توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد فشار خون دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد فشار خون  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد فشار خون،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد فشار خون :

فشار خون

آبغوره وتاثیر آن بر روی فشار خون:
یكی از انواع افزودنی های غذایی كه مصرف آن از دیر باز در كشور ما مرسوم بوده است، آبغوره می باشد.اصطلاح غوره در ادبیات معنایی « فرهنگ لغت » به هر نوع میوه نارس اطلاق می گردد . ولی منظور از غوره در این مبحث میوه نارس انگور می باشد كه دارای رنگ سبز وطعم ترش است كه عصاره آن به نام آبغوره مرسوم است.

و اما مطلبی كه ما را بر آن داشت كه در این زمینه به بحث و تحقیق و پژوهش اقدام نماییم، شناخت تاثیر آن بر روی ساختار زیستی انسان و اهمیت مصرف آن بود. از این رو در آن زمینه به جمع آوری اطلاعات اولیه مربوطه اقدام نموده و تحقیقات خود را در این مهم آغاز نمودیم .
با بدست آمدن اطلاعات اولیه در مورد این ماده و اینكه بر روی فشار خون مؤثر است با فرض درست بودن این مسئله در پی یافتن علت علمی این فرضیه اقدام نمودیم .
برای پی بردن به علت علمی این تاثیر لازم دانستیم كه در هر دو مورد علت و معلول یعنی « آبغوره و تاثیر آن بر روی فشار خون » اطلاعات لازم را اخذ نماییم . بنابر این مسیر تحقیقات به دو شاخه زیر تقسیم گردید كه هر شاخه نیز برای رسیدن به اهداف كلی

شاخه های متعدد دیگری را در پی داشت:
شناخت بیماری فشار خون «علتها و عوامل »

شاخه ها و زیر شاخه شناخت داروهای مؤثر بر فشار خون

شناخت كلی آبغوره
هر یك از این شاخه ها و زیر شاخه های مربوط به آن، اطلاعات پایه لازم برای نتیجه گیری كلی یعنی تعمیم این دو شاخه و زیر شاخه های آنها به یكدیگر و رسیدن به هدف اصلی را ارائه نموده است؛ و در پایان بوسیله نتیجه گیری كلی كه از این تحقیقات بدست آمده است صحت یا عدم صحت این مقوله آشكار و دلایل صحت یا عدم صحت اعلام گردیده است . امید اینكه این تحقیق مؤثر واقع گردد.

بخش اول

شناخت بیماری فشارخون
« علت ها وعوامل »
و
داروهای مؤثر برآن

فشار خون :
فشار خون بالایاهیپر تانسیون یكی از بزرگترین مشكلاتی است كه در قرن حاضر افراد بشر باآن دست وپنجه نرم می كنند ونزدیك به شصت میلیون آمریكایی دارای فشارخون بالادرحدی هستندكه برای سلامتیشان خطرناك می باشد.
هیپرتانسیون«Hipertension » هر ساله هشتصد هزار مرگ زود رس وهمچنین عوارض غیر كشنده ای چون : انفاركتوسهای میوكارد، س

كته مغزی وضایعه های دائمی شبكیه وكلیه را باعث می شود .
فشار خون بالا بنام « قاتل خاموش» شناخته شده است، زیرا تا زمانی كه این بیماری به شكل رویدادهای قلبی ـ عروقی فاجعه آمیز درآید، اغلب بدون علامت است.

تعریف فشار خون :
فشار خون متوسط « MAP » برابر است با برون ده قلب «Co » ضربدر مقاومت عروق محیطی.

ْ‎MAP = Co . PR

برون ده قلب خود حاصلضرب حجم ضربه ای « SV »وتعداد ضربان قلب در دقیقه « HR »
می باشد.
Co = SV . HR

حجم ضربه ای به قدرت انقبا ضی قلب، اندازه پس بار« مقدار مقاومت موجود در مقابل تخلیه خون از بطن » وپیش بار« مقدار كشیدگی میو كارد بلا فا صله قبل ازسیستول كه توسط مقدار خون موجود در بطن قبل از انقباض بطن خلق می شود » قلب بستگی دارد.
فشار خون بیشتر با مقاومت عروق محیطی « PR » ارتباط دارد. مقاومت عروقی نیز با ویسكوزیته خون و طول رگ ارتباط مستقیم وبا توان چهارم شعاع رگ ارتباط معكوس دارد (شكل 1-1).

×

heart contractility filling Arteriolar
Volume pressure rate
Blood Venous شكل (1-1) عوامل اصلی مؤثربر فشار خون
volume tone
كه R مقاومت، r شعاع رگ،L طول رگ، ویسكوزیته خون و یك عدد ثابت می باشد
در یك شخص سالم سرخرگها عضلانی بوده وقابلیت ارتجاع دارند. زمانی كه قلب خون را به طرف سرخرگها كه خود به انشعابات كوچكتری به نام شریانچه تقسیم می شوند، هدایت می كند آنها بازتر می شوند كه این میزان باز شدن یا گشادی سرخرگها بستگی به مقدار فشاری دارد كه خون پس از خارج شدن از قلب به دیواره سرخرگها وارد می كند.

قلب در حالت عادی هر دقیقه بین 80-60 بار می زند وبا هر بار ضربه خون را در طول سرخرگها به جریان می اندازد وباعث می شود كه فشار خون در طول سرخرگها بالا رود « فشار خون ماگزیمم». بعد از هر ضربه قلب به استراحت پرداخته كه دراین لحظه فشارخون پایین می رود « فشار خون مینیمم».
بنابراین دو اندازه یا دومقدار فشار خون در رگها وجود دارد:
1- فشار خون ماگزیمم كه آن را فشار سیستولیك می نامند« كه درابتدای هر ضربان قلب ایجاد می شود».
2- فشار خون مینیمم كه آن را فشار دیا ستولیك می نامند« كه در لحظه ای بوجود می آید كه قلب درحال استراحت می باشد یعنی در خاتمه هر ضربان».
تقسیم بندی جدید فشارخون

گروه سیستولیك دیاستولیك
طبیعی > 130 > 85
High – normal 139 – 130 89 – 85
درجه I « خفیف» 159 – 140 99 – 90
درجه II «متوسط» 179 – 160 109 – 100

درجه III «شدید» 209 – 180 119 – 110
درجه IV«بسیارشدید» < 210 < 120

اتیو لوژی:
هیپرتانسیون بر دو نوع است:
1- هیپرتانسیون اولیه
2- هیپر تانسیون ثانویه
1-‌ هیپر تانسیون اولیه:
هیپرتانسیون اولیه به فشار خون بالایی گفته می شود كه دارای علت مشخصی نباشدبا این توضیح كه % 90 مبتلایان به فشار خون دچار نوع اولیه آن می گردند. بدون شك نخستین مشكل درمعرفی وروشن كردن عملكردهایی كه موجب فشار خون بالا می شود شناسایی همین عملكردها می باشد؛ به بیان دیگر این عملكردها، فعل وانفعالات موجود در هر كدام از دستگاههای بدن انسان مانند كلیه ها، غدد، عروق،; می باشد؛ افزونترآنكه تاثیرو تاثر هر كدام از آنها در دیگری نیز یكی دیگرازهمین عملكردهاست. بنابراین حد فاصل مشخصی بین هیپرتانسیون اولیه وثانویه وجود ندارد لذا بررسی تشخیص ودرمان آنها نیز متغییر است.

مهمترین عواملی كه دربروز هیپرتانسیون اولیه دخالت دارند عبارتنداز:
– وراثت:
وراثت ازعمده ترین عوامل بروز این بیماری است زیرا در تعداد بیشماری از مبتلایان فشارخون اولیه عامل وراثت از علتهای كاملا‎ دخیل وتعیین كننده است. بنابر این افرادی كه والدین آنها دارای فشار خون بالا هستند بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند؛ مهمتر اینكه اگر در یك خانو خون بالا باشد فشار خون كلیه افراد آن خانواده باید بطورپیوسته ومستمر اندازه گیری شود.
– سن:
معمولا بیماری فشار خون بالا « هیپرتانسیون» در افراد بالاتر از 35 سال مشاهده می شود. مشاهده های معمول نشان داده است كه این بیماری در میان مردها بیشتربین سنین 50 – 35 سالگی ودر زنان غالبا بعد از دوره یائسگی بروز نموده است.
– جنس:
خطر مبتلا شدن به بیماری فشار خون بالا در میان آقایان متداولتر از خانمها می باشد. در میان زنان نیز احتمال خطر ابتلای به فشار خون بالا بیشتر بعد از دوران یائسگی افزایش می یابد.
– نژاد:
مشاهدات بالینی وتجربه های كلینیكی نشان داده است كه سیاه پوستان دو برابر بیشتر از سفید پوستان
به این بیماری دچار می شوند؛ بعلاوه شدت بیماری نیز در آنها زیاد تر از سفید پوس

تان است.
– چاقی:
یكی دیگراز عوامل خطر ساز بیماری فشار خون در افراد، چاقی است كه هنوز مكانیسم و چگونگی تاثیر آن در بروز فشار خون كاملا مشخص نگردیده است اما آنچه مسلم است این است كه، چنانچه وزن انسانی % 20 بیش از اندازه وزن ایده آل « طبیعی» باشد با این بیماری ارتباط تنگاتنگی می یابد بطوریكه در این گروه افراد ابتلای به بیماری فشار خون دو برابر بیشتر ازدیگران است وبا اضافه شدن بافتهای چربی در قسمت مركزی بدن خطر بروز این بیماری نیز افزایش می یابد؛ همچنین افزایش وزن در دوران بزرگسالی مخصوصا در دهه سوم وچهارم عمر اشخاص از زمانهایی است كه افراد آمادگی فراوانتری برای ابتلای به ازدیاد فشار خون می یابند.

عوامل محیطی:
فشار خون بالا در میان گروههای اجتماعی زیر بیشتر شایع است:
1ـ افرادی كه از نظر اقتصادی ومعیشت زندگی در سطوح پایین تری هستند.
2ـ اشخاص بی سواد یا آنانكه از سواد كمتری برخوردارند.
3ـ مهاجرتهای بی رویه افراد از روستاها به شهرهای بزرگ از عوامل دیگر ابتلا به فشار خون بالا است بطوریكه اشخاص موجود در این گروه كه معمولا وبیشتر در میان گروههای دو گانه بالا قرار می گیرند با افزایش فشار خون بالا نیزمواجه می گردند.

2- هیپرتانسیون ثانویه:
بیمارانی كه دارای یك ضایعه عفونی می باشند وآن ضایعه موجب بروز هیپرتانسیون می شود، مبتلایان به هیپرتانسیون ثانویه نامیده می شوند. این بیماری در % 10 از بیماران فشار خونی مشاهده می گردد.

عواملی كه در بروز فشار خون بالا« هیپرتانسیون» ثانویه دخالت دارند عبارتند از:
ـ بعضی از بیماریهای كلیوی.
ـ بیماریهای غدد درون ریز «كه شامل آلدوسترونیسم اولیه، سندرم كوشینگ كه هر دو بیماری ناشی از اختلالها وپر كاری بخش قشری غدد غوق كلیوی می باشد ».
– فئوكروموساتیوما « بیماری بخش مركزی غددفوق كلیوی ».
– هیپر پارا تیرو ئیدیسم « پر كاری غده پاراتیروئید ».

– آكرومگالی « اختلال در كار غده هیپوفیز بعد ازدوران بلوغ ».
-كواركتا سیون آئورت « اصطلاح « كوار كتا سیون » به نوعی از انسدادوگرفتگی در طول مجرا های رگها گفته می شود. آئورت كه بزرگترین شریان یا سرخرگ اصلی قلب می باشد، لذا اصطلاح كواركتاسیون آئورت به نوعی انسداد یاگرفتگی در طول مجرای شریان آئورت اطلاق می شود».
– اثردارو ها« مصرف بعضی از دارو ها باعث افزایش فشار خون می شود بدین معنا كه، داروها یا خود باعث بالا رفتن میزان فشار خون می گردند ویا اینكه از طریق تاثیر وتاثراتی كه بر روی داروهای ضد فشار خون می گذارند موجب بروز فشار خون ثانویه می شوند ».
مهمترین این داروها عبارتنداز:
دارو ها خورا كی ضد بار داری Oral contraceptives
استروئیدها Steroids
داروهای ضد التهاب غیر استرو ئیدی Non steroidal anti in flammatory
agents
داروهای ضد احتقان« گرفتگی » بینی وضد
سرماخوردگی Nasal decongestants and other cold
remedles
داروهای ضد اشتها Appetite suppressants
سیكلوسپورین ها Cyclosporins

دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای و
مهار كننده‌های مونو آمینو كسیداز Tricyclic antidepressants and
mono amine oxides in hibitors

هیپر تانسیون ثانویه اگر چه تعداش كم است ولی به سبب آنكه مستعد بهبود دائم است اهمیت دارد ودرمانی متفات با « EH » هیپرتانسیون اولیه می طلبد؛ بعلاوه اگر تحت كنترل قرار نگیرد، تغییرات قلبی – عروقی سازگار شبیه تغییرات موجود در« EH » دیر پا ممكن است ایجاد شود كه می تواند موجب پایداری هیپرتانسیون حتی پس از رفع علت اساسی گردد. اگر چه انواع ثانوی در بررسی همه بیماران مبتلا به هیپرتانسیون باید مورد توجه قرارمی گیرد، ولی سر نخ های كلینیكی وجود دارد كه هر بیمار خاصی احتمالا یكی از این وضعیتهای قابل اصلاح را دارد.

1ـ سن« Age »: اگر بیمار قبل از20 سالگی یا بالای 50 سالگی« یعنی خارج از محدوده EH » دچار هیپرتانسیون شود احتمال هیپرتانسیون ثانوی بسیار زیاد است.
2ـ شدت« Severity »:
هیپرتانسیون ثانوی اغلب موجب می شود فشار خون بشدت بالا رود حال آنكه اغلب بیماران« EH » دارای هیپرتانسیون خفیف تا متوسط هستند.
3ـ شروع« Onset »:
بروز هیپرتانسیون ثانوی در بیمارانی كه قبلا از این نظر سالم بوده اند غالبا ناگهانی است تا تدریجی، واینكه به مرور زمان پیشرفت كند.
4ـ نشانه ها وعلائم زنده:
روند بروز هیپرتانسیون ممكن است اختلالات خاص دیگری را باعث شود كه با مراجعه به تاریخچه ومعاینه فیزیكی شناسایی می شود؛ مثلا یك شریان كلیوی « صدای فش فش ناشی از جریان گردابی خون دررگ تنگ » درمعاینه شكم بیمار مبتلا به تنگی شریان كلیه شنیده می شود.
5ـ تاریخچه خانوادگی« Family history »:

بیماران« EH » اغلب دارای خویشاوندان مبتلا به هیپرتانسیون اند در حالی كه هیپرتانسیون ثانوی غالب اوقات به طور تك گیر بروز می كند.

هیپرتانسیون بدخیم:
مشخصه هیپرتانسیون بدخیم« Malignant hipertension » ، افزایش شدید فشارخون ورسیدن فشار خون دیا ستولی غالبا به 140 میلی متر جیوه است.
در گذشته هیپرتانسیون بد خیم معمولا پیامد مداوای نا كافی فشار خون بوده است؛

امروزه هیپرتانسیون بدخیم غا لبا ناشی از لطمات همو دینامیك حاد است.
مانندبیماری حاد كلیوی ، كه بر یك وضع فشار خونی مزمن اضافه می شود؛ در نتیجه تغییرات سریع پاتولوژیك در عروق خون وكلیه یك افزایش مار پیچی در فشار خون پدید می آید؛ با نزول پرفیوژن كلیوی وصعود سطح رنین وآنژیوتانسین سرم، افزایش حجم وانقباض عروقی بیشتری بروز می كند؛ به علت افزایش فشار جمجمه ممكن است،
انسفالو پاتی هیپرتانسیو «Hypertensive encephalopathy »
در بیماران دیده شود كه با سردرد، تاری دید، گیجی، خواب آلودگی وگاهی اوقات كما تظاهر
می كند. معاینه فوندوسكوپی معمولا حاكی از آثار صعود سریع فشار، مانند: خونریزی، اگزودا و ادم پاپی است. افزایش بار در بطن چپ ممكن است بروز آنژین « افزایش مصرف اكسیژن میوكارد » یا ادم ریوی را تشدید كند.

علائم شایع:

معمولا علامتی وجود ندارد مگر اینكه بیماری شدید باشد؛
علائم زیر مربوط به بالا رفتن فشار خون به طور بحرانی هستند:
سر درد، خواب آلودگی، گیجی، كرختی ومورمورشدن در دست ها وپاها، سرفه خونی، خونریزی ازبینی، تنگی نفس شدید وگاهی اوقات تغییرات شبكیه چشم ازقبیل: خونریزی ، ترشحات « تجمع مایعات » ، باریك شدن شریانچه ها ، نقطه های پشمی كتانی « انفاركتوسهای كوچك » ودر هیپرتانسیون شدید ادم پاپی « تورم دیسك بینایی » ممكن است دیده شود.
افراد مبتلا به هیپرتانسیون می توا نند بدون علامت بوده وبرای چندین سال بدون علامت باقی بمانند؛ هر چند وقتی كه علائم ونشانه ها ی خاصی ظاهر شوند ، آنها معمولا نمایش آسیب عروقی می باشند وتظاهرات اختصاصی از ارگانی كه توسط عروق در گیر شده خوندهی می شود، ظاهر می گردد.
بیماری شریانهای كرونر با آنژین صدری ویا « MI » از عواقب شایع هیپرتانسیون م

ی باشد. هیپرتروفی بطن چپ در پاسخ به افزایش بار كاری وارد به بطن همانطور كه در مقابل فشار سیستمیك بالاتر منقبض می شود، اتفاق می افتد. زمانی كه آسیب قلبی وسیع است، نارسایی قلبی را به دنبال خود دارد.
تغییرات پاتو لوژیك كلیه ها « افزایش یافتن سطح « BUN » وكراتینین » ممكن است بصورت شب ادراری ظاهر شود. در گیر شدن عروق مغزی ممكن است منجر به سكته مغزی یا حمله زود گذر ایسكمیك « TIA » گردد كه به صورت تغییرات بینایی یا گویایی، سرگیجه، ضعف، سقوط ناگهانی فردیا فلج موقعیت یك طرف بدن « همی پژی » ظاهر شود.

علل:
معمولا ناشناخته است؛ تعدادكمی از موارد در اثر مشكلات زیر ایجاد می شود:
– بیماری مزمن كلیوی.
ـ تنگ شدگی سرخرگ آئورت.
ـ اختلال در بعضی از غدد درون ریز.
ـ تصلب شرایین.

عوارض احتمالی:
معمولا بیمارانی كه به فشار خون بالا مبتلا هستند دچار مرگ زود رس نیزمی شود وشایعترین علت
مرگ آنها بیماری قلبی، سكته ونارسایی كلیه می باشد.

1- عارضه های قلبی:

این عوارض عبارتند ازآنژین صدری، نارسایی قلب، ایسكمی قلب، انفاركتوس قلب.« بیشترین علت مرگ ناشی ازفشار خون، انفاركتوس میو كارد یا نارسایی احتقانی« گرفتگی » قلب می باشد».
2- عارضه های عصبی:
شامل تغییرات شبكیه چشم وسیستم عصبی ـ مركزی می باشد. از آنجا كه عروق شبكیه، تنها عروق قابل رؤیت بدن هستند، معاینه مكرر آنها بمنظور پی گیری وضعیت عروق در این بیماران الزامی است.
3- عارضه های كلیوی:
تصلب « سفت شدن یا گرفتگی » شرایین عروق « آوران » و « وا بران » تافته مویرگی گلومرول، شایع ترین ضایعه های عروقی كلیوی در هیپرتانسیون بوده و سبب کاهش تصفیه و فیلتراسیون گلومرولی واختلال عملکرد لوله ای می شود.
پروتئینوری « مشاهده پروتئین درادرار » ، وخونریزی های میکروسکوپی بعلت ضایعه های گلومرولی ایجاد شده وتقریبا 10 مرگ ومیر ناشی از هیپرتانسیون بعلت نارسایی كلیوی می باشد.
از دست دادن خون در هیپرتانسیون نه تنها بعلت ضایعه های كلیوی، بلكه از طریق خون دماغ ، خلط خونی، متوراژی « خونریزی مداوم » نیز در این بیماران صورت می گیرد.

عوامل تشدید كننده بیماری:

سن بالای 60 سال، چاقی، سیگار كشیدن، استرس، وابستگی به الكل، رژیم غذایی حاوی نمك یا چربی اشباع شده زیاد، پشت میز نشینی، عوامل ژنتیكی، سابقه خانوادگی فشار خون بالا، سكته مغزی، حمله قلبی یا نارسایی كلیه، مصرف قرص های تنظیم خانواده، استروئیدها وبعضی از انواع داروهای مهار كننده اشتها یا دكونژستان ها.

درمان دارویی« Pharmacologic treatment »:
درمان های دارویی ضد هیپرتانسیون، شیوه های استاندارد درمانی برای پایین آوردن فشار خون مزمن بالاست ودر صورت ناكافی بودن درمان های غیر دارویی تجویز می شود. در حال حاضر نزدیك به صد دارو برای درمان هیپرتانسیون وجود دارد اما رایجترین آنها به پنج طبقه تقسیم
می شوند:
1- دیورتیك ها« مدرها » 2- داروهای ضد آنر ژیك 3- گشاد كننده های عروقی
4- بلوك كننده های كانال كلسیم 5- مهار كننده های آنزیم تبدیل كننده آنژیو تانسین

1ـ دیورتیك ها« مدرها»:
مدت 30 سال است كه برای درمان هیپرتانسیون بكارمی روند. این داروها حجم درگردش ، برون ده قلبی و فشار متوسط شریانی را كاهش می دهند وبرای بیمارانی كه هیپرتانسیون خفیف تا متوسط وعملكرد كلیوی طبیعی دارند بسیارمؤثرند. این داروها « كه غالبا بی نمك هستند » بخصوص برای بیماران سیاه پوست وافراد مسن وچاق مفیدند. ادرار آورهای تیازیدی « مانند هیدرو كلرو تیازید » وادرارآورهای ذخیره كننده پتاسیم « مانند اسپیرونولاكتون » ، دفع سدیم وكلر را افزایش می دهند.
ادرار آور های مؤثر بر قوس هنله « مانند فورسماید » را عموما مؤثر وقوی می دانند وعملشان در استفاده عمومی برای هیپرتانسیون بسیار كوتاه مدت وبی دوام است.

ـ عوارض جانبی دیورتیك ها:

دیورتیكهای تیازیدی باعث كاهش پتاسیم خون، افزایش اسید اوریك خون در% 70 بیماران وافزایش قند خون در % 10 بیماران می گردند. غلضت پتاسیم سرم باید بدقت در بیمارانی كه مستعد آرتیس های قلبی هستند « بویژه بیمارانی كه هیپرتروفی بطن چپ، بیماری ایسكمی قلبی یا نارسایی احتقانی مزمن قلب دارند.» وافرادی كه هم دیورتیكهای تیازیدی وهم گلیكوزیدهای دیژیتالی به كار می برند مراقبت شود. از دیورتیك ها باید در مورد درمان بیماران دیابتی مبتلا به افزایش فشار خون یا بیماران دچار هایپر لیپدمی اجتناب شود.

در این بیماران توصیه
می شود بیماران مسن، بیماران سیاه پوست، بیماران مبتلا به نارسایی قلبی
در این بیماران نباید مصرف
شود دیابت بزرگسالان، افزایش اسید اوریک خون

عوارض جانبی
کاهش پتاسیم خون، افزایش اسید اوریك خون، افزایش قند خون،
نا توانی جنسی، بثورات پوستی، اختلالات خونی

2ـ داروهای ضد آنرژیك:
در حال حاضر بتا بلوكرها ویا دیورتیك ها بعنوان داروی خط اول درمان هیپرتانسیون می باشند.

ـ اثرات:
بتا بلوكرها در درجه اول فشار خون را توسط كاهش برون ده قلبی پایین می آورند؛ آنها همچنین ممكن است جریان خروجی سمپاتیك از سیستم عصبی ـ مركزی را كاهش دهند و رها سازی رنین ازكلیه ها را مهارنمایند. بنابراین تشكیل آنژیوتانسین II وترشح آ لدوسترون تقلیل می یابد. سر دسته بتا بلو كرها پروپرانولول است كه بر روی رسپتورهای و عمل می كند؛ عوامل جدید تر مثل: آتنولول ومتوپرولول برای رسپتورهای اختصاصی هستند. این دارو ها عموما در حالات بیماری مثل آسم به كار می روند زیرا پروپرانولول در آسم به واسطه انقباض برونش ناشی از تحریك منع مصرف دارد. بتا بلوكرها در درمان فشار خون بالا در بیماران سفید پوست نسبت به سیاه پوست ودر افراد جوان در مقایسه با افرا د پیر مفیدترند.

عوارض جانبی:
1ـ اثرات عمومی: بتا بلوكرها ممكن است باعث عوارض جانبی برروی سیستم عصبی ـ مركزی مانند خستگی، خواب آ لودگی، بی خوابی وتوهم شوند. این دارو ها همچنین باعث كاهش فشار خون می شوند.
بتا بلوكر ها ممكن است میل جنسی را كاهش دهد وایجاد ناتوانی جنسی نماید. اختلال جنسی وابسته به دارو می تواند پذیرش را شدیداً كاهش دهد.
2ـ تغییر چربی های خون: بتا بلوكرها ممكن است متابولیسم چربی را مختل كنند وباعث كاهش
لیپو پروتئین های با دانسیته بالا« HDL » وافزایش تری آسیل گلیسرول پلاسما شوند.

قطع دارو:
قطع ناگهانی ممكن است باعث افزایش سریع فشار خون محتملا به علت حساسیت بالای گیرنده های شوند. بیماران جهت اجتناب از ایجاد آریتمی باید دارو را به تدریج قطع نمایند. دردرمان بیماران دچار آسم، نارسایی احتقانی قلب وبیماری عروقی محیطی باید از مصرف بتا بلوكرها اجتناب شود.
دراین بیماران توصیه

می شود بیماران جوان، مضطرب، بیمارانی که درد قفسه سینه دارند،
بیمارانی که سابقه آنفارکتوس قلبی دارند، بیماران غیر سیگاری
در این بیماری هابهتر
است مصرف نشود آسم، نارسایی قلبی، بلوک قلبی، بیماری عروقی – محیطی،
دیابت وابسته به انسولین
عوارض جانبی اسپاسم برونش، کاهش شدت ضربان قلب، كندی ضربان قلب،
سردی اندامها، خستگی، افزایش چربی خون، افزایش اسید اوریک خون

3ـ گشاد كننده های عروقی :
این داروها مستقیما عضلات صاف دیواره عروق را سست می كند و فشار خون و نیز بار كاری قلب را كاهش می دهد؛ این داروهااغلب اولین انتخاب در درمان فشار خون نیستند بلكه بیشتر به همراه سایر داروها تجویز می شوند این داروها در درمان نارسایی احتقانی قلب نیز بكار می روند. برخی از این داروها را در درمان اورژانسی موارد بسیار شدید ناراحتی فشار خون بكار می روند .
پرازوسین یك داروی مهار كننده گیرنده آلفا است كه مانع تحریك گیرنده های آلفای عروق می شود و باعث گشادگی شریانها و وریدها می شو

د این دارو در صورتی كه به تدریج تجویز شود به خوبی تحمل می شود.
در این بیماران توصیه
می شود بیماران مبتلا به آسم ،بیماران مبتلا به بیماری های عروقی ـ محیطی
، بیماران مبتلا به نارسایی قلبی

عوارض جانبی سنكوپ «كاهش موقت وناگهانی هوشیاری» به هنگام مصرف
دارو برای اولین بار، خواب آلودگی، احتساب مایعات، خشكی
دهان

4ـ مهار كننده های كانال های كلسیم:
زمانی كه داروهای خط اول منع مصرف دارند یا غیرمؤثرند، مهار كننده های كانال های كلسیم توصیه می شوند. علا رغم استفاده گسترده از آنها اثر این دارو ها در درمان ضد فشار خون بر روی بیماری اصلی، مشخص نیست. در بیماران مبتلا به فشار خون بالا نتایج یك مطالعه گذشته نگر پیشنهاد می كند كه استفاده ازمهار كننده های كانال كلسیم با اثر كوتاه مدت بویژه در مقادیر بالا همراه با افزایش احتمال سكته قلبی است. اگر در مطالعات احتمالی دقیقتر این مسئله ثابت شود، این یافته ها بر اهمیت بتا بلوكرها ودیورتیك ها بعنوان عوامل خط اول البته در مواردی كه منع مصرف نباشد تاكید خواهند كرد.

عوارض جانبی:
عوارض جانبی اگر چه شیوع كمی دارند اما شامل: یبوست در % 10 بیماران، گیجی، سردرد واحساس خستگی به واسطه كاهش فشار خون می باشند. « باید از وراپامیل در درمان بیماران دچار
نارسایی احتقانی قلب به واسطه اثرات اینوتروپ منفی آن اجتناب كنید.»
در این بیماران توصیه
می شود بیماران مبتلا به آسم‏، بیمارانی كه به آنژین صدری مبتلا هستند،
بیماران مبتلا به بیماری های عروقی محیطی

در این بیماران نباید
مصرف شود وراپامیل ودبلتیازوم، در بیماران مبتلا به بلوك قلبی مطلقاً نباید مصرف
شود.« این دارو ها به هنگام مصرف دیگوكسین وداروهای مسدودكننده
بتا با احتیاط باید بكار بروند ».
عوارض جانبی گر گرفتگی، سردرد، تورم ناحیه قوزك پا، افزایش بافت لثه

5-مهار كننده های آنزیم تبدیل كننده آنژیو تانسین« ACE »:
این دارو ها از عمل یك ماده شیمیائی مخصوص در خون بنام آنزیم مبدل آنژیوتانسین كه بطور طبیعی فشار خون را افزایش می دهد، جلوگیری می كند. نكته مهم درباره این داروها این است كه، آنها این آنزیم را مهار می كنند وازطریق تاثیر بر كلیه ها و عروق خونی فشار خون را كاهش می‌دهند؛ این دارو ها همچنین به كاهش بار كاری قلب نیز كمك می كنند وبه همین دلیل در درمان نارسایی احتقانی قلب هم بكار می روند.

عوارض جانبی:
عوارض جانبی شایع شامل: تب، تغییر مزه ها، كاهش فشار خون « در حالات كاهش حجم خون » وافزایش پتاسیم خون است. سطوح پتاسیم باید بطور مداوم كنترل ومراقبت شده ومكمل های پتاسیم یا اسپیرونوناكتون منع مصرف دارند. آنژیوادم نادر است اما یك واكنش بالقوه حیات است. به علت احتمال ایجاد آنژیوادم وسنكوپ متعاقب دوز اول دارو، مهار كننده های « ACE » ابتدا در مطب پزشك به همراه مراقبت دقیق تجویز می شود. نارسایی كلیوی قابل برگشت می تواند در بیمارانی كه تنگی شدید شریان كلیوی دارند ایجاد گردد. مهار كننده های « ACE » برای جنین سمی هستند ودر خانم های باردار نباید تجویز گردند.
در این بیماران توصیه
می شود در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی« در بیمارانی كه داروهای ادرار آور نیز
استفاده می كنند با احتیاط باید بكار گرفته شوند.» بیماران مبتلا به بیماری
عروقی ـ محیطی
در این موارد با احتیاط
بكار گرفته شوند دربیماران مزمن كلیه، هنگامی كه همراه با داروهای ادرار آوری كه
پتاسیم را در بدن نگه می دارند وداروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
با احتیاط مصرف شوند.
دراین بیماری ها نباید

مصرف شوند در بیماران مبتلا به تنگی دو طرفه شریان كلیه و در بیماران دچار
كم آبی

عوارض جانبی اختلال چشایی ، خیز« ادم »، سرفه، دفع پروتئین از ادرار، كاهش
فشار خون در بیماران دچار كم آبی، بثورات پوستی، كاهش گلبولهای
سفید خون

رژیم خوراكی برای كاهش فشار خون :
اولین قدم در كاهش فشار خون ، تغییر رژیم غذایی است . به ویژه اگر افراد دچار اضافه وزن باشند در پژوهشی كه در آن روشهای مختلفی برای كاهش فشار خون بكار رفته بود كاهش وزن به مراتب بیشتر از سایر روشها مؤثر بوده است؛ ثابت شده است كه رژیم گیاه خواری در پیشگیری از فشار خون مؤثر است. اغلب گیاه خواران ، فشار خون كمتر از گوشت خواران دارند علت آن است كه پایه و اساس رژیم گیاه خواری ـ یعنی فیبر غذایی بیشتر ، ویتامین C ، ویتامین E ، منیزیم ، كلسیم ، پتاسیم و مقدار به مراتب كمتر نمك و چربی تام ، چربی اشباع شده و كلسترول باعث مقابله با فشار خون بالا می باشد. هر چند گیاه خواری مطلق ممكن است برای بسیاری از بیماران بی معنی باشد اما به این گونه افراد توصیه می شود كه جنبه های مختلف رژیم گیاه خواری را رعایت كنند؛ به ویژه كاهش چربی اشباع شده و كلسترول تحقیقاتی كه روی مردم فنلاند صورت گرفته است ، نشان می دهد مردم فنلاند كه در مقایسه با آمریكایی ها بیشتر چربی اشباع شده و كمتر چربی غیر اشباع چندتایی مصرف می كردند بیشتر دچار افزایش فشار خون می شدند اما زمانی كه چربی اشباع شده رژیم غذایی آنها كاهش یافت، با اینكه مقدار سدیم غذای آنها تغییر نكرده بود، فشار سیستولیك آنها به طور متوسط
5/7 میلیمتر جیوه و فشار دیاستولیك آنها 8/2 میلیمتر جیوه كاهش یافت و زمانی كه مجددا مصرف چربی های اشباع را افزایش دادند دوباره فشار خون آنها بالا رفت .

سدیم ( Sodium) :
محدودیت مصرفی نمك برای دارندگان فشار خون زیاد مساله بحث انگیزی است. در افراد طبیعی سدیم مصرف شده اضافی صرفا از كلیه دفع می شود . اما دیده شده است كه حدود 50% از مبتلایان به هیپرتانسیون اسانسیل « اولیه » (( سیاهان بیش از سفیدها )) دارای فشار خونی هستند كه با مصرف سدیم تغییر می كند و حاكی از نقص در دفع سدیم اضافی است و از آنجایی كه بیمار مبتلا به فشار خون بیماری های دیگری از قبیل بیماری های كلیوی یا قلبی مبتلا باشد، باید از مصرف نمك خودداری كند زیرا بدن شخص نمی تواند سدیم را بطور طبیعی دفع كند برای

اینكه تشخیص داده شود كه آیا بدن شخص به نمك حساس است یا نه ابتدا باید به مدت دو هفته رژیم غذایی بدون سدیم مصرف كرده و فشار خون را اندازه گیری كند و سپس عكس این كار را انجام دهد یعنی به مدت دو هفته رژیم غذایی حاوی نمك استفاده كرده و فشار خون را اندازه گیری كند و اگر بدن شخص به نمك حساس باشد باید نمك غذای خود را محدود و در عوض مصرف پتاسیم را افزایش دهد . بسیاری از افرادی كه به نمك حساس هستند و بیش از حد نمك مصرف

می كنند و همچنین پتاسیم رژیم غذایی آنها هم بیش از حد كم است این امر باعث افزایش حجم مایعات بدن و اختلال در مكانیسم تنظیم فشار خون می شود . منابع غنی از پتاسیم عبارتند از : میوه و سبزیهای تازه از قبیل سیب زمینی ، نخود ، فلفل ، بادمجان ، گلابی ، كدو ، لوبیای لیما ، گوجه فرنگی ، موز ، شلیل ، اسفناج ، توت فرنگی، گوشت گوساله ، سویا ، آب پرتقال و آب آلو .
تجویز مكمل های پتاسیم برای بیمارانی كه افزایش فشار خون ناشی از كمبود پتاسیم دارند به دو دلیل سودمند :
1ـ مصرف زیاد پتاسم دفع كلیوی سدیم را افزایش می دهد .
2ـ در مطالعه روی حیوانات و تحلیل های اپید میو لوژیك انسان معلوم شده است كه پتاسیم محافظ عروق است .
رژیم غذایی كم فیبر ، بیماری فشار خون و نیز بسیاری كسالت های مزمن دیگر را تشدید می كند رژیم غذایی سرشار از فیبر در افراد مبتلا به فشار خون بالا فواید فراوانی دارد. مصرف مكمل های غذایی فیبری توصیه نمی شوند اما بر مصرف میوه ها و سبزیهای تازه و غلات سبوس دار ، نان و اسپاگتی تاكید می شود.
روش مناسب دیگر برای افزایش مصرف فیبر مصرف یك ظرف سبوس جو دو سر یا غلات های پر فیبر دیگر به هنگام صبحانه است.

تحقیقات اخیر ثابت كرده است كه كرفس تاثیر ارزشمندی بر فشار خون دارد . كرفس با شل كردن عضلات صاف دیواره عروق باعث كاهش فشار خون می شود . با اینكه مصرف كرفس به دلیل مقدار زیاد سدیم آن اغلب در بیماران مبتلا به افزایش فشار خون ممنوع است،ولی فواید آن امروز به اثبات رسیده است. مصرف چهار ساقه كرفس در روز ماده شیمیایی فعالی كه تاثیر مطلوب دارد به مقدار كافی فراهم می كند.
مصرف زیاد كرفس نیز خطرناك است زیرا مقادیر زیاد آن ممكن است سمی باشد .

الكل (Alcohol) :
فشار خون بالا همبسته به مصرف مزمن الكل است؛ بعلاوه افزایش حاد فشار خونی « بویژه نوع سیستولیك آن » كه به دنبال مصرف الكل به وجود می آید،« در مردان در حدود % 11 ـ 5 » به مصرف الكل نسبت داده شده است. اكثر افرادی كه مصرف الكل آنها متجاوز از دو لیتر آبجو در روز باشد، به فشار خون مبتلا می شوند با وجود گزارشهایی مبنی بر آنكه مصرف مقادیر متوسط الكل تاثیر حفاظتی بارزی بر علیه انسداد عروق قلبی دارد و البته باید ذكر شود كه ارزش اثر محافظتی احتمالی الكل علیه بیماری عروق كرونر بسیار كمتر از آسیب قطعی آن به عضله قلب و خطر افزایش فشار خون است به همین دلیل توصیه می شود كه الكل از رژیم غذایی افراد به طور كلی حذف شود. برخی از مكمل های غذایی نیز وجود دارند كه ممكن است مفید واقع شوند مهمترین آنها كلسیم و منیزیم است؛ این دو عنصر معمولا باهم نام برده می شوند زیرا در بدن به همراه هم عمل می كنند و كمبود هر دوی این مواد معدنی با افزایش فشار خون مرتبط شناخته شده است.

كوآنزیم « Q10 » مكمل غذایی دیگری است كه در بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری قلبی ـ عروقی از جمله ازدیاد فشار خون بسیار مؤثر بوده است. كوآنزیم« Q10 » فعالیت دیواره عروق خونی را بهبود می بخشد و بنابراین به تنظیم فشار خون كمك می كند .
بین مصرف ماكس ائی پی ای « روغن ماهی » و اسیدهای چرب امگا ـ 3 روغن ماهی و تنظیم فشار خون رابطه ای وجود دارد؛ تحقیقات نشان داده است كه مصرف روغن ماهی چه به صورت مكمل غذایی و چه از راه افزایش مصرف ماهی ، به ویژه ماهی خال مخالی « كه سرشار از اسیدهای چرب امگا – 3 است » باعث كاهش فشار خون می شود .

نقش سیر در كاهش فشار سیستولیك به اندازه 20 تا 30 میلیمتر جیوه و كاهش 10 تا 20 میلیمتر جیوه از فشار دیاستولیك ثابت شده است .
اخیرا ویتامین « C » نیز ، كه برای بسیاری از فعالیتهای متابولیك فوق العاده سودمند است، در تنظیم فشار خون مؤثر شناخته شده است؛ نقش این ویتامین در كاهش فشار سیستولیك اثبات شده است.
مصرف كافئین به طور موقت فشار خون را بالا می برد « حدود 5 تا 15 میلیمتر جیوه دقیقا 2 فنجان قهوه »؛ اما مصرف عادی و روزمره آن به نظر نمی آید موجب افزلیش مزمن فشار خون شود.
مصرف سیگار (Smoking) :
استعمال دخانیات رابطه بسیار نزدیكی با افزایش فشار خون دارد زیرا نكوتین باعث تحریك غدد آدرنال می شود كه در نهایت باعث افزایش فشار خون می شود اگر چه سیگار خطر قلبی ـ عروقی را روی هم رفته افزایش می دهد اما اغلب دیده شده است كه سیگاری ها عملا نسبت به غیر سیگاری ها كمتر دچار هیپر تانسیون می شوند. بعلاوه ترك سیگار اغلب همراه با كمی افزایش در فشار خون است. هر دو پدیده ممكن است به وزن بدن مربوط باشد زیرا سیگاری ها اغلب لاغرتر از غیر سیگاری ها هستند و ممكن است با ترك سیگار بر وزنشان افزوده شود. اثر آتروژنیك سیگار، هیپرتانسیون كلیوی ـ عروقی و هیپرتانسیون بدخیم را در میان سیگاری ها شایع تر از غیر سیگاری ها می سازد .مهار استرس نقش اساسی در كاهش فشار خون بالا دارد .ورزش منظم هوازی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری به كاهش فشار خون بیش از نتیجه حاصل كاهش وزن كمك می كند.

بخش دوم

شناخت كلی آبغوره

«اجزای سازنده – تركیبات »

قسمت اول

اجزای سازنده :
اجزای سازنده آبغوره شامل اسیدهای آلی مخصوصا” « اسید وینیك ـ اسید مالیك ـ اسید فرمیك ـ اسید سوكسینیك ـ اسید اگزالیك ـ اسید گلوكولیك و اسید تارتاریك » می باشد كه همراه با مقداری قند تبدیل یافته و مقدار بسیار جزئی اسانس وجود دارند.از آنجا كه شناخت چگونگی تاثیر آبغوره بر سلولهای هدفش كه مؤثر بر فشار خون می باشد مستلزم شناخت كلی و جزئی اجزای موجود در آبغوره است لذا تجزیه كمی و كیفی این اجزا از لحاظ گروهبندی شیمیا یی ، تركیب شیمیایی و ساختار فضایی برای پی بردن به پیوندهای موجود در تركیب و همچنین نوع آنها لازم است.
اهمیت شناسایی اجزای موجود در آبغوره و تجزیه و تحلیل كمی و كیفی این اجزا بدان جهت است كه چون آبغوره بصورت خوراكی وارد دستگاه بدنی موجود زنده یعنی انسان می شود و تحت تاثیر آنزیم های گوارشی موچود در اندام گوارشی قرار می گیرد و به سبب آن تركیب با آنزیم های مؤثر بر این اجزا به طریق واكنش شیمیایی تغییر ساختار می دهد ، ارئه این مبحث حائز اهمیت است زیر

ا نتیجه كلی این قسمت موجب شناسایی مكانیسم تاثیر آبغوره بر روی فشار خون از طریق تركیب ایجاد شده از واكنش شیمیایی اجزای آبغوره و آنزیم های موثر برآن در دستگاه گوارشی و روند كلی تاثیر آن می شود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir