توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی اثر عملکرد زنجیره تامین بر عملکرد سازمانی دارای 41 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی اثر عملکرد زنجیره تامین بر عملکرد سازمانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی اثر عملکرد زنجیره تامین بر عملکرد سازمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی اثر عملکرد زنجیره تامین بر عملکرد سازمانی :

موضوع تحقیق : بررسی اثر عملكرد زنجیره تامین بر عملكرد سازمانی

هدف تحقیق: هدف این تحقیق بررسی اثر عملكرد زنجیره تامین بر عملكرد سازمانی می باشد . و این تحقیق با توجه به سه معیار اصلی و زیر معیارهای هر یك از این معیارها عملكرد زنجیره تامین را مورد ارزیابی قرار می دهد . وسیله ارزیابی ایجاد شده منعكس كننده كارایی خدمات برای صنعت ، اثر بخشی عملیات برای تامین كنندگان خدمات و كارایی خدمات برای دریافت كننده ها ست و عملكرد سازمانی نیز با توجه به دو معیار اصلی و زیر معیارهای این معیارها مورد ارزیابی قرار می گیرد . به این امید كه تحقیق موجود گامی در جهت توسعه به كارگیری معیارهای ارزیابی عملكرد زنجیره تامین و عملكرد سازمانی باشد و بتوان این دو را در راستای یكدیگر و در جهت توسعه صنایع ایران به كار گرفت .

مسئله تحقیق : آیا بین عملكرد زنجیره تامین و عملكرد سازمانی رابطه_ ای وجود دارد ؟
فرضیه تحقیق : عملكرد زنجیره تامین بر عملكرد سازمانی تاثیر مستقیم دارد .
: منابع بر عملكرد سازمانی تاثیر مستقیم دارند .
: خروجی ها بر عملكرد سازمانی تاثیر مستقیم دارند .

محدوده ی زمانی : از بهمن ماه 1385 تا شهریور ماه 1386
محدوده ی مكانی: صنایع ایران در شهرهای مختلف كشور ( تهران ، اصفهان ، یزد ، شیراز ، و;.. )
جامعه آماری: شركت های تولیدی از صنایع ایران (صنایع ماشین سازی ،
صنایع لاستیك ، صنایع قطعه سازی ، و;;. )

نمونه آماری : 87 شركت از صنایع ایران در شهرهای مختلف ( تهران ،
اصفهان ، یزد ، شیراز ) ازجمله صنایع ماشین سازی ، قطعه
سازی ، لاستیك ، كاشی و;;
لغات كلیدی :زنجیره تامین ، عملكرد سازمانی ، معیارهای ارزیابی عملكرد
زنجیره تامین
زنجیره تامین : به طور رسمی ، زنجیره تامین فرآیندی منسجم است كه در آن مواد خام به محصول نهایی تبدیل شده و بعد از آن به مشتریان تحویل داده می شود . ( از طریق توزیع ، خرده فروشی ها یا هر دو ) یك زنجیره تامین شامل چهار سطح 1 تامین ، تولید ، توزیع و مشتری ها می
– باشد .

عملكرد سازمانی: عملكرد سازمانی به كمك چندین بعد تعریف می شود:
مشتری ( سطوح و گرایش ها در رضایتمندی مشتری ، حفظ مشتری ، و ;) ، مالی ( قابلیت سودآوری ، سهم بازار ، ROI) منابع انسانی ( رضایتمندی كاركنان توسعه كاركنان و..) و اثر بخشی سازمانی ( شاخص های عملكردی عملیاتی ، تولید و تحویل ، سیكل زمانی و;)

خلاصه ارزیابی معیارهای عملكرد
سیستم ارزیابی عملكرد باید تاكیدش را بر سه نوع مجزا از معیارهای عملكرد شامل : معیارهای منابع (R) ، معیارهای خروجی (O) ، معیارهای انعطاف پذیری (F)بگذارد . هر یك از این سه نوع معیارهای عملكرد اهداف مختلفی دارند كه در جدول (1) توضیح داده شده اند . سیستم ارزیابی عملكرد زنجیره تامین با ید هر یك از این سه نوع (F,O,R) را اندازه گیری كند . چنانچه هر نوعی از این معیارها درمجموع برای موفقیت عملكرد زنجیره تامین ضروری هستند . هر یك از این سه نوع معیارها خصوصیات مهمی دارند و هر یك از این معیارها بر معیارهای دیگر تاثیر می گذارد . و تاثیر متقابل بین این سه نوع معیار در شكل شماره (1) توضیح داده شده اند .

 

جدول شماره(1) اهداف انواع معیارهای عملكرد
purpose goal نوع معیار عملكرد
مدیریت منابع كار برای سودمندی حیاتی است سطح بالای از كارایی منابع

با خروجی غیر قابل پذیرش مشتریان به زنجیره های تامین دیگر برگشت داده می شوند . سطح بالای خدمت به مشتری خروجی
در یك محیط نامطمئن زنجیره تامین باید قادر به پاسخگویی تغییرات باشد. توانایی پاسخگویی به تغییرات محیطی انعطاف پذیری

شكل شماره (1) سیستم ارزیابی زنجیره تامین

1- منابع
معیارهای منابع شامل سطوح موجودی ، نیازمندیهای پرسنلی ، تجهیزات مورد استفاده و انرژی مورد استفاده و هزینه می باشد . ارزیابی منابع بخش مهمی از سیستم ارزیابی می باشد.
در زیر مثالی از معیارهای عملكرد منابع زنجیره تامین آورده شده است :
هزینه كل منابع استفاده شده :
1 هزینه توزیع : كل هزینه توزیع شامل هزینه حمل و نقل و هزینه
باربری
2 هزینه تولید : كل هزینه تولید شامل نیروی كار ، نگهداری و هزینه – های مجدد كار
3 موجودی : هزینه های مرتبط با نگهداری موجودی
– سرمایه گذاری موجودی : ارزش سرمایه گذاری نگهداری موجودی

– كهنگی و منسوخ شدن موجودی هزینه های مرتبط با كهنه شدن
موجودی ؛ گاهی اوقات در بر گیرنده استهلاك موجودی است .
– كار در جریان ساخت : هزینه های مرتبط با كار در جریان ساخت .
– كالای تمام شده : هزینه های مرتبط با نگهداری موجودی های

كالای تمام شده
4 نرخ بازده سرمایه گذاری (ROI) :معیارهای سودمندی سازمان . نرخ بازده سرمایه گذاری به طور كلی توسط نرخ خالص سود به كل دارا یی ها به دست می آید .
5 نسبت گردش موجودی كالا : نسبت بهای تمام شده موجودی كالای تمام شده به موجودی كالا
6 نسبت خالص سرمایه در گردش : خالص سرمایه در گردش به كل دارایی
– خالص سرمایه در گردش : كل بدهی ها منهای كل داراییها

خروجی ها پاسخگویی مشتری ، كیفیت و كمیت محصول نهایی تولید شده ، می باشد .
در مجموع معیارهای خروجی بر پایه ی افق های زمانی كوتاه و محدود می باشند . معیارهای عملكرد خروجی تنها نباید با اهداف استراتژیك سازمانی مطابق باشند ، بلكه از آنجایی كه اهداف استراتژیك به طور كلی در تامین نیازمندیهای مشتری مورد نظر هستند ، این معیارهای عملكرد خروجی باید با اهداف و ارزشهای مشتری نیز مطابق باشند . در زیر یك مثال از معیارهای عملكرد خروجی زنجیره تامین ذكر شده است :
1 فروش : درآمد كل

2 سود درآمد كل منهای هزینه
3 نرخ تكمبل : نسبت سفارشات تكمیل شده
– هدف نائل شدن به نرخ تكمیل : تا چه حدی به یك هدف نرخ تكمیل نائل شده ایم .
– متوسط اقلام نرخ تكمیل ك مجموع نرخ تكمیل به تعداد اقلام تولید شده
4 تحویل های به هنگام این معیارها عملكرد تحویل محصول یا سفارش یا اقلام را اندازه گیری می كنند .
– تاخیر محصول : زمان تحویل منهای تاریخ سررسید

– متوسط تاخیرات سفرش : مجموع تاخیرات به تعداد سفارشات تقسیم می شود .
– درصد تحویل به هنگام : درصد سفارشاتی كه به موقع یا قبل از تاریخ سررسید تحویل داده شده اند .

5 فقدان موجودی سفارش انجام نشده : این معیارها عملكرد موجودیت محصول یا سفارش یا آیتم را اندازه گیری می كنند .
– احتمال فقدان موجودی : احتمال اینكه آیتمی برای موجودی مورد نیاز است ولی آن ایتم وجود ندارد .
– میانگین سطح سفارش انجام نشده : تعداد اقلام شفارش انجام نشده به دلیل فقدان موجودی .
6 زمان پاسخگویی به سفارش : مقدار زمان بین یك سفارش و مطابق آن تحویل سفارش .
7 lead time تولید : كل مقدار زمان مورد نیاز برای تولید یك آیتم خاص یا گروهی از آیتم ها .
8 تعداد آیتم هایی كه نادرست ساخته شده اند و یا نادرست تحویل داده شده اند .

9 شكایات مشتری : تعداد شكایات ثبت شده مشتری .
انعطاف پذیری :
بعضی از فواید سیستم های زنجیره تامین منعطف :
– تقلیل تعداد سفارشات انجام نشده
– تقلیل تعداد فروش های از دست رفته

– تقلیل در تعداد تاخیر سفارشات
– افزایش رضایتمندی مشتری
– توانایی پاسخگویی و مد نظر داشتن تغییرات سفارشات به طور فصلی
– توانایی پاسخگویی و مد نظر داشتن دوره های نبود عملكرد تولیدی (خرابی ماشین )
– توانایی پاسخگویی و مد نظر داشتن دوره های فقدان عملكرد تامین كننده ها
– توانایی پاسخگویی و مد نظر داشتن دوره های فقدان عملكرد تحویل

– توانایی پاسخگویی و مد نظر داشتن محصولات جدید ، بازارهای جدید یا رقبای جدید
انعطاف پذیری در موفقیت زنجیره تامین واقعا ضروری و حیاتی است زیرا زنجیره تامین در یك شرایط نا مطمئن قرار دارد .
خواننده ی علاقه مند می تواند ، برای بازنگریهای جامعی از ادبیات در انعطاف پذیری سیستم به Sethi, sethi 1991Gupta , Goyal(1989) مراجعه كند . نویسنده چهار نوع انعطاف پذیری سیستم را تعریف می كند . كه در جدول شماره (2) شرح داده شده اند .
جدول شماره (2) انواع انعطاف پذیری سیستم

تعریف نوع انعطاف پذیری
توانایی تغییر سطوح خروجی محصولات تولید شده انعطاف پذیری حجم
توانایی تغییر داده های تحویل برنامه –
ریزی شده انعطاف پذیری تحویل
توانایی تغییر محصولات تولید شده انعطاف پذیری تركیبی

توانایی معرفی و تولید محصولات جدید كه شامل تعدیل محصولات موجود نیز
می شود. انعطاف پذیری محصولات جدید

فصل دوم :

ادبیات تحقیق

1 ارزیابی عملكرد هنگامی كه یك رویه ، یك مدل، یك رویكرد و یا یك مورد مطالعاتی و یا هر تحقیق دیگری كه بر عهده گرفته شده است ؛ عموما بعضی از معیارهای عملكرد سیستم ارائه شده اند و شاید تجزیه و تحلیل شده اند .به طور خاص در سیستم های تولید وتوزیع و موجودی تعداد زیادی از انواع مختلف معیارهای عملكردی برای توصیف سیستم ها ارائه شده اند؛ اینچنین تعداد زیادی از معیارهای عملكردی موجود، انتخاب معیار عملكرد را مشكل می سازد. به طور كلی تحقیق ارزیابی عملكرد بر تجزیه و تحلیل سیستم های ارزیابی عملكرد ، طبقه بندی معیارهای عملكرد و سپس مطالعه ی معیارها در یك طبقه و ایجاد قاعده ی عملی و ایجاد چارچوبها تمركز می كنند؛ كه به وسیله آن سیستم های ارزیابی عملكرد برای انواع مختلفی از سیستم ها توسعه داده می شوند.

Beamon (1996) تعدادی از خصوصیاتی كه در ایجاد سیستم ارزیابی عملكرد مؤثر هستند را ارائه داده است و بنابراین می توانند در ارزیابی كردن این سیستم های ارزیابی استفاده شوند.این خصوصیات شامل: جامعیت (ارزیابی همه جنبه های مربوط) ، جهانی بودن (اجازه ی مقایسه و تطبیق تحت شرایط عملیاتی مختلف) ، قابلیت اندازه گیری (داده های مورد نیاز قابل اندازه گیری باشند) ، وثبات (سازگاری اهداف با معیارهای سازمانی) می باشند. در كنار تجزیه و تحلیل معیارها و بر پایه اثر بخشی آنها، bench marking یك روش مهم دیگری است كه در ارز یابی معیارهای عملكرد استفاده شده است . bench marking می تواند به طور مفیدی به جای ابزار شناسایی فرصت ها ی محیطی به كار گرفته شود. Camp (1989) بحث های جامعی از bench marking به طور عا لی فراهم می كند.

به منظور مطالعه ی تعداد زیادی از معیا رهای عملكرد موجود ، محققان آنها را طبقه بندی كرده اند .Neely (1997) و همكارانش تعداد كمی از طبقات شامل : كیفیت ، زمان انعطاف پذیری و هزینه را در مقاله ای ارائه دادند . این طبقه بندی ابزاری مفید در تجزیه و تحلیل سیستم می باشد پس مدل می تواند lead time تولیدی یا تاریخ سررسید عملكرد را به وسیله تغییر تركیب (شكل) سیستم مقایسه كند . در این روش تنها یك نوع معیار ، زمان انتخاب شده است . اما در این طبقه بندی معیارهای خاص خیلی متفاوتی از زمان می تواند مورد

استفاده قرار گیرد .بنابراین معیارها در یك طبقه بندی می توانند مقایسه و تجزیه و تحلیل شوند . بنابراین معیارهای عملكرد انتخابی می توانند به سادگی طبقه بندی شوند.
Neely (1995) و همكارانش اشاره می كنند كه چارچوبهای ارزیابی مختلفی توسعه داده شده ا ند ودیگران معیاری را برای طراحی سیستم
ارزیا بی عملكرد فراهم كرده اند. به هر حال به طور كلی یك رویكرد سیستماتیك قابل اجرا برای ارزیابی عملكرد نمی تواند توسعه داده شود. زیرا انواع مختلف سیستم ها به ویژگی های سیستم ارزیابی خاصی احتیاج دارند. بنابراین كارهای قبلی در صدد توسعه ی ، چارچوبهای اندازه گیری عملكرد متنوع برای انواع مختلف سیستم هایی كه در خصوصیات حیاتی معینی مشاركت دارند ، می باشند .

2 معیارهای عملكرد زنجیره ی تا مین
مدلهای زنجیره تامین به طور برجسته ای دو معیار عملكردی مختلف را مورد مطالعه قرار می دهند :
1 هزینه 2 تركیبی از هزینه ها و پاسخ گویی به مشتری

هزینه ها شامل هزینه های عملیا تی و هزینه های موجودی می باشند .معیارهای پاسخ گویی به مشتری شامل :Lead time و احتمال عدم وجود موجودی و نرخ تكمیل می باشد. جدول1بعضی از معیارهای موجود در زنجیره تامین و مطابقت معیارهای عملكردی استفاده شده را خلا صه كرده است .آن مدلهای عملكردی لیست شده را به عنوان اهداف استفاده می_ كند كه هر كدام برای تابع قرار دادن محدودیت های عملیاتی متنوع حداقل یا حداكثر شده اند .(منبع جرح و تعدیل از Beamon (1998))
جدول شماره (3) مدله كردن معیارهای عملكرد زنجیره تامین

نویسندگان معیارها
Cohen and Lee(1988)
Cohen and Lee(1989)
Cohen and Moon (1990)
Lee and Feitzinger (1995)

Pyke and Cohen (1993)
Pyke and Cohen (1994)
Tzafestas and Kapsiotis (1994) هزینه
Arntzen et al.(1995) هزینه و زمان فعالیت
Altiok and Ranjan (1995)

Christy and Grout(1994)
Cook and Rogo wski (1996)
Davis (1993)
Ishii et al .(1988)
Newhart et al (1993)

Towill(1991)
Towill et al. (1992)
Wikner et al. (1991) هزینه و پاسخگویی به مشتری
Lee and billington (1993) پاسخگویی به مشتری

Voudouris(1996) انعطاف پذیری
معیارهای دیگر زنجیره تامین به عنوان عاملی درخور برای تجزیه و تحلیل زنجیره تامین تعریف شد ه اند.اما نمی توانند در تحقیق مدله كردن زنجیره تامین استفا ده شوند .اگرچه این معیار ها ممكن خصوصیات مهمی از زنجیره تامین باشند ،استفاده آنها در مدلهای زنجیره تا مین رقابتی است اگر چه كه این معیارها ممكن خصوصیا ت مهمی از زنجیره تامین باشند ، استفاده آنها در مدلهای زنجیره تامین سخت است زیرا ماهیت كیفی چنین معیارهایی باعث می شود تركیب آنها با مدلهای كیفی مشكل شود.برای مثال معیارها اینچنین هستند: رضایت مشتری Christopher 1994) ( ، جریان اطلاعات (Nicoll 1994) ، عملكرد تامین كننده (Davis 1993)

و مدیریت ریسك (Johenson, Randph, 1995)
2.1.ارزیابی معیارهای عملكرد زنجیره تامین
هزینه ، زمان فعالیت ، پاسخگویی مشتری و انعطاف پذیری همه به عنوان معیار های عملكرد زنجیره ی تامین هر یك به تنهایی یا مشتركا استفاده می شوند با وجود این معیارهای استفاده شده تا حدی دارای
ضعف های مهمی هستند.

211 معیارهای عملكرد زنجیره تامین منفرد (single )
استفاده از یك معیار عملكرد به دلیل سادگی اش دارای جذابیت است. اگر چه یك شخص باید اطمینان داسشته باشد كه اگر یك معیار تنها استفاده شود، این معیار به اندازه كافی عملكرد سیستم را توصیف می كند. Beamon 1996 تنوع معیارهای عملكرد زنجیره تامین فردی راشناسایی و
ارزیابی كرده است. نویسنده نتیجه گرفت كه ضعف های مهم در هر یك از معیارهای عملكرد ارزیابی شده نشان داده شده اند و بر معیارهایی مثل جامعیت ، جهانی بودن ، وقابلیت اندازه گیری و ثبات پایه ریزی شده اند.

مكررا دائمی ترین ضعف معیارهای عملكرد (درزمینه) جامعیت آنها بود. برای اینكه یك معیار جامع باشد، باید تمام جنبه های مربوط به زنجیره تامین را اندازه گیری كند.
212 هزینه به عنوان یك معیار عملكرد زنجیره تامین منفرد

هزینه به عنوان معیار عملكردی انتخابی برای بسیاری از مدلهای زنجیره تامین شرح داده می شود. اگرچه هزینه به عنوان یك منبع اندازه گیری مهم می با شد ولی تكیه كردن به هزینه به عنوان تنها معیار عملكرد منجر به نزول و سقوط می شود. Maskell 1991 محدودیت های مدیریت حسابداری سنتی زیادی را شناسایی كرده است . مشكلات شامل فقدان وابستگی طبقه بندی های هزینه ، هزینه تغییر شكل و تركیب (خصوصا در طبقه های بالا ) و عدم انعطاف پذیری و همچنین گزارشاتی كه خیلی دیر ارزیابی می شوند.
Lee and Billington 1992 دامهای بسیاری را در مدیریت زنجیره تامین شناسایی كردند و یك دام ارزیابی نادرست هزینه های موجودی شناسایی شده است .اكثر نویسندگان در شناسایی هزینه ها ی موجودی دو تا از هزینه های معمول را از قلم انداخته اند:

1 كهنگی (منسوخ شدگی)
2اصلاح كار به خاطر تغییرات مهندسی
این مشكل با محاسبه هزینه های جاری، و در طبقه ی بالای محاسباتی هزینه های موجودی حذف شده ، بزرگتر شده است. وجود مدلهای
زنجیره ی تامین نوعا خودشان برای معیارهای هزینه سنتی محدود شده اند و هنوز فواید مدیریت هزینه استرا تژیك زنجیره تامین مورد استفاده قرار نگرفته اند. Govidarajan , Shank (1992) Barker (1996) به مسائل مدیریت هزینه استراتژیك در زنجیره تامین محتوایی اشاره می كنند.
213 معیارهای عملكرد زنجیره تامین و اهداف استراتژیك

Maskel (1991) نوعی از معیارهای عملكرد مورد نیاز برای یك سازمان تولیدی را پیشنهاد كرده است كه مستقیما با انتخاب استراتژی تولیدی به وسیله شركت در ارتباط می باشد. دو دلیل برای ثبات و نگهداری این روابط ذكر شده اند:
1 شركت ممكن تعیین كند كه آیا عملكرد آن اهداف استراتژیكش را تامین می كند.
2 كاركنان در سازمان بر روی آنچه اندازه گیری شده تمركز می كنند، بنابراین معیارهای عملكرد مسیر شركت را هدایت می كنند.
زمینه مفهومی

SCM با اداره كردن روابط up stream and down stream با تامین كننده ها و مشتریان با حداقل هزینه برای زنجیره، به طور یكجا ارزش مشتری برتر را فراهم می كنندChristopher 1998) ). كاربرد زنجیره نیازمند به این است كه جنبه های درونی معیارهای عملكرد كه مشتمل بر هر دو جنبه “وظایف بین فردی “و “مشاركت ” می باشد، توسعه داده شوند و از نگاه به درون و نگرش به خود در رویكرد مدیریت اجتناب

می شود (Holmberg 2000) و با یكپارچه كردن دقیق عملكردهای درونی در یك شركت و اثر بخشی ارتباطاتشان با عملیات بیرونی اعضای شركت در زنجیره به این امر نائل می شویم. به منظور این هدف یك
ارزیابی عملكرد مناسب راهنمایی برای موفقیت كاربرد SCM می باشد . (Lee , Billington 1992)

(Konard , Mentzer 1991) ارزیابی عملكرد را به عنوان اثر_ بخشی وكارایی در انجام یك وظیفه تفویض شده در ارتباط با چگونگی رسیدن به یك هدف ، تعریف می كنند. در زمینه زنجیره تامین و لجستیك كارایی مرتبط می شود با حدی كه اهداف تكمیل شده اند. واین اهداف می توانند شامل این اهداف می توانند شامل lead time و احتمال عدم موجودی و نرخ تكمیل می شود. اثربخشی مقدار استفاده منابع را اندازه گیری می كند این اندازه گیری می تواند شامل هزینه های موجودی و هزینه های عملیاتی باشد. در حا لی كه خیلی از شركت ها هر دو جنبه عملیاتی را تشخیص می دهند. در تشخیص این شركت ها از درك نمای یك چارچوب متعادل برای ارزیابی عملكرد، ناتوان هستند و این امر باید برای مدیریت عملكرد در زنجیره

تامین تجزیه شود. به طور نمونه یك شركت ممكن بر عملیات اثربخش تمركز كند در حالی كه شركت های دیگر بیشتر به كارایی خدمات در زنجیره تامین علا قه مند هستند. اختلاف در دیدگاهها SCP ، به تناقض در معیارهای عملكرد استفاده شده در بین اعضای شركت ها در زنجیره ی تامین، منجر می شود ودر نتیجه باعث بهینه سازی فرعی عملكرد زنجیره گسترده تامین می شود .(Jayarm ,Bech tel 1997 ;Sheffi , Caplice 1995 ; Gunasekaran et al 2000) . معیارهای عملكرد سنتی مثل سودمندی، برای اندازه گیری SCP خیلی مربوط نیستند؛ زیرا آنها به داشتن تمركز فردی تمایل دارند و كاهش عرصه های گسترده برای بهبود عملكرد را مورد توجه قرار می دهند.

Jayarm , Bechtel 1997 استفاده از معیارهای یكپارچه و منسجم را مورد حمایت قرار می دهند. در مجموع معیارهای غیر یكپارچه بیشتر از معیارهای عملكرد فردی، شركت ها را بر می انگیزاند كه عملكرده زنجیره گسترده را مورد توجه قرار دهند. یك مثال از یك معیار یكپارچه شده چرخه cash to cashكه حیطه عملكردی و مرزهای سازمانی برای نشان دادن چگونگی عمل كردن همه ی اعضای شركت ها را در زنجیره ومحرك ها را برای شركت ها در ارتباط با كاركردن با دیگران در زنجیره ترویج می دهند. در مقابل معیارهای غیر یكپارچه شده فقط نگرشی در مسائل

بالقوه در شركت های فردی در زنجیره ی تامین فراهم می كنند.
به جز معیارهای عملكرد منسجم در SCP چارچوبهای مفهومی نیز وجود دارد. اخیرا (1996) یك علم رده بندی برای طبقه بندی بهبود (اصلاح) زنجیره ی تامین ارائه شده است. طبقه بندی بهبود (اصلاح) زنجیره ی تامین ارائه شده است . Vanhoek (1998) یك چارچوبی در سطوح شركتی یكپارچه در زنجیره تامین و همچنین استراتژی پذیرفته
شده ای را پیشنهاد می كند. ( Beamon (1999 یك چارچوب ارزیابی عملكردی برای زنجیره تامین تولیدی توسعه داد .كه در آن منابع خروجی و قابلیت انعطاف كه تركیبات ضروری برای SCP در نظر گرفته شده اند. Singh , Shah ( 2001) چارچوبی را برای bench marking درونی SCP فراهم می كند.

Gunasckaran ( 2001) و دیگر همكارانش یك مدل مفهومی برای SCP در سه سطح مدیریت توسعه می دهند. بسیاری از شركت ها هنوز زنجیره تامین شان را در روشهای مختلفی براساس چگونگی تمایل اعضای شركتشان، اداره می كنند. دلیل اصلی عدم توا فق اهداف و معیارهای عملكرد در فعالیت های زنجیره تامین می باشد . (Tan et al 1999)
فرآ یندهای زنجیره تامین معیارهای ارزیابی شاخص های عملكردی
مشتری گرایی 1قابلیت اعتماد زنجیره

2مسؤلیت پذیری و انعطاف پذیری – عملكرد تحویل
– عملكردتكمیل سفارش
– اجرای كامل سفارش

– زمان پاسخگویی زنجیره
– قابلیت انعطاف پذیری تولید

درونی گرایی 1 هزینه ها

2دارایی – كل هزینه های مدیریت لجستیك
– سودمندی ارزش افزوده
– هزینه فرایند مرجوعی
– زمان چرخه cash to cash
– روزهایی كه موجودی در زنجیره وجود دارد
– گردش دارایی
جدول 4معیارهای عملكرد SCOR برای یك زنجیره ی تامین

Tan et al بین مفاهیم SCP موجود، و مدل مرجع عملیات زنجیره تامین توسعه داده شده به وسیله ی هیئت زنجیره ی تامین (cf . Stwart,1995) چارچوب مفیدی را فراهم می كند كه عملكرد اعضای شركت ها در یك زنجیره ی تامین را در نظر می گیرد. مدل SCOR فعالیت های موجود در زنجیره ی تامین را به عنوان یك سری از فرایند های سازمانی به هم پیوسته (منسجم) با هر سازمان فردی شامل چهار تركیب : برنامه، منابع، تولید، و تحویل بررسی می كند. هر یك از این اجزا یك فرایند بحرانی (مهم ) را در زنجیره تامین با چهار معیار ارزیابی 1 قابلیت اعتماد زنجیره_ ی تامین

2 قابلیت انعطاف و پاسخگویی 3 هزینه ها 4 دارایی در نظر می گیرد.
دو معیار اول روابط اثر بخشی (مشتری گرایی) اندازه گیری عملكرد را مورد بحث قرار می دهند. در حالی كه دو معیار دیگر روابط كارایی
(درون گرایی ) معیارهای عملكرد یك شركت را مورد بحث قرار می_ دهند.

معیارهای مشتری گرایی با چگونگی و كیفیت تحویل محصولات به مشتری مرتبط می شود. برای مثال عملكرد تحویل كالا و معیارهای درون گرایی با كارایی عملیات زنجیره ی تامین مرتبط می شوند. به عنوان مثال مدت زمان چرخه cash to cash (cf. Geary , 2001) Mentzer , konrad (1991) مطابق مدل SCOR نشانه ای را، به عنوان كیفیت (چگونگی) اثربخشی شركتی كه در ایجاد ارزش مشتری منابع را مورد استفاده قرار می دهد، فراهم می كند. آن نشانه (شاخص) انتظارات عملكردی اعضای شركت را هم بر روی ورو دی ها هم بر روی خروجی ها از جنبه فعالیت_ های زنجیره تامین در نظر می گیرد. ارزیابی شاخص ها و معیار ها ی ارزیابی عملكرد در مدل SCOR بین اعضای زنجیره ی تامین

Cf. Stephens 2000)) در جدول 2 نشان داده شده است، چارچوب مفیدی را برای ساختار و ابزار مشابهی را برای ارزیابی SCP در زمینه لجستیك حمل و نقل فراهم می كند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir