توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله ده راهكار برای تعلیم و تربیت برتر دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ده راهكار برای تعلیم و تربیت برتر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ده راهكار برای تعلیم و تربیت برتر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ده راهكار برای تعلیم و تربیت برتر :

ده راهكار برای تعلیم و تربیت برتر

شاید یكی از شاخص‌ترین تفاوت‌های تعلیم و تربیت در گذشته و حال، لزوم توجه آموزگاران به مشكلات متعدد تعلیم و تربیتی دانش‌آموزان باشد، كه این امر ناشی از درگیری دانش‌آموزان امروزی با نابسامانی متعدد، اعم از آموزشی و پرورشی است.
در نگاهی كلی می‌توان مشكلات آموزشی – پرورشی كودكان و نوجوانان را از مواردی چون ناتوانی در فراگیری آموزش‌ها تا انواع نابسامانی‌های روحی- روانی دانست، كه به این ترتیب جای بحثی نمی‌ماند كه آموزگاران موظف‌اند بخشی از نیازهای این دانش‌آموزان را پاسخ گویند. از نگاهی دیگر اگر آموزگاران نخواهند تا نتوانند نابسامانی ذهنی – جسمی دانش‌آموزان‌شان را برطرف كنند، بی‌تردید دانش‌آموزان به دلیل درگیری‌های ذهنی‌شان آنچه را كه آموزش داده می‌شود، فرا نمی‌گیرند.

در این بررسی سعی شده تا ده راهكار ساده اما مهم برای برقراری ارتباط آموزگار با دانش‌آموزان با هدف رفع مشكلات مختلف آنها ارائه شود.

با دانش‌آموزان مرتبط شویم
آموزگار به صندوقچه اسرار دانش‌آموزان تبدیل شود، سخنان آنها را بشنود و سعی كند بی آن كه دیگران را به شكلی نادرست در جریان مشكلات آنها قرار بدهد، مشكلات را به بهترین نحو با والدین و اولیای مدرسه در میان گذاشته و تلاش خود را در جهت رفع آنها معطوف كند.
اعتماد دانش‌آموز به آموزگار باعث می‌شود تا دانش‌آموز آزادانه مسایلش را با آموزگار در میان گذاشته و از او كمك بخواهد. برای آن كه بتوانیم دانش‌آموزان و مشكلات آنها را شناخته و یاری‌شان كنیم، دقایق پایانی كلاس را هر بار به گفت وگو با یك یا چند نفر از دانش‌آموزان اختصاص دهیم تا از علایق، خواسته‌ها و مشكلات آنها آگاه شویم.

در سایه این شناخت و آگاهی، برقراری ارتباط آسان‌تر و رفع مشكلات سهل‌تر خواهد شد. از سوی دیگر، ارتباط منطقی و صمیمی دانش‌آموز و آموزگار، احساس آرامش را بر كلاس درس حاكم می‌كند و این احساس خوشایند فرایند آموزش – فراگیری را به حركتی دلچسب و تأثیرگذار تبدیل می‌كند.
اختصاص ساعت‌هایی خاص به گفت وگو با دانش‌آموزانی كه با مشكلات بیشتری روبه‌رو هستند، بسیار راهگشا است.
او را به سوی خوب بودن سوق دهیم
روانشناسان معتقدند سرآغاز تصحیح رفتارهای ناشایست دانش‌آموزان تفسیر خوب رفتارهای نادرست آنها است؛ به این معنی كه برای مقابله با رفتارهای ناپسند دانش‌آموزان، به جای دعوا و مشاجره، با آنها به خوبی و با منطق و آرامش برخورد كرده و رفتار آنها را به گونه‌ای دیگر و یا از
نگاهی دیگر تعبیر و تفسیر كنیم.
دانش‌آموز ناآرام سعی دارد تا به هر شكل ممكن نظم كلاس را به هم ریخته و آموزگار و همكلاسی‌هایش را آزار دهد؛ كه این ناآرامی و اذیت ممكن است به دلایل مختلف اعم از ابتلا به بیش‌فعالی؛ نا‌بسامانی‌های روحی – روانی؛ نیاز به جلب توجه و; برو

ز كند.
اما علت هر چه هست، نباید با او برخوردی تند و خشن داشت. گفت وگو با او و تفسیر رفتارهای ناپسند او به گونه‌ای دیگر، دانش‌آموز را از ادامه روند نامناسبی كه در پیش گرفته، باز می‌دارد.

به طور مثال هنگامی كه با شیطنت سعی دارد تا نظم كلاس را به هم بریزد، به جای خشمگین شدن تنها به گفتن این عبارت بسنده كنید كه: «او سعی دارد تا با شوخی‌هایش خستگی را از تن همه ما به در كند.» استفاده از عبارت‌هایی از این دست دانش‌آموز را شرمنده كرده و او را به سوی تصحیح رفتار خویش سوق می‌دهد.
راهنمایی‌ها باید ساده، كوتاه و كارا باشد

جوانان و نوجوانان، حتی كودكان از نصیحت بیزارند و هر چه صحبت‌ها به سوی نصیحت و پرگویی پیش برود نتیجه عكسی را به دنبال دارد. بنابراین با كوتاه‌ترین اما بهترین و تأثیرگذارترین عبارت‌ها آنها را راهنمایی كنید. به جای ریز شدن در مسایل و بحث و گفت وگوی بیهوده، تلاش كنید تا با فهرست‌بندی مطالب و پرداختن به نكات كلیدی و مورد نظر، در كوتاه‌ترین زمان ممكن به بهترین نتیجه دست یابید.
روانشناسان عقیده دارند برای نتیجه‌گیری بهتر، كافی است كلیدهای موفقیت به صورت خلاصه و فهرست‌وار به آنها ارائه شده و هر بار تنها یادآوری كوتاهی درباره سرفصل‌ها صورت بگیرد. ذهن دانش‌آموزان خودبه‌خود و براساس داده‌های كلیدی، راه صحیح را پیدا خواهد كرد.
این روش برای آموزگاران و والدین توصیه شده و پرگویی مضرترین شیوه برای تصحیح رفتار

دانش‌آموزان است.
دوستی و رفاقت را شكوفا كنید
روانشناسان براین باورند كه همسالان بیش از دیگران یكدیگر را باور داشته و به سخنان و رفتارهای یكدیگر اعتماد دارند. بنابراین با شكل‌گیری رفاقت‌های درست، خوب و محكم می‌توان بسیاری از مشكلات جوانان و نوجوانان را برطرف كرد.
از آن‌جایی كه آموزگار بیش از هر فرد دیگری به اخلاق و روحیه تك‌تك دانش‌آموزان واقف است، از این رو به خوبی می‌تواند شاگردانش را برای یافتن دوست خوب راهنمایی كند.
ترتیب دادن بازی‌ها و فعالیت‌های درسی گروهی؛ بازدیدهای علمی – تفریحی و; نه تنها راهكار مناسبی برای ارتباط بیشتر دانش‌آموزان با یكدیگر است؛ بلكه زمینه‌ساز شناسایی بیشتر دانش‌آموزان و یافتن دوستان خوب با نظارت آموزگار است.
به این ترتیب كودكان، جوانان و نوجوانان با یافتن و حفظ دوستی‌های خوب می‌توانند بسیاری از مشكلات روحی – روانی خود را برطرف كنند.
آموزش‌ها را به حد نیاز ارایه كنیم
اگر چه در دنیای پرتلاش امروز، كم‌كاری و سهل‌انگاری نتیجه‌ای جز شكست را به دنبال ندارد، اما لازم است آموزش‌ها در كمترین زمان و میزان ممكن، اما به بهترین و مؤثرترین شیوه ارایه شود تا دانش‌آموزان بیشترین بهره را از آن بگیرند.
از سوی دیگر آموزش‌ها، به ویژه تكالیفی كه به آنها ارائه می‌شود باید در حدی باشد كه علاوه بر آن كه دانش‌آموز به هدف نهایی خود یعنی فراگیری بهتر و موفقیت بیشتر دست یابد، امكان رشد ابعاد دیگر شخصیت او را نیز فراهم كند.

به این معنی كه اگر ذهن دانش‌آموزان تنها به سوی آموزش، بدون پرورش و تفریح متمركز شود، او به فردی فرسوده، خسته، عصبی، گوشه‌گیر و یك بعدی تبدیل شده و آن‌طور كه باید، شكوفا نخواهد شد.
بنابراین سعی كنید تا در حد توان، نیاز و استعداد هر دانش‌آموز به او آموزش‌ها را ارائه كرده و از او طلب كنید.
آنچه را بیش از توان اوست، نخواهیم
آمارها نشان می‌دهد بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل آن كه تحت فشار خانواده و یا اولیای مدرسه قرار گرفته‌اند؛ به سرعت ترك تحصیل كرده و یا به لجبازی، آن‌طور كه باید روند آموزش

و پرورش‌شان را پی نگرفته‌اند.
روانشناسان معتقدند یكی از شاخص‌ترین علل موفقیت یا شكست دانش‌آموزان، شناخت توانایی‌ها و علایق آنها توسط والدین، آموزگار و اولیای مدرسه و مهمتر از همه خود او است؛ كه پس از این شناخت، تنها پرورش استعدادها و توانایی‌های او می‌تواند دانش‌آموز را به سرمنزل مقصود برساند.
به تغییرات حساس باشیم
آموزگار نخستین شخصی است كه از تغییرات، چه مثبت و چه منفی مطلع می‌شود. بنابراین می‌تواند به عنوان حس‌گری فعال و هوشیار وضعیت درسی – رفتاری دانش‌آموزش‌اش را شناخته و كاستی‌ها را برطرف و توانایی‌ها را تقویت كند.
به عقیده روانشناسان به هر میزان آموزگار ارتباط صمیمانه‌تری با دانش‌آموزان داشته باشد، به همان میزان شناسایی ضعف‌ها و قوت‌ها آسان‌تر و سریع‌تر بوده و امكان یافتن راه‌حلی برای رفع ضعف‌ها محتمل‌تر است.
تمركز دقیق آموزگار برروی رفتار دانش‌آموزان حین تدریس نخستین گام برای شناسایی وضعیت دانش‌آموزان است. حركت‌های نابه‌جا، حواس‌پرتی، خستگی و كلافگی، عصبانیت و بی‌تفاوتی، شیطنت و بی‌نظمی و; همگی رفتارهای غیرارادی است كه در زمان تمركز دانش‌آموز در حین تدریس آموزگار به خوبی نمایان می‌شود.
حساسیت به تغییرات به راحتی آموزگار را برای شناسایی و حل مسایل و مشكلات دانش‌آموز راهنمایی می‌كند.
با والدین ارتباط تنگاتنگ و صمیمی داشته باشیم
اگر چه جلسه‌های انجمن اولیا و مربیان جلسه‌هایی است كه با هدف رفع معضلات آموزشی – پرورشی برگزار می‌شود، اما در اغلب موارد آن‌طور كه باید كارا نیست. بنابراین لازم است تا آموزگار با برنامه‌ریزی، از والدین دانش‌آموزان دعوت كند تا با تمركز و فرصت كافی درباره هر یك از دانش‌آموزان بحث و گفت وگو كند.
ارتباط دایمی و صمیمی والدین و آموزگار به صورت هفتگی یا ماهیانه می‌تواند بسی

اری از مشكلات آموزشی- پرورشی دانش‌آموزان را برطرف كند.
نكته مهم آن است كه والدین و آموزگار باید با دیدی مثبت در جلسه‌های خصوصی حضور یابند تا تبادل‌نظر و شناسایی نقاط قوت و ضعف به خوبی انجام شود.

مشكلات رفتاری دانش‌آموز را جدی بگیریم
بروز رفتارهای نابه‌جا، نشان از آشفتگی‌ها است. دقت در رفتار تك‌تك دانش‌آموزان اعم از رفتارهای ناهنجار، شیطنت‌های نابه‌جا، ترس در رفتار و حركات، غیبت‌های بی‌دلیل و زیاد، عدم تمركز در كلاس درس، بی‌قراری و ناآرامی كه به اضطراب ختم شود؛ افت درسی، بی‌علاقگی به حضور در فعالیت‌های جمعی اعم از فعالیت‌های درسی و غیردرسی و; همه نشان دهنده آشفتگی ذهنی‌ دانش‌آموز است.
بروز این رفتارها گاه برای جلب توجه آموزگار، دانش‌آموز دیگر و یا حتی والدین است؛ اما در مواردی نیز شیوه‌ای برای منحرف كردن تمركز آموزگار و اولیای مدرسه و والدین از ناكامی‌ها و ناتوانایی‌های آموزشی- رفتاری او است.
بنابراین لازم است تا آموزگار به دقت رفتارهای دانش‌آموزان را زیر نظر گرفته و به سرعت تغییرات را شناسایی كرده و در صدد رفع آنها برآید.

از الگوهای رفتاری و شیوه‌های تصحیح رفتارها آگاه باشیم
آگاهی و تسلط آموزگار به رفتارهای دانش‌آموزان و رده‌های سنی مختلف به ویژه رده سنی كه عهده‌دار تعلیم و تربیت آن است نه تنها باعث می‌شود تا آموزگار عملكرد و رفتاری منطقی در مقابل دانش‌آموزان داشته باشد، بلكه باعث می‌شود تا به سرعت كج رفتارها را شناسایی كرده و الگوی صحیحی را برای تصحیح رفتارها برگزیند.
روانشناسان تسلط آموزگار بر روانشناسی و رفتارشناسی كودكان، نوجوانان و جوانان

را ضروری دانسته و معتقدند هر قدر آموزگار به روانشناسی كودكان، نوجوانان آگاه‌تر باشد، به همان میزان در امر تعلیم و تربیت موفق‌تر خواهد بود. رعایت این نكته برای والدین و اولیای مدرسه نیز بسیار ضروری است.
با نگاهی اجمالی به بحث می‌توان به راحتی به نقش تأثیرگذار آموزگار و اولیای مدرسه در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان پی برد؛ تأثیری كه شاید بتوان اثر آن را مؤثرتر از عملكرد و رفتار والدین دانست.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir