توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد مدیریت تولیدJIT دارای 49 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مدیریت تولیدJIT  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مدیریت تولیدJIT،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مدیریت تولیدJIT :

مقدمه
نگهداری و تعمیرات (نت) دو مفهوم بسیار مهم ودو مقوله اساسی هستند كه تحقق و عمل بدانها موجبات بقا و تداوم خطوط مختلف تولید و كاهش هزینه ها را فراهم
می آورند. با پیچیده تر شدن وسائل و امكاناتی كه انسان برای رفع نیازهای روز افزون خود بكار می گیرد ، امر استفاده بهینه و نیز اقتصادی بودن این وسایل و امكانات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است .روشهای پیچیده تولید و امكانات و ماشین آلاتی كه در این راستا مورد استفاده

قرارمی گیرند، نیازمند این است كه با حداقل هزینه، بیشترین استفاده از آنها صورت گرفته و كارایی آنها را تا جایی كه ممكن است افزایش داده عمر مفید آنها را بالا برد و از این رهگذر هزینه های كل مربوط به قیمت تمام شده محصولات را كاهش داد .در جهان صنعت امروز موضوع رقابت و تسخیر بازار بیش از پیش مطرح است و كیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات است كه توان مطرح شدن در میدان رقابت و مسابقه را دارا می باشند .در غیر اینصورت طرح تولید محكوم به فناست .
اهداف نگهداری و تعمیرات
افزایش میزان سرمایه گذاری افزایش ظرفیت تولید بكار گیری بیشتر سیستمهای اتوماتیك مدیریت صحیح در امر نگهداری و تعمیرات موجود وپیوسته در جهت بهبود آن كوشش شده است ،برنامه ریزی تولید و نیز كنترل و ثبت هزینه ها به راحتی صورت گرفته و بازدهی نیز همواره افزایش یافته است .

اصلی ترین هدف سیستم نگهداری و تعمیرات همان بهینه كردن تواناییهای ماشین آلات به منظور رسیدن به حداكثر تولید و كاهش فرسایش و خرابی آنهاست .دستیابی به اهداف دیگری نیز در كنار رسیدن به هدف اصلی مدنظر می باشد كه عبارتند از :
-ایجاد آرشیو مدارك فنی بعنوان بانك اطلاعاتی كارخانه
-بررسی و آنالیز فنی اقتصادی نگهداری و تعمیرات انجام شده

-كاهش هزینه های انژی مانند(برق،سوخت و غیره)
-كاهش هزینه های ناشی از ضایعات مواد، قطعات یدكی و ابزار
-ایجاد زمان توقف كمتر در مقابل تولید بیشتر كه نتیجتاً قیمت تمام شده محصول را كاهش می دهد
-كاهش هزینه های تعمیرات تكراری و متوالی ودر نتیجه استفاده بهتر از قطعت یدكی و نیروی انسانی
-افزایش كیفیت تولید و جلوگیری از ضایعاتی كه بر اثر خرابی ماشین آلات بوجود می آید
-جلوگیری از سرمایه گذاری سنگین جایگزینی به قیمت افزایش عمر مفید ماشین آلات
-پایین آوردن هزینه تولید با بالا بردن زمان كار ماشین آلات كاهش تعمیرات و توقف آنها
-ایجاد نظم و تربیت در تعمیرات و استاندارد كردن كارهای تعمیراتی و زمان سنجی فعالیتهای
نگهداری و تعمیرات
-تهیه دستورالعملهای ایمنی و حفاظت فردی در اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی
-امكان نصب و راه اندازی ماشین آلات با قابلیت اعتماد بالا
-كنترل و ثبت هزینه های نگهداری و تعمیرات و بهبود روشهای ثبت این اطلاعات
-حفظ و نگهداری و تعمیرات سیستم در وضعیتی مطلوب جهت ایجاد انگیزه و علاقمندی در كاركنان
روند تكاملی نگهداری و تعمیرات
نگهداری و تعمیرات از روزی كه بشر اولین ابزار خود نظیر چاقوی سنگی ، چماق و; را ساخت وجود داشته است . بعنوان مثال ، تیز كردن چاقو ، خود نوعی نگهداری و تعمیر محسوب می شود .
كارگر قزون وسطایی دارای ابزارهای پیشرفته تری مثل آسیاب ،ماشین تراش و مته بود و عملاً كارهای تعمیراتی را خود انجام می داد . بعداً با توسعه ماشینهای ج

دید نظیر ماشین بخار و ماشین احتراق و نیز ماشینهای پیچیده تر از قبل نیاز بیشتری به نگهداری و تعمیرات احساس گردید .
سیستم های اتوماتیك رد اثر پیشرفت طبیعی تمدن در قرن حاضر ارائه

شده اند .این سیستم ها به معنای وجود دستگاههای پیچیده تر و استفاده كمتر از نیروی انسانی درگیر در تولید می باشند . اما مقدار نفر – ساعت مصرفی در نگهداری و تعمیرات این سیستم ها به نسبت سیستم های قبلی زیادتر می باشد . بطور كلی می توان گفت كه در یك صنعت كاملاً اتوماتیك ،نیازی به كارگر تولیدی نمی باشد ولی بطور یقین كارهای نگهداری و تعمیرات به كارگر احتیاج دارد. شایان ذكر است كه رد سیستم اتوماتیك زمان لازم جهت به انجام رساندن كارهای نگهداری و تعمیرات تا100% نسبت به سیستم غیر اتوماتیك افزایش یافته است .
الف) نگهداری و تعمیرات بهره ور

ب)نگهداری وتعمیرات بهره ور فراگیر مرحله سوم
نگهداری وتعمیرات برنامه ریزی شده
مرحله دوم نگهداری و تعمیرات پیشگیری
ج)نگهداری وتعمیرات بهره ور فراگیر مبتنی بر شرایط
مرحله اول

تعمیرات در صورت خرابی
نگهداری وتعمیرات برنامه ریزی شده

حالت سنتی نگهداری و تعمیرات با هدف ترمیم خرابیها پس از رخ دادن شروع
می شد . بدین ترتیب كه اكثر شركتها فقط وقتی كه دستگاه و یا تجهیزاتی از كار می افتاد، بازبینی یا تعمیر آن را آغاز می كردند ودر واقع سیستم نگهداری و تعمیرات دستگاههای از كار افتاده یا BM (Breakdown Maintenanee) معمول بود تا اینكه پس از مدتی نگهداری و تعمیرات پیشگیری یا PM(Preventinve Maintenance) معرفی گردید .این نوع از نگهداری

و تعمیرات اجرای نگهداری و تعمیرات روزانه، بازرسیهای دوره ای و متناوب و تعمیرات در صورت خرابی را شامل می شد همانطور كه در شكل واضح است PM در صول سالیان بعد به تدریج تغییر پیدا كرد تا پاسخگوی نیازهای جدید صنعت باشد .
در دهه 1970 نگرش جدیدی تحت عنوان نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده (Programming Maintenance) بوجود آمد . متخصصین این رشته ضمن تاكید برروی اصلاح شكستهای اتفاقی به برنامه ریزی لازم پرداختند انها با بهره گیری مناسب از علوم آمار واحتمالات و پژوهش عملیاتی تكنیكها و مدلهایی را برای حالات مختلف انواع ماشین آلات ابداع كردند كه می توانستند كلیه نگهداری و تعمیرات پیشگیری را به نظم آورده .شكست سیستمها را پیش بینی كرده ، جهت تعمیر آنها برنامه ریزی نمایند .در همین دوره شاخه های مختلف این علم مثل تعمیر پذیری ، كاهش هزینه ها و افزایش كیفیت رشد نمودند واین مقطع زمانی را می توان دوران شكوفایی واوج نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده و نگهداری و تعمیرات به ور دانست .
پس از مدتی مشاهده شد كه فعالیتهای فوق تنها در چارچوب شرایط خاصی كه بررسی شده اند ، كارخانجات را به اهداف تعیین شده می رساند ودر سایر شرایط مثمر ثمر واقع نمی گردند .در نتیجه این دیدگاه مطرح گردید كه نگهداری و تعمیرات بهره ور علیرغم جریان بهبودی كه ایجاد نموده است . گاهی اوقات به قالبهایی بی روح تبدیل می شود كه لازم است مدیریت بالای شركت و یا موسسه با طرز تلقی و نگرش خود در آنها ایجاد بنماید.ن وت بهر ور فراگیر (TPM) شكل تكامل یافته كلیه حالتهای گذشته است كه در واقع القاء انگیزه در قالبهای نگهداری و تعمیرات بهرور می باشد . شایان ذكر است كه شركت NIPPON DENSO (از شركتهای تابعه شركت TOYOTA) در سال 1971 برای اولین بار با اجرای TPM نتایج قابل توجهی بدست آورد وبرنده جایزه نگهداری و تعمیرات سال گردید .
اكنون نیز شاهد تغییر گرایش و شیوه های اجرائی نگهداری و تعمیرات (نت) هستیم . در گذشته تولید در مقطعی از زمان متوقف می شد تا همه چیز بررسی شود و نگهداری و تعمیرات لازم انجام گیرد.

اما در روش نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط ابتدا وضعیت دستگاه بررسی
می شود و سپس با توجه به نتایج حاصله تصمیم لازم براین اساس گرفته می شود . كه كار دستگاه ادامه یابد یا متوقف شده ، تعمیرات لازم صورت گیرد.
مفاهیم و تعاریف سیستم نگهداری و تعمیرات
الف)نگهداری
مجموعه فعالیتهایی كه بطور مشخص و معمولاً بصورت برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات انجام گرفته و با این كار قابلیت اطمینان و

در دسترس بودن آنها را افزایش می دهیم . فعالیتهای نگهداری لقب می دهیم .
ب) تعمیرات
شامل مجموعه فعالیتهایی است كه بر روی یك سیستم یا وسیله ای كه دچار خرابی و یا از كار افتادگی گردیده ، انجام می دهیم تا آن را به حالت اماده و قابل بهره برداری بازگردانده و رد جهت انجام وظیفه ای كه به آن محول گردید ه است ، آماده اش سازیم .
از تعاریف فوق براحتی در می یا بیم كه از كارافتادگی هر وسیله یا سیستم ، یك متغیر تصادفی است كه می توان وقوع ان را بصورت تخمینی پیش بینی كرده و برای رفع و تعمیر آن ، آمادگی لازم را از قبل احراز نمود. انجام این امر مستلزم اتخاذ تدابیر لازم و برنامه ریزی صحیحی است كه تحت عنوان برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات نامگذاری شده است.

نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در كارخانجات
نگهداری و تعمیرات به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می گردد كه سبب افزایش عمر مفید ماشین آلات می شود و كاهش مصرف قطعات یدكی و انرژی و هزینه را نیز بدنبال دارد و كارایی و راندمان عملی ماشین آلات را افزایش می دهد . با نگهداری و تعمیرات با ید بیشتر برخوردی مهندسی و عملی شود تا برخوردی تئوریك و غیر عملی .
اگر چه از مبانی عملی در تدوین سیستم استفاده می شود . ولی شرایط هر كارخانه و نیاز

ها و مشكلات آن را نیز نمی توان نادیده گرفت و لذا باید سعی بر این باشد كه سیستم نگهداری و تعمیرات را با همكاری مهندسان و كارشناسان هر كارخانه تدوین نمود. تا چنین سیستمی در زمان اجرا با كارخانه بیگانه ودور از ذهن پرسنل اجرایی نباشد در تدوین سیستم و اجرای آن نقش نیروی انسانی وطرز تفكر و نگرش پرسنل فنی به سیستمی كه تدوین یا اجرا خواهد شد را با ید رد نظر داشت و باید متوجه بود كه هر سیستم یا روش جدید در پرسنل و نیروی انسانی دوگانگی ایجاد كرده و این دوگانگی مقاومتهایی را از طرف پرسنل بدنیال دارد ، لذا ظرفیت كار را نباید ااز دست

داد واگر كه اصل مهم اساسی در اجرای هر سیستم قاطعیت در مدیریت است ، اما ایجاد انگیزه در پرسنل برای اجرای سیستم یكی از ضروریات مهم می باشد و تفهیم این نكته كه ( افراد هستند كه برنامه را اجرا می كنند نه آدمهای آهنی ) سنگینی مسئولیت ما را بعنوان تدوین كننده سیستم بیشتر می كند ولذا مشاركت دادن افراد متخصص در تدوین سیستم هم از مقاومتهای احتمالی

آنها جلوگیری می كند و هم اطلاعات و دستورالعملهای جمع آوری شده را غنی تر و قابل اجراتر می سازد .
با توجه به اینكه تداوم بكارگیری هر سیستم از تدوین ان مشكلتر است ، لذا یویایی ودینامیك بودن سیستم نگهداری و تعمیرات از اهمیت ویژه ای برخودار است زیرا سبب تكامل این سیستم می گردد. به عنوان مثال ممكن است برخی از مواردی كه رد زمان تدوین سیستم در نظر گرفته شده در جریان مرحله اجرای سیستم نیاز به اصلاح داشته باشد . از اینرو سیستم باید قابلیت انعطاف داشته باشد تا در شرایط مختلف برنامه را به گونه ای تغییر دهد كه رسیدن به اهداف را امكان پذیر و نگهداری و تعمیرات را همواره ودر هر حال بهینه نماید .
لزوم استفاده از سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات درتولید
پیشرفت سریع تكنولوژی و همه گیر شدن صنعت و گسترش ان در تمامی نقاط جهان و افزایش سرمایه گذاریها در صنایع و محدودیتی كه در منابع و مواد اولیه مورد نیاز وجود دارد . مسئله ك

ارایی و بهره وری را بصورت مهمترین مسئله نزد صاحبان صنایع و مدیران مسئولان رد صنعت مطرح نموده است . (كارایی در مورد هر مكانیزمی به این مفهوم است كه با صرف كوتاهترین فاصله زمانی و حداقل كار و كمترین وسائل بالاترین راندمان كاری از ان مكانیزم دریافت گردد.
این هدف زمانی مهمتر ودر خور توجه بیشتر جلوه می كند كه تجزیه و تحلیلی از رقابتهای صنعتی شدیدی كه در بازارهای جهانی و داخلی وجود دارد را تجزیه و تحلیل نماییم. اساس این رقابتها ناشی از تغییرات هنگفت در سرمایه گذاریها ، افزایش ظرفیتهای تولیدی و بكارگیری روزافزون

سیستمهای اتوماتیك است ووجود این شرایط تولیدی، موسسات را بر ان داشته است كه برای حفظ استعداد تولیدی و مقاومت در برابر عوارض ناشی از نوسانهای اقتصادی ودر دست داشتن حاشیه های امنیت كافی همواره درصد تقویت كادر مدیریت خود بوده و با بكارگیری تكنیكهای صحیح و كارا بالاترین میزان بازدهی وسود را برای موسسه و صنعت خود ایجاد نمایند . دستیابی به این امر مهم زمانی برای صاحبان صنایع حاصل می شود كه با مسائل تولیدی با دیدی منطقی و دقیق و همراه با برنامه ریزی صحیح برخورد نمایند . یكی از مسائل عمده موسسات تولیدی ، حفظ آمادگی و عملیاتی نگهداشتن تجهیزات ، ماشین آلات و تاسیسات تولیدی است و اصولی ترین راه حل این مسئله استفاده از سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات مخصوصاً سیستم تعمیرات پیشگیری می باشد اساس این سیستم در این نكته است كه پس از گذشت مدت معینی از كاركردن ، تجهیزات و دستگاههای تولیدی و یا خدماتی مورد بازدید و تعمیرات برنامه ای قرار گیرند . بدیهی است تعداد و زمان بین بازدیدها و انجام تعمیرات بستگی به ساختمان و شرایط بهره برداری از تجهیزات دارد .

مراحل برنامه‌ریزی ( نت ) بصورت كاربردی
معمولاً در واحدهای صنعتی جهت برنامه‌ریزی ( نت ) عملیات زیر انجام می‌پذیرد :
1- تهیه لیست ماشین آلات

2- تهیه لی اوت
3- تهیه شناسنامه
4- تهیه پرونده عمومی كارخانه
5- تهیه پرونده خصوصی ماشین
6- تهیه فرمهای مختلف
1-6- فرم لیست ماشین آلات و تجهیزات

2-6- فرم شناسنامه
3-6- گزارش تعمیر
4-6- فرم درخواست تعمیر از پیمانكاران
5-6- فرم درخواست تعمیر داخلی
6-6- فرم لیست قطعات یدكی

7-6- فرم تعمیرات پیشگیرانه
8-6- فرم تعمیرات ادواری

9-6- تقویم روزانه
7- تعیین دستور العمل
8- تعیین محلهای بازرسی و بازرسی
9- تعیین زمان بازرسی و بازبینی
10- تعیین مسئول در كارهای فوق
11- ثبت گزارشات فعالیتهای تعمیرات
12- نتیجه‌گیری و تجزیه و تحلیل و قضاوت
13-برطرف كردن نقاط ضعف

14-تقویت كردن نقاط قوت
15- اقدامات پیشگیرانه
16- تهیه لیست قطعات یدكی
17- تهیه نمودارهای گوناگون
18- تهیه گزارشات به مدیریت ارشد
معایب ناشی از نداشتن سیستم نگهداری و تعمیرات
آثار سوء ناشی از نبودن سیستم نگهداری و تعمیرات را از جهات مختلف می توان بررسی نمود كه عمده ترین آنها عبارتند از :

1-عدم اطمینان به ماشین آلات در زمان لازم
2-هزینه ها و خسارات ناشی از خرابی ماشین آلات افزایش می یابد.
3- كاهش عمر ماشین آلات و هزینه های جایگزینی
4- كاهش ارزش زمان فروش ماشین دست دوم
5- عدم رضایت پرسنل از فعالیتهای تعمیراتی غیر پیش بینی شده
6-عدم ایمنی دستگاهها
7-كاهش تولید و افزایش ضایعات
8- كاهش قدرت رقابت با سایر رقبا
9-عدم تحویل به موقع محصول به مشتری ( كاهش اعتبار در بازار رقابتی )
10- كاهش كیفیت محصول تولید شده
11- افزایش مصرف بی رویه قطعات یدكی
12-عقب افتادگی قراردادها

13- فاسد شدن محصول
14-عدم برنامه ریزی و هماهنگی بین واحد ها
15- افزایش نفر كار ساعت
16- بوجود آمدن گلوگاه در تولید
17- بیكاری اپراتور در تولید
18- خرابی دستگاه ها بدلیل باز و بست پی در پی
19-افزایش توقفات

علائم فقدان سیستم نگهداری و تعمیرات
امروزه كارخانجات و صنایعی كه از فقدان برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات رنج می برند اغلب دارای كارایی كم و سوددهی پایینی هستند .بعضی از علائمی كه بیانگر فقدان سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در كارخانجات می باشد .در زیر آورده شده است .
الف) مطلوبیت پایین تجهیزات و ماشین آلات بدلیل توقفهای متوالی و غیر برنامه ریزی شده
ب) افزایش تولید از دست رفته به دلیل از كارافتادگی زیاد دستگاهها بیكاری اپراتور و غیره
ج) افزایش بی رویه ضایعات به دلیل غیر قابل اطمینان بودن بودن تجهیزات ووسایل سرمایه گذاری
د) افزایش هزینه های تعمیرات به دلیل مسامحه در روغنكاری منظم ، بازرسی ها ، تعویض به موقع قطعات معیوب
ه) كاهش زمان سوددهی كارخانه به دیلی نبود تعمیرات مناسب و كافی
این مقدمه می توان تصویر صحیحی از یك برنامه تعمیرات پیشگیری داشت . حذف هر مورد از موارد بالا باعث افزایش هزینه های سرمایه ای امكانات و تجهیزات خواهد شد .ت پیشگیری كه بطور مناسب تهیه و سازماندهی شده باشد . خود بعنوان یكی از برنامه های كاهش هزینه در واحد صنعتی می تواند بحساب آید .

انواع فعالیتها و روشهای نگهداری و تعمیرات
الف) نگهداری به منظور جلوگیریث از خرابی غیر برنامه ای تجهیزات كه همان تعمیرات پیشگیری است .
ب) تعمیرات وسائل و دستگاههای كه دچار خرابی شده و از كار افتاده اند .
نوعی سومی از نگهداری و تعمیرات نیز بنام تعمیرات بمنظور بهبود در پاره ای از موسسات بكار گرفته می شوند كه اولویت انتخاب یك یا هر سه انها منوط به رویه های متفاوتی است كه در امور نگهداری و تعمیرات بوسیله موسسات اتخاذ می گردد.
به منظور سهولت در انتخاب یك یا چند رویه تعمیراتی د

ر اینجا انواع مهم روشهای نگهداری و تعمیرات را مورد بررسی قرار می دهیم .
نگهداری و تعمیرات به سه روش مهم زیر انجام می شوند .
الف) نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود
ب) نگهداری و تعمیرات اصلاحی

ج) نگهداری و تعمیرات پیشگیری
الف) نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود
ماشین الات وتجهیزاتی را كه برای امور تولیدی و یا خدماتی با خدمت می گیریم خود تولید شده دست دیگرانند و چه بسا كه در طراحی و تولید انها نواقص و نقاط ضعفی وجود داشته باشد كه بوطر عمده یا غیر عمد توسط تولید كننده در این ماشین آلات وارد شده اند . زمانی را كه برای تعمیر خرابیهای ناشی از اینگونه نواقص صرف می كنیم نه تنها هزینه نگهداری و تعمیر را بر ما تحمیل می نمایند بلكه ممكن است روند تولید را نیز دچار توقف سازد تكرار این حوادث

می تواند ما را به تفكر واداشته و به سمت تغییر با تمایل در جهت حذف دلیل ش

كست هدایت كند كه رد اینصورت عملاً نگهداری و تعمیر این قسمت بخصوص بی نیازمان خواهد گردانید.
یك نمونه از اینگونه تعمیرات ، تغییر در اندازه پروانه هایی است كه در خنك كردن رادیاتورها بكار برده می شوند ویا حتی اضافه كردن خانه های رادیاتور روش مرسومی است كه نیاز به تعمیرات ناشی از گرمای زیاد را در موتورها كاهش داده و یا كاملاً از بین می برد.
ب) نگهداری و تعمیرات اصلاحی
یكی از مسائل علاج ناپذیر تجهیزات و ماشین آلات تولیدی ، از كار افتادگی ناگهانی و برنامه ریزی نشده آنهاست .عملاً تمام اجزاء یك سیستم تولیدی در حین انجام وظیفه دچار خرابی و از كارافتادگی می شوند و چنانچه واحد نگهداری و تعمیرات آمادگی كافی برای مقابله با این شكستها را نداشته باشد . سیستم تولیدی دچار توقف شده و مشكلات ناشی از آن دامنگیر

مدیریت سیستم خواهد شد . بنابراین بالاترین تلاش مدیران و مسئولان نگهداری و تعمیرات رد شرایط امروز ، استفاده از روشهای نگهداری و تعمیرات بمنظور بهبود و نگهداری و تعمیرات پیشگیری كه رد قسمتهای بعد به ان خواهیم پرداخت می باشد .كاربرد هر یك از روشهای بالا نگهداری و تعمیرات اصلاحی را كاهش داده ودر این راستا با شناخت مسائل و عللی كه منجر به شكستها می شوند ، عیوب سیستم را قبل از كارافتادگی اصلاح نموده و از این حداقل هزینه را به سیستم تولید ی تحمیل می نماییم .
در برخورد با این قبیل شكستها ، آنچه بیش از همه مهم است كشف محل خرابی و جداسازی آن از سایر قسمتهاست و چنانچه واحد تعمیراتی به شكل مناسبی سازماندهی شده باشد موفق خواهد شد تا بلافاصله پس از شناخت علت و محل شكست نسبت به ترمیم و اصلاح و بازسازی قسمت خراب شده اقدام نماید .

تقسیم بندی انواع فعالیتهای نگهداری و تعمیرات
نگهداری
اقدامات اصلاحی مثلاً ضعف یك بلبرینگ كه اصلاح ودستگاه صورت می گیرد كه بلبرینگها مقاوم تر باشد پیشگیرانه (ارتقاتكنولوژی ) بهبود (مثلاً اضافه كردن یك میكروسوئیچ در یك دستگاه جدید یا یك فیلتر :ترمیم ،اضافه كردن
تعمیرات
اجزاء
جزئی :اجزای كوچك مورد تعمیر قرار می گیرد مكانیزم
متوسط: تعمیر گیر بكس تعمیر
اساسی :یك ماشین بطور كامل تعمیر كنیم اضطراری بازسازی :تعمیرات اساسی یك سری اقدامات اضافی

پاره ای از نكات اصلی كه در سازماندهی این واحدبایستی ملحوظ ومورد توجه قرار گیرند. عبارتند از :
1-ایجاد محلی جهت انجام تعمیرات جاری و تعمیرات اساسی با نیروی تخصصی مورد لزوم
2- اختصاص دادن پرسنل تعمیراتی متخصص و ثابت برای انجام تعمیرات
3-حداقل نمودن هزینه های نگهداری و تعمیرات

4-جلوگیری از فرسایش و فرسودگی بیش از اندازه تجهیزات و تاسیسات
با توجه به اهداف یاد شده بالا می توان نگهداری و تعمیرات پیشگیری را به شرح زیر تعریف نمود: نگهداری و تعمیرات پیشگیری عبارت است از یك روش سیستماتیك برنامه ریزی و زمان بندی شده جهت انجام كارهای نگهداری مورد نیاز بر طبق برنامه تنظیمی كه در جهت حفظ شرایط بهینه تجهیزات و تاسیسات با توجه به موارد زیر طراحی گردیده است :
الف) حداقل نمودن تولیدات از دست رفته كه ناشی از خرابی و از كارافتادگی تجهیزات و تاسیسات باشد .
ب) تامین تضمین عمر مفید و قانونی تجهیزات سرمایه ای
نقاط و بخشهایی كه باید مورد بازرسی قرار گیرند و همچنین برنامه زمانی این بازرسیها، از قبل تهیه و تدوین می گردد ضمن انكه تشریح عملیاتی كه باید در یك برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیری انجام پذیرد و همچنین برنامه زمانی انجام این عملیات و تجزیه و

تحلیل موارد ثبت شده ای كه برای حفظ و بهبود محتویات و فراوانی برنامه های نگهداری و تعمیرات پیشگیری لازم هستند . همگی از ضروریات این روش می باشند .
چنانچه برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیری به شكل صحیح و اصولی اعمال شود، می تواند میزان از كارافتادگیها را به 10 درصد یا كمتر از 10درصد برای خرابیهایی كه بدون داشتن برنامه پیشگیری اتفاق می افتند، تقلیل دهد . لذا در اینجا به ذكر پاره ای از روشهای اعمال اینگونه تعمیرات می پردازیم .
نگهداری و تعمیرات كنترلی
با كنترل اطلاعات و داده های اخذ شده از سایر تجهیزات و همچنین مشاهدات عینی و روزمره می توان تعداد زیادی از خرابیها را قبل از وقوع پیش بینی و زمانهای شكست ناشی از آنها را كاهش داد .استفاده از تكنیكهای احتمالات و آمار باپه اینگونه پیشگیریهاست و اغلب در مورد اقدامات تعویضی بكار گرفته می شوند . برای مثال چنانچه چراغهای استادیوم كه به روی دكلهای مرتفع نصب گردیده اند رد یك فاصله زمانی معین دچار 10درصد سوختگی گردند . از طریق تجزیه و تحلیل اماری و احتمالات قابل پیش بینی است كه بقیه چراغها نیز ممكن است بزودی سوزند و لذا در یك اقدام پیشگیرانه بجای تعویض 10درصد چراغهای سوخته شده ممكن است كلیه چراغها را بطور همزمان تعویض نمود .
نگهداری و تعمیرات زمان بندی شده

هر گاه احتمال برای كاهش خرابیهایی وجود داشته باشد كه وقوع انها از قبل قابل پیش بینی نباشد ، از برنامه نگهداری و تعمیرات زمان بندی شده كه معمولاً با یك تواتر مشخص ورد زمانهای تعیین شده ای انجام می گردد، استفاده می شود . تعمیرات و نگهداری زمان بندی شده با بازرسیهای معمولی كه در مراحل نگهداری و تعمیرات كنترلی به منظور كشف خرابیها انجام می ی شده تعویض روغن موتور ماشین در هر 2000 كیلومتر و فیلتر روغن در هر 6000 كیلومتر و تعویض

شمعهای ماشین در هر 10000 كیلومتر است . اینگونه تعمیرات ممكن است در مواردی بنظر غیر اصولی برسند و باعث ضایع كردن زودرس وسیله در حال كار باشند زیرا همه وسائل و شرایط

محیطی آنها یكسان نیست و اساساً آنچه ممكن است برای یك وضعیت مناسب باشد برای وضعیتهای دیگر مناسب نخواهد بود .
نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط
اغلب اتفاق می افتد كه با مشاهده یك وضعیت و یا رفتار بخصوصی از یك وسیله در حال ك

ار بطور احساسی متوجه می شویم كه یك حادثه و اتفاقی در حال شكل گیری و وقوع است و ممكن است باعث شكست و از كار افتادگی وسیله گردد.
اینگونه شكستها بصورت ناگهانی اتفاق نمی افتد بلكه نحوه ایجاد انها به گونه ای است كه با قضاوت حواس انسانی قابل تشخیص بوده و با استفاده از این قضاوت و قبل از ایجاد حادثه ، بازرسی لازم انجام و به سمت منبع اشكال هدایت می گردیم و اقدامات پیشگیرانه را در مورد رفع و حذف دلیل شكست ، بعمل می آوریم . اینگونه تعمیرات بیشتر در مورد وسائل و قطعات حساس

مصداق پیدا می كند و لذا همواره باید اصول ایمنی به دقت در مورد این وسائل بكار برده شده و مادام كه ضرورتی پیدا نشود ، از باز كردنشان جلوگیری كرده و چنانچه كارشان عادی است بی جهت اقدام به تعمیر آنها نشود .
تشكیلات و سازمان مورد نیاز برای سیستم نگهداری و تعمیرات

مفاهیم مختلفی كه از نگهداری و تعمیرات وروشهای انجام ان در بخشهای قبل بدست آوردیم ، اهمیت وجود تشكیلاتی به منظور ارائه سرویسهای تعمیرات را كاملاً تایید می نماید اما این سئوال نیز مطرح می شود كه آیا سرویسهای مورد نظر تنها برای تجهیزات و ماشین آلات تولیدی لازم می آید یا اینكه حیطه عمل ان به سایر وسایل و تاسیسات كارخانه هم كشیده می شود. جواب سئوال دقیقاً مشخص و معلوم است . زیرا امر نگهداری و تعمیرات به كلیه امكانات كارخانه مربوط بوده و سیستم نگهداری و تعمیرات مسئولیت تمامی تاسیسات ،اماكن ،جاده ها و وسایل و ماشین آلات را بعهده داشته و برای انجام آن برنامه ریزی می كند .
اندازه و حجم مسئولیتهای مشكلات مهندسی نگهداری و تعمیرات برای همه كار

خانجات یكسان نیست و بنابر سیاستهای كلی هر كارخانه ، شكل آن تعیین و وظایف مربوطه اش تعریف می شوند .اما آنچه بطور معمول مبنای تصمیم گیری و سازماندهی است ، دسته بندی وظایف است .
اتخاذ تصمیم درباره واگذاری وظایف نصب و راه اندازی تجهیزات جدید و ایجاد بناهای مورد نیاز تابع عوامل و فاكتورهای مهم زیرین می باشد :
1- بزرگی یا كوچكی كارخانه
2- تعداد شعبات و واحدهای فرعی

3- سیاست كلی كارخانه
طراحی بخش نگهداری و تعمیرات در كارخانه و سازماندهی آن
مجموعه عواملی مركب از امكانات انسانی و پرسنلی ،تسهیلات ، ساختمان و تاسیسات ، ساختار بخش نگهداری و تعمیرات را برای تحقق هدفهای ذكر شده ممكن می سازند . این مجموعه بایستی دارای ارتباطات مشخص و تعریف شده ای با هم بوده و بتوانند در قالب یك سازمان انجام وظیفه نمایند . برای رسیدن به این اهداف مجموعه و یا بخش آنچنان بایستی سازماندهی شود كه علاوه برآنكه اختلالی در سازمان اصلی كارخانه بوجود نیاورد، همچنین بتوانند باعث بهتر كاركردن و موثر بودن سیستم گردد. در ایم مورد تعریفی را برای سازمان و یا بخش نگهداری و تعمیر در كارخانه می توان به صورت زیر بیان نمود .
مجموعه ای از عوامل پرسنلی ، تجهیزات ، تسهیلات و ساختمانها با اهداف تعریف شده طوری در كناتر یكدیگر قرار گیرند كه بتوانند بطور موثر و مفید جوابگوی نیازهای پیشگیری و تعمیراتی منظم دستگاهها باشند .
سازمان تشكیلات نگهداری و تعمیر در هر كارخانه و موسسه صنعتی بسته به نوع فعالیت واحد صنعتی ، نوع محصول ،ماشین آلات و فرهنگ نگهداری و تعمیر در كارخانه متفاوت می باشد و نمی توان سازمان و یا تركیب استاندارد و ثابتی برای آن در نظر گرفت .

به عنوان مثال سازمان نگهداری و تعمیرات در كارخانه های تك محصولی ساده كه دارای تعداد محدودی تجهیزات و پرسنل هستند با كارخانه های بزرگ تفاوت دارند . در این قبیل كارخانجات تمامی وظایف نگهداری و تعمیر دستگاهها تحت نظر یك سازمان واحد متمركز ممكن است انجام وظیفه نمایند . در كارخانجات بزرگتر ممكن است هر نوع تعمیر و

پیشگیری تحت نظر سازمانهای كوچكتر و غیر متمركز نگهداری و تعمیرات قرار گیرند .
از انجایی كه كلیت سیستم تولید و نگهداری و تعمیر یك ساختار مشكل و واحدی را تشكیل می دهند . هر یك از آنها لازم و ملزوم یكدیگر بوده و در حقیقت بایستی در قالب سازمانی ارائه شود كه رد سطوح مسئولیت تعریف شده بتوانند بطور موثر با یكدیگر ارتباط داشته و بتوانند تحت سازمان ارائه شده در كارخانه با یكدیگر همكاری نمایند .

یكی از مزایای سیتم غیر متمركز عكس العمل سریع این سیستم برای تعمیرات اصلاحی است . از آنجایی كه پیش بینی حجم تعمیرات اصلاحی تحت احتمال صورت می پذیرد، بنابراین مسئله ای كه عنوان می شود هزینه های مربوط به این نوع تعمیرات می باشد . اگر اهمیت جوابگویی سریع به تعمیرات اصلاحی زیاد باشد ، بلافاصله سازمان را در قالب غیر متمركز دیكته می كند ودر غیر اینصورت سازمان را متمركز می توان مشاهده نمود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir