خبر است. در واقع خبر مجمعه ای از اطلاعاتی است دارای ارزشی خبری باشد. كه برای بهره برداری از مخاطب و آگاهی دادن به او تهیه می شود. گزارش عینی از واقعیت هاست كه دارای یك یا چند ارزش خبری بوده و احتمالا تحت تاثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی قرار دارد.
كاربردهای خبر در روابط عمومی:

1- اطلاع رسانی: روابط عمومی می تواند عملكرد سازمان نتایج تحقیقات، دستاوردهای جدید و تغییرات تازه سازمان خود را در غالب خبر تنظیم كند و در اختیار رسانه ها قرار دهد. در همین راستا باید به كارشناسان خبر روابط عمومی ها آموزش خبرنویسی داد تا بتواند در جهت پیام رسانی به مخاطبان خود موفق باشند بنابراین نخستین كاركرد خبر اطلاعات مربوط به سازمان مخاطبان است.

2- برجسته سازی: منظور از برجسته سازی رویدادهای مختلف به جهت ارتقاء دیدگاه خاصی به مخاطبان است. در واقع با برجسته سازی بعضی اطلاعات در غالب خبر آنرا با اهمیت جلوه داده و از سایر اطلاعات ممتاز می سازیم.

3- كاركرد آگاهی بخش و پیشگیری از بحران: هر خبری كه در جامعه انعكاس می یابد با خود اطلاعات جدیدی به همراه دارد كه می تواند برای مخاطبان نقش آموزش و آگاهی بخشی ایفا كند.

فصل دوم
اصول و فنون مصاحبه:

تعاریفی از مصاحبه:
1- مصاحبه یكی از انواع خبرگیری مستقیم است كه بوسیله آن عقاید و افكار شخصیت های مهم جامع یا نظرهای مردم عادی كوچه و بازار درباره موضوعات مختلف به ویژه مسائل روز به دست می آورند.

2- مصاحبه نوعی ارتباط فكری، عقیدتی، كه اطلاعاتی است كه بین مصاحبه شونده و مخاطبان از طریق یك واسطه یا ارتباط دهنده كه همان مصاحبه كننده است برقرار می شود در این تعاریف از مصاحبه كننده به عنوان یك واسطه ارتباط دهنده نام برده شده است. در صورتیكه مصاحبه كننده به عنوان عامل نوعی ارتباط فكری و یا ارتباط اطلاعاتی می باشد بنابراین ناچاریم تعاریف مصاحبه را از تعریف خبر استخراج نماییم.
تعریف خبر: گزارش عینی از واقعیت است كه دارای یك یا چیر ارزش خبری بوده و احتمالا تحت تاثیر عوامل درون سازمانی یا برون سازمانی قرار می گیرد. در این تعریف اصطلاحات زیر به چشم می خورد. از جمله: واقعیت، حقیقت
تفاوت خبر و مصاحبه:

مهمترین تفاوت خبر و مصاحبه را می توان در ارتباطات جستجو كرد. در خبر ارتباطات یك طرفه است به عبارتی گزارشگر خبر را دریافت نموده و هیچگونه بازخوردی صورت نمی گیرد. اما در مصاحبه ارتباطات دو طرفه است. یعنی مصاحبه كننده نقش مهمی را در تدوین مصاحبه اعمال می نماید. جلوگیری از خود سانسوری جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن عوامل برون یا درون سازمانی و; عاملی است كه مصاحبه كننده نقش مهمی را در آن ها بر عهده دارد به عبارت دیگر مصاحبه كننده باید از طریق فرآیند بازخورد مصاحبه شونده را به سمت هدف مصاحبه بكشاند.
هدف مصاحبه:

در مصاحبه هدف به 2 قسمت تقسیم می شود:
الف- مصاحبه كننده: كه باید دستیابی به واقعیت باشد.
ب- هدف مصاحبه شونده: جهت كسب احترام، آبرو و محبوب ساختن خویش، متعجب كردن دیگران و پنهان ساختن واقعیت از جامعه و; می باشد.
طبقه بندی انواع مصاحبه:

1- مصاحبه یك به یك: كه در آن مصاحبه كننده یك نفر و مصاحبه شونده نیز یك نفر است.
2- مصاحبه یك به چند: كه در آن مصاحبه كننده یك نفر و مصاحبه شونده چند نفر است.
3- مصاحبه چند به یك: كه در آن مصاحبه كننده چند نفر و مصاحبه شوند یك نفر است. مانند: اكثر مصاحبه های مطبوعاتی.
4- مصاحبه چند به چند: كه در آن مصاحبه كننده و مصاحبه شونده بیش از یك نفر می باشد. مانند: مصاحبه های مطبوعاتی را دید تلویزیونی با اعضای یك گروه سیاسی و نظامی.
مصاحبه از نظر محتوا:
1- سطحی: مصاحبه ای است كه در آن موضوعات مختلف مورد بررسی و گفتگو قرار می گیرد، بدون آنكه به عمق و ریشه مطالب پرداخته شود. مانند: تریبون آزاد.

2- عمقی: در اینگونه مصاحبه ها موضوعی خاصی مطرح، ریشه یابی و جزییات آن شكافته می شود مثال: بررسی نقش افزایش بهای بنزین در سبب كالاهای مصرفی خانوار.
3- مصاحبه یك موضوعی: مصاحبه ای است كه در آن تنها یك موضوع مطرح می شود مانند مصاحبه هایی كه نظر مردم كوچه و بازار موضوعی خاصی پرسیده می شود.

4- مصاحبه چند موضوعی: مصاحبه ای است كه در آن چند موضوع مورد سوال قرار می گیرد. مانند: تریبون آزاد 30: 20
مصاحبه های مطبوعاتی: یك مصاحبه مطبوعاتی هنگامی تشكیل می شود كه شركت در نظر دارد موضوع بخصوصی را اعلام كند و یا زمانیكه مطبوعات علاقه زیادی به موضوع خاصی دارند. در یك كنفرانس مطبوعاتی معمولا خبرنگاران و افراد علاقه مند برای شنیدن اعلامیه یا موضوعی گردهم می آیند و پس از آن حاضران می توانند پرسش های خود را مطرح كنند. این نشست معمولا محفلی آزاد است كه در آن هر كس می تواند یك پرسش مطرح كند. پرسش ها را یك

رابطه می خواند و یا ممكن است خبرنگاران مستقیما با شخصی كه مصاحبه می كند پرسش را مطرح نمایند. مصاحبه مطبوعاتی می تواند با حضور یك یا چند نفر باشد. بهتر از قبل از حضور در مصاحبه مطبوعاتی از نوع پرسش خود اطلاع داشته باشیم. عملكرد این مصاحبه تابع عوامل زیر است:
1- تحت تاثیر محیط قرار گرفتن: از قبیل وسوسه پخش صدا و تصویر از تلویزیون، محدودیت زمانی برای مصاحبه و;

2- بیگانه بودن با زبان خارجه دیگر و عدم تسلط مصاحبه شونده به این زبانها و مسئله تفاوت معنی كه بر فضای ارتباط حاكم است.
3- عملكرد مصاحبه كنندگان: در یك مصاحبه مطبوعاتی گاهی اوقات دیده می شود كه درباره موضوعی خاص چند سوال مطرح می گردد و خبرنگاران سوالی دیگر از موضوعی دیگر مطرح می كند و مسیر مصاحبه را به موضوعی جدید می كشاند ولی پس از چند سوال جدید دوباره مسیر به جای اول باز می گردد. بهترین روش برای حل چنین مشكلی این است كه مصاحبه كنندگان قبل از شروع با یكدیگر تبادل افكار نموده و سوالات خود را هم وزن نمایند. مثال: قانونی تازه به تصویب رسیده و باید جزئیات اجرایی آن به وسیله سوالاتی مطرح شود.
تكنیك های مصاحبه: سوژه یابی یافتن موضوع مصاحبه:

اولین قدم برای انجام مصاحبه تعیین سوژه یا موضوع مصاحبه است به عبارتی باید برایم كه یا چه كسی مصاحبه كنیم؟
درباره چه چیزی مصاحبه كنیم آیا موضوع مورد مصاحبه مستقیما مربوط به شخصی مصاحبه شونده است. معمولا برای یافتن سوژه باید در میان اخبار و رویدادها به جستجو پرداخت. از میان نامه ها و تلفن های خوانندگان نیز می توان به مشكلات مردم پی برد و طرف های مربوط را به مصاحبه كشاند و یا از طریق شم خبری می توان برخی از تحولات را پیش بینی و به شكار سوژه پرداخت. در این حالت باید به دنبال این موضوع بود كه كدام واقعه هم اتفاق افتاده و كدام رویداد در حال وقوع است. چه كسی می تواند مناسبترین فرد برای پاسخگویی به موضوع باشد كدام فرد سهل الوصول تر است.
تهدیدات قبل از مصاحبه:

1- مطالعه دقیق درباره موضوع صورت عقلی از طریق مراجعه به افراد مطلع، استفاده از آرشیو، مطالعه پرونده های مربوط به موضوع، مطالعه كتابهای مرتبط به موضوع و;

2- طرح سوالات قبل از مصاحبه، طرح سوالات از قبل بستگی به عوامل گوناگونی دارد. مثلا مصاحبه شونده تا چه حد در كار خود با تجربه و ورزیده است. حساسیت موضوع مصاحبه چقدر است؟ مصاحبه شونده كیست؟ چقدر فرصت دارید؟ تا چه حد مطالعه قبلی دارید؟ آیا محدودیت زمانی دارید یا نه؟
بستگی به موضوع مصاحبه و فرد مصاحبه شونده سوالات را می توان به 2 دسته تقسیم كرد.

1- سوالات كلی: به سوالاتی اطلاق می شود كه جامعیت داشته باشد و چندین سوالات جزیی در آن نهفته است.
2- سوالات جزیی: به سوالاتی اطلاق می شود كه دارای پاسخ های محدود باشد.
مهارت های لازم جهت مصاحبه:
1- پرسش گری موثر 2- تمركز و پیگیری

در جامعه ما افراد محدودی شنونده های موثری هستند اكثر افراد متمركز كردن و توجه خود بر دیگران را دشوار می یابند. یكی از مهمترین مهارتهای گوش دادن موثر تماس چشمی مناسب است در این حالت رعایت نكات زیر ضروری است.
الف- در خلال مصاحبه یادداشت برندارید. مگر اینكه مطلقا ضروری باشد. بهترین موقع برای انجام این كار بعد از مصاحبه می باشد. زیرا یادداشت برداری در طی مصاحبه می تواند موجب پرت شدن حوالی مصاحبه شونده و ناراحتی او گردد.
ب- برای نشان دادن علاقه به صحبت های مصاحبه شونده با او تماس چشمی مناسب برقرار كنید.
ج- از زل زدن به مصاحبه شونده پرهیز كنید.

د- از قطع مكرر تماس چشمی خودداری كنید. چون می تواند نشانه عدم تمركز شما به مصاحبه شونده باشد.
هـ- سعی كنید نحوه تماس چشمی شما متناسب با فرهنگ مصاحبه شونده باشد. به طور مثال: بسیاری از امریكاییان بومی تمامی چشمی كمتری را ترجیح می دهند. و یا برخی از مردم اروپایی ممكن است وقتی صحبت می كنند بیشتر زل بزنند و وقتی گوشی می دهند از تماس چشمی اجتناب كنند.
فاصله فیزیكی و زبان بدن:

منظور از زبان بدن استفاده از اشاراتی است كه در مصاحبه به كار می رود. به طور مثال: روس ها برای نشان داد پاسخ سر خود را در جهت بالا و پایین حركت می دهند. یك مصاحبه شونده باید با زبان و بدن مصاحبه شونده آگاهی كامل داشته باشد در مورد فاصله فیزیكی نیز رعایت فاصله بین مصاحبه شونده و مصاحبه كننده با توجه به فرهنگ مصاحبه شونده در نظر گرفته شود به طور مثال اعراب ممكن است در یك فاصله 15 الی 30 سانتی متری راحت تر باشند. از مجله ارتباطات غیركلامی دیگر طریقه نشستن می باشد كه رعایت نكات زیر در این زمینه الزامی است.
الف- در حالت مصاحبه به حالتی آرام و حرفه ای بنشیند. داشتن چهره صمیمانه و استفاده از اشارات تشویق كننده همگی حاكی از علاقه شما به مصاحبه شونده است.

ب- اگر به حالتی خشك بنشیند حفظ آرامش برای مصاحبه شونده را مشكل می كند.
ج- اگر به عقب تكیه داده و خیلی راحت و آرام بنشیند ممكن است كه مصاحبه شونده فكر كند كه شما را خسته كرده است.
تركیب مهارت ها با یكدیگر در مصاحبه:

مهارتهای تمركز كردن، پی گیری كردن، پرسش گری باز و بسته، تشویق های جزیی، انعكاس احساس و محتوا هر یك به تنهایی رویكرد تك مهارتی می باشند. لذا برای اینكه بتوان یك مصاحبه موثر داشت باید این مهارتهای مجزا را به كل منسجم تبدیل كرد. ادغام مهارتهای مصاحبه موجب رشد سبك طبیعی مصاحبه كردن شما می شود یعنی هر مهارتی را كه احساس می كنید مناسب است می توانید به كار گیرید.
نكاتی درباره تركیب كردن مهارتها:

1- به هنگام تمركز و پیگیری، طرح پرسش باز، ارائه تشویق های جزیی و كلی بر هر كدام از مهارتها حتی الامكان تجهیز پیدا كنید.
2- به كارگیری مهارتهای واحد در مصاحبه: الف- مهارتهای واحد را در صورت لزوم با هر تركیب كنید. ب- یك مهارت خاصی را پیش از حد به كار نگیرید.

فصل سوم
اصول روزنامه نگاری

اهمیت روزنامه نگاری:
در خصوص اهمیت این حرفه اگر اشاره ای گذرا به قبل از قرن 20 داشته باشیم می بینیم اصطلاحاتی را برای روزنامه نگاران به كار می بردند كه حاكی از كم توجهی و اهمیت قایل نشدن به صاحبان این حرفه بود. لقب هایی مثل ماجرا جوی محترم، قلمزمان هراس افكن، وحشت برانگیز، دوستداران قلم، آشوب گری از این قلم و; اما امروزه در جوامعی كه صنعتی هستند و یا به سمت صنعتی شدن حركت می كنند روزنامه نگار را تكنسین اخبار می خواند. باید پذیرفت كه تكنیك رو به گسترش توام با تخصص جدی از ویژگیهای صرفه روزنامه نگاری در عمر ماست. این تصور كه می توان با آموزش یك دوره اختصاص اشخاص را برای بر عهده گرفتن نقش روزنامه نگاری تربیت كرد سابقه چندان طولانی ندارد. از طرفی دیگر فكر تاسیس و پذیرش ایده ها نوبه زمان بیشتری احتیاج دارد.

در فرانسه سال 1924 زمانیكه پول و رشا و در زمینه دانشكده حقوق اولین مدرسه روز نامه نگاری را تاسیس كرد بسیاری از افراد كار او را جدی نگرفتند. و چه بسا مورد تمسخر قرار دارند. اما باید قبول كنیم كه كمتر حرفه ای است كه در مدت زمان بسیار كوتاه دچار چنین تغییراتی شده باشد. دلایل این تحول را باید در دگرگونی های جامعه، ساختار سیاسی و تكنیك امروزی جستجو كرد.

دگرگونی های مطبوعات نتیجه مستقیم عملكرد نیازها و شرایط عمر ماست.
بالا رفتن سطح دانش خوانندگان موجب افزایش انتظارات و توقعات ایشان از مطبوعات می شود. بالا بودن تیتراژ یك روزنامه و یا روزنامه های مختلف در یك كشور نشان دهنده استقبالی است كه جامعه از مطبوعات به عمل می آورد.

در یك كشور جهان سومی ممكن است تیراژ روزنامه های با جمعیت صد میلیون نفری از پانصد هزار تجاوز نكند. اما در یك كشور پیشرفته كه بیشتر از 80 میلیون نفر جمعیت ندارد تیراژ یك روزنامه حتی به 30 میلیون نسخه در روز هم می رسد.
نقش رسانه های خبری در عصر جدید:

1- تهیه و تنظیم و ارائه خبرها و گزارش های صحیح از آنچه اتفاق افتاده.
2- حمایت از حكومت قانون و ناظر بر اجرای صحیح قوانین.
3- ایجاد محیط مناسب برای برخورد عقاید دیگران.
4- فراهم كردن زمینه آموزش برای بزرگسالان.
5- كمك به رشد فكر و فرهنگ جامعه.

6- فراهم كردن تفریحات و سرگرمی های آموزنده در قالب جدول، طنز و;
7- ایجاد روحیه مشاركت و همكاری برای برنامه های توسعه آفرین.
روزنامه نگاری در میان رشته های علوم ارتباطات اجتماعی مقام و جایگاه بالایی دارد. مطالعات ارتباطات اجتماعی معمولا در 4 بخش اساسی اداره كنندگان وسایل ارتباط جمعی، پیام های ارتباطی مخاطبان و آثار اتجاعی ارتباطات نقش دارد.
شیوه های روزنامه نگاری:

1- شیوه عینی: روزنامه نگار مطالب را بدون واسطه عینا دریافت می كند و هر چه را دریافت كرده بدون كم و كاست گزارش می دهد.
2- شیوه تشریحی: روزنامه نگار در این شیوه علاوه بر اینكه به گزارش عینی مطالب می پردازد می بایست مطالب گزارش شده را تفسیر و تشریح نماید.
3- شیوه تحلیلی: روزنامه نگار در این شیوه ضمن ارائه گزارش خود به علت وقوع یك حادثه و یا رخداد نیز می پردازد. مثال: راهنمایی و رانندگی در حوادث جاده ای.

4- شیوه توسعه اخبار و اطلاعات: در این شیوه مدیر مسئول یك موسسه انتشار روزنامه سعی می كند افراد بیشتری را تحت عنوان خبرنگار به استخدام موسسه خود درآورد تا بتواند جزیی ترین اخبار و اطلاعات را از هر نقطه جمع آوری نموده و گزارش كند. معمولا كشورهایی كه در حال توسعه هستند و علوم ارتباطات نیز همزمان با سایر بخش ها رشد می كند موسسات روزنامه نگاری نیز سعی می كنند از این غافله عقب نمانند. لذا از جدیدترین تكنیك های ارائه اخبار و اطلاعات برای ادامه كار خویش بهره می جویند.

نظرات دكتر معتمدنژاد كارشناس علوم ارتباطات در ایران پیرامون خبر و روزنامه نگاری:
او متعقد است كه خبر بیان وقایع جالب زندگی اجتماعی و نقل افكار عمومی است كه اگر بخواهیم این تعریف را مورد تحلیل قرار دهیم عوامل زیر مشخص می شود.

1- اعلام واقعه: هر واقعه ای كه روی می دهد قبل از آنكه هر كسی به آن آگاهی یابد ناشناخته است و تنها زمانی اهمیت خبری پیدا می كند كه آشكار گردد و دیگران نیز نسبت به آن آگاهی یابند. بنابراین خبر یك پدیده ناگهانی است. و چیزهای ثابت و نامتغیر معمولا خبر محسوب نمی شوند. به محض آنكه درون جامعه تحولی رخ دهد و یا اینكه درباره دگرگونی ها و تحولات قبلی اطلاعاتی منتشر یابد بلافاصله این اطلاعات جنبه ی خبری پیدا كند و باید گزارش داده شود. به طور خلاصه می توان گفت آگاه ساختن فوری افراد از اتفاقات جدید و یا انتشار خبرهای تازه از طریق رسانه ها در مورد رویداد های قدیمی بنابراین می توان گفت: موضوع خبر چیزی است كه در حال حاضر وجود دارد و قبلا وجود نداشته است و یا اینكه موضوع قدیمی آن سالها اهمیت خبری خود را از دست داده است به همین علت مشاهده می كنیم كه رسانه ها خبرهای مطبوعاتی را تحت عنوان تازه های نشر بیان می كنند.

2- دومین عامل در تعریف دكتر معتمد نژاد این است كه تحسین بیان برای آگاهی افراد از یك رویداد جدید تنها اعلام وقوع رویداد كافی نیست بلكه باید چگونگی وقوع آنرا نیز بیان كنیم تا اینكه به كنجكاوی های مخاطبان پاسخ داده باشیم به همین دلیل است كه پس از اعلان هر خبر بلافاصله علت وقوع و حتی نتایج حاصل از آنرا نیز بیان می كنند و كسانیكه در آن واقعه یا حادثه حضور داشته اند ویا اینكه تحت تاثیر قرار گرفته اند معرفی می شوند گزارش خلاصه خبرهای مهم در ابتدای برنامه های خبری و بیان مشروح اخبار پس از آن اهمیت این موضوع را روشن می سازد معمولا در نیم صفحه اول روزنامه ها شاهد این هستیم كه چند خبر با فونت های متفاوت درج گردیده اند. بزرگترین فونت مربوط به مهمترین خبر است.
اصول نگارش تیتر در روزنامه:

1- تیتر باید خلاصه مهمترین مطلب داستان باشد بدین معنا كه:
الف) حداقل كلمات بیشترین بار معنایی را داشته باشند.
ب) از نوشتن كلمات تكراری جدا پرهیز شود.
ج) از به كار بردن كلمات توضیحی و تشریحی خودداری به عمل آید.
2- تیتر باید ساده و روان باشد.

3- تیتر باید با متن مطا بقت داشته باشد. یعنی خواننده مطمئن باشد خواندن متن در اصل شرح و توضیح تیتر خبر می باشد.
4- تیتر باید مشروح خبر نیز متناسب باشد اگر متن خبر مفصل است تیتر نیز باید بیشتر باشد
نكته دیگر آنكه متن های مفصل معمولا برای خبرهایی است كه مهمتر به نظر می رسد همچنین تناسب خبر با درشتی و یا كوچك تر بودن حروف كلمات تیتر مطابقت دارد یعنی خبر های خیلی مهم با تیترهای درشتر.

5- عنوان یا تیتر باید مستقل از خبر باشد بدین معنا كه تیتر مقدمه ای برای خبر محسوب نمی شود كه برای تكمیل آن بخواهیم متن خبر را بیاوریم.
خیلی مواقع شاهدیم كه رهگذران و یا مخاطبانی با اندكی توقف در كنار یك كیوسك فروش روزنامه و یا نگاهی اجمالی به تیتر روزنامه ها راه خود را گرفته و می روند. این عمل استقلال تیترهای خبری را بیشتر نشان می دهد. گویی رهگذران به نیاز های خبری خود دست یافته اند.
6- از نوشتن تیترهای سؤالی و صنفی خود داری شود.

7- از نگارش حروف اضافه و برخی واژه ها مانند: از، به، در، برای،و . . . در ابتدای تیتر خوداری شود
8- نقل و قول های مربوط به تیتر باید به صورت غیر مستقیم نگارش شود مگر در موارد استثنایی.
سازمان خبر یا تحلیلیه:
یك سازمان خبری از نظر تشكیلات اداری پست ها یا بخش هایی را به ترتیب اهمیت كه عبارتند از: سردبیر، قائم مقام، دبیر سرویس ها، دبیر فنی، هیئت ویراستاران، سرویس عكس، آرشیو عكس و خبر، اتاق خبر و كتابخانه.
انواع منابع خبری:

1- منبع حقیقی: این منبع شامل كلیه افرادی می شود كه شخصیت حقیقی دارند مانند رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و . . .
به عنوان مثال معاون قوه قضائیه اعلام كرد از این پس برای معتادان در زندان جایی وجود ندارد.
2- منبع حقوقی: شامل مؤسسات یا گروههایی است كه شخصیت حقوقی دارند و در جایگاه حقوقی قرار گرفته اند به عنوان مثال: وزارت جهاد كشاورزی اعلام كرد در طی 3 سال آینده در تولید غلات به خود كفایی خواهیم رسید.

3- منبع رسانه ای: شامل كلیه رسانه های الكتریكی اعم از مطبوعات، رادیو و تلوزیون می باشد. معمولا در مطبوعات مكان واقعه و یا منبع خبر قبل ازمقدمه نوشته می شود. مثل خبرگزاری ایرنا به نقل از وزارت صنایع و معادن

رپروتاژ خبری:
بعضی از اخبار در مكان هایی قرار دارندكه ذكر نكات حاشیه ای آن و مسائل خبری آن به هم ربط دارند بنابراین در یك تعریف كوتاه خبری كه با توصیف و تصویر همراه باشد رپروتاژ می گویند.
خبر نگار باید از مسائل شنیده ای و دیداری كاملا مطلع باشد تا بتواند رپورتاژ خبری قابل قبولی را ارائه دهد و تصویر نیز باید به گونه ای باشد كه خبر نوشته شده را تكمیل نماید ویا اینكه بعضی از مواقع خبرها نیاز به نوشتن ندارند تصویر گویای همه چیز می باشد.

فصل چهارم
اصول تهیه گزارش مطبوعاتی

تعریف گزارش:
گزارش از نظر لغوی به معنای انجام دادن، اطلاع دادن و خبردادن است و از نظر اصطلاحاتی به معنای دادن اطلاعات سازمان یافته یا نظر مشورتی در امری كه بر مبنای آن اتخاذ و تصمیم گیری آگاهانه برای گریزه امكان پذیر باشد.
فایده گزارش نویسی:

نتیجه و فایده گزارش نویسی رساندن پیام به خواننده است با سرعت، صحت و روشنی مهم این است كه نویسنده گزارش بتواند تصویر روشنی از فكر و هدف خود را در ذهن خواننده ترسیم نماید و مقصود خود را بی كم و كاست به نحوی كه دقیقا مقصود وی از نوشتن آن گزارش می باشد درذهن خواننده نقش بند آنرا روی كاغذ بیاورد.

گزارش نویسی از مهمترین وسائل مبادله اطلاعات است زیرا بیشتر تصمیمات بر اساس گزارش هایی است كه از مسئولان سطوح پایین تر دریافت می دارند پس اگر در تهیه و تنظیم گزلرش ها دقت كافی نشود. تصمیماتی كه گرفته می شود از عیب و نقص بر كنار نخواهد بود. هنگام نوشتن گزارش بسیاری از مطالب مهم فراموش می شود واگر طرح منطق و روش صحیح گزارش نویسی رعایت نشود بیم آن می رود كه اشتباه زیادی رخ ندهد.
تهیه گزارش: اساسا گذشتن و تهیه گزارش همیشه كاردشواری بود و برای بیشتر افراد كاری اساسی به شمار می رود چرا كه هر نوشته باید پاسخگویی دو مطلب باشد.

1- اینكه چه می خواهیم بنویسیم 2- چگونه می خواهیم بنویسیم.
آشنایی با برخی از مراحل گزارش نویسی:

1- مرحله تهیه و تدارك مطالب مورد گزارش: با توجه توجه به اینكه هر گزارش از یك موضوع یا واقعه سخن می گوید و یا خبر می دهند باید مطالبی جمع آوری شود كه بتوان آنها در قالب یك گزارش ارائه داد وبه همین دلیل به این مرحله تهیه و تدارك مطالب گفته می شود.
2- مرحله ربط منطقی بین مطالب: در این مرحله مطالب جمع آوری شده باید طبق نظم و ترتیب خاصی تنظیم و ارائه شود بنابراین باید توسط نویسنده طرحی پیش بینی شود و در آن طرح مشخصی نماید كه چه مطالب و موضوعاتی به عنوان محور اصلی گزارش هستند و چه موضوعاتی زیر مجموعه آن موضوع تلقی می گردند. موفقیت آمیز بودن مرحله ربط منطقی به موارد زیر بستگی دارد.

الف) كلیه مطالب مربوط به موضوع مورد بحث ارائه شود.
ب) تنظیم منطقی مطالب بر اساس رعایت حق تقدم و تاخر طبقه بندی می شود.
ج) خواننده بتواند با صرف حداقل وقت مفاهیم اصلی گزارش را به آسانی دریابد.

د) برای افراد محقق كه ممكن است بعدها به آن مراجعه كنند قابل فهم بوده و دچار سوء تعبیر نشود.
مرحله نگارش تقسیم بندی اهمیت انتخاب موضوع، ویژگیهای نگارشی، راههای كوتاه كردن بند و پاراگراف، كه مرحله نگارش خود به 2 قسمت تقسیم می شود.
الف) پیش نویس ب) پاك نویس با توجه به اینكه پیش نویس چهار چوب اصلی و ساختار كلی گزارش را تفسیر می نماید نكات زیر باید در آن رعایت شده و مورد توجه قرار گیرد.

الف) فاصله بین سطرها: 2 تا 3 سانتی متر بوده تا هنگام تجدید نظر بتوان تغییرات احتمالی و یا توضیحات حاشیه ای را در آن لحاظ نمود
ب) حتی الامكان باید سعی نمود تا گزارش ها در این مرحله خوش خط و خوانا باشد.
ج) حاشیه كافی را می بایست در هر چهار طرف گزارش لحاظ نمود
د) بر روی تمام برگه های پیش نویس یك نقطه مشخصی یا مكان مشخصی برای شماره گزاری تعیین شود.
ه) در صورتیكه پس از شماره گزاری نیاز باشد چند صفحه پیش نویس اضافه شود برای جلوگیری از شماره های تكراری به عنوان مثال به شكل زیر عمل كنیم 1-15 ،2-15، 3-15 ،

ی) تمام برگ های پیش نویس به طور مرتب به یكدیگر سنجاق می كردند
و) قبل از پاك نویس یا ارسال برای تایپ حتما پیش نویس را مرور كرده و اصلاحات لازم ونشانه گزاری را انجام دهید.
راههای كوتاه كردن گزارش:

1- به كار بردن نقطه به جای حرف ربط و همچنین نشانه یا نقطه 2- حذف كلمات زائد 3- اجتناب از به كار بردن كلماتی كه معانی گوناگونی دارد 4- حذف كلمات مترادف و مكرر 5- حذف صفات و قیود غیر لازم

برای تهیه گزارش خلاصه باید به نكات زیر توجه نمود:
همانگونه كه قبلا نیز گفته شد هدف از تهیه گزارش به ویژه گزارش های مطبوعاتی خلاصه نمودن گزارش هایی می باشد كه چه بسا بخش قابل توجهی از صفحه یا صفحات روزنامه ها را به خود اختصاص داده اند.

معمولا گزارشگران كار آزموده و حرفه ای یكبار با دقت گزارش مطبوعاتی را مطالعه می كنند و آنچه كه از محتوی گزارش در ذهن خود جای داده اند به صورت خلاصه بدون آنكه اختلالی بین مطالب گزارش در مقدمه یا متن گزارش و همچنین نتیجه گیری نهایی به عمل آمده باشد گزارش خود را روی كاغذی می آورند با این مقدمه نكات زیر می بایست مورد توجه قرار گیرد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir