توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد پاتوفیزیولوژی دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد پاتوفیزیولوژی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد پاتوفیزیولوژی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد پاتوفیزیولوژی :

پاتوفیزیولوژی

از لحاظ آناتومی در معده 4 ناحیه قابل تشخیص می‌باشد. کاردیا (Cardia) در محل اتصال به مری، فوندوس (fudus) یا طاق معده، تنه معده (Body) و پیلور (Pylorus) یا باب‌المعده که در محل اتصال معده به دوازدهه قرار دارد. حجم معده در حدود 15 – 1 لیتر می‌باشد که در برخی افراد تا 4 لیتر هم افزایش می‌یابد. مخاط معده دارای چینهایی طولی است که صاف شدن این چین‌ها به انبساط معده کمک می‌کند.

هنگامی که غذا بلعیده می‌شود، از راه مری داخل معده می‌شود و برای مدتی در آنجا باقی می‌ماند. غذا از زمانی که در معده است در معرض فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی هضم کننده‌های معده از جمله حرکات معده و اسید و آنزیمها قرار می‌گیرد. هنگامی که محتویات معده به صورت یک مایع نسبتا غلیظ درآمد، غذا وارددوازدهه می‌شود.
دیواره معده

مشخصات بافت شناسی لایه‌های چهارگانه دیواره معده به شرح زیر می‌باشد.
طبقه مخاطی

سلولهای پوششی مخاط معده از نوع منشوری ساده است که با فرو رفتن در عمق آستر، چاله‌های معدی را بوجود می‌آورند. ترشحات غدد گاستریک به عمق این چاله‌ها تخلیه و سپس به سطح معده می‌رسد. سلولهای پوششی مخاط موکوس خنثی ترشح می‌کند. موکوس مترشحه بوسیله سلولهای پوششی لایه ضخیمی را در سطح سلولها تشکیل داده و آنها را از اثرات اسید معده محافظت می‌کند.
آستر مخاط

بافت همبند شلی است حاوی الیاف کلاژن و رتیکولر، سلولهای لنفاوی و رشته‌های عضلانی صاف منشعب از عضلات مخاطی. غدد لوله‌ای ساده یا منشعب معدی نیز در آستر قرار دارند. عضلات مخاطی، عمقیترین لایه مخاط می‌باشند که از عضلات صاف حلقوی در داخل و عضلات صاف طولی در خارج تشکیل شده‌اند.
طبقه زیر مخاط

در معده بافت همبند فیبر و الاستیکی است شبیه لایه زیر مخاط سایر نواحی لوله گوارش که با پیشروی در زیر طبقه مخاطی باعث پیدایش چینهای طولی می‌شود.
طبقه عضلانی
در معده متفاوت از سایر قسمت های لوله گوارش بوده و از سه لایه عضلانی به صورت مورب در داخل، حلقوی در وسط و طولی در خارج تشکیل شده است. عضلات حلقوی در ناحیه پیلور ضخیم شده و اسفنکتر پیلوریک را بوجود می‌آورد. سطح خارجی معده توسط سروز یا به عبارت دیگر، لایه احشایی صفاق پوشیده شده است.
غدد معدی

غدد معدی در نایحه کاردیا و پیلور از نوع موکوسی هستند که ترشحات خود را به عمق چاله‌ها می‌ریزند. علاوه بر سلولهای موکوسی، تعدادی سلول متمایز نشده و سلولهای APUD ترشح کننده گاسترین نیز در دیواره این غدد دیده می‌شود. قسمت نزدیک به چاله را گردن غده، انتهای نزدیک به عضلات مخاطی را قاعده و حد فاصل این دو ناحیه را تنه غده می‌نامند. سلولهای مختلفی که در قسمتهای سه‌گانه غدد معدی یافت می‌شوند، عمل ترشح مواد و آنزیمهای مختلف را برای هضم مواد غذایی را انجام می‌دهند.

انواع سلولهای موجود در غده‌های معده
سلولهای موکوس گردن

سلولهایی هستند با شکل نامنظم که در حد فاصل سلولهای جداری یا مرز نشین فشرده شده‌اند و با رنگ‌آمیزی به سختی از سلولهای اصلی قابل تشخیص هستند. موکوس مترشحه از این سلولها اسیدی است و از موکوس مترشحه از سلولهای سطحی که خنثی می‌باشد، متفاوت است.
سلولهای متمایز نشده

این سلولها به عنوان سلولهای ریشه‌ای در اثر تکثیر و تمایز همه سلولهای پوششی معده شامل سلولهای موکوسی، جداری، انترو اندوکرین و اصلی را جایگزین می‌کنند. فعالیت این سلولها در ضمن آسیبهای اپیتلیال افزایش یافته و به التیام سریع زخم کمک می‌کند. در شرایط عادی سلولهای پوششی معده هر 4 – 3 روز تجدیدمی‌گردند.

سلولهای اصلی
این سلولها در تنه و قاعده غدد یافت می‌شوند. این سلولها دارای سیتوپلاسم بازوفیل بوده و دارای شبکه آندوپلاسمی خشن هستند که مشخصه سلولهای پروتئین ساز است. این سلولها، آنزیمهای پپسین (برای تجزیه پروتئینها) لیپاز ( برای تجزیه چربیها و (رنین (برای انعقاد شیر) را سنتز و ترشح می‌کنند.
سلولهای کناری یا مرز نشین

سلولهای اسیدوفیل هستند که در تمام قسمتهای غدد معدی یافت می‌شوند. این سلولها حاوی تعداد زیادی میتوکندری هستند. سطح سلولها دارای فرورفتگی عمیق و حاوی میکرویلیهای بلند هستند. سلولهای کناری مسئول ترشح اسید معده هستند. میزان ترشح اسید معده توسط اعصاب کولینرژیک، هورمون گاسترین و هیستامین تحریک می‌گردد. این سلولها فاکتور داخلی معده را ترشح می‌کنند که باعث جذب ویتامین B12 می‌شود. در صورت عدم ترشح این فاکتور، جذب ویتامین B12 مختل شده و سنتز هموگلوبین صورت نمی‌گیرد و یک نوع کم خونی بوجود می‌آید.
سلولهای انترو اندوکرین

ترشحات این سلولها از سطح قاعده‌ای به رگهای خونی منتقل می‌شود. این سلولها در فوندوس معده، سروتونین را برای تحریک عضلات جدار معده و روده و در پیلور، گاسترین را برای تحریک ترشح سلولهای کناری ترشح می‌کنند.

اعمال و وظایف معده
معده ارگانی است برای تجمع و هضم اولیه مواد غذایی خورده شده. مواد غذایی در معده 4 – 3 ساعت توقف کرده و با ترشحات معده که پس از خوردن غذا به یک لیتر می‌رسد، مخلوط شده و کیموس نامیده می‌شود. ضمن تشکیل کیموس معدی، اسفنکتر کاردیا مانع از برگشت محتویات معده به مری می‌شود. پس از آماده شدن کیموس معدی، تحت تاثیر PH اسیدی آن اسفنکتر پیلوریک باز شده و موجب تخلیه محتویات معده به دوازدهه می‌گردد. به علت اسیدی بودن محتویات معده بروز زخمهای مخاطی در دوازدهه شایع است. از دیگر وظایف معده ترشح آنزیمهای گوارشی، اسید معده و فاکتور ضد کم خونی است.
بیماریهای معده

زخم معده
به معنی آسیب سلولهای پوششی معده است که اسید معده از آن طریق به بافتهای عمقی نفوذ کرده و باعث زخم شدن معده می‌شود. یکی از علایم زخم معده، وجود خون در مدفوع است. یکی از راههای درمان زخم معده، برداشتن قسمت آسیب دیده معده است.
التهاب یا تورم معده
به التهاب معده، گاستریت هم گفته می‌شود. التهاب ممکن است در اثر مسمومیت بوجود بیاید. علایم التهاب معده، دل درد، استفراغ و اسهال و گاهی تب است.

مبارزه با سرطان
تشخیص بیماری سرطان در منطقه معده یك تشخیص دیسكو پاتولوژی است باید تمام مواردی كه علائمی را از بیماری های مهم در قسمت فوقانی گوارششان مورد تردید است مورد آندوسكوپی قرار بگیرند با آندوسكوپ های فیبرو اپتیك این سرویس خوشبختانه در مراكز مختلف درمانی در كشور ما فراهم است متخصصین محترم گوارش به سهولت این اقدام را انجام می‌دهند. آندوسكوپی فیبرو اپتیك شرایط را برای رؤیت مستقیم ضایعات در طول قسمت فوقانی دستگاه گوارش فراهم می كند و از ضایعات احتمالی كه اكثر این ضایعات از مخاط سرچشمه می‌گیرند بیوبسی به عمل می آید بیوبسی در مطالعات دیسكو پاتولوژی بررسی می شود و به هر حال ممكن است در یك گروه محدودی از بیماران تشخیص سرطان به طریق دیسكو پاتولوژی داده شود.

در كشور ژاپن كه بروز این سرطان خیلی، خیلی ریت بالایی داشته سیستم های اسكرینینگ وسیعی را برای جامعه شان در نظر گرفتند از جمله اینكه افراد را در یك سنین خاصی آندوسكوپی می كنند یا از طریق ملاحظه و معاینه شیره معده در بخش آسیب‌شناسی از طریق سیتولوژی شیره معده آسپیریشن موادی كه در داخل معده است یا نمونه برداری كه با بورس های خاص انجام می دهند تومورها را در مراحل ابتدایی كشف می كنند و خوب به خصوص در ژاپن در

پیشرفت های خیلی زیادی هم در مورد درمان مراحل اولیه این ضایعه وجود دارد حتی لازم نیست در آن كشور معده را كامل بردارند در بسیاری از موارد بعد از اینكه مطمئن شدند تومور فقط در مخاط است در مراحل ابتدایی و دست اندازی به بافت زیری نكرده می توانند با برداشتن بخش عمده و بزرگی از مخاط معده كل ضایعه را بردارند كه این كار را می‌توانند از طریق آندوسكوپ هم می شود انجام داد نیوكوزكتومی به آن می‌گویند و در این كار واقعاً ژاپنی ها پیشرفت كردند كه خوب یك چند نفر هم از متخصصین كشور ما رفتند و این كار را یاد گرفتند اگر بشود ضایعات را در مراحل ابتدایی پیدا كرد یعنی آن شیوه اسكرینینگ را ما برای جامعه در جاهایی كه پر خطر است و فراوان است این تومور بتوانیم انجام دهیم می شود آن شیوه های درمانی را هم برایش در نظر گرفت.

نمك طعام و سرطان معده
خوردن مداوم غذاهای شور ممكن است خطر ابتلا به سرطان معده را دو برابر كند.
تحقیقات درباره عادات غذایی، آشامیدنی و سیگار كشیدن كه طی 11 سال روی 40 هزار نفر در ژاپن انجام شده، باعث شده است كه شركت های تولیدكننده مواد غذایی در انگلیس به شدت از مقدار نمك غذاهای خود كم كنند.
مطالعات بیشتری درباره خطر نمك در مورد افزایش فشار خون، بیماری قلبی یا سكته مغزی در جریان است. در ژاپن مصرف غذاهای شور و دودی بسیار رایج است. مصرف كم نمك هم خطرناك است.

اما افزایش سرطان مربوط به كسانی است كه روزی 12 تا 15 گرم نمك می خورند.
سرطان معده چهارمین سرطان رایج در جهان است اما دومین سرطان كشنده در ژاپن است كه هر سال حدود 776 هزار ژاپنی را می كشد.
در انگلیس این سرطان ششمین سرطان كشنده است و سالی ده هزار نفر را می كشد و فقط 11 تا12 درصد آنان تا مدتی از خطر آن می رهند.
پنجاه سال پیش این سرطان بزرگترین سرطان كشنده در انگلیس بود كه متعادل‌تر شدن در حجم غذایی و بهبود بهداشت را عامل این كاهش می دانند.
علاوه بر مصرف تك مطالعات ما نشان می دهد كه كشیدن سیگار و مصرف كم میوه و سبزی خطر سرطان معده را مخصوصا در مردان افزایش می دهد.

مصرف آهن و خطر بروز سرطان معده و حلق
مصرف آهن خطر بروز سرطان معده و حلق را افزایش می‌دهد تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 84/09/22 علمی. پزشكی. سرطان.
مصرف مقادیر زیاد آهن غذایی با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده و حلق مرتبط شناخته شده است، اما این خطر با افزایش مصرف روی كاهش می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری رویترز هلث از نیویورك، دكتر دیوید یاكوبس از دانشگه مینه سوتا در مینیاپولیس و همكارانش نتایج تحقیق بر روی 34هزار زن یائسه 55تا 69ساله را بررسی كردند.

این زنان به مدت 16سال پیگیری شدند. در این مدت 75مورد سرطان دستگاه گوارشی فوقانی ( 52مورد سرطان معده و 23مورد سرطان حلق ) گزارش شد. این محققان بین مصرف آهن و خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارشی فوقانی ارتباطی را كشف كردند. اما بین مصرف روی و احتمال ابتلا به این نوع سرطان یك ارتباط معكوس مشاهده شد.

این زنان براساس میزان مصرف آهن غذایی خود به دو گروه تقسیم شدند.
عوامل خطرساز شامل سن، مصرف كالری، استعمال دخانیات و مصرف الكل در بروز این نوع سرطان نیز مورد توجه قرار گرفت.
افزایش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارشسی فوقانی در كسانی كه كمترین مصرف آهن غذایی را داشتند صفر و در كسانی كه بیشترین مصرف آهن غذایی را داشتند 3برابر افزایش نشان می‌داد. این ارتباط در مورد مصرف روی برعكس بود یعنی بیشترین مصرف روی با 13درصد كاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان مرتبط بود.
این نتایج حتی با درنظر گرفتن دیگر عوامل خطر مانند شاخص جرم بدن، فعالیت بدنی، درمانی جایگزینی هورمونی، مصرف مولتی ویتامین، و مصرف چربی اشباع شده، رتینول، ویتامین سی، ویتامین‌ای تغییری نكرد.
تحقیقات جدید و قبلی نشان می‌دهد دو عنصر روی و آهن هر دو در بروز سرطان در دستگاه گوارشی نقش مهمی دارند.
نتایج این مطالعه در شماره ماه نوامبر مجله “Journal of Cancer “Internationalمنتشر شده است.

مصرف سیر و کاهش سرطان معده و روده
محققان معتقدند که مصرف سیر باعث کاهش سرطان معده و روده در مصرف کنندگان می شود بنابراین خوردن مقدار کمی سیر در هفته حتی به صورت پخته شده در غذاها می تواند برای حفظ سلامتی بدن مفید واقع شود. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات مفید سیر می تواند از تشکیل مواد سرطان زا در بدن جلوگیری کند که این اثر بخشی بر روی معده و روده بیشتر است.
بر اساس این گزارش، نتایج پژوهش های انجام شده نشان می دهد، کسانی که به طور مرتب از سیر استفاده می کنند کمتر به سرطان معده و روده بزرگ مبتلا می شوند.

بر اساس این تحقیقات، مصرف 5 تا 18 گرم سیر معادل 2 تا 5 حبه کوچک از سیر خام یا پخته در هفته¬برای پیشگیری از سرطان موثر است. همچنین مصرف سیر برای سلامت قلب نیز مفید است چون ترکیبات موجود در سیر می تواند میزان کلسترول خون بویژه کلسترول بد را کاهش داده و ترکیابت آن از لخته شدن خون در شریان ها جلوگیری می کند بنابراین خطر بروز سکته های قلبی را به میزان زیادی در مصرف کنندگان آن کاهش می دهد. نتایج این تحقیق مصرف سیر تازه بهترین راه استفاده از ترکیبات مفید این گیاه محسوب می شود.

سرطان معده
معده یکی از اعضای موجود در شکم و بخشی از دستگاه گوارش می باشد و مانند هر کدام از اعضای دیگر مستعد ابتلا به سرطان می باشد.
پس از اینکه غذا جویده و بلعیده شد از طریق لوله ای به نام مری از دهان وارد معده می شود. معده عضوی کیسه مانند و دارای 5 قسمت مختلف می باشد که ترشحات مختلفی برای هضم اولیه غذا ترشح می کنند. سرطان در هر کدام از این مناطق پنجگانه ممکن است شروع شود و گاهی علائم و میزان بهبودی برحسب محل ابتلا تفاوت می کند.

دیواره معده از پنج لایه تشکیل شده است. داخلی ترین لایه که حائز اهمیت خاص می باشد لایه مخاطی نامیده می شود و اکثر سرطانهای معده نیز از این قسمت شروع می شود. چه سرطان به بافتهای زیرین نفوذ نماید احتمال بهبودی کاهش می یابد.
سرطان معده در طی سالیان و با آرامی رشد می کند ولی قبل از اینکه سرطان به‌معنای واقعی ایجاد شود، تغییراتی در لایه های معده ایجاد می شود. این تغییرات اولیه بندرت علائم ایجاد میکنند و تشخیص داده نمی شوند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir