توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد آئین کار نگهداری سیب و سبزیجات در سردخانه دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد آئین کار نگهداری سیب و سبزیجات در سردخانه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد آئین کار نگهداری سیب و سبزیجات در سردخانه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد آئین کار نگهداری سیب و سبزیجات در سردخانه :

آئین کار نگهداری سیب و سبزیجات در سردخانه

فهرست مطالب

مقدمه
آئین كار نگهداری سیب در سردخانه
هدف
دامنه كاربرد

اصول روش نگهداری سیب
برداشت
جور كردن و درجه بندی
بسته بندی
انتقال به سردخانه
طرز عمل در سردخانه
كنترل سیب‏ها در سردخانه
پیوست شماره 3 ـ كنترل آتمسفر در سردخانه

بسمه تعالی
پیشگفتار
آئین كار نگهداری سیب در سردخانه كه نخستین بار در سال 1351 تهیه گردید بر اساس پیشنهادهای رسیده و بررسی و تائید كمیسیون فنی نگهداری میوه و سبزی در سردخانه برای اولین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و در هفتاد و دومین جلسه كمیته ملی استاندارد فرآورده‏های كشاورزی و غذائی مورخ 67/4/29 تصویب شد , اینك به استناد ماده یك قانون مواد الحاقی به قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب آذر ماه سال 1349 به عنوان آئین كار رسمی ایران منتشر می‏گردد .
برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم , استانداردها و آئین كارهای ایران در مواقع لزوم مورد تجدید نظر قرار خواهند گرفت و هر گ

ونه پیشنهادی كه برای اصلاح یا تكمیل این آئین كار برسد در تجدید نظر بعدی مورد توجه واقع خواهد شد .
بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدید نظر آنها استفاده كرد .
در تهیه و تجدید نظر این آئین كار سعی شده است كه ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتی المقدور بین این آئین كار و آئین كارهای كشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود .
لذا با بررسی امكانات و مهارت‏های موجود و اجرای آزمایش‏های لازم این آئین كار با استفاده از منابع زیر تهیه گردیده است :
1 ـ آمار نامه كشاورزی سال 1364 از انتشارات وزارت كشاورزی
2 ـ بیماریهای مهم فیزیولوژیك انباری سیب – نگارش : داریوش شرافتیان از انتشارات مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مهر ماه 1363
3 ـ استاندارد ویژگیهای سیب ( تجدید نظر ) شماره 347 ایران ـ چاپ سوم مهرماه 1364
4- 4- Refrigerated storage of apples and pears A practical guide by J.C Fibler B.B.E / B.SC / H.D 1972 England
5- 5- Wooden package for fruit and vegetable products by D.Castelli published by united nations industrials development organization ID/WG 369/13 22 November 1983
6- 6- Market diseases of fruits and vegetables apples, pears, quinces by Dean H. Rose formerly L.P Mccolloch and D.F Fisher Washington D.C Nov 1951
7- 7- American society of heating, refrigeration and air – conditioning engineers 1982
8- 8- Encyclopedia Americans the international edition volume 2 1973

9- 9- Apples – guide to cold storage ISO 1212 – 1976
10- 10- The storage of apples
R.M Smook and G.D Blanpied – 1969 – New York state college of agriculture
11- 11- Guide for storage of apples IS: 6669 – 1972

مقدمه
سیب یكی از قدیمی‏ترین میوه‏هایی است كه بشر از دیر باز شناخته و مورد استفاده قرار داده است بر اساس اطلاعات موجود به نظر می‏رسد كه موطن اصلی درخت سیب در منطقه جنوبی قفقاز و آسیای صغیر بوده و این درخت اولین بار در كشورهای ایران , مصر , یونان پرورش می‏یافته است . درخت سیب از گونه‏های مختلف جنس Malus از خانواده Rosaceae می‏باشد . به عقیده بعضی از گیاه شناسان جنس Malus خود زیر جنس Pyrous بوده و بیست و پنج گونه سیب شناخته شده موجود تماماؤ اخلاف Malus Pyrous و Pyrous Bacata می‏باشند . در اثر پرورش و اصلاح نژاد , این میوه دارای ارقام گوناگون شده است كه در دامنه وسیعی از شرایط آب و هوای مختلف قابل كاشت بوده و با رعایت اصول به زراعی محصول قابل توجهی می‏دهد . در كشور ما نیز به علت مناسب بودن شرایط آب و هوایی این محصول از قدیم الایام مورد كشت و استفاده قرار می‏گرفته و در ربع قرن اخیر تولید آن افزایش چشمگیری یافته است . بطوری كه در حال حاضر سطح زیر كشت سیب در ایران تقریباؤ به 124000 هكتار و با تولیدی حدود 1130000 تن در سال می‏رسد . تعداد ارقام ایرانی كه تا كنون مشخص گردیده به بیش از 150 رقم بالغ می‏شود و علاوه بر آن حدود 30 رقم خارجی نیز به ایران وارد شده و كشت چند رقم آن متداول می‏باشد . بیشترین سطح زیر كشت به ارقام دیر رس و قابل نگهداری در سردخانه اختصاص یافته است كه مهم‏ترین آن عبارتند از : زنوزمرند , عباسی , شمیرانی 7 گلدن دلیشس , رددلیشی , گرانی اسمیت , جاناتان , گالیا , شفیع آبادی و گلاب كهنز می‏باشد كه سه رقم گرانی اسمیت , جاناتان , گالیا در سطح محدودی در باغهای دولتی غرس شده‏اند . سابقاؤ روش احداث باغات سیب در ایران به طریق سنتی با تراكم 300 درخت در هكتار بوده ولی در سالهای اخیر احداث باغات با كشت متمركز ( سیستم Malling) با تراكم متوسط 2000 درخت در هكتار , رو به توسعه و گسترش می‏باشد نگهداری سیب در ایران سابقه طولانی داشته و در بعضی از مناطق روستائی كشورمان روش‏های سنتی هنوز هم متداول می‏باشد . از جمله این روشها پوشانیدن سیب توسط كاه , خاك و ماسه نرم ( به ویژه در مورد رقم شمیرانی ) و یا انبار كردن آن در زیر زمین‏های خنك است . امروزه در كشور استفاده از سرد خانه برای نگهداری

این محصول شدیداؤ رواج یافته بطوریكه بخش قابل توجهی از ظرفیت سردخانه‏های بالای صفر كشور به نگهداری سیب اختصاص یافته است و از این حجم حدود 90 درصد برای نگهداری سیب‏های گلدن دلیشس و رد دلیشس مورد استفاده قرار می‏گیرد . ضرورت آشنا كردن علاقه‏مندان و دست اندركاران ذیربط به تكنیك نگهداری سیب در سردخانه با توجه به اهمیت اقتصادی این محصول وا بخصوص در مورد دو رقم گلدن دلیشس و رد دلیشس به تجدید نظر این آئین كار اقدام شود .

آئین كار نگهداری سیب در سردخانه
1 ـ هدف
هدف از تدوین این آئین كار ارائه اصولی به منظور نگهداری سیب در سردخانه برای عرضه در خارج از فصل می‏باشد كه رعایت آنها در مرحله برداشت , 1 جور كردن , حمل به سردخانه , در طول مدت نگهداری و هنگام خروج میوه از سردخانه موجب حفظ هر چه بیشتر تازگی و ویژگیهای

خاص رقم سیب مورد عمل خواهد بود .
2 ـ دامنه كاربرد
این آئین كار در مورد ارقامی از سیب كه در داخل كشور تولید شده و دارای قابلیت نگهداری خوب یا متوسط هستند قابل اجراست .
2 ـ 1 ـ ارقامی كه دارای قابلیت نگهداری خوب یا متوسط هستند و می‏توان آنها را از دو تا نه ماه در سردخانه نگهداری نمود به ترتیب قابلیت نگهداری به شرح زیر می‏باشند :

3 ـ اصول روش نگهداری سیب
نگهداری سیب در سردخانه 2 به صورت تازه بر اصول زیر متكی است :
3 ـ 1 ـ نگهداری در دمای 3 كم به منظور :
3 ـ 1 ـ 1 ـ كم و محدود نمودن تنفس و سایر فعالیتهای حیاتی میوه
3 ـ 1 ـ 2 ـ كم و محدود نمودن فعالیت باكتریها , قارچ‏ها ( شامل كپكها و مخمرها ) و جلوگیری از فساد میوه
3 ـ 1 ـ 3 ـ جلوگیری از تغییرات سریع كیفی میوه از قبیل : تغییر رنگ , رسیدگی بیش از حد و آردی و نرم شدن میوه
3 ـ 2 ـ نگهداری در رطوبت نسبی 4 بالا به منظور كاهش تبخیر شدید و حفظ طراوت میوه
ضمناؤ خارج نمودن یا بی اثر كردن گازهای فرار ناشی از فعالیت حیاتی سیب و همچنین نگهداری آن در سردخانه‏هایی 5 كه دارای آتمسفر كنترل شده هستند , می‏تواند مدت نگهداری بعضی از ارقام سیب را طولانی‏تر كند .
4 ـ برداشت

برداشت سیب به منظور نگهداری در سردخانه به دو طریق سنتی و نیمه مكانیزه به شرح زیر انجام گیرد :
4 ـ 1 ـ وسائل لازم برای برداشت سنتی
ـ ظروف مناسب برداشت نظیر سطل , سبد , زنبیل , كیسه میوه چینی و غیره
ـ سكوی برداشت
ـ نردبان
ـ ظروف حمل سیب به سردخانه مانند : جعبه , كارتن و غیره
ـ وسیله حمل به سردخانه مانند گاری , فرقون و وسایل موتوری مناسب و نظایر آن
4 ـ 2 ـ وسایل لازم برای برداشت نیمه مكانیزه
برداشت نیمه مكانیزه در باغاتی میسر است كه كاشت آن طبق اصول صحیح از نظر فاصله درختها و ردیفهای آن صورت گرفته باشد . در این قبیل باغات علاوه بر وسائل مندرج در بند 4 ـ 1 وسائل زیر نیز مورد استفاده قرار می‏گیرد :
ـ تریلی برداشت
ـ لیفت تراك
ـ پالت 6
ـ باكس پالت 7
ـ وانت یا كامیون
4 ـ 3 ـ روش برداشت
4 ـ 3 ـ 1 ـ زمان برداشت : سیب را باید موقعی ( در مرحله‏ای از رسیدن ) برداشت نمود كه طولانی‏ترین عمر نگهداری را در سردخانه داشته باشد . زمان برداشت تابعی است از رقم سیب , منطقه كاشت و نحوه داشت .
برای تشخیص مناسب‏ترین مرحله رسیدن میوه به منظور نگهداری طولانی در سردخانه از ضوابط معینی می‏توان استفاده نمود و مهمترین این ضوابط عبارتند از :
ـ فاصله زمانی بین حداكثر باروری شكوفه‏ها تا زمان برداشت : تعداد روزها برای تعیین مناسبترین برداشت از مرحله تمام گل (80 درصد شكوفه‏ها باز شده باشند ) در مورد دو رقم گلدن دلیشس و رد دلیشس در مناطق مختلف ایران بین 155 ـ 135 روز می‏باشد .
ـ رنگ میوه : شدت رنگ می‏تواند عامل تقریبی در برداشت محصول باشد معمولا سیب برای رنگ گیری نیاز به شبهای سرد و روزهای آفتابی در 8 ـ 6 هفته قبل از برداشت دارد . در جدول پیوست شماره 1 میزان تقریبی رنگ ارقام رد دلیشس و گلدن دلیشس مناطق مختلف ایران نشان داده شده است .

یادآوری 1 ـ زردی رنگ توسط دستگاه كالریمتر اندازه‏گیری شده و قرمزی رنگ با در نظر گرفتن مقدار رنگ زمینه آن در سیب برآورده شده است .
ـ مقاومت ( سختی و نرمی میوه برای اندازه‏گیری مقاومت میوه معمولا باغداران با فشار انگشتان درجه نرمی و سختی میوه را بر اساس تجربه بدست می‏آورند ولی می‏توان برای این منظور از دستگاه سختی سنج 8 نیز استفاده نمود . جدول پیوست شماره 1 مقاومت دو رقم سیب گلدن دلیشس و رد دلیشس را در مناطق مختلف ایران نشان می‏دهد .
ـ تركیب شیمیایی میوه : منظور از تركیب شیمیایی مواد جامد محلول در آب و اسیدیته است برا

ی اندازه‏گیری مواد جامد محلول در آب ( بریكس ) از دستگاه رفراكتومتر دستی استفاده می‏شود و اندازه‏گیری اسیدیته در صورت وجود وسائل و مواد لازم انجام می‏گیرد . 9 میزان تقریبی بریكس و اسیدیته در جدول پیوست شماره 1 در مورد ارقام گلدن دلیشس ورد دلیشس آورده شده است .
باغداران هر منطقه می‏توانند با استفاده از ضوابط فوق الذكر بهترین موقع برداشت ارقام سیب باغات خود را برای نگهداری در سردخانه مشخص نمایند .
یادآوری 2 ـ چون قسمتی از رسیدن سیب در سردخانه انجام می‏گیرد , لازم است آنرا قبل از رسیدن كامل برداشت نمود . 10
ضمناؤ از آنجا كه میزان رسیدن در مدت نگهداری تأثیر قابل ملاحظه‏ای دارد , صاحبان باغات با دست اندركاران ذیربط باید بر اساس تجربیات خود با توجه به مدت نگهداری مورد نظر , زمان دقیق چیدن را مشخص نمایند .
4 ـ 4 ـ نحوه برداشت :
4 ـ 4 ـ 1 ـ میوه را باید حتی المقدور در ساعات اولیه روز كه هوا خنك است , چید و دقت نمود كه شبنم 11 و قطرات باران روی آن نباشد .
4 ـ 4 ـ 2 ـ از هر گونه عملی كه موجب آسیب دیدن سیب می‏گردد از قبیل : فشار انگشت , زخمی كردن , پرتاب میوه به درون ظروف و غیره باید خودداری كرد و برای چیدن باید از كارگران آموزش دیده استفاده نمود .
4 ـ 4 ـ 3 ـ فقط میوه‏های سالم را باید برای نگهداری در سردخانه تخصیص داد واز اختلاط آن با

میوه‏های ناسالم ( زخمی , لهیده , پلاسیده , آفت‏زده , پوسیده , زیر درختی و هر نوع عیب دیگر ) خودداری نمود .
5 ـ جور كردن 12 و درجه بندی
منظور از جور كردن این است كه سیب‏های سالمی را كه از درخت چیده شده از لحاظ رقم , اندازه , رنگ , میزان رسیدگی و سایر مشخصات جور كرده و سیب‏های مشابه را در ظروف جداگانه قرار داد .
این عمل می‏تواند در باغ بلافاصله پس از چیدن و یا در سردخانه قبل از قرار دادن سیب در اتاق‏های اصلی نگهداری انجام شود . در این مرحله باید دقت كافی نمود كه اگر احیانا تعداد معدودی میوه‏های معیوب مندرج در بند 4 ـ 4 ـ 3 با سیب‏های سالم مخلوط شده باشند از آنها تفكیك گرد

د . در صورتیكه درجه بندی سیب‏ها مورد نظر باشد , می‏توان طبق استاندارد ملی ایران شماره 347 ( ویژگیهای سیب ) همزمان با جور كردن و یا پس از نگهداری در سردخانه و بلافاصله قبل از عرضه به بازار , عمل درجه بندی را انجام داد .
6 ـ بسته بندی
هدف اصلی از بسته بندی میوه در این آئین كار این است كه بتوان سیب را با حداقل ضایعات , حمل و نقل , نگهداری و به بازار مصرف عرضه نمود .
6 ـ 1 ـ ظروف مورد استفاده باید از موادی ساخته شده باشند كه به اندازه كافی مقاوم بوده تا در هنگام حمل و نقل , نگهداری در سردخانه و عرضه به بازار مصرف از خسارات احتمالی به میوه جلوگیری شود .
6 ـ 2 ـ كف و دیوارهای ظروف بسته بندی باید صاف و نرم بوده و هیچ نوع وسیله و لوازمی از قبیل میخ یا بست‏های فلزی , زوایا و برجستگیهای تیز و غیره كه به میوه آسیب وارد نماید در آنها موجود نباشد . ظروف نگهداری سیب در سردخانه باید دارای منافذ لازم برای رسیدن هوای سالن سردخانه به میوه‏های محتوی آن باشد .
6 ـ 3 ـ ظروف مورد استفاده برای نگهداری میوه نباید آلوده به قارچ و میكروارگانیسم‏های دیگر باشد و بهتر است قبل از گذاشتن سیب در آنها مورد نظافت و ضد عفونی قرار گیرند .
6 ـ 4 ـ پوشال ( اعم از گیاهی یا كاغذی ) نباید در سردخانه مورد استفاده قرار گیرد . در بعضی از موارد استفاده از كاغذهای غیر قابل نفوذ رطوبت و ورقه‏های پلی اتیلنی ( بخصوص در مورد گولدن دلیشس ) به استثنأ سیب‏هایی كه به اسكاله حساسیت دارند , متداول است .
یادآوری : برای اطلاع بیشتر در مورد مشخصات جعبه‏های نگهداری و حمل و نقل سیب می‏توان از استاندارد جعبه‏های چوبی مخصوص بسته بندی میوه و سبزیهای تازه به شماره 1277 ایران و یا سایر استانداردهای مربوطه استفاده نمود .
7 ـ انتقال به سردخانه
7 ـ 1 ـ بهتر است ظروف حاوی سیب را در همان روز برداشت با یكی از وسایل مندرج در بندهای 4 ـ 1 و 4 ـ 2 كه متناسب با حجم ظروف و سایر مقتضیات باشد هرچه سریع‏تر به سردخانه منتقل نمود .
7 ـ 2 ـ در صورتیكه انتقال سیب به سردخانه در همان روز برداشت میسر نباشد . ول

ی امكان خنك كردن و خنك نگهداشتن آن در محل برداشت موجود باشد باید از این امكانات برای سرد كردن میوه قبل از انتقال به سردخانه استفاده نمود .
7 ـ 3 ـ در صورتیكه حمل فوری سیب به سردخانه میسر نبوده و تسهیلاتی هم برای سرد كردن در اختیار نباشد باید ظروف حاوی میوه را در اتاقهای زیرزمینی یا محل مسقف و یا زیر سایبان نگهداری و در اسرع وقت نسبت به انتقال آن به سردخانه اقدام نمود .
یادآوری 1 ـ استفاده از وسائط نقلیه مجهز به تجهیزات سرد كننده برای انتقال سیب به سردخانه بخصوص اگر فاصله سردخانه تا مبداء حمل زیاد باشد , ضروری است و در این صورت ظروف حاوی میوه باید به نحوی چیده شوند كه جریان هوا در بین آنها به راحتی انجام گیرد و سایر الزامات از قبیل سرد كردن و نظافت و ضد عفونی داخل آن , مد نظر باشد .
یادآوری 2 ـ در مواردیكه معابر منتهی به سردخانه ناهموار باشد باید به راننده وسیله نقلیه سفارش نمود طوری وسیله نقلیه را براند كه موجب ایجاد لرزشها و حركات شدیدی كه سبب خسارت به سیب می‏شوند , نگردد .
8 ـ طرز عمل در سردخانه
8 ـ 1 ـ به محض رسیدن سیب به سردخانه و قبل از چیدن ظروف آن در محل اصلی نگهداری باید از آن نمونه برداری كرده و مشخصات نمونه را در فرم پیشنهادی پیوست شماره 2 درج و به امضای صاحب كالا رساند .
در صورتیكه دمای میوه پایین نیامده باشد باید به فوریت آنرا سرد نمود . این عمل با قرار دادن ظروف حاوی میوه در سالن پیش سرد كن و تقلیل دمای آن تا پائین‏تر از ده درجه سلسیوس با گرداندن هوای سرد انجام می‏پذیرد . برای سرعت عمل بیشتر باید ظروف را كنار هم یا روی ه طوری چید كه هوای سرد در حین گردش به راحتی به تمام سیب‏ها برسد .
8 ـ 2 ـ پس از پایین آمدن دمای سیب , ظروف حاوی آن را باید به محل اصلی نگهداری در سردخانه منتقل نمود . و صرف نظر از نوع تسهیلاتی كه برای چیدن ظروف در آن محل موجود باشد . باید ظروف را طوری در كنار هم قرار داد كه هوای سردخانه در حین گردش به راحتی به تمام ظروف و محتوی آن برسد .
ضمنأ برای سهولت نمونه برداری به منظور كنترل عوارضی احتمالی بهتر است ارقام مختلف سیب بطور جداگانه از هم چیده شوند و در مواردیكه میوه‏های متعلق به چند باغدار در یك سالن نگهداری می‏شوند نیز باید منفك از هم قرار گیرند .

یادآوری 1 ـ مناسب‏ترین حد استفاده از فضای اتاق‏های نگهداری سردخانه معادل 250 ـ 200 كیلوگرم سیب در هر متر مكعب فضای قابل استفاده می‏باشد .
یادآوری 2 ـ حداقل فاصله سطح بالایی جعبه‏ها از سقف نباید از Cm 60 و از دیوارها از Cm 15 كمتر باشد .
8 ـ 3 ـ دما : بطور كلی هر قدر دمای نگهداری سیب پایین‏تر باشد رسیدن میوه كندتر و از دست دادن رطوبت آن و ضایعات ناشی از نگهداری در سردخانه كمتر خواهد بود . در هر حال هنگام تعیین دمای نگهداری باید نكات دیگری را نیز مد نظر داشت . نقطه انجماد سیب بسته به رقم و سال برداشت متغیر است و معمولا بین 2/8 تا 2/2 ـ درجه سلسیوس بوده و به این لحاظ نباید این میوه را در دمای كمتر از 1 ـ درجه سلسیوس نگهداری نمود . هر چند ارقام رد دلیشس و گلدن دلیشس در دمای 1 ـ درجه سلسیوس به مدتهای طولانی 8 ـ 6 ماه قابل نگهداری هستند ولی این امر مستلزم گردش یكنواخت هوا بوده و برای جلوگیری از یخ زدن میوه معمولا دمای صفر درجه سلسیوس توصیه می‏شود .
8 ـ 4 ـ رطوبت نسبی : رطوبت نسبی در سالن اصلی نگهداری سیب نباید از 90 درصد كمتر باشد . زیرا كم شدن رطوبت نسبی باعث افزایش تبخیر رطوبت میوه شده و نهایتأ موجب چروكیدگی و كاهش وزن آن می‏گردد .
از طرفی رطوبت‏های نسبی بالاتر از 95 درصد نیز در صورتیكه گردش هوا یكنواخت نباشد , روی سطح میوه و دیوارها به صورت شبنم درآمده و سبب نشو و نمای قارچها می‏گردد كه به نوبه خود باعث خسارت میوه و آلودگی سالن می‏شود . بنابراین استفاده از رطوبت نسبی بالاتر از 90 درصد فقط در صورتی میسر است كه سیستم مناسب گردش هوا مانع تشكیل شبنم باشد . در هر صورت تقلیل وزن سیب در رطوبت نسبی حدود 90 درصد ناچیز بوده و در رطوبت نسبی 85 درصد نیز قابل

اغماض می‏باشد .
8 ـ 5 ـ گردش هوا : حجم هوایی كه برای سرد كردن میوه بكار می‏رود باید بین 40 ـ 30 متر مكعب در دقیقه برای هر تن 13 باشد . طرز چیدن بسته‏های سیب باید طوری باشد كه توزیع هوا بین بسته‏ها به صورت یكنواخت انجام گیرد . و از ایجاد زوایای مرده ( جایی كه هوای سرد به اندازه كافی به آن نرسد ) جلوگیری شود .
سطح بالایی جعبه‏های میوه كه روی هم چیده شده باید پایین‏تر از محل ورود هوای سرد باشد . بعضی از سردخانه‏ها مجهز به دستگاه تهویه برای خروج تدریجی گازهای فرار كه ناشی از تنفس

میوه و رسیدن آن می‏باشد بوده و در بعضی دیگر عمل تهویه را با باز كردن در سالن‏ها انجام می‏دهند . لازم به تذكر است كه تأثیر سوء افزایش گازهای فوق الذكر در دمای پایین نگهداری سیب قابل توجه نبوده و محل تردید می‏باشد .
8 ـ 6 ـ در سردخانه‏هایی كه مجهز به كنترل آتمسفر می‏باشند , می‏توان با تغییر در نسبت اجزاء متشكله هوای سردخانه مخصوصأ بی اكسید كربن و اكسیژن مدت نگهداری سیب را طولانی‏تر كرد . اجرای این منظور مستلزم رعایت نكاتی است كه در پیوست شماره 3 به آن اشاره شده است .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir