توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد عوارض دیابت دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد عوارض دیابت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد عوارض دیابت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد عوارض دیابت :

مقدمه عوارض دیابت
اولین چیزی كه شما باید بدانید این است كه فقط به خاطر اینكه شما دچار دیابت هستید عوارض آن لزوما ایجاد نمی شود . تحقیقات جدید نشان داده است كه هر چه شما بیشتر میزان قند خونتان را كنترل نمایید ،احتمال كمتری دارد كه به عوارض و مشكلات آن گرفتار شوید . با دانستن این مطالب بسیاری از افراد می كوشند كه بیشتر مراقب میزان قند خونشان باشند .در كنار كنترل

خوب میزان قند خون ،عدم اشتعمال سیگار نیز می تواند احتمال بروز عوارض را كاهش دهد .تمام عوارضی كه در صفحات بعد گفته می شوند در افراد سیگاری بیشتر دیده می شوند به همین دلیل افراد سیگاری باید هر چه سریعتر از استعمال آن خودداری نمایند تا دچار این عوارض نگردند.
فصل 1: عوارض چشمی
دیابت می تواند به راههای مختلفی چشمهای شما را گرفتار نماید كه می تواند از تار شدن موقتی بینایی تا مشكلات شدید تری مثل : رتینوپاتی صدمه به لایه حساس به نور در چشم باشد.
فصل 2: رتینو پاتی
هر دو نوع دیابت می توانند باعث گرفتاری پرده شبكیه در چشم شوند . قسمت مركزی شبكیه (ماكولا)باعث دیدن رنگها و جزئیات می شوند در حالیكه قسمت های محیطی شبكیه در دیدن اجسام سیاه و سفید و دیدن در تاریكی به شما كمك می كنند.

رگهای خونی كوچك كه به شبكیه خونرسانی می كنند ،بر اثر دیابت دچار مشكل می شوند . این امر احتمالا به علت تجمع قند در دیواره رگهای خونی می باشند كه آنها را ضعیف می سازند . این رگها گاهی اوقات پاره شده و ایجاد خونریزی های كوچكی می كنند .
گاهی اوقات ،عروق خونی ممكن است نشست كرده و باعث تجمع مایع در سطح شبكیه گردد كه به آن اصطلاحا اگزودای سخت گفته می شود . این نشستی معمولا نشانه آن است كه

خونرسانی آن منطقه به خوبی انجام نمی شود . وقتی رتینوپاتی به مرحله پیشرفته تری می رسد ،رگهای خونی جدید می توانند رشد كرده و خونرسانی را بهبود ببخشد . این رگهای خونی جدید ،شكننده بوده و ممكن است پاره شده و خونریزی شدیدی ایجاد نماید . این وضعیت می تواند به طور جدی بینایی را مختل كند .
درمان رتینو پاتی:
خوشبختانه درسالهای اخیر ،لیزر درمانی توانسته است در ترسیم صدماتی كه در رتینوپاتی دیبتی ایجاد شده است ،كمك های فراوانی نمایند .
لیزر به قسمت محیط شبكیه تابیده می شود ،توسط آن اگزودای سخت برداشته شده و از رشد رگهای جدید جلوگیری می گردد. هر چه زودتر درمان صورت پذیرد ،موفقیت بیشتر خواهد بود و به

همین دلیل است كه افراد دچار مرض قند باید حداقل سالی یكبار به چشم پزشك مراجعه كنند تا چشمهایشان معاینه گردد . تعداد كمی از مبتلایان به مرض قند دچار نوعی رتینوپاتی می شوندكه به آن اصطلاحا ماكولوپاتی گفته می شود .این عارضه به خصوص در افراد سالخورده بیشتر دیده می شود . در ایت وضعیت ،رگهای خونی در قسمت مركزی شبكیه كاهش پیدا می كنند و باعث

اختلال در دیدن رنگها و جزئیات دقیق می شود .متاسفانه لیزر درمانی در ماكولوپاتی چندان موفقیت آمیز نمی باشد . اگر شما نیاز به لیزر درمانی داشته باشید ،باید به یك متخصص چشم مراجعه نمایید.
فصل 3: عوارض كلیوی
كلیه ها به عنوان یك فیلتر و تصفیه كننده ،خون را تصفیه نموده و آب اضافی و مواد زائد رااز آن جدا می كند و به صورت ادرار از بدن خارج می سازد. در افراد دیابتی ،به علت تجمع قنددر رگهای كوچك كلیه ،كلیه ها دچار صدمه می گردند . این وضعیت شبیه به ایجاد یك سوراخ بزرگ در چای صاف ك

ن می باشد در این حالت،موادی كه باید به طور طبیعی در بدن حفظ می شوند . از طریق این تصفیه صدمه دیده ،از طریق ادرار از بدن خارج می شوند .یكی از موادی كه در هنگام خرابی كلیه ها در ادرار ظاهر می گردد،پروتئین می باشد. یك پروتئین ویژه به نام آلبومین در مراحل اولیه صدمه به كلیه ها در ادرار دیده میشوند. بنابراین انجام آزمایش ادرار همراه با آزمایش قند خون می تواند بسیار با اهمیت باشد گاهی اوقات ممكن است بر اثر عفونت ادراری ،در ادرار آلبومین دیده شود كه می توان این حالت را از وضعیت قبلی تشخیص داد .
فصل 4: گرفتاری اعصاب
دیابت می تواند به دو طریق باعث صدمه به اعصاب شود :اول اینكه ممكن است با اختلال در خونرسانی آنها موجب آسیب به عصب شود مثل چشمها و كلیه ها و دیگر اینكه با وارد آوردن صدمه مستقیم به عصب به علت بالا بودن قند خون ،باعث آن شود. هر گونه آسیب عصبی را اصطلاحا نوروپاتی می گویند. بر اساس اینكه كلام یك از سه نوع عصب آسیب می بیند ،نتیجه آن متفاوت خواهد بود.
اعصاب حركتی :اعصاب حركتی حامل پیغامهای عصبی از مغز به عضلات می باشد و به این ط

ریق باعث انقباض عضلات می گردد. آسیب به این نوع اعصاب را اصطلاحا نوروپاتی حركتی می نامند و می تواند منجر به از دست رفتن فعالیت عضلات كوچك دستها یا پاها شود در چنین مواردی انگشتان پاها به سمت بالا چنگ می شوند و انگشتان دستها هم ضعیف می گردند.

اعصاب حسی:
اعصاب حسی موجب شناسایی حس های درد،لمس ،حرارت و سایر حسها شده واین پیغامها را به سمت مغز می فرستند. نوروپاتی حسی میتواند ابتدا باعث حساس شدن و درد پاها شود اما

به تدریج پاها بی حس شده و هیچ حسی را متوجه نمی شوند.
اعصاب خودكار :
اعصاب خودكار یا اتونومیك مسئول كنترل عملكردهای خودكار بدن، فعالیت روده ها و مثانه ها می باشد. نوروپاتی خودكار نسبتا نا شناخته بوده و بیشتر در روده ها و مثانه ها اختلال ایجاد می كند . این نوع نوروپاتی می تواند باعث یبوست یا استهال شود وگاهی اوقات شخص ممكن است از استفراغ های مكرر رنج ببرد،همچنین در مرد ها ممكن است مشكلاتی در توانایی جنسی آنها ایجاد شده و این توانایی كاهش یابد. با این حال اكثر این مشكلات را می توان با دارو درمانی بهبود بخشید.
فصل 5:توانایی جنسی
توانایی مردان به یك نعوظ طبیعی ،بستگی به خونرسانی خوب شریانهایی كه آلت تناسلی را خونرسانی می كنند و نیز اعصابی كه باعث انقباض و دیدهای آن میشوند ،دارد.
با این حال اهمیت زیادی كه به خاطر داشته باشیم كه ناتوانایی جنسی می تواند به غیر از مشكلات بدنی ،به علت مشكلات روانی نیز ایجاد شود،خواه شما به دیابت مبتلا باشید یا نباشید. بنابراین تمام مشكلات جنسی خود را با پزشك در میان بگذارید تا او بتواند درمان مناسب را برای شما انتخاب نماید .
مبتلایان به مرض قند در معرض خطر ابتلا به سفت وسخت شدن دیواره رگها و شریان های بزرگ هستند كه می تواند موجب سكته قلبی یا مغزی شوند و نیز سبب كم شدن گردش خون پاها می گردد. افزایش وزن وسیگار كشیدن می توانند این خطر را بیشتر افزایش دهند بابراین واقعا ضرورت دارد كه شما از استعمال دخانیات و اضافه شدن وزن جلوگیری نمایید. اگر شما دچار افزایش كلسترل خون هستید ،امروزه نشان داده شده است كه می توان با پیروی از رژیم غذایی مناسب و یا درمان دارویی ،از میزان كلسترول و از خطر گرفتاری سفت و سخت شدن شریانهای تصلب

شرائین كم نمود. همچنین مشخص شده است كه مصرف مقادیر كم آسپرین به طور روزمره می تواند در افرادی كه دارای چنین مشكلاتی هستند،از خطر سكته های قلبی و مغزی كم نماید. مشكلاتی كه بر اثر تصلب شرائین ایجاد می شوند بسیار شایع می باشند كه می توان با مصرف دارو یا جراحی آنها را درمان نمود . با این حال بهتر است قبل از گرفتار شدن به این مشكلات از ایجاد آنها پیش گیری نمود.
فصل7¬ گرفتاری پاها
شما باید از تغییراتی كه به علت دیابت شما در پاهایتان رخ می دهدآگاه باشید ومی توانید برای كاهش این خطارات اقداماتی را انجام دهید . اكثر مبتلایان به دیابت دچارهیچ مشكلی در پاهایشان نمی باشد اما حتی آنهایی كه این مشكلات را دارند نیز می توانند با انجام اقداماتی از بدتر شدن آن جلوگیری كنند .با برقراربودن گردش خون كافی در پاها بافتهای آن تقویت شده واز بروز چنین مشكلاتی جلوگیری می گردد. برای اینكه گردش خون كافی باشد باید از یك رژیم غذایی مناسب پیروی كرد . میزان قند خون را در حد طبیعی نگه داشته و از استعمال دخانیات پرهیز نمود. همیشه مطمئن شوید كه كفش هایتان مناسب و اندازه است و هیچ آزاری به پاهایتان نمی رساند ،به علاوه كارهای خاصی هم وجود دارد كه بتوانید با انجام آنها از پاهایتان به خوبی مراقبت نمایید این كارها بر اساس 4 تغییری كه می توانند در دیابت ایجاد شوند،طراحی شده اند. این 4 تغییر عبارتند از:
خونرسانی ضعیف:وقتی به علت باریك شدن رگهای خونی ،خونرسانی به پاها مختل می گردد ،پاهای شما نمی توانند به خوبی در مقابل حوادثی مثل در معرض هوای سرد فرار داشتن عفونتها یا ضربات از خود محافظت نشان دهند و بسیار مستعد دچار شدن به به سه تغییردیگری كه در زیر می آیند می شوند. با استفاده از جورابها و كفش های مناسب پایتان را گرم

نوروپاتی :صدمه به اعصاب می تواند باعث كم شدن حساسیت پاها نسبت به درد و حرارت شود،در مراحل اولیه آن،افراد اغلب از گزگز یا سوزن سوزن شدن پاهایشان شكایت می كنند و یا اینكه اظهار می دارند كه مثل این است كه آنها بر روی پنبه راه میروند. وقتی كه توانایی احساس كردن پاهای شما كاهش می یابد، شما كمتر به آسیب ها یا عفونتهایی كه به پاهایتان وارد می آید توجه می كنید و در صورتی كه اقدامی برای بهبود آن انجام ندهید باعث افزایش صدمات میگردد . اگر شما به درجاتی از نوروپاتی مبتلا هستید ، شما مجبورید عادت كنید كه هر روز پاهایتان را بررسی و معاینه كنید تا ببینید آیا زخم یا بریدگی در آن ایجاد شده است یا خیر.

خشكی پوست: خشكی پوست می تواند همراه با نوروپاتی و خونرسانی ضعیف دیده شود اما می تواند بدون این مشكلات هم ایجاد گردد. شما ممكن است متوجه شوید كه خشكی پوست پاهایتان مدت ها قبل از ایجاد مرض قند شما وجود داشته است و آن را به حساب یك مشكل معمولی گذاشته باشید با این حال پوست خشك و دچار پوسته ی ریزی شده دارای نرمی و انعطاف پذیری كمتری می باشد، زیرا با تعریق و چربی طبیعی از فشار ها و ساییدگی هایی كه در اثر راه رفتن ایجاد می شود، محافظت نمی گردد . وقتی پوست پای شما خیلی خشك می شود شما بیشتر مستعد ابتلا به پنبه و میخچه و ترك خوردن پاها می شوید . شما می توانید با استفاده از كرمها،پاهای خود را به طور روزمره چرب كرده و از خشك شدن آنها جلوگیری نمایید.
تغییر در شكل پاها:تغییر شكل پاها می تواند در اثر ابتلا به دیابت در طولانی مدت ایجاد شود. استخوان ها ممكن است به علت تغییراتی كه در میزان بافت چربی پاها ایجاد می شود ، دچار تغییراتی گردند. قسمت جلویی پاهایتان ممكن است پهن شده و انگشتان چنگ شوند، وقتی بافت های زیر پایتان دچار فرسودگی شوند شما ممكن است در پاشنه پایتان احساس درد نمایید. معمولا این تغییرات به علت یك تغییر كوچك در شكل پایتان ایجاد می شوند اما فراموش نكنید كه هنوز پاهایتان نیاز دارند كه كفش های مناسب بپوشید.

در مقابل این بیماری چه باید كرد؟
شما احتمالا بعد از خواندن این مطالب ،متوجه تمامی عوارض احتمالی بیماری دیابت شده اید بنابراین تكرار این موضوع ارزش خواهد داشت كه بدانید می توانید از تمام این عوارض جلوگیری كنید ، به شرطی مه مراقب دیابت خود باشید و قند خونتان را در حد طبیعی نگه دارید . به خاطر داشته باشید كه این عوارض اجتناب ناپذیر نیستند و شما نقش مهمی در جلوگیری از آنها خواهید داشت ، تمام مبتلایان به دیابت این حق را دارند كه از مراقبت های ویژه پزشكی برخوردار باشند.

مراقبت از پاها : مراقبت صحیح از پاها در جلوگیری از عوارض دیابت بسیار اهمیت دارد. پاها هر روز شسته و بررسی شوند تاهر گونه مشكلی در آنها به سرعت كشف گردند. با استفاده از آب گرم و صابون ملایم، هر روز پاهایتان را بشویید ، هیچگاه پاهایتان را به مدت طولانی در آب قرار ندهید زیرا این كار باعث برداشته شدن چربی طبیعی پوست پاهایتان خواهد شد. ناخن های پاهایتان را به طور مستقیم قیچی نمایید و از گرفتن گوشه های ناخن پرهیز نمایید . در صورت وجود هر گونه زخمی در پاهایتان سریعا به پزشك مراجعه نمایید.
مشكلات غذا خوردن:
مقدار غذایی كه یك كودك می خورد می تواند در هر روز تفاوت كند و ممكن است یك روز دو برابر روز قبل غذا بخورد. اگر شما مراقب كودكتان باشید خواهید فهمید كه یعنی روزها چقدر مشكل است كه او را وادار به غذا خوردن كنید و بعضی روزها به چه سختی می توانید او را از غذا خوردن بیش از حد منع كنید. این وضعیت وقتی كه كودك شما دچار مرض قند هم باشد مشكل تر می گردد. به عنوان یك قاعده وقانون شما باید هر گاه كه كودكتان احساس گرسنگی كرد به او غذا بدهید حتی اگر بیشتر از مقدار رژیم غذایی او باشد همچنان كه كودكان بزرگتر می شوند ، آنها به مقادیر بیشتری انسولین نیاز خواهند داشت. وجود قند اضافی در آزمایش خون یا ادرار آنها ، نشان دهنده نیاز بیشتر آنها به انسولین می باشد و نه اینكه از مقدار غذای آنها كم نماییم.

شركت در مراسم و جشن ها:
اگر برنامه دارویی خود را تنظیم نمایید می توانید با خیال راحت در جشن ها شركت نموده و از آن ها لذت ببرید. مشكل اصلی در جشنها معمولا اینست كه شام در ساعات دیر تری داده می شود اگر شما انسولین تزریق می كنید باید با توجه به این موضوع تغییراتی در آن دهید اگر شما می دانید در مراسمی كه شركت می كنید شام در ساعات دیر تری داده می شود قبل از اینكه به چنین جاهایی بروید مقداری غذای سبك میل نمایید و تزریق انسولین را تا هنگام شام به تآخیر بیاندازید، همچنین همیشه مقداری چیز شیرین همراه خود داشته باشید تا در صورت مشاهده علائم كاهش قند خون،آنها را مصرف نمایید.
تمرینات ورزشی:
وقتی كه می خواهید تمرینات ورزشی را انجام دهید، شما می توانید با تنظیم و كم كردن مقدار انسولین یا قرصتان و یا با تنظیم در رژیم غذایی از بروز هیبوگلیسمی جلوگیری نمایید مقدار انسولین تزریقی در چنین مواردی را می توان حتی تا نصف هم كاهش داد كه بستگی به میزان شدت تمرینات ورزشی شما دارد . اما در مواردی كه به طور غیر منتظره ای در یك تمرین ورزشی شركت

می كنید كه این موضوع بیشتر در بچه ها اتفاق می افتد مشكلات بیشتری بروز می كند، چون از قبل اطلاعی در مورد آن نداشته اید تا میزان دارو یتان را كم نمایید .در چنین مواردی برای جلوگیری از كاهش قند خون باید ار یك نوشیدنی شیرین ، بیسكوئیت یا شكلات استفاده نمود . در صورتی كه مراقب پایین رفتن قند خونتان باشید هیچ دلیلی ندارد كه در هر نوع تمرین ورزشی و در هر سطحی شركت نكنید ، فوتبالیست های معروفی وجود دارند كه با وجود ابتلا به مرض قند ، مشكلی در هنگام تمرینات ورزشی ندارند.

آیا انسولین انسانی بهتراز انسولین حیوانی است؟
این سؤال مورد بحث های زیادی قرار گرفته است و بعضی از بیمارانی كه مدت ها انسولین حیوانی را مصرف می كرده اند و به تازگی به انسولین انسانی روی آورده اند ، این طور عنوان می كنند كه وضعیت آنها وقتی كه از انواع حیوانی انسولین استفاده می كرده اند بهتر بوده است . به نظر می رسد كه انسولین انسانی كمی سریعتر از انسولین حیوانی در زیر پوست جذب می شود، با این حال هیچ تفاوت محسوسی در میزان قند خون كسانی كه از انسولین حیوانی و انسانی استفاده می كنند وجود ندارد. علیرغم این موضوع بعضی از بیماران ترجیح می دهند كه از انسولین حیوانی استفاده نمایند.

چرا انسولین را زیر پوست ترزیق میكنند؟
در تئوری می توان انسولین را به داخل ورید یا عضله نیز تزریق نمود .با این حال در عمل ، تزریق انسولین چند بار در روز به داخل ورید بسیار مشكل می باشد و همچنین تزریق داخل عضلاتی انسولین نیز بسیار دردناك می باشد . ازهر دوی این روش ها گاهی اوقات و در بعضی شرایط استفاده می شود مثلا در هنگامی كه شما به سختی بیمار هستید یا نمی توانید به طور منظم به خاطر عمل جراحی كه داشته اید غذا بخورید.
هیپوگلیسمی شدید:

گاهی اوقات قند خون به قدری سریع كاهش
پیدا می كند كه شما فرصت مقابله باآن را
كه ذكر شد ندارید. شما ممكن است دچار
خواب آلودگی یا بیهوشی شوید و یا حتی دچار تشنج گردید . این وضعیت هم برای شما و هم برای اطرافیان شما ترسناك خواهد بود و شما نیاز خواهید داشت اقداماتی انجام دهید كه چنین حالتی دیگر اتفاق نیفتد . در برخورد با كسی كه دچار هیپوگلیسمی شدید شده است . چندین اقدام می توان انجام داد وقتی شما در حالتی هستید كه نمی توانید چیزی بخورید یا بیاشامید یك ژل قندی به نام هیپو استوپ (Hypostop ) ساخته شده است كه می توان آنرا در داخل دهان فشار داد یا اینكه بر روی لثه ها مالید ،از انجام این كار وقتی كه فرد غش كرده است باید خودداری نمود.

انواع انسولین چه هستند؟
تفاوت عمده انواع انسولین در نحوه
سرعت اثر آنها می باشد . بنابر این

می توان انسولین ها را به انواع كوتاه
اثر ،با اثر متوسط و طولانی اثر تقسیم نمود.
انسولین های كوتاه اثر شفاف و بی رنگ
هستند در حالیكه انواع با اثر متوسط و
طولانی اثر به علت وجود مواد افزودنی كه باعث كند شدن جذب آنها می شود ، به رنگ كدر می باشد. می توان انسولین های كوتاه اثر و با اثر متوسط را با هم در یك سرنگ مخلوط كرد اما باد مراقب باشید كه انسولین شفاف را با انسولین كدر آلوده نكنید

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir