توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد انواع شبکه های جغرافیایی دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد انواع شبکه های جغرافیایی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد انواع شبکه های جغرافیایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد انواع شبکه های جغرافیایی :

انواع شبکه های جغرافیایی

Internetwork چیست ؟
به مجموعه ای از شبكه های منحصر بفرد كه به همدیگر متصلند كه روی هم شبكه بزرگ تشكیل میدهند در واقع اینترنتوركینگ اشاره ای به این صنعت و محصول ها دارد و ما اید میگیرم اینا چی هستند
اولین شبكه های كامپیوتری كه از كامپیوتر های mainframe استفاده میكردند و توسط ترمینالها به یكدیگر متصل بودند كه به انها time-sharing networks میگفتند اینگونه محیط ها توسط محصولات IBM از نوع Systems Network Architecture یا SNA و Digital’s network architecture تشكیل میشدند .

Local-area networks یا همان LAN برای ارتباط بین PC ها و گردش انها بین هم به كار امدند . شبكه های LAN به كاربران متفاوت اجازه میدادند در یك محیط گرافیكی در محیطی كه قرار داشتند به تبادل اطلاعات و پیام ها بپردازند و همچنین قابلیت ان را داشتند كه بعضی قطعات مثل پرینتررا با هم مصرف كنند .
Wide-area networks یا WAN تقریبا اینگونه عمل میكند كه LAN ها را در محیط های جغرافیایی متفاوت با فاصله های بلند را به یكدیگر متصل كنند بعضی از تكنولوژی های مورد استفاده برای اتصال LAN ها به هم را میتوان از جمله T1, T3, ATM, ISDN, ADSL, Frame Relay, radio links و ; نام برد و البته روشهای جدید اتصالات LAN به یكدیگر هرروز بهبود و بهینه میشوند . امروزه LAN های پرسرعت و شبكه های اینترنتی به صورت عریضی مورد استفاده قرار میگیرند چراكه سرعت زیاد انها و همچنین حمایت از پهنای باند بالا موجب شاخص بودن انهاست .

اینترنتوركینگ در واقع برای سه راه حل زیر ابداع شده است : LAN های ایزوله توانایی اتصال مثلا دو اداره به هم را نداشتند . دوبل شدن منابع برای مثلا هر دو اداره باید یك نرم افزار و سخت افزار جداگانه تعبیه میشد . و در اخر هم عدم مدیریت كافی و نظارت مركزی بر شبكه های ایجاد شده .
اما به هر حال عملی كردن و به سرانجام رسانیدن اینترنتورك كار ساده ای نیست . از مشكلات زیادی باید گذر كرد مخصوصا بعد از موفقیت در اتصال چرا كه باید مدیریتی معتبر و نظارتی قابل انعطاف انجام داد .
به هر حال شبكه ای كه تحت اینترنت به كار بیاد طبیعتا از لحاظ امنیتی هم باید مراقبت های ویژه ای داشته باشد چراكه هكرهای زیادی برای حمله به سایت ها در كین نشسته اند و البته از مشهورترین گونه این حملات distributed denial of service یا همان DDOS میباشد و البته این گونه حملات تنها افرادی را تهدید میكند كه پا به شبكه اینترنتی نهاده اند بدون انكه نسایل امنیتی را در نظر بگیرند .

شبكه چیست ؟ یك شبكه متشكل از تعدادی كامپیوتر به هم مرتبط برای تبادل اطالاعات مپل هارددیسك ها یا سی دی رام ها تبادل فایل ها و یا ارتباطات الكترونیكی تشكیل شده است . كامپیوتر ها در شبكه میتوانند از طریق كابلها ؛ خطوط تلفن و امواج رادیویی ماهواره ها اشعه مادون قرمز ! به هم متصل شوند . سه نوع شبكه داریم : Local Area Network (LAN) Metropolitan Area Network (MAN) Wide Area Network (WAN) به تعریف اجمالی هر یك میپردازیم : Local Area Network

شبكه LAN یك شبكه محدود شده به محیطی كوچك میباشد . و عموما به یك محدوده جغرافیایی همچون آزمایشگاه ؛ مدرسه یا ساختمان میباشد . و كمتر اتفاق میفتد كه یك شبكه LAN از یك مایل فاصله بیشتری داشته باشد . نوعی از پیكر بندی شبكه LAN به اینگونه است كه یك كامپیوتر به عنوان file server قرار میگرد . و این كامپیوتر مخزن تمامی نرم افزارهایی است كه شبكه را كنترل میكنند . كامپیوترهایی كه به فایل سرور متصل میشوند را ایستگاه كاری یا workstation میگویند . كامپیوتر های ایستگاه كاری میتوانند از لحاظ قدرت نسبت به سرور كمتر باشند . و میتوانند نرم افزارهای اضافی نیز در خودشان علاوه بر نرم افزارهای ویژه اتصال در خود داشته باشند . در اكثر شبكه های LAN كابلهایی برای اتصال به شبكه موجود است و از طریق كابل به یكدیگر متصل میشوند . كه بعدا در مورد كابل بندی و توپولوژی و سخت افزارهای مورد نیاز صحبت خواهیم كرد .
Metropolitan Area Network یك شبكه MAN بر محیطهای جغرافیایی بزرگتری از LAN را پوشش میدهند مانند درون شهری و ناحیه ها . با بهم پیوستن شبكه های كوچكتر به هم اطلاعات به اسانی از اینطریق منتشر میشوند . كتابخانه های محلی و نمایندگیهای دولتی عموما از این نوع شبكه برای اتصال به شركت های خصوصی و یا عموم استفاده میكنند . Wide Area Network خوب همانطور كه از اسمش پیداست شبكه ای بزرگتر از دو نوع بالاست و ارتباطات در این نوع شبكه میتواند بصورت كشوری باشد . كه ساختار پیچیده تری دارد اما ساختمان ان شبیه به همین شبكه های محلی میباشد . از مجموعه مزایای شبكه همانطور كه قبلا هم گفتم باز هم هست كه باز هم میگویم : سرعت تبادل اطلاعات بسیار بالا میرود به جای اینكه مثلا فایلی را در فلاپی دیسك بریزید و به كامپیوتر دیگری متصل كنید اگر به بیش از یك كامپیوتر احتیاج داشته باشید اینكار با ارتباطات شبكه ای به راحتی امكان پذیر است . و علاوه بر مزایا مشكلاتی نیز در پی دارد : قیمت تقریبا بالایی برای نصب دارند . به یك مسئول شبكه محتاجید . ممكن است سرور از بین برود . ممكنست كابلها فرسوده شوند و ;

مفهوم شبكه
شبكه در ساده ترین حالت خود شامل دو رایانه است كه به وسیله كابل
به یكدیگر متصل شده اند. به گونه ای كه بتوانند از داده ها به طور
مشترك یا Share استفاده كنند.
رایانه های شخصی ابزاری برای تولید داده ها و اسناد متنی و ; هستند
چنانچه دیگران به اطلاعات شما نیاز داشته باشند باشند و شبكه ای وجود نداشته باشد شما اطلاعات را بر روی فلاپی میزنید و به شخص میدهید كه به این روش كار Stand-Alone گویند.
رایانه هایی كه قسمتی از شبكه هستند میتوانند از موارد زیر به صورت
مشترك استفاده كنند :
داده ها
چاپگرها
پیام ها
مودمها
سایر منابع سخت افزاری
از این رو شبكه های رایانه ای را میتوان مجموعه ای از DTE ها دانست كه برای به اشتراك گزاری داده ها به یكدیگر متصل شده اند.
چرا از شبكه استفاده میكنیم ؟
الف- حذف محدودیت های جغرافیایی
با استفاده از شبكه میتوان محدودیت های جغرافیایی را حذف كرد و به
اطلاعات شخصی كه هزاران كیلومتر با ما فاصله دارد دست یافت.
ب- افزایش اعتماد
با داشتن منابع متعدد در سیستم های موجود در شبكه میتوان از اعتماد
بالایی برخوردار بود. به عنوان مثال وقتی كه یك فایل بر روی سیستمهای شبكه كپی میشود در صورتی كه این فایل در یك سیستم از بین برود میتوان از فایل موجود بر روی سیستم دیگر استفاده كرد.
ج- كاهش هزینه ها

شبكه ها این امكان را برای چندین نفر فراهم آورده اند تا هم از
داده ها و هم از دستگاه های جانبی به طور همزمان و مشترك استفاده كنند.
د- صرفه جویی در وقت
از طریق به اشتراك گزاری داده ها میتوان در وقت صرفه جویی كرد
قبل از ظهور شبكه اطلاعات مشترك محدود به موارد زیر بود :
الف- گفتن اطلاعات به یكدیگر
ب- نوشتن یادداشت
ج- قرار دادن اطلاعات بر روی فلاپی دیسك
با استفاده از شبكه عملیات فوق حذف و باعث صرفه جویی در وقت گردیده است.
انواع شبكه
شبكه های محلی LAN
این نوع شبكه ها كه در محیط محدود كاربرد دارند در داخل یك ساختمان و یا ساختمان های نزدیك به هم مورد استفاده قرار میگیرد. شبكه های محلی برای اتصال رایانه ها در دفاتر شركتها و ; به كار میرود. این نوع شبكه ها سریع ترین رشد را در میان صنعت ارتباطات داشته اند. این نوع شبكه دارای مشخصات زیر میباشد.
الف- رایانه ها نزدیك به هم و معمولا در یك ساختمان هستند
ب- مالكیت خطوط انتقال خصوصی است و از سوی سازمان مربوط نصب و نگهداری میشود
ج- سرعت انتقال داده ها بسیار بالاست ( 1 تا 400 MBPS )
د- شبكه ها از ساختار مشخصی استفاده میكنند.
شبكه های گسترده WAN
زمانی كه مزایای شبكه سازی شناخته شد سازمانها نیاز به گسترش شبكه را احساس نمودند. با گسترش حوزه ی جغرافیایی شبكه های WAN مطرح شد.
این شبكه های ناحیه ی جغرافیایی وسیعی را در بر میگیرند و دارای

مشخصات زیر هستند :
الف- رایانه ها صدها و هزارها كیلومتر با یكدیگر فاصله دارند
ب- خطوط انتقال از سوی شركتهای مخابراتی ایجاد و پشتیبانی میشود
ج- سرعت انتقال داده ها كم است. از 9600 bps تا 2 mbps
شبكه های شهری MAN
شبكه های شهری در مقایسه با LAN وسعت بیشتری دارند ولی از WAN
كوچكترند. این شبكه ها معمولا برای اتصال دفاتر یك شركت در یك شهر مورد استفاده قرار میگیرند.
تعریف شبكه :
مجموعه ای از چند كامپیوتر مستقل كه از طریق یك محیط ارتباطی با یكدیگر ارتباط دارند و می‌توانند عملیات انتقال داده را انجام دهند.

تقسیم بندی شبكه ها از نظر گستردگی
شبكه های محلی (Lan )
Local Area Network
شبكه محلی عبارتست از ارتباط یك سری كامپیوترهای شخصی یا ادوات كامپیوتری از طریق یك محیط مخابراتی تحت یك قانون و به كمك یك سیستم عامل در یك محدوده جغرافیایی محدود.
شبكه های گسترده ( Wan )
Wide Area Network
شبكه های Wan محدودیت جغرافیایی ندارند و در اكثر موارد ، یك Wan‌ از چندین Lan مرتبط با یكدیگر ایجاد می‌شود ـ شاید بتوان اینترنت را بزرگترین Wan در نظر بگیریم.
عوامل پیشرفت سریع شبكه عبارتند از :
1- تعداد زیاد میكروكامپیوترها.
2- شبكه های محلی علاوه بر دارا بودن بسیاری از مزایای مینی كامپیوترها و كامپیوترهای بزرگ توانایی كار در محیط سیستم عامل عادی را نیز دارند.
3- به وجود آمدن استانداردهای ملی و بین المللی در زمینه طراحی و كاربرد شبكه ها .
4- شبكه های محلی دارای قابلیت توسعه خوبی هستند.
5- در یك شبكه محلی سیستم همگام با نیاز سازمان توسعه می‌یابد و هزینه اضافی را به سازمان مربوطه تحمیل نمی‌كند.
6- شبكه های محلی انعطاف پذیر و قابل اطمینان هستند.
7- شبكه های محلی امكان استفاده مشترك از سخت افزار گران قیمت مانند هارد دیسكهای بزرگ ، چاپگرهای لیزری و دستگاه های تهیه پشتیبان را فراهم می‌كند.

تعریف Pack‌:
در شبكه های محلی برای سهولت در كنترل ترافیك اطلاعاتی در خطوط ارتباطی اطلاعات به بسته هایی با حجم كوچكتر تقسیم می‌شوند سپس آدرس مبدا ، آدرس مقصد و اطلاعات مربوط به تصحیح خطا و ; به آن اضافه می‌شود . این بسته ها Packet نامیده می‌شوند.
لایه های شبكه و مدل OSI
OPEN SYSTEM INTERCONECT

مدل OSI معروفترین و معتبرترین استاندارد شبكه های محلی می‌باشد . این استاندارد رسمی‌به صورت یك مفهوم كلی ارائه شده و به عنوان چهار چوب اصلی برای تعریف بسیاری از قراردادهای ارتباطی
( Communication Protocol ) در شبكه های كامپیوتری به كار گرفته می‌شود. این مدل یك چهار چوب و طبقه بندی كلی برای ارتباط ارائه می‌دهد و به جزئیات و چگونگی برقراری ارتباط نمی‌پردازد.
این مدل از هفت لایه تشكیل شده است . هر لایه از خدمات ارائه شده توسط لایه قبلی استفاده می‌كند و خدماتی را به لایه بعدی ارائه می‌دهد.

در حالت كلی وجود تمامی لایه ها الزامی نیست و ممكن است در یك شبكه یك یا چند لایه وجود نداشته باشد. مزیت طبقه بندی در این است كه كلیه پردازش و فرایندهای انجام شده در لایه n ام بر اساس خدمات ارائه شده توسط لایه (n-1 )ام طراحی می‌شود و بستگی به ساختار و نوع لایه های n-2 و قبل از آن ندارد. به این ترتیب شبكه هایی با قراردادهای متفاوت تنها در یك یا چند لایه با یكدیگر تفاوت خواهد داشت و ایجاد روشهایی برای برقراری ارتباط بین این شبكه ها ساده تر صورت می‌گیرد.
امروزه اهمیت شبكه های رایانه بر هیچ كس پوشیده نیست . با توجه به مزیت های مختلف آنها (كاهش هزینه ، صرفه جویی در وقت ، حذف محدودیت های جغرافیایی و ;) ، شاهد پیشرفت روزافزون این شاخه علمی می شویم . به همین دلیل اگر دیر بجنبیم از قافله عقب می مانیم ، به همین دلیل بنده در این مقاله به اصطلاحات مربوط به شبكه های كامپیوتری پرداخته ام
• ( DTE ( Data Terminal Equipment : منبع و گیرنده داده ها را در شبكه های رایانه ای DTE می گویند .

• ( DCE ( Data Communication Equipment : تجهیزاتی كه مشخصات الكتریكی داده ها را با مشخصات كانال داده ها تطبیق می دهد مانند مودم .
• (B.W ( Band width : پهنای باند یا محدوده ای كه در آن امواج آنالوگ بدون هیچ افتی حركت می كنند .
• Noise : نویز یا پارازیت به امواج الكتریكی مزاحم می گویند كه موجب اختلال در انتقال داده ها می شود .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir