توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله پست های فشار قوی و فلسفه وجودی ان ها ‌ دارای 68 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پست های فشار قوی و فلسفه وجودی ان ها ‌  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پست های فشار قوی و فلسفه وجودی ان ها ‌،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پست های فشار قوی و فلسفه وجودی ان ها ‌ :

پست های فشار قوی و فلسفه وجودی ان ها

پیش گفتار
امروزه كسی نمی تواند حضور حیاتی و تعیین كننده ، صنعت استراتژیك برق را در متن و حاشیه زندگی فردی و اجتماعی انكار كند و همگان بر ضرورت گسترش روز افزون این صنعت به عنوان یكی از اساسی ترین پایه های توسعه ملی واقفند .

در عین حال انرژی الكتریكی به عنوان یكی از شاخصه های پذیرفته شده برای اندازه گیری میزان صنعتی بودن جوامع تلقی می شود و در جوامعی كه تلاش در خور ، در جهت پیشرفتهای روز افزون به چشم می خورد و آحاد آن در تكاپوی دست یابی به اهداف والاتری گام بر می دارند . انسان بزرگترین سرمایه محسوب

می شود ، بنابراین فراهم آوردن شرایطی كه انرژی الكتریكی به صورتی ایمن و بی خطر در اختیار مصرف كننده قرارگیرد ، از اصول اولیه در فرآیند تولید ، انتقال و توزیع برق به شمار می رود . همان طور كه می دانیم اختراع برق مهمترین پدیده تمدن بشر بوده و انرژی یكی از عوامل تعیین كننده رفاه بشری است . برق در زندگی بشر عامل اصلی رفاه و آسایش است . پیشرفت بشر در علم و به كار گیری آن در خدمت تكنولوژی باعث رشد سریع صنایع و افزایش روزافزون مصرف برق شده است اما همین تكنولوژی به علت سهل انگاری و غفلت در طرز استفاده از تجهیزات فنی ، حوادث و اتفاقات ناگواری را باعث می شود . آمار آسیبهای

ناتوان كننده ، گویای این واقعیت تلخ است كه در 90% حوادث بر اثر رعایت نكردن مقررات ایمنی ، بی احتیاطی ، سهل انگاری ، غفلت در استفاده از شبكه ها و خطوط انتقال انرژی به وقوع می پیوندد كه متأسفانه با مرگ و میر ، ایجاد ناتوانیها و خسارات مالی هنگفت نیز همراه است . اما چنانچه انجام بازرسی عملیات و تعمیرات در شبكه ها و خطوط انتقال انرژی مطابق با مقررات و دستورالعمل های ایمنی تدوین یافته صورت پذیرد ، هیچگونه خطری بدنبال نخواهد داشت و كار در محیطی مناسب و ایمن صورت خواهد گرفت . در غیر اینصورت حوادثی را بدنبال خواهد داشت كه موجب پشیمانی خواهد بود به منظور پیشگیری از وقوع

حوادث ناگوار و جلوگیری از ضایعات به یاری خداوند متعال ، كتاب مقررات ایمنی كردن محیط كار تدوین یافته است كه در شبكه های انتقال برق مورد استفاده كاركنان قرار گیرد .
پستهای فشار قوی و فلسفه وجودی آنها
با توجه به توسعه سریع و همه جانبه صنعت در جهان امروزی ، مساله تأمین انرژی مورد نیاز برای صنایع و رفع احتیاجات روزمره بشر ، اهمیت خاصی را به خود گرفته است . حال با توجه به آنكه انرژی الكتریكی به سهولت برای مصرف كنندگان در دسترس بوده و استفاده از آن آسان است و راندمان بالایی كه نسبت به سایر انرژیها دارد ، لذا استفاده از این انرژی بسیار زیاد شده و این خود باعث بوجود آمدن نیروگاههای بزرگ و به كارگیری سیستمهای انتقال انرژی بسیار

وسیعی شده است . با توجه به اینكه قدرت تولید نیروگاههای بزرگ تماماً در محل تولید مصرف نخواهد شد ، لذا باید برای انتقال این انرژی از محل تولید به مكانهای دیگر از خطوط انتقال استفاده شود كه در این خطوط بدلیل اندوكیتویته زیاد جریان كوری وجود دارد كه خود باعث تلفات زیاد و حرارت می شود ، لذا برای اینكه بتوانیم از افت ولتاژ جلوگیری كنیم بایستی بطریقی ولتاژ تولید شده ژنراتور را بالا برده ، زیرا با بالابردن ولتاژ ، جریان را كاهش می دهیم و در نتیجه تلفات خط انتقال كاهش می یابد. برای این منظور از پستها كه یكی از قسمت های مهم شبكه های انتقال و توزیع می باشند استفاده می شود تبادل انرژی در

فواصل دور و در سطح كشور مستلزم افزایش ولتاژ و سپس كاهش آن به میزان مناسب می باشد افزایش و كاهش ولتاژ همچنین ارتباط و اتصال خطوط به یكدیگر توسط پستهای فشار قوی امكان پذیر می باشد . پستها بطور كلی به انواع زیر تقسیم می شود .
1ـ پست تولید : به پستهایی گفته میشود كه ورودی آنها مستقیماً از نیروگاه می آید این نوع پستها معمولاً افزاینده می باشند . زیرا ولتاژ خروجی ژنراتور كم می باشد مثلاً در ایران حداكثر ولتاژ خروجی حداكثر 20k.v است ( Step up substation)
2ـ پست انتقال : Primary-grid

پستی است كه دو یا چند ورودی را به چندین خروجی تبدیل می كند 400 230, 230 132
3ـ پست توزیع : پستهای 63k.v فوق توزیع و پائین تر را پست توزیع می نامند . Secondary s.s 63/20k.v
انواع پستها :
پست مخصوص معدن Mining s.s ، پست متحرك Mobile s.s ، پست های كلید زنیSwitching s.s
مراحل طراحی یك پست
1ـ تعیین لزوم نصب پست .
2ـ تعیین محل پست
3ـ تعیین ظرفیت ترانسها
4ـ تهیه نقشه های اولیه پست

5 ـ تعیین حفاظت
6 ـ محاسبات و تعیین مشخصات فنی تجهیزات پست
مواردی كه در طراحی باید در نظر گرفت :
1ـ انتخاب نوع شینه بندی ؛ بطور كلی با سیار به محلی در پستهای فشار قوی گفته می شود كه جهت توزیع بار بین ورودیهای پست و خروجیهای پست ارتباط برقرار می كند . بنابراین با توجه به اهمیت پست و میزان حساسیت خاموشی برای مصرف كننده ، در نظر گرفتن مسائل اقتصادی و امكان مانور سیستم. اصولاً باسبار را طوری انتخاب می كنند كه با توجه به شرایط فوق با صرف حداقل هزینه حداكثر استفاده را داشته باشد .
شین بندی انواع مختلفی دارد :
1ـ تكی

2 ـ دوبل كه خود به انواع دیگری تقسیم می شود و با توجه به اینكه شین بندی پست از نوع تكی به فرم U است ، لذا به توضیح این نوع شین بندی اكتفا می كنیم .
همانطور كه می دانیم سیستم یك شینه در پستهای كم اهمیت و ولتاژ پایین مورد استفاده قرار می گیرد و اصولاً كم خرج بوده و عملكرد اپراتور روی آن ساده است ، سیستم یك شینه فرم U از نظر اهمیت و معایب مانند تك شینه ساده است فقط با این تفاوت كه چون برای انتقال انرژی از خطوط دوبل استفاده می شود لازم است كه هركدام از این خطوط بر روی قسمتی از شین باشد . بنابراین اگر از شین ساده استفاده شود باید خطوط از روی هم عبور نموده در نتیجه برای اتصال از كابل استفاده شود كه در نتیجه مقرون به صرفه نیست . برای رفع این عیب مطابق شكل زیر از شین به فرم U استفاده می كنند كه در قسمت Bus section می توان از كلید و یا سكسیونر استفاده نمود .

2ـ تعیین فواصل تجهیزات : فواصل تجهیزات باید طوری باشد كه جرثقیل ها و دیگر ماشین آلات برای تعمیرات بتوانند براحتی عبور نمایند .
3 ـ نحوه قرارگرفتن وسایل روی خط (Lay-Out ) : آنچه كه در Lay out باید مراعات كرد باید . باید طوری باشد كه ابعاد شیت به حداقل رسیده و تعداد وسایل كمتری مصرف گردد و همچنین امكان توسعه پست باشد و یا از تجهیزات یكنواخت استفاده گردد .

4ـ هماهنگی عایقی
5 ـ عوامل محیطی :
الف ـ حداقل و حداكثر درجه حرارت
ب ـ ارتفاع از سطح دریا : در ارتفاعهای بالا بعلت كم شدن فشار هوا قدرت عایقی تجهیزات كم می شود باید به ازای هر 100 متر 1% به قدرت عایقی اضافه شود .
ج ـ باد ، برف و یخ : مثلاً قطر یخ برای فواصل سكسیونر اهمیت دارد .
د ـ زلزله : با توجه به اینكه استاندارد ایران 0-3g است ، بنابراین باید تجهیزات را در مقابل لرزشها تست نمائیم برای اینكار كافیست تجهیزات را روی میز بنام Sacking table قرارداده و قدرت آنها را در مقابل لرزشها اندازه گیریم . در جاهایی كه زلزله زیاد هست معمولاً تجهیزات را بصورت معلق نصب می كنند . نمونه آن كلید 20kv پست راز گل تهران .

هـ ـ آلودگی محیط : هرچه آلودگی محیط زیاد باشد باعث نشستن گرد و غبار روی مقره ها می شود كه این گرد و غبار نشسته روی مقره جریانی را به زمین منتقل می كند كه در خطوط انتقال طولانی قابل چشم پوشی نیست .

این جریان را جریان خزنده Creepage currant می نامند كه برای كاهش این جریان تعداد مقره ها را زیاد كرد و مقره ها را هر از چند گاهی شست .
و ـ اطلاعات الكتریكی : علاوه بر موارد فوق بایستی یكسری اطلاعات نیز داشته باشیم . مثلاً باید توجه داشت جریان اتصال كوتاه هم اثر مكانیكی دارد و یا مدت تحمل این جریان كه هر چه مدت تحمل زیاد باشد تجهیزات گرانتر خواهد شد . زیرا در اثر جریان اتصال كوتاه نیرویی بوجود می آید كه باعث شكستن شین ها می شود. ( ) .
پستها ممكن است از لحاظ ساختمانی صورتهایی گوناگون داشته باشد كه به شرح زیر است :
1ـ پست In door : معمولاً پستهای زیر 20kv از این نوعند . تجهیزات این پستها در داخل ساختمان قرار دارند .
2ـ پست Out door : كلاً به پستهایی گفته می شود كه تجهیزات آنها در بیرون قرارگرفته باشد و پستهای گازی (GIS) ممكن است یكی از صورتهای بالا را داشته باشد .
قسمتهای مختلف پست : قسمت in door & out door كه این قسمت شامل : قیدر خانه باطری خانه تابلو كنترل ، اتاق تاسیسات كه راجع به این قسمتها توضیح خواهیم داد .

قسمت Out door : تجهیزات این قسمت را روی بی خطهای ورودی و خروجی شرح می دهیم .
بی خط 132k.v ورودی به پست شامل :

1ـ برق گیر : معمولاً حفاظت دستگاه در مقابل ولتاژی بیش از ولتاژ عادی سیستم را بعهده خواهد داشت مگر بوسیله برق گیر كه معمولاً با دستگاه مورد حفاظت بطور موازی بسته شده است .

برق گیر ها انواع مختلفی دارد . الف) میله ای ـ ب) برق گیر با مقاومت غیر خطی .
برق گیر های از نوع بافتیل یا مقاومت غیر خطی ساخت كارخانه ASEA سوئد می باشد . این نوع برق گیر از یك یا چند خازن سری همراه با یك یا چند مقاومت غیرخطی تشكیل شده است . این خازنها تشكیل فواصل هوائی را می دهند تا در حالت كار عادی سیستم جریانی بداخل برق گیر عبور نكند و زمانیكه ولتاژ سیستم بعلتی بالا رفت ، این فواصل هوائی هادی جریان خواهد شد و بعد از عبور جریان از این فواصل هوایی جریان از مقاومت غیرخطی عبور می كند . این

مقاومت در مقابل اضافه ولتاژ مقاومت كمی را نشان خواهد داد . بنابراین جریانی كه از مقاومت غیرخطی عبور كند در حقیقت افت ولتاژ دو سر برقگیر را تعیین می كند . جنس این مقاومت غیرخطی از سیلیكون كارباید می باشد . این مقاومتهای غیرخطی در برابر موج جریان حاصل از صاعقه مقاومت كمی نشان می دهد ، لذا با این مقاومت كمی كه نشان می دهد ، امواج را به داخل هدایت كرده و سطح ولتاژ را در حد معین نگه می دارند و وقتی كه ولتاژ سیستم به حالت جریان عبوری از داخل برقگیر عبور كرده و مقاومت غیرخطی تبدیل به یك مقاومت بزرگ می شود جریان عبوری از داخل برقگیر را كاهش می دهد . كم شدن

جریان باعث می شود كه قوس الكتریكی در فواصل هوایی ناپایدار شده و در لحظه ای كه ولتاژ سیستم از صفر عبور می كند قوس بطور كامل خاموش می شود .
همچنین مهمترین ویژگی فواصل هوایی اینست كه باعث می شود در برابر بیشترین مقدار ولتاژ سیستم مقاومت نموده و پس از هدایت موج جریان زیاد حاصل از صاعقه یا عوامل دیگر جریان حاصله را در اولین نقطه صفر منحنی ولتاژ قطع كند . معمولاً برای اینكه استقامت برقگیر را در برابر ولتاژ برگشتی زیاد كنند از چند فاصله هوایی استفاده می كنند ولی افت ولتاژ روی فواصل هوایی بطور مساوی توزیع نخواهد شد ، لذا ممكن است افت ولتاژ روی یك فاصله هوایی زیاد شود و باعث شود كه آن فاصله از بین برود و در نتیجه باعث افت ولتاژ زیاد روی فواصل دیگر شود و احتمال تشكیل قوس الكتریكی زیاد و خازنها شكست الكتریكی پیدا كنند . برای جلوگیری از این كار مقاومت یا خازنهایی بطور موازی در دو سر شكاف می گذارند . (درجه بندی ولتاژ)

باید تذكر داد كه علاوه بر خازنهای سرگردان كه باعث توزیع نامساوی ولتاژ می گردند آلودگی سطح خارجی مقره ها بعلت مجاورت با هادیهای باردار و اجزاء زمین شده نیز باعث عدم توزیع مساوی ولتاژ می شوند .
مراقبت هایی كه لازم است در مورد برق گیر ها بعمل آید :

1ـ برقگیرها هر از چندگاهی باید توسط قسمت تعمیرات و نگهداری پستها تمیز شود .
2ـ ثبت شماره كنتور برقگیر برای تعداد و عملكردها .
3ـ مقاومت عایقی اندازه گیری شود .

4ـ جریان نشتی باید اندازه گیری شود اینكار می تواند توسط وصل یك آمپرمتر به برقگیر كه یك سر آن به برقگیر و سر دیگر به زمین وصل می شود ، این جریان نشتی باید از 3 میلی آمپر كم تر باشد .

5 ـ كنتور برقگیر باید تست گردد . این تست كردن از آن جهت مهم است كه وقتی تعداد عملكرد به ده بار رسید باید برقگیر چك و بررسی شود . برای اینكار كافیست یك خازن f-500v را به كنتور وصل كنیم ، باید كنتور یك شماره بیندازد .
ترانس ولتاژ P.T:

از آنجا كه برای اندازه گیری ولتاژهای بالاتر از 600¬¬¬¬¬v نمی توان بطور مستقیم بوسیله دستگاههای اندازه گیری این ولتاژ را اندازه گرفت تا بتوان ولتاژ را اندازه گرفت و یا در رله های حفاظتی استفاده نمود. برای تامین این خواسته از ترانس ولتاژ استفاده می شود . ترانسفورماتورهای ولتاژ انواع مختلفی دارد :
1ـ تك بوشینگی 2ـ دو بوشینگی 3 ـ ترانس ولتاژ خازنی C.V.T

با توجه به اینكه در ولتاژهای بالا سیم پیچی و عایق بندی ترانس زیادتر و مشكل تر خواهد بود ، لذا C.V.T از این نظر اقتصادی تر است . در این نوع ترانس ولتاژ توسط یك سری خازن كه در مدار قرارمیدهند ولتاژ را پایین می آورند و ولتاژ كم را به یك سیم پیچ اولیه داده و از ثانویه آن 110v خروجی گرفته می شود . ولتاژ ثانویه متناسب با ولتاژ اولیه می باشد و برای تبدیل ولتاژ یك سیستم به ولتاژی مناسب جهت وسایل اندازه گیری و یا حفاظتی بكار می رود ، ضمن اینكه همزمان مدار اندازه گیری را از مدار تغذیه جدا می سازد موقعی كه چندین وسیله اندازه گیری و یا حفاظتی بكار می رود به ثانویه یك ترانس ولتاژ وصل می شوند تمام وسایل باید بصورت موازی وصل گردند تا همه ولتاژ ثانویه را بطور كامل دریافت دارند . از c.v.t واقع بر بی خط ورودی به پست جهت رله های حفاظتی دیستانس ـ O.C ـ E/F و جهت اندازه گیری استفاده شده است . (ثانویه ها)

آنچه كه در مورد ترانسفورماتور ولتاژ مدنظر داشت اینست كه این ترانس نباید با سیم پیچ ثانویه اتصال كوتاه كار بكند و سیم پیچهای ثانویه كه به هیچ دستگاه وصل نیستند باید همیشه باز بمانند وسیله حفاظتی برای ترانس ولتاژ همان فیوزهای ثانویه یا كلیدهای مینیاتوری است كه نزدیك ترانس ولتاژ نصب می گردند .
تستهای كه در مورد ترانس ولتاژ ها صورت می گیرد :

1ـ تست نسبت تبدیل : این تست بدین صورت انجام می گیرد كه یك ولتاژ به اولیه داده می شود و ولتاژ خروجی را اندازه می گیرند كه این نسبت تبدیل با پست تبدیل اصلی ترانس چك می شود .
2ـ تست عایقی : برای اینكار بین خروجی (ثانویه) با بدنه و یا خروجی با اولیه میگر زده می شود و مقدار مقاومت را می سنجند تا اگر اتصال بدنه ثانویه و یا ثانویه ـ اولیه معبر داشته باشد مشخص گردد . باید توجه داشت كه میزان عایقی اولیه نسبت به ثانویه بیشتر است .
Line trap ( فیلتر فركانس 50Hz )
وسیله دیگری كه برای بی خط 132kv ورودی پست در نظر گرفته شده لاین تراپ بوده كه روی نصب شده است . با رسیدن سیگنال فركانس بالا به پست باید از حركت آن سمت داخل پست جلوگیری شود زیرا این فركانس بالا باعث آسیب به تجهیزات پست خواهد شد . برای جلوگیری از اینكار از دستگاه Line trap استفاده می شود . این دستگاه شامل یك خازن و سلف مناسب بطور موازی می باشد كه به ازاء سیگنال با فركانس بالا حالت تشدید در آن روی داده و مقاومت آن خیلی زیاد می شود حال آنكه جریان با فركانس 50 را براحتی از آن عبور داده و مقاومتی را در مقابل آن نشان نمی دهد همچنین این فیلتر باعث می شود كه سیگنال با فركانس بالا به رله ها و دستگاه های اندازه گیری همراه ولتاژی كه در طرف ثانویه ترانسفورماتور ولتاژ لازم است نرود .

سكسیونر : سكسیونر وسیله ارتباط دهنده مكانیكی قطعات و سیستمهای مختلف می باشد و در درجه اول به منظور حفاظت اشخاص و متصدیان مربوطه در مقابل برق زدگی بكار می رود و معمولاً عمل قطع و وصل آن در هوای آزاد انجام می گیرد . سكسیونرها انواع مختلفی دارند : تیغه ای، كشوئی دورانی قیچی ای . سكسیونرهای دورانی معمولاُ برای ولتاژهای زیاد مخصوصاً 30kv و 110kv بكار می رود و دارای دو تیغه متحرك دورانی می باشد كه با برخورد آنها بهم ارتباط الكتریكی برقرار می شود در این نوع كلید حركت تیغه ها به موازات سطح افق و یا عمود بر سطح محور پایه ها انجام می گیرد و دارای این مزیت است كه با

كوچك بودن طول بازوی تیغه فاصله هوایی لازم بین دو تیغه بوجود می آید و چون تیغه ها بوسیله اهرمی پایه ها را می گرداند . بازو بسته می شوند ، لذا عوامل خارجی مثل فشار باد و برف نمی تواند باعث وصل بی موقع آن گردد .

ترانس جریان c.t : ترانس جریان وسیله ای است جهت تبدیل جریان یك سیستم به یك مقدار مناسب برای وسایل اندازه گیری و وسایل حفاظتی كار آن مانند ترانس ولتاژ می باشد ولی تفاوت عمده ای كه با هم دارند از اولیه c.t همیشه جریان بسیار بالایی عبور می كند كه این جریان فلوی زیادی را ایجاد می كند این فلو دو اثر دارد : اول اینكه باعث ایجاد جریان فوكو در هسته می نماید و هسته داغ می شود و دوم اینكه این فلوی زیاد ایجاد ولتاژ قوی در ثانویه می نماید . برای رفع این دو عارضه همواره باید ثانویه آن دارای جریان باشد كه ایجاد یك فلو در خلاف جهت اولیه فلو یاد شده بنماید . یك c.t تشكیل شده است از یك سیم پیچ اولیه كه معمولاً بصورت شین می باشد و ثانویه كه دارای دورهای زیادی است.

با توجه به اینكه تحمل وسایل اندازه گیری و حفاظتی در مقابل جریان زیاد كم است ، لذا ترانس جریان باید طوری باشد كه در هنگام اتصال كوتاه جریان زیاد در ثانویه ظاهر نشود زیرا با زیادشدن جریان اولیه فلوی هسته زیاد شده كه این فلو ایجاد ولتاژ در ثانویه می نماید كه این ولتاژ جریان بوجود آورده . حال اگر جریان اولیه از حد معینی زیادتر نشد فلو در داخل هسته افزایش نمی یابد زیرا هسته اشباع می گردد . این نقطه اشباع هسته به جنس هسته بستگی دارد . مثلاً در هسته از جنس آهن نیكل دار هسته در 4 برابر جریان نامی اشباع می شود و یا هسته از جنس آهن خالص در 6 برابر جریان نامی و در هسته از جنس آهن و با روكش در 10 برابر جریان نامی اشباع می گردد پس نقطه اشباع پارامتر اساسی در c.t می باشد . پارامترهای اساسی دیگر در c.t عبارتند از :
جریان برای وسایل اندازه گیری اهمیت دارد و برای وسایل حفاظتی دقت ترانس اهمیت آنچنان ندارد

3ـ نسبت تبدیل : معمولاً برای انتخاب جریان اولیه از استاندارد بین المللی IEC استفاده می شود . نسبت تبدیل یك c.t را متناسب با جریان دستگاه های حفاظت شونده و یا دستگاه هایی كه لازمست بار آنها اندازه گیری شود ، انتخاب می شود . جریان ثانویه را اصولاً می توان مطابق با فاصله دستگاه های اندازه گیری و حفاظتی از c.t انتخاب كرد . هرچه c.t از محل دستگاههای سنجش و یا حفاظتی دور باشد بهتر از ثانویه A استفاده شود ، زیرا افت توان و ولتاژ در سیمهای رابط كمتر خواهد شد .
4ـ ظرفیت ترانس جریان : ظرفیت c.t

برحسب میلی آمپر بیان می شود و آن عبارتست از حاصلضرب جریان نامی ثانویه c.t در مقدار افت ولتاژ ناشی از گردش این جریان در مدار تغذیه شونده از c.t كه ظرفیت ترانس جریان پست است . ترانس جریانها معمولاً سه كر بوده و از آن برای حفاظتهای دایركشنال اوركارنت و دایركشنال ارت فالت و از یك كر آن برای رله دیستانس و از كر سوم آن برای اندازه گیری استفاده شده .
تست های c.t :

1ـ تست نسبت تبدیل : ابتدا یك جریان بالا را به اولیه داده و ثانویه را می خوانیم بدین ترتیب نسبت تبدیل بدست آمده كه با نسبت تبدیل داده شده توسط كارخانه مقایسه می شود .
2ـ تست عایقی اولیه و عایقی ثانویه : این تست همانند تست ترانسفورماتور ولتاژ بوده كه توضیح داده شده است .
3ـ بدست آوردن منحنی اشباع : برای بدست آوردن منحنی اشباع اولیه c.t را باز كرده و ثانویه آنرا به یك ترانس متغیر وصل می كنیم با زیادكردن ولتاژ به جریان نیز زیاد می شود تا اینكه به نقطه ای خواهیم رسید كه به ازای افزایش مقدار كمی ولتاژ جریان زیاد كشیده خواهد شد كه نقطه اشباع هسته خواهد بود .
Actot voltage : ولتاژی با فركانس 50Hz كه ترانس جریان بمدت یك دقیقه تحمل می كند .

B.I.L : حداكثر ولتاژ ضربه ای كه ترانس جریان می تواند تحمل كند .
3ـ جریان حرارتی دائم : حداكثر جریانی كه بطور دائم ترانس می تواند تحمل كند .
4ـ جریان دینامیك : جریانی است كه اگر بیش از این جریان از ترانس بگذرد نیروی دینامیك باعث از هم پاشیدن c.t می شود .
انواع كلیدهای قدرت :

كلید قدرت بریكر : كلیدهای قدرت برحسب مكانیزم عمل كننده ( فنری ـ هیدرولیكی ـ هوای فشرده ) و محفظه قطع ( روغن یا گاز Sf6 ـ خلاء ) انواع مختلفی دارد . همانطور كه می دانیم برای بازكردن و بستن هر مدار فشار قوی احتیاج به كلید قدرت داریم تا تحت هر شرایطی مدار را باز كند . در كلید قدرت Sf6 گاز sf6 بعنوان ماده خاموش كننده جرقه و عایقی است بین دو كنتاكت . خاصیت گاز طوری است كه الكترونهایی كه باعث ایجاد جرقه می شوند را جذب كرده و یونهای منفی بدون تحرك ایجاد می كند در نتیجه مانع ایجاد بهمن الكترونی شده و جرقه بوجود نمی آید . این گاز گذشته از عایق بسیار خوب ، غیر قابل اشتعال بوده و در پستهای گازی نیز كاربرد فراوان دارد . تقریباً 5 برابر هوا وزن دارد . قسمت اصلی كلید تشكیل شده از دو لوله ثابت كه بفاصله معینی متناسب با ولتاژ نامی كلید در مقابل هم قرارگرفته اند .

مكانیزم عمل كننده كلید sf6 كه هیدرولیكی می باشد توضیحاتی را خواهیم داد . در مكانیزم داده شده لوله ای كه به Oil tank وصل است . تماماً دارای روغن آزاد می باشد . این روغن آزاد تحت فشار پمپ كه توسط موتور كار می كند بعد از گذشت از فیلتر وارد قسمت روغنی تحت فشار می گردد . فشار سطح روغنی میزان كار پمپ را تعیین می كند كه این فشار سنج افت فشار و افزایش فشار را نشان می دهد . اكومولاتور كه بصورت كپسول در زیر جعبه مربوط به هر یك قرار

گرفته مانند سیلندر پیستونی است كه پیستون آن متحرك بوده كه در یك طرف آن گاز N2 با فشار موجود است در هنگام روشن شدن پمپ پیستون بالا می رود و در فشار گاز را افزایش می دهد وقتی فشار به حد معین رسید فرمان قطع را می دهد و چون در هر قطع و وصل مقداری فشار افت می كند مجدداً پمپ روشن و فشار را افزایش می دهد كه همراه صدائی است. والو هیدرولیكی بوسیله بوبین وصل باز می شود . فشاری در سیلندر هیدرولیك (آكومولاتور) ذخیره است

. بنابراین بكار برده می شود برای پیستون كه دو سطح متفاوت دارد . بریكر بسته می شود بوسیله سوپاپها و راه اندازی سطح استوانه ای كه حركت داده می شود . لذا بوسیله نیرویی كه عمل می كند بر روی سطح بزرگ پیستون مكانیزم عمل كننده طرح ریزی شده در نتیجه از دست دادن فشار بریكر در وضعیت معین باقی می ماند . عمل وصل كلید بصورت زیر انجام می گیرد : با تحریك بوبین Closing coil روغن باعث پایین آمدن پیستون می شود كه این خود والو اصلی را باد

كرده و موجب می شود كه روغن پیستون مربوط را بالا برده و عمل وصل صورت می گیرد . بریكرهای پست هم بصورت تك پل و هم بصورت سه پل عمل می كنند زیرا سیستم تك پلی جهت پایداری شبكه از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، چنانچه اتصالی در زون یك رله دیستانس باشد هركدام از فازها كه اتصال داشته باشد فقط همان پل قطع و توسط ریكلوزر فرمان وصل داده می شود اگر موفق نبود هر سه پل باهم قطع خواهند شد . بریكر می تواند از 3 جا فرمان بگیرد . یكی

از طریق اطاق فرمان از روی تابلو كنترل كه ابتدا كلید را در وضعیت چشمك زن قرار میدهیم ، سپس با فشار دادن آن بداخل و چرخش به طرف راست فرمان وصل می دهیم . فرمان دیگر را می توان از داخل مارشلینگ باكس كنار بریكر داد . داخل مارشلینگ باكس دو دگمه به رنگهای قرمز و سبز وجود دارد رنگ سبز مربوط به حالت ON و قرمز به حالت Off است كه قطع و وصل را انجام دهیم . بدین صورت كه روی بوبین وصل میله ای قرار دارد كه با زدن ضربه دست می توان عمل

وصل را انجام دهیم . هنگام قطع بریكر روی جعبه مربوط به بریكر دایره سبز رنگ با یك خط سفید روی را آنرا می بینیم كه نشان دهنده قطع بریكر است . اگر بریكر سه پل عمل می كند یك دایره و اگر تك پل بود سه دایره را مشاهده می كنیم . هنگام وصل نیز دایره یا دایره های رنگ قرمز روی جعبه مربوط به بریكر را می بینیم . می دانیم سكسیونرهای طرفین با بریكر اینترلاك می باشند ، یعنی تا بریكر قطع نشود نمی توان سكسیونرها را باز یا ارت نمود . بدین صورت كه وقتی

ما به بریكر فرمان قطع دادیم و بخواهیم سكسیونر را بازكنیم ، ابتدا در مارشلینگ باكس را باز می كنیم و سپس با فشاردادن یك شاسی كوچك كلید را از داخل جعبه مربوط به كلیدی كه با آن قفل سكسیونر را بر می داریم ، حال اگر ما بریكر را قطع نكرده باشیم و بخواهیم سكسیونر را بازكنیم كلید داخل مارشلینگ

باكس را نمی توانیم برداریم .
همچنین روی جعبه بریكر فشار سنجی تعبیه شده كه فشار N2 و روغن را اندازه گیری می كند . بطور كلی بریكرهای 132kv هم از طریق دستگاه چك سنكرون و هم از راه دور و اطاق فرمان بدون استفاده از دستگاه سنكرون و هم از راه نزدیك از مارشلینگ باكس های بغل بریكر ها در آینده از طریق دیسپاچینگ (مركز كنترل) قطع و وصل می گردند .

مارشلینگ باكس : در كنار هر بریكر مارشلینگ باكس قراردارد . یك سری از فرامین مثل قطع و وصل بریكر از طریق كابلها به داخل این مارشلینگ باكس برده شده كه ما می توانیم از طریق تابلو كنترل فرمان به بریكر بدهیم . داخل این مارشلینگ باكس همچنین هیترهایی وجود دارد كه درجه حرارت داخل باكس را در حد متعادل نگه می دارند ، زیرا دما كابلهای داخل آن تاثیر دارد . همچنین داخل این مارشلینگ باكس ها شمای تك خطی بصورت ماكت از بی خطی كه بریكر د

ر این بی خط قرارگرفته كشیده شده كه تجهیزات روی بی خط نیز روی یك دیاگرام مشخص است كه یك راهنمایی نیز می باشد كه اپراتور بفهمد آیا بریكر قطع شده است . از تجهیزات دیگری كه روی بی خط 132kv ورودی به پست قرارگرفته سكسیونر است كه بعد از بریكر قرارگرفته كلیه مشخصات این سكسیونر مانند سكسیونری است كه قبلاً شرح داده شد .

ارت هوایی : معمولاً هنگامیكه روی بریكر می خواهند تعمیراتی انجام دهند . ( پس از قطع بریكر ) بعلت اینكه ممكن است پسماندی در ترانس جریان وجود داشته باشد كه باعث بوجود آمدن حادثه ای می شود ، لذا در طرفین بریكر از ارت هوایی استفاده می شود بدین صورت كه مكانی روی استراكچرهای مربوط به ترانس جریان و سكسیونر در نظر گرفته شده ، این ارت توسط چوب استیكهایی انجام می گیرند معمولاً روی شین ورودی به بریكر از ترانس جریان جایی نیز بصورت busbar در نظر گرفته شده كه طرف چوب استیك در داخل قرار می گیرد و طرف دیگر چوب استیك بصورت لوله توخالی می باشد روی استراكچر قرار می گیرد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir