توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی میزان ارتقاء بهره وری در شركت وزین بار دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی میزان ارتقاء بهره وری در شركت وزین بار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی میزان ارتقاء بهره وری در شركت وزین بار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی میزان ارتقاء بهره وری در شركت وزین بار :

55725 از سوی دیگر، تغییرات به وجود آمده در اقتصاد جهانی، تلاش های انجام شده توسط سازمان تجارت جهانی (WTO) در راستای جهانی كردن اقتصاد و افزایش رقابت جهانی، و همه كشورهای مختلف(اعم از توسعه یافته و یا در حال توسعه) را به این باور رسانده است كه برای حضور و بقا در بازارهای منطقه ای، جهانی و حتی داخلی باید توان رقابتی و قابلیت رقابت پذیری صنایع و سازمان های خود را افزایش دهند. از این رو كشورهای مختلف، مطالعات متعددی در زمینه شناسایی و اشاعه عوامل كلیدی موفقیت سازمانها، به منظور بهبود عملكرد آنها انجام داده اند. جوایز ملی كیفیت و مدل های سرآمدی سازمانی حاصل این مطالعات و تحقیقات است و بسیاری از كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سال های اخیر آن را در سطرح سازمان های كسب و كار خود جاری ساخته اند. جایزه دمینگ در ژاپن (1951)، جایزه كیفیت كانادا(1982)، جایزه مالكوم بالدریج آمریكا(1987)، جایزه كیفیت استرالیا(1987)، جایزه كیفیت اروپا(1991)، جایزه كیفیت راجیو گاندی هند(1991) و; نمونه هایی از تلاش های انجام شده در این زمینه است.
اگرچه مدل های دمینگ، بالدریج و EFQM معروفترین مدل های سرآمدی عملكرد هستند ولی كشورهای دیگری هستند كه مدل های خاصی را برای خود توسعه دادند. البته مدل های توسعه داده شده، غالباً از مدل های معروف فوق الهام گرفته اند.
جوایز ملی كیفیت بر این واقعیت تأكید دارند كه بقا در رقابت جهانی، مستلزم بهبود عملكرد در مقیاس جهانی است.
این مدل ها، با ارایه معیارهای ارزیابی، خطوط راهنمایی برای سازمانها ایجاد می كنند تا پیشرفت ها و عملكرد خود را در زمینه كیفیت و سرآمدی سازمانی اندازه گیری نمایند. از سویی، معرفی سازمان های برتر و برندگان جوایزكیفیت، مثال های عملی از دستیابی و موفقیت در پیاده سازی اصول مدیریت كیفیت فراگیر را ایجاد و به سازمان‌ها كمك میكند تا با الگو قرار دادن آنها، نظام های مدیریت خود را بهبود بخشید.

تاریخچه بنیاد اروپایی مدیریت كیفیت و مدل سرآمدی EFQM
سازمان هایی كه حقیقتاً سرآمد هستند، می كوشند با دستاوردهایشان و نشان دادن اینكه چگونه به این دست آوردها رسیده اند و اینكه در آینده چه دستاوردهایی خواهند داشت، رضایت ذینفعان خود را جلب كنند. انجام این كار، حتی در مساعدترین شرایط كار دشواری است، از این رو در شرایطی كه رقابت جهانی افزایش می یابد، نوآوری های تكنولوژی به سرعت اتفاق می افتد، فرآیندها تغییر می كنند و تغییرات مداوم در اقتصاد، شرایط اجتماعی و محیط پیرامون مشتری رخ میدهند، استمرار این كار دشوار‌تر نیز خواهد شد.
با شناخت این چالش ها بود كه بنیاد اروپایی مدیریت كیفیت (EFQM) ایجاد شد تا رهیافتی به مدیریت را بین سازمان های اروپایی ترویج كند كه در ابعاد جهانی قابل طرح و راهنمای آن بسوی سرآمدی پایدار باشد.
بنیاد اروپایی مدیریت كیفیت، یك سازمان غیر انتفاعی است كه در سال 1988 میلادی توسط چهارده شركت معتبر اروپایی و با حمایت اتحادیه اروپا تأسیس گردد. در حال حاضر بیش از 800 شركت اروپایی در این سازمان ایجاد یك نیروی راهبرنده در جهت سرآمدی عملكرد و چشم انداز آن درخشش سازمان های اروپایی در جهان است. ریاست وقت اتحادیه اروپا به هنگام امضا موفقت نامه تأسیس این بنیاد چنین اظهار می‌دارد:
«تلاش برای بهبود و ارتقا كیفیت یكی از پیش نیازهای موفقیت برای تك تك شركت‌ها و برای رقابت پذیری همه ما به صورت جمعی است.»
بنیاد اروپایی مدیریت كیفیت، نقش اساسی در جهت ترغیب و كمك به شركت های اروپایی برای توسعه مدیریت كیفیت در اروپا داشته است. شركت های اروپایی پذیرفته اند كه مدیریت كیفیت فراگیر راهی برای مدیریت كردن فعالیت ها در جهت دستیابی به كارآیی، مؤثر بودن و مزیت های رقابتی است كه تضمین كننده موفقیت در دراز مدت بوده و این میسر نمی گردد مگر با تأمین نیازهای مشتریان، كاركنان و دیگر ذینفعان سازمان.
این عقیده روز به روز در بین شركتهای اروپایی بیشتر رواج می یابد.
مدل سرآمدی EFQM، بعنوان چهارچوبی اولیه برای ارزیابی و بهبود سازمانها معرفی شده است مدلی كه نشان دهنده مزیت های پایداری است كه یك سازمان سرآمد باید به آنها دست یابد.
كار طراحی این مدل، به صورت جدی از سال 1989 میلادی آغاز شد و مدل سرآمدی EFQM، در سال 1991 معرفی گردید. این مدل به سرعت مورد توجه شركت های اروپایی قرار گرفت. و مشخص گردید كه سازمانهای بخش عمومی و صنایع كوچك هم علاقه دارند از آن استفاده كنند. در سال 1995 ویرایش مربوط به بخش عمومی و در سال 1996 مدل مربوط به سازمانهای كوچك (SME) توسعه داده شد. اگرچه این مدل همواره مورد توجه و بازبینی بنیاد اروپایی كیفیت قرار داشته است اما مهم ترین بازبینی كه منجر به تغییراتی در مدل گردید در سال 1999اتفاق افتاد. مهم ترین تغییرات عبارت بودند از توجه بیشتر به رویكردهایی كه میتوانست نتایج مربوط به مشتریان را به دنبال داشته باشد و نیز توجه بیشتر به بحث شراكت و مدیریت دانش.
در سال 2001 مدل سازمان های كوچك و متوسط با مدل سرآمدی EFQM:هماهنگی بیشتری پیدا كرد و تحت نام«مدل سرآمدی EFQM:ویرایش سازمان های كوچك و متوسط» معرفی گردید.در سال 2003ویرایش جدیدی از مدل EFQM ارائه شده است كه نسبت به ویرایش سال 1999 دارای تغییرات قابل ملاحظه ای در زیر معیارها و نكات راهنما است.
مدل سرآمدی EFQMدر یك نگاه
در یك نگاه كلی، مدل سرآمدی كسب و كار EFQM شامل پنج جزء اصلی است كه در شكل، این پنج جز و ارتباط آنها با یكدیگر مشخص شده است:

جزئیات سطوح مختلف اجزاء مدل تعالی سازمانی EFQM

جایزه ملی كیفیت ایران
جایزه ملی كیفیت ایران با ایجاد محیط رقابتی برای دستیابی به این جایزه امكان یادگیری ملی را نیز فراهم می كند. جایزه ملی كیفیت ایران بهترین مؤسسه تولیدی/خدماتی ایرانی را مشخص می كند. باور طراحان این جایزه این است كه مدیران با بازدید از شركت های موفق و مطالعه فعالیتهای انجام شده می توانند برتری خود را توسعه دهند.

نتایج مورد انتظار از اعطای جایزه ملی كیفیت
1-افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت و ضرورت توجه بیش از پیش به آن و نظام‌های مدیریت كیفیت
2-حركت به سوی نظام مدیریت كیفیت جامع
3-ارزیابی سازمانهای صنعتی و تجاری كشور بر اساس معیارهای علمی ارزیابی عملكرد
4-خود ارزیابی سیستماتیك توسط سازمانها و شناخت نقاط قوت و ضعف خویش
5-شناسایی دستاوردهای موفق سازمانها در زمینه بهبود كیفیت و معرفی آنها و سایر سازمانها به منظور الگوبرداری و مطالعه رفتار آنها
6-ایجاد انگیزه رقابت در سازمانها برای بهبود دائمی كیفیت، فرایندها، محصولات و خدمات
7-افزایش رضایت مشتری
8-افزایش توان رقابت پذیری سازمانهای كشور و هم چنین افزایش سازگاری آنها با بازارهای منطقه و بین المللی
9-افزایش سطح بهره وری ملی

«فعالیتهای انجام شده در رابطه با جایزه ملی كیفیت ایران»
1-دعوت از مدیران عامل و مدیران ارشد سازمانهای داوطلب جایزه ملی كیفیت ایران و گردهم آیی روز شنبه 1/6/82 در هتل سیمرغ تهران با حضور مسئولین سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، مؤسسه استاندارد تحقیقات صنعتی ایران و هیئت مدیره انجمن مدیریت كیفیت ایران.
2-برگزاری دوره های آموزشی سطح یك با عنوان«آشنایی با فرآیند جایزه ملی كیفیت» با حضور 90 نفر از نمایندگان شركتهای متقاضی شركت در فرآیند جایزه ملی كیفیت در 3 دوره در تاریخهای 13/6/82- 20/6/82- 27/6/82
3-برگزاری دوره های آموزشی سطح 2 در 3 دوره با عنوان «آموزش تریبت ارزیاب» با حضور حدود 80 نفر از نمایندگان شركتهای متقاضی جایزه در تاریخهای 28 و 29 مهرماه 30 مهر و 1 آبان و 3 و 4 آبان ماه 82 در هتل المپیك تهران.
4-دعوت از ارزیابانی كه دوره های EFQM را گذرانیده اند و ارزیابی اظهارنامه های خودارزیابی سازمانهای متقاضی شركت در جایزه ملی كیفیت سطح اهتمام و اشتهار در سر آمدی توسط 5 گروه ارزیاب ایرانی.
5-بازدید از سازمانهائیكه حد نصاب امتیاز را كسب كرده اند توسط ارزیابان ایرانی و ارزیاب خارجی از EFQM.
6-برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی كیفیت و اعطاء گواهینامه های اهتمام و اشتهار
اطلاع از موارد فوق می تواند در تهیه اطلاعات برای بخش های مختلف پژوهش مفید باشد.

روش انتخابی برای تحقیق:
روش انتخابی تحقیق، مراجعه به اسناد و مدارك است. با توجه به این كه در حال حاضر سیستم مدیریت كیفیت ISO9001:2000 در شركت بكار گرفته شده است و مستندات لازم جهت بررسی عملكرد گذشته شركت وجود دارد و همچنین مقدمات پیاده سازی مدل تعالی كیفیت EFQM مهیا شده است.
می توان با مقایسه موارد فوق میزان ارتقاء بهره وری در مورد هركدام از شاخص های تعیین شده را بررسی نمود.
شاخص های بهره وری بر مبنای معیارهای EFQM و در راستای ارائه خدمات بهتر و رضایت مشتریان تعیین می گردد.

نتیجه گیری:
اگر نتیجه تحقیق نشان دهنده تفاوت قابل ملاحظه ای در ارتقاء بهره وری شركت حمل و نقل فوق سنگین وزین بار، پس از بكارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM باشد. این امر می تواند مشوق سایر شركت های مشابه برای پیاده سازی و بكارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM گردد و در نهایت می تواند موجب ارتقاء بهره وری در صنعت حمل و نقل فوق سنگین كشور گردد كه رابطه مستقیمی با تجهیز و راه اندازی پروژه های ملی كشور در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاهها و ; دارد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir