توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد نقشه راه برسعه دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد نقشه راه برسعه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد نقشه راه برسعه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد نقشه راه برسعه :

نظارت و كنترل در مدیریت اسلامی
نظارت چیزی نیست جز ارسال پیامهایی كه به طور مؤثر رفتار گیرنده پیامها را تغییر دهد

مقدمه
نظارت و كنترل یكی از اركان مدیریت به شمار می آید و مدیر به عنوان یكی از وظایف اصلی خود باید شیوه ها و امكانات و عملیات گوناگون تشكیلات را زیر پوشش نظارتی قرار دهد تا حركت دستگاهها به انحراف و امكانات موجود به هدر نرود.

مدیر در حیطه نظارت، كلیه فعالیتها را با برنامه می سنجد و در صورت تطابق شیوه ها و مقدار و نوع فعالیتها با برنامه و هدفهای تعیین شده، سلامت دستگاه مربوط را اعلام می كند ولی در صورت تطابق نداشتن عملیات واحدها و افراد با هدفها و برنامه ها مدیر باید از اصل هدایت استفاده كند و با هدایتها و راهنماییهای مناسب انحراف را اصلاح و خسارتها را جبران نماید. به كمك كنترل است كه مدیریت نسبت به نحوه تحقق هدفها و انجام عملیات آگاهی یافته و قدرت پیگیری ایجاد می شود و زمان مناسب برای سنجش و اصلاح آنها را پیدا می كند. كنترل ابزار كار مدیران در رده های مختلف سازمان از مراتب عالی تا رده های سرپرستی است و لزوم آن را در سطوح مختلف بسادگی می توان احساس كرد. سازمان بدون وجود یك سیستم كنترل در تحقق هدفهای خود موفق نبوده و نمی تواند از منابع خود بدرستی استفاده كند.

در اسلام ارزشیابی، حسابرسی و سایر اصطلاحاتی كه در حقیقت برای بیان نظارت و كنترل مورد استفاده قرار گرفته، فراوان بحث شده است. در حقیقت سه مرجع بر كارگران و مدیران حكومت اسلامی نظارت دارند و یا به بیان دیگر، كارگزاران حكومت اسلامی در مقابل سه مرجع یعنی خدا، امام و مردم مسئولند.

در اسلام نظارت تنها در چارچوب وظایف دولت و حكومت خلاصه نمی شود، بلكه كلیه افراد جامعه موظفند بر اساس یك تكلیف شرعی همچون نماز و روزه بر امور اجتماعی و رفتار افراد و اطرافیان نظارت همگانی و عمومی داشته باشند. نظارت عمومی كه به آن امر به معروف و نهی از منكر می گویند دارای مراحل و درجات مختلفی است و برحسب اینكه شخص چگونه مرتكب گناه شود، از تكلیف خود سرباز زند، نحوه برخورد با او و دادن تذكر تفاوت دارد. مسلمان معتقدند خداوند را همواره حاضر و ناظر بر امور می داند.
بنابراین چه كنترل باشد و چه نباشد احساس می كند كه باید بر نفس خود مسلط باشد

و از جاده صحت و درستی منحرف نگردد. انسان متقی در اسلام، انسانی است كه مجهز به یك دستگاه كنترل متشكل از اصول اعتقادی، عقل، فطرت، وجدان و ضمیر روشن می باشد. او خدا ترس است. چنین فردی قطعاً خود كنترل خواهد بود. التفات و توجه به مسائل حرام و حلال، پرهیز از گناهان و انجام كارهای صواب همه شیوه هایی هستند كه فرد مسلمان را خود كنترل می سازد، بنابراین با انجام یك سلسله برنامه های فرهنگی و ارشادی می توان در چنین زمینه مساعدی بذر خود كنترلی را در سازمان پراكند و بارور ساخت.
هر رشته ای از رشته های گوناگون علوم را پایه ها و اركانی است كه مسائل مربوط در حوزه آن علم بر محور آن اصول می چرخند. و در ارتباط با آن اصول معنا می دهند، و آنگاه كه یكی از اركان مربوط متزلزل شود مجموعه آن سازمان فكری و علمی متزلزل خواهد شد.

مدیریت نیز همانند دیگر رشته های علوم از این قاعده مستثنی نیست و به عنوان یكی از رشته های علوم انسانی دارای اركان و اصولی است كه شامل برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، نظارت و كنترل می باشد. بنابراین نظارت و كنترل یكی از اجزای اصلی مدیریت به شمار می رود به گونه ای كه بدون توجه به این جزء سایر اجزای مدیریت مثل برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت نیز ناقص بوده و تضمینی برای انجام درست آنها وجود ندارد. در واقع زمانی كه یك برنامه تهیه شد و برای اجرای آن سازماندهی صورت گرفت و رهبری و هدایت آن مشخص شد، انتظار این است كه هدفهای برنامه تحقق پیدا كند و در اجرای برنامه، اطمینان وجود داشته باشد كه روند حركت دقیقاً به سوی هدفهای تعیین شده است.

بنابراین مدیر به عنوان یكی از وظایف اصلی خود باید شیوه ها، امكانات و عملیات گوناگون تشكیلات را زیر پوشش نظارتی قرار دهد تا حركت دستگاهها به انحراف و امكانات موجود به هدر نرود.

ضرورت مدیریت در اسلام
در اجتماع منافع و مقاصد اشخاص با یكدیگر ارتباط و اشتراك پیدا می كند و برای هر چه مطلوبتر شدن این ارتباط و پایمال شدن حقوق، تعیین وظایف، معرفی حدود و رعایت حقوق ضرورت دارد تا حق از باطل و راستی از كژی مشخص گردد. اینجاست كه هماهنگی بین افراد و واحدهای اجتماعی، هدایت بسوی هدف، نظارت بر ضوابط و ارزشیابی كارها، ضرورت مدیریت را روشن می سازد.

از دیدگاه اسلام ضرورت مدیریت تا آنجاست كه اگر گروهی قصد مسافرت داشته باشند، درحالی كه تعدادشان از سه نفر هم كمتر نباشد باید یكی از آن سه را به عنوان مدیر برگزینند تا روح نظم و انضباط را بر اجتماع كوچك حاكم گردانند، تا كارها در ناه نظارت و هماهنگی مدیر نتیجه مطلوب را به دست آورد.
پیغمبر اسلام حضرت محمد(ص) فرمود:“الاكان ثلاثه فی سفر فلید مروااحدهم”

“ هرگاه در مسافرت تعداد مسافران به سه نفر رسید باید یكی از آنها مدیریت گروه را به عهده گیرد.”( كنزل العمال، جلد6،ص717)
بنابراین ضرورت مدیریت در زندگی اجتماعی تا آنجاست كه حتی بسیاری از حیوانات كه به صورت اجتماعی زندگی می كنند بر اساس فرمان غریزه، مدیری را بر می گزینند تا در اداره محیط اجتماعی خود ناظر به ضوابط و مسئولیتها باشد، مطالعه در زندگی زنبور عسل و مورچگان می تواند این معنا را كاملاً روشن نماید.
قرآن كریم ضرورت مدیریت را در موارد گوناگون و با شكلها و شیوه های خاصی بیان می دارد تا جامعه بشری را به این اصل اساسی متوجه سازد. در قرآن كریم آمده است:
“ و قال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی”

“ موسی به برادرش هارون گفت: تو درمیان قوم من جانشینم باش.”( سوره اعراف آیه 142)
همچنین پیامبر اسلام نیز همانند دیگر پیامبران الهی، از جانب خداوند مامور شد تا در آخرین سال عمرش در سفر حجه الوداع، جانشین خویش را به مردم معرفی نماید و به طور رسمی و اختصاصی، با منصوب نمودن علی(ع) به خلافت و امامت، تكلیف مدیریت را در امور دین و دنیای امت اسلامی مشخص سازد.
“ یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس”

“ ای پیغمبر! آنچه از جانب خدای تو، در مورد معرفی علی(ع) بر تو نازل گردیده ابلاغ كن و اگر كار معرفی مدیریت امت اسلامی صورت نگیرد رسالت خدا را انجام نداده ای، دلهره نداشته باش كه خداوند تو را از شر مردم بدخواه حفظ می كند.”( مائده، آیه 67)

{ سازمان بدون وجود یك سیستم كنترل در تحقق هدفهای خود موفق نبوده و نمی تواند از منابع خود بدرستی استفاده كند.}

تعاریف كنترل و نظارت
در مورد كنترل و نظارت تعاریف مختلفی شده است كه تعدادی از آن به شرح زیر آورده می شود:
• نظارت كوششی كه مدیریت در جهت تطبیق عملیات با برنامه انجام می دهد تا میزان صحت و سقم فعالیتها را به دست آورد.
• كنترل فرایندی است كه مدیر از طریق آن عملیات پیش بینی شده را با عملیات انجام شده مقایسه می كند و در صورت وجود اختلاف و انحراف بین آنچه باید باشد و آنچه هست به رفع و اصلاح آنها اقدام می نماید.

• كنترل عبارت است از فعالیتی منظم كه ضمن آن نتایج مورد انتظار در قالب استانداردهای انجام عملیات معین می شوند، سیستم دریافت اطلاعات طراحی می گردد، عملیات پیش بینی شده و انجام شده باهم مقایسه می گردند، اختلافات و انحرافات مشاهده شده ارزیابی و میزان اهمیت آنها مشخص می شوند و سرانجام اصلاحات لازم برای تحقق هدفها و ماموریتهای سازمان صورت می گیرند.
• كنترل تلاشی منظم است در جهت رسیدن به هدفهای استاندارد، طراحی سیستم بازخورد اطلاعات، مقایسه اجزای واقعی با استانداردهای از پیش تعیین شده و سرانجام تعیین انحرافات احتمالی و سنجش و ارزیابی آنها به روند اجرایی كه در برگیرنده حداكثر كارایی است.
• ارزیابی تصمیم گیریها و برنامه ها از زمان اجرای آنها و اقدامات لازم برای جلوگیری از انحرافات عملیات نسبت به هدفهای برنامه و تصحیح انحرافات احتمالی را كنترل یا نظارت می نامند.
• نظارت چیزی نیست جز ارسال پیامهایی كه بطور موثر، رفتار گیرنده پیامها را
تغییر دهد.
• نظارت عبارت است از فعالیتی كه باعث تطبیق عملیات با برنامه می شود.

نظارت و كنترل در مدیریت اسلامی
در اسلام از ارزشیابی، حسابرسی و سایر اصطلاحاتی كه در حقیقت برای بیان نظارت و كنترل مورد استفاده قرار گرفته، فراوان بحث شده است.
برخلاف سیستمهای مدیریت در غرب، در مدیریت اسلامی كنترل و نظارت در ادارات و سازمانها از پنج طریق زیر صورت می پذیرد:
• روش مستقیم و بدون واسطه؛

• روش مستقیم با واسطه؛
• روش غیر مستقیم( بازرسان مخفی)؛
• نظارت همگانی؛
• خود كنترلی.

روش مستقیم و بدون واسطه ـ برای عینیت بخشیدن به روش نخست بر مدیران است كه با توسعه فرهنگ اسلامی و نشر عقاید انسانی در درون سازمان از طریق تشكیل كلاسهای عقیدتی، برپایی نماز و تكیه بر صفات رهبری و ممكن ساختن آن در محیط كار و كارگری هر چه بیشتر مبانی عقیدتی آنان را در جهت ایمان به خداوند( نظارت الهی) بر اعمال و كردار انسانها بارور سازند.

در قرآن كریم آمده است:
“ والله یعلم ماتسرون و ما تعلنون”
“ خداوند بر پنهان و آشكار شما داناست.”( سوره نخل، آیه 19)
و در نهج البلاغه در عهد نامه مالك اشتر آمده است:“ ثم امور من امورك لابذلك من مباشرتها منها اجابه عمالك بما یعیا عنه كتابك و منها اصرار حاجات الناس عند ورودها علیك بما تخرج به صدور اعوانك”

“ در بین كارهای تو كارهایی است كه ناچار باید خودت انجام دهی، از جمله آنها پاسخ دادن به كارگزاران است آنجا كه مباشران تو درمانده شوند و نیز انجام درخواستهای مردم وقتی یارانت را دلتنگ می سازد و به تو ارجاع می شود.”
اسلام نظارت مستقیم را به آن مفهومی كه مدیر بخواهد در جزئی ترین مسائل تشكیلاتی شخصاً ناظر باشد هرگز نمی پسندد و از چنین نظارتی مدیران سازمانهای خود را شدیداً برحذر می دارد، زیرا این آئین آسمانی را اعتقاد بر این است كه هرچه مدیر به كارهای فرعی و جزئی مشغول شود از كارهای اصلی و كلی كه بمنزله ریشه‌های جریانات هستند غافل می ماند.
در این ارتباط علی(ع) می فرماید:
“ من اشتغل بغیر المهم الاهم”
“ كسی كه خود را به كارهای غیر مهم مشغول سازد. كارهای مهمتر را ضایع كرده است.”
و یا می فرماید:

“ ان رایك لایسمع لكل شیء ففرغه للمهم”
“ اندیشه تو برای همه كارها گنجایش ندارد پس آن را برای مطالب مهم فارغ نگه دار.”
روش مستقیم با واسطه ـ دومین طریقه اعمال نظارت و كنترل روش مستقیم با واسطه یا نظارت از سوی شخص مدیر است. مدیران با پویایی و كارایی كه دارند همچنین از طریق عوامل و دستگاههای مختلف كه به منزله چشمهای او می باشند كار نظارت بر سازمان را انجام می دهند، همچنین می توانند از طریق تماس با مراجعین سازمان، مدیران قسمتها و شنیدن سخنان آنان از چگونگی ارائه خدمات توسط كاركنان مطلع شوند.
در مورد چنین نظارتی علی(ع) به مالك اشتر می فرماید:

“ ثم تفقد اعمالهم و ابعث العیون من الصدق و الونا علیهم فان تعاهدك فی لامورهم حدوه لم علی التعمال الام الرفق بالرعیه”
“ در كارهای كارمندان كاوش كن چشمهایی را به عنوان بازرس كه خصوصیت صداقت و وفاداری هم بر آنان بگمار، چون بازرسی كارهای آن پنهانی وادارشان می كند تا نسبت امانتداری در برخورد با مردم به نرمی و محبت رفتار نمایند.”

روش غیر مستقیم ـ سومین روش نظارت كنترل نیروی انسانی درون سازمانها است از روش غیر مستقیم با گماردن بازرس مخفی در سازمان است. در این رابطه حضرت علی(ع) در فرمان خود به مالك اشتر می فرماید:

“ . . . . مقتضی است كه به منظور انجام مسئولیت بزرگ( فرمانداری مصر)— خویش گروهی بازرسان ( مخفی) بگمارد تا پنهانی ترا از چگونگی امور ممالك مستحضر دارند.”
مدیر اسلامی با گردش در محیط —- گماردن بازرس مخفی سعی می كند كشف نارساییهای موجود و رفع اشكال كه بر سر راه رشد استعدادها و تولید گرفته است آگاه شود. در حالی كه سیستمهای غربی با اعمال پاداش و—متعاقب بازرسیها كوشش بر مچ گیری اخراج است بدون اینكه سخن كارمند را بشنوند و به حل مسائل و مشكلات بپردازند.
نظارت همگانی ـ مدیر مسلمان با اعتقاد اصل زنده مترقی امر به معروف و نهی از منكر می تواند نظارت و كنترل را در سطح كلیه واحدهای سازمان به نحو بسیار شایسته ای انجام دهد و به جای اینكه خود و یا ماموران ویژه اش ناظر باشند با ترویج و تبلیغ این اصل هر یك را ناظر بر كار دیگری قرار بدهد. اسلام مسئله نظارت را —- وظیفه دستگاه حاكمه و یا شخص حاكم نمی داند، بلكه به كلیه مردم به عنوان قانون شرعی و تكلیفی الهی آموزش می دهد كه نسبت به سرنوشت یكدیگر علاقه نشان دهند.
قرآن مجید در این ارتباط می فرماید:

“ المومنو و المومنات بعضهم اولیا بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنكر”
“ مردان و زنان با ایمان بعضی ناظر و سرپرست بر بعضی دیگر هستند به این معنا كه یكدیگر را امر به معروف و نهی از منكر می كنند.”( سوره توبه،آیه71)
“ كنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تومنون بالله”

“ شما بهترین امت بوده اید كه برای بشریت به وجود آمده، كارهای شایسته را ترویج می كنید و جلو كارهای زشت را می گیرید و به خدا ایمان دارید.”( سوره آل عمران، آیه 110)
“ الذین ان مكناهم فی الارض اقاموا الصلوه و—الزكوه و امورا بالمعروف و نهواعن المنكر”
“ مومنان كسانی هستند كه اگر به ایشان در روی زمین تمكن و قدرت دهیم، نماز را به جا می آورند و زكات می دهند و به معروف امر می كنند و دیگران را از منكر باز می دارند.”
بنابراین در جامعه اسلامی هر فرد مسلمانی موظف است به اصلاح امور دیگران قیام كند و با تبلیغ و تشویق خوبیها را گسترش و از بدیها جلوگیری كند.( سوره حج، آیه 41)

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir