توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد مدار دزدگیر اتومبیل دارای 71 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مدار دزدگیر اتومبیل  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مدار دزدگیر اتومبیل،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مدار دزدگیر اتومبیل :

مدار دزدگیر اتومبیل

امكانات و مشخصات:

مجهز به چراغهای نشان‌دهنده
مجهز به سه تایمر (ورود، خروج و آلارم)
دارای ورودی تاخیری DELAY INPUT
قابلیت راه‌انداری هرنوع آژیر یا Siren
قابلیت اتصال به شوك سنسور
قابلیت اتصال به ریموت كنترل
12 ولت، با مصرف جریان بیكاری ناچیز

مشخصات فنی

– 12 ولت با مصرف بی‌كاری بسیار ناچیز
– دارای تایم خروج (یعنی زمان لازم برای خارج شدن صاحب اتومبیل و بستن درب ماشین پس از روشن كردن سیستم دزدگیر از داخل اتومبیل)
– دارای تایم ورود (یعنی زمان لازم برای خاموش كردن سوئیچ دزدگیر پس از بازكردن درب اتومبیل)
– دارای تایم آژیر مدت زمانی كه آژیر به صدا درمی‌آید و پس از آن به طور اتوماتیك سیستم آماده می‌شود.
– قابلیت راه‌انداری آژیر 20 وات به طور مستقیم توسط رله
– قابل اتصال به كلیدهای لای درب‌ها و كاپوت جلو و صندوق عقب
– قابل اتصال به شوك سنسور جهت ایمنی هرچه بیشتر.
– قابل اتصال به رله قطع برق جهت جلوگیری از روشن شدن موتور.
– قابل اتصال به ریموت كنترل جهت روش و خاموش كردن از راه دور

امروزه دزدگیرها در جوامع بشری كاربردهای فراوانی یافته‌اند. به علت سرقتهای زیادی كه در زندگی روزمره‌ی ما اتفاق می‌افتد، دزدگیرها بخشی از لوازم و ملزومات ضروری زندگی انسانها می‌باشد.
دزدگیرها معمولاً در اماكن، اتومبیل‌ها و … به كار برده می‌شوند و بسته به نوع استفاده از آن و شرایط محیطی با تكنیك‌ها و روش خاصی ساخته می‌شوند و به بازار عرضه می‌گردد.
دزدگیرها یا آژیرها با توجه به شرایط محیط و نوع استفاده از آن به چندین د

سته تقسیم می‌شوند كه به چند دسته از آنها اشاره می‌كنیم.
دزدگیرها اغلب حالت مكانیكی یا الكترونیكی دارند كه می‌شود گفت كه مكانیكی‌ها اغلب در اماكن و ساختمان‌ها بكار گرفته می‌شوند و الكترونیك‌ها بیشتر در اتومبیل‌ها و … بكار می‌روند.
دزدگیرها را می‌توان با توجه به حساسیت آنها نیز تقسیم‌بندی كرد. بدین صورت كه بعضی از آنها به ضربه، صدا، نور، جسم متحرك و … حساس بوده و با توجه به عملكرد آنها حساسیت آنها تنظیم می‌شود و حساسیت آن بستگی به شرایط كار دارد.
اغلب دزدگیرها كه به صورت مكانیكی كار می‌كنند، در ساختمان‌ها و اماكن بكار می‌روند. بدین صورت كه بیشتر عمل فیزیكی صورت می‌گیرد كه بر روی درب یا پنجره نصب می‌شود، در مواقع اضطراری آژیر به صدا درمی‌آید. البته از دزدگیرهای الكترونیكی نیز استفاده می‌شود كه حساس به ضربه یا شیء متحرك در زمان فعال بودن آنهاست كه اگر شیء خارجی در محل قرار گیرد یا آژیر بصدا درخواهد آمد.
دزدگیرهایی وجود دارد كه توسط اشعه‌های مادون قرمز ساخته می‌شوند كه توسط این اشعه‌ها بكار می‌افتد. اكثر دزدگیرهایی كه توسط اشعه‌ها كار می‌كنند اغلب بدین صورت هستند كه از دو عدد سنسور تشكیل یافته است. بدین صورت كه این دو سنسور با هم در ارتباط بوده و اشعه‌ای در بین آنها وجود دارد و اگر یك شی‌ء خارجی در بین آنها قرار گیرد و ارتباط آنها قطع شود، بكار افتند

.
به این صورت می‌باشد كه تا شعاع مشخصی می‌تواند ردیابی كنند، یعنی تا شعاع خاصی كه حیطه عملیاتی آنها می‌باشد، كارایی دارند و اگر جسمی در این شعاع قرار گیرد، می‌تواند جسم خارجی را شناسایی كرده و شروع به عمل كنند.
دزدگیرهایی نیز وجود دارند كه در اتومبیل‌ها به كار می‌روند كه با توجه به عملكرد آنها تقسیم‌بندی می‌شوند. بعضی از آنها به صوت یا ضربه حساس می‌باشند و بستگی به سلیقه فرد دارد كه چه

نوعی را انتخاب كند.
پروژه‌ای را كه بنده در دست ساخت دارم و قصد ارائه آن را به جناب استاد مهندس قدیمی دارم، دزدگیر اتومبیل می‌باشد كه به شرح و توضیح آن می‌پردازیم و امید آنرا دارم كه مورد قبول واقع گردد.

این دزدگیر، دزدگیر اتومبیل می‌باشد كه مجهز به سه تایمر ورود – خروج و آلارم می‌باشد كه مجهز به امكانات زیر می‌باشد:
1 مجهز به چراغهای نشان‌دهنده
2 مجهز به سه تایمر (ورود، خروج و آلارم)
3 دارای ورودی تاخیر (Delay Input)
4. قابلیت راه‌اندازی هرنوع آژیر یا Siren
5. قابلیت اتصال به رله قطع برق
6 قابلیت اتصال به شوك سنسور
7 قابلیت اتصال به ریموت كنترل كه با ولتاژ 12 ولت كار می‌كند و جریان بیكاری ناچیزی را دارد.

دزدگیر
این گونه مدارات بعنوان یک مدار ترکیبی ارائه می شوند، بدین صورت که از چندین مدار تشکیل یافته اند. مثلاً همین مدار دزدگیر اتومبیل از چندین قسمت تشکیل شده است:
1 نشان دهنده ی LED، روشن یا خاموش بودن مدار دزدگیر را نشان می دهد.
2 قسمت صوتی مدار که آژیر آن است و در صورت فعال شدن مدار شروع به کار می کند.
3 قسمت حسگر یا شوک سنسور که در صورت وارد آوردن فشار یا ضربه ناگهانی به قسمتهایی که این سنسور وصل شده است، عمل خواهد کرد.
4 قسمت ریموت کنترل که یک حسگر دیگر است که دریافت موج کرده و مدار کلی دزدگیر را فعال یا غیرفعال می‌سازد.

البته همانطور که از مدار این دزدگیر دستگیر می شود این مدار دارای دو شرایط آخر نمی باشد، یعنی مدار نه به حسگر شوک یا ضربه متصل است و نه مجهز ریموت کنترل می باشد.
در این مدار نقش حسگر شوک را کلید بر عهده دارد و این امر با باز و بسته شدن درب اتومبیل و ON, OFF شدن کلید انجام می‌پذیرد که توضیح کامل را در قسمت بعدی خواهیم داد.

لیست قطعات
R1: مقاومت 6K8 كیلواهم (آبی، طوسی و قرمز)
R2: مقاومت 1M2 كیلواهم (قهوه‌ای، قرمز و سبز)

R3: مقاومت 20K كیلواهم (قرمز، سیاه و نارنجی)
R4: مقاومت 1K كیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و قرمز)
R5: مقاومت 1K كیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و قرمز)
R6: مقاومت 120 كیلواهم (قهوه‌ای، قرمز و قهوه‌ای)
R7: مقاومت 10K كیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و نارنجی)
R8: مقاومت 510 كیلواهم (سبز، قهوه‌ای و قهوه‌ای)
R9: مقاومت 10K كیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و نارنجی)
R10: مقاومت 10K كیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و نارنجی)
R11: مقاومت 1K كیلواهم (قهوه‌ای، سیاه و قرمز)
R12: مقاومت 330K كیلواهم (نارنجی، نارنجی و زرد)
R13: مقاومت 47 كیلواهم (زرد، بنفش و طلائی)
R14: مقاومت 330K كیلواهم (نارنجی، نارنجی و زرد)
R15: مقاومت 680K كیلواهم (آبی، طوسی و زرد)
D12 ; D1: دیود سیگنال 1N4148 10 عدد
D7 D5: دیود ركتیفایر 1N4004 2 عدد
C1: خازن الكترولیتی
C2: خازن الكترولیتی

C3: خازن الكترولیتی
C4: خازن الكترولیتی
C5: خازن الكترولیتی
C6: خازن الكترولیتی
Q1: ترانزیستور C3330
Q2: ترانزیستور C3330
L1: دیود نورانی سبزرنگ LED(Power)
L2: دیود نورانی قرمزرنگ LED(Alarm)

IC1: آی سی به شماره 4001
IC2: آی سی به شماره K561TM2

حال با توجه به لیست قطعات به شرح كلی قطعات می‌پردازیم.
1 مقاومت
همانطور كه می‌دانیم همه اجسام در مقابل عبور جریان الكتریسیته مقاومت می‌كنند و این مقاومت به صورت ایجاد ولتاژ (اختلاف پتانسیل) و هم چنین از بین رفتن مقداری انرژی به صورت حرارت بروز می‌نماید.
در الكترونیك از این خاصیت استفاده شده و قطعه‌ای بنام مقاومت به معنای مقاومت كشنده ساخته شده است كه جهت محدودكردن جریان و یا ایجاد ولتاژ مناسب در مدارها استفاده می‌شود. قطعه مقاومت در الكترونیك مورد استفاده زیادی دارد تا آنجا كه كمتر وسیله الكترونیكی را می‌توان یافت كه در آن از مقاومت استفاده شده باشد.

2 خازن
هرگاه دو هادی در فاصله‌ای از هم قرار گیرند، تشكیل یك خازن را می‌دهند. به این ترتیب كه با اعمال اختلاف پتانسیل به دو هادی مزبور در فضای مابین دو هادی، میدان الكتریكی ایجاد شده و باعث ذخیره بارالكتریكی بر روی دو هادی می‌گردد. اگر چه این پدیده در بعضی مواقع ناخواسته است (مانند خاصیت مقاومت)، اما در الكترونیك از این خاصیت استفاده شده و قطعه‌ای به نام خازن به معنای ظرفیت‌دار ساخته شده است. بطور ساده یك خازن از دو صفحه فلزی با مساحت نسبتا‌ً زیاد تشكیل شده است كه در فاصله كمی از یكدیگر قرار دارند.

3 قطعات نیمه‌هادی (دیود، ترانزیستور، تایریستور یا مدارات مجتمع)
در تقسیم‌بندی قطعات الكترونیكی امروزه این دسته وسیع‌ترین محدوده را به خود اختصاص می‌دهند. با پیشرفت تكنولوژی ساخت نیمه‌هادی‌ها، نیمه‌هادی‌هایی به صورت جامد جایگزین لامپهای الكترونی گردیدند كه در مصارف یكسوسازی وتقویت و دیگر كاربردهای الكترونیك موارد استفاده زیادی پیدا كرده‌اند. انواع دیود، ترانزیستور، تایریستور و آی‌سی‌ها با مدارات مجتمع امروزه به مقیاس وسیع شاخته می‌شوند. در واقع قسمت اعظم پیشرفت الكترونیك مرهون ساخت قطعات نیمه‌هادی است.

4 رله

رله نوعی كلید قطع و وصل است كه در آن عمل قطع و وصل به صورت الكتریكی انجام می‌شود، نه به صورت دستی. به این ترتیب كه توسط یك جریان الكتریكی در صورت لزوم می‌توان كلیدی را قطع و وصل نمود. ساختمان رله تشكیل شده از یك سیم‌پیچ با دور نسبتاً زیاد كه بر روی یك هسته آهنی پیچیده می‌شود. با عبور جریان DC از سیم‌پیچ میدان مغناطیسی بوجود آمده یك بازوی متحرك از جنس آهن نرم را به سمت خود جذب نموده، باعث باز و بسته شدن یك اتصال می‌گردد. با قطع جریان یك فنر متصل به بازوهای متحرك، آنرا به حالت اولیه برمی‌گرداند.
رله‌ها بر حسب تعداد تیغه متحرك به یك كنتاكت و دو كنتاكت و یا تعداد كنتاكت بیشتر تقسیم‌بندی می‌شوند. در هر نوع رله حداقل یك اتصال معمولاً باز و یك اتصال معمولاً بسته (N.C/Normally Close) وجود دارد.
در رله‌های با كنتاكت بیشتر تمام تیغه‌ها به هم اتصال مكانیكی داشته و بطور همزمان عمل می‌نمایند. سرعت قطع و وصل كنتاكت رله حدود 10 الی 20 میلی‌ثانیه است.
لازم است اضافه كنیم نوع دیگری رله وجود دارد كه به آن رله ac می‌گویند. سیم‌پیچ این رله‌ها با ولتاژ برق شهر تحریك می‌گردد. نوع بزرگتر رله‌های ac، كنتاكتور هستند كه در صنعت برق از آن استفاده می‌شود.

5 ترانزیستور
ترانزیستورها دسته وسیعی و بسیار مهمی‌ از قطعات الكترونیكی می‌باشند كه با توجه به ساختمان و نوع عملكرد فیزیكی آنها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. ترانزیستور پیوند دوقطبی كه در بسیاری از موارد با همان نام مختصر ترانزیستور شناخته می‌شود، در حقیقت به صورت یك منبع جریان كنترل شده با جریان عمل می‌نماید. در ترانزیستورهای پیوندی دو قطبی هم وحاملهای اكثریت و هم حاملهای اقلیت در ایجاد جریان دخالت دارند. به همین دلیل این نام به این نوع از ترانزیستورها داده شده است.
ساختمان ترانزیستور
BJT: از اتصال سه لایه به بلور نیمه‌هادی تشكیل می‌شود. لایه وسطی بیس (B) و دو لایه جانبی یكی امیتر (E) و دیگر كلكتور (C) نام دارد. نوع بلور بیس با نوع بلورهای امیتر وكلكتور متفاوت است.
در ترانزیستورهای PNP بیس از بلور نوع N و امیتر و كلكتور از نوع P هستند و در ترانزیستورهای NPN بیس از بلور نوع P و دو لایه دیگر از نوع N ساخته می‌شوند.
معمولاً میزان ناخالصی در لایه امیتر بیش از دو لایه دیگر و هم چنین عرض لایه بیس كمتر و عرض لایه كلكتور بیشتر از لایه‌های دیگر است.

در ساختمان یك قطعه بلور نیمه‌هادی نوع N با مساحت كمتر از یك‌میلی‌متر مربع به عنوان كلكتور بكار رفته كه هم‌چنین استحكام مكانیكی لازم جهت پیاده نمودن بقیه قسمتها بر روی آن را تامین می‌نماید. یك ناحیه بیس از نوع P به روش نفوذ ایجاد گردیده و یك پیوند فلزی به آن وصل می‌شود. سپس یك ناحیه امیتر از نوع N با روش آلیاژی در داخل ناحیه تعبیه می‌شود.
در مدارهای الكترونیكی ترانزیستورهای PNP, NPN با این علائم مشخص می‌شوند.

نوع PNP نوع NPN

با توجه به علائم مداری ترانزیستورهای PNP, NPN ملاحظه می‌كنیم كه جهت پیكان در واقع جهت جریان مستقیم پیوندبیس – امیتر را نشان می‌دهد. مثلاً همه ترانزیستورهای NPN كه بیس از نوع P و امیتر از نوع N است. جهت جریان مستقیم این پیوند از P به N، یعنی از بیس به سمت امیتر می‌باشد كه این همان جهت پیكان به كاررفته در علامت مداری این ترانزیستور است.
در كاربردهای خطی و به ویژه تقویت‌كننده‌ها، معمولاً ترانزیستورها در ناحیه فعال بایاس می‌شوند، در حالیكه در كاربردهایی از قبیل مدارهای منطقی و كلیدهای دیجیتال معمولاً از ترانزیستورها در دو ناحیه قطع و بایاس استفاده می‌شود. بایاس ترانزیستور در حالت فعال معكوس، در عمل كاربرد چندانی ندارد.

ترانزیستور C3330

6 IC
IC‌ یا همان مدارات مجتمع كه امروزه در مدارات الكترونیكی به كار می‌روند، یكی از پیشرفت‌های این علم محسوب می‌شود و یكی از تكنیكهای موفق در زمینه الكترونیك به حساب می‌آید. توسط ICها، مدارات الكترونیكی حجم كمتری را به خود اختصاص می‌دهند، زیرا استفاده از حجم كمتر، امروزه بیشتر مورد نظر سازندگان مدارات الكترونیكی است. IC بكار رفته در این مدار 4001

می‌باشد و هم‌چنین از IC مدل K561TM2 نیز بهره گرفته شده است.
IC 4001 یك IC از نوع CMOS می‌باشد كه شكل آن در زیر آورده شده است:

بیشترین كمترین
10V 5V

20ns 60 زمان
08ma 0.4 جحریان

این IC همانطوریكه از شكل پیداست یك IC، 14 پایه می‌باشد كه پایه‌ی 7 آن زمین، یعنی به منفی منبع تغذیه وصل می‌گردد و پایه‌ی شماره 14 آن به قسمت + منبع تغذیه وصل می‌گردد. این IC تشكیل شده است از چهار كیت NANP كه ورودی‌های آن به ترتیب عبارتند از:
-13,12; 9,8; -6,5; -2,1 و خروجی‌های آن عبارتند از: 11-10-4-3
در واقع كار این گیتها كه به گیت NANP معروف می‌باشند برعكس كردن داده 0 یا 1 در IC می‌باشد. بدین ترتیب كه اگر ورودی‌ها 0 باشد، خروجی كه در مدار خواهیم دید برابر 1 منطقی خواهد بود.
این IC توسط منبع تغذیه 5 یا 10 ولت به كار می‌رود و جریان آن می‌تواند 08 یا 04ma باشد، یعنی جریان 04 تا 08\ma را می‌تواند تحمل كند و در این ناحیه به كار می‌افتد و كمتر از 04ma در حالت قطع بوده وبیشتر از 08ma احتمال سوختن و عیب‌دار شدن IC وجود دارد، یعنی باید جریان آن كمتر از 08ma باشد.

شرح کار مدار
عملکرد یک چنین مداراتی بدین گونه است (در یک توضیح مختصر):
ابتدا مدار دزدگیر روشن می شود (توسط کلید یا ریموت کنترل) و مدار فعال می گردد. مدار یا مجهز به حسگر شوک یا ضربه است یا با زمان باز و بسته کردن دربهای اتومبیل عمل آژیر را انجام خواهد داد و در صورت عدم نیاز به دزدگیر آن را غیرفعال می‌سازیم یا با کنترل یا با قطع کلید.
این توضیحی بود که در نگاه اول به یک مدار می توان عملکرد اولیه مدار را شرح داد، ولی هر لحظه به لحظه کارکرد مدار مدنظر است که مثلاً بعد از وارد کردن ضربه چه عملی انجام م

ی گیرد و یا بعداز روشن نمودن کلید چه اتفاقی می افتد؟ چطور می شود بعد از ضربه، آژیر به صدا درمی آید؟ چطور آژیر خودبخود قطع می‌شود؟ اصلاً چرا آژیر قطع می شود؟
لازم به توضیح است که در مدار ما از حسگر شوک استفاده نشده است و به جای آن ا

ز کلید و باز و بسته شدن درب اتومبیل که کلیدها به آنها متصل می باشند، مدار را فعال می سازیم (البته امکان پذیرش فرمان از طریق حسگر را نیز دارا می باشد).
همانطور که از شکل نیز پیدا است، سه رشته سیم به ترمینالهای +12, SW(GND), IN1 متصل است. یک کلید در قسمت SW قرار داده ایم و این کلید زمان غیرفعال بودن مدار در حالت OFF قرار دارد و در این زمان هر دو دیود نورانی L1, L2 خاموش هستند.

از یک منبع رگوله شده 12 ولتی یا باطری اتومبیل و یا عدد باطری قلمی 15 ولتی به صورت سری برای ورودی ولتاژ قرار می‌دهیم. لازم به توضیح است می توان برای بکارانداختن سیستم دزدگیر کلید را هم در داخل تعبیه کرد و روشن و خاموش نمود. هم اینکه با متصل نمودن به دربها و باز و بسته نمودن دربها، سیستم را روشن کرد. ما می کنیم که کلید در داخل اتومبیل تعبیه شده و با فشار انگشت ما بر روی کلید و ON کردن آن، سیستم شروع بکار خواهد کرد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir