توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله روش تحقیق مدیریت منابع انسانی دارای 89 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روش تحقیق مدیریت منابع انسانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله روش تحقیق مدیریت منابع انسانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله روش تحقیق مدیریت منابع انسانی :

روش تحقیق مدیریت منابع انسانی

مقدمه
نیروی انسانی موجود در هر جامعه عامل اساسی و تعیین كننده ای است كه با شركت مستقیم در تولید و خدمات یا به صورت اعمال تراوشات فكری در انواع فعالیتها موجبات توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی هر كشوری را فراهم می سازد. عملكرد نیروی انسانی به عنوان عامل اساسی بستگی به توانایی و انگیزش وی دارد.
توانایی ها و مهارتها تنها فرد را قادر می سازد، عملكرد نیروی انسانی به عنوان عامل اساسی بستگی به توانایی و انگیزش وی دارد.

توانایی ها و مهارتها تنها فرد را قادر می سازد كه وظیفه اش را انجام دهد اما برای اینكه او كارش را به نحو مطلوب انجام دهد نیاز به انگیزش دارد (مقدمی پور، 1378، 189)
انگیزش به معنای تحرك درآوردن رفتار فعال برای ارضای نیاز است. بعضی از نیازها مانند احتیاح زیستی به آب و هوا، غذا، خواب، سرپناه جزو نیازهای اولیه است و سایر نیازها را می توان به عنوان نیازهای ثانویه تلقی كرد كه مانند نیاز به قدر و منزلت، مقام، وابستگی به دیگران، محبت و. موفقیت و ; كه درجه شدت این نیازها در اشخاص مختلف متفاوت است.

(ایران نژاد، 1376، 376) در تحقیق حاضر به دنبال آن هستیم كه نیازهای كاركنان شركت را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم كه مهمترین عامل مؤثر بر نظام انگیزش به شمار می رود. در سنجش نیازهای شدید كاركنان از مدل پنج طبقه ای سلسله مراتب نیازهای مازلو كه به ترتیب عبارتند از نیازهای فیزیولوژیك، ایمنی، امنیت، اجتماعی و تعلق، احترام و خودشكوفایی و همچنین نیازهای آشكار ماری، تئوری دو عاملی هرزبرگ و تئوری مك كلند به عنوان الگو استفاده شده است.
تركیب نیازهای شدید كاركنان وضعیت انگیزشی آنان را نشان خواهد داد و با مطالعه و بررسی بیشتر مشخص خواهد گردی

د كه سازمان مذكور تا چه حد به ارضای این نیازها توجه جدی دارد.

1-1 بیان مسئله
سازمانها دیرزمانی است كه منابع مالی و مادی خود را از دیدگاه بلند مدت مد نظر قرار داده اند، تنها در سالهای اخیر است كه به طور جدی به كاربرد همین دیدگاه در زمینه منابع انسانی پرداخته اند. اكنون بسیاری از سازمانها مایلند كه كارمندان خود را به صورت منابعی همانند یك بانك استعداد برای آینده پرورش دهند تا با پیشرفت و رشد آنان از این منابع انسانی بهره گیرند (ستیرز روپورتر، 1372، 5)

فلسفه وجودی شركت مبنی بر دریافت، فروش و توزیع گاز شهری در محدوده فرمانداری های ری، تهران و شمیرانات می باشد. كاركنان می‌بایست در بالاترین سطح انگیزش جهت ارائه خدمات و ارضای منافع مردم (مشتركین) باشند و مدیریت می بایست در این راستا تمام امكانات خود را در جهت ارتقاء سطح انگیزش كاركنان به كار گیرد.

سطح انگیزش كاركنان در نحوه ارائه خدمت، نظم و انضباط حاكم بر فضای سازمان، میزان جابجایی و غیبت و ; منعكس می گردد. چنین به نظر می رسد كه عوامل گوناگونی از قبیل پایین بودن حقوق و دستمزد، پایین بودن اضافه كاری، محیط فیزیكی كار، حجم بالای كار، تقسیم نادرست كار در به وجود آمدن مشكلات دخالت داشته است. نتیجتاً پیامدهایی كه این كمبودها برای سازمان تحمیل می كند، می تواند مواردی از قبیل پایین بودن بهره وری، عدم رغبت به كار، كم كاری، افزایش غیبت باشد. با توجه به این واقعیت می توان دریافت كه كاركنان در حد مطلوب انگیزش كار نمی كنند. جهت بررسی و ارزیابی علل ایجاد افت انگیزش محقق اقدام به تحقیق فوق نموده است.

در این روند پایه اساسی پژوهش مبتنی بر نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو، نظریه نیازهای آشكار ماری، تئوری دو عاملی هرزبرگ، تئوری مك كلند می باشد تا بتوان تركیب نیازهای شدید كاركنان را شناخت و بر اساس اهمیت نیازها به اولویت بندی آن نیازها پرداخت و از طریق راه كار مورد لازوم جهت ارضای نیازهای ضروری بر حسب اولویت آنها به مدیریت ارائه نمود تا مدیریت سازمان با استفاده از راه كار ارائه شده در جهت افزایش انگیزش كاركنان حركت نموده و در نهایت انگیزش كل سازمان بهبود یابد.

 

2-1 اهمیت و ضرورت تحقیق
هر سازمانی می تواند با ایجاد انگیزش در كاركنان به هدفهای مطلوب خود دست یابد. لازمه ایجاد چنین انگیزشی شناخت نیازهای كاركنان و اقدام در جهت ارضای نیازهای آنان است. یكی از ضرورتهای مدیریت هر سازمان شناخت نیازهای كاركنان است زیرا با شناخت نیازها پی به چرایی رفتار گذشته آنان برده و رفتار آینده آنان را پیش بینی نموده و از این طریق بهتر می تواند امر هدایت، كنترل و در صورت لزوم تغییر رفتار كاركنان را فراهم سازد. به بیان دیگر توانایی كار با دیگران را در كاركنان تقویت می نماید و به اهداف مطلوب خود دست می یابد.

3-1 اهداف تحقیق
– هدف اصلی: هدف اصلی این تحقیق شناخت نیازها و ارزیابی تأثیر نیازها در انگیزش كاركنان امور اداری شركت ملی گاز تهران بزرگ می باشد.
– هدف فرعی: اولویت بندی نیازهای شدید كاركنان به منظور زمینه سازی برای ایجاد نظام انگیزش.

4-1 فرضیه و سؤالات تحقیق
فرضیات:
بین ارضاء نیازهای شاغلین و انگیزش آنان رابطه معنی داری وجود دارد.
سوالات:
آیا بین ارضاء نیازهای شاغلین و انگیزش آنان رابطه معنی داری وجود دارد؟

5-1 تعریف عملیاتی متغییرها در تحقیق
الف- متغیر مستقل
1-نیاز فیزیولوژیك: همان‌هایی هستند كه انسان را زنده نگه می دارند و آنها شامل غذا، لباس، پناهگاه، آسایش و رفاه و حفاظت از خود می باشند.
2-نیاز ایمنی: آن احتیاجاتی است كه به انسان امنیت جانی و مالی می دهد كه خود می تواند شامل امنیت از خود و دارایی ها، اجتناب از ریسك، اجتناب از آسیب دیدگی، اجتناب از رنج و زحمت باشند.
3-نیاز اجتماعی: همان هایی است كه انسان را مقبول گروه نماید كه خود شامل ازدواج، مورد پذیرش قرار گرفتن، عشق و تعلق، عضویت در گروه است.
4-نیاز به احترام: نیازهایی هستند كه انسان را پیش دیگر اعضای گروه مطرح می كند كه خود شامل مسئولیت پذیری، عزت نفس (احترام به خود)، خودشناسی، احساس كامیابی، قدرت در انجام وظایف است.

5-نیاز به خودشكوفایی: نیازهایی كه موجب به حداكثر رساندن توانایی شخص می گردد و خود شامل رسیدن به آنچه باید باشد، استقلال، خلاقیت خود را نشان می دهد.
6-نیاز به كسب موفقیت: نیازی است كه فرد مشتاق انجام كارهای مشكل است. استانداردهای بالایی را انتخاب می كند و خواهان تلاش در جهت اهداف دوربرد است.
7-نیاز به استقلال: نیازی است كه فرد تلاش می كند از هر نوع قید و بند و محدودیت اجتناب كند، از وابسته نبودن، آزادی، تعلق نداشتن به اشخاص، اماكن و یا الزامات احساس خوشنودی می كند.

8-نیاز به پرستاری: نیازی است كه فرد ابراز همدردی می كند و دلداری می دهد، تا جایی كه ممكن است به دیگران كمك می كند.
9-نیاز به نظم: نیازی است كه فرد علاقه‌مند است اثرات شخصی و محیط اطراف مرتب و سازمان یافته باشد.
10-نیاز به ارائه خودنمایی: نیازی است كه فرد می خواهد مركز توجه باشد، از داشتن مستمع لذت می برد. در فعالیتهایی وارد می شود كه باعث جلب توجه دیگران می شود.
11-نیاز به قدرت: نیازی است كه فرد تلاش می‌كند محیط اطراف را به حیطه اقتدار خود درآورد و بر دیگران نفوذ گذارد و آنها را هدایت كند.

12-نیاز به رشد و پیشرفت: نیازی است كه افراد در جهت رشد و پیشرفت در سازمان و ارتقاء شغلی تلاش می‌كنند.
13-نیاز به شهرت: نیازی است در جهت مطرح شدن افراد در سازمان.
14-نیاز به مسئولیت: نیازی است كه افراد در محیط كار مسئولیت كاری می پذیرند.
15-نیاز به سرپرستی: نیازی است كه افراد در محیط كار احساس می كنند باید تحت نظارت باشند.

ب- متغیر وابسته
انگیزش

6-1قلمرو تحقیق
قلمرو موضوع
پر واضح است كه عوامل زیادی بر انگیزش اثرگذار می باشند. با این وجود این تحقیق تنها به تركیب نیازهای شدید كاركنان می پردازد.
قلمرو مكانی
تحقیق حاضر از نظر مكانی شامل كاركنان امور اداری شركت ملی گاز تهران بزرگ است.
قلمرو زمانی
تحقیق حاضر 6 ماهه دوم سال 1383 را شامل می‌شود.

7-1 واژه‌ها و اصطلاحات بكار رفته در تحقیق
الف-تعریف انگیزش

میل به كوشش فراوان در جهت تأمین هدفهای سازمان به گونه ای كه این تلاش در جهت ارضای برخی از نیازهای فردی سوق داده شود. (رابینز 1376، 326)
ب-نیاز
به معنی نوع كسر و كمبود روانی و فیزیولوژیك است كه می تواند دستاورد خاصی را جذب نماید. (رابینز 1997، 72)
ج-تركیب بندی نیازهای شدید
به نیازهایی شدید گویند كه اولاً: بیشترین فراوانی را در میان نیازهای انتخاب شده داشته باشند.
دوماً: در جدول انتخاب نیاز، در اولویت بالاتری قرار گرفته باشند.

1-2 معرفی شركت
شركت گاز تهران بزرگ در سال 1377 تأسیس یافته است. فعالیتهای جاری این شركت مبنی بر دریافت، فروش و توزیع گاز شهری در محدوده فرمانداری‌های ری، تهران، شمیرانات می باشد كه طبعاً جایگزینی گاز طبیعی در رابطه با سایر سوختهای فسیلی در حوزه استحفاظی اشاره شده و از نظر زیست محیطی و اقتصادی مزایای هنگفت و موثری را برای شهروندان و كشور دربرخواهد داشت.

این شركت در ادامه فعالیتهای منطقه 3 سابق با اجرا و نصب شبكه و انشعابات و تأسیسات گازی در بخشهای خانگی، تجاری، صنعتی و همچنین حفظ و نگهداری تاسیسات موجود و سایر اقدامات بازرگانی، مالی، اداری و عملیاتی به تكاپوی خویش ادامه داده است.

شركت گاز تهران بزرگ تا پایان سال 1380 با زیر پوشش داشتن 363/076/2 خانوار شهری و روستایی (در قالب 794178 مشترك خانگی) و 48698 مشترك تجاری، 1170 مشترك صنعتی و همچنین نیروگاههای ری، بعثت، فیروزی و كارخانه سیمان تهران و پالایشگاه تهران در حدود 90% نیاز به سوخت مصرف كنندگان را تأمین نموده است در همین راستا مصمم است طی دو سال آینده نیز ظرفیت كاری مربوطه را در حد تأمین بیش از 96% سوخت حوزه مسئولیت خود ارتقا دهد.

به همین منظور و دستیابی به بهره‌وری مناسب و رضایتمندی مشتریان و شركت ملی گاز ایران شركت اقدام با استقرار نظام مدیریت یكپارچه كیفیت، محیط زیست و ایمنی (IMS) مبتنی بر استانداردهای ISO/TS 29001 (2003)، ISO 14001(1996)، OHSAS 18001 (1999) نموده كه با استفاده از اهداف ذیل امیدوار است هرچه سریعتر به اهداف عالی مورد نظر دستیابی و بدینوسیله منافع مردم (مشتركین)، كاركنان و صاحبان سهام تأمین گردد.
1-بالا بردن روحیه مشاركت، نشاط، تعاون، همكاری، همدلی بین كاركنان و افزایش سطح رضایتمندی ایشان.
2-افزایش رضایتمندی وزارت نفت و شركت ملی گاز ایران از طریق رعایت قوانین، مقررات، استانداردها و دستورالعملهای ایمنی، زیست محیطی و نظام بهره وری.
3-افزایش رضایتمندی مشتریان و تسهیل امور مربوط به آنان و حفظ منافع جامعه.
4-استانداردسازی و نظم و ترتیب دادن به كلیه امور و حذف فعالیتهای موازی و غیر ضروری

شركت ملی گاز تهران بزرگ شامل قسمتها و بخشهای زیر می‌باشد:
حوزه مدیر عامل: كه شامل واحدهای مستقل زیر و همچنین سه معاونت زیر می شود:
1-روابط عمومی
2-حراست
3-امور قراردادها
4-امور بازرسی فنی و ایمنی
5-برنامه ریزی و كنترل گاز
6-اندازه گیری و توزیع گاز

7-دفتر مدیر عامل و دبیر هیئت مدیره
1) معاونت مالی و پشتیبانی: شامل قسمتهای زیر می‌باشد:
1-امور مالی
2-امور اداری
3-امور كالا
4-خدمات رایانه

2)معاونت بهره برداری: شامل قسمتهای زیر می‌باشد:
1-نواحی دهگانه
2-حمل و نقل و مخابرات
3-فروش عمده
4-خط لوله گازرسانی

3) معاونت مهندسی: شامل قسمتهای زیر می‌باشد:
1-خدمات طرحها
2-اجرای طرحها
3-خدمات فنی و مهندسی
4-گازرسانی به صنایع

امور اداری
كه تحت نظر معاونت مالی و پشتیبانی است و وظایف این بخش عبارتند از:
1-نظارت و تأیید ارزشیابی سالیانه كاركنان با توجه به مقررات و دستورالعمل‌های جاری.
2-بررسی و تأیید فوق العاده شغل / حق مقام پرسنل زیرمجموعه و نظارت بر حسن اجرای فوق العاده مقام دیگر پرسنل و تطبیق آن با دستورالعمل های موجود.
3-سیاست گذاری و نظارت كلی بر اختصاص سهمیه وامها اعم از مسكن، اضطراری به واحدهای تابعه.

4-تائید و نظارت كلی در جهت تعمیر و نگهداری و تجهیز ادارات تابعه و خرید لوازم و امكانات مناسب در این خصوص.
5-تأیید اقداماتی از قبیل مرخصی های بدون حقوق، تأیید پرداخت فوق العاده ماموریتها با توجه با تفویض اختیار انجام شده.

6-تأیید و نظارت كلی، سیاست گذاری در مورد مسائل رفاهی از قبیل واگذاری منازل سازمانی و سهمیه تورهای رفاهی، تفریحی و زیارتی.
7-تأیید و نظارت در پیش بینی لوازم و اثاثیه و ملزومات اداری با توجه به دستورالعملها و آیین نامه های موجود.
8-نظارت كلی و سیاست گذاری بر حسن اجرا و نگهداری و تعمیر ساختمانهای اداری و تأسیساتی در جهت حفظ بخشهای شركت در صورت لزوم رفع مشكلات و تنگناهای موجود در انجام این امور با توجه به سیاستهای جاری.
9-نظارت كلی بر حسن استفاده و بكارگیری از وسایل و لوازم اداری شركت و تأیید كلی اسناد پرداخت مربوط به هزینه این وسایل با توجه به تفویض اختیارات انجام شده.
10-نظارت بر تأمین نیروی انسانی مورد نیاز شركت و برنامه ریزی در جهت آموزش حین خدمت و دوره های آموزشی برای كاركنان شركت.
11-نظارت بر حسن اجرای انتصابات شركت از سمتهای كارگری و یا سمتهای كارمندی بر حسب اختیارات تفویض شده و اخذ تأیید مدیریت عامل در این خصوص.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir