توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد كلیسای انجیلی مشهد دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد كلیسای انجیلی مشهد  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد كلیسای انجیلی مشهد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد كلیسای انجیلی مشهد :

o پیشگفتار :

كلیسای انجیلی مشهد ، در تاریخ 25/5/1384 و با شماره 13375 توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به ثبت رسیده است .
بنای مذكور هم اكنون نزدیك به 10 سال است كه به كاربری مسكونی تغییر كاربری داده و جهت حفظ و نگهداری بنا ، خانواده مسلمانی به عنوان سرایدار در آن ساكنند.

در طول این مدت ، قسمت هایی از كلیسا به ساختمانهای اطراف فروخته شده است . تا كنون نیز هیچ گونه عملیات مرمتی ای در این بنا صورت نگرفته است . در پشت ساختمان قدیمی آن بنائی دیگر جهت كاربری مذهبی (یعنی همان كلیسا ) ، سبكی كاملا متفاوت دارد و این قسمت به ثبت نرسیده است .
این بنا از لحاظ مالكیت در ابتدا مالكیت حقیقی داشته ولی در حال حاضر دارای مالكیت حقوقی (متعلق به اداره كلیساها) می باشد .

o شناخت بنا :

1- موقعیت بنا :
كلیسای انجیلی مشهد ، در كوچه گلستان ، پشت ساختمان صدا و سیما 2 ، جنب سوپر كوهسار و به پلاك 53 واقع است .

1-1 تاریخچه موقعیت بنا در بافت :

خیابان گلستان واقع در پشت باغ ملی واقع در محدوده ی خیابان ارگ ( خیابان امام خمینی ) می باشد .

خیابان ارگ ( دروازه ارگ ، كوچه ارگ ، چهارطبقه و;.)، در سالهای 1307 تا 1309 شمسی در امتداد ارگ قدیم مشهد در جهت شمالی – جنوبی احداث و بدین جهت به خیابان ارگ مشهور شد .

وجود بناهای متعدد ثبت شده و تاریخی (متعلق به دوران پهلوی ) در امتداد این محور ، محور ارگ را تبدیل به یك محور با هویت و فضائی خاص و قدیمی نموده است .

از لحاظ ویژگی های معماری و شهرسازی دوران پهلوی ، میتوان این دوران را دوران جدیدی دانست و علت این امر بیشتر به تغییر در مصالح به كار برده شده در ساختمانها و ایجاد روشهای متفاوتی در ساخت و ساز دانست . همچنین تلفیق معماری غرب با معماری سنتی نیز از همین اوان شروع گردید . در حقیقت مدرنیته در ایران ، در اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی شكل گرفت .

عناصر مهم و محورهای مهم در رابطه با كلیسا

موقعیت بنا در سالهای مختلف

1-2 . تاریخچه و معرفی بنا :
گفته شده است كه فردی از اهالی شوروی سابق با نام نصیر باگوف (نصیر بیگف ) ، پس از جنگ و فروپاشی شوروی به همراه عده ای كه قصد ترك وطن داشتند ، به ایران مهاجرت كرد . او در مشهد بعد از خریدن ملكی كه هم اكنون به عنوان كلیسای انجیلی می شناسیم ، ساكن شد و بعد از چند سال مكان مورد نظر را به كلیسا اجاره داد و بعدها نیز این مكان به كلیسا فروخته شد .

در پی سالها ساختمان شرقی كلیسا میزبان انجیلی های سراسر كشور بود و ساختمان مركزی كلیسا كه در انتهای سایت قرار دارد ، هر یكشنبه جایگاه دعا و نیایش عده ای از مسیحیان ساكن در مشهد بود .
اكنون حدود 8 سال است كه كلیسا كاربری گذشته خود را از دست داده و تبدیل به بنای مسكونی شده است . در طول این مدت قسمتهایی از كلیسا به ساختمانهای اطراف فروخته شده است و در حال حاضر شخصی به نام ((آقای منتظمی )) مامور حفظ و نگهداری بنا و نماینده شورای كلیساهای انجیلی میباشد .

قدمت این بنا حدود 75 سال میباشد و با توجه به اینكه كاربری اولیه بنا مسكونی بوده است ، سبك معماری آن دقیقاً همخوان با سبك سایر بناها در دوران پهلوی اول است . همچنین آجر های بنا ، سازه ساختمان ، مصالح بكار رفته ، ارتفاع و تناسبات ، سلسله مراتب دسترسی ، تزئینات و سایر موارد همه الگوئی از معماری پهلوی اول میباشد .

اما كلیساهایی كه توسط معماران اروپایی در ایران ساخته شده است نیز تحت تاثیر معماری ایرانی قرار گرفته ؛ به رغم اینكه هویت ظاهری معماری كلیساها بر سبك معماری اروپائی بنا نهاده شده ، اما به گفته ی كارشناسان تاثیر معماری كهن ایرانی در قالب كاشیكاری و گچبری در داخل این بناهای اروپائی، تلفیق معماری ایرانی و اروپائی را به نمایش گذاشته است .
1-3 . مشخصات و ویژگی های بنا :

كلیسای انجیلی با دو درب آهنی از سمت كوچه به حیاط راه پیدا می كند. درب سمت چپ كه درب اصلی است ، از گوشه ی حیاط به سمت ساختمان اصلی كلیسا هدایت می كند ، كه بعد از یك شكست 90 درجه در مسیر ، به درب ورود به ساختمان كلیسا می رسیم . نمای آن به شكل صلیب است كه بواسطه 5/0 متر شكستگی در سقف صلیب را تداعی می كند .فضای داخل كلیسا سالنی مستطیل شكل به ابعاد 20*12 متر است كه طول آن مقابل به حیات است . دو

پنجره ی 3 متری در ضلع سمت راست و دو پنجره با همین مشخصات در ضلع سمت چپ و دو پنجره ی دیگر در طرفین درب ورودی قرار دارد. سطح این پنجره ها با شبكه ی سرامیكی پوشیده شده است كه نور را بصورت زیبایی بداخل هدایت می كند . در انتهای سالن سنی قرار دارد كه در گوشه ی آن پیانوئی قرار گرفته است .

روبروی ساختمان كلیسا ساختمانی سه طبقه قرار دارد كه به عنوان مهمانسرا از آن استفاده میكردندواز سمت شمال وجنوب دارای درب ورودی میباشد.

این ساختمان سه طبقه دارای یك راهروی مستطیلی به ابعاد 9*3 متر است كه سه اتاق 3*4 متر در سمت شرق و اتاقی 4*6 متر در سمت غرب آن است كه سرویس پله ای در كنار آن قرار گرفته و سرویس پله ای دیگر در برابر طبقه همكف به اول و اول به دوم در فضای دایره شكل وجود دارد كه در طبقه ی سوم تراس می شود . (پلان ذكر شده در سه طبقه تكرار میشود)

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir