توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد گزارش کارورزی مددجویی دارای 203 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد گزارش کارورزی مددجویی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد گزارش کارورزی مددجویی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد گزارش کارورزی مددجویی :

مقدمه:
مددكاری اجتماعی رشته است پیچیده كه تخصص هایی گوناگون را در بر می گیرد و بر تعهدات والای اخلاقی و انسانی استوار است اهمیت این رشته در ایران به خصوص پس از جنگ تحمیلی كه ضایعات روانی و جسمانی ظالمانه ای بر ما وارد كرد بیش از پیش آشكار شده است بنابراین با نگاهی به فلسفه علوم در می یابیم مبانی علم مددكاری اجتماعی رشه در باورهای مذهبی دارد كه در طول شكوفایی علوم به یكی از رشته های علوم انسانی تبدیل گردیده است در طول این تحولات كشورهای رقیب با دستیابی به ارزش و جایگاه علم و حرفه مددكاری كه بر پایه روابط

انسانی و انسان ها استوار است به تاسیس مراكز آموزشی این رشته تا سطح دكترا پیش رفته اند و در حال حاضر متخصصین آن در اكثر مراكز و نهادهای انسانی از فرد و خانواده كوچكترین نهاد تا وسیعترین مجتمع های تجاری- صنعتی- بهداشتی- فرهنگی – اجتماعی سعی در شناخت ارزش ها و توانائیهای انسان و استفاده از استعدادهای او داشته و با مدد امكانات شناخته و ناشناخته تلاش در بهبود كیفی زندگی جوامع انسانی دارند این علم زمانی به این پیشرفت نائل آمده است و او راه خود را در میان سایر علوم متعدد انسانی باز شناخته كه متفكران و رهروان خود،‌به امر

مطالعه و تفكر پرداخته اند و دست آورد ها و تجربیات خود را به قلم تحریر درآورده اند. توسعه انتشارات در محدوده این علم آن را غنی و نیاز به تعالی علمی آن تاسطح دكترا طلب نموده است در كشور ما كه سابقه علم مددكاری اجتماعی و اشتغال در حرفه مقدس آن چندان كم نیست منابع و كتب فارسی در زمینه آن بسیار معدود قلیل است و آنچه كه هم اكنون در حداكثر مقطع كارشناسی آن بكار گرفته می شود آمیزه ای از ترجمه منابع خارجی و تالیفات مختصر و پراكنده داخلی است.

موقعیت جغرافیایی، طبیعی و اقلیمی استان كرمان:
استان كرمان،‌پهناورترین استان كشور با مساحت 714/181 كیلومتر مربع در جنوب شرقی فلات مركزی كشور بین 25 درجه و 55 دقیقه تا 32 درجه عرض شمالی و 53 درجه و 26 دقیقه تا 59 درجه و 29 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است.
این استان مرتفع در حد شمالی با استانهای خراسان جنوبی و یزد، در حد جنوبی با استان هرمزگان، در حد شرقی با استان سیستان وبلوچستان و در حد غربی با استان فارس همجوار می باشد.

بر اساس آخرین تقسیمات كشوری، استان كرمان با تعداد 16 شهرستان، 57 شهر ،‌142 دهستان، 45 بخش حدود 11 درصد از مساحت كشور در جنوب شرقی فلات مركزی ایران را می پوشاند. رشته كوه باریكی كه در امتداد جنوب شرقی یزد واقع شده است كرمان را به دوق سمت شرقی و غربی تقسیم می كند و دشتهای وسیع استان را از هم جدا می سازد و ارتفاعات آن دنباله ی رشته كوههای مركزی ایران است و تا بلوچستان امتداد دارد.

استان كرمان به علت پستی و بلندی ها و شرایط خاص اقلیمی و وضعیت محیطی و طبیعی و وسعت منطقه از تنوع آب و هوایی از گرم، شدیداً خشك،‌نه چندان خشك، سرد و ییلاق، متمایل به استپ و نیمه خشك تا كویری برخوردار است و در مجموع از نظر وضعیت آب و هوایی، كم نظیر و منحصر به فرد می باشد.
شهرستان های استان عبارت از: بافت،‌بردسیر، بم، جیرفت، راور، رفسنجان، زرند،‌رودبار جنوب، سیرجان، شهربابك، عنبرآباد،‌قلعه گنج،‌كرمان، كوهبنان، كهنوج و منوجان مركز استان كرمان شهر تاریخی كرمان است كه با آسمانی صاف و زلال، بر بلندای كویر لوت قرار گرفته و شبهای افسانه ای آن از شهرت خاصی برخوردار است.

وجه تسمیه ی كرمان:‌ نام كرمان را در سنگ نوشته های داریوش می توان دید. در آنجا كرمان نام ناحیه ای است كه از آن چوب (دیاك) برای كاخهای هخامنشی حمل می شود. نوشته های یونانی هم آن را كرمان خوانده و مردم كرمان را تیره ای از پارسیان گفته اند. كرمان از ریشه كر گرفته شده (كرمن) به معنی كار و كوشش و وظیفه،‌و نیز كاركن و كوشا، (كرمینه) به معنی ماهر و استاد

(كرمان بندا) به معنی كاربنده یا وظیفه شناس و واژه های دیگر كه از كرمان ساخته شده اند،‌همه معنای كار و كوشش را می رسانند. ریشه دیگر (كر) كه به اوستا (كر) و به سنسكریت (كری) تلفظ می شود به معنی بریدن و كشتن و جنگیدن است و واژه های كارد،‌پیكار، و كارزار نیز از آن است اما از واژه هایی كه از آن برآمده است هیچكدام به كرمان،‌كرمن نزدیك نیست.

اگر چه كرمان در گذشته نام های دیگری چون بوتیا، كارمانیا،‌گواشیر و غیره داشته اما در مجموع این نظر كه نام كارمان (كار به معنی تلاش و سازندگی، و مان به معنای محل و مكان) در طول زمان به كرمان تبدیل شده بیش تر مانوس و منطقی است ، چرا كه اصولا زندگی سخت و دشوار در كویر، همتی بزرگ و والا، و تلاشی افزون را می طلبیده.

آثار و بناهای تاریخی: از غنی ترین عناصر و فرهنگ مادی هر سرزمین كه نشانه تمدن نیاكان آن جامعه و شناسنامه ای برای بیان موجودیت یك تاریخ است،‌آثار باستانی به جای مانده آن اقلیم می باشد.در جای جای سرزمین پهناور اسلامیمان، بخصوص در اقلیم ایرانیان باستان (كرمان )آثار و نشانه هایی از تاریخ كهن و دیرینه كشورمان وجود دارد كه هر یك از آنها گوشه هایی از تمدن و

تاریخ پر افتخارمان را باز می نمایند. حفظ و حراست از این آثار و ابنیه علاوه بر اینكه باعث پاسدرای از قدمت و دیرینگی تاریخی سرزمینمان را سبب می شود، می تواند زمینه ساز رشد و توسعه صنعت گردشگری نیز شود. اگر چه جاذبه هایی چون مشتاقیه، گنبد جبلیه، مسجد جامع، مس

جد امام و; در كرمان و آثاری چون آستانه شاه نعمت الله ولی ، باغ شاهزاده، در ماهان و آستانه شاهزاده حسین در جوپار و ارگ تاریخی بم مورد بازدید قرار می گیرد اما آثاری با قدمت بیش تر در كرمان وجود دارد مانند تپه یحیی در صوغان بافت،‌مجموعه سنگی میمند،‌تل ابلیس در بردسیر، آقوس شهداد و ویرانه های شهر دقیانوس یا شهر دسیوس جیرفت كه طول عمر برخی مانند

مجموعه میمند به قریب 10 هزار سال پیش از این می رسد،‌اثری كه رد پای تاریخ و فرهنگ این دیار به شمار می رود و نشان از انسانهائی است كه فرهات گونه با تیشه عشق و ایمان ، دل سنگ را شكافته و نقشی از همت و حمیت خود را بر سینه كوه نشانده اند.

ارگ بم: بزرگترین شهر خشتی جهان بوده كه حدود 2200 سال قدمت دارد این بنا در شمال شرقی بم بر فراز تپه ای آذرین قرار گرفته است و از چهار قسمت ، 38 برج دیده بانی، یك خندق و بارویی عظیم تشكیل شده بود، مساحت اگر حدود 20 هكتار است. دور تا دور ارگ، خندقی قدیمی بوده كه طی قرنها این مجموعه را از یورش ها حفظ كرده است،‌مصالح اصلی بنا، خشت خام و گل رس است. به ندرت سنگ، آجر و تنه ی خرما نیز در بنای ارگ به كار رفته است.

از مكان های شناخته شده ی ارگ بم یك راهروی اصلی است كه در گذشته بازار بوده و علاوه بر این در مجموعه ارگ بم آثاری از بقایای آتشكده دروه ساسانی، زورخانه، حمام عمومی، اصطبل، سرباز خانه، زندان، و عمارت چهار فصل نیز باقی بوده است. در این بنای بزرگ خانه های عمومی متصل به هم ساخته و به یكدیگر راه داشته اند و در بعضی از خانه ها آثاری از حمام های خصوصی دیده می شود و نیز اصطبل ها در مكانی جدا از خانه ها قرار داشته اند. تعدادی از خانه های ارگ دو طبقه ساخته شده بودند كه این امر نشان از روند ازدیاد جمعیت در یكی از دوره های گذشته دارد.

گنبد جبلیه:‌پلان گنبد هشت ضلعی و روی اضلاع آن طاقنماهای متعددی به چشم می خورد این بنا مربوط به اواخر دوره ی ساسانی می باشد كه در اوایل اسلام مرمت شده همچنین در بنای گنبد از ملات مخصوصی (شیر شتر) استفاده شده كه هرگز پوسیدگی به خود نمی گیرد.

كرمان به روایت تاریخ، قلعه دختر و قلعه اردشیر از آثار دوران ساسانی در مشرق شهر كنونی كرمان كه هنوز خرابه های آنها برجاست گواه بر این است كه لااقل در زمان اردشیر، بابكان در همین محل،‌شهری آباد یا قلعه ای مهم وجود داشته است.

در حدود 220 پیش از میلاد به هنگام فتح كرمان به دست اردشیر این محل گواشیر نام داشته و مركز ولایت كرمان بوده است بنا به گفته هرودت (كرمانیا) از قبایل دوازده گانه ی ایران می باشد و ساتراپی چهاردهم مشتمل بر ایالت كرمان بوده است.
در روایات اساطیری آمده است كه كیخسرو، كرمان و كران را به رستم بخشیده همچنین نشانی هایی از فرمانروایی بهمن بر این خطه می دهند و اینكه در زمان هخامنشیان، كوروش آن را تبعیدگاه «نبونیه» قرار داد، در زمان حكومت خلفای عباسی كرمان شورشهای مكرری داشته ، ولی هیچ یك به سامان نرسیده است، در عصر غزنویان،؛ فرمانروایان خونریز و هوسران،‌آرامش را از مردم گرفتند. تنها در عهد سلجوقیان- حكومت ملك قاورد و فرزندانش بود كه كرمان روی رفاه و آسایش دید و آثاری چون مسجد ملك پدید آمد.

پس از حكومت حدود 150 ساله سلاجقه، باز بلای «غز» بر كرمان نازل شد. با حمله ی مغول «براق حاجب» از سرداران قراختائیان، كرمان را به تصرف در آورد. از اعقاب وی، تركان خاتون بر كرمان فرمانروایی یافت كه در آبادانی شهر كوشیه و دخترش پادشاه خاتون نیز حاكمی فاضل و حامی دانشمندان بود. تیموریان از سال 796 تا 834 بر كرمان حكومت كردند. سلاطین صفوی از 915 هجری، كرمان را به متصرفات خود افزودند. در 1005 هجری گنجعلیخان از سوی صفویه به حكومت كرمان رسید كه بر اثر تدبیر و تداوم حكومت او، شهر، چندی روی آسایش و آرامش دید و زمانه برای ترقی و آبادانی مناسب شد.

در روزگار افول قدرت صفویان ، افغانها، كرمان را به جزای شهامت و مقاومت در برابر آنان به خاك و خون كشیدند و نادرشاه افشار هم هنگامی به كرمان رسید كه بر اثر كشتن رضا قلی میرزا به جنون آدمكشی مبتلا شده بود دستور گردن زدن مردم بی گناه را صادر كرد ویكی از بزرگترین قتل عامهای معروف تاریخ كرمان را به راه انداخت.

بازارهای كرمان: سابقه درخشان تجارت و وجود كارخانجات بافندگی ابرشیم و پنبه و پشم، در قرون اولیه در شهر و واقع شدن بر سر راه هندوستان، ضرورت پیدایش مكانهای مناسبی برای عرضه كالاهای داخلی و وارداتی را ایجاب كرده است. همچنین برای عرضه محصولات كارخانه های كرمان نیاز به وجود چنین بازارهایی احساس می شده و داد و ستدهایی پایاپای بر اهمیت این مكان افزوده است بازارهای قدیمی كه محل عرضه كالاهای داخلی و خارجی بوده اند عبارت از:

بازار مظفری، بازار وكیل، بازار اختیاری، بازار گنجعلیخان، بازاركوچه باغ، بازار نقاره خانه، بازار عزیز، بازار كفاشها، بازار قیصریه، بازار كلاه دوزها، بازار مسگری، بازار ریگ آباد، بازار لحاف دوزها، بازار مسجد ملك، بازارچهار سوق، بازار قدمگاه، بازار شترف بازار شاه.
كاروانسراها: استان كرمان به دلیل موقعیت جفرافیایی خاص خود و قرار گرفتن بر حاشیه ی كویر و واقع شدن بر گذرگاه تجارت و نیز راه ابریشم، كاروانهای تجارتی زیادی را پذیرا بوده است همین امر از یك سو و گرمای طاقت فرسای منطقه و بیابانهای خشك وسوزان از سوی دیگر سبب به وجود آمدن كاروانسراهایی با ساخت حفاظتی ویژه گردیده است. كاروانسراهای عمده كرمان عبارت از

: كاروانسرای گلشن، كاروانسرای گنجعلیخان، كارونسرای سردار، كاروانسرای هنود یا هندوها، كاروانسرای حاج مهدی، كاروانسرای میرزا صالح، كارونسرای حسین خان، كاروانسرای خراسانی ها، كاروانسرای وكیل، كاروانسرای حاج آقا علی.
وجود كاروانسراهایی چون هندوها، نشانه رونق اقتصادی كرمان در روزگاران گذشته است آن طور كه تجار هندی، ادویه و چای از هندوستان به كرمان آورده و حنا،‌زیره و شال و.. با خود می بردند.
سوغات كرمان: معروفترین سوغات كرمان عبارت از:
1- زیره: گیاهی خوشبو و مقوی است و در چرخه داروئی نیز قرار دراد و انواع مختلفی دارد از جمله زیره هفتادم، نودم و زیره كبكو.
مرغوبترین نوع آن سیاه رنگ است و در دامنه كوههای هزار ودیگر كوههای استان می روید.
2- پسته: كله قوچی ، اوحدی، رباطی و ممتاز می باشند.

3- قوتو(قاووت)كه از گیاهانی مانند سیاه دانه‌، خرفه، قهوه،‌كنف، جو، بذركتان، موردانه، هل باد و; به دست می آید و انواع دیگر آن شامل: پسته ای، نارگیلی،‌نخودی است.
دیگر سوغات كرمان خرما، حنا، روشور، شیر یعنی های خاص كرمان (كلمپه، كماچ سهن، سوهان زرند،‌مقطسی سیرجان) می باشد. علاوه بر این صنایع دستی چون پته، شیر یكی پیچ، قالی، ظروف مسی قلم كار نیز از جمله سوغات كرمان به شمار می رود.

صنایع دستی: مدیریت صنایع دستی كرمان كه در سال 85 به دلیل حجم فعالیتها و برخورداری از شاخص های والای هنری به سازمان صنایع دستی كرمان ارتقاء‌ یافت با بیش از 30 سال سابقه،‌متولی شناساندن هنر سنتی و تاریخی كرمان می باشد. هنر سنتی نماد همبستگی و پیوند اقوام مختلف ایران است و ریشه های عمیق و استوار در فرهنگ فنی و باور ایران اسلامی دارد. ارائه ی ارزش های گوناگون صنایع دستی به مردم ایران و جهان و تبدیل این آثار متنوع به اعتبار فرهنگی و اقتصادی در زمره ی اهداف والای این مدیریت می باشد.

فعالیتهای سازمان صنایع دستی كرمان در چارچوب توسعه، ترویج،‌اشاعه، حفظ و احیاء‌و آموزش رشته های مختلف صنایع دستی است كه در برنامه ریزی و اجرای فعالیتها،‌هم به جنبه ی نوع و بازار مصرف و هم به ذوق،‌اندیشه و فرهنگ تولید كنندگان توجه شده است.

به همین منظور سازمان صنایع دستی استان كرمان در سال 1384 در 20 شهرستان و بخش با بهره گیری از استادان و مربیان مجرب، پایگاه هایی در قالب كارگاهها و مراكز آموشی دایر كرده و در این مركز به آموزش بیش از 20 رشته ی صنایع دستی پرداخته است از جمله: پته دوزی، گلیم وشیر یكی پیچ بافی،‌مشبك،‌معرق و منبت چوب، طراحی سنتی، طراحی گلیم،‌طراحی قالی، تذهیب،‌مینیاتور، مس تزئینی ،‌مجسمه سازی، ساخت عروسكهای محلی، دوخت لباسهای محلی، آئینه دوزی، سكه دوزی و چاقوسازی كه در این خصوص موفق به آموزش قریب به ده هزار تم هنرجو در مقاطع مقدماتی، پیشرفته و به آموزی گردیده است.

معادن:‌اقلام عمده ی سنگهای معدنی گران قیمت همچون: نقره و فیروزه، از روزگاران قدیم در كرمان وجود داشته كه باعث رونق تجارت در شهرهای این خطه شده است به همین علت «كرمان بهشت معدنكاران» لقب گرفته است. معادن استان عبارت از:
زغال سنگ (منطقه زرند- راور) آهن (مجتمع معدنی سنگ آهن گل گهر سیرجان) تیتان (كهنوج) مس (سرچشمه،‌میدوك؛ چهار گنبد) كرومیت (اسفندقه- فاریاب) سرب وروی ، سنگ های تزئینی،‌سیلیس،‌آهك،‌نمك، گچ، كائولین، منگنز .

ذخیره ی معدن استان بالغ بر 5/2 میلیارد تن برآورد شده است كه عمده ی این ذخائر مربوط به معادن مس و آهن و زغال سنگ است و میزان متوسط استخراج سالانه ی آن حدود 23 میلیون تن و تعداد نیروهای شاغل و بخش معادن استان 25506 نفر است.
در ضمن تعداد 513 پروانه اكتشاف صادر شده و هم اكنون تعداد 150 معدن در حال بهره برداری است/

عوارض مهم طبیعی: الف: كوهها:‌ارتفاعات استان،‌ادامه سلسله جبال زاگرس هستند كه از شمال غربی به جنوب شرقی استان امتداد یافته اند.
مناطق كوهستانی استان شامل: هزار، لاله زار، پلوار،‌جوپار،‌بحرآسمان، خبر، كوهپایه،‌جبال بارز، كوهبنان و شهربابك می باشد.
كوههای این مناطق عبارت از:‌بی سوخته،‌بید شیرین،‌بیدوئیه، پلوار، پوركان،‌باغ بالا، قدمگاه، سرمشك، كل كوهی،‌شاهزاده،‌كشیت،‌چهل تن، گلچین، جوپار، لاله زار، بحر آسمان یا نشانه كه مهمترین كوههای آن ها عبارت از: كوه هزار،‌جبال بارز، جوپار و كوه لاله زار. بلندترین قله استان

كرمان قله ی «چهل تن» به ارتفاع 4465 متر می باشد كه در شته كوه هزار واقع شده است. رشده كوه هزار دارای بلندترین قله جنوب كشور و چهارمین قله كشور در دوازده كیلومتری بخش راین واقع گردیده كه دو قله چهار هزار متری و چند قله سه هزار متری در آن قرار گرفته است،‌كم ارتفاع ترین نقطه استان «هامون جازموریان» است كه حدود 350 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
ب:‌دریاچه ها و تالابها: هامون جازموریان در جنوب استان در مرز استانهای كرمان و سیستان و

بلوچستان قرار گرفته است ساخت آن در سالها و فصول مختلف متفاوت بوده و تابعی از میزان بارندگی هر سال می باشد. مساحت این دریاچه در سالهای پر باران در حدود 1735 كیلومتر مربع می باشد. در سالهای پر باران،‌حجم ذخیره، آب این دریاچه به حدود 870 میلیون متر مكعب می رسد. «هلیل رود» از استان كرمان و «بمپور» از سیستان وبلوچستان به این دریاچه می ریزند.

رودخانه ها: رودخانه های استان، اغلب فصلی هستند و در فصول بارندگی جریان دارند. هلیل رود با 8400 كیلومتر مربع مساحت حوضه آبریز مهمترین رودخانه دایمی استان است كه از كوههای بافت سرچشمه می گیرد. سایر رودخانه های استان عبارت از: رودخانه های «سفلا» و تهرود» در بم، «خبر» در بافت، «آب بخشا» در بردسیر، «راور» در منطقه راور «چاری» و «هفت كوسك»در منطقه باغین، رودخانه « تنگوئیه یا پلنگی» در سیرجان و رودخانه های شهداد،‌سیرچ، ده بكری كه جمعا 16 رشته ی رودخانه های دایمی در استان را تشكیل می دهند مجموع آبدهی سالانه آبهای سطحی استان 1 میلیارد متر مكعب برآورد می گردد.

منابع طبیعی استان: از 2/18 میلیون هكتار مساحت استان حدود 2/16 میلیون هكتار را عرصه های منابع طبیعی تشكیل می دهند كه حدود 90%مساحت كل استان می باشد كه از این میزان 3/6 میلیون هكتار آن بیابان و 6/8 میلیون هكتار متر مربع و 3/1 میلیون هكتار آن جنگل است.
بیابانهای استان: استان كرمان استانی كویری و بیابانی است و همجوای با دو كویر لوت و زنگی

احمد در قسمت شرقی استان باعث گردیده كه بیابان وجه غالب و تاثیر گذار در اقلیم استان باشد. استان كرمان دارای 3/6 میلیون هكتار اراضی بیابانی است كه حدود 34% از سطح استان را به خود اختصاص داده است. از این میزان 3/3 میلیون هكتار اراضی كویری و بیابانی و سه میلیون هكتار از شنزارهای فعال و نیمه فعال می باشد كه تمركز فعالیتهای بیابان زدایی اداره كل منابع طبیعی استان در همین بخش قرار دارد.

كشاورزی: همت تلاشگران كرمانی، در عرصه كشاورزی موجب شده تا این استان بیشترین صادرات غیرنفتی كشور را به خود اختصاص دهد ودر بازارهای جهانی به جایگاه رفیعی نزدیك شود. مجموع سطح زیر كشت محصولات زراعی و باغی استان كرمان بدون احتساب منطقه جیرفت و كهنوج برابر است با:‌سطح زیر كشت محصولات زراعی 185070 هكتار، سطح زیر كشت محصولات باغی

6/402984 هكتار، مجموع تولید محصولات زراعی 1356483 تن، مجموع تولید محصولات باغی 550845 تن، كل سطح زیر كشت محصولات زراعی و باغی استان 6/588054 هكتار می باشد كه 5/31 درصد به محصولات زراعی و 5/68 درصد به محصولات باغی اختصاص دارد. از نظر سطح زیر كشت،‌باغات استان كرمان 17 درصد اراضی زیر كشت باغات كشور را به خود اختصاص می دهند. استان كرمان به لحاظ میزان سطح زیر كشت و تولید پسته با سطح 302534 هكتار و تولید 148214 تن معادل 75 درصد باغات استان و 5/77 درصد باغات كشور، مقام اول را در كشور دارا میباشد. سطح زیر كشت مركبات استان كرمان 10748 هكتار برآورد شده است كه حائز رتبه سوم در كشور است.

آب: استان كرمان با اینكه پهناورترین استان كشور است،‌ولی از نظر منابع آبی یكی از فقیرترین استانهای ایران محسوب می شود. كمبود نزولات جوی و بالا بودن میزان تبخیر،‌این استان را در ردیف استانهای خشك ایران قرار داده ،‌به طوریكه متوسط بارندگی در استان كرمان 145 میلی متر و متوسط تبخیر 2050 میلی متر است و این میزان در مقایسه با متوسط بارندگی در ایران كه 250 میلی متر است بسیار ناچیز می باشد.
به طور كلی در استان كرمان 7648 حلقه چاه عمیق با تخلیه ای حدود 3854 میلیون متر مكعب در سال وجود دارد با توجه به اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی و كمبود نزولات جوی در استان كرمان،‌ شركت سهامی آب منطقه ای كرمان به منظور حفظ تداوم بهره برداری بهینه و تامین آب

جهت مصارف مختلف در سطح استان اقدام به مطالعه و اجرای طرحها و پروژه های مختلف در زمینه ی مهار و دستیابی و استفاده مطلوبتر از منابع آبی كرده است.
بهزیستی: اداره كل بهزیستی استان كرمان با توان 891 نفر پرسنل و از طریق یك ستاد مركزی ؛‌12 اداره مستقل بهزیستی در 12 شهرستان استان،‌ 18 مجتمع خدمات بهزیستی شهری و 75 مجتمع خدمان بهزیستی روستایی، 201 واحد مهدكودك روستایی، 51 مركز شبه خانواده،‌4 كیلنیك مددكاری،‌واحدهای زنان 18 شهری، و 15 روستایی،‌12 خیریه همكار در واحد زنان و یك مركز

اسكان موقت زنان پناهجو؛ 2 مركز مداخله در بحران های اجتماعی،‌7 مركز مداخله در خانواده به منظور كاهش طلاق، 1 مركز بازپروری و قادر سازی زنان و دختران آسیب دیده،‌ 2 مركز خانه سلامت،‌1 مركز موقت نگهداری كودكان (قرنطینه)،‌ 5 مركز روزانه معلولین؛ 3 مركز نگهداری سالمندان،‌5 مركز حرفه ای معلولین، 34 كیلینیك فیزیوتراپی،‌كار درمانی، گفتار درمانی، 1 مركز

خدمات اجتماعی سیار،‌1 مركز خط یاری كودك آزادی، 1 واحد بیمه،‌ صدور مجوز و نظارت بر كار، 4 واحد مهدكودك دولتی، 163 واحد مهدكودك خصوصی،‌24 مهدكودك خودكفاء‌،‌ 1 مركز اجتماع درمان مدار، 5 مركز درمان سرپائی معتادان،‌2 مركز بستری و درمان معتادان (خصوصی)،‌16 مركز درمان سرپائی معتادان (خصوصی)،‌5 مركز مشاور خانواده، 3 مركز مشاوره خانواده (خصوصی) ،‌3 مركز مشاوره ژنتیك،‌ 2 مركز آموزش نابینایان و ناشنوایان 9 مركز شبانه روزی معلولین ذهنی و نابینایان و ناشنوایان.
سازمان تامین اجتماعی:‌ این سازمان متشكل از 20 شعبه اجرایی مستقل و 4 نمایندگی مقیم در سطح استان مشغول ارائه خدمات به بیش از 1100000 نفر بیمه شده با احتساب افراد تبعی از كل 5/27 میلیون نفر بیمه شده در كل كشور می باشد كه این امر در دورترین مناطق استان نیز صورت می پذیرد. این سازمان با ارائه خدمات كوتاه مدت بیمه بیكاری، هزینه سفر و اقامت بیمارو همراه اروتزو پروتز ، كمك ازدواج؛ كمك بارداری،‌غرامت،‌غرامت نقص عضو،‌خدمات بلند

مدت،‌بازنشستگی، از كار افتادگی،‌ فوت و;. در جهت تشویق تحقق رفاه و عدالت اجتماعی گام بر می دارد.
بهداشت و درمان:‌مركز بهداشتی درمانی شهری فعال 76، پایگاه بهداشتی غیر ضمیمه فعال 43، مركز بهداشتی و درمانی روستانی فعال 92، خانه بهداشت فعال 653، پایگاه بهداشت ستاره دار 43، پزشك 344 نفر، مركز بهداشت 15، مركز تسهیلات زایمان طبیعی فعال 9

كروكی محل:

گزارش منطقه ای:
مدرسه راهنمایی شهید روحی در شهرك ایرانمنش خیابان ثارالله روبروی كلانتری 19 واقع شده است اگر بخواهیم از طرف میدان رسالت به مدرسه راهنمایی دخترانه شهیدروحی برسیم باید وارد بلوار رسالت شویم وقتی به سه راه رسالت رسیدیم از آنجا به سمت راست كه خیابان ثارالله است می رویم در صورت ادامه دادن این مسیر به كلانتری شماره 19 می رسیم كه در روبروی آن مدرسه راهنمایی دخترانه شهید روحی قرار دارد.
گزارش فیزیكی:
مدرسه راهنمایی دخترانه شهید روحی كه در شهرك شهید ایرانمنش روبروی كلانتری شماره 19 واقع شده است از سال 1382 یعنی به مدت شش سال تاسیس و در ناحیه ی یك قرار دارد مساحت و زیر بنای این مدرسه 1380 و مساحت كل آن 3467 متر مربع می باشد همچنین كد آموزشگاه 70171808 می باشد. این مدرسه دارای سه مقطع اول و دوم و سوم راهنمایی است كه تعداد كلاس های آن به شرح زیر است: اول راهنمایی چهار كلاس، دوم راهنمایی سه كلاس و سوم راهنمایی هم از سه كلاس تشكیل شده است در ضمن تعداد دانش آموزان اول راهنمایی 131 نفر، دوم راهنمایی 102 نفر و سوم راهنمایی 102 نفر می باشد وقتی كه وارد مدرسه می شویم سمت راست بوفه مواد غذایی و در كنار آن نیمكتهایی برای نشستن دانش آموزان و شیرهای آبخوری قراردارد انتهای مدرسه سرویس های بهداشتی و روی محوطه زمین والیبال ، هندبال ،‌بسكتبال و میز تنیس وجود دارد ساختمان مدرسه از دو طبقه تشكیل شده است كه طبقه همكف برای دانش آموزان اول تا پنجم دبستان و طبقه بالا برای دانش آموزان اول تا سوم راهنمایی می باشد وقتی وارد ساختمان می شویم در یك ویترین و كمد جوایزی بر اساس سوالات طرح شده برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است روبروی در ساختمان یعنی زیر پله ها آبدارخانه قرار داد سمت راست كلاس های دانش آموزان دبستان و سمت چپ انتهای سالن،‌ نماز خانه، دفتر مدرسه و روبروی آن اتاق بایگانی جایی كه پرونده های دانش آموزان و كامپیوتری هایی برای وارد كردن نمرات و مسائل دیگر دانش آموزان وجود دارد در طبقه بالا روبروی پله ها كتابخانه كه شامل كتابهای ادبی،‌ علمی؛ مذهبی و هنری می باشد قرار دارد سمت راست سالن كلاس های دوم راهنمایی و آزمایشگاه و سمت چپ سالن كلاس های اول و سوم راهنمایی قرار دارند و تمامی كلاس ها از وسایل گرمایی و خنك كننده برخوردار بودند.

تحلیل گزارش فیزیكی:‌
مدرسه از امكانات كافی برخوردار بود اما به نظر من كلاس های طبقه بالا با وجود داشتن پنچره و نورگیر از نور كافی برخوردار نبودند و كلاس تاریك به نظر می رسید و بایستی لامپ یا مهتابی روشن می كردند تا كلاس به اندازه كافی روشن می شد همچنین زمین های هندبال، بسكتبال والیبال فاقد تور بودند و چون عصرها آفتاب روی محوطه قرار می گرفت بچه ها نمی توانستند به اندازه

كافی ورزش كنند به نظر من اگر زمین ورزش سرپوشیده بود یا مدرسه سالن ورزشی داشت بچه ها بهتر و با هیجان بیشتری می توانستند ورزش كنند در غیر اینصوت بچه ها فقط ساعت ورزش حضور و غیاب می شدند و كمی نرمش میكردند بعد همگی گوشه ای می نشستند و یا تكالیف خود را انجام می دادند و یا حرف می زدند و یا اینكه كارهای دیگری انجام می دادند و در كل ساعت ورزش برای دانش آموزان این مدرسه ساعت تفریح و بیكاری بود.

نحوه ی معرفی مددجو:
دانش آموز نجمه موسی زاده توسط معادن مدرسه شهید روحی یعنی خانم حبیبی به من معرفی شد.
علت مراجعه مددجو و تاریخ مراجعه:‌
نجمه موسی زاده به عنوان یك دانش آموز بداخلاق و دارای افت تحصیلی و همچنین دانش آموزی كه در سال اول راهنمایی یك مرتبه مرمردود شده است توسط معاون مدرسه یعنی خانم حبیبی و مدیر مدرسه خانم مریم اسماعیلی در تاریخ 29/1/87 معرفی شد و به من مراجعه كرد.
مشخصات فردی مددجو:‌
نجمه موسی زاده دانش آموز سال دوم راهنمایی متولد 17/2/1373 در كرمان بدنیا آمد نام پدرش علی موسی زاده و مادرش گیلان هاشمی نژاد می باشد همچنین پدر و مادرش با هم نسبت خانوادگی دارند، این دانش آموز پنج خواهر و برادر می باشند اما او فرزند چهارم این خانواده است و اكنون در مدرسه شهید روحی در حال تحصیل است.
مشخصات خانواده:
نام و اعضای خانواده سن تحصیلات شغل وضع تاهل بومی و غیربومی
1- علی موسی زاده 49 سیكل جوشكار متاهل بومی حضور دارد
2- گیلان هاشمی نژاد 40 سیكل پرستار متاهل بومی حضور دارد
3- معصومه موسی زاده 22 دیپلم كارمند متاهل بومی حضور ندارد

4- رضا موسی زاده 20 سیكل جوشكار مجرد بومی حضور دارد
5- حسن موسی زاده 17 سیكل جوشكار مجرد بومی حضور دارد
6- نجمه موسی زاده 14 دوم راهنمایی محصل مجرد بومی حضور دارد
7- محمدحسین موسی زاده 8 دوم دبستان محصل مجرد بومی حضور دارد

وضعیت محل سكونت مددجو:‌
خانه ی دانش آموز نجمه موسی زاده در شهرك ایرانمنش روبروی دانشگاه آزاد واقع شده است به طوریكه خانه ی آنها نزدیك مدرسه است و این خانه شخصی و متعلق به خود آنهاست.
گزارش وضعیت اقتصادی خانواده:‌
صحبتهای خود دانش آموز و مسولان مدرسه نشان می دهد كه خانواده نجمه موسی زاده از وضعیت اقتصادی خوب و متوسطی برخوردار هستند و نجمه موسی زاده می گوید پدرم تمام وسایل و امكانات مورد نیاز خانه را برایمان فراهم می كند و در خانه هیچ كمبود غذایی، بهداشتی وجود ندارد.

وضعیت بهداشتی دانش آموز:
نجمه موسی زاده دانش آموزان سال دوم راهنمایی كه متولد 17/2/1373 است با توجه به مشاهده ی پرونده ی بهداشتی اش هیچ گونه بیماری خاص و اختلال رفتاری ندارد وضعیت بهداشتی این دانش آموزان به شرح زیر است:
این دانش آموز هیچ گونه اختلال رفتاری مانند:‌ناخن جویدن، لكنت زبان، شب اداری افسردگی و پرخاشگری ندارد.
این دانش آموز از نظر وضعیت پوست، مو و ناخن سالم است و هیچ مشكلی ندارد
كمبودهای تغذیه ای مانند كم خونی ،‌گواتر قابل مشاهده در او دیده نمی شود.
از وضعیت بینایی و شنوایی و حلق و بینی سالمی برخوردار می باشد به طوریكه بینایی چشم راست او 20/20 و بینایی چشم چپ او هم 20/20 می باشد.
وضعیت واكسیناسیون این دانش آموز به شرح زیر است: ب . ث. ژ، سه گانه (دیفتری ، كزاز،‌سیاه سرفه)،‌ فلج اطفال؛ سرخك،‌هپاتیت ب به او تزریق شده.
اسامی مسئولان و مربیان مدرسه راهنمایی شهید روحی:‌

مصاحبه:
مصاحبه به ضمیم میم و فتح حا و با در برابر Interview به معنی با كسی صحبت داشتن، با كسی یار و همدم شدن و همدمی، از روش های برقراری ارتباط است كه كاربرد وسیعی در علوم اجتماعی و انسانی دارد و در كمتر نوشته یا كتاب مربوط به روش های تحقیق، مشاوره، مردم

شناسی، روان شناسی اجتماعی این وسیله ی شناسایی و كشف حقایق مورد بحث قرار نگرفته است. براساس محتوای اندكی از منابع مربوط مصاحبه یكی از وسائلی معرضی شده است كه برای مشاهده مستقیم نمودهای اجتماعی به كار می رود و عبارت است از ملاقاتی سنجیده كه بین محقق و فرد یا افراد مورد نظر او صورت می گیرد و معمولا تحقق را به خوبی با وضع فرد یا افراد مطلوب آشنا می كند به قول جی- دبلیو- آلبرت اگر بخواهیم بدانیم دیگران چه احساس می كنند،

چه تجارتی دارند و چه به خاطر می آورند، عواطف و رغبت های انها چگونه است و علل اعمال آنان چیست چرا از خود آنان سوال نكنیم. مصاحبه در واقع یك نوع كنش متعابل بین پرسشگر و پاسخگو است و عده ای از محققان، مصاحبه را مطمئن ترین و بهترین شیوه ی جمع آوری اطلاعات می دانند. كاربرد مصاحبه به عنوان ابزاری برای شناخت در میان مشاغل مختلف و به شیوه های متفاوت رواج دارد مثلا برای آگاهی از برنامه های اقتصادی یك كشور با سوال امور اقتصادی یا

كارشناس امور اقتصادی مصاحبه می شود و براساس یافته های این مصاحبه شرایط اقتصادی جامعه تعبیر وتفسیر می گردد. روان شناسان، محققان، جامعه شناسان، مردم شناسان، مشاوران، وكلای دادگستری از مصاحبه به عنوان روشی در شناخت و شناسایی موضوعات مو

رد علاقه و مرتبط با نوع كار و وظایف خود استفاده می كنند و سرانجام آنچه كه مورد توجه و نظر این نوشته است و به آن پرداخته خواهد شد، مصاحبه در مددكاری اجتماعی است كه ابزاری برای شناخت و درك مددجو مشكل او در جریان شكل گشایی و ایفای نقش حرفه ای مددكاران است بنابراین مصاحبه و حرفه مددكاران اجتماعی عبارت از رد و بدل كردن كلمات یا علائمی به عنوان نماینده و جانشین كلمات كه در مجموع می تواند رابطه انسانی را برقرار سازد و موجبات درك

احساسات و بیان درونی مددجو را فراهم ساخته و بر او فرصت طرح مشكلات را داده و زمینه تفكر برای چاره اندیشی و كشف راه حل های كمكی را ایجاد نماید همچنین به بیانی كلی تر منظور از مصاحبه در مددكاری اجتماعی یعنی دانش و هنر برقراری یك رابطه كلایم با در نظر داشتن عكس العمل های غیر كلامی مددجو به منظور جهت وجود شناخت مسائل و مشكلات، خواست و تمنیات، آرزوها و امیال، نكات ضعف و توانائی های مددجو و به طور كلی كند و كاو در علل و عوامل آنچه مددجو را در شریاط خاص قرار داده است و بازشناسی راه حل ها و شیوه های تخفیف آلا

م و رفع مصائب او در این تعریف نكایت باقی می ماند كه لازم است تشریح شوند زیرا براساس آن مصاحبه به یك جریان داد و ستد روانی و اجتماعی تبدیل می شود و علاوه بر دانش خاص كه معمولا مصاحبه گران آموزش دیده كسب می كنند و تفاوت عمده آنان با دیگر افراد كه اگر چه با كس یا كسانی هم صحبت می شوند ولی فقط مكالمه دارند و نه مصاحبه در این نكته است، به هنر نیز اشاره شده است و این امیزه دانش و هنر می باید روشن شود. برای روشن شدن آن به هنر« گوش كردن» آن هم خوب گوش كردن اشاره می شود این مطلب به اموزش خاص دانشجویان مددكاری در بیشتر كشورهای جهان و تا حدودی در ایران و آن هم در قالب آموزش كار عملی یا

كارورزی بر می گردد كه طی آن دانشجو با نظارت و سرپرستی مستقیم و غیر مستقیم مددكاران با تجربه به تمرین و كاربرد تئوریها مشغول می شود و از مصاحبه تنها به عنوان روش بهره گرفته نمی شود بلكه كار ابزاری است كه از طریق آن مشكل گشایی هم جریان پیدا می كند بنابراین در مصاحبه با سوالاتی روبرو خواهیم شد از قبیل اینكه مددكار اجتماعی چرا مصاحبه می كند؟ چه موقع مصاحبه می كند؟ كجا مصاحبه می كند؟ چگونه مصاحبه می كند و در خلال مصاحبه چه

شرایطی را باید در نظر داشته باشد؟ و از چه مسائلی نباید غافل شده و در نهایت ناچار است كه از بروز چه وضعیت و موقعیت های در مصاحبه پرهیز نماید.
مصاحبه را می توان به سه مرحله تقسیم كرد: 1- آغاز یا شروع مصاحبه 2- جریان مصاحبه 3- خاتمه مصاحبه
آغاز یا شروع مصاحبه: شروع مصاحبه بر یك سلسله تمهیدات قبلی استوار است و مثلا مددكار اجتماعی به قوانین اساسی رفتار بشری واقف است و نسبت به ارزشها و فرهنگ جامعه ای كه در آن مشغول است آگاهی دارد و مهمتر اینكه نسبت به نقش و وظیفه اش خودآگاهی حرفه ای داشته و مسولیت خود را در امر مصاحبه و برقراری ارتباط با آدم ها پذیرفته است و نسبت به قوانین و مقررات و نوع خدمات و برنامه های موسسه ای كه در آن كار می كند آشنائی دارد و به اصطلاح با چشم باز در قالب خدمتی حرفه ای به مصاحبه می پردازد. نكاتی كه در آغاز مصاحبه باید رعایت شود عبارت از:
1- ایجاد امنیت روانی و فیزیكی برای مددجو یا مراجع
2- دادن فرصت تطبیق و تطابق به مددجو
3- رفع ابهام و كاستن از تردیدهای مددجو

4- رعایت شان و منزلت انسانی مددجو
2- جریان مصاحبه: مرحله دوم مصاحبه شامل محتوای مصاحبه خواهد شد به این معنی كه پس از شروع مصاحبه و توجه به نكات گام اول، جریان مصاحبه شكل خواهد گرفت و در واقع تا اینجا گیرنده و فرستنده پیام آماده و مهیا شده اند و وسیله نیز مشخص شده و به اصطلاح جا افتاده است و می ماند خود پیام و محتوا و مضمون آن به این اعتبار مربوط به پژوهش و شناخت به كار می رود مصاحبه گر پس از انجام مصاحبه اعم از اینكه سوالات وی اصطلاحا باز یا بسته باشد با یافتن پاس

خ سوالات یا تكمیل پرسشهای موجود در پرسش نامه مگر در موارد خاص، نیاز به ارتباط بعدی با مصاحبه شونده ندارد در حالیكه مصاحبه مددكار با مددجویانش را می توان گشودن بابی به روابط آتی و فعل و انفعالات و كنش و واكنش های بسیاری دانست كه تنها به تجزیه و تحلیل و دسته

بندی و تنظیم اطلاعات حاصله از مصاحبه برای تبیین پدیده مورد مطالعه ختم نمی شود و دامنه آن به زندگی مددجو، خانواده، محیط كار و حتی گذشته مددجو و برنامه هائی بریا اینده وی كشیده می شود و بنابراین اختتام گفتگویی كه در آن گاه هیجان، زمانی ترس و بیم و اشك و اندوه، لحظاتی شادمانی و امید، مواقعی خشم، مخالفت، اجبار، علاقه، رستگویی، كتمان، یا تحریف مطالب و خلاصه داد و ستد روانی- اجتماعی وسیعی اتفاق می افتد این شرایط عبارت از: كاستن از اوج مصاحبه، ارزیابی مصاحبه.
مشكل مددجو از نظر خود و خانواده به ترتیب اولولیت:

براساس گفته های خود دانش آموز و والدینش می توان دریافت كه چون او در سال اول راهنمایی یكبار مردود شده به همین دلیل در نظر همه ی دانش اموزان و معلمان او دانش آموز ضعیفی است و به نظر این بزرگترین مشكلی است كه او و خانواده اش را رنج می دهد و همچنین برخورد نامناسب مسولان به ویژه مدیر مدرسه با او و اینكه جلوی هر دانش آموزی با او دعوا می كند مشكل دیگری است كه او هر روز با آن سر و كار دارد. شركت ندادن او توسط دوستانش در بازیها و فعالیت های ورزشی و همچنین مسخره كردن او مشكل دیگری است كه او بیان كرده است.
فرم مشاهده:

نام مددجو: نجمه موعی زاده محل : مدرسه
تاریخ مشاهده ساعت مشاوره نام دبیر شرح مشاهده
3/2/87 15/9 زنگ زبان انگلیسی سكینه شجاع الدینی وقتی معلم از روی متن و لغات انگلیسی می خواند نجمه خیلی به تلفظ كلمات و توضیحات معلم توجه نمی كرد و گاهی با بغل دستی خود صحبت می كرد.
7/2/87 ساعت 8 زنگ ریاضی رخساره نصیری پور ساعت ریاضی نجمه با دقت به توضیحات معلم گوش داد و به تخته نگاه می كرد اما ان مسائلی كه متوجه نمی شد زا معلم نمی پرسید
12/2/87 ساعت11 زنگ ورزش فاطمه نصیری ساعت ورزش نجمه مثل اینكه از زندان آزاد شده باشد خوشحال بود ورودی محوطه بازی می كرد و فریاد می زد.
گزارش وضعیت رفتاری:
شرح رفتارها عالی خیلی خوب خوب متوسط ضعیف
مشاركت در فعالیت های جمعی ×

درك مطلب ×
رعایت مقررات ×
شركت در فعالیت های فرهنگی ×
احترام به هنجارها ×
دقت ×

رضایت اولیا مدرسه ×
میزان همكاری ×
سرعت ×
شركت در بحث های گروهی ×
انجام تكالیف ×
تمركز ×

نحوه ارتباط در كلاس ×
مقیاس های درجه بندی رفتار عاطفی، اجتماعی و جسمانی:
شرح رفتارها 5 4 3 2 1
چهرای شاد و خندان دارد ×
می گوید توانایی ندارم ×
در فعالیت های تحصیلی رقابت نمی كند ×
كمتر انگیزه دارد ×
از تنهایی و گوشه گیری می پرهیزد ×
به آسانی به او ارتباط برقرار می شود ×
به كندی پیش می رود

به راحتی احساسات خود را بروز می دهد ×
با دیگران مخالفت می كند ×
پرخاشگر نیست ×
به شیوه ی كلامی مقاومت می كند ×
در دقت كردن و تمركز داشتن دشواری دارد ×
رفتارهایی مانند قهر كردن، دعوا و گریه كردن در او دیده نمی شود ×
اغلب مورد تمسخر قرار می گیرد ×

گروه سنجی:
شكل
نمودار گروه سنجی بالا نشان می دهد كه افراد گروه بیشتری رای را از لحاظ اینكه كدام دانش آموز در بیش تر درس ها ضعیف تر است به نجمه موسی زاده همان دانش آموزی كه به عنوان مددجو معرفی شده داده اند همچنین از نظر افراد این گروه نجمه، زینب و مینا در كلاس صحبت و شلوغ می كنند اما از بین این سه نفر آنها بیشترین رای را به نجمه داده اند علاوه بر این درس خوان ترین فرد از نظر این گروه فرزانه و مرضیه هستند اما آنها بیشترین رای را به فرزانه داده اند.
بررسی نمرات دانش آموز با توجه به میانگین:

نام درس های دانش آموز نمرات قبل از ترم اول نمرات بعد از ترم اول
دینی
عربی
املا فارسی
تعملیات اجتماعی
تاریخ
جغرافیا
زبان
ریاضی
علوم تجربی 16
25/19
25/10
75/11
5/14
75/14
5/15
5/13
5/15 18
5/19
75/15
15
18
25/16
15

15
75/18
ریز نمرات دانش آموز نشان می دهد كه او بعد از ترم اول در تمامی درسهایش پیشرفت داشته است و می تواند با پشتكار و تلاش خود ترم دوم نمرات بهتری بدست آورد.
شرح حال مددجو:

نجمه موسی زاده هستم كه در سال 1373 در كرمان بدنیا آمدم و پنج تا خواهر و برادرهستیم دو تا خواهر و سه تا برادر من بچه ی چهارم خانواده هستم مادرم پرستار است و در بیمارستان كار می كند پدرم جوشكار است و دو تا برادرم هم با پدر كار می كنند من در سه سالگی به خاطر تب شدید یك روز در بیمارستان بستری شدم در پنج سالگی به مهد كودك رفتم و سال اول تا پنجم

دبستان را در مدرسه ی مهندس عرب سلغار بودم اول راهنمایی هم یكبار مردود شدم و حالا كه چهارده ساله هستم در سال دوم راهنمایی در مدرسه ی شهید روحی درس می خوانم در درس های ریاضی انگلیسی و عربی ضعیف هستم و درس علوم اجتماعی را دوست دارم دختر خنده رویی هستم رنگ آبی را دوست دارم و دوست دارم در آینده دكتر بشوم اما می دانم كه نمی شوم در هنگام بیكاری هم كتاب داستان می خوانم.
( ) كلینیك روانشاسی
() مربی مدرسه

() محل دیگر
8- خلاصه مصاحبه با معلم;;;..
دوم: پرسشنامه های شناخت مراجع
این پرسشنامه ها عبارتند از پرسشنامه مراجع، پرسشنامه خود- ارزیابی، پرسشنامه نگرش به مدرسه، بررسی مهارت های مطالعه پرسشنامه انجام تكالیف، والدین درباره دانش آموز و شناخت آرزوهای مراجع.

پرسشنامه شناخت مراجع:
راهنمای تكمیل به سوالات زیر بدرستی با دقت پاسخ دهید. پاسخهای شما محرمانه تلقی می وشد و با هیچ كس مطرح نخواهد شد.
نام و نام خانوادگی: نجمه مربی زاده سن: 14 كلاس: دوم راهنمایی مدرسه: شهید روحی شغل پدر: جوشكار شغل مادر: پرستار تاریخ تنظیم;
1- درباره معلمان مدرسه چه نظری دارید؟
معلمان خوبی دارم از مدیر مدرسه با بچه ها بد صحبت می كند و بداخلاق است
2- كدام درس را بیشتر دوست دارید؟چرا؟
املا، اجتماعی چون علاقه بیشتری دارم

3- در بیرون مدرسه، چه سرگرمی هائی دارید؟
در خانه كتاب مطالعه می كنم
4- در منزل چه چیزی را بیشتر دوست دارید؟
درس خواندن
5- چه چیزی را در منزل می خواهید تغییر دهید؟
وسایل آشپزخانه
6- در مدرسه غیر از درس، چه چیزی را دوست دارید؟
درست كردن روزنامه دیواری
7- در چه انجمن هائی عضویت دارید؟
گروه قران
8- شب چه ساعتی می خوابید؟ 5/9
9- صبح چه ساعتی بیدار می شوید؟ 5/7

10- آیا در مجالس مذهبی شركت می كنید؟ توضیح دهید. بله بیشتر به مجالس قران می روم
11- در آینده می خواهید چه كار شوید؟ دكتر
12- صمیمی ترین دوست شما كیست؟ الهه
13- آیا به سینما می روید؟ خیر
14- به چه نوع فیلم هائی علاقه مندید؟ طنز
15- به نظر شما بهترین برنامه رادیوئی كدام است؟ صبح جم

عه
16- به نظر شما بهترین برنامه تلویزیونی كدام است؟ برنامه خانواده
17- برای بهبود وضع مدرسه چه پیشنهاد دارید؟ خرید مایع دستشویی
18- به چه بیمارهائی مبتلا هستید؟ هیچ بیماری
19- قد شما چقدر است؟ 50/1
20- وزن شما چقدر است؟ 47
21- معمولا به چه عللی از مدرسه غایب می شوید؟ مسافرت
22- چه چیزهائی بیشتر باعث نگرانی شما می شود؟ نمره كم آوردن
23- آیا می خواهید دیگران به شما در انجام كارها كمك كنند؟ بله
24- از اعضای خانواده چه كسی را بیشتر دوست دارید؟ پدر و مادر

25- در صورت گم كردن چیزی، چه می كنید؟ ناراحت می شوم

26- خوش ترین ایام شما چه موقعی است؟ ایام عید
27- سه آرزوی شما به ترتیب اهمیت كدامند؟
1- در آینده دكتر شوم 2- لباس قشنگی برای خود بخرم 3- نمره های خوب بگیرم
28- برای خشنود كردن والدین، چه كارهائی می كنید؟
باحترام گذاشتن به آنها، نمره های خوب گرفتن
29- برای ناراحت كردن والدین چه كارهائی می كنید
30- دیگران درباره شما چه قضاوت می كنند؟
دوستانم می گویند دختر خوبی هستم
31- در آشنائی با دیگران در اولین برخورد چه عكس العمل دارید؟

اخلاق و رفتار خوبی از خود نشان می دهم
32- نظر والدین درباره شما چیست؟
33- به نظر شما دوست خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
باادب، مومن و درس خوان باشد
پرسشنامه خود- ارزیابی
راهنمایی تكمیل پرسشنامه جملات زیر را به دقت بخوانید و با انتخاب شماره ای كه حالت شما را تعیین می كند به هر پرسش پاسخ دهید، پاسخ های شما محرمانه است و یا هیچ كس در میان گذارده نخواهد شد. شماره یك مبین همیشه شماره دو نشان دهنده گاهگاهی و شماره سه نماینده هیچگاه است.
نام و نام خانوادگی نجمه موسی زاده كلاس: دوم راهنمایی تاریخ تن

ظیم:
مدرسه: شهید روحی
(1) 1- بموقع تكالیف مدرسه ام را انجام می دهم
(1)2- بدون گوشزد دیگران، كارم را انجام می دهم.
(3)3- اگر معلم در كلاس نباشد، بدرفتاری می كنم
(2)4- همیشه وسایل لازم را با خود به كلاس می آورم/
(2)5- معلم به من می گوید در كلاس بی توجه هستم.
(1)6- در بحث های كلاس شركت می كنم.
(1)7- سوالات منطقی مطرح می سازم.

(2)8- بیش از اندازه كار می كنم.
(2)9- از كتابخانه استفاده می كنم.
(1)10- قبل از حرف زدن می اندیشم.
(2)11- از انجام دستورات سرپیچی می كنم.
(1)12- به معلم و همكلاسی ها احترام می گذارم.
(1)13- به كارهای كلاسی علاقه دارم.
(2)14- از مخالفت كردن بادیگران لذت می برم.

(1)15- خیلی زود ناراحت می شوم.
(2)16- بدون دلهره به كارم می پردازم.
(1)17- به محض ورود به كلاس به كارم می پردازم.
(1)18- در انجام كار، ثابت قدم هستم.
پرسشنامه نگرش به مدرسه
راهنمای تكمیل پرسشنامه، سوالات زیر را بدقت بخوانید و سپس پاسخ مناسب را انتخاب كنید و علامت بزنید:
1- دوستان من:
(×) تقریبا همگی از كلاس خودم هستند.
(‌ ) چندتائی از كلاس خودم هستند.

( ) هیچكدام از كلاس خودم نیستند.
2- چه كسی باید مبصر كلاس را برگزیند:
( ) فقط معلم
(×) معلم با نظر دانش آموزان

( ) فقط دانش آموزان
3- وقتی به كلاس جدید می روم
( ) دوست دارم همكلاسی های قبلی با من باشند.
( ×) دوست دارم فقط چند تایی از همكلاسی های قبلی با من باشند
( ) دوست دارم هیچكدام از همكلاسی های قبلی با من نباشند.
4- به چه فاصله زمانی با دیگران دعوا می كنید:
( ) اكثر اوقات
(×) گاهگاهی

(‌ ) هیچگاه
5- عكس العمل معلم نسبت به اظهار نظر دانش آموزان درباره نحوه اداره كلاس چیست؟
( ) توجهی به نظر دانش آموزان نمی كند.
( ×) توجه اندكی به نظر دانش آموزان می كند.
(‌ ) توجه اندكی به نظر دانش آموزان می كند.
6- به چه اندازه دراداره كلاس به معلم كمك می كنم.

(×) در اكثر مواقع
( ) گاهگاهی

(‌) هیچگاه
7- اگر می توانستم خودم تصمیم بگیرم، دوست داشتم:
( ) همین امروز مدرسه را ترك كنم.
(×) هیچگاه مدرسه را ترك نكنم
8- اگر نتوانم درس را بفهمم، فكر می كنم:
(×) اكثر همكلاسی هایم به من كمك خواهند كرد
() بعضی از همكلاسی هایم به من كمك خواهند كرد

(‌) كسی از همكلاسی هایم به من كمك نخواهد كرد.
9- اگر دانش آموزان كلاسی، مشغول كار بر روی طرحی باشند:
(×) همگی می كوشند تا طرح را هر چه زودتر به پایان برسانند
() كسی همكاری نخواهد كرد و در نتیجه طرح هرگز به پایان نخواهد رسید.
10- چه كسی باید قوانین و مقررات كلاس را تعیین كند؟
( ) فقط معلم
(×) معلم با نظر دانش آموزان
() فقط دانش آموزان
() معلم و دانش آموزان با نظر مدیر مدرسه
11- مدرسه جائی است كه دوست دارم
(×) اكثر اوقات در آنجا باشم
() گاهگای در انجا باشم
() هیچوقت در آنجا نباشم
فرم بررسی مهارت های مطالعه:

راهنمایی تكمیل پرسشنامه: پرسشنامه زیر را درباره دانش آموز نامبرده در زیر بدقت تكمیل كنید. با گذاردن علامت روی عدد مناسب میزان نیاز دانش اموز را به كمك در زمینه های گوناگون مشخص سازید. نمره یك به این معنی است كه دانش آموز در زمینه مورد نظر به كمك نیاز ندارد. نمره پنج بدان معنی است كه دانش آموز در زمینه مورد نظر به كمك نیاز زیادی دارد.

نام و نام خانوادگی: نجمه موسی زاده كلاس: دوم تاریخ تنظیم:
نام و نام خانوادگی تنظیم كننده پرسشنامه: سمت:
به كمك نیاز ندارد به كمك نیاز دارد
1- تنظیم وقت ×× 3 4 5
2- استفاده زا وسایل كار ×× 3 4 5
3- مهارت در تمركز حواس 1× 3 4 5
4- مهارت در خلاصه كردن 1× 3 4 5
5- مهارت در یادداشت برداری 1 2 3 4 5

6- مهارت در استفاده از منابع 1× 3 4 5
7- درك مطالب خوانده شده ×2 3 4 5
8- آمادگی برای حضور در امتحان ×2 3 4 5
9- انجام تكلیف ×2 3 4 5
10- سایر موارد
پرسشنامه انجام تكالیف:
راهنمای تكمیل پرسشنامه: جملات زیر را بدقت بخوانید و جواب مناسب را در جای صحیح با گذاردن (×) مشخص كنید.
نام و نام خانوادگی كلاس سن مدرسه تاریخ تنظیم
1- به هنگام مطالعه، لبهایم را تكان می دهم و كلمات را با صدای بلند تكرار م

ی كنم.
بلی خیر
2- هر گاه لغتی را ندانم. از فرهنگ لغت استفاده می كنم
بلی خیر
3- به عنوان و فهرست كتابها به هنگام مطالعه توجه می كنم.
بلی خیر
4- پس از مطالعه هر فصل، نكات مهم آنرا به خاطر می سپارم.
بلی خیر
5- در بحث های كلاس، فعالانه شركت می جویم.
بلی خیر
6- اشكالاتم را از معلم می پرسم.
بلی خیر

7- از مطالب درس، یادداشت بر می دارم.
بلی خیر
8- درس كلاس در رویا و خیال بسر می برم
بلی خیر
9- میز مطالعه و سایر وسایل لازم را در اختیار دارم.
بلی خیر

10- برنامه ای منظم و دقیق برای مطالعه دارم.
بلی خیر
11- چشمهایم به هنگام مطالعه خسته می شوند.
بلی خیر
12- به هنگام مطالعه، تمركز حواس برایم مشكل است.
بلی خیر
13- تا مطلبی را نفهمم، به مطالعه مطلب جدید نمی پردازیم.
بلی خیر
14- به مطالعه موضوعات داستانی علاقه زیادی دارم. بلی خیر
15- بعد از مدتی مطالعه، چند لحظه استراحت می كنم. بلی خیر

16- تكالیفم را تمیز انجام می دهم. بلی خیر
17- در جلسه امتحان می توانم از وقت بخوبی استفاده كنم.
بلی خیر
18- در جلسه امتحان ابتدا تمام سوالات را یكبار می خوانم.
بلی خیر
19- قبل از امتحان، برای آن اماده می شوم. بلی خیر
فرم نظر والدین درباره دانش آموز
راهنمای تكمیل پرسشنامه به پرسش های زیر درباره فرزندتان بدرستی و بدقت پاسخ دهید پاسخ های درست شما در تهیه برنامه های بهتر، موثر خواهد بود. اطلاعات مطرح شده، محرمانه تلقی می شود و با هیچ كس در میان گذارده نخواهد شد.

نام و نام خانوادگی: مدرسه: كلاس: نام تنظیم كننده: نسبت: تاریخ تنظیم:
1- فرزندتان، عهده دار چه مسئوویت هائی در منزل است؟ جارو كردن و ظرف شستن و غیره
2- انجام مسوولیت نامبرده چه مقدار وقت می خواهد؟
3- فرزند شما چه سرگرمی هائی دارد؟ در خانه كتابهای داستانی و درسی مطالعه می كند
4- آیا فرزندتان در انجام تكالیف بی دقت است؟ بلی × خیر
5- آیا فرزندتان در انجام كار ثبات قدم است؟ بلی × خیر
6- آیا فرزندتان برای پیگیری كارها باید مورد مواخذه قرار گیرد؟ بلی × خیر
7- آیا فرزندتان در جای ساكتی مطالعه می كند؟ بلی× خیر
8- آیا فرزندتان برای انجام تكالیفش از شما كمك می طلبد؟ بلی× خیر
9- آیا فرزندتان به نظرات شما اهمیت می دهد بلی× خیر

10-فرزند شما در كدام دروس ضعیف است: ریاضی زبان
11- فرزندتان در كدام انجمن ها عضویت دارد؟ قرآن
12- فرزند شما در كدام دروس قوی است؟ املا- اجتماعی
13- آیا فرزنداتان درباره امور مربوط به مدرسه با شما صحبت می كند؟ توضیح دهید؟ بله می گوید در مدرسه معلم های خوبی و مهربان دارم
14- آیا فرزندتان اجازه دارد درباره مسائل مختلف تصمیم بگیرد؟ توضیح دهید.
15- آیا فرزندتان در منزل با سایر اعضای خانواده رفتار مناسبی دارد؟ توضیح دهید؟ بله رفتار خوبی با اعضای خانواده دارد
فرم شناخت آرزوهای مراجع:
راهنمای تكمیل پرسشنامه آرزوهائی را كه به شما مربوط می شوند با گذاردن علامت (×) مشخص كنید. پاسخ های شما محرمانه تلقی می شود و با هیچ كس در میان گذارده نخواهد شد.
نام و نام خانوادگی سن كلاس تاریخ تنظیم
آرزوهائی درباره والدین

() 1- ای كاس والدینم مرا دوست می داشتند.
()2- ای كاس خواهران و برادرانم مرا دوست می داشتم.
() 3- ای كاش والدینم این اندازه مرا رنج نمی دادند.
(×) 4- ای كاش والدینم كارهای درست مرا می ستودند.

()5- ای كاش والدینم با نیازهای خاص من در دوره بلوغ آشنا بودند.
()6- ای كاش والدینم مرا در تصمیم گیری ها شركت می دادند.
()7- ای كاش والدینم مرا بی جهت تنبیه نمی كردند/
()8- ای كاش والدینم با یكدیگر دعوا نمی كردند
()9- ای كاش والدینم مرا مجبور نمی كردند كه صبح زود از خواب بیدار ش

وم
()10- ای كاش والدینم این همه مسئوولیت به من محول نمی شد.
()11- ای كاش خانواده ام اینقدر زیاد از این شهر به ان شهر منتقل نمی شد.
آروزهائی درباره مدرسه:
()1- ای كاش در تعیین قوانین مدرسه از من نظر خواهی می كردند.
()2- ای كاش معلم مرا دوست می داشت.
(×) 3- ای كاش معلم مرا برای انجام كارم تشویق می كرد.
()4- ای كاش در مردسه مسئولیت بیشتری به من محول می شد
()5- ای كاش همكلاسی هایم مرا بیشتر دوست می داشتند
()6- ای كاش از صحبت كردن در كلاس ترسی نداشتم
()7- ای كاش می دانستم چطور باید مطالعه كنم
آرزوهای درباره خود
()1- ای كاش در انتخاب لباسهایم آزادی بیشتری داشتم
(×)2- ای كاش می توانستم بدون كمك دیگران كارهایم را انجام دهم
()3- ای كاش این اندازه دلهره نداشتم
()4- ای كاش خوابهای وحشتناك نمی دیدم

()5- ای كاش از ارتكاب خطا هراس نداشتم
()6- از كاش از انتقاد ترس نداشتم
آرزوهائی درباره بازی:
()1- ای كاشدوستی داشتم كه بتوانم با او بازی كنم
(×)2- ای كاش همبازیهایم مرا به عنوان رهبر انتخاب می كردند.
()3- ای كاش دوستانم می خواستند با من همبازی شوند.

آروزهائی درباره دیگران:
()1- ای كاش یك دوست بسیار خوب داشتم
()2- ای كاش دوستانم مرا اذیت نمی كردند
(×)3- ای كاش مردم به احساساتم توجه می كردند
()4- ای كاش مردم مرا مسخره نمی كردند
()5- ای كاش عضو انجمنی بودم
()60 ای كاش مردم مرا به مجالس خود دعوت می كردند.
سوم- پرسشنامه های ارزشیابی از مشاوره
پرسشنامه های ارزشیابی از روش مشاوره عبارتند از فرم تشخیص پیشرفت مشاور، سنجش رفتار مشاوره ای، سنجش مهارت های مشاوره ای، و فرم واكنش مشاوره به جلسه مشاوره
خیلی خوب قابل قبول ضعیف
1 2 3 4 5
1- آیا پاسخهای مشاوره با گفتار مراجع هم جهت است؟ توضیح دهید
2- آیا مشاوره در جلسه مشاوره نقش رهبر را ایفا می كند، توضیح دهید
3- آیا مشاوره به گفتار ضمنی مراجع توجه می كند
4- آیا مشاوره مراجع را می پذیرد؟ توضیح دهید
5- آیا مشاوره به مشكل مراجع رسیدگی می كند؟ توضیح دهید
6- آیا مشاوره موقعیت آرامی برای مراجع فراهم آورده است؟ توضیح دهید
7- آیا مراجع مشكلش را با مشاوره در میان می گذارد
8- آیا مشاور بخوبی گوش فرا می دهد؟ توضیح دهید

مشاهده گر باید ضمن مشاهده مشاور در جلسه مشاوره، فرم بالا را تكمیل كند و پس از پایان جلسه مشاوره نظرش را با مشاوره مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. مشاوره برای توسعه و بهبود مهارت های خود باید محتوای فرم را بدقت مطالعه كند و درباره هر مورد به طور عمیق بیندیشد
فرم سنجش مشاوره ای:
مشاوره باید بعد از هر جلسه مشاوره میزان موفقیت خود را در ایجاد رابطه حسنه و نیز كمك به مراجع برای حل مشكل بررسی كند. برای سنجش میزان موفقیت مشاوره طرح سوالات زیر از طرف مشاور و بررسی پاسخ های آن پس از پایان جلسه مشاوره پیشنهاد می شود:
بلی خیر
1- آیا مشكل مراجع را در جلسه مشاوره كاملا درك كردم؟ ×

2- آیا مراجع متوجه شد كه مشكلش را كاملا درك كرده ام؟ ×
3- آیا توانستم خود را بجای او قرار دهم و دنیا را از چشم او بنگرم؟ ×
4- آیا به مراجع گوش می دادم؟ ×
5- آیا مراجع علاقه من به خودش و به موضوح بحث را متوجه شد؟ ×
6- چه احساسی نسبت به مراجع داشتم؟
7- آیا مواردی هستند كه نمی خواهم با مراجع در میان گذارم؟ ×

8- چه تفاوت های بین عقاید و ارزش های مشاور و مراجع وجود دارد
9- آیا در جلسه مشاوره با مراجع رابطه بی ریا و مخلصانه ای داشتم ×
10- آیا مراجع متوجه خلوص نیست مشاورشد؟ ×

انواع دشواریهای رفتاری دانش آموزان:
1- دانش اموزانی كه سندرم شكست دارند
2- دانش اموزان كمال گرا
3- دانش آموزان كم خواه
4- دانش آموزان ضعیف
5- دانش اموزان دشمن و پرخاشگر
6- دانش آموزان دشمن و مستقل
7- دانش آموزان تحریك كننده
8- دانش آموزان بیش فعلال
9- دانش آموزان بی قدت و حواس پرت
10- دانش آموزان ناپخته
11- دانش اموزان طرد شده به وسیله همتایان
12- دانش اموزان خجالتی یا منزوی
چهار نوع دشواری اول به پیشرفت تحصیلی نامناسب مربوط می شوند اما مكانیسم هایی كه آنها را راه می اندازند متفاوتند در حالت اول دانش آموزی می بینیم كه احساس ناتوانی می كند و با اولین دشواری كار را كنار می گذارد ( سندرم شكست) در حالت دوم دانش اموزی اس كه به شیوه ی افراطی از خطا اجتناب می كند ( كمال گرا) سومین نوع دشواری به دانش آموزانی تعلق دارد كه در مقابل فعالیت های یادگیری بیگانگی احساس می كند( كسی كه كمتر از توان خود پیشرفت

می كند بالاخره، نوع چهارم دانش اموزی است كه اراده ی خوبی دارد خوب كار می كند، اما موفق نمی شود ( دانش آموز ضعیف) درست است كه مكانیسم های ایجاد كننده ی این دشوارهیهای رفتاری تفاوت دارند آسیب آنها بر بهداشت روانی تا اندازه ای مشابه است بدین صورت كه هر دانش آموز، به نوعی ناراحتی و فشار احساس خواهد كرد و بی توجهی به آنها آثار وخیمی خواهد داشت.
سه دشواری رفتاری بعدی (5و6و7) با پرخاشگری ارتباط پیدا می كنند دانش آموزان دشمن و پرخاشگر معمولا پرخاشگری خود را به صورت مستقیم نشان می دهند این پرخاشگری در اكثر موارد مورد توجه همتایان، آنهاست برعكس دانش آموزان دشمن و منفعل به صورت انفعالی مقاومت می كنند و پرخاشگری آنها متوجه معلم است. دانش آموزان تحریك كننده نیز پرخاشگری خود را به معلم متوجه می كنند اما آن را آشكار نشان می دهند به طوریكه ملاحظه می شود ناسازگاریهای رفتاری این سه گروه نیز به صورتهای كاملا متفاوت تجلی می كنند و پیامدهای كاملا مختلفی به د

نبال می آورند.
سه دشواری رفتاری (8و9و10) معمولا نقش مدرسه و انتظار آن از دانش آموزان را منعكس می كنند در اینجا نتیجه رفتارهای معلم، مدیر و پیامدهای اجرایی قوانین مدرسه خودنمایی می كنند مثلا مدرسه انتظار دارد كه دانش آموز بتواند بر اعمال خود كنترل داشته باشد كاری كه از عهده ی كودك بیش فعال بر نمی آید) مدرسه توقع دارد كه دانش اموز دقت و تمركز كافی و طولانی داشته باشد( كاری كه از عهده ی كودك بی دقت و حواس پرت بر نمی آید) بالاخره مدرسه از دانش آموز می خواهد كه تا اندازه ی خودمختار باشد، روی پای خود بایستد و خیلی وابستگی نشان ندهد( كاری كه از عهده ی كودك ناپخته و خام بر نمی آید) و دشواری رفتاری (11و12) به دشواریهای

موجود در برقراری واكنش هیا متقابل اجتماعی مربوط می شوند در یك طرف دانش آموزانی قرار دارند كه با همكلاسیهای خود ارتباط برقرار می كنند اما از طرف آنها پذیرفته نمی شود زیرا ویژگی های منفی دارند یا متفاوت از دیگرانند یا تازه به آن مدرسه آمده اند در طرف دیگر دانش آموزانی هستند كه از طرف همتایان طرد نمی شوند اما دوست ندارند با انها ارتباط برقرار كنند آنها طوری عمل می كنند كه گویی همه را فراموش كرده اند حتی بزرگترها را، از گروه اول تحت عنوان افراد

مطرود و از گروه دوم تحت عنوان افراد منزوی و خجالتی نام برده می شود. بنابراین مطرود كسی است كه دیگران او را نمی پذیرند اما منزوی كسی است كه به میل خود با دیگران ارتباط برقرار نمی كند یا نمی تواند برقرار كند جای تردید نیست كه آسیب های روانی این دو نوع رفتار نیز متفاوت خواهد بود.
با اجرای جامعه سنجی در كلاس به راحتی می توان افراد مطرود و منزوی را پیدا كرد و به كمك مصاحبه با دانش آموزان موانع موجود بر سر ایجاد ارتباط را شناخت و در رفع آنها كوشید تجربه های متعدد نشان می دهد كه این كار برای وارد كردن كودكان منزوی به گروه و رفع علتهای طرد

شدگی برخی دانش آموزان در سالم سازی جو حاكم بر كلاس بسیار مفید واقع می شود. بروفی و مك كاسلن هشدار می دهند كه نباید این دشواریهای رفتاری را مخصوصا در دوره های پایین خیلی جدی گرفت. آنها را جز ویژگی های دائمی دانش آموزان تصور كرد و بدین وسیله به رمان نژندی آنها رای داد این نوع برداشت با اصول بهداشتی روانی و تلاش برای اداره كلاس و اصلاح

رفتار دانش آموزان سازگاری ندارد. مدیریت صحیح مدرسه، اداره ی صحیح كلاس، آشنایی با ویژگی های سنین مختلف و آگاهی از مسائل اقتصادی و اجتماعی خانواده ها، راهبردهایی هستند كه می توانند بروز این دشواریها رفتاری دانش آموزان تنها از متغیرهای مربوط به دانش آموزان یا مدرسه نشات نمی گیرند بلكه تحت تاثیر عوامل خانوادگی و اجتماعی نیز قرار می گیرند اعتماد به اینكه دشواریهای رفتاری دانش آموزان از كنش متقابل آنها با محیط نشات می گیرد از نظر تضمین

بهداشت روانی، نگرش بسیار مثبتی است زیرا تغییر دادن محیط خیلی راحتتر از تغییر دادن شخصیت دانش آموز است.
برخی از این دشواریها براساس سن دانش آموز كاملا طبیعی جلوه می كند مثلا نداشتن دقت و تمركز برای دانش آموز كلاس اول ابتدایی، خیلی عادیتر از دانش آموز دوره ی راهنمایی است هیجانی شدن كودكان نیز براساس سن و جنس آنها معانی متفاوتی پیدا می كنند بنابراین توصیه نشان میدهد كه در مقابل دشواریهای رفتاری حتی الامكان نگرش مثبت اتخاذ شود تجربه نشان

می دهد كه در بسیاری موارد گفتن این كه « انتظار از دانش آموز همین است» خیلی از دشواریها را حل می كند زیرا به معلم خونسردی و بردباری می دهد همچنین دشواریهای رفتاری كودكان خیلی ریشه دار نیست و در نتیجه زودتر از بین می رود. تنها چند جلسه صحبت با معلم، روان شناس یا مشاور مدرسه كافی خواهد بود كه ریشه ی بسیاری از آنها خشك شود.
نقش مدرسه در تكوین دشواریهای رفتاری:
جونز و جونز از تحقیقات زیادی نام می برند كه در آنها سعی شده است علتهای دشواریهای دانش آموزان از نظر معلمان بررسی شود طبق یافته های این تحقیقات اكثر معلمان معتقدند كه دشواریهای رفتاری دانش آموزان از نگرش منفی آنها نسبت به مدرسه، دشواریهای اقتصادی یا

فرهنگی خانواده یا از دشواریهای بسیار وسیع جامعه نشات می گیرد تعدادی كمی از معلمان معتقدند كه مدرسه عامل دشواریهای رفتاری است متاسفانه این باور تعدادی زیادی از معلمان را منفعل می كند و بر بهداشت روانی دانش آموزان یا حتی معلمان آسیب می رساند. در واقع وقتی معلم دشواریهای رفتاری كودكان را به عوامل بیرونی و خارج از اختیار مدرسه نسبت می دهد به این نتیجه می رسد كه نمی تواند درباره ی رفع آنها كاری انجام دهد بنابراین باید دست روی دست بگذارد و شاهد تباه شدن دانش آموزان باشد.

تنها كاری كه این نوع معلمان انجام می دهند این است كه به كمك تقویت دانش آموزان را به كارهای مورد نظر وا می دارند و به كمك تنبیه یا محرومیت آنها را از كارهای ناپسند باز می دارند هویج و چوبه دستی را همیشه آماده نگاه می دارند.
درست است كه عوامل بیرونی از مدرسه در تكوین دشواریهای رفتاری دانش آموزان موثر واقع می شوند اما نباید از نظر دور داشت كه معلمان و مدرسه بر شیوه های رفتاری دانش آموزان ادراك و احساساتی كه آنها نسبت به خود پیدا می كنند اثر بسیار پابرجا دارند پذیرش واقعی این دیدگاه به معلمان ومسولان مدرسه نقش فعال می دهد بدین صورت كه آنها برای خلق جو مناسب برای

یادگیری، ایجاد انگیزه برای فعالیت، تشویق دانش آموزان برای اتخاذ رفتارهای سازگار و از همه مهمتر تلاش برای نگهداشتن این جو تلاش می كنند برخی مربیان تعلیم و تربیت آن قدر خوشبین هستند كه معتقدند اكثرا دشواریهای رفتاری دانش آموزان را می توان در كلاس یا در مدرسه حل كرد و در واقع اگر دشواریهای تقریبا حاد مثل پرخاشگری غیر كلامی یا بزهكاری، آنهایی را كه ریشه های خانوادگی یا فیزیولوژی دارند یا آنهایی را كه باید به كمك متخصصان حل شود كنار بگذاریم معلمان شایستگی دارند كه از بروز طیف وسیعتر از رفتارهای ناسازگار جلوگیری كنند و در صورت بروز آنها را تغییر دهند برای این كار دلیل ساده ای وجود دارد اكثر رفتارهای ناسازگار مخصوصا در

دوره های ابتدایی در راهنمایی بر اثر شرایط كلاس و مدرسه به وجود می آید و آموخته می شوند همانطور كه اكثرا بزرگسالان نیز معتقدند خاصیت نیمكت های مدرهس است كه برخی رفتارهای ناسازگار را در كسانی كه روی آنها می نشینند، بوجود می آورد مثلا كودكان ناراحتی در مقابل مردود شدن را از شكم مادر به دنیا نمی آورند یا به میل خود انتخاب نمی كنند، آنها در مدرسه مزه ی فشار روانی در مقابل شكست را می چشند، دانش آموزان در مدرسه ای كه نیازهای آنها را به نحو مناسب برطرف نمی كند ناسازگاری نشان میدهند باید پذیرفت كه معلم حتی در مدرسه ای

كه به بی نظمی شهرت دارد می تواند بر كلاس خود طوری تسلط داشته باشد كه دانش آموزان رفتارهای واقعا سازگاری نشان دهند. مهمترین عاملی كه می تواند دانش آموزان را آرام و سازگار كند ابر است كه آنها بتوانند واكنش های معلم و موقعیت های متفاوت را پیش بینی كنند كودكانی كه نمی توانند به این پیش بینی دست بزنند دایما در حال اضطراب، آشفتگی و ناتوانی در انتخاب رفتارهای مناسب به سر می برند بنابراین ثبات در اعمال و گفتار معلم می تواند بر آرامش روانی دانش آموزان اثر مثبت داشته باشد.

علل دشواریهای رفتاری دانش آموزان در كلاس:
1- دانش آموزان نمی داند كه چه كار باید بكند در این حالت به طور روشن و كافی به دانش آموز گفته نشده است كه چه كاری باید انجام دهد. انتظارهای معلم، قوانین، رفتارها، روش ها و فعالیت های معمولی كلاس، همچنین دستورالعمل های مربوط به هر درس باید صراحت داشته باشد و به اطلاع دانش آموز به سه از طرف دیگر نبود ثبات در رعایت قوانین را اداره ی كلاس یا نبود ثبات در

اجرای دستورالعمل ها و به طور كلی بدقولی موجب می شود كه دانش آموز آنها را ندیده بگیرد.
2- دانش آموز نمی داند كه چگونه عمل كند: تنها گفتن این كه دانش آموزان چه كار باید بكنند نمی تواند چگونگی انجام دادن آنها را تضمین كند بنابراین باید روشها و راههای رسیدن به هدف را

آموزش و تمرین داد و آنگاه ازدانش آموزان انتظار داشت كه خود عمل كنند.
3- دانش آموزان نمی داند كه چرا باید آنچه را كه از او می خواهند انجام دهد:
اغلب اتفاق می افتد كه درباره ی سودمندی آنچه دانش آموز باید یاد بگیرد یا آنچه باید انجام دهد اطلاعات كافی داده نمی شود همچنین به دانش آموزان گفته نمی شود كه آنچه انجام می دهند بعدها به چه درد آنها خواهد خورد.

4- دانش آموز بیكار است: دانش آموزی كه كار خود را زودتر از دیگران تمام می كند معمولا منتظر می ماند تا دیگران نیز تمام كنند بدیهی است كه در مدت انتظار می تواند مسائلی به وجود آورد بنابراین معلم باید پیش بینی كند كه این نوع كودكان در مدت بیكاری به نوعی سرگرم شوند.
5- درس خیلی دشوار است: وقتی درس خیلی دشوار به نظر می رسد دانش آموز احساس می كند كه نمی تواند یاد بگیرد و انتظارهای او از موفقیت همچنین ادراك از شایستگی خود كاهش می یابد و در نتیجه انگیزش خود را از دست می دهد.

6- درس خیلی آسان است: وقتی درس خیلی آسان به نظر می رسد دانش آموز احساس می كند كه ماندن در كلاس سودی ندارد ارزش درس در چشم دانش آموز پایین می آید و به همراه آن انگیزه برای یادگیری نیز كاهش می یابد.
7- از درس عقب مانده است: دانش آموزی كه چند جلسه غیبت می كند و از درس عقب می ماند احتمال دارد كه درس تازه را نفهمد این دانش آموز پس از مدتی احتمالا به این نتیجه می رسد كه دیگر دیر شده است در نتیجه تلاش نمی كند.

8- درس جالب نیست: انگیزه ی دانش آموز به عوامل زیادی از جمله: ارزش درس وابسته است بنابراین اگر دانش آموز درسی را جالب نداند بلكه كسل كننده احساس كند كمتر شانس خواهد داشت كه به آن علاقه مند شود مخصوصا اگر او از سودمندی و كاربرد درس اطلاع نداشته باشد انگیزه ای خود را به طور كلی از دست خواهد داد.

9- درس به درد نمی خورد: گاهی دانش آموز احساس می كند بین مطالبی كه یاد می گیرد و آنچه قبلا آموخته است یا اطلاعاتی كه در زندگی دارد هیچ رابطه ای نیست اینجاست كه از خود می پرسد « این مطلب به چه درد می خورد»
10- مورد توجه معلم قرار می گیرد: اكثر رفتارهای ناپسند دانش آموز به این علت ادامه می یابد كه توجه معلم را جلب می كنند همانطور كه به هنگام بحث از رابطه ی یادگیری با بهداشت روانی توجه به رفتارهای ناپسند دانش آموز در واقع تعویق كردن آنهاست.

11- مورد توجه همكلاسیها قرار می گیرد: دانش آموزی كه نظم كلاس را برهم می زند با معلم جر و بحث می كند و كارهای دیگری از همین نوع انجام می دهد توجه دیگران را به خود جلب می كند و باز تعویق می شود.

12- تلاش برای حفظ رفتارهای ناخوشایند اغلب از نوع تنبیه است: اكثر پژوهشگران متوجه شده اند كه معلمان برای جلوگیری از رفتارهای ناپسند و مخرب دانش آموزان معمولا به تنبیه متوسل می شوند بنابراین اثر تنبیه بر رفتاردانش آموز بسیار محدود است و بدآموزی نیز دارد از مهمترین بدآموزی های تنبیه این است كه دانش آموز همان روش را یاد می گیرد و موارد مشابه بكار می برد مثلا

معلمی كه دانش آموزی را به خاطر شرارتهای او طرد می كند دانش آموز یاد می گیرد كه در مورد دیگران همین رفتار را بكار ببرد. بنابراین نباید عوامل خارج از مدرسه را ندیده گرفت و اسناد همه ی رفتارهای ناسازگار به عوامل اجتماعی اقتصادی و خانوادگی و تبرئه كردن مدرسه، نگرشی است كه بی مسئولیتی را رونق می دهد. باطلاع از همه ی این عوامل به خاطر نجات كودكان و نوجوانان باید فعالانه وارد عمل شد رفتارهای سازگار را نشان داد، خواست، تقویت كرد.

روانشناسی رشد:
روان شناسی رشد، كه یكی از شعب روانشناسی است درباره ی چگونگی قوانین حاكم بر رشد در جنبه های جسمانی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی در سنین مختلف و نیز تاثیر وارثت و محیط در رشد بحث می كند. روانشناسی رشد بازیست شناسی و تعلیم و تربیت ارتباط دارد.

روانشناسی رشد، فرد را با قوانین و اصول حاكم بر رشد آشنا می سازد و به او امكان می دهد تا برای مقابله با مشكلات آینده آماده شود. همچنین با شناخت روال عادی رشد در جنبه های گوناگون مقایسه رفتار و تعیین انتظارات منطقی از فرد در هر سنی ممكن می گردد. به عنوان نمونه اطلاع از سن عادی برای راه افتادن، حرف زدن، و دندان در اوردن كودك به فرد امكان می دهد تا كودكان پیشرفته و عقب مانده را در این موارد تعیین كند.

بنابراین اطلاع از چگونگی رشد در سنین مختلف برای برنامه ریزان، معلمان، والدین و متخصصان روان در حالتی ضرورت می یابد. برنامه ریزان تربیتی با شناخت میزان آمادگی فرددر هر سن، مطالب و محتوای آموزشی مناسب با آن سن تهیه می كنند.

معلمان آشنا با روان شناسی پس از ایجاد رابطه ی حسنه با دانش آموزان درس را به گونه ای ارائه می دهند كه جالب و قابل درك باشد. والدین با اطلاع از روان شناسی رشد در هر سنی از فرزندان خود انتظاراتی معقولی خواهند داشت. آشنائی با جریان رشد به متخصصان روان درمانی یاری می دهد تا پس از شناخت علل رفتارهای نابهنجار، اختلالات روانی را درمان كنند/
تعریف رشد: رشد تعریف واحدی ندارد و از دیدگاههای متعددی تعریف می شود. معنی لغوی رش

د افزایش كمی و كیفی مستمر و همه جانبه ی موجود زنده است گرچه تغییرات كمی بسادگی اندازه گیری می شود اما سنجش تغییرات كیفی نسبتا مشكل تر است و ابزار دقیق نیاز دارد. رشد به دو گونه تقسیم كرده اند: رشد طبیعی یا نمو، كه در انسان و حیوان مشترك است، و بر افزایش اندازه ی كمی اندام های بدن اطلاق می گردد به عبارت دیگر رشد طبیعی افزایش كمی ارگانیسم است كه بر اثر عواملی نظیر تغذیه، بهداشت، استراحت و ورزش های حاصل می گردد و یادگیری در پیدایش آن دخالتی ندارد.

در رشد محیطی علی رغم رشد طبیعی، یادگیری نقش بسیار مهمی دارد بطوریكه اگر فرد تحت آموزش قرار نگیرد رشد به وقوع نخواهد پیوست. به عنوان نمونه، فراگیری تكلم در كودكان نوعی رشد طبیعی محسوب می شود. برای آغاز تكلم گرچه رشد طبیعی، یعنی سلامت و آمادگی در نگاه شنوائی و گویائی ضرورت دارد ولی چنانچه كودك سخن گفتن دیگران را نشود و بر محاورات آنان ناظر نباشد و نتواند از آنان تقلید كند، حرف زدن را فرا نخواهد گرفت.

به نظر پیاژه، رشد بریا سازگاری موجود زنده با محیط وحفظ تعادل ارگانیسم در دوره های مختلف زندگی است چنانچه در جریان رشد اختلالی به وجود آید موجود زنده سازگاری و تعادل لازم برای تداوم زندگی مناسب را از دست خواهد داد. همه ی موجودات مراحل رشد معینی دارند كه مرتب و پیوسته است، بدنی لحاظ كودك برای فراگیری حركات و مهارت های پیچیده، ابتدا باید اعمال ساده تر را بیاموزد.

رشد به طور كلی اعم از جسمانی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی یك سلسله دگرگونی های كمی و كیفی به هم پیوسته و منظم در موجود زنده است كه به منظور هدفی معین در جهت تكامل و سازگاری با محیط به وقوع می پیوندد. هر قدر ارگانیسم پیچیده تر و تكامل یافته تر باشد زمان لازم بریا نیل به كمال رشد طولانی تر خواهد بود. انسان در مقایسه با سایر جانداران هم تا زمان تولد رشد كمتری می یابد و هم كمال رشد او در جنبه های مختلف پس از تولد طولانی تر است
تاریخچه مط

العه رشد:
مطالعه ی علمی رشد كه در سال های اخیر رواج یافته است؛ در ادرار گذشته نیز مورد علاقه ی نویسندگان و دانشمندان بوده است. افلاطون سالها قبل از میلاد، با طرح تفاوت های فردی و تاثیر آموزش و پرورش دوران كودكی در پرورش استعدادها، اهمیت رشد را مورد توجه قرار داده است به نظر او نقش اصلی مربی شكوفا كردن استعدادها و رشد خصوصیات فردی است.

در مطالعه ی تحول روان شناسی رشد سه دور قابل ذكر است: رنسانس تا اوایل قرن نوزدهم، اوایل قرن نوزدهم تا قرن بیستم، و قرن بیستم، هر دوره ویژگی هایی دارد قبل از رنسانس و حتی سال ها پس از آن تربیت توانائی ها و علایق كودكان مورد توجه نبود و از آنان انتظار می رفت همچون بزرگسالان رفتار كنند. بتدریج تفاوت های فردی در تعلیم و تربیت مد نظر قرار گرفت و عقاید تربیتی متعددی توسط جان لاك، كمونیوس، رسوپستالوزی، فروبل ارائه گردید. در قرن هفدهم

میلادی جان لاك، ذهن را همچون لوح سفیدی دانست كه آماده هر نوع یادگیری است. به نظر لاك، تعلیم و تربیت برای رشد فرد در جنبه های مختلف ضرورت دارد. كمونیوس در همین قرن، با تاكید بر اهمیت علایق و استعدادها در تعلیم و تربیت، استفاده از وسایل كمك اموزشی را در تعلیم كودكان لازم دانست. در قرن 18 میلادی رسو با تاكید بر رشد و آمادگی كودك در تعلیم و تربیت اهمیت

حواس رادر آموزش مطرح ساخت و استفاده از وسایل كمك آموزشی را برای تقویت حواس ضروری شمرد. رسو روش تربیت و برنامه ریزی كودك محوری را كه در آن علایق و توانایی های كودكان اساس كار قرار می گیرند، جایگزین روش برنامه محوری كرد. در اواخر همین قرن پستالوزی با مشاهده رفتار پسر 5/3 ساله اش، تناسب آموزش با رشد كودك را مطرح كرد و اعلام داشت كه در تعلیم و تربیت باید به شرایط یادگیری توجه شود. پستالوزی كه به تربیت كودكان بی سرپرست علاقمند بود كمبود محبت والیدن را مانع رشد عادی كودك قلمداد كرد.

در قرن نوزدهم میلادی، تحلیل شرح حال كودكان كه توسط بست بستگان آنها نوشته شده بود در گسترش روان شناسی رشد نقش بسزایی ایفا كرد. این شرح حال ها چون توسط خویشاوندان تهیه شده بودند اعتبار علمی چندانی نداشتند. بدین معنی كه شاهدان اغلب جنبه های مثبت را مشاهده ودرج می كردند و نكات منفی را نادیده می انگاشتند. همچنین به لحاظ تلت تعداد شرح حال ها، تعمیم نتایج امكان پذیر نبود. در اواخر همین قرن استانلی هال رئیس دانشگاه كلارك آمریكا با همكاری گزل و ترمن مطالعه ی رشد كودكان را از طریق روشهای تجربی آغاز كردند و اطلاعات گرانبهائی را در زمینه ی رغبت و استعداد كودكان و نوجوانان فراهم آوردند.

در قرن بیستم، با كمك علوم پزشكی، زیست شناسی، جامعه شناسی تربیتی و استفاده از ابزارهای دقیق سنجش رشد به شیوه ای علمی مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفت، قانون مندل، درباره ی انتقال صفات ارثی و پیدایش نظریه ی ژن ها و كروموزوم ها به گسترش روان شناسی كمك شایانی كرد.

اصول رشد:
1- رشد جریان مداوم و پیوسته است و هیچگاه متوقف نمی شود. رشد موجود زنده كه در لحظه ی انعقاد نطقه آغاز می گردد، در تمام حیات ادامه می یابد. گذشته با حال و حال با آینده در ارتباط است از اینرو رفتار حال و آینده ی كودك بر مبنای چگونگی رشد او در گذشته است.

2- رشد جهت دار و در جهات سری، پائی، مركزی، محیطی و عام به خاص به وقوع می پیوند و به عبارت دیگر رشد در جهات طولی، عرضی و كلی به جزئی صورت می گیرد. رشد سری پائی كه از ناحیه ی سر شروع می شود بتدریج به سینه، كمر، باسن و سپس پاها گسترش می یابد.

رشد مركزی محیطی كه از ناحیه ی مركزی بدن آغاز می گردد به تدریج بخش های كناری بدن را در بر می گیرد. رشد عام به خاص تعلیم رشد حركات، از قسمت های درشت بدن آغاز می شود و بتدریج به قسمت های كوچكتر توسعه می یابد. به عنوان نمونه رشد اندام هیا آواساز، رشد عام به خاص است كه همگام با تكامل جزئیات اندام مذكور، اصوات و كلمات مبهم را به تدریج به اصوات و كلمات روشن تری بدل می كند و در كنار كنار رشد فرایندهای یادگیری، نحوه ی استفاده ی صحیح از اندام های آواساز اموخته می گردد.

3- تفاوت های فردی در رشد وجود دارد و افراد مختلف به طور یكسان رشد نمی كنند. با مقایسه ی تعدادی كودك همجنس و همسان، متوجه می شویم كه در رشد آنها تفاوت های كمی و كیفی وجود دارد لذا از هر كسی انتظار می رود كه متناسب با رشد خویش رفتار كند. از نظر جنسیت نیز تفاوت های فردی نیز در رشد وجود دارد چنانكه دختران و پسران همسن، رشد یكسانی ندارند. به عنوان نمونه پسران به هنگام تولد در مقایسه با دختران عموما سنگین تر و بلندترند و دختران در برابر ابتلا به امراض، مقاوم تر از پسران هستند.

4- سرعت رشد در دوران مختلف زندگی یكسان نیست: رشد جسمانی در دوره ی اول كودكی سریع است در حالیكه رشد اجتماعی در دوره ی سوم كودكی با سرعت بیشتری انجام می گیرد. نسبت رشد اعضای مختلف بدن نیز یكسان نیست. قد انسان بزرگسال تقریبا سه و نیم برابر زمان نوزادی است در حالیكه وزن بزرگسال حدود بیست برابر نوزاد است.

5- عوامل ارثی و محیطی تواما در رشد تاثیر دارند و تعامل بین آنها روال رشد را مشخص می سازد چنانچه شرایط محیطی نامساعد باشد، توانائی های بالقوه به خوبی رشد نخواهند كرد از این رو محیط مناسب امكانات لازم برای شكوفایی توانائی های بالقوه را فراهم می آورد.

6- رشد در جنبه های جسمانی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی بوقوع می پیوندد. این جنبه ها با یكدیگر ارتباط دارند و بر هم تاثیر می گذارند. وراثت و عواملی نظیر تغذیه، بهداشت، وضع اجتماعی- اقتصادی خانواده، ترشح غدد، آب و هوا، و زمان در چگونگی رشد جسماین موثرند. رشد جسمانی از طریق افزایش وزن و هماهنگی در حركات قابل تشخیص است. اندازه ی قد نوازد كه به هنگام تولد پنجاه سانتی متر است در شرایط طبیعی در یك سالگی به حدود هفتاد و پنج سانتی متر افزایش می یابد و وزنش از 5/3 كیلوگرم به حدود 10 كیلوگرم می رسد.

افزایش اندازه ی دورسر و رشد مغز نیز در تعیین رشد جسمانی، معیارهای مناسبی محسوب می شوند سر نوزاد كه به هنگام تولد حدود 60% حجم نهایی خود را داراست، در نخستین سال زندگی رشد بسیار سریعی دارد. مغز نوزاد كه حدود 350 گرم وزن دارد در بیست سالگی به 1200 الی 1400 گرم می رسد. هوشمندی با وزن مغز ارتباط چندانی ندارد و عملكرد مغز به چین و شكن های سطح آن مربوط است. نخستین دندان های شیری معمولا در شش تا هفت سالگی می رویند و تا حدود 5/2 سالگی كامل می شوند. دندان های دختران معمولا زودتر از پسران می رویند. در

بعضی كودكان، رویش دندان ممكن است مدتی به تاخیر افتد، رشد استخوان ها در حركات كودك هماهنگی به وجود می آورد استخوان ها كه زا هنگام تولد غضروفی هستند، به تدریج محكم می شوند. كودك در یادگیری حركات ابتدا از عضلات و استخوان های درشت و سپس از عضلات و استخوان های كوچك استفاده می كند از اینرو، حركات كودك ابتدا كلی است و به تدریج حالت مشخصی به خود می گیرد. به عنوان نمونه كودك قبل از آنكه بتواند راه برود یك سلسله حركات كلی انجام می دهد و قبل از انكه مهارت نوشتن را فراگیرد خطوط نامنظمی را بر روی كاغذ می كشد.
رشد ذهنی در هوشمندی تكلم، ابتكار، تجسم، تفكر، قضاوت صحیح و حل مساله ظاهر می شود و رشد ذهنی كه برای تداوم زندگی و ضرورت دارد حواس نقش بسزایی ایفا می كنند. هوشمندی یكی از نشانه های رشد مناسب ذهن است. هوش به سه نوع انتزاعی، مكانیكی و اجتماعی تقسیم می شود. هوش انتزاعی، باعث درك سریع كلمات و حل مساله می گردد.

هوش مكانیكی، انجام موفقیت آمیز كارهای عملی را موجب می شود. هوش اجتماعی برتر برقراری روابط اجتماعی مطلوبی با دیگران را باعث می گردد. قدرت تكلم، نشانه ی دیگری از رشد مناسب ذهن محسوب می شود در تكلم سالم، چندین دستگاه بدنی باید سالم باشند، از جمله دستگاه شنوایی، دستگاه گویائی و دستگاه عصبی كه محور فرایندهای یادگیری بشمار می روند و اختلال در هر مورد كودك را از تكلم صحیح باز می دارد صدائی كه پس از تولد از نوزاد شنیده می شود یك

عكس العمل عصبی است كه از ورود هوا به شش حاصل می گردد و آنرا می توان نخستین مرحله ی صداسازی محسوب داشت. بتدریج هدفهای كودك در این اصوات تغییراتی را ایجاد می كند كه توسط مادران بخوبی قابل تشخیص است و با رشد ذهن و فهم كودك تناسب دارد. كودك در حدود نه ماهگی از گفتار اطرافیان به خصوص والدین و خواهران و برادران تقلید می كند و آواهای ساده ای را بدون درك معنی مكررا بر زبان جاری می سازد به تدریج بین شنیده ها و واقعیات محیط

ی ارتباط منطقی برقرار می كند و به كشف مفاهیم و درك معانی كلمات موفق می گردد.
رشد عواطف موجب ارائه ی پاسخ های مناسب به محرك ها، قضاوت منطقی و سلامت روانی می گردد. عواطف كودكان معمولا زودگذر، شدید، متنوع و تكراری هستند عواطف، با علائم ظاهری جسمانی همراهند و با دگرگونی در جریان فیزیولوژیكی بر اعمال و افكار تاثیر می گذارند و در

مواردی تعادل را محتمل می سازند و توانائی حل مساله را از فرد سلب می كنند. عوامل محیطی و فرهنگ نخست از طریق شرایط خانوادگی و اعضای آن بر رشد عواطف تاثیر می نهند. اختلافات خانوادگی جدائی یا مرگ والدین و وضع اقتصادی- اجتماعی نامناسب در رشد عواطف اثرات سوئی دارند. والدین در بروز و كنترل عواطف كودكان نقش مهمی دارند و با رفتار و گفتار خود می توانند عواطف آنها را در جهت مناسبی هدایت كنند از انواع عواطف می توان ترس، خشم و محبت را نام

برد. ترس بر اثر مواجهه با خطر یا موقعیتی غیر منتظره و ناگهانی كه فرد آماده ی دفاع نیست به وجود می آید. اختلال در تكلم، تغییر رنگ چهره، طپش قلب، نوع غیر ارادی ادرار، گریه و اطاعت از علائم ترس به حساب می آیند. ترس زمانی خیالی و گاهی واقعی است كودك بسیاری از ترس ها را در خانواده خصوصا از مادر می آموزد. ترساندن كودكان از اشیا و موضوعات مختلف كاردرستی نیست حذف محرك ترسناك، موجب از بین رفتن ترس می شود لذا برای از بین بردن ترس از شدت محرك ترسناك، باید به تدریج كاسته شود ومحرك لذت بخشی جایگزین آن گردد. همچنین آشنا

ساختن تدریجی كودك با موقعیت ترس آور به همراه یك بزرگسال در كاهش ترس روش مفیدی است به عنوان نمونه اگر كودكی از رفتن به اطاق تاریك می ترسد بزرگسالی به همراه او به اطاق تاریك می ترسد بزرگسالی به همراه او به اطاق می رود چراغی را روشن می كند با تكرار این عمل ترس كودك بتدریج برطرف می گردد. خشم ممكن است بر اثر بیماری، سرزنش، تنبیه و دخالت بی مورد، ممانعت از استقلال، عدم ارضای نیازها، و نرسیدن به هدف ایجاد شود. خشم با بر افروختگی چهره، اخم كردن، گاز گرفتن، تغییر لحن صدا، پرخاشگری و گریز همراه است به هنگام خشم هیپوتالاموس تحریك می شود و دستگاه آدرنال سمپاتیك، شیمی خون را در جهت دفاع از بدن

آماده می سازد. كودك در اولین ماههای زندگی محبت را از اطرافیان می آموزد اعضای خانواده مخصوصا مادر اولین الگو در آموزش محبت محسوب می شود ابراز محبت به طریق درست در تعادل روانی و شادابی كودك نقش ارزنده ای دارد و افراط و تفریط در ان عواقب وخیمی ببار می آورد.
رشد اجتماعی برای تنظیم روابط و رعایت قوانین اهمیت بسزایی دارد انسان اصولا موجودی اجتماعی است و رشد اجتماعی برای تداوم زندگی او ضرورت دارد. از طریق رشد اجتماعی، انسان می آموزد چه كارهایی را باید و چه فعالیت های را نباید انجام دهد. وضع اقتصادی و شرایط روانی

خانواده و سلامت كودك، در رشد اجتماعی تاثیر بسیار دارند. كودكان مریض چون به بازی و حضور در جمع تمایلی نشان نمی دهند در صورت طولانی شدن بیماری، مشكلاتی در رشد اجتماعی آنان به وجود می آید.
رشد اخلاقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای سلامت فرد و جامعه و زندگی سعادتمند ضرورت دارد رشد اخلاقی باید از اهداف مهم آموزش و پرورش باشد و همگام با شكوفایی استعدادهای ذهنی، سجایای اخلاقی نیز در دانش آموزان پرورش یابد. آموزش ها و رفتارهای والدین در رشد اخلاقی كودك نقش سرنوشت سازی دارند زیرا كودك با تقلید از والدین آنچه را كه می بیند و می شنود، می آموزد و سپس انجام می دهد.

گزارش كتابخانه ای:
نوجوانی كه با تغییرات گوناگون در زمینه های متعدد همراه است یكی از بحرانی ترین ادوار زندگی به حساب می آید چون عوامل زیستی، روانی، اجتماعی تواما در بروز دوره ی نوجوانی دخالت دارند تعیین سن دقیقی برای آغاز و پایان آن امكان پذیر نیست نوجوانی در دختران معمولا سنین یازده تا پانزده سالگی و در پسران دوازده تا شانزده سالگی را شامل می شود رفتارو عملكرد نوجوان را نمی توان تنها از یك دیدگاه مطالعه و بررسی كرد بلكه باید به تمام جوانب و ابعاد وجودی او توجه شود برای آشنایی با خصوصیات و مشكلات دوره ی نوجوانی، چگونگی رشد و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار می گیرد.

1- رشد جسمانی، در یازده تا پانزده سالگی تغییرات سریع جسمی در دختران و پسران به وقوع می پیوندد و با آغاز بلوغ دستگاه تولید مثل نوجوان رشد می كند دستگاه تولید مثل دختر مركب از تخمدان ها لوله شیپوری رحم، رحم و مهبل ارت تخمك توسط تخمدان ها تولید از طریق لوله شیپوری به طرف رحم هدایت می شود دستگاه تولید مثل پسر شالم بیضه ها و آلت تناسلی است كه از تعدادی اندام درونی بهم پیوسته تشكیل شده است كه در ایجاد اسپرم نقش حیاتی دارد، به

هنگام بلوغ، افزایش هورمون مترشحه از بخش قوامی هیپوفیز تغییرات جسمانی را بوجود می آورد و هورمون محرك غدد تناسلی، اعضای جنسی را فعال می كند و موجب پیدایش اسپرم در پسر و تخمك رسیده در دختر می گردد. هورمون های جنسی تسترون در مرد و استروژن در زن در ارتباط با سایر هورمون های بدن، رشد سریع عضلات و استخوانها را موجب می شوند. صفات ثانویه جنسی در دختران شامل بزرگ شدن پستانها و باسن و رویش موهای زهار و زیر بغل وظهور قاعدگی است

و در پسران عبارت از رویش موهای زهار و زیر بغل و دو رگه شدن صدا و احتلام می باشد. در دوره ی نوجوانی رشد جسمانی سریع، موجب افزایش قد و وزن می گردد سرعت رشد دختران با پسران تفاوت دارد بدین معنی كه سرعت رشد پسران از سیزده تا پانزده سالگی است و در چهارده سالگی به حداكثر می رسد. در این زمان بر قد پسر ده تا بیست و پنج سانتی متر و بر وزن او هفت تا بیست كیلوگرم افزوده می شود.

سرعت رشد دختر معمولا در سال زودتر از پسر آغاز می گردد و از یازده تا سیزده سالگی ادامه می یابد و در دوازده سالگی به حداكثر می رسد. در دوره ی نوجوانی دختران در مقایسه با پسران رشد كندتری دارند و بر قد آنان دوازده تا چهارده سانتی متر و بروز نشان ده تا پانزده كیلوگرم افزوده می شود. رشد قد پسران در پانزده سالگی و دختران در سیزده سالگی كندتر می شود و

پس از گذشت سه سال تقریبا متوقف می گردد در دوره ی نوجوانی، نسبت و شكل اعضای بدن تغییر می كند و تا حدود زیادی شبیه اندام بزرگسالان می شود رشد عضلات ادامه می یابد استخوان ها بزرگتر و سفت تر یم شوند، چربی زیر پوستی روبه كاهش می گذارد و بر رشد اعضای تناسلی افزوده می شود. عضلات در هشت سالگی حدود بیست درصد، در پانزده سالگی سی و دو درصد و در شانزده سالگی چهل و چهار درصد وزن خالص بدن را تشكیل می دهند رشد

عضلانی در دختران و پسران تفاوت دارد و در پسران پانزده تا شانزده ساله و در دختران دوازده تا پانزده ساله رشد عضلانی سریع است. بر اثر رشد عضلانی عصبی، استخوانی، حركات بدنی به تدریج منظم تر و پیچیده تر می شوند و بر قدرت و سرعت و دقت و هماهنگی حركات دختران چهارده ساله و پسران شانزده ساله بمقدار زیادی افزوده می گردد.

علائم بلوغ در دختران برجسته شدن پستان ها در سن تقریبا یازده سالگی از اولین علائم مشخصه بلوغ به حساب می آید سپس قسمت بیرونی دستگاه تولید مثل رشد می كند و سرانجام قاعدگی رخ می دهد سن وقوع قاعدگی در دختران با تغذیه، بهداشت، شرایط اقلیمی، نژاد، آموزش ها و محرك های محیطی بستگی دارد و معمولا ممكن است در سنین نه تا سیزده سالگی رخ می دهد. نگرش و طرز تلقی دختر نسبت به قاعدگی خود، در ایفای نقش مادری و سازگاری اجتماعی و زناشوئی آینده ی او تاثیر بسزایی دارد، آموزش ها و توصیه های تربیتی مفیدی كه ازجانب والدین و افراد اگاه در این زمینه در دسترس نوجوانان قرار می گیرد می تواند در پیدایش نگرش واكنش مطلوب نسبت به اولین قاعدگی موثر باشد. دخترانی كه از قبل برای قاعدگی

آمادگیها و اطلاعات لازم را كسب كرده اند به راحتی خواهند توانست با مسائل و مشكلات این واقعه مقابله كنند از سوی دیگر دخترانی كه آمادگی و اطلاعات كافی ندارند به هنگام وقوع قاعدگی نسبت به آن احساس تنفر و شرم و خطر می كنند. اگر مادر یا اطرافیان قاعدگی را واقعه ای دردناك و ترسناك تلقی كنند دختر نوجوان نیز چنین نگرشی نسبت به ان خواهد داشت « نگرش منفی نسبت به قاعدگی همچنین ممكن است از ناراحتیها و بیماری های جسمانی ناشی شود. قاعدگی در آغاز نامنظم است و با سردرد، كمر درد و شكم درد توام می باشد.

2- رشد ذهنی: با افزایش رشد ذهنی در دوره ی نوجوانی، نوجوان به تدریج تفكر عینی و ملموس را رها می سازد و به تفكر انتزاعی و منطقی می پردازد، و با تشكیل فرضیه، قادر به استدلال و نتیجه گیری از وقایع و پدیده ها می شود به عنوان نمونه، نوجوان می تواند قوانین متعدد را با یكدیگر تلفیق كند و به تاثیر حرارت بر اهن پی ببرد. در این دوره نوجوان برای حل مساله نقشه و طراحی ذهنی دارد و بدین توسل به پدیده های عینی و ملموس می تواند فرضیه بسازد و پس از استدلال و تجزیه و تحلیل، نتیجه گیری كند و به مفاهیم جدیدی دست یابد

3- رشد ذهنی: با افزایش رشد ذهنی در دوره ی نوجوانی، نوجوان به تدریج تفكر عینی و ملموس را رها می سازد و به تفكر انتزاعی و منطقی می پردازد و با تشكیل فرضیه، قادر به استدلال و نتیجه گیری از وقایع و پدیده ها می شود به عنوان نونه نوجوان می تواند قوانین متعدد را با یكدیگر تلفیق كند و به تاثیر حرارت بر آهن پی ببرد. در این دوره نوجوان برای حل مساله نقشه و طراحی ذهنی دارد و بدون توسل به پدیده های عینی و ملموس می تواند فرضیه بسازد و پس از استدلال و تجزیه و تحلیل نتیجه گیری كند و به مفاهیم جدیدی دست یابد

4- رشد عاطفی: همراه با تغییرات جسمانی، در نوجوانان یكی سلسله دگرگونی ها در احساسات و عواطف، تمایلات و خواسته ها، تصورات و تخیلات به وجود می آید و توازن دوران كودكی را بهم می زند و احتمال بروز اختلالات را در این دوره افزایش می دهد.
برای تداوم زندگی نوجوان باید افكار و وابستگی ها و روابط دوران كودكی خود را رها سازد و در هر مرحله دیدگاهها و مهارت های جدیدی بدست آورد انتقال موفقیت آمیز از دوره ی كودكی

بهنوجوانی كه به تغییر در « مفهوم خویشتن» نیاز دارد كار چندانی آسانی نیست و بدون كمك اطرافیان خصوصا والدینی آگاه و مطلع با موفقیت ترین نخواهد بود نوجوان برای انطباق خود با محیط و شناخت اطرافیان به راهنمایی افراد آگاه و بصیر نیاز دارد. تغییرات سریع جسمانی توام با رشد ذهنی نوجوان را دچار گوشه گیری، ناسازگاری، درون گرائی، ترس و وحشت، افكار رویایی،

خودشیفتگی، حجب و حیا می كند كه این صفات رد رفتار او ظاهر می شوند. با تشدید احساسات و عواطف در دوره ی نوجوانی نوجوان از واقعیات عینی محیط فاصله می گی رد و بر عالم رویا و خیال پناه می برد و به تلقید از قهرمانان و شخصیت های ایده آل خود می پردازد و بدان وسیله تمایلات و خواسته هیا خود را ارضا می كند.

رشد ذهنی به نوبه خود قدرت تجزیه و تحلیل نوجوان را افزایش می دهد و موجب می شود كه نوجوان افكار و احساسات خود را در قالب رویا و خیال یعنی بدانگونه كه می خواهد و نه انطوری كه هست ارائه دهد و خود را ارضا كند در این صورت نوجوان از درك واقعیت غافل می ماند و در عالمی از رویا و خیال مردمی می رود و این حالت، ارضا كننده و تسلی بخش ساعتها در خلوت افكار

نوجوان را به خود مشغول می دارد. احساسات و عواطف نوجوان متغیر و متعدد است و به سادگی قابل پیش بینی نیست نوجوان قادر است احساسات و عواطف واقعی خود را مخفی كند و علیرغم احساس خویش رفتار دیگری را بروز می دهد. چنین حالتی برقراری ارتباط و تعالم با نوجوان را مشكل تر می سازد. از عواطف متداول بین نوجوانان می توان ترس، خشم، دوستی و محبت را نام برد. ترس بر اثر مواجهه ناگهانی و غیر منتظره كه فرد آمادگی دفاع از آنرا ندارد حاصل می شود وبه انواع گوناگون از جمله ترس از مدرسه، ترس از شكست، ترس از بیماری و ترس از تنهایی در

نوجوانان مشاهده یم شود. نوجوان می ترسد مبادا نتواند از عهده ی انجام كارهای محوله در مدرسه بخوبی بر آید، می ترسد نتواند دوستانی پیدا كند و در نتیجه تنها بماند همچنین به هنگام علائم بلوغ با نوعی ترس مواجه می شود در این زمینه ناآگاهی و بی توجهی و یا نگرش نامناسب والدین نسبت به تغییرات جسمانی دوره ی بلوغ در نوجوانان مثلا وقوع قاعدگی در دختران و احتلام در پسران ممكن است نوجوان را به وحشت و هراس اندازد آگاهی والدین به تغییرات جسمی و روانی دوره ی نوجوانی و اقدام به وقوع آنان در سازگاری عاطفی نوجوانان می تواند موثر باشد.

خشم بر اثر برخورد نوجوان به مانعی كه بر سر راه هدف او قرار می گیرد حاصل می شود. تشدید خشم عملكرد حواس را مختل و قضاوت صحیح را مشكل و یا غیر ممكن می سازد از مهمترین عوامل ایجاد خشم در نوجوانان می توان سلب آزادی و ممانعت از استقلال، نرسیدن به هدف، تبعیض، محرومیت، شكست، سرزنش را انتقاد و دخالتهای بیجای والدین را نام برد. دوستی و محبت خانواده برای رشد عواطف در هر دوره و مخصوصا در نوجوانی اهمیت فراوان دارد و چنانچه نوجوان از آن محروم باشد تعادل روانیش مختل می گردد و عواقب نامطلوبی از جمله انحرافات اخلاقی را موجب می شود.

واكنش و نگرش نوجوان در قبال تمایلات و مسائل جنسی كه از تغییرات هورمونی و جسمانی ناشی می شود در تعادل عاطفی و روانی او نقش بسزایی دارد و نوجوان باید رفتار جنسی مقبول و مناسبی را بیاموزد. آموزش مناسب و پرورش اعتقادات مذهبی در چگونگی تظاهر رفتارهای جنسی بطریق مقبول و مطلوب در دختران و پسران اهمیت بسیار دارد. از این رو والدین و افراد آگاه باید اطلاعات مناسبی در زمینه ی رفتارهای جنسی از جمله نحوه ی برخورد با تغییرات جسمانی و شیوه ی مراقبت از اعضای بدن و چگونگی ارتباط با اطرافیان و جنس مخالف را به نوجوانان ارائه

دهند. رفتارهای جنسی از نظر كیفی و كمی به عوامل فرهنگی و اجتماعی بستگی دارد. نوجوان با راهنمایی های صحیح و مناسب می تواند رفتارهای جنسی خود را در جهت سازنده ای هدایت كند. چنانچه راهنمایی ها نادرست و نامناسب باشند اصلاح مشكلات در آینده كار مشكلی خواهد بود.

نحوه ی ارتباط و عملكرد والدین با نوجوان در تعیین نوع نگرش او نسبت به نقش های نوجوانی اهمیت بسیار دارد به عنوان نمونه اگر رفتارهای زنانه ی دختر در خانواده مورد ستایش و پذیرش والدین قرار گیرد این رفتارها بدون ناراحتی و نگرانی از طرف دختر انجام و تكرار خواهند شد برعكس اگر رفتارهای زنانه ی دختری توسط والدین طرد شود این رفتارها به وقوع نخواهد پیوست لذا والدین با تایید و تشویق می توانند رفتارهای مطلوبی را از همان آغاز كودكی در فرزندانشان ایجاد و تعویق كنند.

اختلال در رشد عواطف ممكن است به بزهكاری نوجوان منجر شود. بزهكاری نوجوانان به عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی بستگی دارد و شیوع آن در پسران بیشتر از دختران است بزهكاری نوجوانان كه یك اختلال عاطفی- اجتماعی بحساب می آید اقدام به عملی است كه نوجوان را ارضا می كند ولی مورد پسند جامعه نیست. علل وقوع بزهكاری بسیار متعدد است و از آن جمله می توان احساس ناامنی و طرد شدگی، محرومیت زا دوستی و محبت، احساس حقارت در خانه و

مدرسه، رفتارهای نامناسب والدین و اختلافات خانوادگی، حسادت شدید نسبت به خواهران و برادران ، احساس گناه، فقر اقتصادی را نام برد. بزهكاران را به دو گروه می توان تقسیم كرد: گروه اول بزهكارانی را شامل می شود كه محل زندگی آنها در منطقه ای است كه میزان وقوع بزهكاری بسیار زیاد است در این حالت نوجوان از اطرافیان خود بزهكاری را می آموزد و از ارتكاب آن چندان احساس ناراحتی و گناه نمی كند. با تغییر محل زندگی نوجوان بزهكار احتمال می رود بزهكاری كاهش یابد یا از بین برود و گروه دوم بزهكارانی را در برمی گیرد كه وجدانی ضعیف و رشد نیافته دارند این بزهكاران در خانواده ای از هم پاشیده، معتاد به الكل و مواد مخدرف بی توجه به ارزش های اخلاقی و بی محبت تربیت شده اند آنان آموخته اند كه از طریق ارتكاب بزه احساسات خصومت آمیز خویش را فرونشانند.

4- رشد اجتماعی:
نوجوان كه خواهان استقلال و همكاری است. در میل به استقلال با نوعی تضاد و كشمكش درونی مواجه می شود از سوئی می خواهدمستقل زندگی كند و از جانب دیگر برای ارضای نیازهایش وابستگی به خانواده را ضروری می داند در جوامع مختلف با استدلال طلبی نوجوانان به روش های گوناگونی برخورد می شود خانواده هایی كه از آغاز، كودك را به تدریج مستقل زیستن عادت می دهند از میزان كشمكش و تضاد او در نوجوانی به مقدار قابل توجهی می كاهند.

اشتغال یكی از عوامل مهم در استقلال بخشی به زندگی نوجوان محسوب می شود نوجوان در صورت اشتغال به استقلال مادی می رسد، مورد تایید دیگران قرار می گیرد، به همكاری با دیگران می پردازد، و نهایتا به مستقل زیستن موفق می شود. انتخاب شغل در جوامع صنعتی با مسائل و مشكلات فراوانی همراه است كه برای احراز موفقیت در این مورد، راهنمایی شغلی نوجوان برای گزینش شغل مناسب ضرورت تام دارد. نوجوان كه بیش از هر زمان دیگر تحت فشارهای محیطی گوناگون قرار دارد در صدد تعیین هویت خود و ایجاد تعادل و هماهنگی بین خواسته ها و امیال و كشمكش های متضاد خود بر می آید. نوجوان باید در دوره ی نوجوانی با برقراری ارتباط مجدد با

تجارت گذشته ش به تعیین اهداف آینده اش بپردازد و ناگزیر است با پذیرش تغییرات سریع جسمانی و بیداری تمایلات جنسی، هویت خود را مجددا بازسازی كند. اگر برقراری هویت بطریق مطلوبی انجام نشود نوجوان با ابهام نقش مواجه می شود و رشد عاطفی و اجتماعی او مختل می شود. نوجوان برای تعیین هویت خود باید خویشتن را بشناسد. به هدف از زندگی پی ببرد، به ارزش هایش آگاهی یابد و بداند كه «من» او با هر فرد دیگری تفاوت دارد.

به نظر گلسر هویت آن تصویری است كه فرد از خویشتن دارد و ممكن است با تصوراتی كه دیگران از فرد دارند هماهنگ ویكسان و یا با آن كاملا متفاوت باشد. تشكیل هویت جز لازم و ضروری برای تمام انسانهاست و به دو جز هویت « موفق» و « شكست» تقسیم یم شود از سنین چهار تا پنج سالگی كودك در ارتباط با اعضای خانواده و اطرافیان هویت خود را از دو بعد توفیق و شكست مورد ارزیابی قرار می دهد و در سن نوجوانی از طریق تعامل و درگیری عاطفی با اطرافیان و به خصوص والدین به توسعه ی آن می پردازد. نوجوانان با هویت موفق دور هم می آیند و آنان كه هویت

شكست دارند به معاشرت با یكدیگر می پردازند زیرا خصوصیات مشتركی دارند خصوصیات مشترك نوجوانان با هویت شكست كه احساس تنهایی و بی كسی است انها را از حل مشكلات زندگی و مواجهه با واقعیت باز می دارد و در نتیجه دچار اضطراب و پریشانی می شوند و با مسائل و مشكلات عاطفی و اجتماعی از جمله بزهكاری مواجه می گردند در مقابل نوجوانان با هویت موفق و به طور سازنده ای با مشكلات برخورد می كنند و بر اثر احساس ارزشمندی و درستی، از عهده ی حل مسائل به خوبی بر می آیند.
به نظر اریكسون هویت وحدتی است

كه بین سه سیستم زیستی، اجتماعی، روانی بوجود می آید و بدانوسیله نوجوان می داند كیست، چه می خواهد، به چه جامعه و فرهنگی تعلق دارد برگذشته و آینده اش آگاه است و اهداف آینده اش را به خوبی می شناسد. در صورتی كه همچنین وحدتی حاصل نشود نوجوان دچار پریشانی می گردد و به اختلالات رفتاری و روانی گوناگونی گرفتار می شود. والدین در تعیین هویت نوجوانان نقش بسزائی ایفا می كنند و اعمال و عملكردهای و نیز راهنمایی آنان می تواند نوجوان را از لغزش

های آینده نجات بخشد. در خانواده هایی كه روابط بین نوجوان با والدین متعادل است هر یك از والدین نقش خود را در خانواده بدرستی و به خوبی ایفا می كند و سرمشق مطلوبی برای نوجوان محسوب می شود. در خانواده هایی كه نقش و موقعیت هر كدام از والدین در درون خانواده مختل سات نوجوان در گزینش الگو برای همانندسازی دچار ابهام می شود اگر نقش والدین در خانواده ها جابجا شود تحت تاثیرات شرایط خاص خانوادگی ممكن است پسر با مادر و دختر با پدر

همانندسازی كنند و در زندگی آتی با مسائل و مشكلاتی مواجه گردند.
برقراری رابطه ی متعادل از طرف والدین با نوجوانان تابع عوامل بسیاری است كه در خانواده وجود دارد به عنوان نمونه می توان از كشمكش های بین والدین و میزان رضایت آنان زا زندگی زناشویی نام برد چنانچه والدین از زندگی زناشوئی خود راضی نباشند تحمل نوجوان و برقراری روابط عاطفی مناسب با او برایشان مشكل است در خانواده هایی كه بین والدین مشاجره و نزاع وجود دارد و والدین در برابر نوجوان به تحقیر و ناسزاگوئی به یكدیگر می پردازند یا حتی نوجوان را در مشاجره

خود و نزاع مشاركت می دهند علاوه بر آنكه نمی توانند با نوجوان رابطه ی عاطفی مطلوبی برقرار سازند تصویر متصوری از نقش پدر و مادر را به نوجوان ارائه می دهند و نوجوان آماده میگردد در زندگی آینده ی خود چنین نقش های فراگرفته ای را به مرحله ی اجرا در آورد. در خانواده های گسسته كه پدر یا مادر یا هر دو به عللی از جمله مرگ یا طلاق نزد نوجوان نباشند رشد عاطفی و اجتماعی او مختل می گردد.

در صورتیكه مادر بر اثر مرگ یا طلاق نزد نوجوان نباشد رشد عاطفی و اجتماعی او مختل می گردد. در صورتیكه مادر بر خانواده حاكم باشد نوجوان پسر كه تحت تاثیر عوامل اجتماعی می خواهد نقش مرد را عهده درا شود بر علیه قدرت مادر می شود و تضاد اخلاقی را بین خود و مادر به وجود می

آورد در این خانواده پسران افرادی عصبی، تندخو، حساس و بدبین هستند و گرایش به انحراف و بزهكاری در بین انان بیشتر از نوجوانانی است كه در خانواده های متعادل زندگی می كنند. رشد اخلاقی كه با رشد اجتماعی ارتباط نزدیكی دارد برای ادامه ی زندگی سالم و سازنده ی لازم است صفات اخلاقی مطلوب كه اكتسابی هستند اجتناب از كارهای ناپسند و انجام اعمال شایسته زا جمله بی ریائی، امانتداری، راستگویی، درستكاری، حق طلبی، عزت نفس، رعایت حقوق دیگران،

پذیرش مسئولیت را شامل می شود. خانواده و جامعه در رشد خصوصیات اخلاقی نوجوان تاثیر انكارناپذیری دارند نوجوان كه به محبت و دوستی و پذیرش همسالان نیازمند است برای جلب توجه رضایت خاطر دوستان می كوشد مثل آنان لباس بپوشد نظیر انان حرف بزند، همانند آنان رفتار كند و به عقاید و خواسته های همسالان و مقررات گروه احترام گذارد.

منظور از افت تحصیلی چیست؟
افت تحصیلی كاهش نسبی فعالیت درسی و مطالعه یك دانش آموز در یك دوره نسبی در مقایسه داشته اما در دو هفته 15 مثلا كسی كه طی سه ماه نمرات در حد یا دوره نسبی قبل از آن می باشد كسب كرده، می گوییم در حال حاضر نسبت 12 اخیر در تمامی یا تعدادی از دروس نمرات حدود منظور از آوردن كلمه نسبی این است كه افت تحصیلی تنها به سه ماه پیش افت تحصیلی دارد داشته اگر در حال 18 شامل دانش آموزان ضعیف نبوده حتی كسی كه چند ماه پیش نمرات حدود كسب می كند دو نمره نسبت به دور قبل افت دارد 16 حاضر نمرات حدود

عوامل موثر بر افت تحصیلی:
عوامل مربوط به خود دانش آموز
عوامل فیزیولوژیكی و جسمی مانند ضعیف بینایی و شنوایی و غیره
عوامل ذهنی و روانی مانند میزان هوش و قدرت حافظه و سلامت روانی
نداشتن هدف واقعی و عینی و روشن از تحصیل
عدم انگیزش درونی برای تحصیل و مطالعه
نداشتن اعتماد به نفس كافی

ضعف اراده در تصمیم گیری های تحصیلی و مطالعه و اجرای تصمیمات
عدم برنامه ریزی دقیق از لحاظ زمان و میزان مطالعه روزانه
نداشتن روش مطالعه مناسب برای دروس مختلف
مهارت های درست مطالعه در آخر این بحث ذكر می گردد مهارت های مطالعه نادرست
عوامل مربوط به خانواده:
اختلاف خانوادگی و خانواده آشفته، طلاق فیزیكی یا روانی والدین، وجود نامادری یا ناپدری و غیره
اختلاف فرزندان با خانواده مانند لجبازی با والدین و اعتراض به جو خانواده

وابسته و متكی نمودن فرزندان به والدین در امور درسی وتكالیف منزل از دوران ابتدایی
تحقیر، سرزنش و مقایسه نادرست فرزندان با همسالان موفق و در نتیجه پایین آوردن اعتماد به نفش و خودپنداری آنان
تغییرات منفی در خانواده مانند روشكستگی سیاسی و اقتصادی و اعتیاد و غیره
تغییر در جهت ارتقای سریع و غیر مترقبه سطح اقتصادی یا اجتماعی خانواده و از خود باختگی و غافلگیر شدن فرزندان و انواع انحرافات

عوامل مربوط به مدرسه:
گروه همسالان مانند مزاحمت و شوخی های نابجا در كلاس درس
رفتارهای نامناسب عوامل اجرایی مدرسه مانند مدیر، معاونین، دبیران و مشاوران.
جو عمومی حاكم بر مدرسه از لحاظ درسی مانند سخت گیری بیش از حد دبیران در دادن نمره به خاطر بالا فرض كردن سطح علمی مدرسه یا همرنگ شدن دانش آموز با سایر دانش آموزان ضعیف با فرض اینكه همه دانش آموزان مدرسه ضعیف هستند.
عوامل مربوط به اجتماع:
دوستان ناباب

استفاده نادرست از كلوپ های ورزشی، بدن سازی، بیلیارد و غیره
استفاده نادرست از كافی نت ها و گیم نت ها
گذراندن وقت زیاد در خیابان ها و خارج از منزل
مهارت های صحیح مطالعه:
مطالعه بی وقفه و مستمر موجب خستگی و بیزاری از مطالعه می شود، روش مطالعه با فاصله مورد زیر الگوی درست، مطالعه ی با فاصله و استراحت در میان دو وعده مطالعه می باشد. دقیقه استراحت، 30 دقیقه مطالعه و 75 دقیقه استراحت، 15 دقیقه مطالعه و 90 مناسبی است دقیقه مطالعه و استراحت نسبی زیاد و انجام سایر 45 دقیقه استراحت، 45 دقیقه مطالعه و 60 یادتان باشد به هر میزان كه میزان مطالعه در یك روز افزایش می یابد خستگی امور روزانه زیاد شده و به دقایق استراحت زیادتری نیاز دارید و مدت زمان مطالعه مرحله بعدی باید كاهش یابد.
عدم مطالعه در كنار وسایل صوتی و تصویری روشن
لب خوانی به جای بلند خوانی
مطالعه در حالت نشسته و آرامش به جای حركت و قدم زدن
مطالعه به موقع بیدا نماندن در شب برای حضور مناسب در كلاس یا جلسه امتحان روز بعد
مطالعه نكردن در موقع خستگی

(بدون درك و تلخیص و طبقه بندی) عدم مطالعه طولی وار
مطالعه نكردن با حالت افسردگی
شروع مطالعه از مطالب آسان به مشكل
مطالعه نكردن در حالت نگرانی و اضطراب
افت تحصیلی یكی از موضوعاتی است كه شاید همه دانش اموزان در طول سال های تحصیلی خود با آن دست و پنچه نرم كرده باشند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir