توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله انبار داری اموزش و پرورش دارای 46 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله انبار داری اموزش و پرورش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله انبار داری اموزش و پرورش،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله انبار داری اموزش و پرورش :

مقدمه
انبارها را از دو جهت می‌توان مورد بررسی قرار داد: یكی از لحاظ فیزیكی نظیر محل انبار، نوع قفسه‌بندی، محل كالاها در انبار، نوع ایمنی و وسایل حفاظت كالاها نور و وسایل حمل و نقل و ; و دیگری سیستم اطلاعاتی انبار كه به طرح و گردش فرم‌ها به نحویكه اطلاعات به بخش‌های مختلف كارخانه یا موسسه به موقع و به مقدار لازم و به كنترل‌های لازم در رابطه با كالا‌ها بحث می‌نماید.

انواع انبارها
انبارها از لحاظ فرم ساختمانی به صورت زیر می‌باشند:
1 انبارهای پوشیده: كه از تمام اطراف بسته و دارای سقف و وسایل ایمنی كامل می‌باشد.
2 انبارهای سرپوشیده یا هانگارد: این انبار دارای سقف بوده، ولی چهارطرف آن باز است و فاقد حفاظ جانبی است. این نوع انبارها كالاها را فقط از باران و آفتاب حفظ می‌نمایند.

3 انبارهای باز یا محوطه: این انبار به صورت محوطه بوده و جهت نگهداری ماشین آلات و لوازم سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم انبارداری و مزیت‌های آن
سیستم مجموعه‌ای از اجزاء و عناصر است كه با هم دارای ارتباط متقابلی می‌باشند و هر سیستمی دارای هدف است و غالباً برآیندی غیراز برآیند حاصل جمع‌ برآیندهای اجزاء خواهد بود.

وجود این كلیت جدا با ویژگی‌های خاص خود در امور انبارداری مزایای زیادی را عاید ما می‌سازد كه اعم این مزایا عبارتند از:
1 شناسایی كالاهای موجود در انبار، به نحوی كه آسانترو دسترسی راحت‌تر به كالاها بخصوص در موسسات با حجم موجودی‌های زیاد و متنوع.
2 تشكیل فایل‌های اطلاعاتی دقیق‌تر در بخش‌های مختلف و تسرع در امر ارسال آمار و اطلاعات تصمیم‌گیری‌های مدیریت.
3 دادن اطلاعات دقیق و صحیح به سایر بخش‌های موسسه و ارتباط سیستماتیك و منظم اطلاعات میان آنها.

4 رفع اشكال ناشی از اتكاء سیستم و موسسه به افراد معین در صورتیكه فرد جدیدی مسئولیت انجام بخشی از فعالیت‌های سیستم را برعهده گیرد، در اسرع وقت از چهارچوب فعالیت‌ها و روابط مستقیم اطلاع حاصل می‌نماید.
5 ایجاد اطمینان خاطر در مدریت و مسئولین بخش‌ها در صورت وجود سیستم منظم و تصمیم‌گیری بجا و به موقع متكی بر اطلاعات صحیح و كافی.
6 ایجاد كنترل‌های دقیق در سیستم از طریق كنترل دائمی و ادواری موجودی‌های انبار و بررسی و رفع مغیرات احتمالی.
7 كاهش هزینه‌های مصرف بدون مواد یا سهل‌انگاری در مصرف و حفظ مواد، رفت و آمدهای زاید و پیش‌بینی‌های غلط به علت نداشتن اطلاعات صحیح و به موقع هزینه‌های دیگر.

8 پایه و اساس جهت سیستم حسابداری صنعتی می‌گردد، اگر سیستم نگهدرای و ثبت میزان رسیده و مصرف مواد صحیح تعبیه شود.
9 تاثیر روحی از وجود نظم و آگاهی از وجود نظم و آگاهی مسئولین از میزان دقیق موجودی‌ها و كاهش یا حذف احتمال سوء استفاده توسط متصدیان یا انبارداران و مدیران و رئیس انبارها.

اگر سیستم مناسبی را نتوان تدارك دید و به انبارها توجه كافی ننمود، مشكلاتی گریبانگیر ما می‌شود كه اهم آنها عبارتند از:
• كمبود فضا، چرا كه كالا‌ها خوب چیده نشده و محلی متناسب با مقدار و اندازه كالاها قبلاً درنظر گرفته نشده است.
• جابجایی اضافی ناشی از عدم وجود نظم و اتلاف وقت پرسنل انبارها و مصرف‌كنندگان و صدمه ‌دیدن كالاهها.

• تلف شدن وقت پرسنل و تجهیزات و سردرگمی‌های حین كار و كاهش راندمان كاری مسئول انبار و یا حتی مدیران رده‌های بالاتر سازمان.
• وابستگی سازمان به شخص و اتلاف وقت در مواقع انبارگردانی (موجودی‌برداری) به علت نامرتب بودن انبارها.
• ضایع شدن مواد و محصول، به علت عدم توجه به مسائل ایمنی، نحوه استقرار كالا، حمل و نقل آن و نیز مشخصات ویژه كالا كه حتی می‌تواند موجب بروز خسارات مادی و جانی برای موسسه گردد.

اهداف از استقلال یك سیستم انبار
با توجه به اینكه هر یك از ادارات،‌ نهادها، موسسات دولتی و حتی خانواده نمی‌تواند بدون داشتن یك نظم و نگهدرای حساب درآمد یا هزینه به زندگی ادامه دهد، لذا ضرورت ایجاب می‌نماید در هر یك از ادارات منجمله اداره‌ی آموزش و پرورش نیز یك محلی را به نام انبار اداره اختصاص داده و اموال و اثاثیه و كالاهای مورد نیاز خود خود و واحدهای تابعه را در آن طبقه‌بندی و بدین‌وسیله كالاهای وارد و صادر شده را در فرم‌ها و دفاتر مخصوص ثبت و صورت‌حساب آن را نگهداری می‌نماید.

كنترل‌های مورد نیاز هنگام دریافت كالا
چنانكه در تعریف انبارداری نیز گفته شده، مسئول انبار موظف است وقتی كه كالا یا كالاهایی وارد انبار می‌شود، عین جنس را با صورت خرید مطابقت داده تا كلیه اجناس مندرج در فاكتور به انبار تحویل شود و در مواقع صدور حواله و تحویل كالا به واحدها و شعبات اداره باید آن را در دفاتر نوشته و صورت‌حساب آن را نگهداری نماید.

طرح سیستم نهایی اطلاعاتی انبار و فلوچارت آن:

تعمیم به طرح سیستم اطلاعاتی انبار

مشخص كردن اهداف و محدودیت‌های سیستم

آیا از قبل سیستمی وجود دارد شناخت سیستم موجود و نقاط قوت و ضعف آن

طرح سیستم پیشنهادی جدید آیا سیستم قابل ترمیم است

تجزیه و تحلیل سیستم پیشنهادی بررسی و رفع نقایص موجود

ارائه سیستم پیشنهادی جهت اخذ تائیدیه از سرپرست مربوطه

كار با سیستم بطور آزمایشی و برای مدت معین

رفع نقایص احتمالی كه معمولاً در عمل پیش می‌آید

طرح سیستم نهایی

وظایف انباردار
1 تحویل اجناس خریداری شده و مورد نیاز سازمان، رسیدگی و بررسی طبق اسناد و مدارك اولیه.
2 صدور برگ درخواست خرید كالا به واحد تداركات داخلی یا سفارشات خارجی در صورت عدم وجود موجودی.
3 مراقبت و نگهداری كالاها از سرقت، صدمه، ضایعه، حادثه ناشی از طبقه‌بندی یا قفسه‌بندی یا چیدن اقلام در انبار

4 پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و كنترل مواد انبار و انجام انبارگردانی متناسب با نوع شركت و كالاهای آن و سیاست موسسه.
5 تهیه گزارشات لازم در خصوص ضایعات، موجودی‌ها و نظریات اصلاحی و سایر گزارشات مورد نیاز.
6 صدور قبض انبار (برگ رسید جنس به انبار) پس از دریافت كالا و حواله انبار هنگام تحویل دادن كالا به متقاضی و فرم‌های مرجوعی در صورت برگشت كالا و سایر فرم‌های مربوط به انبار و ثبت صادره و وارده در دفاتر و كارت‌های مربوطه

7 بایگانی اسناد و مدارك مربوط به انبار و تعبیه یك كارت برای هر یك از اقلام مورد نیاز.
در این فرم ثبت نموده و از موجودی انبار كسر و اگر اموال غیرمصرفی باشد، مانند ماشین حساب، میز، صندلی و; در این صورت به نام شعبه مربوطه قبض اموال صادر و به اموال آن شعبه اضافه می‌شود و آن هم یك فصل جداگانه برای نگهداری اموال تحت سرپرستی خود دارد كه تحت اختیار امین اموال موجود است.
وظایف رئیس یا متصدی انبار

1 حفظ و حراست كلیه اجناسی كه در تحویل انبار می‌باشد و مراقبت آنها از فساد و مخاطرات احتمالی.
2 اطلاع از انواع موجودی انواع اجناس موجود در انبارها در هر موقع از زمان.
3 تشخیص و تعیین اشیاء اضافی و بدون استفاده و گزارش نمودن آن.

4 مراقبت در اینكه موجودی‌های انبار از حداقل و حداكثر مندرج در كارت‌های انبار كمتر نشده و یا تجاوز نكند.
5 نظارت در دریافت و تحویل كالا طبق دستورات صارده و تهیه اسناد مربوط به آن.
6 مراقبت در بسته‌بندی و حمل محصولات و توزین و شمارش كالا‌ها.

7 مراقبت در ثبت مدارك و اسناد و دفاتر و كارتهای انبار.
8 داشتن مهارت كافی در طبقه‌بندی، نگهداری، جاگذاری اجناس و ترتیب محل انبارها و كالاها و كد آنها.
9 خود را موظف به رعایت اصول امانتداری و حفظ منافع موسسه مربوطه بداند.

10 از روش‌ها و فنون انبارداری اطلاع كافی داشته و دارای ابتكار شخصی در تسهیل امور انبارها باشد.
11 گزارشات هر دور، عملكرد (هفتگی، پانزده روز و ماهیانه) را به نحوی صحیح و به موقع ارائه و به مدیریت‌ها گزارش نماید.
مراحل و نحوه انبارداری در اداره آموزش و پرورش منطقه میانه

من جهت انجام امورات مربوط به تنظیم پروژه انبارداری در آموزش و پرورش به ساختمان آن اداره مراجعه كردم، ابتدا از چگونگی چارت سازمانی و طبقات ساختمان و اتاق‌های كارشناس و متصدی آن اطلاعاتی را با مطالعه،مطرح و به شرح زیر بدست آوردم:
مدارك و فرم‌های بكاررفته در سیستم انبارداری آموزش و پرورش:

فاكتور، قبض انبار، حواله انبار، سند هزینه، صورت جلسه تحویل كالا به انبار، دفتر اموال، كالاها اموال تجهیزات و اجناسی كه از طریق خریدهای مسئول خرید به انبار وارد می‌شود.
فاكتور: برگ خرید یا فروشی است كه از طریق فروشندگان كالا و اجناس مورد لزوم در اختیار خریدار قرار می‌گیرد و در آن ستونها به شرح زیر مندرج است:
نام و آدرس دقیق فروشنده، مثلاً مغازه مرغ فروش جاوید، ردیف، شرح، تعداد، فی یا قیمت جزء و كل، جمع كل به عدد و حروف و در زیر فاكتور نام فروشنده و خریدار درج شده است.

3 حواله انبار (برگ مصرف كالا): این فرم هنگام تحویل كالا به متقاضی تنظیم می‌شود و توسط انبار پر می‌شود و دارای كاربردهای زیر است:
الف) اعلام نوع و مقدار اقلام صادره از انبار جهت هر یك از واحدهای درخواست كننده.

ب‌) مبنای ثبت كارت موجودی و حسابداری انبار
ت‌) مبنای تهیه صورت خلاصه گردش اقلام انبار
ث‌) مبنای قیمت‌گذاری اقلام صادره

اگر چنانچه مسئولان آموزش و پرورش بخواهند حهت استفاده از ملزومات و اموال اداره چیزی را از انبار خارج كنند، باید مراحل زیر را انجام دهند:
مسئول یا مسئولان مربوطه، كالا یا كالاهای مورد نیاز دایره و یا شعبه خود را به صورت مكتوب از رئیس یا معاونت شاخه مالی درخواست نموده، دستورات لازم جهت تحویل صادر می‌نماید. مسئدول فوق‌الذكر دستور خود را به انباردار اداره ارائه داده و با صدور حواله انبار اجناس درخواستی به شرح فرم زیر:

شماره سند: شماره انبار:
تاریخ سند: / / شماره سند عطف:
دریافت كننده:
نوع حواله: حواله كالا از انبار شماره انبار عطف:
ردیف كد كالا شماره قفسه شرح كالا درخواست كالا مقدار واحد
شماره ردیف درخواستی تحویلی

نام و نام خانوادگ تنظیم كننده:
امضاء: نام و نام خانوادگی تائید كننده:
امضاء

نوع حواله: انواع حواله‌های زیر وجود دارد:
1 برگشت از خرید
2 هدیه
3 انتقال داده شده به سایر دستگاه‌ها
4 انتقال داده شده به سایر واحدهای دستگاه
5 صدور انتقالی بین انبارها
;
17 صدور جهت مصرف مستقیم

صدور جهت مصرف مستقیم
در بعضی موارد كالا رسیده می‌شود، ولی وارد انبار نمی‌شود، بلكه مستقیماً برای مصرف به مركز منتقل می‌شود. در این مورد باید با نوع رسید جهت مصرف مستقیم تنظیم شود. سپس سند حواله‌ای با نوع صدور جهت مصرف مستقیم به مركز مصرف تنظیم شود. از آنجاییكه سند صدور جهت مصرف مستقیم یك سند مستقل نیست و باید بر مبنای سند رسید جهت مصرف مستقیم تنظیم شود، سیستم با گرفتن شماره سند رسید جهت مصرف مستقیم، سند حواله مربوطه را بوجود می‌آورد.

صدور انتقالی بین انبارها
اگر یك كالا از یكی از انبارها به انبار دیگری از سیستم منتقل شود، باید برای آن كالا از انبار مبداء یك حواله با نوع صدور انتقالی بین انبارها تنظیم شود. سپس سند رسیدی با نوع رسید انتقالی بین انبارها به انبار مقصدر تنظیم شود. از آنجایی‌كه سند رسید انتقالی بین انبارها یك سند مستقل نیست و باید بر مبنای سند صدور انتقالی بین انبارها تنظیم شود. سیستم با گرفتن شماره سند صدور انتقالی بن انبارها سند رسید مربوطه را بوجود آورد.

اداره آموزش و پرورش میانه از سال‌های خیلی پیش حدوداً نزدیك به 150سال قبل تشكیل شده، دارای 3 معاونت حدوداً نزدیك به100 نفر كارمند و كارشناس ستاده و نزدیك به 3500 نفر كارمند شاغل، فعالیت آموزش و پرورش منطقه میانه را برعهده دارند كه انبارداری هم یكی از زیرمجموعه‌های شاخه معاونت پشتیبانی بوده و مسئولیت وظایف خود را برابر مقررات انجام می‌دهد.

یك بخش از ساختمان تحت عنوان انبار اداره قفسه‌بندی شده و كلیه اموال و ملزومات منقول آموزش و پرورش به ترتیب منظم در آنجا نگهداری و وقتی كه مسئول یا مسئولان شاخه مالی كالاها و اموال مورد نیاز و حتی اموال و ملزومات مصرفی را از بازار و كارخانه‌جات خریداری و به آموزش و پرورش ارائه می‌نمایند، فاكتور آن را به انباردار اداره تحویل می‌دهند. انباردار اداره كالاهای مورد بحث را با فاكتورهای ارائه شده مطابقت داده و اجناس را تحویل گرفته، در دفتر انبار برابر فرم زیر ثبت و موجودی انبار را برای یك یك كالاها مشخص و موجودی را حفظ می‌نماید.

ردیف تاریخ شرح تعداد قیمت ورود خروج مانده
روز ماه
1

28/2 1/82 كاغذ A4 100 5 100 – 100
تا هر موقع مدیریت و مسئولیت ذی‌صلاح و یا خود انبار بخواهد از موجودی كالاها و اموال انبار باخبر باشند به محض مراجعه به دفاتر موجودی انبار برای یكایك كالاها مشخص گردیده، شناسایی و رویت كنند.
4 برگ درخواست خرید: این فرم توسط انبار تكمیل می‌گردد و به منظور خرید اقلام برنامه‌ای یا بر اساس مصوبات شركت مورد استفاده واقع می‌گردد و دارای كاربردهایی به شرح موارد زیر است:

الف) درج مشخصات اقلام مورد نیاز
ب‌) مبنای تائید و تصویب خریداقلام درخواستی
ت‌) مبنای انجام استعلام و عملیات خرید (خرید داخلی)
ث‌) مبنای درخواست پیش فاكتور در مورد خریدهای خارجی

برگ درخواست خرید
داخل شماره خرید
تاریخ: شركت: نوع خرید: شماره
شماره : انبار خارج برگ ارسال و تحویل
شماره ردیف واحد درخواست‌ كننده شماره كالا نام جنس واحد مقدار تقاضا مقدار خرید شماره رسید موارد مصرف ملاحظات

تهیه كننده: تائیدكننده: تصویب‌كننده: تائید تداركات: مدیر امور مالی: مدیر عامل:
توزیع نسخه: 1- اداره امور خرید 2- حسابداری آبی 3- كاردكس مركز نارنجی 4- انبار زرد
اهم مراحل سیستم تداركات مواد و غیره
اول: قسمت مصرف‌كننده پس از تشخیص لزوم دریافت جنس و فرم درخواست كالا را پر نموده و پس از تائید آن توسط مسئول مربوطه (امضاء مجاز) آن را در اختیار انباردار می‌گذارد.

دوم: انباردار از طریق مراجعه به كارت از میزان موجودی جنس اطلاعا حاصل می‌نماید.
سوم: در صورتیكه جنس به اندازه كافی موجود باشد، طی فرم حواله انبار جنس را تحویل داده و پس از عملكرد جنس را تحویل داده و پس از عملكرد در كارت انبار، حسابداری را از جریان مطلع می‌نماید.

چهارم: در مواردیكه جنس موجود نباشد و یا در صورت لزوم درخواست خرید صادر نموده و به تداركات ارسال می‌كند.
پنجم: قسمت تداركات مبلغ لازم برای خرید اجناس را برآورده نموده و برای مشخص نمودن وضع اعتباری آن را به حسابداری می‌فرستد.
ششم: حسابداری پس از تشخیص و تثبیت وضعیت اعتباری، فرم مربوطه را به قسمت تداركات برگشت می‌دهد.

هفتم: حسابداری تصمیم‌گیری در مورد خرید با توجه به آئین‌نامه‌ و شرایط خرید از طرف مدیریت دستگاه و یا قسمت تداركات.
هشتم: در صورتیكه با خرید جنس موافقت نشود، نتیجه طی برگشت فرم درخواست خرید به انبار و از طریق انبار به اطلاع درخواست‌كننده می‌رسد
نهم: عملیات مقدماتی سفارش جنس بر اساس قوانین مربوطه در قسمت تداركات انجام و فرم سفارش خرید صادر می‌گردد.

دهم: در مورد خرید اجناس داخلی و یا خارجی با توجه به مقررات مربوطه به خرید از جنبه نوع آن (كوچك، متوسط و بزرگ) تصمیم‌گیری لازم به عمل می‌آید.
یازدهم: قسمت تداركات ضمن انجام عملیات خرید از طریق ارسال یك نسخه از سفارش خرید انباردار را در جریان عملیات سفارش قرار می‌دهد.
دوازدهم: سفارش خرید كالای خریداری شده از طریق فروشنده و یا مامور خرید به انبار اعلام می‌شود.
سیزدهم: انبار پس از كنترل كمی و كیفی جنس از طریق فرم رسید انبار وصول جنس را اعلام می‌نماید. (قبض انبار)

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,

آخرین مطالب وبلاگ

نظرات مشتریان

سلام و خسنه نباشید اول بگم که سایت خوب و جامع و با امکانات خیلی خوبی دارید.. مهمتر اینکه کاربر رو بعد از خریدش رها نمیکنید و واقعا پاسخگو هستید. موفق باشید ممنون. امیر

Copyright © 2014 icbc.ir