توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد توبکتومی: بستن لوله های رحمی در زمان دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد توبکتومی: بستن لوله های رحمی در زمان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد توبکتومی: بستن لوله های رحمی در زمان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد توبکتومی: بستن لوله های رحمی در زمان :

توبکتومی: بستن لوله های رحمی در زمان

توبكتومی یكی از روش های دائمی پیشگیری از بارداری است.در این روش لوله های رحمی مسدود می شود و به این ترتیب از برخورد تخمك زن با نطفه مرد در داخل لوله رحمی جلوگیری به عمل آمده و در نتیجه لقاح صورت نمی گیرد.
مزایا
– روشی دائمی و مطمئن است.
– روشی ساده و بی خطر است.
– بلافاصله پس از عمل موثر است.
-بر روی فعالیت های طبیعی تخمدان تأثیری ندارد و با كاهش خطر سرطان تخمدان همراه است.
-بر روی فعالیت جنسی زن و مرد تأثیری ندارد.
عوارض
تاكنون بستن لوله های رحمی در زنان با هیچ عارضه شناخته شده ای همراه نبوده است.
توبكتومی برای چه افرادی مناسب تر است؟
– خانم هایی كه بارداری برای سلامت و جانشان خطرناك است.
– زوج هایی كه به هیچ وجه قادر به استفاده از سایر روش های پیشگیری از بارداری نیستند.
– زوج هایی كه به هیچ وجه تمایل به بچه دار شدن نیستند.
موارد منع مصرف
– حاملگی

– عفونت های حاد و فعال لگنی
– عدم تحمل نسبت به بیهوشی به دلایل پزشكی
نکات مهم
– بهتر است تا پس از اولین قاعدگی پس از عمل از نزدیكی خودداری كرد.
– تا یك هفته پس از عمل بایستی از انجام كارهای سنگین خودداری كرد.
وازکتومی ( بستن لوله در مردان )‌
وازكتومی چیست و تاثیرآن در جلوگیری از بارداری چگونه است ؟
وازكتومی یا بستن لوله های منی بر در مردان یك عمل جراحی سرپایی است كه به عنوان روشی ساده ، مطمئن ، سریع و بی خطر برای پیشگیری از بارداری به كار می رود .
بیضه در مردان دوكار انجام می دهد : یكی ساختن هورمون مردانه ، كه به خون می ریزد و تمامی صفات و خصوصیات مردانه به آن وابسته است ودیگری ساختن اسپرم یا سلول جنسی مذكر كه در واقع كاری جز تشكیل نطفه ندارد . این سلول های جنسی از طریق دو لوله از هر كیسه بیضه بالارفته و نهایتاً به مایع منتقل می شوند . بستن این لوله ها از انتقال و خروج سلولهای جنسی و درنتیجه تشكیل نطفه جلوگیری می كند و این همان وازكتومی است كه ارتباطی با ساخته شدن هورمون و ریختن آن به داخل خون ، كه موجب بروز صفات ثانویه جنسی و خصوصیات مردانه می شود ، ندارد .

نكات مهم :
– انجام عمل وازکتومی بدون تیغ جراحی هیچگونه تاثیر منفی بر تمایلات و قوای جنسی ، صفات ثانویه جنسی مردانه ، چاقی و لاغری ندارد .
– در ایجاد سرطان پروستات و بیضه بی تاثیر است .
– در ایجاد بیماری های قلبی عروقی بی تاثیر است .
– در صورت انجام مشاوره صحیح ، پس از وازکتومی بدون تیغ جراحی هیچ نوع واكنش منفی دیده نمی شود.
عوارض جانبی :
به ندرت پس از عمل مختصری درد توام با كبودی در محل عمل دیده می شود كه گذراست.
دستورات پس از عمل :
– استفاده از كمپرس یخ به مدت 24 ساعت
– استراحت نسبی به مدت 48 ساعت
– خودداری از فعالیت سنگین تا حداقل 48 ساعت
– استفاده از بیضه بند به مدت یك هفته
– عدم استحمام تا 48 ساعت پس از عمل

– عدم مقاربت سه تا چهار هفته پس از عمل
– عدم دستكاری محل زخم كه در حال بهبودی است
– استفاده از مسكن در صورت وجود اندكی درد ، تورم و كبودی زیر پوست در محل
– استفاده از یک روش مطمئن پیشگیری از بارداری تا منفی شدن آزمایش اسپرم (معمولاَ تا 20 بار نزدیكی)
در صورت بروز این عوارض بایستی به مراكز وازكتومی مراجعه نمود :
تب در چهار هفته اول وخصوصاَ‌ هفته اول پس از عمل

خونریزی یا خروج چرك از محل زخم
درد و تورم در محل زخم كه مرتباَ در حال افزایش باشد .
به تعویق افتادن قاعدگی وشك به وجود حاملگی در همسر
تفاوت وازكتومی بدون تیغ جراحی با روش متداول وازكتومی چیست ؟
در روش متداول برای دسترسی به لوله های منی بر توسط تیغ جراحی شكافی در دو طرف پوست بیضه ایجاد كرده و پس از بستن لوله ها این شكاف ها را با بخیه می بندند . اما در روش وازكتومی بدون استفاده از تیغ جراحی ، از طریق سوراخ بسیار كوچكی بر پوست بیضه ایجاد شده ، لوله های منی بر را بیرون آورده ، می بندند و به این ترتیب دیگر نیازی به زدن بخیه در پایان عمل وجود ندارد .

فایده وازكتومی چیست ؟
نیازی به برش جراحی و بخیه نیست ، بنابراین عوارض به حداقل می رسد . بهبودی پس از عمل سریعتر بوده ، درد و ناراحتی پس از عمل و در حین عمل به حداقل می رسد.
چه كسانی می توانند داوطلب وازكتومی باشند ؟‌
– افرادی كه تمایلی به داشتن فرزند بیشتر ندارند .
– افرادی كه همسرشان مبتلا به بیماریی است كه حاملگی برایش خطرناك می باشد و یا ممكن است بیماری به فرزند بعدی منتقل شود .

– كسانی كه خود یا همسرشان مایل یا قادر به استفاده از سایر وسایل پیشگیری از بارداری نیستند .
– مردانی كه مایل نیستند همسرشان به خاطر بستن لوله ها متحمل عمل جراحی در بیمارستان شوند .
آیا تاثیر پیشگیری از بارداری وازكتومی بلافاصله پس از عمل آغاز می شود؟
خیر. پس از وازكتومی هنوز تعدادی اسپرم در لوله ها وجود دارد كه طی 20 انزال خارج خواهد شد و با منفی شدن آزمایش اسپرم درجه لذت جنسی به دلیل رفع اضطراب ناشی از تولد فرزند ناخواسته بیشتر خواهد شد .

یا وازكتومی باعث ایجاد بیماری هم می شود؟
خیر، مطالعات انجام شده برروی تعداد زیادی از مردان وازكتومی شده نشان می دهد كه احتمال بروز بیماریهای قلبی – عروقی و یا سرطان نشده و خود باعث بروز بیماری خاصی نمی شود .
مدت زمان عمل جراحی وازكتومی چقدر است ؟
مدت عمل بستگی به پزشك دارد كه شما را عمل می كند ، ولی به طور متوسط این عمل جراحی دقیقه طول می كشد و تنها دردی كه احساس می شود ، درد سوزن سرنگی است كه برای بی حس كردن محل عمل به كار می رود ، و به دنبال آن در طول عمل هیچ دردی احساس نخواهد شد .
آیا وازكتومی از سرایت بیماری مقاربتی جلوگیری می كند ؟
خیر، چنانچه شما یا همسرتان مبتلا به بیماری یا بیماریهایی هستید كه از راه جنسی منتقل می شود، برای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماریها باید از كاندوم استفاده كنید ، زیرا وازكتومی در اینجا نقشی ندارد .
آیا پس از عمل جراحی وازكتومی می توان به كارهای روزمره زندگی رسیدگی كرد؟
چنانچه كارهای سنگین جسمانی بر عهده شماست ، بهتر است فعلاَ 48 ساعت استراحت كنید و بعد به این كارها بپردازید . انجام كارهای سبك بلافاصله پس از وازكتومی مجاز است .

وازكتومی در چه مكان هایی قابل انجام است ؟
جهت مشاوره وانجام رایگان این عمل می توانید همه روزه ، صبح و عصر ، به واحد وازكتومی مراكز بهداشتی شهرستانها و شهرها ، درمانگاهها یا بیمارستان های مجهز به واحد وازكتومی مراجعه نمایید .
آیا عمل وازكتومی قابل برگشت است یا خیر ؟
وازكتومی نزدیك به 70 درصد موارد قابل برگشت است . عمل باز كردن لوله های منی بر عملی گران بوده ، به تجهیزات پیشرفته بیمارستانی نیاز دارد . بنابراین این روش را می توان روشی قطعی محسوب داشت . در هر حال قابلیت برگشت وازكتومی بهتر از قابلیت برگشت توبكتومی ( بستن لوله های رحمی در زنان ) می باشد .

چه وقت می توان برای انجام وازكتومی تصمیم قطعی گرفت ؟
زمانی كه بیندیشید اگر فرزندی به طور ناخواسته به جمع خانواده اضافه شود چه پیش خواهد آ‌مد ، یقیناَ تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهید بود صاحب فرزند جدیدی شوید . در این صورت بهتر است مسئله را با همسرتان در میان گذاشته ، مشتركاَ در این باره تصمیم بگیرید . توصیه می شود با كسی كه قبلاَ وازكتومی شده ، با یك پزشك یا یكی از كاركنان واحد تنظیم خانواده مشورت نمایید .
برای تعیین تاثیر وازکتومی بر بافت بیضه رت نژاد Wistar مطالعه خود را در سه گروه وازکتومی دوطرفه، وازکتومی یکطرفه و کنترل دوطرفه در سه زمان متوالی دو، چهار و شش ماه بعد از وازکتومی انجام دادیم. در این مطالعه تغییرات هیستولوژیک ، مورفومتریک و اولترااستراکچر بافت بیضه در گروه وازکتومی شده با گروه کنترل مورد مقایسه قرار گرفتند. بعد از تهیه نمونه‌ها از

انستیتوپاستور و عمل وازکتومی در گروههای وازکتومی شده و عمل Sham در گروه‌های کنترل بعد از زمان مورد نظر، بیضه رتها خارج شده و پس از تعیین وزن و حجم آنها در محلول ثابت‌کننده بوئن جهت مطالعه میکروسکوپ نوری و در محلول ثابت‌کننده گلوتارآلدئید با پارافرمالدئید و بافر فسفات جهت مطالعه میکروسکوپ الکترونی قرار داده شدند پس از انجام مراحل آماده‌سازی نمونه، تغییرات هیستولوژیک با استفاده از تکنیکهای رنگ‌آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین، پاس و تری کروم ماسون

، تغییرات کمی بوسیله تکنیکهای مورفومتریک و تغییرات اولترااستراکچر بافت بیضه با میکروسکوپ الکترونی ترانسمیشن (TEM) مورد بررسی قرارگرفتند. اطلاعات کمی بدست آمده از بررسی مورفومتریک با استفاده از تستهای آماری آنالیز واریانس ، Multiple rang test , t test مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. الف -وازکتومی دوطرفه: هدف از مطالعه در این گروه تعیین تاثیر وازکتومی بر تغییرات کیفی، کمی و اولترااستراکچر بافت بیضه و تاثیر فاکتور زمان روی این تغییرات بود. تغییرات هیستولوژیک و موردفومتریک را در سی و شش سررت در دو گروه وازکتومی دوطرفه (نوزده سر) و گروه کنترل (نوزده سر) در سه زمان متوالی دو، چهار و شش ماه بعد از وازکتومی و تغییرات اولترااستراکچر را در هشت سررت در دو گروه وازکتومی (پنج سر) و گروه کنترل (سه سر) شش ماه بعد از وازکتومی مورد بررسی قراردادیم. با مطالعه و مقایسه تغییرات ایجادشده در گروه وازکتومی دوطرفه نسبت به گروه کنترل نتایج زیر در گروه وازکتومی شده بدست آمد: -1کاهش وزن و حجم بیضه -2تشکیل اسپرم گرانولوما در انتهای مجرای دفران و دم اپی دیدیم -3ایجاد شکاف و واکوئول در اپی تلیوم مجاری منی‌ساز -4تشکیل اسپرماتیدهای به هم چسبیده -5کاهش درصد

حجمی اجزای بافت بیضه از جمله مجاری منی‌ساز، مجاری در مراحل VIII , VII سیکل سلولی، مجاری با ظاهر طبیعی -6افزایش درصد حجمی فضای بینابینی و کپسول بیضه -7کاهش تعداد سلولهای جرم در اپی تلیوم -8عدم تغییر در تعداد و سلولهای سرتولی -9افزایش واکوئولهای لیپیدی و گرانیولهای الکترون دنس و کاهش ارگانلها در سیتوپلاسم سلول سرتولی -10کاهش کمپلکسهای اتصالی و افزایش فضای بین سلولی -11 افزایش ضخامت غشاء دور مجاری منی‌ساز بخصوص غشاء پایه -12 تغییرات دژنراتیو در سلولهای جرم -13عدم تغییر در مورفولوژی سلولهای لیدیگ -14 بیشتر شدن وسعت و شدت ضایعات با افزایش مدت زمان بعد از وازکتومی ب –

وازکتومی یکطرفه: هدف از مطالعه در این گروه علاوه بر مطالعه تغییرات کیفی و کمی وازکتومی بر بافت بیضه و تاثیر فاکتور زمان روی این تغییرات ، بررسی این مطلب بود که آیا وازکتومی یکطرفه باعث تغییراتی در طرف دیگر (گروه کنترل) می‌گردد؟ در این گروه، تغییرات هیستولوژیک و مورفومتریک بیضه‌های نوزده سررت در دو گروه وازکتومی یکطرفه راست و گروه کنترل چپ در سه زمان متوالی دو، چهار و شش ماه بعد از جراحی مورد مقایسه قرار گرفتند و نتایج زیر بدست آمد: -1تغییرات کمی و کیفی مشابه با تغییرات ایجادشده در گروه وازکتومی دوطرفه در بیضه‌های گروه وازکتومی یکطرفه راست بود. -2تغییرات بیضه گروه وازکتومی یکطرفه راست هیچگونه تاثیر بر روی بیضه طرف چپ کنترل نداشت .

دراین عمل جلوی انتقال اسپرمها از بیضه و رسیدن آن به مایع منی گرفته می شود. اگر در مایع منی ، اسپرم وجود نداشته باشد ، غیر ممکن خواهد بود که حاملگی رخ دهد . در عمل جراحی وازکتومی به برداشتن بیضه ها نیازی نمی باشد و در توانایی تولید منی توسط مردان اختلالی ایجاد نمی شود . با انجام این عمل جراحی هیچ تغییری درعملکرد جنسی مردان ایجاد نشده و ویژگیهای مردانه تغییر نمی یابد . بعد ازعمل وازکتومی مردان هنوز قادرخواهند بود که از فعالیت جنسی لذت برده و تغییری در خروج منی احساس نخواهند نمود. تنها تفاوتی که با انجام این عمل ایجاد می شود این است که مایع منی فاقد اسپرم خواهد شد . وازکتومی یک روش دائمی جلوگیری از بارداری می باشد و در صورتی که مردی بعد ازعمل وازکتومی تصمیمش عوض شود و بخواهد دوباره بچه دار شود به آسانی قابل برگشت خواهد بود . بنابراین قبل از اینکه اقدام به عمل وازکتومی شود باید فرد مطمئن شود که دیگر درهر شرایط دیگری خواهان پدر شدن نخواهد بود . با این حال گاهی اوقات می توان با یک عمل جراحی ، وازکتومی را برگشت داد اما هیچگونه تضمینی وجو

د ندارد که این عمل موفقیت آمیز بوده و دوباره فرد بتواند صاحب فرزند شود. نحوه عمل جراحی وازکتومی وازکتومی یک عمل جراحی راحت و آسان می باشد . برای انجام عمل وازکتومی ، دو روش وجود دارد که عبارتند از : 1) وازکتومی با استفاده از تیغ جراحی و بخیه زدن 2) وازکتومی بدون استفاده از تیغ جراحی برای اینکه عمل جراحی وازکتومی را بهتر بفهمیم ، بهتر است ابتدا کمی درباره دستگاه تناسلی مردان و عملکرد آن مطالبی بیان شود . بیضه ها عضوی از بدن (Epididymis) متصل است . اسپرمها وقتی از بیضه خارج می شوند وارد اپیدیدیم شده و در آنجا حدود شش هفته نگهداری می شوند تا کامل و بالغ شوند . اپیدیدیم نیز توسط یک جفت لوله دیگر به نام وازدفرانس (Vas deferens) به غده پروستات متصل می گردد . مایع منی در پروستات ساخته میشود و در هنگام مقاربت ، این مایع منی با اسپرم مخلوط شده و از آلت تناسلی خارج می گردد. در روش وازکتومی با استفاده از تیغ جراحی ، ابتدا اسکروتوم (پوست روی بیضه ) با استفاده از یک ماده بی حس کننده که به داخل آن تزریق می گردد بی حس می شود. سپس

با مشخص کردن مجرای وازدفرانس در زیر پوست اسکروتوم ، یک برش کوچک (معمولا حدود یک سانتیمتر) بر روی اسکروتوم ایجاد می شود . اکنون با بیرون کشیدن وازدفرانس از طریق این سوراخ ، دو برش بر روی آن ایجاد می کنند و یک سانتیمتر از آن را بر می دارند . هر دو سمت بریده شده وازدفرانس را با نخ یا کلیپس و یا با کوتر می بندند و سپس آنها را به داخل اسکروتوم بر می گردانند. اکنون برشی که بر روی اسکروتوم وجود دارد را با زدن بخیه می بندند. سپس تمام این کارها را برای سمت دیگر (بیضه طرف دیگر) انجام می دهند. در روش وازکتومی بدون استفاده از تیغ که به آن اصطلاحا N.S.V. گفته می شود

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir