توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تأثیرات فشار خشكسالی بر تولید سویا دارای 97 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تأثیرات فشار خشكسالی بر تولید سویا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تأثیرات فشار خشكسالی بر تولید سویا،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تأثیرات فشار خشكسالی بر تولید سویا :

تأثیرات فشار خشكسالی بر تولید سویا

در انتهای ماه جولای ، آب و هوای گرم و خشك ، تكامل محصول سویا ، حدود 8 روز فراتر از حد طبیعی خود ، سرعت بخشید . در حدود 85 درصد محصول جوانه زد و 25 درصد آن ، شروع به تشكیل پوسته خارجی خود كردند . این مقاله ، بر روی موارد زیر بحث می كند : 1 ) چگونه فشار خشكسالی ، بر پتانسیل محصولات سویا تأثیر می گذارد 2) چگونه پتانسیل محصولات سویا ، قبل از برداشت ارزیابی می شوند و 3 ) مصارف متوالی در فصل خشكسالی ، بر سویا ایجاد فشار می كند .

سویاها ، محصولی انعطاف پذیر تر از ذرت هستند كه با دوره های مربوط به فشار رطوبت موجود ، سازگاری می یابند . همان طور كه محل ذرت ، از طریق ایجاد خوشه تا شكوفیایی و افتادن آن كامل می شود حالت رطوبت موجود ، مهم و جدی می شود . برعكس ، محصولات سویا ، به فشار رطوبت ، در طی یك دوره خیلی طولانی و حدودی از مراحل رشد ، عكس العمل نشان می دهند .

تنوعات سویا ، با منطقه جنوبی داكوتا سازگار هستند و از نوع مشخصی می باشند ، در حالیكه تعدادی از مراحل رشد را در همین زمان ، آشكار می سازند . هنگامیكه یك گیاه ، مراحل گل دهی یا تكثیر را آغاز می كند ( R1 به R8 ) هنوز ، در حال رشد است . ( مرحله گیاهی ) و می تواند بر گها را ساقه های بیشتری را تولید كند ، این حدود وسیع در مراحل رشد ، به سویاها ، اجازه جبران كمبود خود ، در فصل خشكسالی را می دهد ، هنگامی كه رشد ، و در دیگر مراحل رشد ، كاهش یافته است .
پتانسیل محصول سویا ، تحت تأثیر تمام تعداد پوسته ها ، در هر گیاه است ،‌تعداد لوبیاها در هر تخمدان و وزن آنها در هر لوبیا ( اندازه دانه ) مشخص می گردد .
تركیب محصول تحت تأثیر قرار گرفته ، بستگی به مرحله تولید و تكثیر ( R ) دارد ، هنگامی كه فشاری بوجود می آید . مهم ترین مرحله برای پتانسیل محصول آغاز می گرد ، همانطور كه محصول ، به مرحله كامل شده مادگی خود می رسد .

( R4 ، مادگی ، در حدود 4/3 اینچ ، در یكی از چهار گره بالایی و بر روی ساقه اصلی ، با یك برگ كاملاٌ پیشرفته ، طول دارد ) .
فشار خشكسالی ، در زمان از طریق R4 ، در حد اندكی ، بعد از مرحله R4 ( شروع رویش دانه ، دانه ها ، دارای طول 8/1 اینچ هستند ) ، محصولات موجود را بیش از همین فشار و در هر زمان دیگری از مرحله پیشرفت ، كاهش خواهد داد . در این دوره R45 ( تشكیل دیر هنگام مادگی ) تا حدود R55 (‌مدت كوتاهی قبل از تشكیل و رشد كامل دانه ) مخصوصاٌ مهم و اساسی است ، زیرا گل دهی متوقف می گردد و می تواند نه به مدت طولانی مادگی های از دست رفته را جبران نماید . مادگی ها و ساقه ها جوان تر ، همچنین ، تحت فشار در برابر رشد ناكامل ، استعداد بیشتری را نسبت به مادگی ها و دانه ها ی قدیمی تر دارند .

كاهش محصول در این زمان ، اساساٌ نتیجه فقدان تمام مادگی ، در هر گیاه هستند . بعد از مرحله R56 باید رطوبت مهیا باشد ، اندازه دانه ممكن است ، كاهش محصول را جبران كند . بهر حال ، اندازه دانه ، از نظر ژنتیكی ، محدود می گردد .
روش ارزیابی پتانسیل محصول در سویاها ، بصورت زیر است :

1 )‌ محاسبه تعداد گیاهان موجود ، در یك ناحیه آزمایشی كوچك ، در یك مزرعه ( 1000/1 دانه در هر جریب ) .
بصورت اتفاقی ، ده ناحیه را در هر مزرعه انتخاب كنید . طول ردیف های مورد نیاز ، برابر با 1000/1 در هر جریب می باشد كه بستگی به فاصله گذاری ردیف ها دارد :
74 پا و 8 اینچ برای ردیف های 7 اینچی اندازه گیری می شود .
52 پا و 2 اینچ برای ردیف های 10 اینچی .

34 پا و 10 اینچ ، برای ردیف های 15 اینچی .
26 پا و یك اینچ برای ردیف های 20 اینچی .
17 پا و 5 اینچ ، برای ردیف های 30 اینچی .

14 پا و 6 اینچ ، برای ردیف های 36 اینچی .
13 پا و 19 اینچی ، برای ردیف های 38 اینچی .
ازتعداد گیاهان بدست آمده ، در مرحله چهارم استفاده كنید .
2 ) تعداد مادگی ها را بر روی 10 گیاه موجود در این ردیف ها محاسبه نمایید و بر روی هر 5 گیاه ، در پایین این ردیف ها .
در نظر بگیرید تا موقعی كه 20 گیاه ، شمارش شده باشد ، عموماٌ بیشتر گیاهان شمارش شده یا بیشتر مكانهای نمونه ای در این مزرعه ، دقت بیشتری را در ارزیابی مزرعه ، بكار خواهند برد .
3 ) میانگین تعداد مادگی ها ، در هر گیاه ، برای هر ناحیه آزمایشی را محسابه كنید .

4 ) وزن محصولات درهر جریب ، از طریق این رابطه بدست می آید : Bu/A برابر با تعداد گیاهان ، در هر نمونه است و میانگین X ، تعداد مادگی ها ا در هر گیاه است كه به اندازه X0.4024 تقسیم شده از طریق ( 60 ) است .
ارزیابی پتانسیل محصول ، فقط ممكن است برای زمانی كوتاه ، خوب و مناسب باشد . اگر خشكسالی ادامه یابد و باعث كندی رشد مادگی موجود گردید یا مانع از پر شدن دانه شود ، این ارزیابی ممكنست ، مدت زیادی معتبر و مطمئن نباشد .

معمولاٌ یك ارزیابی دقیقتر است . هنگامی كه شكل محدودتری را نسبت به تكامل محصول می گیرد . ارزیابی قبل از فقدان برگ ، ممكن است بگوید كه آیا محصول باید بصورت دانه برداشت شود ، یا بصورت علفی . ارزیابی دیگری ممكن است نشان دهد كه آیا این برداشت محصول توجیه می گرد و اصلاح پذیر است .
سویا ها می توانند بصورت علف خشك یا علف تازه مانده برداشت شوند ، اگرچه مشكلات موجود در محافظت از ساقه های وسیع گیاه ، مشكل تولید علف خشك را بوجود می آورند .
علف خشك سویا ، در حد وسیعی از نظر كیفیت و مطلوب بودن حالت علفی خود متنوع هستند و بستگی به نسبت برگ به ساقه ، سختی ساقه و چگونگی بسته بندی و ذخیره سازی خوب و مناسب دارد .

اگر بصورت علف تازه مانده بكار می روند ، باید ، قبل از انباشتگی به دلیل خشك بودن ، بین 40 تا 50 درصد مرطوب شوند .
مرحله مطلوب پیشرفت ، برای برداشت ساقه های علفی سویا ، هنگامی است كه تخمدانها شكل گرفته اند و برگهای پایینی ، به درستی ، شروع به زرد شدن می كنند .
اطلاعات تحقیقاتی دانشگاه ایالتی اوهایو ، كیفیت هلفی سویا و علفهای تازه گیاه یونجه ( در جدول ) مقایسه كردند . آزمایشات مربوط به مطلوب بودن این گیاه ، نشان می دهد كه ساقه علفی سویا ، از طریق چهار پایان مورد استفاده قرار می گیرد ، اگرچه حیوانات ممكن است ، این علف را با گستردگی بیشتری نسبت به یونجه مصرف كنند ، زیرا ساقه آن سخت است . مقدار بیشتر غیرقابل پذیرش آن می تواند مورد انتظار قرار گیرد .

پیشرفت و زمان بندی رشد گیاه ، گل دهی ، تشكیل و پیشرفت مادگی و پر شدن لانه های وسویا (‌دانشگاه ایالتی ایوا ) .
كیفیت علفی سویا و یونجه تازه . از دانشگاه ایالتی اوهایو ، گرفته شده است .
Ea p NDF2 ADF1 پروتئین مرحله محصول
02/1 44/0 2/35 1/31 4/22 تشكیل غنچه یونجه
30/1 39/0 6/48 6/40 2/16 ابتدای تشكیل مادگی سویاها

1 ) ADF – فیبر اسیدی پاك كننده با اندازه قابلیت هضم مقدار پایین ADF قابلیت هضم بالا .
2 ) NDF – فیبر طبیعی پاك كننده با اندازه محصول علفی بدست آمده مقدار پائین NDF محصول بیشتر .
این مقاله و دیگر مقالات می توانند ریال بصورت الكترونیكی از كالج كشاورزی و انتشارات علوم بیولوژیكی SU – SD در دسترس باشند ، چیزی كه بر روی آدرس اینترنتی زیر موجود است :
آدرس اینترنتی

از رشد كار گسترش همكاری گرفته شده است ، فعالیت های 8 می و 30 ژوئن 1914 ، در همكاری با USDA است . لاری تایدمن ،‌رئیس این موسسه گسترش همكاری ها از دانشكده كشاورزی و علوم بیولوژیكی دانشگاه ایالتی داكوتای جنوبی ، در بروكینز است . SDSV فعالیتی قابل تأیید و به موازات تناسب كاری( از نظر جنسیتی ، مرد یا زن ) می باشد و تمام فواید ، خدمات و تناسبهای آموزشی و شغلی را ، بدون مراجعه به اصل و نسب ، سن ، نژاد ، شهری بودن ، رنگ آئین ، مذهب ، جنسبت ، ناتوانی ، ملیت ، برتری جنسیتی .
یا اوضاع مربوط به دوران جنگ و هتنام ، ارائه می دهد.

آبیاری گیاه سویا
ویلیام ال.كرانز ، متخصص آبیاری گسترده : روژه دبلیو المور ، متخصص محصولات گسترده وجیمزه ای اسیح ، استاد كشاورزی و باغبانی علمی
مدیریت صحیح ومناسب آبیاری ، برای مطلوب ساختن محصولات ومنابع آب مخصوص آبیاری ، مهم و اساسی است . تولید سویای آبیاری شده در ناحیه نبراسكا ، ناحیه ای باشوعات خاك و آب و هوا واد انرژی ها ی مدیریتی آبیاری متفاوت را در بر می گیرد و این آزمایشات مربوطه ناحیه بنراسكاو در مورد پیشنهادات مربوط به آب مخصوب آبیاری هستند كه خاك بنداسكا ، آب و هوا و تنوع پذیری رسوب مواد را مناسب و سازگار می دارند . وسعت زمین ، تحت كشت سویا در نبراسكا ، از 43000 جریب با تولید مصحول آبیاری شده در سال 1972 ، به 55/2 میلیون جریب در سال 2003 افزایش یافته است . در حدود 45 درصد از تمام وسعت زمین تحت كشت سویا در بنراسكا ، آبیاری می شود . توجه به سویا ، به دلیل مصارف اقتصادی مطلوب ، تنوعاتی با پتانسیل بهتر مصحول ، ارزش سویا ، در گردش با محصولات دیگری ، مثل ذرت و تغییراتی در قوانین زمین كشاورزی ایالات متحده آمریكا است .
رشد و پیشرفت گیاه سویا

پیشرفت گیاه سویا می تواند ، در دو مرحله از هم جدا شوند – مرحله رشد گیاهی و مرحله تولید و تكثیر . مرحله گیاهی ،‌ با رشد و نمو دانه و ظهور جوان ها آغاز می گردد . مرحله تولید و تكثیر ، با ظهور اولین گل بر روی گیاه ، آغاز می شود . پیشرفت مرحله گیاهی ، بویژه ، توسط در نظر گرفتن تعداد گره های اصلی ساقه ، نشان داده می شود . گره ، در حالیكه دو برگ كوچك پگاه لبه دار به هم مربوط می شوند ، بصورت گره ( O ) محاسبه می شود ، با توجه به اینكه گره ، در جائیكه دو برگ كوچك اولیه به هم می پیوندند ، بصورت گره ( 1 ) در نظر گرفته می شود . تمام برگهای دیگر ، در بالای برگهای كوچك گیاه برگهای كوچك سه تایی را بوجود می آورند و بصورت متوالی ، گره 2 و 3 و غیره ، خوانده می شوند . پیشرفت تولید و تكثیر ، كمی پیچیده تر است و جزئیات آن ، در جدول ( 1 ) تهیه می گردند . دانستن این مراحل رشد سویا ، هنگامی است كه از روش فهرست بندی آبیاری های موجود در مرحله رشد استفاده می شود .

تنوع سویا و انواع محل رشد ساقه
برای تولید سویای آبیاری شده ، تنواع انتخاب ، یك عامل مهم مدیریتی است . بسیاری از تنوعات سویای موجود در نبراسكا ، از نوع نامحدود هستند ، كه در آنها ، مراحل بعدی رشد گیاه ، با مراحل اولیه پیشرفت تولید و تكثیر آن ، زیاد گسترش می یابند . در این تنوعات رأس اصلی ساقه ، فعالیت رشد گیاه را حفظ می نماید (‌مثلاٌ گره های جدید را تولید می كند ) بعد از اینكه اولین گل ظاهر می شود ( بویژه ، بر روی گره ششم ساقه اصلی ) . همان طور كه فعالیت گیاه ادامه می یابد به تدریج كند می شود ، تا زمانیكه دقیقاٌ‌ّ بعد از پیدایش مرحله گسترش رشد و نمو دانه ، متوقف می گردد ( مثلاٌ گره های بیشتری تولید نمی شوند ) چنین تنوعاتی ، اغلب بیش از 20 گره موجود بر روی ساقه اصلی را در مرحله تكامل خواهند داشت .

برعكس ، رأس اصلی ساقه با تنوعات مشخص به شكلی ناگهانی ، فعالیت رشد گیاه را بعد از تولید گل ، متوقف می سازد . این مورد ، منتهی به جمع شدن رأس اصلی ساقه در خوشه انتهایی گل ها می گردد . چنین تنوعاتی ، عموماٌ فقط در حدود 14-10 گره در ساقه اصلی خود و در مرحله تكامل دارند ولی قد كوتاه آنها ، می توانددانه بیشتری را در خود نگه دارند ، هنگامی كه با تراكم های بالایی از گیاه در زمینهای انتهایی آبیاری شده استفاده می شوند ، در جائیكه تنوعات نامحدود ، اغلب دیده می شوند .

تنوعاتی از گیاه از نوع نیمه محدود در نبراكسا ، مهیا می شوند ، (‌نوع NE3001 نبراسكا ، یك نمونه است ) . رأس اصلی ساقه ، در این تنوعات به سرعت ، از حالت رشد گیاه به تكثیر آن ، متمركز نمی شود و عموماٌ در حدود 18-16 گره در ساقه اصلی خود و در مرحله تكامل ، وجود خواهند داشت ، تحقیق انجام گرفته از طریق دانشگاه نبراسكا – لینكن ، بیان می كند كه انواع نیمه محدود ، ممكنست برای بهره مندی بهتر از پتانسیل محصول مربوط به سیستم های تولید سویای به شدت تحت نظارت و آبیاری شده ، مورد نیاز باشند .

تصویر 1 ) استفاده آب در محصول سویا یا انتقال روزانه بخار آب ( ET ) از یك محصول بخوبی آبیاری شده ، خط آبی ، ET مورد انتظار را بر اساس اطلاعات تاریخی نشان می دهد ، با توجه به اینكه خط قرمز ، نشان دهنده ET روزانه ، برای یك فصل خاص رشد و نمو است

.
جدول 1 )مراحل تولید و تكثیر سویا و پیشرفت آن ( ریحی و همكارانش ،1994 ) .
توصیف مرحله

در نهایت یك گل باز می شود كه در هر گره ساقه اصلی وجود دارد . عموماٌ اولین گل بر روی گره ششم و در انواع نامحدود بوجود می آید ولی تقریباٌ تمام گره ها ، همزمان در انواع مشخصی ، گل می دهند R1 آغاز گل دهی

در نهایت یك گل باز می شود و در یكی از دو گره ساقه بالایی اصلی موجود است كه كاملاٌ دارای برگهای پیشونده هستند . یك گره با برگ كاملاٌ رشد یافته ، فقط در زیر گره ای خواهد بود كه برگهای كوچك آن به طرف قسمت گسترده آن پیش نمی روند و لبه های آنها دارای تماس با هم ، به مدت طولانی نخواهند بود . R2 گل كامل
در نهایت ، یك مادگی ( تخمدان گیاه ) با طول 16/3 اینچ ، در یكی از چهار گره بالایی ساقه اصلی موجود است كه یك برگ كاملاٌ پیشرونده را دارند . عموماٌ مادگی هایی با طول بیشتر در گره های پائینی و گل هایی با مقاومت بیشتر دیده می شوند ، گل ها باز می گردند و غنچه های آنها بر روی گیاه و در مرحله R3 است .

R8 آغاز تداوم رشد تخمدان

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir