توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد راه‌سازی و راهداری دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد راه‌سازی و راهداری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد راه‌سازی و راهداری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد راه‌سازی و راهداری :

راه‌سازی و راهداری

در آغاز دوره پهلوی طول راه‌های کشور ما 3900 کیلومتر تجاوز نمیکرد. در دوران رضاشاه پهلوی طول راه‌های ایران به 24000 کیلومتر بالغ گردید. در ابتدای انقلاب سفید محمدرضا شاه طول راه‌های کشور ما به حدود 35000 کیلومتر افزایش یافته بود، با اجرای برنامه‌های عمرانی اول تا چهارم طول راه‌های ایران بحدود 42000 کیلومتر و در برنامه عمرانی پنجم به 26000 کیلومتر شاه‌راه، راه اصلی و فرعی رسید. در حال حاضر وزارت راه و ترابری عهده‌دار نگهداری 107009 کیلومتر از انواع راه‌ها است.

وزارت راه و ترابری عملیات نگهداری راه بوسیله 3 اداره ستادی و 29 اداره کل راه و ترابری استان به انجام می‌رساند. عملیات راه‌داری جاری و معمولی و راه‌داری فوری و اضطراری به‌عهده ادارات کل راه و ترابری است، و عملیات راه‌داری دوره‌ای مستمر و راه‌داری متناوب (روکش آسفالت راه‌ها) با نظارت ادارات ستادی وادارات کل راه و ترابری استان‌ها از محل اعتبارات طرح‌های ملی و استانی بوسیله بخش خصوصی به انجام می‌رسد.

راه و محیط

از زمان‌های بسیار دور، نیاز بشر برای برقراری ارتباط عامل ایجاد راه‌ها است و راه‌ها به دلیل اهمیت زیاد اجتماعی که دارند به عنوان زیر ساخت اصلی هر جامعه‌ای مطرح می‌شوند. بشر با نگاه به توسعه روزافزون در همه زمینه‌های زندگی خود، به نظر می‌رسد که صحت سلامت محیط پیرامون خود و عناصر موجود در آن را به فراموشی سپرده است و همچنان با سرعت بسیار زیادی آن را نادانسته به نابودی می‌کشاند. راه‌ها و وسایل نقلیه از ساخته‌های بشری هستند که در مدت

کوتاهی تعداد آنها زیاد و در همه جا پخش شده‌اند و اثرگذاری‌های فاجعه‌باری بر محیط خود دارند.
این مقاله مقدمه‌ای در بررسی و بیان اندرکنش راه و محیط از دیدگاه اثرات وارد بر محیط از طرف راه‌ها می‌باشد. راه وسیله و ابزار برقراری ارتباط می‌باشد و در این مبحث منظور از آن، خود راه و عناصر متعلق و مربوط به آن همانند خودروها در زمان‌های ساخت و بهره‌برداری و بدین ترتیب زیر ساخت اصلی یک جامعه می‌باشد.

محیط به معنای محلی است که آدمی را احاطه کرده و قلمرو حیات و زندگی است و منظور از آن در این مقاله محیط زیست می‌باشد. محیط زیست به محیطی که فرآیند حیات را در بر‌گرفته و با آن بر‌هم‌ کنش دارد و از طبیعت، جوامع انسانی و نیز فضاهایی که با فکر و به دست انسان ساخته‌ شده‌اند تشکیل یافته است و کل فضای زیست‌کره را در بر می‌گیرد. محیط زیست زیرساخت موجودیت هر موجود زنده‌ای است.

زیرساخت به اساس و بنیاد و زمینه ایجاد ساختارهای یک سیستم گفته ‌می‌شود و در یک جامعه به سیستم‌ها، تسهیلات، خدمات و تأسیسات اصلی شامل راه‌ها، سیستم‌های حمل و نقل، خطوط نیرو و آب، مؤسسات عمومی و غیره زیرساخت اطلاق می‌شود.
راه‌ها انواع مختلفی دارند که شامل راه‌های هوایی، زمینی و دریایی هستند و راه‌های زمینی نیز به ریلی و جاده‌ای تقسیم می‌شوند و هرکدام از این راه‌ها و حمل‌ونقل درون آنها تولیدکننده

آلاینده‌های مختلف می‌باشند که برخی از آنها ماهیتی مشترک و برخی دیگر به نوع مخصوصی باز می‌گردند و نیز اثرگذاری‌های متفاوتی روی محیط دارند.
محیط نیز شامل هوا، آب، خاک، موجودات زنده و انسان است که هرکدام، از مسیرهای مختلف و وابسته به خصوصیت خود و آلاینده به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌توانند از راه‌ها، اثرپذیری داشته باشند.

به طور کلی اثرگذاری راه‌ها بر هرکدام از عناصر محیط یا موجودات زنده که باشد نهایتاً بر انسان اثر خود را نیز می‌گذارد و توسعه انسانی و سلامت او را به خطر می‌اندازد.
در این سری از مقالات در مورد “اندرکنش راه و محیط”، اثرات انواع راه‌ها، معرفی و اثرگذاری‌های آنها بر محیط و اثرپذیری‌های محیط مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. در این شماره، از اثرگذاری راه‌ها و حمل و نقل هوایی بر محیط خود صحبت می‌شود.
حمل و نقل هوایی تولیدکننده آلاینده‌های زیادی است که به دلیل وسیع بودن محیط پخش و سختی بررسی و تحقیقات، مطالعات کمی در مورد آنها صورت گرفته است. از آلاینده‌های اصلی این صنعت می‌توان به آلودگی صوتی و گازی اشاره نمود.

بخاری که توسط هواپیماها در حین حرکت در هوا ایجاد می‌شود به طور مؤثر باعث مسدود شدن نفوذ نور خورشید در خلال روز و کاهش محدوده دمایی روزانه (تفاوت بیشترین دماهای روزانه و بیشترین دماهای شبانه) و کاهش خروج تابش‌های مادون قرمز از زمین در شب می‌شوند.
بعد از واقعه حمله به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی و ساختمان‌های دیگر در ایالات متحده برای سه روز (15 تا 17 سپتامبر) تمامی پروازها در این کشور و به خصوص شهرهای نیویورک و واشنگتن لغو شد و فرصتی برای آزمون این فرضیه بوجود آمد. محقققین در این سه روز با مطالعه اثر حمل‌ونقل هوایی بر کاهش محدوده دمایی روزانه، اثرپذیری این پارامتر را اثبات نمودن

انواع راهها
آزاده راه (freeway) : هیچ مانعی بر سر حركت وسایل نقلیه وجود ندارد . راههایی با حداقل چهار خط عبور و حایلهای وسط راه این راهها بدون تقاطع می باشند .
بزرگ راه (Exqressway) : مسیر هایی باحداقل 4 خط عبور كه حداقل تقاطعات ترافیكی را داشته و بریدگی ها با هم حداقل km2 فاصله دارند .

مراحل طرح و اجرای پروژه های مسیر یابی در راه سازی :
1- جمع آوری اطلاعات مورد نیاز شامل عكس های هوایی, تردد مسافر و حجم كالا , نقاط مورد نظر مسیر , موقعیت پلها و آبروها و … نقشه های منطقه و آمارهای لازمه از جمعیت .
2- طرح مقدماتی و شناسایی محلی ( تعیین مناسب ترین مسیر از بین واریافت های مختلف) این بخش بر روی نقشه های 25000/1 تا 200000/1 انجام می شود امكان سنجی واریافت ها شامل نكات اجتماعی و تكنولوژیكی در این بخش تحت عنوان فاز صفر انجام می شود پس از آن چند گزینه مناسب و در مرحله فاز 1 انتخاب واریافت بهینه

فاز 2
3- تهیه نقشه های بزرگ مقیاس نواری از مسیر اولیه به عرض 100 تا 600 متر با مقیاس 500/1 تا 10000/1
4- مطالعه مسیر و تهیه طرح بر اساس نقشه های توپوگرافی و ارائه مشخصات فنی
5- تهیه نقشه های بزرگ مقیاس از ابنیه مسیر با مقیاس 50/1 یا 100/1
6- میخكوبی بر روی زمین در فواصل مورد نیاز برداشت پروفیل طولی و عرضی و شمارهگذاری میخها
فاز 3 7- در مراحل ساخت راه آزمایشات و كنترل های كیفی و كمی مصالح و لایه ها انجام می پذیرد .

فاز 4 8- بهره برداری از راه و سرویس و نگهداری مسیر
عملیات خاكی :
عملیات خاكی شامل كلیه كارهای لازمه برای تمیز كردن بستر و حریمه راه خاكبرداری و خاكریزی خاك , سنگ و یا سایر مصلالح از مسیر و محدوده راه در منطقه عملیات طرح می باشد.
– هرگونه مصالح ساختمانی كه از تخریب ابنیه بدست می آید پس از دور كردن از بسته و حریمه راه باید طبق تشریفات قانونی تحویل صاحبان آن گردد .

– سطوحی كه پائین تر از خط زمین طبیعی قرار گرفته اند طبق نظر دستگاه نظارت باید ریشه كنی كامل تا عمق لازمه انجام شده در بقایای ریشه ها , علف ها , رستنی ها و هرگونه مواد و مصالح نامناسب دیگر نیز از زمین كنده و بدور ریخته شود تا احتمال مدفون شدن زیر خاكریز حریمه راه را نداشته باشد .

– چنانچه مسیر راه از داخل باغ , قلمستان , منطقه جنگلی عبور نماید كلیه درختان نهال ها و هرگونه رستنی ها باید از تمامی حریمه و بستر راه قطع و ریشه كنی شده و مسیر پاك گردد .
– چنانچه شاخه درختانیكه در مجاورت مسیر قرار گرفته یا شاخه درختانی كه دستور حفظ وحراست آنها داده شده حدود پنج متر داخل حریمه راه شده باشند این قبیل شاخه ها باید از نزدیك تنه درخت قطع شوند .
– چاله هایی كه در اثر ریشه كنی درختان بوجود می آیند باید با مصالح مناسب بصورت لایه لایه پر شده و متراكم گردد .
– تمام منطقه عملیات خاكی با حریم مقدار باید از هر حیث تمیز بوده و زیبایی دید راه بعد از خاتمه عملیات حفظ گردد .
خاكبرداری و خاكریزی
برداشت هرگونه مصالح ومواد خاكی , شن وماسه ای , قلوه سنگی و سنگی, ریزشی و لغزشی صرف نظر از جنس و كیفیت آنها از مسیر راه بمنظور تسطیح , شیب بندی وآماده كردن مسیر اصلی راه و یا راه های ورودی و خروجی و جاده های ارتباطی موضوع عملیات خاكبرداری است.
احداث خاكریز و یا بالا آوردن بستر راه با خاك و سنگ حاصله از برشها و یا با مصالح قرضه موضعی و یا جانبی و یا قرضه منتخب آماده سازی بستر زمین طبیعی برای ریختن و پخش و كوبیدن مصالح بر روی آن و نیز خاكریزی پشت پی‌ها وشالوده ها , اطراف ابنیه فنی و پر كردن اطراف لوله ها , چاهها وچاهكها وگودال های موضعی مشمول عملیات خاكریز است .
خاك هائی كه در خاكریزی مصرف می شود بایددر لایه های یكنواخت و با ضخامت ثابت درعرض خاكریز هاریخته شود .
ترتیب لایه های خاكریزی
1-زمین طبیعی دكوپاژ می شود ( كندن علف های هرز و گیاهان نباتی ) به ضخامت cm20
2- در قسمتهایی كه خاكریزی عمق زیادی دارد . از مخلوط با سنگهای درشت دانه ( راكفیل ) استفاده می گردد كه به عنوان مثال اگر كه عمق m8/1 باشد (راكفیل ) m 3/0=5/1-8/1

3- 5 لایه 15 سانتی متری خاكریزی می گردد با تراكم 95%
4- دو لایه 15 سانتیمتری ساب گرید با تراكم 100% طبق مشخصات فنی راه
5- یك لایه 15 سانتیمتری ساب بیس از مصالح رودخانه ای طبق مشخصات فنی راه .
6- یك لایه 15 سانیمتری بیس از مصالح رودخانه ای طبق مشخصات فنی راه

7- دو لایه بیندر به ضخامت 5 سانتیمتر كه جمعا لایه بیندر 10 سانتیمتر می‌گردد در قسمت هایی كه تعریضی داریم لایه اول بیندر با آسفالت جاده اولیه فیكس می گردد كه به این حالت لایه دوم بیندر و لایه توپكا روی جاده اصلی اولیه و قسمتهای تعریضی قرار می گیرد .
8- یك لایه توپكا به ضخامت 4 سانتی متر در صد شكستگی 80% (شن)
در قسمتهای خاكبرداری داریم و یاارتفاع خاكریزی 80 سانتی متری می باشد (دولایه ساب گرید یك لایه ساب بیس یك لایه بیس و آسفالت اجرا می‌گردد)

حداكثر ضخامت راكفیل درهر لایه 30 سانتیمتر می‌باشد تمام خاكریزها و همچنین ترانشه ها و بسته زمین طبیعی باید با غلطكهای مكانیكی متراكم شوند.
برای تامین تراكم یكنواخت در تمامی لایه ها عمل مرطوب كردن و اختلاط خاكها را باید در زمان مناسب وكافی و قبل از غلطك زنی با وسایل مكانیكی انجلام داد تا فرصت توزیع یكسان رطوبت در تمام خاك وجودداشته باشد میزان رطوبت مصالح خاكی چسبنده برای حصول تراكم مطلوب باید در محدوده یك تا دو درصد كمتر از رطوبت مناسب و برای خاكهائی كه به تورم و انبساط گرایش دارند یك تا دودرصد بیشتر از رطوبت مناسب انتخاب شود.

عمل تراكم و كوبیدن لایه های سنگریزی باید آنقدر ادامه یابد تا احتمال هیچگونه نشست , تقلیل حجم , جابه جایی و یا كاهش ضخامت قشرهای كوبیده شده وجود نداشته باشد.
عملیات پخش و تراكم لایه های خاكریز كف ترانشه ها و بستر زمین طبیعی باید بترتیب برنامه ریزی واجرا شوند كه هر لایه و یا سطح متراكم شده در حداقل زمان ممكن بالایه بعدی پوشیده شود تا همواره لایه ها و یا سطوح متراكم شده مشخصات ومیزان تراكم مورد نظر حفظ نمایند.
– در محلهائی كه خاكریزی روی سراشیبی تند قرار می گیرد و یا عمل خاكریزی روی خاكریزی موجود صورت می گیرد پله هائی روی شیب مزبور تعبیه می شود تا از لغزش احتمالی خاكریز جدید روی بدنه سراشیبی جلوگیری بعمل آید و خاكریزی جدید و قدیم خوب با همه قفل و بس

ت گردد.
– در شیروانی ها و ترانشه ها نباید آثار غیر منظم ابزار آلات خاكبرداری دیده شود.
مقاطع عرضی وطولی باید دقیقا طبق قواره های لازمه اجرا شود و ناهمواریها در محور طولی در طول شمشه 5 متری نباید از 3 سانتیمتر تجاوز نماید .
بلوكاژ : سنگهائی كه برای بلوكاژ مصرف خواهد شد باید به طور متوسط 05/0 متر مكعب حجم داشته باشد سنگها را طوری دست چین می كنن

د كه حداقل فضای خالی را داشته باشد و باید سنگها كاملا روی همه قفل و بست گردند .
قشر زیر اساس sub base
قشری از مصالح سنگی با مشخصات فنی در معین و به ضخامت محاسبه شده مشخص كه بر روی بستر روسازی راه (سابگرید) به منظورتحمل بارهای وارده از جانب قشر اساس قرار گیرد قشر زیر اساس نامیده می‌شود این قشر معمولا اولین لایه از ساختمان روسازی راه را تشكیل می‌دهد .
قبل از اجرای عملیات بستر روسازی راه باید عاری ازهرگونه موادزائد و اضافی بوده و طبق پروفیهای طولی وعرضی آماده شده باشد همواری سطح ساب گرید با استفاده از شمشه كنترل می گردد در صورتیكه شمشه 4 متری در جهات مختلف بر روی سطح سابگرید قرار گیرد ناهمواری‌های آن نباید از cm3 تجاوز نماید .

برای كنترل رقوم سطح لایه های قشر زیر اساس قبل از هرگونه عملیات در طرفین بستر راه و به فاصله كافی از محور میخ های چوبی و یا فلزی به فواصل مشخص جهت برقرار نمودن ارتفاع كوبیده می گردد .
پخش مصالح و آبپاشی
مصالحی كه طبق مشخصات فنی داده شده تهیه می گردد و به پای كار حمل و بر روی بستر روسازی راه به فواصل مساوی و یكنواخت تخلیه و سپس پخش می گردد دانه بندی مصالح باید قبل از حمل تنظیم شده باشد چنانچه دانه هائی درشت ترا ز حداكثر اندازه دانه های درشت تر از حداكثر اندازه دانه بندی مجاز باشد بایستی از سطح راه برداشته به خارج از حریم راه حمل گردد .
بهنگام پخش مصالح نباید دانه های درشت و ریز ازهمه جدا شوند بوسیله گریدر یا هر وسیله دیگر مصالح پخش شده بایدآنچنان پروفیله شود كه پس از آبپاشی و كوبیدن ابعاد آن برابر با رقوم ابعادو شیب داده شده در نقشجات باشد .

پس از پخش و پروفیله كردن مصالح آبپاشی بوسیله تانكر آب پاش با فشار یكنواخت آغاز می‌گردد . آبپاشی طوری بایستی انجام شود كه تمام دانه‌های مصالح به طور یكنواخت مرطوب گردد توقف تانكر آبپاش بهنگام آبپاشی لایه زیر اساس مجاز نمی باشد آبپاشی نباید به نحوی انجام گیرد كه موجب صدماتی به بدنه خاكی راه گردد .
مقدار آب لازم برای آبپاشی بر مبنای درصد رطوبت بهینه كه قبلا در آزمایشگاه بدست آمده است می باشد تفاوت مجاز آب مصرفی 5/1± درصد جذبی آب مورد لزوم برای رطوبت بهینه می‌باشد.
كوبیدن لایه زیر اساس
پس از آبپاشی بلافاصله غلطك 10 تا 12 تنی استوانه ای فلزی آغاز می‌گردد علاوه بر غلطك های نامبرده می توان از غلطك های لرزشی نیز استفاده نمود ولی قبل از استفاده از غلطك لرزشی, غلطك زنی باید با غلطك‌های استاتیكی انجام شود نوع ووزن غلطك ها باید متناسب با تنوع مصالح مصرفی باشد ووزن غلطك مورد استفاده نباید طوری باشد كه سبب خرد شدن دانه های مصالح زیر غلطك گردد .

عملیات غلطك زنی از كناره های راه شروع و به محور آن ختم می گردد و در پیچ ها غلطك زنی از داخل قوس و یا پست ترین نقطه شروع شده و به بلندترین نقطه خارج از قوس ختم می گردد. غلطك زنی و در صورت لزوم توام با آب پاشی باید آنقدر ادامه یابد تا اینكه یك لایه كوبیده شده و منسجم مطابق ابعاد و شیب داده شده در نقشه های تیپ بدست آید لایه كوبیده شده قشر زیر اساس در هر روز باید به قسمتهای مساوی و به طول 150 تا 200 متر در هر خط عبور تقسیم گردد ودرهر قسمت یك آزمایش دانسیته در جا طبق روش آشتو انجام گیرد . در صورتی كه تراكم نسبی بدست آمده كمتر از حد مجاز باشد باید لایه كوبیده شده شخم و سپس با آب پاشی و غلطك زنی آنقدر كوبیده گردد تا تراكم نسبی قید شده تامین گردد .

سطوحی كه كوبیدن آنها باغلطك‌های خودرو امكان پذیر نباشد می‌توان از وسایل كوبنده موتوری كوچك استفاده نمود مشروط به اینكه تراكم مورد نظر تامین گردد .
هر نوع ناهمواری كه بهنگام و یا بعداز غلطك زنی ظاهر شود با برداشتن قسمتی از مصالح در نقاط مرتفع و یا اضافه نمودن مصالح در نقاط پست بایداصلاح گردد.
حداكثر ضخامت هر لایه كوبیده شده از قشر زیر اساس برابر با 15 سانتی متر می باشد رقوم سطح تمام شده هر لایه از قشر زیر اساس و قبل از پوشش با لایه بعدی با توجه به نمیرخ های طولی وعرضی اندازه گیری می‌شود در هر نقطه اختلاف بین رقوم های مورد نظر و آنچه ساخته شده نباید از 2± سانتیمتر تجاوز نماید

.
حفاظت سطح راه بهنگام اجرای عملیات
بمنظور حفاظت مشخصات قشر زیر اساس پیمانكار باید برنامه اجرایی عملیات قشر زیر اساس را طوری تنظیم كند كه پس از پخش و كوبیدن قشر زیر اساس و حصول اطمینان از دارا بودن مشخصات مورد نظر روی آن با مصالح قشر بعدی پوشیده شود وهمچنین از عبور و مرور وسایل نقلیه و ماشین آلات راه سازی روی آن باید جلوگیری نمود .
اساس : Base
قشری از مصالح سنگی و یا مخلوطی از مصالح سنگ و مواد چسبنده قیر و یا سیمان (اساس قیری، سیمانی) با مشخصات فنی معین و به ضخامت محاسبه شده مشخص كه بر روی بستر آماده شده راه و یا قشر زیر اساس به منظور تحمل بارهای وارده از جانب قشر رویه قرار میگیرد . قشر نامیده میشود.

اساس شنی یا سنگی
اساس شنی یا سنگی استخوان بندی است از مصالح سنگی با مشخصات فنی معین را به ابعاد هندسی مورد نظر بر روی قشر زیر اساس و یا بسته رو سازی راه قرار گرفته و طبق شرایط فنی قید شده با رطوبت مناسب كوبیده شود.
از عبور و مرور وسائل نقلیه پس از اتمام عملیات بر روی قشر اساس باید بشدت خودداری نمود زیرا باعث می‌شود كه بیس شن زده گردد و در این صورت باید دانه‌های جدا شده را تیغ زده و بعداز آب پاشی و كوبیدن آن توسط غلطك و پس از خشك شدن بیس علمیات قیر پاشی انجام گردد ضخامت‌های بیس ـ ساب بیس – ساب گرید به صورت استاندارد 15 سانتی متر می‌باشد هر چه كه ارتفاع خاكبرداری زیاد باشد عرض بستر زیاد می‌شود به علت اینكه عرض پاشنه خاكریزی بیشتر می‌گردد.

هر چه كه ارتفاع خاكریز بیشتر باشد عرض پاشنه خاكریزی اضافه می‌گردد
عرض پاشنه خاكریز بر اساس شیب شیروانی خاكریزی كه توسط مشاور ابلاغ می‌شود تعیین می‌گردد.
اندود سطحی (تك كت)
پخش یك لایه بسیار نازك آمولسیون قیر روی سطح آسفالتی یا بتنی به منظور آغشته نمودن سطوح مزبور و ایجاد چسبندگی با قشر آسفالتی كه متعاقباً روی آن پخش می‌شود اندود سطحی یا تك كت نامیده می‌شود.

پاك كردن سطح راه:
قبل از پخش آمولسیون قیر جهت تك كت می‌بایستی با جا روی مكانیكی تماسه سطح راه یا قسمتی كه آلوده به گرد و غبار می‌باشد نموده بطوریكه سطح راه عاری از هرگونه گرد و غبار و خاك و مواد زائد دیگر باشد چنانچه در بعضی از قسمتهای سطح راه گل آلود باشد می‌بایستی قبلاً با آب شسته شود.
چنانچه دو یا چند قشر آسفالت در فاصله كوتاه بطور متعالی روی یكدیگر پخش گردند بشرط اینكه باران روی سطح آسفالته نباریده و آلوده به گرد و غبار نباشد با نظر دستگاه نظارت می‌توان از پخش شده دارای انعطاف پذیری كافی بوده و چسبندگی بین لایه ها به واسطه وجود فیلم قیر در سطح دانه‌ها آسفالت امكانپذیر است.
وسائل اجرای كار:
1ـ جا روی مكانیكی و یا هوای فشرده و در صورت لزوم ماشین آبپاشی
2ـ دستگاه پخش آمولسیون قیر
پخش كن آمولسیون قیر باید كاملا مجهز و بدون عیب و تنظیم شده باشد بطوریكه بتوان آمولسیون قیر را بطور یكنواخت و به مقدار معین در عرض تعیین شده پخش نماید.
برای این منظور باید دستگاه پخش كن مجهز به سرعت سنج باشد از سرعت دستگاه را به حسب متر یا فوت در دقیقه نشان دهد پمپ دستگاه پخش كن باید دارای تاكو متری باشد كه بوسیله آن بتوان مقدار آمولسیون بتوان مقدار آمولسیون قیر كه از لوله‌های پخش كن خارج میگردد بر حسب لیتر در دقیقه كنترل نمود.

در صورت لزوم و با توجه به درجه حرارت هوا ، دستگاه پخش آمولسیون قیر باید مجهز به گرمكن بوده تا بتواند آنرا به حدود درجه حرارت لازم برای پخش برساند طول لوله‌های پخش شده باید به طور عادی حدود 4 متر بوده و برای عرض‌های كمتر یا بیشتر قابل تنظیم باشد.
دستگاه پخش آمولسیون قیر هر روز پس از خاتمه كار باید با نفت سفید یا مواد مشابه كاملا شسته گردد.

مخازن آمولسیون قیر باید در مقابل سرما محافظت شود تا آمولسیون قیر یخ نزد مخازن مزبور باید در بسته باشد تا آمولسیون قیر در معرض هوا قرار نگرفته و گلبول‌های آن در سطوح آمولسیون قیر دلمه نشود.
در موقع پخش امولسیون قیر بطوریكه نباید درجه حرارت هوا در محل كار كمتر از 10درجه سانتیگراد است ضرورت یابد پخش امولسیون قیر باید با موافقت دستگاه نظارت و پیش‌بینی های لازمه بعمل آید ولی به هر حال اندود سطحی در مواقعی كه درجه حرارت كمتر از 5 درجه سانتیگراد است نباید انجام شود.

اندود نفوذی (پریمكت)
پخش یك لایه قیر مخلوط با گرانروی كه در سطح شنی راه اندود نفوذی یا اصطلاحاً پریمكت نامیده می‌شود .
اندود نفوذی به منظور آماده نمودن سطح راه شنی جهت پخش قشر آسفالت انجام می گردد قیر پریمكت كه در سطح راه شنی پخش میگردد. در داخل خلل و فرج آن نفوذ نموده و علاوه بر تحكیم سطح شنی راه سبب تسهیل چسبندگی قشر آسفالت به بدنه راه می‌گردد.
بیش از 10 درجه و موقعی كه هوا رو به سردی میرود بیش از 15 درجه سانتیگراد باشد.
آسفالت سطحی یك لایه ای و دو لایه ای
پخش یك لایه قیر روی سطح آماده راه كه بلافاصله روی آن مصالح شكسته و تمیز پخش گردد آسفالت سطحی نامیده می‌شود.
این نوع آسفالت معمولا در دو لایه و در مواردی در یك لایه بندرت در سه لایه پخش م

ی‌شود. كه بترتیب آسفالت سطحی یك لایه ای و دو لایه ای و سه لایه ای نامیده می‌شود.
ضخامت آسفالت سطحی یك لایه‌ای تقریباً معادل اندازه ماكزیمم اسمی مصالح می‌باشد.
و ضخامت آسفالت سطحی دو لایه معادل اندازه ماكزیمم اسمی مصالح لایه اول است.
كلیه نقاط ضعیف سطح راه شنی (قشر اساس) مانند چاله یا نشست بایستی با مصالحی كه در ساختمان قشر اساس بكار رفته است مرمت شود بهر حال تمامی سطح راه بایستی پروفیله و ضمنا فاقد هرگونه مواد سست یا شل باشد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir