توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نحوه عملکرد موشکهای کروز دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نحوه عملکرد موشکهای کروز  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نحوه عملکرد موشکهای کروز،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نحوه عملکرد موشکهای کروز :

نحوه عملکرد موشکهای کروز

عنوان صفحه
آشنایی با سری موشكهای هاك 2
موشك سطح به هوای میانبرد هاك;;;;;;;;;;;;.. 2
تاریخچه طراحی و ساخت موشك هاك ;;;;;;;;;;. 3
اجزای تشكیل دهنده سیستم پدافندموشكی هاك;;;.. 3
مراحل مختلف گسترش و بهینه‌سازی موشك هاك ;;;; 5

مشخصات عمومی موشك هاك;;;;;;;;;;;;;;;; 9
مشخصات عمومی رادار HPI در سیستم موشكی هاك 14
مشخصات عمومی رادار ROR در سیستم موشكی هاك 16

آشنایی با سری موشكهای هاك
موشك سطح به هوای میانبرد هاك (MIM-23

HAWK) ساخت شركت آمریكایی(Raytheon) است. Hawk مخفف Homing All the Way Killer می‌باشد. هدف ابتدایی از طراحی این موشك نابود كردن هواپیماهای دشمن بود كه با توسعه این موشك، از آن در نابود كردن موشكهای دیگر هم استفاده می‌شد . این موشك در سال 1960 وارد خدمت گردید اما باتوجه به برنامه‌های مختلف و متنوع بهینه‌سازی و توسعه كه بر روی آن پیاده شده،‌این موشك هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه و بهینه‌سازی‌های مختلف روی موشك هاك عاقبت به ساخت سیستم دفاع موشكی پاتریوت (MIM-104 Patriot ) منجر شد . از سال 1994 جایگزینی موشك هاك با نمونه‌های دیگر با توجه یگان عملیاتی و ماموریت‌های آن یگانها در ارتش آمریكا شروع گردید و در سال 2002 موشك موفق هاك رسما از خدمت در ارتش آمریكا بازنشسته شد . آخرین یگان استفاده‌كننده از موشك هاك، یگان تفنگداران دریایی آمریكا(US Marine Corps ) بودند كه موشك دوش پرتاب FIM-92 Stinger را جایگزین موشك هاك كردند

. این موشك همچنان در خارج از آمریكا و در كشورهای اروپای غربی و ژاپن تولید می‌شود . موشك هاك در جنگهای مختلفی شركت كرده و بنا بر آمار اعلام شده تا كنون 40 هزار فروند از این موشكها ساخته شده است. درصد اطمینان كارایی این موشك در نمونه‌های ابتدایی 56% و درآخرین نمونه ها 85% بوده است.

1-تاریخچه طراحی و ساخت موشك هاك :
كار طراحی و ساخت سیستم موشكی هاك از سال1952 شروع شد و جزیی از طرح ارتش آمریكا برای ساخت یك موشك میانبرد سطح به هوا با سیستم هدایت نیمه فعال راداری گردید. در سال1954 قرارداد ساخت لانچر این موشك با شركت نورثروپ و قرارداد ساخت رادار و سیستم كنترل آتش و موشك با شركت ریثون پیمانكار اصلی پروژه بسته شد . اولین نمونه موشك ساخته شده این طرح به اسم (XSAM-A-18 ) با موتور XM3 در ژوئن 1956 ساخته شد . جولای1957 نمونه كامل شده ارائه گردید اما پس از مدت كمی با روشن شدن معایب این مدل از موتورها، از موتورهای آیروجت (Aerojet M22E7) بجای مدل قبلی استفاده شد

كه این مدل هم نا‌مطمئن نشان داد و با موتورهای اصلاح شده آیروجت (M22E8 ) جایگزین گردید. نمونه ابتدایی موشك هاك در سال1959 در اختیار ارتش آمریكا قرار گرفت و از سال1960 به طور رسمی در اختیار تفنگداران نیروی دریایی آمریكا(US Marine Corps) قرار گرفت. پیچیدگی زیاد سیستم پدافند موشكی هاك و استفاده از سامانه‌های الكتریكی در این سیستم باعث شد این سیستم پدافندی قادر به فعالیت مستمر بیش از 43 ساعت نباشد اما این مدت در نمونه‌های بهینه‌سازی شده موشك هاك به 130الی170 ساعت و در آخرین نمونه‌ها به 300 الی400 ساعت افزایش داده شده است.

2-اجزای تشكیل دهنده سیستم پدافندموشكی هاك
(PAR (Pulse Acquisition Radar
به معنای رادار هدفیاب پالسی (ضربانی و چرخشی) است. آنتن گیرنده این رادار با سیكل 20 دور در دقیقه چرخیده و برای شناسایی اهداف در ارتفاع زیاد و متوسط استفاده می‌شود.
CWAR (Continuous Wave Acquisition Radar)به معنای رادار هدفیابی با امواج پیوسته و از نوع رادارهای جستجو گر داپلر است و از سیستم پالسی استفاده می‌كند كه آنتن گیرنده آن رادار سیكل چرخش 20 دور در دقیقه داشته و برای شناسایی اهداف در ارتفاع كم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

PI ( High Power Illuminator doppler Radar)
رادار قدرتمند ایلومینیشن داپلر بوده و برای ردگیری اهداف و موشكهای هدایت شونده مورد استفاده می‌شود.
ROR (Range Only Radar)
این سیستم از رادار پالس داپلر با استفاده از طول موج كی (K-band) برای تعیین برد و مسافت و ارتفاع استفاده می‌كند و وقتی كه دیگر سیستمها به دلیل جنگ الكترونیك و یا انجام وظایف دیگر قابل استفاده نباشند، مورد استفاده قرار میگیرد.
ICC (Information Coordination Central)
به معنای مركز هماهنگی اطلاعات بوده و وظیفه جمع آوری اطلاعات قسمتهای مختلف سیستم را بر عهده دارد و این اطلاعات رادر اختیار مركز كنترل خودكار(BCC) قرار می‌دهد.

BCC (Battery Control Central)
به معنای مركز كنترل خودكار است و وظیفه پردازش اطلاعات ارسالی قسمتهای مختلف سیستم رابر عهده دارد.
AFCC (Assault Fire Command Console)
به معنای یگان فرماندهی آتش است و برای هدایت مركز BCC از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد و به وسیله آن می‌توان با یك سیستم CWAR و یك سیستم HPI و سه لانچر پرتاب كننده موشك( 9 موشك در مجموع) را كنترل و هدایت كرد.

(Launcher Section Controls) LSC
به معنای بخش كنترل كننده پرتاب كننده موشك است .

SEA
جنراتور 56 كیلووات كه معمولا از 6 عدد از آن در یك سیستم برای تولید انرژیاستفاده می‌شود.

3-مراحل مختلف گسترش و بهینه‌سازی موشك هاك

1-3-اولین طرح بهینه‌سازی موشك هاك ( HAWK/HIP) و ساخت نمونه(I-Hawk)
موشك هاك مدل I-Hawk یا (Improved Hawk) موشك هاك بهینهسازی و اصلاح شده است. به دلیل مشكلات سیستم هاك در شناسایی اهداف در هنگام وجود اهداف زیاد و شناسایی اهداف در ارتفاع كم در كنار مشكلات موشك هاك در نابود كردن اهدافی كه در نزدیكی زمین و ارتفاع خیلی پایین حركت می‌كنند طرح بهینه‌سازی موشك هاك یا همان (I-Hawk ) آغاز شد.

این طرح بخشی از برنامه‌های بهینه سازی موشك هاك به اسم طرح ( HAWK/HIP) بود كه همه‌ی موشكهای هاك تولید شده باید با این برنامه بهینه سازی می‌شدند تا معایب قبلی آنان برطرف شود .

تغییرات اعمال شده برروی موشك هاك در این طرح شامل موارد زیر بود :
– افزودن یك مركز پردازشگر دیجیتال برای پردازش اطلاعات دریافت شده از اهداف و رهگیری بهتر اهداف، كه با آن ناكارامدی و اشتباه سیستم هاك در برابر وجود اهداف زیاد برطرف شد. این پردازشگر امكان تحلیل و ارزیابی میزان خطر هر یك از اهداف را به سیستم هاك می‌داد.
– سر جنگی بزرگتر و موتورهای كوچكتر و قدرتمندتر به همراه سیستم هدایتی پیشرفته.

– جایگزینی سیستم‌های PAR/CWAR/HPI/ROR هم با نمونه‌های بهینه‌سازی شده و پیشرفته‌تر.
اولین نمونه بهینهسازی شده از موشك هاك (I-Hawk) در اكتبر سال 1972 وارد خدمت شد و تمامی سیستمهای هاك موجود در ارتش آمریكا تا سال 1978 با این طرح بهینه سازی شدند .

2-3-دومین طرح بهینه‌سازی موشك هاك( HAWK/PIP) و ساخت نمونه‌های مختلف از موشك هاك
در سال1973 آمریكا طرح گسترده (Product Improvement Plan) HAWK/PIP را در چندین فاز و برای ساخت نمونه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر موشك هاك كه دارای قابلیتهای بیشتری باشند، آغاز كرد. این طرح عمدتا برای گسترش قابلیتهای موشك هاك با تاكید بر روی تجهیزات زمینی این سیستم بود.

• فاز اول: این مرحله در سال 1973 شروع شد و شامل استفاده از رادار پالس داپلرAN/MPQ-55 در سیستم CWAR بود. سیستم CWAR پس از بهینه‌سازی و اصلاح به ICWAR تغییر نام داد و رادار AN/MPQ-50 در سیستم PAR نیز با افزودنMTI (Moving Target Indicator) كه یك صفحه نمایشگر دیجیتال برای نشان دادن و ثبت كردن حركت اهداف، بهبود یافت. سیستمهای هاك بهینه‌سازی شده فاز اول در سالهای 1979 تا 1981 وارد خدمت شدند .

• فاز دوم : این مرحله كه از سال 1978 شروع شد، شامل جایگزینی رادار AN/MPQ-57 در سیستم HPI به جای رادار قدیمی AN/MPQ-46 بود. اما مهمترین تغییر صورت گرفته در این فاز حذف لامپهای خلا در سیستمهای الكترونیكی و جایگزینی مدارات جامد مدرن به جای آن بود .

اضافه كردن یك سیستم چشمی(اپتیكی) ردگیری هدف به سیستم پدافنی موشكی هاك نیز از دیگر تعییرات این فاز بود. سیستم جدید ردگیری هدف با چشم یا optical TAS از یك سیستم الكترو-اپتیكی (تلویزیونی) مدل OD-179/TVY برای قرار دادن یك سیستم شناسایی و ردگیری جدید هدف برای اپراتور سیستم پدافندی هاك استفاده می‌كرد و در موقعی كه سیستمهای دیگر به علت جنگ الكترونیك قابل استفاده نبودند، كاربرد داشت. موشكهای هاك این نمونه مابین سالهای 1983 تا 1986 وارد خدمت شدند .

• فاز سوم : تاكید بیشتر این مرحله كه از سال1983 شروع شد بر روی بهینه سازی سیستم‌های موجود با استفاده از سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری كامپیوتری بود . در این فاز رادار سیستم CWAR با نمونه قدرتمند AN/MPQ-62 با توانایی جستجوی تك سیگنال اهداف عوض شد. رادار AN/MPQ-61 سیستم HPI برای افزایش قدرت درگیری همزمان سیستم پدافند موشكی با اهداف در ارتفاع پایین بهینه‌سازی گردید. این رادار امكان فعالیت مطمئن سیستم هاك را در هنگام وجود تعداد زیادی از اهداف در ارتفاعات كم، فراهم می‌كرد . سیستم ROR نیز در این مرحله از بهینه‌سازی به علت عدم نیاز حذف شد . موشكهای هاك این نمونه از سال 1989 وارد خدمت شدند.

3-3-طرحهای موازی 3 فاز اولیه طرح ( HAWK/PIP) برای توسعه و بهینه سازی موشك هاك
طرحهایی دیگر هم موازی این 3 مرحله برای بهینه سازی و گسترش موشك هاك وجود داشتند اما به علت اینكه بیشتر جنبه تحقیقاتی داشتند، عملی نشدند. این طرحها شامل موارد زیر بودند:
– طرح افزایش اطمینان از كارایی موشك هاك: طرح Missile Restore Reliability در سالهای 1982 تا 1984 در دست تحقیق بود و با موفقیت نیز به اتمام رسید.

– طرح مقاوم سازی موشك هاك در برابر جنگ الكترونیك: این طرح كه جزیی از طرح افزایش اطمینان از كارایی موشك هاك (MRR) بود، امكاناتی را برای مقابله با جنگ الكترونیك (ECM) به سیستم پدافندی هاك اضافه كرد. دلیل اصلی این طرح ساخت سیستم جنگ الكترونیك (ECM) توسط شوروی در مدلهای مختلف و نصب بروی هواپیماهای این كشور و نصب مدل مدل SPS-141 بروی هواپیماهای سوخو22 عراق بود كه باعث انحراف و بیاستفاده شدن سیستم‌‌های پدافندی هاك مدل بی(MIM-23 B) ایران شده بود. در موشكهای هاك مدل C و E این مشكل برطرف شد.

• از چهارم :این طرح در میانههای راه توسط ارتش آمریكا و تفگنداران نیروی دریایی آمریكا رها شد و هیچ وقت هم به اتمام نرسید. این فاز شامل مراحل زیر بود:
– ساخت رادار بسیار قدرتمند و دقیق برای سیستم CWAR برای شناسایی اهداف بسیار كوچك و هواپیماهای بدون سرنشین .

– سیستم ضد تششعات اتمی(Anti-radiation)

– موتورهای پیشرفته‌تر برای موشك هاك

– بهینه‌سازی سیستم ردگیری الكترواپتیكال

– بهینه‌سازی سیستم كنترل آتش و فرماندهی

– بهینه‌سازی سیستم حمل و نقل موشك هاك
• فاز چهارم طرح با نام هاك21 : این مرحله از بهینهسازی موشك هاك بوسیله كشورهای هم پیمان آمریكا یا همان ناتو انجام گرفت . سیستم پدافندی فوق پیشرفته هاك21 یك سیستم مدرن و با كارایی خیلی بیشتر از موشكهای هاك ساخته شده در فاز سوم طرح بهینه‌‌سازی موشك هاك بود. در سیستم هاك 21 سیستمهای راداری PAR و CWAR حذف و به جای ان از راداراهای مراقبت MPQ-64 استفاده شد. این رادار فوق پیشرفته ساخت شركت نروژی كانگزبرگ برای سیستم كنترل آتش موشك هاك است كه با سفارش نروژ طراحی و ساخته شده بود .

این مدل از موشك هاك یك سرجنگی چند تكه با قدرت انفجاری زیاد دارد كه میتواند با انفجار خود اهداف موجود در نزدیكی خودش رو نابود كند. این مدل موشك هاك امكان رهگیری و نابود كردن موشكهای بالستیك كوتاه برد را هم دارا می‌باشد. . رادار MPQ-61 مورد استفاده در سیستم HIP این نمونه از موشك هاك امكان پوشش دادن مناطق راداری زیر منطقه دید ررا هم دارد.

4-مشخصات عمومی موشك هاك:
موشك هاك به شكل استوانه باریك و كشیده با چهار بال دلتایی شكل است كه از انتها تا میانههای موشك امتداد دارند . موشك هاك ای (MIM-23A) 5.08 متر طول و قطر 37 سانتی متر داشته و طول بالها هم 121 متر است. وزن نمونه ابتدایی موشك هاك 548 كیلوگرم شامل یك سر جنگی54 كیلوگرمی می‌باشد.

حداقل برد این موشك 2 كیلومتر و حداكثر برد عملیاتی آن هم 25 كیلومتر است كه قابلیت نابود كردن اهدافی با ارتفاع 60 متر تا 11 كیلومتر از سطح زمین را داراست . موشكهای هاك بی تا ام (MIM-23 B/C/D/E/F/G/H/J/K/L/M) طول503 متر و قطر 37 سانتی متر دارند و وزن انها هم 638 كیلوگرم شامل سر جنگی 75 كیلوگرمی است و میتوانند اهدافی را در محدوده 15 تا 35 كیلومتری در ارتفاع60 متر تا 18 كیلومتر مورد حمله قرار دهند . موشكهای هاك مدل بی تا ام سرعتی در حدود 500 متر در ثانیه و قابلیت انفجار سر جنگی به وسیله هدایت رادیویی را دارند. در ضمن این موشكها مجهز به جستجو گر نیمه فعال هستند و تا 15 جی هم میتوانند فشار را تحمل كنند.

1-4-موشك هاك MIM-23A :
این مدل نمونه اصلی موشك هاك است، با سر جنگی54 كیلوگرمی كه به دلیل كارایی كم خیلی زود از خدمت خارج شد
2-4-مشخصات موشك هاك MIM-23B :
در این نمونه از سر جنگی74 كیلوگرمی و سیستمهای هدایتی كوچكتر و پیشرفتهتر به همراه موتور جدید M112 استفاده شده و موتورهای M112 در زمان 5 ثانیه به حداكثر سرعت خود میرسیدند(500 متر بر ثانیه) و تا 21 ثانیه می‌توانند به این سرعت ادامه بدهند. وزن این موتور395 كیلوگرم بود كه 295 كیوگرم آن مربوط به وزن سوخت است.

این موشك امكان حمله به اهدافی در محدوده 15 تا 40 كیلومتر و در ارتفاع 60 متر تا 20 كیلومتر را دارد. این نمونه از موشك هاك از سال1971 وارد خدمت شد و تا سال1978 تمامی نمونههای موشك هاك مورد استفاده در ارتش امریكا با این نمونه بهینهسازی شده بودند و تقریبا همه موشكهای هاك ایران از این نمونه (MIM-23B) هستند.

3-4-مشخصات موشك هاك MIM-23C :
در سال 1982 معرفی شد و همان نمونه موشك هاك بی (MIM-23B)است كه به امكانات مقابله با جنگ الكترونیكKDC (ECCM) مجهز شده بود .
4-4-مشخصات موشك هاك MIM-23D :
این مدل همان موشك هاك سی (MIM-23C) است كه تغییرات و بهینهسازیهای اعلام نشدهای روی آن انجام گرفته است. نكته مبهم در مورد نمونههای C و D خدمت و خروج از خدمت همزمان هر دو نمونه با هم است چرا كه اگر نمونه D پیشرفتهتر بود باید جایگزین نمونه C میشد ولی احتمالا موشك هاك نمونه دی(MIM-23C) به سیستمهای هدایتی دقیقتر با قابلیت مقابله بیشتر با جنگ الكترونیك و شگردهای جدید جنگ الكترونیك شوروی بود كه توسط عراق در جنگ ایران مورد استقاده قرار گرفته بود

5-4-مشخصات موشك هاك MIM-23E/F :
این نمونه از موشك هاك را نمونه تخصصی موشك هاك برای نابودی اهداف در ارتفاع كم میدانند كه از بهینهسازی موشكهای هاك مدل C و D ساخته شده و از سیستمهای جدیدتر هدایتی استفاده میكند. البته از تواناییهای حمله به اهداف در ارتفاع متوسط و زیاد این نمونه از موشك چیزی كم نشده است. این نمونه از موشك هاك در سال1990 وارد خدمت شد.

6-4-مشخصات موشك هاك MIM-23G/H :
در این نمونه از بدنه جدید برای موشك هاك استفاده شد و از سال1995 وارد خدمت گردید.

7-4-مشخصات موشك هاك MIM-23K/J :
نمونه تخصصی موشك هاك برای مقابله با موشكهای بالستیك است. تفاوت این نمونه از موشك هاك با نمونههای قبلی در استفاده از سر جنگی و چاشنی جدید (Anti-TBM) برای این مدل از موشك هاك می‌باشد. این نمونه از موشك هاك قابلیت حمله به اهدافی در ارتفاع 20 كیلومتری در محدوده 45 كیلومتری را دارد و بیشتر برای مقابله با موشكهای بالستیك مورد استفاده قرار میگیرد. این نمونه از سال1994 وارد خدمت شد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir