توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد تعمیرات شبكه‌های برقدار Kv 20 دارای 174 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد تعمیرات شبكه‌های برقدار Kv 20  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تعمیرات شبكه‌های برقدار Kv 20،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد تعمیرات شبكه‌های برقدار Kv 20 :

1 ـ 1 ـ سیم گیر
سیم‌گیرها عموماً برای گرفتن و دور‌نگه داشتن سیمها و انتقال آنها به موقعیت تازه روی پایه‌های عبور با مقره‌های سوزنی یا آویزهای استفاده می‌شوند سیم‌گیرها در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. وظیفه آنها تحمل نیروی مكانیكی وزن سیم و خاصیت عایقی مقره در خطوط برقدار می‌باشد. برای سهولت در حمل‌ونقل، بعضی از آنها بصورت دو پارچه ساخته می‌شوند، كه بوسیله یك بست بهم متصل میشوند، اتصال این دو قسمت بیش از چند ثانیه طول نمی‌كشد هرچه ولتاژ خط بالاتر باشد طول و قطر سیم‌گیر افزایش می‌یابد.

برای باز و بسته كردن فك سیم‌گیر ابتدا باید پیچ‌فك، به‌اندازه قطر سیم باز شود و در حالیكه سیم در فك جای گرفته است چرخانده شود. این فك‌ها از آلیاژ آلومینیوم حرارت دیده و ساخته شده‌اند تا در‌حالی كه از قدرت كافی برخوردارند اصل سبكی وزم هم كه برای این خط‌گرم حائز اهمیت است رعایت شود. سیم‌گیرها عموماً بصورت دوتایی مورد‌استفاده قرار می‌گیرند، و به‌وسیله زین‌تیر، زین اهرمی و یا وسایل دیگر روی تیر نصب می‌شوند.
توجه: این ابزار هرگز به‌عنوان چوبهای رابط كششی مورد‌استفاده قرارنمی‌گیرند سیم‌گیر بقطر اینچ روی زین تیر و در زیر تسمه حائل بسته می‌شود، و از آن به‌عنوان سیم‌گیر تنظیم برای كنترل حركت سیم، جهت دور یا نزدیك كردن آن به پایه استفاده می‌شود. سیم‌گیر بزرگتر روی زین اهرمی یا زین تیر قرارمی‌گیرد و موقعیت آن روی تیر مشخص می‌شود، تا نیروی مكانیكی وزن سیم و خاصیت عایقی مقره را تحمل نماید. توسط چرخ طنابی كه به انتهای چشمی زین اهرمی یا زین تیز وصل می‌شود مانور می‌كنند. وقتی فك‌های دو سیم‌گیر روی سیم قرار‌گرفت می‌توان آنها را در هر جهتی

چرخاند سیم را بگیرند یا آزاد كنند. فك سیم‌گیر حمل‌كننده نیروی مكانیكی معمولاً بگونه‌ای دور سیم قرارمی‌گیرند كه دهانه آن به‌طرف فردی كه بالای تیر كار می‌كند، باشد، تا‌وی با یك‌نظر تشخیص دهد، كه آیا فك محكم دور سیم قرارگرفته است یا نه.
فك سیم‌گیر تنظیم روی سیم به‌طرف پایین قرارمی‌گیرد و هرگز نباید آن را زیادتر از حد متعارف محكم كرد. مادامیكه فك سیم‌گیرها سیم را دربر‌گرفته است سیم از داخل آنها خارج نخواهد شود. فقط با چرخاندن بدنه سیم‌گیر فك‌ها باز خواهد شد.
سیم‌گیر با زین تیر كه كلمپ مناسب همان سیم‌گیر را داراست بكاربرده می‌شوند با شل كردن مهره پروانه‌ای، كلمب باز شده و سیم‌گیر داخل آن قرارمی‌گیرد و پس‌از بستن كلمپ به‌میزان دلخواه محكم می‌شود. برای حركت سیم‌گیر كافی است مهره را كمی شل كرده، بطوری كه سیم‌گیر بتواند در هر‌جهت حركت نماید و به‌محل دلخواه برسد با محكم كردن مهره، سیم‌گیر در كلمپ زین تیر محكم می‌شود. سطح داخل كلمپ كاملاً صاف و لبه‌های آن دایره‌ای شكل و فاقد زاویه است، بطوری‌كه هیچ آسیبی به بدنه سیم‌گیر وارد نمی‌كند. برای بحركت درآوردن سیم‌گیر حمل كننده نیروی مكانیكی، قلاب یك‌سر چرخ طناب همواره داخل چشمی زین اهرمی و سردیگر آن داخ

ل یكی از چشمی‌های پنجه فولادی یا چشمی دیگر كه به‌همین منظور روی تیر قراردارد، نصب می‌شود، این‌كار به‌وسیله نفراتی كه پایین‌ تیر ایستاده‌اند، با كشیدن و یا شل كرده طناب چرخ انجام شود.
توجه : در مواقعی كه مقطع سیم بسیار بالاست از زین اهرمی كه دو سیم‌گیر بر روی آن نصب

می‌شود بروی سیم‌گیرها
1 ـ چشمی گردان سیم‌گیر Wire tong band
2 ـ حلقه‌گردان سیم‌گیر Wire tong swiver
3 ـ كلمپ سیم‌گیر Wire tong blockd clamp
از این كلمپه برا اتصال وسایل دیگر مثل چرخ طناب جهت كنترل وزن سیم، مهار سیم، محدودیت فضا و ; روی سیم‌گیر استفاده می‌كنند.

حلقه‌گردان سیم‌گیر Wire tong swivel

چشمی گردان سیم‌گیر Wire tong nand

كلمپ سیم‌گیر Wire tong blockd clamp
شكل(2 ـ 1) سیم‌گیر و كلمپهای قابل نصب روی آن

1 ـ 2 ـ زین تیر(زین سیم‌گیر) WIRE TONG SADDLES
برای بستن سیم‌گیر به تیر، برج و كنسول از زین‌تیر استفاده می‌شود.
زینی كه روی تیر بسته می‌شود شامل بدنه‌ای از آلیاژ آلومینیون حرارت دیده، قفل اهرمی یا چرخی و یك زنجیره میباشد كه روی تیرهای سیمانی و چوبی بسته می‌شود. نوع قابل نب بروی برج آن بشكل J و نوع كنسولی آن با پیچهای خزینه‌ای و صفحات عاج‌دار روی كنسولنصب می‌شوند. هر دو‌نوع اهرمی و چرخی دارای یك ضامن است تا هنگامی كه به آن نیرو وارد می‌شود باز نشود. همچنین بستن یك ضامن باعث می‌شود فشار زیاد به زنجیر وارد نگردد. كلمپی كه سیم‌گیر در آن قرارمی‌‌گیرد می‌تواند روی محور زین‌تیر بچرخد. این كلمپ قابل تعویض بوده و برای انواع سیم‌گیرها كلمپ مربوط به‌همان سیم‌گیر انتخاب می‌شود نوع مخصوص برج آن برای هر برجی قابل ا

ستفاده است و نوع كنسولی آن قابل تنظیم برای هر كنسول چوبی می‌باشد. برای بستن زین به تیر آنرا در جای مناسب قرارداده و زنجیر را از دور تیر به‌داخل قلابی كه به اهرم متصل است قلاب می‌كنند، بطوریكه زنجیر نه خیلی كشیده و نه خیلی شل باشد با جابجا كردن دسته اهرم در سوراخ U شكل به‌اندازه نصف یكی از حلقه‌های زنجیر، زین را سفت یا شل می‌كنند.

نوع چرخی آن عیناً مانند نوع اهرمی بسته می‌شود فقط به‌جای قلاب كردن زنجیر باید چرخ را در جهت عقربه‌های ساعت چرخاند تا كاملاً زنجیر بدور تیر سفت شود. برای بازكردن قفل زین، دسته آن را گرفته و با انگشت شست به اهرم فشار می‌آورند تا آزاد شود، سپس دسته را بطرف بیرون تیر می‌كشند، با آزاد كردن زنجیر قلاب زین باز می‌شود. اگر روی تیر بعلت تراكم وسایل و زین‌ها جای كافی برای حركت آزادانه سیم‌گیر وجود نداشته باشد، از زین مخصوص كنسول استفاده می‌شود. زین برج روی قسمت‌های زاویه‌دار برج(نبشی) بوسیله چهار قلاب با پیچ‌های پروانه‌ای بسته می‌شود.

شكل(1 ـ 2) انواع زین سیم‌گیر
1 ـ 3 ـ زین اهرمی LEVER LIRE TONG SUPPORT
زین اهرمی همانطور كه در قسمت(3 ـ 1) توضیح داده شد نیروی ناشی از وزن سیم روی سیم‌گیر حمل‌كننده نیرو را بروی پایه منتقل می‌كند. نحوه بستن آن به‌دور تیر مانند بستن زین‌تیر است در تیرهای سیمانی، روی پایه‌های عبوری و در قسمت جان‌تیر بسته می‌شود در دو سایز طراحی شده، كه در یك نوع آن فقط یك سیم‌گیر و در نوع دیگر دو سیم‌گیر روی آن نصب می‌شود.

شكل(1 ـ 3) زین اهرمی

1 ـ 4 ـ پنجه فولادی: ROPE SNUBBINS BRAKET
این وسیله دارای شش حلقه است، كه برای نگه داری ابزار و درگیر كردن قلاب چرخ طناب سرویس یا چرخ طناب در یكی از حلقه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند زین تیر برروی پایه نصب می‌شود. همچنین در بعضی از مواقع جهت مهار تیر هنگام تعمیرات از آن استفاده می‌شود. هر چشمی آن می‌تواند 1000 پوند نیرو را تحمل نماید.

شكل(1 ـ 4) پنجه فولادی

1ـ 5 ـ گیره سیم خط‌گرم HOT LINE WIRE GRIPS
از این وسیله در پایه‌های انتهایی و یا در زوایا كه از مقره‌های بشقابی استفاده می‌ش

ود بی‌جهت برداشتن نیروی كشش سیم از روی مقره استفاده می‌شود. قسمت فك مانند آن مطابق شكل(1 ـ 5) دور سیم قرارگرفته و هرچه بیشتر به آن نیرو وارد شود سیم را بیشتر جذب خواهد كرد، و با قطع نیروی وارده به سیم بطور اتوماتیك آزاد می‌شود. دارای مواد محافظی است كه از وارد شدن آسیب به سیم و همچنین لغزش سیم داخل فك جلوگیری می‌كند. توسط شاخه گردان كه روی استیك عمومی نصب شده روی سیم قرارمی‌گیرد و بعنوان یك چشمی برای نصب قلاب چرخ طناب یا تنشن پولر در طرف خطوط برقدار مورد‌استفاده قرارمی‌گیرد.

شكل(2 ـ 5) انواع گیره‌سیم سیم خط‌گرم

1 ـ 6 ـ سیم برو ابزار پرس WIRE CUTTETRS & COMPRSSION

این ابزار برای بریدن و پرس كردن سیمها بكار میروند. تیغه‌های این ابزار از جنس فولاد سخت ساخته شده است تا خاصیت خود را براحتی از دست ندهد. قسمت بدنه و مكانیزم فرمان آنها از جنس اپوكسی گلاس ساخته شده است كه از ایمنی و دوا بالایی برخوردار است.

شكل(1 ـ 6) سیم‌بر وابزار پرس
1 ـ 7 ـ سكوی عایق PLATFORMS
سكوهای اپوكسی گلاس برای قرارگرفتن افراد در ارتفاع بالا(روی انواع تیر) طراحی شده‌اند، تمام قسمتهای بدنه این سكوها از استحكام بالایی برخوردار هستند. این سكوها قابل تنظیم بوده و دارای تسمه نایلونی با زنجیر ایمنی و دسته‌های حلقه‌دار ایمنی دوبل جهت اجتناب از احتمال اتصال كوتاه هستند. عرض این سكوها اینچ می‌باشد. كلیه اجزاء فلزی كه به‌عنوان نگه‌دارنده سكوها مورد استفاده قرار می‌گیرند در قسمت زیرین به سكوها متصل هستند. وضعیت ساختمانی آنها با كیفیتی تهیه گردیده است كه سطح سكوها از بدنه عایق شده و قابل خشك كردن می‌باشد.
برای راه رفتن روی این سكوها، سطح آنها پوشیده از موادی شن مانند است تا شخص روی آن سُر نخورد. قسمتی در نزدیكی تیر و انتهای سكو وجود دارد كه امكان كاهش رطوبت در هوای طوفانی را بوجود می‌آورد و لازمست اكیپ تعمیرات قبل‌از كار آن منطقه را از رطوبت و آلودگی پاك نماید. تحمل نیروی مكانیكی سكوهای یك نفره 600 پوند و سكوی دو نفره 800 پوند می‌باشد.

شكل(2 ـ 7) سكوی عایق و نحوه نصب آن

1 ـ 8 ـ جمپر موقت TMEPEERRY JUMPER
این وسیله بصورت موازی جایگزین جمپرهای فرسوده یا قسمتی از مدار می‌شود. قبل‌از هرگونه اقدامی جمپرهای موقت در محل موردنظر قرارمی‌گیرد، این جمپرها ولتاژ خط و جریان عبوری از آن را موقتاً تا انجام كامل تعمیرات در مسیر خط برقدار امكان‌پذیر می‌نماید.

شكل(2 ـ 8) جمپر موقت
1 ـ 9 ـ بازوی موقت AUXILIARY ARM
این بازو در انواع مختلف ساخته شده‌اند. بعضی از آنها برروی لاین‌تراك و بعضی از آنها روی پایه نصب می‌گردند، تا بطور موقت جایگزین نیروی مكانیكی سیم و خاصیت عایقی مقره در پایه‌های عبوری شوند با استفاده از این ابزار اكیپ تعمیرات قادر خواهند بود براحتی كنسول را تعویض نمایند.

شكل(2 ـ 9) انواع بازوی موقت

1 ـ 10 ـ جك كششی HOT STICK TENSION PULLER
این ابزار برای ایجاد خلاصی و برداشتن نیروی كشش سیم از روی زنجیر مقره، در تعویض مقره‌های انتهایی یا برای نگهداری دو‌طرف سیم برای ولتاژ‌های بالاتر از kv5/34 طراحی شده‌اند.
مزایای این ابزار نسبت به چرخ طناب سرویس، سهولت استقرار و عملكرد راحت آن می‌باشد.
جامد بودن ستون اصلی و چرخ ضامن‌دار آن كه با نیروی خیلی كمی به حركت در‌می‌آید، آنرا نسبت به مستقر كردن و استفاده از چرخ طناب سرویس مؤثرند می‌سازد. همچنین در مواقعی كه شكستگی مقره بسیار زیاد است و ممكن است باعث آسیب و پاره‌شدن چرخ طناب

سرویس گردد، مورد‌استفاده قرارمی‌گیرد.
پیچ فلزی آن در داخل ستونی از عایق قرارگرفته و در این‌شرایط حداقل عایق باقی‌مانده بین دو‌طرف فلزی دستگاه اینچ می‌باشد. جنس عایق آن از اپوكسی گلاس بوده، و دامنه عملكرد آن بین اینچ تا حداكثر اینچ، دارای ظرفیت كششی 4000 پوند، طول 5/4 فوت و وزن آن 11 پوند می‌باشد.

شكل(1ـ 10) جك كششی

1ـ11ـ تجهیزات ایمنی دست(دستكش عایق) HAND SAFETY EQUIPMENT
دستكش عایق زمانی مورد‌استفاده قرارمیگیرند، كه اكیپ تعمیرات بخواهند به‌قسمتهای برقدار یا سازهای فلزی اینگونه خطوط در سطح ولتاژ تا kv63 نزدیك شوند. لازم بذكراست، هنگام نزدیك شدن به خطوط برقدار ارتباط الكتریكی با زمین توسط بوم و باكت یا سكوی عایق الزاماً قطع گردد. شكل(1 ـ 11)

1ـ12ـ تجهیزات ایمنی بازو(بازوبند عایق) ARM SAFETY EQUIPMENT آرنجبند مكمل دستكش عایق است و از مچ دست تا كتف را در بر‌میگیرد زمانیكه به خطوط حامل انرژی در سطوح ولتاژ زیر kv63 نزدیك می‌شوند علاوه بر پوشیدن دستكش الزاماً از آرنجبند استفاده می‌كنند. آرنجبند باید در هر روز كاری كنترل شود، و در‌صورت مشاهده پارگی یا فرسودگی از آن استفاده نمی‌شود.شكل(1 ـ 12)

شكل(1 ـ 11) دستكش عایق شكل(1 ـ 12) آرنجبند عایق

1 ـ 13 ـ ابزار خط‌گرم(آدابتورها)
این ابزار باید بوسیله افراد با تجربه، نصب، بهره‌برداری و سرویس شوند. لذا با‌توجه

به مهارت‌كافی و تجربه‌‌كاری. این‌تجهیزات دارای ایمنی كافی خواهند بود.

شكل (1ـ13) تیغه گردان نصب شده روی استیك عمومی

1 ـ 13 ـ 1 ـ تیغه‌گردان قابل نصب روی چوبهای عایق
Rotary Blade Tie Stick Head
این وسیله برای بازكردن سیم‌های اصلی، كه انتهای آنها بصورت حلقه درنیامده باشند مورد استفاده قرارمی‌گیرند، تیغه V شكل آن از آلیاژ فولاد كربن ساخته شده و گیره محك

می برای گرفتن سیم‌های اصلی بوجود‌آورده است. حالت گردشی این تیغه، باعث شده است كه بدون جابجا كردن استیك و با گردش استیك دور سیم، سیم اصلی باز شود.

شكل(1ـ 14) تیغه گردان
1 ـ 13 ـ 2 ـ تیغه ثابت قابل نصب روی چوبهای عایق
Fixed Blade Tie Stick Head
این‌وسیله نیز برای بازكردن سیم‌های اصل از روی مقره سوزنی یا اتكایی مورد‌استفاده قرار
می‌گیرد. شكافهای V شكل آن باعث می‌شود كه سیم اصلی داخل آن قرارگرفته و محكم شود. تا هنگام بازكردن سیم‌اصلی از مسیر خود منحرف نشود. برای سادگی عملكرد رأس این تیغه با زاویه 60 درج طراحی شده است.

شكل (1ـ17 ) دوشاخه ثابت
1 ـ 13 ـ 3 ـ شاخه‌گردان قابل نصب روی چوبهای عایق Rotary prong TIE Stick head
این وسیله برای بستن سیم اصلی به‌روش خط‌گرم مورد‌استفاده قرارمی‌گیرد. حالت گردشی شاخه باعث می‌شود كه بدون جابجا كردن استیك و با گردش دست آنرا دور سم چرخانده و سیم ‌اصلی را بست. با توجه به شكل ویژه آن برای نصب بعضی از ابزار روی خط كاربرد دارد، مانند نصب چرخ طناب سرویس برروی كنسول و ;.

شكل(2 ـ 6) شاخه‌گردان
1 ـ 13 ـ 4 ـ دو‌شاخه ثابت قابل نصب روی چوبهای عایق

Fixed prong TIE stick Head
این وسیله برای بستن اصلی و همچنین گره‌زدن طناب عایق در روی پایه‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

شكل(1 ـ 17) دوشاخه ثابت
2 ـ 13 ـ 5 ـ اشپیل‌كشی متحرك cotter key remeover
این وسیله با فنری كه در داخل آن تعبیه شده است، باعث خارج شدن اشپیل از داخل

حفره می‌شود.

شكل(1 ـ 18) اشپیل كش متحرك
1 ـ 13 ـ 6 ـ اشپیل كش گردان Cotter key pulle
این وسیله برای بیرون كشیدن اشپیل از داخل حفره بین‌ارتباط مقره و كلمپ، با حركت دورانی به چپ یا راست مناسب است.

شكل (1 ـ 19) اشپیل كش گردان
2 ـ 13 ـ 7 ـ اشپیل كش فشاری Cotter key pusher
این وسیله زمان كه قسمت ورودی حفره در دسترس باشد مورد استفاده قرار‌می‌گیرد. نحوه عملكرد آن به این‌صورت است كه انتهای صاف و تخت وسیله با نیرویی كه به اشپیل وارد میكند، اشپیل را از داخل حفره بیرون آورده و انتهای خمیده آن با ضربه‌ای كه به پشت اشپیل وارد می‌آورد، آن را به وضعیت اول بر‌می‌گرداند.

شكل(1 ـ 20) اشپیل كش فشاری
1 ـ 13 ـ 8 ـ اشپیل‌كش ثابت All Purpos’e cotter key tool
از این وسیله علاوه‌بر بیرون آوردن اشپیل از داخل حفره، برای جازدن اشپیل پین در رابط‌های خطوط نیز استفاده می‌گردد.

شكل(2 ـ 22) پین نگه‌دار
1 ـ 13 ـ 9 ـ پین نگه‌دار Pin holder
این وسیله برای جازدن پین و پیچها از راه دور مناسب است. قسمت سرپین در پین نگه‌دار محكم شده و در محل موردنظر نصب می‌شود.

شكل(2 ـ 22) پین نگه‌دار
1 ـ 13 ـ 10 ـ تنظیم كننده توپی حفره Ball Socket Adjuster
این وسیله جهت تنظیم و ثابت نگه‌داشتن چشمی حفره(آی ساكت) برای جداكردن یا اتصال كلمپ مقره‌های آویزی و انتهایی به مقره مورد‌استفاده قرارمی‌گیرد.

شكل ( 1 ـ 23) تنظیم‌كننده توپی حفره
1 ـ 13 ـ 11 ـ داسی Shepherd Hook
این وسیله برای در دسترس قرارگرفتن رشته مقره بعد‌از جداشدن از هادی طراحی شده است بطوریكه قلاب داسی به دور یكی از مقره‌های بشقابی قرارمی‌گیرد و رشته مقره به‌طرف برج یا پایه هدایت می‌شود.

شكل(1 ـ 24) داسی
1 ـ 13 ـ 12 ـ چنگال مقره تنظیم Adjusble insulartor Fork
این وسیله برای گرفتن 9 یا 10 نوع مقره بشقابی طراحی شده است و قادر است مقره‌های تا 15 پوند را بلند كند. فك‌های آن قابل تنظیم بوده و بوسیله حركت چرخشی كه توسط استیك

عمومی ایجاد می‌شود از تا اینچ باز و بسته می‌شود.

شكل(1 ـ 25) چنگال مقره قابل تنظیم
1 ـ 13 ـ 13 ـ چكش Hammer
این وسیله در بعضی از موارد در تعمیرات روی خطوط گرم كاربرد دارد، مثلاً برای ضربه‌زدن به كلمپ آویزی و ;;.

شكل(1 ـ 26) چكش
1 ـ 13 ـ 14 ـ قلاب طناب Tree & Rope hook
قلاب طناب درختی از جنس آلیاژ آلومینیوم ساخته شده، روی استیك عمومی نصب می‌شود. شاخك بلند آن برای پیچیدن و گره‌زدن طناب مورد استفاده قرار‌می‌گیرد.

شكل(1 ـ 27) قلاب طناب
1 ـ 13 ـ 15 ـ فیوز‌كشی Fuse puller
این وسیله برای كشیدن فیوز در حالت برقدار مناسب است. فیوز كش این قابلیت را داراست كه قبلاً در دو وضعیت دلخواه تنظیم شده، به‌وسیله دو باله، دور فیوز قفل شود. یك فنر در این وسیله باعث نگه‌داشتن فیوز می‌شود، تا هنگام كشیدن فیوز با فیوز‌كش در یك راستا قرارگیرد. فیوز كش با چرخاندن استیك بازو بسته می‌شود در بعضی از انواع آن آرواره‌های فیوزكشی با مواد پلاستیك پوشانده شده است.

شكل(1 ـ 28) فیوزكش
21ـ 13 ـ 16 ـ چاقو پوست‌كن Skinning knife
این وسیله برای بریدن شاخه‌های نازك درختان و همچنین بریدن و پاره‌كردن پوشش سیم‌ها و تمیز كردن آن بكار می‌رود.

شكل(1 ـ 29) چاقو
2 ـ 13 ـ 17 ـ آدابتور عمومی Universal Adapter
وقتی كه این وسیله روی استیك عمومی و ابزار عمومی دیگر متصل می‌شود آن وسیله در زوایای مختلف تنظیم می‌شود از این ابزار در جاییكه محدودیت فضا وجود دارد و امكان حركت دادن محدود است، استفاده می‌شود.

شكل(1 ـ 30) آدابتور عمومی

2 ـ 13 ـ 18 ـ پیچ گوشتی Screw Driver
این وسیله برای كارهای منحصر به فرد بكار می‌رود. مثلا برای سفت كردن پیچهای شكاف‌دار و ;..

شكل(1 ـ 31) پیچ‌گوشتی
1 ـ 13 ـ 19 ـ اره چوب‌بر Pruning Saws
این وسیله دارای دندانه‌های عمیق برای بریدن سریع شانه درختان می‌باشد، نوع دسته هفت تیری آن برای آرایش درختان و از بین‌بردن شاخه‌های بزرگ خطوط برقدار مورد‌استفاده قرار‌می‌گیرد.

شكل(1 ـ 23) اره چوب‌بر
1 ـ 13 ـ 20 ـ آچار جغجغه Ratchet wrench
این وسیله برای سفت كردن پیچ و مهره‌ها در خطوط برقدار مورد استفاده قرارمی‌گیرد. بلندی، طول پیچ و میزان چرخش مهره با توجه به شكل جغجغه محدودیتی ایجاد نمی‌كند. دسته بلند و ساكت بلند آچار جغجغه این وسیله را برای سفت كردن پیچ‌های كنسول مناسب می‌سازد.

شكل(1 ـ 32) آچار جغجغه
1 ـ 13 ـ 21 ـ اره‌آهن‌بر Hack Saw
از این وسیله برای بریدن سیم یا پیچهای در خطوط استفاده می‌شود.

شكل(1 ـ 33) اره آهن‌بر
1 ـ 13 ـ 22 ـ برس پاك كننده Paint Brush
این وسیله با موهای زبر پلاستیكی برای برطرف كردن گرد و خاك اطراف دستگاههای برقدار مورد‌استفاده قرارمی‌گیرد.

شكل(1 ـ 35) برس پاك كننده
21ـ 13 ـ 23 ـ قطع كننده حلزونی Spiral Disconnect
این وسیله كاربرد زیادی در بازكردن كلیدها، كشیدن و جازدن كت‌اوت فیوز(جنس چینی) از گروه قطع كننده‌های آویزی دارد.

شكل(1 ـ 36) قطع كننده حلزونی
1 ـ 13 ـ 24 ـ آینه برای دید بهتر Clear Vision mirror
این وسیله باعث بهتر دیدم محل پیچ و مهره‌ها، اشپیل‌ها و ; شده، توانایی

كاركردن روی مقره‌ها، كلیدها، باسبارها و دیگر تجهیزات را فراهم می‌سازد.

شكل(1 ـ 37) آینه
1ـ 13 ـ 25 ـ خط‌كش تاشو Folding rule
از این وسیله برای اندازه گیری فاصله و همچنین انتخاب سیم یا جمپر مناسب، جهت كار در شبكه‌های گرم استفاده می‌كنند.

شكل( 1 ـ 38) خط‌كش تاشو

1 ـ 13 ـ 26 ـ برس تمیز كننده هادی Conductor cleaing brush
این وسیله فرچه‌ای كه در موقعیت V شكل قرارمی‌گیرد در حالت دوطرفه عمل تمیز كردن سیم را انجام دهد.

شكل(1 ـ39) برس
1ـ 13 ـ 27 ـ آچار با سری قابل انعطاف wrench Flexible head
این وسیله با توجه به قابلیت انعطاف آن این امكان را به اپراتور می‌دهد تا در زوایای مختلف پیچ و مهره‌های موردنظر را باز و بسته نماید.

شكل(1 ـ 40) آچار با سر قابل انعطاف
1ـ 13 ـ 28 ـ گیره پتوی عایق chmpin pin
این وسیله برای نگه ‌داری پتوی عایق روی جمپرها و همچنین در جلوی كاور سیم جهت جلوگیری از حركت كاور بداخل اسپن بكار می‌رود.

شكل(1 ـ 41) گیره پتوی عایق
1 ـ 14 ـ چوب رابط كششی STRAIN LINK STICK
از این وسیله در پایه‌های انتهایی و پایه‌های زاویه كه انتهایی شده‌اند به‌عنوان عایق بین گیره سیم خط‌گرم و چرخ طناب استفاده می‌شود. همچنین در اسپانهای طولانی و پایه‌های H كه نیروی وزن سیم خیلی زیاد بوده و نمی‌توان بصورت ایمن از سیم‌گیر استفاده كرد برای تقویت آنها استفاده می‌شود. این چوبها در خطوط kv63 به هادی متصل شده و در نزدیكی سیم‌گیرها قرارمی‌گیرند و بوسیله چرخ طناب یا جك زنجیر در قسمت بالا روی برج نگهداری شده و نیروی وزم سیم را براحتی تحمل می‌نماید از چوب رابط كششی همچنین برای نگه داشتن فاز وسط در ساختار H در مدت زمان تعویض مقره یا كنسول استفاده می‌شود.

قلابها و قسمتهای پرچ شده آن از آلیاژ آلومینیوم حرارت دیده ساخته شده تا اینكه بهترین نسبت از نیرو به وزن را داشته باشند، قلاب چرخ طناب یا چرخ طناب سرویس درقسمت چشمی انتهای چوب رابط كششی قرارمی‌گیرد كه در آن استیل با كیفیت بالا بكار رفته است. این قسمت بطور آزاد برروی یاتاقانهای ساچمه‌ای می‌چرخد تا هرگونه احتمال پیچ‌خوردگی چرخ طناب و طناب در آن از بین برود. فك‌های جلو نیز طوری ساخته شده‌اند كه از ایجاد خراش در روی سیم جلوگیری نماید.
بیشترین نیروی قابل تحمل برحسب قطر در این چوبه عبارتند از:
نیروی قابل تحمل برحسب پوند قطر چوب برحسب اینچ
3500

3600

شكل(1 ـ 42) چوب رابط كششی

1 ـ 15 ـ چوب رابط حلزونی SPIRAL LINK STICK
چوب رابط حلزونی به‌جای چوب رابط كششی در فاصله‌ها كوتاه، جایی كه پرسنل تعمیرات نمی‌توانند بطور ایمنی چوب رابط كششی را با دست نصب نمایند، مورد استفاده قرارمی‌گیرد، یك چشمی، مخصوص بلندكردن، روی سرفلزی آن قراردارد كه با استفاده از استیك عمومی آن را به‌ هادی متصل می‌نماید. چوب رابط حلزونی از جنس اپوكسی گلاس بقطر اینچ ساخته شده است. فریم حلزونی آن از جنس آلومینیوم حرارت دیده، همچنین قلاب حلزونی و چشمی انتهای آن را استیل گالوانیزه ساخته شده‌اند.
ماكزیمم نیروی قابل تحمل این چوبها 3500 پوند می‌باشد.

شكل(1 ـ 43) چوب رابط حلزونی
1ـ 16 ـ چوب رابط غلطكی ROLLER LINK STICK
چوب رابط غلطكی برای جداكردن و دور نگهداشتن هادی در وسط اسپن بكار می‌رود، همچنین زمان تعویض یا جابجا كردن تیر آنها را به هادی وصل كرده و سیم را توسط چرخ طناب سرویس یا چرخ طناب كه به چشمی انتهای این چوبه وصل شده، كشیده و در موقعیت مناسب قرارمی‌دهند. چوبهای رابط غلطكی همچنین برای اندازه‌گیری فاصله بین هادیها و زمین از طریق اتصال یك تكه نوار یا طناب به حلقه انتهایی آن نیز بكارگرفته می‌شوند.
بدنه این ابزار از جنس اپوكسی گلاس بقطر اینچ ساخته شده است. اندازه روزنه قلاب آن برابر با اینچ، و زمانیكه بسته می‌شود برابر اینچ می‌باشد. با چرخاندن چوب رابط غلطكی قلاب آن بسته شده و می‌تواند براحتی روی هادی بلغزد و در موقعیت مناسب قرارگیرد. ماكزیمم نیروی قابل تحمل این چوبها 1000 پوند می‌باشد.

شكل(1 ـ 44) چوب كششی غلطكی
1ـ 17 ـ آچار عایقی قابل تنظیم EXBLE INSULATED WRENCHES
از این ابزار برای سفت كردن پیچ و مهره‌ها در خطوط ولتاژ بالا استفاده می‌شود. حالت فلزی این ابزار باعث می‌شود كه افراد در زوایای مختلف بتوانند عمل باز و بسته كردن پیچها را، آسانتر انجام دهند در قسمت پایین آن سوراخی وجود دارد كه دسته آچار جغجغه در آن فیك

س می‌شود.

شكل(1 ـ 45) آچار قابل تنظیم
1ـ 18 ـ ست بكس شش‌گوش HEX SOCKET SETS
این ست بكس می‌توانند بر روی آچار عایقی قابل تنظیم و همچنین آچار عایقی زاویه دار نصب شده و در موقعیت‌های مختلف، پیچ و مهره‌ها را باز یا بسته نمایند.

شكل(1 ـ 46) ست بكس شش‌گوش
1ـ 19 ـ آچار بكس زاویه‌دار ALL ANGLE COG WRENCH
این وسیله یك آچار بكس است كه در زوایای مختلف می‌تواند پیچ و مهره‌های گوناگون را باز و بسته نماید.

شكل(1 ـ 47) آچار بكس زاویه‌دار

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir